eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام 32 👤ابن ماجه قزوینی یکی از بزرگان حدیث اهل سنت در کتاب سنن خویش این روایت را نقل می کند: رسول خدا صلی الله علیه (و آله)و سلم فرمودند:(امام)حسن(علیه السلام)و (امام) حسین(علیه السلام) بزرگ و سید اهل بهشت هستند و پدرشان(امیرالمومنین علیه السلام)از آن دو بهتر است.⬇️ 📖صحیح سنن ابن ماجه،ج 1 ،ص 57،ط مکتبه المعارف 🖌محمد ناصر الدین البانی که به نوعی بخاری وهابیون معاصر است روایات صحیح السند "سنن ابن ماجه" را جمع آوری کرده و آن را "صحیح سنن ابن ماجه" نام گذاری کرده است.
🌸🌷🌸🌷 🌸🌷🌸 🌸🌷 🌸 به مناسبت اعیاد مبارک شعبانیه و در سنت ⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾 با وجود این که وجود پر برکت امام سوم شیعیان حضرت امام حسین علیه السلام در نگاه آنان در گروه "صحابه و تابعین "است. و به گمان ایشان این بالاترین امتیازی است که می شود تعریف کرد ؛ به سراغ کتاب هایشان می رویم تا هم جایگاه و هم عمل کرد آنان را در تحلیل و قضاوت واکاوی کنیم. 🔻آیات 🔺مباهله 📕الكتاب: صحيح مسلم كِتَاب فَضَائِلِ الصَّحَابَةِ » بَاب مِنْ فَضَائِلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب، ج۱/ص۱۱۲۹، المؤلف: مسلم بن حجاج، المحقق: نظر بن محمد الفاريابي أبو قتيبة، الناشر: دار طيبة، سنة النشر: ۱۴۲۷ – ۲۰۰۶، عدد المجلدات: 🔴زمانی که آیه مباهله(آیه ۶۱ سوره آل عمران) نازل شد، رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) علی و فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام را فرا خواند و فرمودند: خدایا تو شاهد باش اینان اهل البیت من هستند. 📕تفسير القرآن العظيم (تفسير ابن كثير) ، جلد۲،ص ۵۵،المؤلف: إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي الدمشقي أبو الفداء عماد الدين، المحقق: سامي بن محمد السلامة ⭕️ إبن كثير دمشقي سلفی هم صراحت دارد كه منظور از أَبْناءَنا امام حسن و امام حسين (عليهما السلام) هستند و از می نویسد حاکم نیشابوری گفته است که این روایت صحیح است 🔺تطهیر 📕صحيح مسلم (ط. طيبة)،ج۱،ص ۱۱۳۶ ،المؤلف: مسلم بن حجاج، المحقق: نظر بن محمد الفاريابي أبو قتيبة، الناشر: دار طيبة، سنة النشر: ۱۴۲۷ – ۲۰۰۶، عدد المجلدات: ۲ 🚫عایشه همسر پیامبر (صلی الله علیه و آله ) می گوید: پیامبر (صلی الله علیه و آله) صبح هنگام بيرون رفتند و بر روي دوش ايشان عبايي طرح دار از موي سياه بود . پس حسن بن علي آمد پس او را در زير عبا گرفت . پس حسين آمد و او را نيز وارد كرد . پس علي آمد او را نيز وارد كرد . سپس فرمود : خداوند مي خواهد از شما اهل بيت پليدي ها را دور كند و شما را پاك نمايد . نمونه های دیگر ومیزان تاثیرگذاری این گزارش ها در مبانی نظری اهل سنت و واکنش به دشمنان اهل البیت علیهم السلام در هفته ی آتی ان شاالله مطرح خواهد شد.
_امام_حسین علیه السلام 🔴 تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«سفرنامه منظوم حج»(منظومه ۱۲۰۰ بیتی شهربانوبیگم اصفهانی)اثری است به زبان فارسی که به بیان سفرنامه سراینده به مکه مکرمه به صورت منظوم پرداخته است.
