#معرفی_مستشرقین
#اسلام_پژوهان
#کارن_آرمسترانگ (Karen Armstrong) (متولد ۱۹۴۴) نویسنده و پژوهشگر انگلیسیست که تاکنون دوازده کتاب درباره دینشناسی تطبیقی تألیف کردهاست.
وی به مدت ۷ سال راهبهای کاتولیک بوده سپس در ۱۹۶۹ در دانشگاه آکسفورد ادبیات کلاسیک و مدرن خوانده است. وی چندین برنامه تلویزیونی نیز درباره پولس رسول و تاریخ کلیسا تهیه کردهاست. او سپس به نوشتن کتابهایی در زمینه اندیشه دینی روی آورد در حالی که جهان نگری او بر آمده از بینش دینی مسیحی و خرد باوری غربی است. وی همواره کوشیده است به عنوان یک پژوهشگر به دینها بنگرد. به سخن دیگر تلاش آرمسترانگ این بوده تا بنیاد مشترک دینهای سامی را بیابد و میان آنان پلی بزند.
آثار او عبارتند از: تاریخچه ای برای خداوند، دوازده گام به سوی زندگانی با مهربانی، #حضرت_محمد (ص): #زندگینامه_پیامبر_اسلام، تاریخ خداباوری، در جستجوی خدا، بنیادگرایی در آیین یهود، مسیحیت و اسلام، تاریخ اورشلیم: یک شهر، سه دین، خداشناسی از ابراهیم تا کنون، از دل تو تا دل من.
#معرفی_مستشرقین
@tarikh_j
4_5890932471238756293.pdf
154.6K
#معرفی_مقاله:کارن آرمسترانگ و آثارش_علیرضا رضایت
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#️⃣What does it mean to be Shia?
✳️پروفسور لنگهازن از تشیع و وظایف شیعیان در آمریکا میگوید!
❇️ گری کارل لگنهازن که بعد از مسلمان شدن، نام «محمد» را برای خود انتخاب کرد، استاد مقدمه منطق، مقدمه فلسفه، زیباییشناسی، فلسفه علم، علم اخلاق، فلسفه مذهب و متافیزیک، بنیانگذار انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه تگزاس جنوبی و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی است.
انتشار محتوا، به معنای رد یا تأیید آن از سوی انجمن بین المللی ترنم صلح نیست
#شیعه #لگنهازن #مبلغ_اسلامی #اسلام_در_امریکا
ترجمه و تدوین:«انجمن بین المللی ترنم صلح»
@tarikh_j
#حضرت_زینب
#زینب دختر امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) سومین فرزند ایشان است.زینب به معنای «درخت نیکو منظر وخوشبو» یا «زینت پدر» است.
بنابر برخی منابع حضرت زینب(س) در ۵ جمادیالاول سال پنجم یا سال ۶ هجری در مدینه متولد شد.
بر اساس روایات متعدد، نامگذاری #حضرت_زینب (س)، توسط پیامبر اسلام(ص) صورت گرفت. گفته شده است که جبرئیل از سوی خداوند این نام را به پیامبر (ص) رسانده است. در کتاب «الخصائص الزینبیة» آمده است #پیامبر(ص) او را بوسید و فرمود: «حاضران امّتم، غایبان را از کرامت این دخترم #زینب آگاه کنند؛ همانا او مانند جدهاش #خدیجه است.»
برای وی، القاب فراوانی نقل شده است، همانند عقیله بنی هاشم، عالمه غیرمعلَّمه، عارفه، موثّقه، فاضله، کامله، عابده آل علی، معصومه صغری، امینةاللّه، نائبةالزهرا، نائبةالحسین، عقیلة النساء، شریکة الشهداء، بلیغه، فصیحه، و شریکةالحسین.
#حضرت_زینب(س) را به سبب سختیهای بسیاری که در زندگی دید، #ام_المصائب نیز لقب دادهاند. درگذشت جدش پیامبر(ص)، بیماری و به شهادت رسیدن مادرش، شهادت پدرش #امیرالمؤمنین(ع)، شهادت برادرش #امام_حسن_مجتبی(ع)، واقعه کربلا وشهادت #امام_حسین و برادران دیگرش، به اسارت رفتن در کوفه و شام از جمله وقایع سخت و تلخ زندگی وی به شمار میآید.
#میلاد_حضرت_زینب_کبری
@tarikh_j
#در_محضر_استاد_یوسفی_غروی👇👇👇
#حضرت_زینب سلام الله علیها
چرا نام حضرت، #زينب بود و آيا اين قول مشهور كه #زينب به معناي #زينت_پدر و #زيب_اب است قول درستي است؟
✍🏼اول اين را بگويم كه چون در افواه مشهور است كه مي گويند زينب كبري برخي از اين صفت چنين برداشت مي كنند كه #حضرت_زينب (س) بزرگ تر از #ام_كلثوم بوده اند در حالي كه در كتاب هاي تراجم صحابه - شرح حال صحابه پيامبر (ص) - آمده است كه زينب دختر دوم اميرالمومنين (ع) بعد از حسنين (ع) بودند.
