‼️⁉️‼️⁉️
‼️آنچه از شب آرزوها باید دانست‼️
#لیلة_الرغائب
معنای واژه «رغائب» است. در میان عوام و برخی خواص مشهور به معنای #آرزوهاست. به همین دلیل در سالهای اخیر، بین مردم «لیلة الرغائب» به شب آرزوها شهرت یافته است.
عموم مردم، شب جمعه نخست ماه رجب را به شب آرزوها میشناسند.
اما «رَغائب» در لغت عرب به معنای: #عطا و بخشش فراوان و بزرگ و #ثواب_عظیم است
در روایات نگاه می کنیم به همین معانی ذکر شده آمده است
لیلة الرغائب یعنی در این شب خداوند به هر آنکه بخواهد، بسیار عطا می نماید.
👌بهعبارتدیگر «رَغائب» به معنای ثواب مورد رغبت و امید است.
🔴بنابراین معنای «رَغائب» هیچ ارتباطی با آرزوها ندارد و در هیچ کجا در لغت عرب به معنا آرزو به کار نرفته است.
اما این نام گذاری《لیلة الرغائب》براساس روایتی که منسوب به پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله است، می باشد و یکی از اعمال این شب نیز «نماز لیلة الرغائب» است.
👇
حدیث لیلة الرغائب به نقل از «انس بن مالک» بیانشده است؛ که
#پیامبراکرمصلییاللهعلیهوآله بعد از شمردن فضیلت های ماه رجب روزه نگهداشتن در این ماه ، در پاسخ به فرد ناتوان که قادر به روزه گرفتن تمام ماه نبود، فرمودند سه روز اول و وسط و آخر ماه را روزه بگیرد و از اول ماه را غفلت نکنید که فرشتگان آن را《لیلة الرغائب 》نامند.
و سپس به فضائل این شب و نمازی که در این شب وارد شده و برکات و آثار آن نماز پرداختند.
🔹که البته در بین محدثان و عالمان شیعه و سنی نظرات متفاوتی در اعتبار این روایت وجود دارد؛
👈برخی این روایت را جعلی دانسته و درنتیجه نماز ذکرشده را هم #بدعت میدانند
👈 برخی روایت موردنظر را از جهت #سند_ضعیف دانسته، درعینحال خواندن «نماز لیلة الرغائب» را نیز جایز میدانند.
قدیمی ترین منابع شیعه که روایت در آن ذکر شده:
👈 کتاب «مفید العلوم و مبید العموم» ، «اقبال الاعمال»، «اختیار المصباح الکبیر» در همگی روایت را #بدونذکرسند آورده شده است.
👈سپس علامه حلی در اجازه کبیرش به بنی زهره با ذکر سند خود تا روایت، به نقل آن پرداخته و در کتاب منهاج الصلاح، آداب نماز لیلة الرغائب را از قول جابر بن یزید جعفی آورده است.
👈همچنین در قرنها بعدی عالمان و محدثانی مانند کفعمی، شیخ حر عاملی، شیخ عباس قمی و... این روایت را ذکر کردهاند.
👇
اما در مقابل علما و حدیث پژوهان متعدد چون:
👈علامه مجلسی در کتاب «زاد المعاد»
با دلیل طولانی بودن نماز و باید بین نماز مغرب و عشاء خوانده شود که داخل در وقت نماز عشاء می شود خالی از اشکال نمی داند
👈و یا مرحوم علامه محمدتقی شوشتری نیز این حدیث را به دلیل اینکه اهل سنت آن را نقل کردهاند، غیر معتبر و غیرقابلاعتماد میداند.
👈و همچنین آیتالله فاضل لنکرانی در اعتبار روایت اشکال و قابل تامل می داند از این جهت حکم به استحباب نماز لیلة الرغائب و روز،ه روز قبل از آن نیز داری اشکال می داند».
البته این روایت در بین خود علمای اهل سنت نیز موافق و مخالفانی دارد
#نتیجه_گیری👇
از مجموعه سخنان مطرحشده چنین نتیجهگیری میشود که:
⚠️ «لیلة الرغائب» و اعمالی که برای آن ذکرشده، مخصوصاً «نماز شب رغائب» #سند_معتبری_ندارد.