📚📚 ساختار کتاب کتاب؛ مشتمل بر مقدمه‌ای به قلم محقق، آقای رسول جعفریان و یک منظومه ۱۲۰۰ بیتی و بخش پیوستها است که در این بخش مطالب ذیل آمده است: گزیده سفرنامه منظوم حسین ابیوردی، گزیده حج نامه احمد مسکین، گزیده فتوح الحرمین و دو قصیده از خاقانی (قصیده کوتاه رکوه الاسفار و قصیده تحفه الحرمین).
🗞📖 ویژگی های کتاب تا آن جا که جست وجو شده، از دوره صفوی سفرنامه خاصی وجود ندارد. به همین دلیل، متن موجود (سفرنامه منظوم حج) را باید بسیار با ارزش تلقی کرد، به ویژه این که متن مزبور به نظم صورت گرفته است. این خود، هنر دیگری است که علاوه بر جنبه‌های تاریخی و مذهبی، آن را به عنوان یک اثر ادبی مطرح کرده است. علاوه بر آن، سراینده آن زنی است فرهیخته و این خود در تاریخ ادبیات فارسی یک گوهر به شمار می‌آید؛ همچنین پرداختن وی به جنبه‌های جغرافیایی نیز ارزش خاص خود را دارد. آشنایی با راه سفر حج در آن دوران، آشنایی با مشکلات زائران ایرانی در این سفر و نیز نحوه حج گزاری زائران خانه خدا، از ویژگی‌های این سفرنامه است؛ برای مثال وی به تفصیل از جشن‌هایی که به مناسبت عید قربان در منا برگزار شده، سخن گفته است. برداشت وی از کعبه و تشبیهات او از برخی مکان‌های مقدس آن دیار نیز رهاوردی دیگر از بعد مذهبی- ادبی سفرنامه این بانو است.
🗒🗓 پیوست های کتاب حاضر پیوست‌های کتاب حاضر؛ مشتمل بر مطالب ذیل است: ۱. سفرنامه منظوم سیدحسین ابیوردی. در این بخش اشعاری از شاعری به نام سیدحسین ابیوردی آمده است. از وی آگاهی مختصری در «مجالس النفائس» آمده که در آن جا محل تحصیل وی شهر هرات دانسته شده و وی با جامی مراوده داشته است. در این بخش تنها حدود ۱۷۰ بیت اشعار وی که در سفر حج و در وصف مکه و مدینه سروده آورده شده است. ۲. گزیده حج نامه احمد مسکین. حج نامه مثنوی بلندی است درباره مناسک حج و آداب زیارت شهر مدینه. در میان اشعار این مجموعه، به جز آنچه درباره مناسک حج بر پایه مذاهب فقهی اهل سنت آمده، اشعار نغزی در باره عرفان حج و نیز زیارت قبر رسول خدا به چشم می‌خورد که به صورت گزیده در کتاب حاضر آمده است. ۳. گزیده فتوح الحرمین. فتوح الحرمین منظومه‌ای است که توسط محیی لاری (م. ۹۳۳ ق.) درباره حج سروده شده است. این منظومه بالغ بر ۱۷۰۰ بیت است که در این بخش گزیده‌ای از آن آمده است. ۴. دو قصیده از خاقانی. عنوان بخش دیگری از پیوست‌های کتاب است. در این بخش دو قصیده از خاقانی، شاعر به نام قرن ششم هجری که در وصف کعبه و مناسک سروده شده، آمده است. این اشعار از بهترین اشعاری است که در زبان فارسی پیرامون کعبه و حج به نظم درآمده است. اولین قصیده «رکوه الاسفار» و قصیده دوم «تحفه الحرمین» نام دارد.