حالا اين كه چرا نام اين دو دختر اميرالمومنين، زينب و ام كلثوم گذاشته شد مي دانيم كه پيامبر (ص) چهار دختر به نام هاي زينب و ام كلثوم و رقيه و فاطمه داشتند كه فاطمه كوچك ترين دختر پيامبر بود و #حضرت_فاطمه (س) وقتي دو خواهر خود را از دست داده بودند نام آن ها را بر روي دختران خود مي گذارند.
اين كه به قول شما برخي زينب را زينت پدر و زينت اب مي گويند اين ها ريشه اي ندارد
اين که گفته مي شود #پيامبر (ص) به پيشنهاد #جبرئيل اسم حضرت را زينب گذاشتند مبنايي ندارد
و پيش از حضرت زينب اين نام، نام دختر پيامبر و دختر #حمزه_سيدالشهدا بوده است و در زمان عرب، زينب نام درخت زيبايي در بيابان بوده كه عرب اين نام را براي دختران برگزيده بود.
#میلاد_حضرت_زینب_کبری
@tarikh_j
1569219904-10057-14-2.pdf
777.7K
#مقاله: ولایتمداری #حضرت_زینب (س)
نویسنده: فاطمه معتمد لنگرودی
#حضرت_زینب(س) فرزند #امام_علی(ع) و #فاطمه(س) که از دامان رسالت و امامت برخاسته است؛ به دلیل یاری امام زمان خویش در شرایط دشوار زمانی و مکانی، یکی از الگوهای بارز در امر #ولایت_مداری و #ولایت_پذیری می باشد. سؤال اصلی اینجاست که سبک زندگی حضرت زینب(س) در حوزه ولایت مداری در چه ابعادی بوده است؟ این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه ایی به بررسی ابعاد ولایت پذیری حضرت زینب در زندگانی ایشان پرداخته است. دستاورد این پژوهش آن است که #حضرت_زینب(س) به عنوان یک بانوی مسلمان و متعهد به اصول اسلامی، در تمام حالات زندگانی خود از امام زمان خویش اطاعت و التزام علمی و عملی داشتند.
#حضرت_زینب
#میلاد_حضرت_زینب_کبری
@tarikh_j
.
معرفی #مقاله هایی که در موضوع #حضرت_زینب سلام الله علیها نوشته شد
مبانی، عملکردها و روش های تربیتی حضرت زینب(س)
نویسنده: علینقی فقیهی سمیه خورشیدی
منبع: پژوهشنامه تربیت تبلیغی سال اول پاییز ۱۳۹۱ پیش شماره
خردورزی در سیره حضرت زینب (س)
نویسنده: اعظم نوری
منبع: پژوهشنامه مطالعات اسلامی زنان و خانواده سال اول پاییز و زمستان ۱۳۹۲ شماره 1
تحلیل خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه براساس نظریه کنش گفتار سرل
نویسنده: طاهره ایشانی معصومه نعمتی قزوینی
منبع: سفینه سال دوازدهم زمستان ۱۳۹۳ شماره ۴۵ «ویژه حدیث»
واکاوی سبک زندگی علمی حضرت زینب (س) با رویکردی به قرآن و حدیث
نویسنده: سهراب مروتی زهرا منصورزاده
منبع: سراج منیر سال پنجم بهار ۱۳۹۳ شماره ۱۴
منطق حاکم بر احتجاجات حضرت زینب(س) پیرامون قیام امام حسین(ع)
نویسنده: محمد رنجبرحسینی طاهره عطار
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی (آیت بوستان سابق) سال اول زمستان ۱۳۹۵ شماره ۴
بررسی شخصیت و اوصاف حضرت زینب (س)
نویسنده: بهرام مرادی فرزاد دیده باز نرگس بهرامی
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱۴
ولایت مداری حضرت زینب(س)
نویسنده: فاطمه معتمد لنگرودی
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱۴
تحلیل اقتباس های قرآنی حضرت زینب( س) در خطبه کوفه
نویسنده: محمد رنجبرحسینی نرجس ارج
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱۴
روابط عاطفی حضرت زینب(س) و امام حسین (ع) با تاکید بر واقعه عاشورا
نویسنده: بشیر سلیمی سعید طاووسی مسرور
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱۴
سیمای حضرت زینب (س) در شعر شاعران مسیحی معاصر عرب
نویسنده: سید مهدی نوری کیذقانی
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱۴
#میلاد_حضرت_زینب_کبری
#مقاله
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj
#در_محضر_استاد_یوسفی_غروی
👇👇
#میلاد_حضرت_زینب_مبارک
#حضرت_زینب سلام الله علیها
جمله اي كه راجع به مقام علمي و تعليمي و آموزگاري حضرت زينب (س) به دست ما رسيده از شخصي نقل شده است به نام نحوي مازني كه از قدماي نحويان كوفه بود.
