eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
977 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
136 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✍🏻معرفی برخی از مورخان و دانشمندان مسلمان برجسته معاصر: 1️⃣علامه آیت الله سید جعفر مرتضی عاملی:(۱۳۲۲ ش) ✅ایشان عالم دینی، متخصص تاریخ اسلام و تشیع، سیره‌نگار شیعی و از عالمان حوزه علمیه قم و لبنان می باشد. وی کتاب‌هایی در زمینه سیره اهل بیت تالیف کرده است که مهمترین آنها کتاب "الصحیح من سیرة النبی الاعظم(ص)" و "مأساة الزهراء(س)" می باشد. 2️⃣علامه مرحوم سید مرتضی عسگری(ره):(۱۲۹۳ - ۱۳۸۶ش) ✅ایشان پژوهشگر تاریخ اسلام و حدیث‌شناس و رئیس دانشگاه اصول دین بود.وی علاوه بر بررسی کتب شیعه با تکیه بر کتاب و سنت، احادیث و روایات اهل سنت و را مورد بررسی قرار داده‌است. این دانشمند کتابهایی چون « معالم المدرستین » ، « عبدالله بن سبا و 150 صحابی ساختگی » و «احادیث عایشه » نگاشته و در مسیر روشن ساختن زوایای تاریک تاریخ اسلام گامهای بلندی برداشته است. 3️⃣دکتر مرحوم محمد ابراهیم آیتی(ره):((۱۲۹۶-۱۳۴۲ش) ✅ایشان نویسنده شیعه و تاریخ دان اسلامی بود.او علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکتری فلسفه اسلامی از دانشگاه تهران بود. آیتی از روحانیون فعال در عرصه های علمی پژوهشی و فرهنگی بود و نزد اهل علم و فرهنگ صاحب جایگاه و احترام بود.او با نگاشتن کتابهای «تاریخ پیامبر اسلام»، « شهداء الاسلام فی عصر الرساله » ،«اندلس» یا «تاریخ حکومت مسلمین بر اروپا» و ترجمه کتابهایی از عربی و انگلیسی به فارسی، خدمتی ارزنده به دانش پژوهان فارسی زبان ارائه کرده است. 4️⃣دکتر سید جعفر شهیدی(ره): (۱۲۷۹-۱۳۸۶ش) ✅وی رئیس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام بود.وی دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی و تاریخ دریافت کرد.کتابهای «تاریخ تحلیلی اسلام»، «قیام حسین (ع)» ، «زندگانی فاطمه زهرا(س)» و «زندگانی علی بن الحسین (ع)» شماری از آثار اوست. تحلیل تاریخ اسلام بر اساس شکاف میان قبائل و تحلیل زندگانی خاندان رسالت را می توان از ویژگیهای آثار وی دانست. 5️⃣علامه مرحوم شیخ باقر شریف قرشی(ره):(۱۳۱۲ - ۱۳۹۲ش) ✅ایشان مورخ و محقق اسلامی، دارای ده‌ها تألیف در زمینه های تاریخ،سیره و فرهنگ اهل بیت(ع) بود.که به زبانهای مختلف ترجمه شده است. تاسیس کتابخانه امام حسن (ع) در شهر نجف اشرف که دارای کتب خطی و آثار گرانبهایی است، از جمله اقدامات مرحوم قرشی است. 6️⃣آیت الله محمد هادی یوسفی غروی : (۱۳۲۷) ✅ایشان استاد حوزه علمیه قم و کار‌شناس تاریخ اسلام می باشد که در زمینه های علوم قرآن و حدیث به تحقیق، تألیف و تدریس در حوزه و دانشگاه پرداخته است. کتاب ارزشمند (موسوعهًْ التاریخ الاسلامی) که در چندین جلد منتشر شده است، ارزشمند‌ترین اثر این استاد فرهیخته به شمار می‌رود. 7️⃣حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی:(۱۳۲۱) ✅وی از اساتید برجسته تاریخ صدر اسلام است که کتاب «سیره پیشوایان» این محقق بارها منتشر شده است و به زبانهای دیگر به چاپ رسیده است.اثر ماندگار وی«مقتل جامع سیدالشهداء(ع)» می باشد. 8️⃣دکتر رسول جعفریان:(۱۳۴۳ش) ✅وی روحانی و پژوهشگر تاریخ و استاد تاریخ دانشگاه تهران و رئیس کتابخانه ی تخصصی تاریخ اسلام و ایران می‌باشد.