📝🗓 گزارش محتوا منظومه بانوی اصفهانی؛ مشتمل بر ۱۲۰۰ بیت به سبک نظامی گنجوی است. سراینده منظومه در سفری که به قصد زیارت بیت الله الحرام داشته است و به تبع آن، از عتبات و شام دیدار کرده، اشعاری را مشتمل بر هزار و دویست بیت به نظم درآورده و دقیقا مناظر مهم و قابل توجه در سفر را به تصویر کشیده است. این اشعار بیانگر وسعت بینش، دقت و ذوق ادبی اوست. بانوی اصفهانی در سفر خود به سوی بیت الله از شهرهای بسیاری گذر کرده، لکن به دلیل علاقه مندی بسیار به موطن خود، همواره از اصفهان یاد کرده است. زمانی که به حلب می‌رسد، این شهر را در آبادانی شبیه اصفهان می‌بیند و به همین دلیل، به یاد اصفهان اشکش جاری می‌شود. درباره اشعار او باید گفت: این اشعار با سادگی و روانی سروده شده است، و از نظر قوای شعری مشکلی ندارد. تنها گاه به دلیل یاد از نام شهرها، مشکل سلاست دارد که با توجه به ضرورت یاد از نام شهرها چنین امری به راحتی قابل پذیرش است. وی در مدینه منوره نیز عشق و علاقه خویش را به اهل بیت علیهم‌السّلام نشان داده و از این که می‌بیند در آستان امامان، بوریا پهن است، سخت آشفته خاطر می‌گردد. وی در همان جا از نسیم می‌خواهد تا شاه ایران را از این وضع آگاه کند و از او بخواهد تا فرش‌های عالی برای این آستان ارسال کند. تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بررسی نقش حضرت علی اکبر (ع) در حادثه کربلا با تأکید بر حقانیت قیام نویسندگان: محسن حیدرنیا زهرا گرامی منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال سوم بهار 1397 در این مقاله ضمن بررسی شخصیت حضرت علی اکبر (ع) به تبیین نقش برجسته ایشان در حادثه بزرگ کربلا بر مدار موضوع حق، پرداخته شده است. اگرچه علی اکبر (ع) فرزند ارشدِ امام حسین (ع) از نقش مهمی در جای جای این حادثه برخوردار است، اما گویی دغدغه اصلی او حق طلبی است. او، وقتی خود و خانواده ارجمند و دوستان خود را در آستانه مرگ حتمی می بیند، تنها با طرح یک سؤال عمیق، متفکرانه و هوشمندانه از قهرمان اصلی کربلا یعنی پدر و امامش، حسین، همه نقش اساسی خود را به عنوان یک جوان حق جو به نمایش می گذارد و آن سؤال مهم و بنیادین این است که «ای پدر، آیا ما برحقیم؟» نویسنده مقاله بر این باور است که فهم کلمه حق می تواند کلید و رمز شناخت شخصیت حضرت علی اکبر و بلکه شناخت دیگر شخصیت های این حادثه عظیم باشد. https://b2n.ir/k06974 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
حضرت علی اکبر (ع) الگوی کامل در تربیت دینی جوانان نویسندگان: فاطمه سادات علوی علی آبادی منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال سوم بهار 1397 هنگامی که امام حسین (ع) در قیام بر ضد یزید تصمیم گرفت مدینه را به سوی مکه ترک کند، در نامه ای به بنی هاشم، انتهای راه را «شهادت» تصویر کرد. علی بن الحسین (علی اکبر) با عِلم به فرجام این راه بی بازگشت، امام خود را در این سفر همراهی و همیاری نمود. این نوشتار به روش توصیفی _ تحلیلی، در پی بررسی نقش الگویی حضرت علی اکبر (ع) در تربیت دینی جوانان است. بنیاد فرضیه پژوهش آن است که الگوپذیری از علی اکبر، در «تربیت دینی» جوانان تأثیری بسزا داشته و دارد. یافته های پژوهش حاکی که نام و یاد علی اکبر، الگوی ولایت مداری برای جوانان ایرانی و