از زبان او نقل شده كه ما همسايه #اميرالمومنين (ع) بوديم و وقتي كه اميرالمومنين (ع) از مدينه به بصره براي جنگ جمل رفته بودند
- مي دانيد كه امام در بصره پيروز شدند اما در اين سفر خانواده را همراه خود نبريده بودند و بدون خانواده به كوفه وارد مي شوند اما بعد كساني را مي فرستند تا خانواده را از مدينه به كوفه بياورند. -
در آن زمان هم حضرت زينب سلام الله عليها با همسرشان كه پسر عمويشان بود به نام عبدالله #جعفر_طيار در مدينه زندگي مي كردند و به همراه خانواده و در ركاب اميرالمومنين (ع) از مدينه به كوفه آمدند.
آن زمان كه خانواده اميرالمومنين (ع) به كوفه آمده بودند زنان كوفه براي پرسيدن مسايل خود به منزل #امام_علي (ع) و بانوي اين خانواده حضرت زينب (س) مراجعه مي كردند و حضرت زينب (س) پاسخگوي مسايل اين بانوان بوده و از طرف ديگر جلسات تفسير قرآن داشته اند.
او در اين باره مي گويد در اين چهار پنج سالي كه خانواده اميرالمومنين (ع) در كوفه بودند ما قد و قامت حضرت زينب (س) را نديديم.
معلوم مي شود كه اين طور نبوده كه حضرت مدام بيرون بروند و در ميان مردم به حشر و نشر بپردازند.
#میلاد_حضرت_زینب_کبری
@tarikh_j
1_43923332.pdf
2.7M
#پی_دی_اف_کتاب «زینبُ الکُبری(س)مِن المَهدِ الی اللَحدِ» شرح تاریخ زندگی، فضائل و كرامات حضرت زینب کبری(س)؛ اثر علامه محمد کاظم قزوینی
#کتاب
#حضرت_زینب
#میلاد_حضرت_زینب_کبری_مبارک
@tarikh_j
1569219928-10057-14-5.pdf
792.8K
#مقاله:تبیین شیوه های تبلیغی #حضرت_زینب(س) مبلغ بزرگ قیام عاشورا
نویسنده: زهرا زحمتکش
#حضرت_زینب س در واقعه بزرگ کربلا، با کمال صبر و استقامت به تبلیغ و نشر معارف اسلامی وآرمان های الهی پرداختند. اگر استقامت این بانوی بزرگ نبود، حادثه کربلا اثر کافی را نداشت و دشمنان نمی گذاشتند پیام کربلا به نسل های آینده منتقل شود ، نوشتار پیش روبا روش توصیفی – تحلیلی و شیوه کتابخانه ای به تبیین شیوه های تبلیغی #حضرت_زینب س بزرگ مبلغ قیام عاشورا می پردازد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که یکی از فضایل و خصایص حضرت زینب س مقام علمی اوست ایشان زنی دانشمند، سخنور، فصیح و بلیغ بود و با سخنانش ، #نهضت_عاشورا را به بهترین و نیکوترین وجه ممکن به پایان رساند همچنین خطبه های آگاهانه و حکیمانه او که با استناد به آیات قرآن کریم بوده است، زمینه سقوط #حکومت_اموی را فراهم و آخرین ضربه را بر پیکر حکومت آنان وارد کرد. بعد از واقعه عاشورا، حضرت زینب س به وظیفه خودکه تبلیغ اهداف قیام حسینی و ماهیت قیام ابا_عبدا... (ع)
#میلاد_حضرت_زینب_کبری
#مقاله
@tarikh_j
🔺ترجمه حدیث بالای سر رهبر انقلاب (حفظه الله تعالی) در دیدار امروز با پرستاران۱۳۹۸/۱۰/۱۰ :
🔸«مَن قامَ عَلى مَريضٍ يَوما و لَيلَةً بَعَثَهُ اللّه ُ مَعَ ابراهيمَ الخَليلِ»
🔹پيامبر صلي الله عليه و آله:
«هر كس يك شبانه روز از بيمارى پرستارى كند، خداوند او را با ابراهيم خليل محشور مى كند.»
(ثواب الأعمال، ص 341)
@tarikh_j
4_5965251004780773922.pdf
492.4K
#پی_دی_اف :زینب شیرزن کربلا،زینب دختر علی ع ترجمه سید جعفر شهیدی
@tarikh_j
☘️اهمیت درک فضای تاریخی:
✍🏻مورخ باید غالبا از محدوده اتاق خود بیرون آید و به تفحص و تجسس بپردازد. به این نکته که تاریخ با اسناد و مدارک ساخته می شود باید به وسیع ترین معنا کلمه در نظر گرفت. تاریخ در عرصه وقایع تالیف می شود. از این رویارویی با منظر تاریخی مورخان به شم و درک تازه ای از موضوع مورد بحث دست می یابند.