عمده پژوهش‌های جعفریان درباره تاریخ تشیع است. زمینه‌های دیگر پژوهش‌های وی عبارت اند از: تاریخ سیاسی صدر اسلام، تاریخ تشیع و تاریخ دوره صفوی، کتاب‌هایی چون تاریخ سیاسی اسلام (سیره رسول خدا و سیره خلفا)، تاریخ تشیع در ایران، اطلس شیعه و نیز سیاست وفرهنگ روزگار صفوی، از جمله کارهایی است که در این زمینه‌ها منتشر کرده‌است. @salehi6 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✳️✳️به مناسبت راهپیمایی شکوهمند اربعین✳️✳️ ⭕️دکتر موسی نجفی: 📚📚امپراتوری پارس یا تمدن جدید! ؟ یا تحول و "عهد آخرالزمانی" (یک حقیقت با دو تعبیر از دو نظریه پرداز امریکایی و روسی) 🔴🔵🔴دو اظهار نظر از دو متفکر و نظریه پرداز متفاوت یکی هنری کیسنجر امریکایی و دیگری الکساندر دوگین روسی دیدم که علیرغم زاویه نگاه متفاوت از یک حقیقت واحد ومهم پرده بر می دارد : اول به کیسنجر می پردازیم ؛ وی چندین بار از تعبیر "امپراتوری پارس" یا امپراتوری ایران سخن گفته ، وی در سال ۱۳۹۳ در مصاحبه با رادیو ان پی آر می گوید : نوعی کمربند شیعی از تهران تا بغداد و از آنجا تا بیروت شکل گرفته است این وضعیت این فرصت را به ایران می دهد تا امپراتوری پارس باستان را این بار با عنوان شیعی احیا کند . 🔴🔵🔴این سیاستمدار ۹۴ ساله یهودی بار دیگر این اظهارات را خطاب به ترامپ در مهر ۱۳۹۶ تکرار می کند ۰ صرف نظر از میزان دقیق بودن الفاظ بکار رفته در سخن وی ، ساخت یک امپراتوری ( چه پارسی ،ایرانی ، اسلامی و یا شیعی ) علاوه بر بستر تاریخی و امکانات مادی ، به نوعی نیروی برتر فرهنگی و فکری محتاج است که بتواند بیرون از قدرت تکنیکی و تبلیغی و سیاسی و فکری غرب مدرن عرض اندام کند و در اعتراف کیسنجر، ایران به چنین شرایطی دست یافته است ۰ در فرض مذکور ایجاد چنین امپراتوری در جهانی که تحت سلطه تمدن غرب است فقط با یک تمدن رقیب و جدید و پر انرژی ممکن است ۰ 🔴🔵🔴برای تکمیل سخن با چرخش به نیمکره دیگر زمین به اظهار نظر متفکر روسی که یک مسیحی ارتدوکس است و در راهپیمایی اربعین امسال شرکت کرده توجه می کنیم ؛ پروفسور الکساندر دوگین می گوید: «این پیاده روی نشانه ای مهم از آمادگی برای یک تحول معنوی جهانی و آخرالزمانی است. من به عنوان یک مسیحی ارتدوکس با رویکرد آخرالزمانی انقلاب اسلامی که خود را حرکتی آماده گر برای ظهور مسیح و مهدی می داند، موافقم و امیدوارم با آن حادثه عظیم که پیروان همه ادیان منتظر آن هستند، فاصله زیادی نداشته باشیم. پیاده روی اربعین به یک حادثه آخرالزمانی شباهت بیشتری دارد تا یک حادثه عادی و معمولی ۰ ما و همه کسانی که در جستجوی عدالت و معنویت در دنیای ظلمت و ستم زده مدرن هستیم باید با همدیگر متحد شویم و این پیاده روی جلوه ای از این اتحاد است.» http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️دکتر نجف لک زایی: 📌اربعین در چهار بخش می تواند به ما در عرصه سازی و امت سازی کمک کند: 1⃣ارکان بنیان ساز 2⃣ارکان جهت ساز 3⃣ارکان ساختارساز 4⃣ارکان محیطی. http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