✔️ اما درصورتیکه کسی بخواهد به این اعمال بپردازد و نماز مورد اشاره را بخواند، میتواند بهقصد رجا این اعمال و عبادات را انجام دهد.
🔸از سوی دیگر درباره معنای واژه «رَغائب» همان طور که با توجه به کتب لغت و روایات بیان شد هیچ ارتباطی به آرزوها ندارد و معنا کردن «لیلة الرغائب» به شب آرزوها نادرست است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
سلسله نشستهای علمی (نشست دوم)
▪سیره سیاسی معصومان علیهم السلام؛ چیستی و نظام مسائل
💠 تبیین اشتراکات و تمایزات سیره معصومان و معیار جمع آن با تاکید بر سیره سیاسی
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر حامد قرائتی
📅 پنجشنبه 28دی 1402، ساعت 10 تا 12
🏢 قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، اتاق 225
لینک حضور در جلسه به صورت مجازی
dte.bz/cptconf
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
کتاب «امارت شرفا (سادات حسنی و حسینی) بر حرمین شریفین» منتشر شد. این اثر تألیف مرحوم دکتر سید محمود سامانی بوده و به همت گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و دانشگاه معارف اسلامی به نشر رسیده است.
▫️▫️▫️▫️▫️
چکیده کتاب:
در نیمه دوم سده چهارم هجری و در اوضاع آشفته و تؤام با رقابت فاطمیان و عباسیان، سادات حسنی در مکه مکرمه و سادات حسینی در مدینه منوره موفق شدند بر امارت این دو کانون مقدس دست یابند.
در دهه های نخستین حکومت شرفا، امارت آنان بیشتر تحت نفوذ فاطمیان و با سقوط آنان، ایوبیان و پس از آنان دولت ممالیک در مصر و شام و عثمانی بر حرمین بود. شرفا با خواندن خطبه به نام سلاطین این سلسله ها، خود را تابع آنها می دانستند. این دولت ها با توجه به حرمت شرفا و نفوذ معنوی ایشان در حجاز، امارت ایشان را تأیید می کردند.
در ضمن برای نفوذ بیشتر در این دو شهر مقدس، به عنوان دو مرکز و پایتخت معنوی جهان اسلام و کاستن از نفوذ رقبای خود، در ارسال کمک به شرفا و حجاج و ساکنان حرمین شریفین تلاش وافر داشتند.
#معرفی_کتاب
#شیعه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📙📙جمعههای کتابخوانی/ بخوانیم
📚 آن صخره مرجانی
🔻عموم کسانی که با تاریخ قبل انقلاب آشنا هستند فکر میکنند تنها حرکت دوره پهلوی علیه حجاب زنان، دستور رضاشاه برای کشف حجاب بود. در حالیکه در دوره محمدرضا شاه نیز سیاستهای فرهنگی تند و تیزی علیه مسئله حجاب به کار گرفته شد که بخش مهمی از آن در رسانههای دوره پهلوی منعکس شد.
🔻 کتاب «آن صخره مرجانی» یک تحقیق فاخر و جذاب در اینباره است که توانسته با رصد دقیق روزنامهها و مجلات دوره پهلوی دوم، سیاستهای ضد دینی و به خصوص «حجابستیزی» رژیم پهلوی را به خوبی به تصویر بکشد و از این جهت، تنها کتابی است که تا امروز در اینباره منتشر شده است.
🔻 در این کتاب علاوه بر گردآوری متن بسیاری از روزنامهها و جراید دوره پهلوی علیه حجاب، تصاویر و کاریکاتورهای موهن آن دوره علیه زنان مسلمان و با حجاب نیز منتشر شده تا حافظه تاریخی ملت ایران فراموش نکند که تا همین نیم قرن قبل، چه تفکری در ایران حاکم بود که برای سوق دادن جامعه به سمت «جهنم اجباری» تمام تلاشش را انجام داد و اتفاقا بسیاری از چالشهای امروز بر سر مساله حجاب نیز ریشه در همان اتفاقات تاریخی دارد.