(روش های پژوهش در تاریخ ،مقاله فضای تاریخی ،شارل ایگونه)
#تاریخ
@tarikh_j
🔔معرفی #اقسام_تاریخ_نگاری_اسلامی و #منابع_تاریخی_متقدم به درخواست برخی اعضای کانال👇👇
#بخش_اول
@tarikh_j
#تاریخ_نگاری_اسلامی
ب)اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی
اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 1-تاریخ نگاری خبر. مکتب حدیثی مدینه را باید نخستین مکتب تاریخ نگاری ، یعنی سیره نویسی در شکل مغازی ، به شمار آورد. عُروه بن زُبیر، ابان بن عثمان بن عفّان، شُرَحبیل بن سعد از نسل اول وعاصم بن عمربن قَتاده و محمدبن مسلم بن شهاب زُهری از نسل دوم محدّثان و مورخان مدینه هستند.نسل سوم محدّثان مدینه اطلاعات خود را از زهری گرفتند ،موسی بن عُقبه ،محمد بن اسحاق ، از شاگردان برجسته زهری ، ابن اسحاق کتاب المغازی و السیر و اخبار المبتدأ را که تا آن هنگام به صورت مدون نبود، تألیف کرد.. بعضی از محدّثان قرن دوم از مناطق مختلف عبارت اند از: مَعمربن راشد اَزْدی و شاگردش عبدالرزاق بن هَمّام بن نافع صنعانی از یمن ، سلیمان بن طَرخان تیمی از بصره که همگی به تشیع شهرت داشتند، و ولیدبن مسلم دمشقی ....واقدی پس ازابن اسحاق ، به مطالعات دقیق تاریخی پرداخت. پس از او ، کاتب و شاگردش ابن سعد به نگارش مباحث تاریخی پرداخت. تاریخ نگاری در شکل خبر، با ظهور ابوالحسن علی بن محمد مدائنی به اوج خود رسید. زُبیربن بَکّار و محمد بن حبیب (المُحَبَّر و المُنَمَّق) نیز از مورخین هستند.
بسیاری از مؤلفان از سده سوم به بعد فصلهایی را به سیره پیامبر اختصاص دادند، از جمله ابن ابی شیبه (م 235)، بخاری (م 256)، بلاذری (م 279)، طبری (م310)، ابن حِبّان بُستی (م 354)، ابن عَساکر (م 571)، ابن اثیر (م 630)، ذهبی (م748)، ابن شاکر کُتُبی (م 764) و ابن کثیر(م 774) وآثار مستقلی در باره سیره وشخصیت پیامبر تألیف شد، از جمله الشمائل النبویّه از ترمذی (م 279)، اخلاق النبی و آدابه از ابوشیخ اصفهانی (م 369)، دلائل النبوه از ابوبکر بیهقی (م 458)، الروض الاُنُف از عبدالرحمان سهیلی (م 581)، زادالمعاد فی هُدی خیرالعباد از ابن قیّم جوزیه (م 751)، امتاع الاسماع از مقریزی (م 845 )الخصائص الکبری از سیوطی (م 911)، المواهب اللَدُنیه فی المنح المحمّدیه از قسطلانی (م 923)، سُبُل الهدی ' و الرّشاد از صالحی شامی م 942) و السیره الحلبیه از علی بن برهان الدین حلبی (م 1044) ابن حَزم اندلسی (م 456)، ابن عبدالبِرّ (م 463) قاضی عِیاض (م 544) و ابن سیّدالناس (م 734(از قرن دوم ، مورخان تک نگار مثل ابومِخنَف لوط بن یحیی اَزْدی (م 157) ،عَوانه بن حَکَم (م 147 یا 158)نصربن مزاحم مِنقَری (م 212( وَقعَه صِفّین) هشام بن محمد کلبی (م 204) هیثم بن عَدِی (م 207(.ابوعُبیده مَعمربن مُثنّی (م210(.(ص10-19)
اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 2-وقایع نگاری :در قرن سوم تاریخ نگاری وارد مرحله ای جدید شد واندیشه وحدت بخشیدن به تاریخ اسلام شکل گرفت. مورخان بزرگی. مورخان بزرگی همچون یعقوبی و طبری با ظهور یافتند. هیثم بن عدی ، چهره برجسته اوایل سده سوم ، را حلقه اتصال دو شیوه تاریخ نگاری ، یعنی تک نگاریهای خبری و وقایع نگاری ، به شمار آورد. قدیمترین کتاب موجود (سالشمار ) ، تاریخ خلیفه بن خیاط عُصفری معروف به شَباب است.ابن قُتیبه دینوری ( المعارف) و احتمالا(کتاب الامامه و السیاسه) از منابع مهم تاریخی سده سوم است . احمدبن یحیی بلاذری ( فتوح البلدان ، انساب الاشراف )، ابن اَعثَم کوفی (الفتوح)وفسوی، و...صاحب کتب وقایع نگار این دوره اند.(ص19-22)
اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 3- تاریخ نگاری عمومی به روش سالشمار.تاریخ طبری الگویی کامل از تاریخ عمومی به شیوه وقایع نگاری وسالشماراست به صورت خبروذکر سلسله سند نیز دارد. مسعودی از نخستین مؤلفان ، و شاید اولین مؤلفی است که تاریخ و جغرافیای علمی را درهم آمیخت. یعقوبی و ابوحنیفه دینوری از شیوه تاریخی پیروی کرده اند بدون ذکر سلسله سند. در قرن چهارم مورخان بزرگ دیگری همچو مطهّربن طاهر مَقدسی ،حمزه اصفهانی ،ابوعلی احمدبن محمد مسکویه ظهور یافتند.