🔻اعمال روز اربعین: 1- خواندن زیارت اربعین 2- غسل اربعین و توبه (قبل از نماز ظهر) 3- بعد از نماز صبح صد مرتبه (لاحول ولاقوة الا بالله علي العظيم) 4- هفتاد مرتبه تسبیحات اربعه 5- بعد از نماز ظهر سوره والعصر بعد هفتاد مرتبه استغفار 6- غروب چهل مرتبه لا الة الا الله 7- بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به حضرت سیدالشهدا http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
💠 زیارت اربعین: 🔻 صفوان جمّال روایت كرده است: 🔹 مولایم امام صادق(ع) درباره زیارت اربعین به من گفت: ◀ هنگامی كه قسمت قابل توجهی از روز اربعین برآمده (هنگام طلوع آفتاب روز اربعین و تا قبل از غروب آفتاب فرصت است)، این زیارتنامه را بخوان. 💠متن زیارت اربعین: السَّلامُ عَلَى وَلِیِّ اللهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلامُ عَلَى خَلِیلِ اللهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلامُ عَلَى صَفِیِّ اللهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلامُ عَلَى أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَات ِ اللهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیُّکَ وَ ابْنُ وَلِیِّکَ وَ صَفِیُّکَ وَ ابْنُ صَفِیِّکَ الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّدا مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِدا مِنَ الْقَادَةِ وَ ذَائِدا مِنَ الذَّادَةِ وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَى خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى وَ شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِی هوَاهُ وَ أَسْخَطَکَ وَ أَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِکَ أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّارَ [لِلنَّارِ] فَجَاهَدَهُمْ فِیکَ صَابِرا مُحْتَسِبا حَتَّى سُفِکَ فِی طَاعَتِکَ دَمُهُ وَ اسْتُبِیحَ حَرِیمُهُ اللهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْنا وَبِیلا وَ عَذِّبْهُمْ عَذَابا أَلِیما السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ سَیِّدِ الْأَوْصِیَاءِ أَشْهَدُ أَنَّکَ أَمِینُ اللهِ وَ ابْنُ أَمِینِهِ عِشْتَ سَعِیدا وَ مَضَیْتَ حَمِیدا وَ مُتَّ فَقِیدا مَظْلُوما شَهِیدا وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَکَ وَ مُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللهِ وَ جَاهَدْتَ فِی سَبِیلِهِ حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ لَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَ لَعَنَ اللهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اللهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْ وَالاهُ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُورا فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ [الطَّاهِرَةِ] لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجَاهِلِیَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِیَابِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّینِ وَ أَرْکَانِ الْمُسْلِمِینَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِیُّ الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ الْهَادِی الْمَهْدِیُّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوَى وَ أَعْلامُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْیَا وَ أَشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِیَابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِینِی وَ خَوَاتِیمِ عَمَلِی وَ قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى یَأْذَنَ اللهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِکُمْ وَ أَجْسَادِکُمْ [أَجْسَامِکُمْ] وَ شَاهِدِکُمْ وَ غَائِبِکُمْ وَ ظَاهِرِکُمْ وَ بَاطِنِکُمْ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ. پس دو ركعت نماز مى‌خوانى و دعا مى‌كنى به آنچه مى‌خواهى. 💫اللهم عجل لولیک الفرج💫 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
معنای حرکت حضرت زینب(س) در اربعین چه بود؟ : 🔹حرکت زینب کبری نشان داد، نباید اجازه داد که انگیزه‌هاى خباثت آلودى که قصد دارند مقاطع و مهم را از یادها ببرند، موفّق بشوند. 🔹حادثه‌ى حسینى را هم ستمگران و ظالمان میخواستند نگذارند باقى بماند، زینب کبری (سلام الله علیها) نگذاشت. 🔹دو حرکت عمّه‌ى ما - کبری (علیهاالسّلام) - انجام داد: یک حرکت، حرکت اسارت بود به کوفه و شام و آن روشنگرى‌ها و آن بیانات که مایه‌ى افشاى حقایق شد؛ یک دیگر، آمدن به کربلا در بود؛ حالا اربعین اوّل یا دوّم یا هرچه. 🔹این حرکت به معناى این است که نباید اجازه داد که انگیزه‌هاى خباثت آلودى که قصد دارند مقاطع عزیز و اثرگذار و مهم را از یادها ببرند، موفّق بشوند؛ البتّه موفّق هم نخواهند شد. 🔸تا ملّتها زنده‌اند، تا زبانهاى حقگو در کار است، تا دلهاى مؤمن داراى انگیزه هستند، نخواهند توانست این را به فراموشى بسپرند؛ همچنانکه نتوانسته‌اند. ۹۳/۱۰/۱۷ (س) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅🔅🔅🔅🔅🔅 مقام معظم حفظه الله تعالی: تاریخ چیز مهمی است. را به عنوان یک چیز کوچک یا حاشیه ای نباید خیال کرد؛ تاریخ واقعاً مهم است. تاریخ، درس و گنجینه اطلاعات ما از گذشته بشریت است؛ ماست. مگر می شود نسبت به تاریخ بی اعتنا بود؟ همه علوم و همه معارف و همه تلاشهای بشری و همه آنچه که امروز در این صحنه عالم وجود دارد، فقط زمان حال است؛ میلیونها برابرِ این تلاشها در گذشته انجام گرفته‌است است. سرگذشت اینها، یعنی بیانات در دیدار اعضای گروه تاریخ صدای جمهوری اسلامی ایران۱۳۷۰/۱۱/۸ 🔅🔅🔅🔅🔅 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
(ع) به مناسبت نزدیکی ایام کریم اهل بیت👇👇👇 ✨السلام علیک یا حسن المجتبی(ع)✨ ▪️کُنیه ایشان أبومحمد می باشد. ▪️زادروز:۱۵ رمضان سال سوم هجری قمری ▪️زادگاه: مدینه ▪️مدت امامت: ۱۰ سال (۴۰ تا ۵۰) قمری ▪️شهادت: ۷ صفر سال ۵۱ هجری قمری (به نقلی ۲۸ صفر همان سال) در سن ۴۷ سالگی. ▪️مدفن: قبرستان (مدینه) ▪️(ع) دومین امام شیعیان، فرزند ارشد علی(ع) و فاطمه(س) می باشد. ▪️ایشان هفت سال از عمرش را در دوران (ص) سپری کرد. (ع) علاوه بر درک محضر پیامبر(ص) در بسیاری از حوادث دوران هجرت همراه ایشان بود، مانند حادثه مباهله. ▪️آن حضرت(ع) مشمول و تطهیر شد که از دلایل مهم بر آن حضرت(ع) است. ▪️ایشان همراه برادرش (ع) در بیعت رضوان حاضر بود. ▪️و همچنین به همراه برادرش، امام (ع)، بالای سر رسول اکرم(ص) هنگام رحلت حاضر بود. ▪️درباره تعداد دفعات ازدواج امام حسن(ع) و تعداد همسران آن حضرت(ع) روایات زیادی نقل شده است؛ که ارقام این تعداد همسران حضرت(ع) مبالغه‌آمیز و مغرضانه است. ( ) آنچه در منابع معتبر، درباره نام همسران و