eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
965 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
323 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
عصر و مدعیان دروغین : 🔅از حیث ، تاریخ مدعیان دروغین از صدر اسلام آغازشده وتا کنون ادامه دارد. 🔅از حیث نیز، باید گفت آنان تقریباً در تمامی جغرافیای اسلامی یافت می شوند. 🔅از حیث ادعا نیز این ادعا ها متفاوت بوده به طوریکه برخی ادعای مهدویت شخصی داشته و میگفتند ما همان مهدی موعودی هستیم که در روایات خصوصیاتش ذکر شده است. 🔅برخی هم قائل به نوعی بوده و میگفتند در هر عصر باید یک مهدی وجود داشته باشدو ما مهدی زمان هستیم. 🔅گونه ای هم در قالب مدعیان سازمان یافته و غیر سازمان یافته ظهور میکردند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
احمد‌الحسن مدعی دروغین : 🍂جریان انحرافی احمد الحسن بصری یک حرکت درون شیعی است که در دهه اخیر نمود یافته و در ردیف سایر جریان های دروغین مهدویت قرار گرفته است. 🍂اسم اصلی احمد الحسن “احمد بن اسماعیل بن صالح بن حسین بن سلمان” است. 🍂او متولد ۱۹۶۸ میلادی در بصره عراق است و تحصیلاتش را در عراق انجام داد و در مقطع لیسانس معماری و شهرسازی از دانشگاه عراق فارغ التحصیل می شود 🍂حدود ۳ سال بعد وارد حوزه علمیه میشود و در سال ۱۹۹۹ ادعای خودش را مطرح می نماید. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
برخی ادعاهای احمدالحسن: 🍂جریان احمد الحسن در مباحث عقیدتی ادعا های عجیب دارد مثلا می گوید من برتر از عیسی بن مریم هستم. 🍂در مباحث قرآنی وی قائل به تحریف قرآن است و هرجا را غلط می خواند می گوید نسخه ای از قرآن در دست من است که آن نسخه صحیح است. 🍂در مباحث فقهی او قائل به بدعت التقلید است و می گوید مطلق تقلید حرام است. 🍂یکی از ترفندهای تبلیغی این جریان استفاده از روایات جعلی و کاملا ضعیف است . همچنین ایشان با تقطیع روایات وتحریف لفظی و معنوی آنها در پی اثبات خود و اندیشه هایشان می باشند. تنظیم:سرکار خانم لیلا همایون فرد -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دولت های شیعه 8.mp3
27.32M
جلسه هشتم از سلسله نشست های دولت علویان طبرستان ☘☘☘☘☘☘☘☘☘ استاد محترم جناب آقای مستقیمی سوم های_علویان برای خلافت عباسی ☘☘☘☘☘☘☘☘ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 10 اسفند
1399
خورشیدی برابر با 16 رجب
1442
هجری و 28 فوریه
2021
میلادی میباشد. ۱_ درگذشت ابومنصور محمد بن عبدالملك بن حسن بن ابراهيم عطار، معروف به ابن خيرون،محدث مسلمان(
539
قمری) ۲_ سپاهیان انگلیس به فرماندهی ژنرال دنسترویل وارد قزوین شدند (
1296شمسی
) ۳_ به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعضای اتحادیه دانشجویان ایرانی در نیویورک، دراعتراض به رژیم استبدادی شاهنشاهی ایران دست به اعتصاب زدند و خواستار آزادی فوری زندانیان سیاسی شدند.(
1356شمسی
) ۴_ آیت الله گلپایگانی با انتشار اعلامیه ای خطاب به روحانیون تبریز، حادثه این شهر را به اوراق تاریخی تشبیه کرد که به نفع جهان اسلام در حال ورق خوردن است.(
1356شمسی
) ۵_ آغاز به كار رسمي كميته حُسن نيت(کمیته صلح) در اوايل جنگ تحميلي. (
1359
شمسی) ۶_ ورود بنیانگذار انقلاب، امام خميني(ره) به قم پس از پانزده سال دوري.(
1357ش
) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بررسی تحلیلی گفتمان شیعی در چند نگاره حضرت علی(ع) از دوره های ایلخانی تا صفویه ☘☘☘☘☘ 📖نویسنده: علیرضا مهدی زاده منبع: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی سال هفتم پاییز ۱۳۹۵ شماره ۲۴ ✴✴✴✴✴✴✴ حضرت علی(ع)یکی از پر بسامدترین مضامین تصویرسازی در نگارگری ایران بوده است، با این همه شمایل حضرت در نسخه نگاره های دوره های مختلف، یکسان به تصویر در نیامده است. با توجه به اینکه حضرت علی(ع) با ویژگی ها و صفات پسندیده متعددی شناخته می شود و روایت های گوناگونی پیرامون زندگی و شخصیت آن بزرگوار، در اسلام به خصوص شیعه (اثنی عشری) مطرح شده، هدف اصلی این مقاله، بررسی شمایل نگاری حضرت علی(ع) در نگارگری ایران بر اساس روایت است. بدین منظور، پاره ای از نگاره های شاخص دربرگیرنده شمایل حضرت از دوره های ایلخانی تا صفوی، از جنبه شکلی، محتوایی و روش بیانی، توصیف و تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که شمایل حضرت علی(ع) در نگارگری دوره های ایلخانی، تیموری و ترکمن، بر اساس روایت های تاریخی، قهرمانی و پهلوانی اسطوره ای، به تصویر درآمده است، درحالی که در دوره صفوی، متأثر از غلبه شیعه فقاهتی اثنی عشری، شاهد بازنمایی شمایل حضرت بر اساس روایت های شیعی هستیم. http://ensani.ir/fa/article/376481/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D8%B5%D9%81%D9%88%DB%8C -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔍مصدریت امام علی(ع) در علوم اسلامی متقدم در سده اول هجری ☘☘☘☘☘☘ 📗نویسنده: سید عبدالحمید ابطحی 📚منبع: سیره پژوهی اهل بیت سال سوم پاییز و زمستان ۱۳۹۶ شماره ۵ 27 - 46 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 📌وجود تعالیم اختصاصی و منحصر به فرد حضرت علی (ع) توسط پیامبر(ص) امری بود که از دید کسی مخفی نمانده بود و از آن روشن تر این بود که حضرت علی(ع) بعد از پیامبر(ص) از هر گونه موقعیت اجتماعی بیرون نگه داشته شد. در این مقاله به این پرسش پاسخ می دهیم که با چنین وضعیتی نقش فرهنگی حضرت علی(ع)بعد از پیامبر(ص)چه شد؟ یکی از پاسخ ها این است که در شکل گیری علوم اسلامی بعد از پیامبر(ص)،حضرت علی(ع) نقش مصدریت پیدا کرد و در دانش هایی نظیر قرائت ، تفسیر ، فقه و قضاء بر صدر نشست. لافهم چنین بر تمام محدودیت ها به تدریج جامعه نسبت به علم خاص ایشان، سرتعظیم فرو آورد که، نشانه های این امر را در این مقاله ارائه می دهیم. رویکرد ما در تدوین، تاریخی است نه کلامی. http://ensani.ir/fa/article/410140/%D9%85%D8%B5%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%82%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%88%D9%84-%D9%87%D8%AC%D8%B1%DB%8C تنظیم:سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 11 اسفند
1399
خورشیدی برابر با 17 رجب
1442
هجری و
1 مارس 2021
میلادی میباشد. ۱_ درگذشت علامه‏ شيخ سليمان بحراني از علماي شيعه.(
1121
قمری) ۲_ زاد روز آيت ‏اللَّه سيدابوتراب خوانساري فقيه شيعه.(
1271قمری
) ۳_ نظامیان انگلیس وارد جنوب ایران شدند.(
1294شمسی
) ۴_ كليه نيروهاي انگليس طبق عهدنامه سه جانبه خاك ايران را ترك گفتند ولي نيروهاي شوروي از تخليه با ايران خودداري نمودند.(
1324
شمسی) ۵_ تشکیل حزب شاهنشاهی رستاخیز و واکنش امام خمینی که آن را تحریم نمودند.(
1353شمسی
) ۶_ عزيمت اولين گروه از نيروهاي اردني به جبهه جنگ عراق عليه ايران. (
1360شمسی
) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