#ادامه_دارد...
📚(ص23-26 کتاب تاریخ و تاریخ نگاری_ محمدرضاناجی).
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#تازه_های_نشر
ذوالفقار: برشهایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی/ به اهتمام علی اکبری مزدآبادی/ انتشارات یا زهرا (س): تهران/ 1398/ 246 صفحه.
کتاب حاضر، برشهایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است. این کتاب خاطراتی را برای اولین بار از دوران دفاع مقدس تا مجاهدتهایی که در جبهه مقاومت سوریه و عراق شکل گرفته را بیان کرده و بنا دارد با تکیه بر گفته های شخص حاج قاسم سلیمانی (اعم از خاطرات و سخنرانی ها) خوانندگان خود را با برشهایی از نظام فکری و عقیدتی این سردار بزرگ آشنا کند.
#قاسم_سلیمانی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#بخش_دوم
اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 4- ذیل نویسی و مختصر نویسی در سیر تاریخ نگاری.شاید #طبری( باکتاب ذیل المُذَیَّل) نخستین کسی باشد که بر کتاب خویش ذیل نوشته است که تاریخ رجال است .افراد دیگری در تکمیل تاریخ طبری اقدام کردند. #ابن جوزی ، خلاصه ای از المنتظم با عنوان #شُذور العقود فی تاریخ العهود در یک جلد فراهم آورد و سپس #دُرّه الاکلیل در ذیل المنتظم نوشت. در اوایل قرن هفتم #ابن اثیر مهمترین اثر خود، الکامل فی التاریخ ، را نوشت. #الکامل پس از تاریخ طبری شهرت فراوان پیدا کرد و مرجع مورخان شد.علمای دیگری نیز به ذیل ومختصرنویسی پرداخته اند.#ابن_عبری، اخبارالزمان را که به سریانی نوشته بود، پس از تهذیب و اضافاتی با نام تاریخ مختصرالدول به عربی برگرداند.
در اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم آثاری دایره المعارفی تألیف شد که بخش مهمی از آنها تاریخ عمومی بود مورخانی مانند #ذهبی،#محمدبن_شاکر_کُتُبی ،#عبداللّه بن اسعد یافعی . تأثیر #باورهای_کلامی بر اندیشه تاریخی را می توان در اثر البدایه و النهایه ابن کثیر نام برد.
#اولین مورخی که مواد تاریخی را در ارتباطی تنگاتنگ با دیگر معارف انسانی مطالعه کرد، #ابن خلدون بود. از این زمان به بعد، تاریخ نگاری به انحطاط گرایید و تکرار و تلخیص آثار پیشین با افزوده هایی اغلب در باره حاکمان محلی ، چندی دیگر ادامه یافت.(26-36)
اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 5-تاریخ نگاری بر اساس #نسب_شناسی . آنچه در علم انساب مهم است شناخت نسبی از پیوستگی شعوب وقبایل وروابط داخلی آنهاست. پس از ظهوراسلام با بر جای ماندن ساختار قبیله ای ، دانش انساب نیز در فرهنگ اسلامی جایی باز کرد. سرآمد نسب شناسان سده دوم ، #محمدبن_سائب_کلبی، #عَوانه_بن_حَکَم_کَلبی و #ابومِخْنَف اَزدی بودند.قدیمی ترین کتاب موجود در انساب ، #حَذف مِن نسب قریش تألیف مُؤرِّج بن عمرو سَدوسی است.هشام بن محمد کلبی (#جمهره النسب) افرادی از خاندان زُبیری نیزبه علم انساب توجه نشان دادند. #ابن حزم اندلسی ، (جَمْهَره انساب العرب)، #ابن_قُدامه_مَقدسی (التبیین فی انساب القرشیّین) ،#یاقوت_حموی (خلاصه ای از جمهره النسب هشام کلبی با نام المُقتضَب) #الانساب_سمعانی ،#ابن_اثیر خلاصه ای از آن به نام تهذیب الانساب فراهم نموده و به آن مدخلهای جدید نیز افزوده است . #سیوطی نیز لُبّ اللباب را با حذف تراجم از کتاب الانساب ، استخراج کرده است .جز این از سده سوم به بعد، نویسندگان شیعی آثار فراوانی در باره تبار طالبیان و انساب و اعقاب علویان تألیف کردند.(36-39)
اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 6– تاریخ نگاری به #شیوه_طبقات. در این شیوه افراد متعلق به یک گروه یا دوره و..در یک ردیف قرار می¬گیرند،همراه با شرح¬حال آنان. کتب #الطبقات_الکبری از #محمدبن_سعد مشهور به #کاتب_واقدی است
هم زمان با ابن سعد، #خلیفه_بن_خیاط پس از آن ، شیوه طبقات به کتب تراجم دیگر شاخه های علمی راه یافت.
اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 7-#سرگذشت_نامه ها. اینگونه آثار را در تعریف عام تاریخ ، بخشی از متون تاریخی می توان به شمار آورد. به تأسی از نوشتنِ سیره پیامبر ، تک نگاریهایی نیز در باره سیره و سرگذشت خلفا و فرمانروایان و دانشمندان تألیف شد. #معرفه الصحابه از ابن منده ابوعبداللّه محمدبن اسحاق محدّث اصفهانی ، که بخشهایی از آن باقی است . ابوموسی مَدینی، ذیلی بر آن نوشت . #ابونعیم اصفهانی ،#معرفه الصحابه را تألیف کرد که چاپ شده است. از دیگر منابع مهم رجالی ، #الاستیعاب فی معرفه الاصحاب ابن عبدالبر ،ابن اثیر کتاب اُسْد الغابه فی معرفه الصحابه را از جمع کتابهای یاد شده پس از آن ذهبی ،فهرستواره ای از #اسدالغابه با اضافات خود، نوشت .کتب رجال برای جرح و تعدیل راویان حدیث فراهم آمد. از مهمترین این آثار #التاریخ_الکبیر ابوعبداللّه محمدبن اسماعیل #بخاری ،سبک و سیاق تاریخ بخاری مبنای کار ابن ابی حاتم رازی قرار گرفت. علمای دیگری نیز بعد از آن به تلخیص پرداختند. در سده هفتم در عصر ممالیک علمایی مانند#ابن_خلّکان و#ابن_صُقاعی و #ذهبی( سِیَر اَعلام النُبَلاء )، #مقریزی (المُقفّی الکبیر) بودند. #سیوطی هم تراجم عده ای از سلاطین و بزرگان مسلمان عصر خود را در نظم العِقیان فی اَعیان الاَعیان گرد آورد که می توان آن را تاریخ سیاسی و اجتماعی و ادبی اواخر دوره ممالیک دانست
📚ص۳۹-۴۸ کتاب تاریخ و تاریخ نگاری_ محمدرضاناجی
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
برادرْ قاسم: جستاری در اندیشه های راهبردی حاج قاسم سلیمانی در حوزه ولایت، انقلاب، دفاع مقدس، شهادت، مدافعان حرم، فرهنگ و هنر/ تالیف ابوذر مهروانفر/ انتشارات مهر امیرالمومنین (ع): قم/ 1397/ 283 صفحه.
کتاب حاضر در رابطه با حاج قاسم سلیمانی و اندیشههای راهبردی وی تهیه و تدوین شده است. مؤلف در این اثر، افکار این سردار را در حوزههای ولایت، انقلاب، دفاع مقدس، شهادت، مدافعان حرم، فرهنگ و هنر به بحث میگذارد. این پژوهش، حاج قاسم را فردی شهادتطلب، اندیشمند، سیاستمدار، انقلابی، ولایی و مدافع حریم اسلام و انقلاب اسلامی معرفی مینماید. تحقیق فوق ابتدا مباحثی را در مورد ولایت و ولایت مداری ذکر و انقلاب اسلامی را از جایگاه ویژهای در دنیا معرفی مینماید. این اثر دفاع مقدس را مانند صحنههای کربلا به تصویر کشیده و شهید و شهادت را مهم جلوه میدهد. کتاب پیش رو در نهایت در مورد مدافعان حرم مباحثی را ارائه داده و مسئله فرهنگ و هنر را در پیشرفت انقلاب اسلامی، مؤثر معرفی مینماید. صفات حاج قاسم از جمله شهادتطلب، اندیشمند و ... از مباحث قابلتوجه این اثر محسوب میگردد.
#قاسم_سلیمانی
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
توافق سلیمانی ـ پوتین: امکانسنجی روابط راهبردی ایران و روسیه/ تالیف شعيب بهمن/ انتشارات موسسه مطالعات اندیشهسازان نور (تهران)/ 1396/ 200 صفحه.