فرزندان ایشان آورده‌اند، آن هم با تمام تفحصی که مورخان در زندگی ائمه داشتند، فقط از نام و نشان ۱۳ نفر از همسران ایشان گزارش شده است. که برخی عبارت‌اند از: ۱)جعده دختر اشعث بن قیس ۲)ام بشیر دختر عقبة بن عمر ۳)خوله دختر منظور بن زیاد ۴)حفصه دختر عبدالرحمن بن ابی بکر ۵)ام اسحاق دختر طلحه بن عبیدالله ۶)هند دختر سهیل بن عمرو ▪️ (ع) تنها از مثنی و بن حسن باقی ماند. و فرزندان امام(ع) را یا می‌نامند. ▪️در اوصاف آن حضرت(ع) نوشته اند که؛ (ع) ۲۵ بار پیاده به حج رفت و سه بار مالش را در راه خدا تقسیم کرد، به طوری که کفشش را بخشید و دمپایی را برای خویش نگه داشت. 🔷در زمان خلفا: گزارش‌هایی درباره اعتراض امام حسن(ع) به خلفای ثلاثه وجود دارد. 🔹ابوبکر:روزی امام حسن(ع) در سنین کودکی بر ابوبکر وارد شد؛ در حالی که وی بر فراز منبر سخن می‌گفت. حضرت(ع) بر او بانگ زد و با اعتراض بدو گفت: از منبر پدرم پایین بیا. ابوبکر در پاسخ گفت: به خدا راست گفتی، این منبر پدر توست نه پدر من! 🔹عمر: درباره حضور حسنین(ع) در جنگ‌های منتهی به فتح ایران اختلاف نظر وجود دارد.( در ایران) بسیاری از پژوهشگران از جمله سید جعفر مرتضی عاملی قائلند، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در این جنگ‌ها حضور نداشته‌اند و گزارش‌هایی که بنابر آنها امام حسن(ع) در جنگ با ایرانیان حضور داشته، مبنای تاریخی استواری ندارند. 🔹عثمان: در شورش مردم علیه خلیفه سوم، امام علی(ع) برای حفظ اسلام و باب نشدن خلیفه کشی، حسن(ع) و حسین(ع) را به خانه خلیفه روانه کرد. البته منابع جزئیات این واقعه را متفاوت ذکر کرده‌اند. 🔷در زمان خلافت امام علی(ع): امام حسن(ع) همراه پدرشان در جنگ‌های جمل، صفین و نهروان شرکت داشتند. در جنگ جمل هنگامی که ابوموسی اشعری فرماندار کوفه با فرستادگان امام علی(ع) برای مقابله با شورش داخلی (برپاکنندگان جنگ جمل) همکاری نکرد، امام علی(ع) فرزند خود، امام حسن(ع) را به همراه عمار یاسر با نامه‌ای به کوفه اعزام کرد. آن حضرت(ع) با سخنرانی خود در مسجد کوفه توانست حدود ده هزار نفر را به میدان جنگ علیه ناکثین بکشاند. 🔷در زمان امامت خویش: دوران خلافت ایشان شش ماه و سه روز طول کشید. بعد از این مدت کوتاه حضرت با معاویه به نشست که جریان این، مفصلا در پست های بعدی خواهد آمد. ▪️امام حسن(ع) بعد از صلح از کوفه به مدینه رفت و در آنجا مرجعیت علمی، دینی، اجتماعی و سیاسی را بر عهده گرفت. اما همچنان برای معاویه خطری بزرگ محسوب می شد. معاویه بعد از اینکه پایه های حکومتش را در شام و بلاد اسلامی محکم ساخت در صدد کشتن حضرت(ع) برآمد، تا اینکه به این نتیجه رسید که حضرت(ع) را به واسطه ی همسرش جعده به قتل برساند. ♦️بنابر مشهور، شهادت (ع) در سال ۵۰ هجری قمری رخ داد. بیشترین نقل‌ها درباره ی روز شهادت آن حضرت مربوط به روزهای آخر ماه صفرو۲۸ است. ◾️◾️◾️ایشان بعد از شهادت در قبرستان بقیع دفن شدند. 📚منابع: ۱)تاریخ طبری، ج۴، ص۱۹۸ ۲)الارشاد مفید، ج۲، ص۱۵ ۳)رسالة فی تواریخ النبی(ع) شوشتری، ص۳۳ ۴)زندگانی (ع) محلاتی، ص۴۵۲ ۵)انساب الاشراف بلاذری، ج۳، ص۵۵ ۶)سیره پیشوایان، ص۳۲۴ ۷)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۵۴ ۸)الامالی شیخ طوسی، ص۱۶۰ ۹)بحار الانوار مجلسی، ج۳، ص۲۹۴ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60