♦️ از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س)؛ ❇️ کرسی آزاداندیشی «تبیین و بازخوانی روشهای آموزشی - تربیتی ائمه اطهار علیهم السلام» برگزار می‌شود 🔴 ارائه دهنده: سرکار خانم اعظم ابوالحسن عراقی 🔴 استاد ناقد: سرکار خانم زهرا مهرجویی 🔴 دبیر علمی: سرکار خانم نجمه صالحی 🌐 حضور در جلسه از طریق پیوند زیر: http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ 🗓 سه شنبه 12 اسفندماه ماه ساعت ۸تا ۱۰ مکان: پژوهشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها- طبقه سوم 🆔https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹بسم الله الرّحمن الرّحیم🌹 🔻مقایسه مقاله دوتن ازمستشرقین به نام های «فان فلوتن و ادوارد گرانویل براون» باموضوع مهدویت،از کتاب شرق شناسی و مهدویت اثر سید رضی موسوی گیلانی 📚بخش دوم -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝 روش تحقیق روش وی درشناخت تاریخ اسلام و مشخصاً تاریخی است و به جای این که به بررسی و ارزیابی اعتقاد به مهدویت در مذهب و پیروان آن بپردازد و کارکرد آن را در فرهنگ شیعه و درنزد موردارزیابی قرار دهد، می کوشد تا دلایل پیدایش این فکر را با استناد به رخدادهای تاریخی و حوادث جامعه اسلامی مورد نقد و بررسی قرار دهد. او تحت تأثیر افکار با تکیه بر آثار ، اعتقاد به مهدویت را اندیشه ای ساختگی و متأثر از اندیشه مدعیان مهدویت دانسته و پس از قبول این مسأله، توجه می کنند که این اعتقاد چه کارکردها و اهدافی را در تحولات تاریخی وسیاسی در پی داشته است. منابع مورد استفاده او منابع دست دوم ومنابع غربی بوده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝 روش تحقیق او نسبت به قرآن، اسلام و شخصیت (ص) برخلاف بسیاری از غربی، نگاه منصفانه ای دارد. شیوه تحقیق او ای، نقلی و وقایع نگارانه است و گزارشی مشروح از دیدارها و گفتگوهای شخصی با بابیان و درباره افکار و اعتقادات این دوفرقه ارائه داده و از قضاوت موافق یا مخالف تا حد زیادی پرهیز می کند؛ البته با خواندن آثار وی چنین به نظر می رسد که او نسبت به رهبر احساس ترحم وشفقت دارد و از کشته شدن آنها رنجیده خاطر گشته است. اوبدلیل آشنایی با زبان های فارسی و عربی به منابع دست اول مسلمانان دسترسی داشت فلذا پژوهش هایش از آسیب ها وخطاهای دیگر شرق شناسان مصون ماند. تنظیم:سرکار خانم سیده خدیجه حسین پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 12 اسفند
1399
خورشیدی برابر با 18 رجب
1442
هجری و
2 مارس 2021
میلادی میباشد. ۱_زادروز حجت الاسلام اشرفي، فقيه مسلمان.(1220 قمری) ۲_ زادروز عالم بزرگ شيخ عباس آل ‏كاشف الغطاء. (1323 قمری) ۳_ درگذشت سيدعلي كازروني استاد فلسفه و عرفان.(1343 قمری) ۴_ شروع جنگ شهرها توسط عراق در جريان جنگ تحميلي. (1363شمسی) ۵_ آغاز عمليات كربلاي 7 در منطقه حاج عمران، توسط ارتش جمهوري اسلامي. (1365شمسی) ۶_ درگذشت بانو كوكب پوررنجبر مدرس قرآن.(1370 شمسی) ۷_برگزاری همایش بین‌المللی «قره‌باغ ۱۷ ربیع، برترین گفتمان در مورد قره‌باغ» دیروز در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم با تأکید بر حاکمیت آذربایجان بر قره‌باغ و لزوم آزادسازی این منطقه.(1399شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
♦️ از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س)؛ ❇️ کرسی آزاداندیشی «تبیین و بازخوانی روشهای آموزشی - تربیتی ائمه اطهار علیهم السلام» برگزار می‌شود 🔴 ارائه دهنده: سرکار خانم اعظم ابوالحسن عراقی 🔴 استاد ناقد: سرکار خانم زهرا مهرجویی 🔴 دبیر علمی: سرکار خانم نجمه صالحی 🌐 حضور در جلسه از طریق پیوند زیر: http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ 🗓هم اکنون در حال برگزاری مکان: پژوهشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها- طبقه سوم -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j