eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
برگی از : در منابع تاریخی اطلاعات زیادی درباره زندگی‌نامه (س) از جمله تاریخ تولد و وفات وی ثبت نشده است. اطلاعات کمی درباره س وجود دارد.به گفته در کتاب ریاحین الشریعه، اطلاعات چندانی درباره زندگی حضرت معصومه در دست نیست؛ ازجمله تاریخ تولد و وفات، میزان عمر، اینکه چه زمانی از مدینه حرکت کرده و آیا پیش از شهادت امام رضا(ع) فوت کرده است یا پس از آن، در تاریخ ثبت نشده است. شیخ مفید در الارشاد در میان دختران امام کاظم(ع) از دو دختر به نام‌های فاطمهٔ کبرا و فاطمهٔ صغرا نام برده، اما مشخص نکرده کدام‌یک حضرت معصومه هستند. ابن‌جوزی از علمای اهل سنت در قرن ششم قمری هم به چهار دختر به نام فاطمه در میان دختران امام کاظم اشاره کرده؛ اما او نیز از اینکه حضرت معصومه کدام‌یک بوده، سخن نگفته است. به‌گفته محمد بن جریر طبری صغیر، نویسنده دلائل‌الامامه مادر حضرت معصومه، نام دارد که مادر امام رضا(ع) نیز هست. در منابع قدیمی ، تاریخ‌های ولادت و وفات فاطمه معصومه بیان نشده است. به‌گفته رضا استادی، نخستین کتابی که در آن، تاریخی ذکر شده است، نوشته جواد شاه‌عبدالعظیمی است که در سال ۱۳۴۴ق منتشر شد.در این کتاب، تاریخ ولادت حضرت معصومه ۱ ذی‌القعده سال ۱۷۳ق و تاریخ وفات او ۱۰ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ق ذکر شده و از آن کتاب به دیگر کتاب‎ها راه‌ یافته است. از این‌رو در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز اول ذی‌القعده به عنوان نامگذاری شده است. برخی از علما مانند آیت‌الله ، آیت‌الله ، و با این نظر مخالفت کرده و تاریخ‌های ذکر شده در این کتاب را ساختگی دانسته‌اند. فاطمه معصومه(س) را امروزه «کریمه اهل بیت» هم می‌خوانند.می‌گویند این لقب به خوابی مستند است که ، پدر آیت‌الله دیده و در آن یکی از ائمه(ع) حضرت معصومه را خوانده است. برپایه کتاب تاریخ قم، حضرت معصومه در سال ۲۰۱ قمری برای دیدار برادرش (ع) از مدینه راهی شد که در آن زمان ولی‌عهد مأمون خلیفه عباسی بود و در خراسان سکونت داشت؛ اما در میان راه بیمار شد و درگذشت. به باور ، حضرت معصومه(س) در ساوه مسموم و شهید شده است. درخصوص علت رفتن او به دو گزارش وجود دارد: طبق گزارش نخست، وی در ساوه بیمار شد @tarikh_j
و از همراهانش خواست او را به قم ببرند. بنابر گزارش دوم که نویسنده تاریخ قم آن را درست‌تر دانسته، خود قمی‌ها از او خواستند به قم برود. (س) در در خانه شخصی به نام ساکن شد و پس از ۱۷ روز درگذشت.بدن مطهر ایشان را در قبرستانی به نام (حرم کنونی) دفن کردند. منابع : ↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۱. ↑ نگاه کنید به مفید، الارشاد، ۱۴۰۳ق، ج۲، ص۲۴۴. ↑ نگاه کنید به ابن‌جوزی، تذکرة الخواص، ص۳۱۵. ↑ نگاه کنید به طبری، دلائل‌الامامه، ص۳۰۹. ↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرح‌حال او»، ص۳۰۱. ↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرح‌حال او»، ص۲۹۷. ↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرح‌حال او»، ص۳۰۱. ↑ شورای مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تقویم رسمی کشور سال ۱۳۹۸ هجری شمسی، ص۹. ↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۲. ↑ شبیری زنجانی، جرعه‌ای از دریا، ۱۳۹۴ش، ج۲، ص۵۱۹. ↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرح‌حال او»، ص۳۰۱. ↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۱و۳۲. ↑ مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۲۳و۴۱؛ همچنین نگاه کنید به اصغری‌نژاد، «نظرى بر اسامى و القاب حضرت فاطمه معصومه(س)». ↑ مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۲۹. ↑ مجلسی، زاد المعاد، ۱۴۲۳ق، ص۵۴۷. ↑ نگاه کنید به مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۴۱و۴۲. ↑ مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۴۱و۴۲. ↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۱. ↑ برای نمونه نگاه کنید به مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۱۵۰. ↑ مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۱۵۱. ↑ یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۳۶۱. ↑ نگاه کنید به کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۱، ص۳۱۷. ↑ قرشی، حیاةالامام موسی بن جعفر، ۱۴۱۳ @tarikh_j
(ع) (س) این دختر جوان تربیت شده ی دامان اهل بیت (ع) با پاشیدن بذر معرفت و ولایت در میان مردم موجب شد که پایگاهی بشود از انوار علم و معارف اهل بیت ( ع ) را به سراسر دنیای اسلام منتقل کند. الله تعالی @tarikh_j
بخش اول: گم شدۀ تاریخ ، همچون پیش از آن، از آثار مکتوب فعالیت‌های سیاسی ــ اجتماعی زنان این مرز و بوم تهی است و اگر در گوشه و کنار این تاریخ، از سخن به میان آمده، اغلب سخن از مفسده‌انگیزی آنان است، زنانی که خواسته و ناخواسته به آرزوها یا جاه‌طلبی‌های شکم و شهوت تن سپردند و در حرمسراها قرار گرفتند و، بدون برخورداری از کمترین شایستگی‌ها، به شهرت و قدرت دست یافتند و از این رو، بسیاری از آنان با سوء استفاده از جایگاه اجتماعی تصنعی به‌دست‌آمده و با پول‌های بادآورده، دیگران را به نوشتن حسنات و سکنات خویش وادار ساختند و بدین سان، نام خویش را به نیکی یا زشتی در تاریخ ماندگار کردند و گمان‌ها را به آن سو بردند که یعنی اینان! دستۀ دیگر از زنان، به دربار تعلق نداشتند، اما اغلب آنها از طبقات بالای جامعه به شمار می‌آمدند. آنان کسانی بودند که درس خواندند، اما یا به خدمت دولت و دربار درآمدند یا به اندیشه‌های و روی آوردند. آمار این دو دسته از زنان از کل زنان جامعۀ ایرانی ناچیز است. ادامه دارد.... نویسنده: دکترمرتضی شیرودی @tarikh_j
بخش اول: تاریخ حضور اسلام در یمن به زمانی برمیگردد که علیه السلام به عنوان دعوت کننده مردم یمن به اسلام، از سوی (ص) به این کشور فرستاده شد. علوی بودن مردم ، پذیرش سهل و روان و بدون درگیری اسلام در آن مقطع و استقبالی که از (ع) شد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مردم یمن بعد از اسلام اوردن در صفوف مسلمانان با کفار جنگیدند. 📚برگرفته از (تشیع در جهان معاصر)_ سید ابوالحسن نواب،سید مهدی طباطبایی ادامه دارد... @tarikh_j
بخش دوم: دستۀ سوم اما مؤثر ، محروم جامعه‌اند که نه پول داشتند و نه سواد تا به ثبت فعالیت‌های خویش دست بزنند؛ زنانی که در هر حادثۀ اثرگذار تاریخی به ندای لبیک هر اندیشمند یا مجتهد اسلام‌گویی پاسخ مثبت دادند و به صحنه آمدند و حماسه آفریدند. علت اساسی شکل‌گیری حادثۀ ، زنان مسلمان‌شدۀ بودند که برخلاف میل خود و شوهران شان به سفارت برده شدند و نیز، فتوایی که داد، فقط برای آزادسازی همین زنان بود و تعدادی از زنانی که به سوی رفتند و سپس به آن، حمله کردند، بودند. زمانی که زنان دریافتند ، از مخالفت با قرارداد توتون و تنباکو برآشفت، دستور داد که او را به عراق تبعید کنند، زنان، دسته دسته به سوی حرکت و در اجتماع کردند. آنها این گونه اقدامات را همراه مردان تا لغو قرارداد ادامه دادند. از حوادث مهمی که در دورۀ ناصرالدین‌شاه روی داد، اعتراض مردم، به‌ویژه بانوان، به کمبود نان بود که مؤثر واقع نشد تا اینکه هزاران زن مسلمان جلوی را در بازگشت از شکار گرفتند و از او تقاضای کردند. ادامه دارد.... نویسنده : دکتر مرتضی شیرودی @tarikh_j