24 جولای 2015 (2 مرداد 1394)، هواپیمای مسافربری یکی از خطوط هوایی ایران در مسکو به زمین نشست. از آن هواپیما، میهمانی پیاده شد که سفرش در هیچ رسانهای اعلام نشده بود. به سرعت ماشینی مخصوص تشریفات او را سوار کرد و به اقامتگاهی در پایتخت روسیه منتقل کرد. روز بعد، میهمان ویژه به دفتر ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه رفت. وی در حضور سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه مورد استقبال گرم قرار گرفت. میهمان ویژه، کسی جز سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نبود که در این سفر، نمایندگی ویژه آیتالله خامنهای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت. سردار قاسم سلیمانی که عالیترین مقام مسئول ایرانی در پروندههای حساس و مهم منطقه از فلسطین گرفته تا سوریه، عراق، افغانستان، یمن و مسائل منطقه غرب آسیا است، با یک دستور کار مشخص به مسکو سفر کرده بود. دستور کاری که به فاصله کمی، در قالب پیمان جدیدی برای مبارزه با تروریسم در خاورمیانه نمود پیدا کرد و به تشکیل ائتلاف 1+4 با حضور ایران، روسیه، سوریه، عراق و حزبالله لبنان منجر شد. سفر سردار سلیمانی به روسیه، علاوه بر ابعاد منطقهای و بینالمللی، دارای جنبههای راهبردی در روابط ایران و روسیه نیز بود؛ زیرا برای نخستین بار، دیداری میان مقامات دو کشور انجام شد که نتیجه آن، ائتلاف و همکاری نظامی، اطلاعاتی و امنیتی میان مسکو و تهران بود.
#قاسم_سلیمانی
@tarikh_j
#بخش_سوم:اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 8-سده نامه ها. از سده هفتم به بعد تألیفاتی بر اساس محدوده زمانی سده فراهم آمد که عمدتا به شیوه عام و الفبایی است و در شمار سرگذشت نامه ها قرار می گیرد. می توان ابن ابی عُذَیبه( ک:انسان العیون فی مشاهیر سادس القرون) از لحاظ توالی زمانی موضوع کتاب ، #نخستین_سرگذشتنامه برپایه نظم سده ای به شمار آورد. نخستین سده نامه ای که زندگینامه بزرگان را به شکلی تفصیلی دربردارد، الدُر الکامنه فی اعیان المائه الثامنه ،#ابن_حجر عسقلانی است ،شاگرد برجسته ابن حجر، محمدبن عبدالرحمان #سخاوی هنگام پاک نویس کردن الدرر الکامنه ، تراجم بسیاری بر آن افزود.بررسی سرگذشتنامه های اخیر نشان می دهد که مؤلفان به علما و ادبا و متصوفه در قلمرو ممالیک و عثمانی ، یعنی نواحی مصر و شام و حجاز و یمن و آسیای صغیر، توجه داشته اند .
اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 9-تاریخ نگاری محلی . در جهان اسلام تاریخهای محلی بسیاری با صبغه علمی و دینی یا سیاسی تدوین شد.افزون بر کتب طبقاتِ پیشگامانی مانند #ابن سعد و #خلیفه بن خیاط ،تاریخهای محلی مثل تاریخ واسط اثر اَسلَم بن سهل رزّاز معروف به #بَحشَل واسطی ، تاریخ الرقّه محمدبن سعید در عهد سامانیان و پس از آن دوره حاکم نیشابوری ،تاریخ نیشابور را نوشت .#حمزه بن یوسف سَهمی ( تاریخ جُرجان) ،#ابونُعَیم اصفهانی ذکر اخبار اصبهان و...در مجموع ، تاریخهای محلی یادشده را باید در زمره کتب رجال به شمار آورد.بتدریج تاریخهای محلی جنبه عام یافت و علاوه بر تراجم رجال حدیث و روایت ، تراجم دیگر بزرگان و مشاهیر را نیز در بر گرفت . #خطیب_بغدادی( تاریخ بغداد ) ، تاریخ دمشق #ابن_عَساکر ،التدوین فی اخبار قزوین تألیف عبدالکریم بن محمد رافعی قزوینی.در سده نهم آثاری به همین شیوه در باره مکه و مدینه تألیف شد. محمدبن احمد فاسی، مؤلف آثار متعدد در باره تاریخ مکه ، العِقد الثمین فی تاریخ البلد الامین #اخبار_مکه تألیف محمدبن عبداللّه اَزرقی، محمدبن اسحاق فاکهی تاریخ مکه را به همان شیوه نوشت.از قدیمترین کتابها در باره مدینه ، تاریخ المدینه المنوّره از #عمربن_شَبّه نُمیری .از نخستین مؤلفان تاریخ محلی عربستان جنوبی ، ابن هشام است که کتاب التیجان فی ملوک حِمیَر را در باره تاریخ کهن یمن از جمع روایات وهب بن منبّه فراهم آورد. مورخان تاریخ های محلی در باره یمن ، شام ، مصر وشهرهای مهم اسلامی نگاشته اند وبه رویدادهای مهم آن سرزمین پرداخته اند. برخی تاریخهای محلی ، راجع به صاحب منصبان سیاسی و قضایی است .
اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 10-تاریخ نگاری #دودمانی . شیوه تاریخ نگاری دودمانی بسیار قدیمی است و ویژگی بارز اسلامی آن توجه خاص به مسائل اخلاقی و اداری است . شاید این توجه نشانه نفوذ تاریخ نگاری ایرانیان باشد که تاریخ را برحسب دوران حکومت شاهان تنظیم می کرده اند ، عَوانه بن حَکَم کلبی پس از او ابن نَطّاح محمدبن صالح (کتاب الدوله) را در باره دودمان عباسیان نوشت .از قدیمترین تاریخهای دودمانی راجع به سلسله های مستقل ، التاجی فی اخبار الدوله الدیلمیه ، اثری کهن در تاریخ سلجوقیان تألیف عمادالدین اصفهانی است . نمونه کاملی از تقسیم بندی دودمانی را می توان در اخبارالدُوَل المُنقطعه تألیف علی بن ظافر ازدی ،مشاهده کرد که شامل بخشهایی جداگانه در تاریخ دولتهای اسلامی است . کتب دیگری نیز درباره عباسیان وعثمانی ها و دول مختلف آن دوره مانند ایوبیان، مملوکیان، اتابکیان، فاطمیان و... نگاشته شد.
📚 کتاب تاریخ و تاریخ نگاری: محمدرضا ناجی ص48-67
@tarikh_j
#استاد_یوسفی_غروی
#تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#فاطمیه
دختران #پیامبر (ص) از #حضرت_خدیجه (س)
اولین فرزند دختر پیامبر، #زینب، دومین فرزند دختر، #ام کلثوم و سومین فرزند دختر، #رقيه و چهارمين به نام#فاطمه(س) بوده اند.
كساني كه مي گويند اين سه فرزند، دختران آن حضرت نبودند يا دختران #حضرت_خديجه از شوهران سابقش بودند، برخلاف اخبار معتبری است كه از #ائمه_اطهار رسيده است.
عبداللّه بن جعفر حِميري از اصحاب امام دهم و یازدهم و متوفي 270 هجري در كتاب #قُربُ_الاِسناد كه اين كتاب همچنان در دست ماست و همچنين محمد بن حسن بن فروخ #صفار_قمي كه او نيز از اصحاب امامين و متوفي 290 هجري است در كتاب #بصائرالدرجات كه اين كتاب هم در دست ماست؛مرحوم #شيخ_صدوق در كتاب #خصال و همچنين در دو خبر معتبر از #امام_باقر(ع) و #امام_صادق(ع)، اين دختران را دختران پيامبر(ص) از #حضرت_خديجه عنوان كردند.
بنابراين كساني كه تشكيك در اين دارند كه آنها دختران پيامبر(ص) باشند و اظهار مي كنند برخلاف اين روايات است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
20150617145717-9723-345.pdf
252.4K
#مقاله:نقش #حضرت_زهرا علیهاالسلام در دفاع از #حریم_ولایت
نویسنده: زهرا رضایی سهراب مروتی سهیلا همتی
کلید واژه ها: ولایت دفاع خطبه حضرت زهرا علیهاالسلام حضرت علی علیه السلام
رویکرد #حضرت_زهرا علیهاالسلام، به عنوان #اولین حامی و #مدافع_ولایت بر حق الهی و #آغازگر_دفاع از حریم ولایت، تعیین کننده محور ارزش های اجتماعی و سیاسی در حرکت تاریخی اسلام است. رویکرد ایشان در دفاع از حریم ولایت پس از رحلت #پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله تا زمان شهادتشان، از فرازهای مهم #تاریخ_اسلام به شمار می رود. در این زمان است که #فاطمه علیهاالسلام همچون سیاستمداری بزرگ در دفاع از ولایت «دانشگاه سیاسی» خود را می گشاید و در مکتبی که عمرش کمتر از صد روز بود، ضمن نشر «فرهنگ سیاسی» خود، مشعل هدایت را فراروی حقیقت مداران قرار می دهد. ازاین رو، پژوهش حاضر می کوشد ضمن تبیین آن موقعیت حساس، با استناد به شواهد و قراین تاریخی و نگاه توصیفی تحلیلی، چگونگی دفاع از #حریم_ولایت را به تصویر کشانده و در پایان، سیره نظری و عملی آن حضرت را در این کشمکش سیاسی، که هدفش قرار دادن حاکمیت بر محور حق و عدل بود، روشن نماید.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j