✍️ نویسنده: محمدرضا امینی
🖇ناشر: انتشارات ایران
#معرفی_کتاب
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار میکند:
«سلسله نشستهای علمی تاریخ و روایت»
نشست اول:
ظرفیتهای احادیث شیعی برای پژوهشهای تاریخی
🎙ارائهدهنده:
آیت الله محمدهادی یوسفی غروی
🔹 دبیر علمی:
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری
برخی محورهای مهم نشست:
🔹 آیا دسته بندی روایات (صحیح، حسن، ضعیف و ...) در پژوهشهای تاریخی کاربرد دارد؟
🔸 روایات در کدام عرصههای تاریخپژوهی و چگونه قابل استفاده است؟ تاریخ سیاسی، تاریخ اجتماعی ...؛
🔹 آیا روایات فقط برای زیست اهل بیت علیهم السلام قابل استناد است یا برای پژوهشهای تاریخی درباره شیعیان نیز میتوان از آنها استفاده کرد؟
🔸 آیا شیوه استفاده از متون روایی تکنگاشت و جوامع روایی یکسان است؟
🔹 آیا محدث سیره نگار داشته ایم؟ در صورت وجود اهمیت کار این محدثان چیست؟
🔸 نسبت روایات صرف تاریخی در متون روایی مانند آنچه به میلاد معصومان پرداخته، با متون روایی غیر تاریخی مانند کتاب التوحید چگونه است؟
🏢خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه ۱۵, پلاک۴
⏰ دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۰ _ ۲۰
🌐 لینک شرکت مجازی:
https://www.aparat.com/CHSIQS/live
https://eitaa.com/chsiqs
.
#نشست
🔰انجمن علمی ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام برگزار میکند.
موضوع: کارکرد ادبیات در دورههای تاریخی(دوره معاصر ادبیات غرب)
ارائه دهنده: خانم دکتر فضه خاتمی
دبیر جلسه: خانم مریم دوست محمدیان
زمان:سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰
مکان:دانشگاه باقرالعلوم ع، ساختمان آموزشی علامه طباطبایی، سالن نشستها
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔴تصاویری کمیاب از مصاحبه بانو امین(بانوی مجتهد اصفهانی) با مجله زن روز در اواخر دی ماه سال ۴۹
🔹دو نکته در این تصویر بسیار عجیب است
اول اینکه گزارشگران مجله زن روز که زنان بیحجاب بودند، در محضر بانو امین، و در خانه ایشان روسری و چادر سر کردند تا مصاحبه بگیرند، و دوم اینکه بانو امین زمانی که این مصاحبه رو انجام دادند، آوازه ایشان خاورمیانه را درنوردیده بود، ولی از ابراز چهره امتناع کردهاند.
"اللهم بارک لمولانا صاحبالزمان(عج)"
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
به مینیدوره رایگان «زنان تمدنساز» خوش آمدید.
▫️این مینیدوره گزیدهای از روایت زنانیست که با نقشآفرینی، اثری تمدنی از خود به جای گذاشته و معادلات را تغییر دادند به نحوی که گاهی جامعهی انسانی پیشرفت و رشد بیسابقهای را تجربه کرده و گاهی پسرفتهایی که جبران سختی داشته!
در این مینی دوره روایت پنج زن را با هم میشنویم:
🔸عموره بنت زمران، همسر حضرت نوح(ع)
🔹مادر حضرت ابراهیم(ع)
🔸همسر حضرت لوط(ع)
🔹آرایشگر کاخ فرعون
🔸صفورا، همسر حضرت موسی(ع)
منتظر توضیحات بیشتر دربارهی این مینیدوره باشید.
#زنان_تمدن_ساز
#روایت_انسان
🌸نحوهی برگزاری مینیدورهی رایگان «زنان تمدنساز»🌸
▫️شرکت در این مینیدوره برای عموم آزاد است، شما میتوانید با ارسال لینک پایین دوستانتان را به این مینیدوره دعوت کنید:
📎 https://formafzar.com/form/33m67
▫️این مینیدوره به صورت آفلاین در سه پیامرسان تلگرام، ایتا و بله برگزار میشود.
▫️هر روز ساعت ۱۰ صبح بستهی محتوایی آموزشی در کانالها بارگزاری میشود که شامل موارد زیر است:
•مقدمهی متنی
•فایل صوتی
•فایل pdf خلاصه
•فایل pdf نقشه ذهنی
•فایل منابع
▫️پس از بارگزاری جلسه ساعت ۱۲ تا ۱۴ همان روز میتوانید سوالات خودتان از جلسه مدنظر را به آیدی پشتیبان ارسال کنید. به سوالات پرتکرار در همین کانال پاسخ داده میشود.
▫️هر روز ساعت ۲۰، سه سوال از جلسهی همان روز در کانال قرار داده میشود و به سه نفر از کسانی که زودتر از بقیه پاسخ صحیح چالش را برای پشتیبان ارسال کنند، هدیه داده میشود.
▫️در آخر برای گوش دادن به جلسات کمالگرایی را کنار بگذارید و در حین کارهای روزمره یا رانندگی و رفت و آمد و ... صوت را پخش کنید و از محتوا استفاده کنید، نگران جزوه برداشتن و فراموشی مطالب نباشید، فایلهای متنی ضمیمهی صوت جلسه برای همین کار به شما ارائه میشود.
🌱 امیدواریم روایت این پنج زن تمدنساز مسیر زندگیتان را به سمت مثبتی تغییر دهد، برای ما که همینطور بوده است!
#زنان_تمدن_ساز
#روایت_مادری
#روایت_انسان
♦️روایت یک وکیل مسیحی از امیرالمومنین علیه السلام
✍ جورج سَمْعان جُرْداق، مشهور به جورج (جرج) جرداق، نویسنده و شاعر مسیحی لبنانی و نویسنده کتاب مشهور «امام علی صدای عدالت انسانی» بود. این کتاب مورد استقبال گسترده اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان قرار گرفت اما سوال اینجاست که او چرا در مورد حضرت علی(علیه السلام) کتابی را به رشته تحریر در آورده است؟.
به جرج جرداق نویسنده کتاب «امام علی صدای عدالت انسانی» گفتند: شما یک مسیحی هستی و خیلی هم مذهبی نیستی، چه شد که در مورد حضرت علی(علیه السلام) کتاب نوشتی؟
او به گریه افتاد و گفت مرحوم علامه امینی هنگامی که کتاب «الغدیر» را نوشت چند جلد از کتاب را برای من فرستاد. یک نامه هم نوشت و گفت: آقای جرد جرداق شما یک حقوقدان و وکیل دادگستری هستی، نه شیعه هستی و نه سنی که بگوییم طرفداری میکنی، کار تو دفاع از مظلوم است.
ما با اهل سنت بر سر علی (علیه السلام) دعوا داریم ما میگوییم حق با علی است آنها می گویند نه. حالا این چند جلد کتاب الغدیر را به عنوان پرونده مطالعه کنید. تمام مدارک هم از اهل سنت است. من از شیعه چیزی در آن ننوشتهام. شما هم در حد یک وکیل دادگستری قضاوت خود را برای من بنویسید.
جرج جرداق میگوید: من دیدم وقتی انسانی مرا به عنوان یک وکیل دادگستری مخاطب قرار داده و از من کمک خواسته بیانصافی است اگر کمک نکنم بنابراین پذیرفتم.
وقتی کتابها را دقیق خواندم دیدم در تاریخ از علی(علیه السلام) مظلومتر نمیشناسم و لذا تصمیم گرفتم به اقتضای شغلم که وکیل دادگستری است، از این مظلوم دفاع کنم و کتاب «الامام علی صوة العدالة الانسانیة » را نوشتم.
تنظیم: سرکار خانم محمدی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j