موجب تقویت امنیت نظام جمهوری اسلامی ایران و تحکیم جایگاه «ولایت فقیه» در جامعه اسلامی است. https://b2n.ir/u79150 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅عنوان نشست علمی : *جایگاه شناسی شخصیت مادر امام زمان عج* 🔰استاد : *خانم دکتر ناهید طیبی* ⏰ *زمان برگزاری: *پنج شنبه مورخ ۲۶ اسفندماه ساعت ۱۹* ✅ *ثبت نام* ازطریق آیدی ادمین و شماره تماس 09307681124 ⚛️ لینک *عضویت در گروه* دوره: https://chat.whatsapp.com/FqMLVck1n1LCG6rPts8LnZ *لینک نصب برنامه* :(بزرگوارانی که از ایران به کلاس میپیوندند ، لطفا فیلتر شکن خود را هم فعال کنند) https://play.google.com/store/apps/details?id=us.zoom.videomeetings *لینک شرکت در دوره با برنامه zoom* : 👇بر روی لینک ذیل کلیک کنید. Join Zoom Meeting https://zoom.us/j/4498998832?pwd=MnZKVWxpTXZ6b1kxcTVSYjRqNXNtQT09 Meeting ID: 449 899 8832 Passcode: AxH377
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻 # ویژگی _ امام_ علی علیه السلام 32 _حضرت_ابوطالب(ع) 📝4247_پس روایت کردبرای ما ابوالعباس محمدبن یعقوب ....... (حضرت)ابوطالب (علیه السلام) فرمود:اشخاص شریف و فهمیده بدانند که (حضرت ) محمد (صل الله علیه و آله و سلم) وزیر موسی و مسیح است.همان نور آسمانی را که آن دو نفر در اختیار داشتند ، او نیز دارد.و تمام پیامبران (ع) به فرمان خداوند مردم را راهنمایی واز گناه باز می دارند.🌕 📒المستدرک علی الصحیحین،للحاکم النیسابوری(المتوفی :405 ه) جلد 2 ص 680 روایت شماره 4247،تحقیق ،مصطفی عبدالقادر عطا،الناشر:دارالکتب العلمیه_بیروت،الطبعه:الاولی،1990_1411 صحابه
🏁🏁🏁🏁🏁 🖇 _نوشت 🔎 گرچه ذهن خواننده ی تاریخ وقایع صدر اسلام حتی در به آسانی# ایمان_ حضرت ابوطالب علیه السلام را نتیجه می دهد اما برای یافتن علت اعتقاد مشهور بر خلاف آن؛ به بررسی "چیستی باور"در رشته هایی که در ظاهر و از نظر طبقه بندی علم امروز دارای چنین موضوعاتی و مسائلی هستند پرداختیم و در حاصل 🔏با توجه به ماهیت ترکیبی" باور "متشکل از دوبعد ذهنی و عاطفی ، غیر از مطلب ذکر شده و با توجه به وفور داده های موجود از حمایت های عملی و کلامی حضرت ابوطالب علیه السلام از حضرت پیامبراعظم صل الله علیه و آله و سلم به سراغ تعریف" یقین و باور" در تاریخ معرفت شناختی از زمان ارسطو و تا به امروز در مکاتب "فلسفه" و "روان شناختی" که موازی و متاثر از یکدیگر حرکت می کنند و حتی در تشطط آراء 🔒رفتارگرایان و 🔒فیزیکالیزم هاو🔒دکارتی ها و افرادی چون 🗿کلیفورد و 🗿برتراند راسل و 🗿ویتگنشتاین و 🗿هیوم رفتیم ،در نتیجه باید گفت 🔐 حتی فارغ از معرفت شناسی دینی و قرآنی در هر تعریف و نگاهی از "باور " باید به ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام اقرار می کردند ؟با این حال چه بسا علت جدایی این "باید" با "هست " امروزی را بتوان در یک تحلیل تاریخی جامع ارائه داد: 🔓به راستی اگر حضرت ابوطالب علیه السلام پدر بزرگوار حضرت امام علی علیه السلام نبودند ،آیا فرقی بین ایشان و دیگر شخصیت هایی که آنان را در زمره ی مسلمانان شناخته اند بود؟ و می توان گفت چه در حوزه ی نقل و چه تحلیل از _امام_ علی علیه السلام در اهل _سنت همین است: 💢محوریت_ تاریخ تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا