هنر افشاریه
دوران حکومت #نادرشاه افشار، دوران پر التهابی بود که تماما به جنگ گذشت. مسلما در چنین بستری، هنر زمینه های مساعد برای پرورش را نیافت اما تحولاتی در آن پدید آمد که زمینه ساز هنر قاجاریه شد.
هجوم افاغنه به اصفهان و فتح آن دیار در سال 1135 هجری قمری، به انقراض و نابودی سلسله #صفوی منجر شد.
بدین ترتیب دوره آشفته و بی سامانی در تاریخ ایران، با از هم گسیختگی کشور در دوران صفوی و غضبهای کوتاه مدت حکومت از سوی #افغانها آغاز شد. با این همه، مدعیان صفوی برای تصاحب قدرت جنگیدند که در این میان #طهماسب قلی خان یعنی نادرشاه افشار به قدرت رسید.
دوران سلطنت #نادرشاه افشار و حکومت افشاریه در مجموع یازده سال به طول انجامید که این دوران کوتاه نیز بیشتر به جنگ و کشورگشایی گذشت و بزرگترین رهاورد آن، فتح #دهلی هندوستان بود که با چپاولهای گسترده همراه گشت. نادرشاه که بسیار به همراهان و زیردستان خود مشکوک بود حتی به پسرش رحم نکرد و وی را کور کرد و در نهایت در سال 1160هجری قمری در خواب به دست نزدیکانش به قتل رسید.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#نقاشی در دوران #افشاریه
در جو ناآرام زمان نادرشاه نقاشی درباری از تحول باز ماند.
فقط نقاشی های دیواری بزرگ که احتمالا رابط میان نمونه های اواخر قرن یازدهم و اواخر قرن دوازدهم هجری در سبک زند و شامل چند پرتره از نادرشاه هستند ، موجود است.
گاه گفته می شور که هنرها در آشفتگی های سیاسی نمو می یابند و البته این امر در مورد دوره تیموری صادق است ؛ اما قرن دوازدهم یکی از آشفته ترین دوره های سیاسی- تاریخی ایران، دست کم در نقاشی است و شاید عقیم ترین و غیرخلاقانه ترین زمانهاست که شاهد خرد شدن سبک بومی در طوفان اندیشه ها و اصول اروپایی بود.
گاه گفته می شور که هنرها در آشفتگی های سیاسی نمو می یابند و البته این امر در مورد #دوره تیموری صادق است ؛ اما قرن دوازدهم یکی از آشفته ترین دوره های سیاسی- تاریخی ایران، دست کم در نقاشی است و شاید عقیم ترین و غیرخلاقانه ترین زمانهاست که شاهد خرد شدن سبک بومی در طوفان اندیشه ها و اصول اروپایی بود.
از مهمترین ویژگی های نقاشی ایران در قرن دوازدهم ، زوال و کاهش تذهیب کتب است. هنرمندان به جای #تذهیب کتاب ، هنر خود را صرف نقاشی رنگ روغن و هر چه بیشتر تزئین اشیاء کوچک (قلمدان، آیینه دان، صندوقچه و لفاف و جلد کتاب) با خمیر کاغذ لاکی یا چوبی می کردند.
در #دوره افشاریه، شیوه درباری #صفویه و عوامل اروپایی و #مغولی آن از طریق روابط شاگرد و استادی تشخیص داده می شود. به طور کلی ویژگیهای اروپایی نسخه مصور این دوره، همچون سایه اندازی رنگ ، برجسته نمایی، جامه سازی و ژرف نمایی، همه سطحی است و ادراک تصویری و مضمون کار به طور خطاناپذیری ماهیت ایرانی خود را محفوظ داشته است.
بیشتر نقاشی های این دوره در قالب مرقع است مجموعه ای از نقاشی و خوشنویسی که گاهی اوقات در قالب های پرشکوه و بعضی اوقات در قالب های کسل کننده ظاهر می شود. نقاشی #دوره افشاریه، تاثیر شیوه نقاشی اروپایی را تصدیق کرد، ضمن اینکه قوانین و اصول نقاشان نسل گذشته را حفظ نمود و تنها تفاوت موجود، تغییرات در جزئیات لباس است.
در ضمن ، نارضایتی و خیزش مردم در زمینه هنرها در تلاش برای ایجاد نوعی سبک نسبتا رئالیستی متجلی شد، گو اینکه در گیر قرار دادهای بی روح و سرد آکادمیک بود . برخی از عناصر جدید #رئالیسم (واقع گرایی) مردمی و عامیانه در چهره نماری های متعدد #نادرشاه آشکار است.
از مهمترین آثار نقاشی بجای مانده از این دوره می توان به نقاشی دیواری "پیروزی نادرشاه در #جنگ کرنال" اشاره کرد که در تالار اصلی #چهلستون کار شده است. هنرمند این اثر# "محمد صادق" است که به نام های #آقاصادق و #ملاصادق نیز شهرت دارد.
همچنین دو تک چهره از #نادرشاه باقی مانده که به شیوه نقاشی رنگ و روغن و کاملا در استایل غربی است. لازم به ذکر است که چندین پرتره از #نادرشاه تا کنون بدست آمده اما کارشناسان هنری در اصالت این آثار مشکوک هستند و بیشتر زمان نقاشی آنها را به دوران زند و #قاجار نزدیک می دانند تا دوره #افشاریه.
به هر ترتیب، جنگ های پی در پی و دوران کوتاه حکومت افشاری، مجال آن را به هنر نداد که بتواند خیزش یابد و بجز تاثیرات #هنر غربی و #زوال هنر بومی رهاوردی برای هنر خاصه #هنر نقاشی، حاصل نشد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
در دوران حکومت نادرشاه، ایران به بزرگترین وسعت خود از زمان #سقوط شاهنشاهی ساسانی رسید.نادر بر تمامی یا بخشهایی از کشورهای کنونی ایران، #ارمنستان، #گرجستان، #جمهوری آذربایجان، #افغانستان،# بحرین،# ترکمنستان، #ازبکستان،# پاکستان،# عراق، #ترکیه،# امارات متحده عربی و #عمان تسلط داشت. با مرگ او، امپراتوری وی به سرعت از هم فروپاشید و میان #زندیان، #درانیها و خانات قفقاز تقسیم شد، درحالی که تنها بخشهایی از #خراسان تحت حکومت بازماندگان نادر باقی ماند. در نهایت، به سال ۱۷۹۶ میلادی، #آغامحمدخان قاجار با فتح خراسان و از بین بردن بازماندگان نادر، مجدداً ایران را یکپارچه کرد و یک شاهنشاهی ایرانی جدید را پایه گذاشت.
نام سلسله افشار از نام #ایل افشار، یکی از قبایل #ترکمان در شمال شرقی ایران، گرفته شدهاست.ایل افشار اوایل سده هفدهم میلادی، توسط# شاه عباس یکم صفوی و برای دفاع از مرزها در برابر ازبکها، از آذربایجان به مناطق شمال شرقی کوچانده شده بودند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
واکاوی نقادانه روش ماریا دکاک در فهم حدیث غدیر
نویسنده: مهیار خانی مقدم
منبع: پژوهشنامه علوی سال یازدهم پاییز و زمستان ۱۳۹۹ شماره ۲ (پیاپی ۲۲) 57-79
پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی به بررسی فصل دوم از کتاب «جامعه کاریزماتی: هویّت شیعه در صدر اسلام» و نقد روش مؤلفش، ماریا دکاک در فهم حدیث غدیر می پردازد. روش فهم وی دارای برخی نقاط قوت مانند اهتمام بر استفاده از منابع معتبر فریقین در فهم حدیث غدیر، دقّت در مؤلف کتاب الولایه، تأکید بر حفظ یکپارچگی متن حدیث غدیر، عنایت برنقش اقتضائات اجتماعی و مذهبی در نقل روایات و تحلیل عقلی در ردّ معنای محبّت برای مولی است. البته نقاط ضعفی نیز وجود دارد؛ مانند منحصر کردن ناقلان و راویان حدیث غدیر به افراد مدنی، عدم عنایت بر نقش ضابط بودن در پذیرش حدیث، تأکید بر جعلی بودن احادیث حاوی نام امامان (ع) و اشتباه در اعلام سبب صدور حدیث غدیرخم. تحلیل آسیب های روش فهم دکاک بیانگر فهم نادقیق وی از حدیث غدیر است که بی تأثیر از نظرات اهل سنّت که در فضای علمی خاورشناسان منتشر شده، نیست.
https://b2n.ir/s75392
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اعتبارسنجی رویکرد مستشرقان به رویداد غدیر
نویسنده: محمدرضا احمدی ندوشن
منبع: تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال شانزدهم پاییز و زمستان ۱۳۹۸ شماره ۲ (پیاپی ۴۷) 5-21
جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و رویداد غدیر همواره مطمح نظر عالمان شیعه و سنی بوده است، مستشرقان نیز بدین موضوع پرداخته اند. این پژوهش رویکرد مستشرقان به رویداد غدیر را ارزیابی می کند. برخی پژوهشگران رویکردها را بررسی کرده، اما آنها را ارزیابی ننموده اند. نگارنده درصدد ارزیابی رویکرد مستشرقان به رویداد غدیر با استناد به منابع معتبر تاریخی و حدیثی است. بدین روی، با روش توصیفی تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای به این نتیجه دست یافته که برخی از مستشرقان با تکیه بر برخی از منابع اهل سنت، منکر رویداد غدیر شده اند که این با دلایل فراوانی از شیعه و سنی بر وقوع این رویداد با چالش روبه روست. برخی از مستشرقان نیز به تحریف رویداد غدیر و یا موروثی دانستن جانشینی روی آورده اند که به نظر می رسد ناآشنایی دقیق با باورهای شیعه سبب رویکرد مذکور گردیده است. اسناد فراوان دالّ بر ضرورت جانشینی امام علی علیه السلام رویکرد مستشرقان را با چالش جدی روبه رو می کند. از سوی دیگر، برخی از مستشرقان رویداد غدیر را بی طرفانه بررسی کرده اند.
https://b2n.ir/y71598
تنظیم:سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j