بررسی تحلیلی گفتمان شیعی در چند نگاره حضرت علی(ع) از دوره های ایلخانی تا صفویه
☘☘☘☘☘
📖نویسنده: علیرضا مهدی زاده
منبع: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی سال هفتم پاییز ۱۳۹۵ شماره ۲۴
✴✴✴✴✴✴✴
حضرت علی(ع)یکی از پر بسامدترین مضامین تصویرسازی در نگارگری ایران بوده است، با این همه شمایل حضرت در نسخه نگاره های دوره های مختلف، یکسان به تصویر در نیامده است. با توجه به اینکه حضرت علی(ع) با ویژگی ها و صفات پسندیده متعددی شناخته می شود و روایت های گوناگونی پیرامون زندگی و شخصیت آن بزرگوار، در اسلام به خصوص شیعه (اثنی عشری) مطرح شده، هدف اصلی این مقاله، بررسی شمایل نگاری حضرت علی(ع) در نگارگری ایران بر اساس روایت است. بدین منظور، پاره ای از نگاره های شاخص دربرگیرنده شمایل حضرت از دوره های ایلخانی تا صفوی، از جنبه شکلی، محتوایی و روش بیانی، توصیف و تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که شمایل حضرت علی(ع) در نگارگری دوره های ایلخانی، تیموری و ترکمن، بر اساس روایت های تاریخی، قهرمانی و پهلوانی اسطوره ای، به تصویر درآمده است، درحالی که در دوره صفوی، متأثر از غلبه شیعه فقاهتی اثنی عشری، شاهد بازنمایی شمایل حضرت بر اساس روایت های شیعی هستیم.
http://ensani.ir/fa/article/376481/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D8%B5%D9%81%D9%88%DB%8C
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔍مصدریت امام علی(ع) در علوم اسلامی متقدم در سده اول هجری
☘☘☘☘☘☘
📗نویسنده: سید عبدالحمید ابطحی
📚منبع: سیره پژوهی اهل بیت سال سوم پاییز و زمستان ۱۳۹۶ شماره ۵ 27 - 46
🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲
📌وجود تعالیم اختصاصی و منحصر به فرد حضرت علی (ع) توسط پیامبر(ص) امری بود که از دید کسی مخفی نمانده بود و از آن روشن تر این بود که حضرت علی(ع) بعد از پیامبر(ص) از هر گونه موقعیت اجتماعی بیرون نگه داشته شد. در این مقاله به این پرسش پاسخ می دهیم که با چنین وضعیتی نقش فرهنگی حضرت علی(ع)بعد از پیامبر(ص)چه شد؟ یکی از پاسخ ها این است که در شکل گیری علوم اسلامی بعد از پیامبر(ص)،حضرت علی(ع) نقش مصدریت پیدا کرد و در دانش هایی نظیر قرائت ، تفسیر ، فقه و قضاء بر صدر نشست. لافهم چنین بر تمام محدودیت ها به تدریج جامعه نسبت به علم خاص ایشان، سرتعظیم فرو آورد که، نشانه های این امر را در این مقاله ارائه می دهیم. رویکرد ما در تدوین، تاریخی است نه کلامی.
http://ensani.ir/fa/article/410140/%D9%85%D8%B5%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%82%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%88%D9%84-%D9%87%D8%AC%D8%B1%DB%8C
تنظیم:سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 11 اسفند
1399خورشیدی برابر با 17 رجب
1442هجری و
1 مارس 2021میلادی میباشد. ۱_ درگذشت علامه شيخ سليمان بحراني از علماي شيعه.(
1121قمری) ۲_ زاد روز آيت اللَّه سيدابوتراب خوانساري فقيه شيعه.(
1271قمری) ۳_ نظامیان انگلیس وارد جنوب ایران شدند.(
1294شمسی) ۴_ كليه نيروهاي انگليس طبق عهدنامه سه جانبه خاك ايران را ترك گفتند ولي نيروهاي شوروي از تخليه با ايران خودداري نمودند.(
1324شمسی) ۵_ تشکیل حزب شاهنشاهی رستاخیز و واکنش امام خمینی که آن را تحریم نمودند.(
1353شمسی) ۶_ عزيمت اولين گروه از نيروهاي اردني به جبهه جنگ عراق عليه ايران. (
1360شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
هدایت شده از گذرگاه «انجمن علمیپژوهشی تاریخجامعةالزهرا(س): قم»
♦️ از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا(س)؛
❇️ کرسی آزاداندیشی «تبیین و بازخوانی روشهای آموزشی - تربیتی ائمه اطهار علیهم السلام» برگزار میشود
🔴 ارائه دهنده: سرکار خانم اعظم ابوالحسن عراقی
🔴 استاد ناقد: سرکار خانم زهرا مهرجویی
🔴 دبیر علمی: سرکار خانم نجمه صالحی
🌐 حضور در جلسه از طریق پیوند زیر:
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
🗓 سه شنبه 12 اسفندماه ماه ساعت ۸تا ۱۰
مکان: پژوهشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها- طبقه سوم
🆔https://eitaa.com/jz2602
🌹بسم الله الرّحمن الرّحیم🌹
🔻مقایسه مقاله دوتن ازمستشرقین به نام های «فان فلوتن و ادوارد گرانویل براون» باموضوع مهدویت،از کتاب شرق شناسی و مهدویت اثر سید رضی موسوی گیلانی
📚بخش دوم
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📝 روش تحقیق #فان_فلوتن
روش وی درشناخت تاریخ اسلام و #مهدویت مشخصاً تاریخی است و به جای این که به بررسی و ارزیابی اعتقاد به مهدویت در مذهب #شیعه و پیروان آن بپردازد و کارکرد آن را در فرهنگ شیعه و درنزد #جوامع_شیعی موردارزیابی قرار دهد، می کوشد تا دلایل پیدایش این فکر را با استناد به رخدادهای تاریخی و حوادث #قرون_اولیه جامعه اسلامی مورد نقد و بررسی قرار دهد. او تحت تأثیر افکار #دارمستتر با تکیه بر آثار #ابن_خلدون، اعتقاد به مهدویت را اندیشه ای ساختگی و متأثر از اندیشه مدعیان مهدویت دانسته و پس از قبول این مسأله، توجه می کنند که این اعتقاد چه کارکردها و اهدافی را در تحولات تاریخی وسیاسی در پی داشته است. منابع مورد استفاده او منابع دست دوم ومنابع غربی بوده است.
#مستشرقان
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📝 روش تحقیق #براون
او نسبت به قرآن، اسلام و شخصیت #پیامبر(ص) برخلاف بسیاری از #خاور_شناسان غربی، نگاه منصفانه ای دارد. شیوه تحقیق او #سفرنامه ای، نقلی و وقایع نگارانه است و گزارشی مشروح از دیدارها و گفتگوهای شخصی با بابیان و #بهائیان درباره افکار و اعتقادات این دوفرقه ارائه داده و از قضاوت موافق یا مخالف تا حد زیادی پرهیز می کند؛ البته با خواندن آثار وی چنین به نظر می رسد که او نسبت به رهبر #بابیت احساس ترحم وشفقت دارد و از کشته شدن آنها رنجیده خاطر گشته است. اوبدلیل آشنایی با زبان های فارسی و عربی به منابع دست اول مسلمانان دسترسی داشت فلذا پژوهش هایش از آسیب ها وخطاهای دیگر شرق شناسان مصون ماند.
#مستشرقان
#مهدویت
#براون
تنظیم:سرکار خانم سیده خدیجه حسین پور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 12 اسفند
1399خورشیدی برابر با 18 رجب
1442هجری و
2 مارس 2021میلادی میباشد. ۱_زادروز حجت الاسلام اشرفي، فقيه مسلمان.(1220 قمری) ۲_ زادروز عالم بزرگ شيخ عباس آل كاشف الغطاء. (1323 قمری) ۳_ درگذشت سيدعلي كازروني استاد فلسفه و عرفان.(1343 قمری) ۴_ شروع جنگ شهرها توسط عراق در جريان جنگ تحميلي. (1363شمسی) ۵_ آغاز عمليات كربلاي 7 در منطقه حاج عمران، توسط ارتش جمهوري اسلامي. (1365شمسی) ۶_ درگذشت بانو كوكب پوررنجبر مدرس قرآن.(1370 شمسی) ۷_برگزاری همایش بینالمللی «قرهباغ ۱۷ ربیع، برترین گفتمان در مورد قرهباغ» دیروز در مرکز مدیریت حوزههای علمیه قم با تأکید بر حاکمیت آذربایجان بر قرهباغ و لزوم آزادسازی این منطقه.(1399شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
♦️ از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا(س)؛
❇️ کرسی آزاداندیشی «تبیین و بازخوانی روشهای آموزشی - تربیتی ائمه اطهار علیهم السلام» برگزار میشود
🔴 ارائه دهنده: سرکار خانم اعظم ابوالحسن عراقی
🔴 استاد ناقد: سرکار خانم زهرا مهرجویی
🔴 دبیر علمی: سرکار خانم نجمه صالحی
🌐 حضور در جلسه از طریق پیوند زیر:
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
🗓هم اکنون در حال برگزاری
مکان: پژوهشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها- طبقه سوم
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هم اکنون در حال برگزاری
📚#کرسی_آزاد_اندیشی
📌تبیین و بازخوانی روش های آموزشی _تربیتی ائمه اطهار علیهم السلام
☘☘☘☘☘
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ(آل عمران-96)
📨قسمت اول
#ولادت امام علی (علیه السّلام) در منابع اهل سنت تولد امام علی علیه السلام 🌅در کعبه 🕋در گونه ای از فضائل اهل البیت علیهم السلام جای دارد که با وجود حجم تحوّلات و سوگیری ها،جان سالم به در برده است و هنوز در برخی از کتب بزرگان اهل سنّت📚 یافت می شود .
در این مجموعه پست ،بنا بر نقل برخی از مصادیق در کتب اهل سنّت را داریم و با وجود چرایی ها فراوان ذهن مخاطب در مواجهه با چنین داده ها ی تاریخی در کتب خود آنان و تعجّب فراوان از بی اعتنایی همین بزرگان به مسلّمات و منطق تاریخی از مطالبه گری و پرسش صرف نظر می کنیم.
🖇پی نوشت:# وقایع ولادت امام علی علیه السّلام در روایات تاریخی شیعی با جزئیات نقل شده است.
#از منظر اهل سنّت نیز مانند شیعه اركان كعبه به دست آدم صفيّ الله , نوح نبيّ الله و ابراهيم خليل الله مستحكم گرديد ، همه بندگان الهي براي حضور در اين كانون توحيد ، توسط حضرت ابراهيم خليل فرا خوانده شدند .
#روش ساختاری جملات در ارائه این حقیقت تاریخی جالب توجه است ،آن جا که از عبارت « نخستین فرد» به دنیا آمده در کعبه یاد می کنند....
# این واقعه ی عجیب از جمله وقایعی است که ازقرن 5 و 6 به تدریج سعی برحذف و کوچک شمردن آن شده است گرچه هنوز یافت می شود.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🗂اسناد موجود در ولادت حضرت علی علیه السلام در کتاب های اهل سنّت
1. حاكم نيشابوري: فقد تواترت الأخبار أن فاطمة بنت أسد ولدت أمير المؤمنين علي بن أبي طالب كرم الله وجهه في جوف الكعبة.
روايات متواتري وارد شده كه فاطمه بنت اسد ، اميرمؤمنان علي بن ابي طالب - كرم الله وجهه - را در داخل كعبه به دنيا آورده است.
المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص550 1️⃣
2. سبط ابن جوزي:
وروي أن فاطمة بنت أسد كانت تطوف بالبيت وهي حامل بعلي (ع) فضربها الطلق ففتح لها باب الكعبة فدخلت فوضتعه فيها .
روايت شده است كه فاطمه بنت أسد ، در حالي كه باردار بود ، خانه خدا را طواف مي كرد ، درد زايمان او را فراگرفت ، در خانه كعبه به روي او باز شد ، پس داخل خانه كعبه شد و فرزندش را به دنيا آ ورد .
تذکرة الخواص، ص 10 2️⃣
3. حلبي شافعي:
وفي السنة الثلاثين من مولده صلي الله عليه وسلم ولد علي بن أبي طالب کرم الله وجهه في الکعبة.
و در سال سي ام از ولادت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله علي بن أبي طالب کرم الله وجه در کعبه به دنيا آمد.
السيرة الحلبية، ج3، ص485 3️⃣
4. فاكهي:
وأول من ولد في الكعبة من بني هاشم من المهاجرين : علي بن أبي طالب ـ رضي الله عنه ـ .
نخستين كسي از بني هاشم و مهاجرين در كعبه به دنيا آمد، علي بن أبي طالب رضي الله عنه بود.
أخبار مکة، ج 3 ص 226 4️⃣
5.جوینی : روي أنها لما ضربها المخاض اشتد وجعها فأدخلها أبوطالب الکعبة بعد العتمة فولدت فيها علي وقيل لم يولد في الکعبة إلا علي.
و روايت شده هنگامي که وقت وضع حمل او رسید و دردش شدت يافت، ابو طالب او را اول شب وارد بر کعبه کرد و علي در آن خانه بدنيا آمد. و گفته شده که کسي غير از علي در کعبه به دنيا نيامده است.
فرائد السمطين، ج۱، ص۴۲۵-4265️⃣
6.الشيخ أبو زكريا الأزدي:
وكان ولد في الكعبة ولم يولد فيها خليفة غير أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام .
آن حضرت در كعبه به دنيا آمد ، هيچ يك از خلفا غير از اميرمؤمنان علي بن أبي طالب [علیه السلام] كسي ديگري در كعبه به دنيا نيامده است.
تاریخ موصل، کتاب الثالث عشر، ص 586️⃣
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j