eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
1569219928-10057-14-5.pdf
792.8K
#مقاله:تبیین شیوه های تبلیغی #حضرت_زینب(س) مبلغ بزرگ قیام عاشورا نویسنده: زهرا زحمتکش #حضرت_زینب س در واقعه بزرگ کربلا، با کمال صبر و استقامت به تبلیغ و نشر معارف اسلامی وآرمان های الهی پرداختند. اگر استقامت این بانوی بزرگ نبود، حادثه کربلا اثر کافی را نداشت و دشمنان نمی گذاشتند پیام کربلا به نسل های آینده منتقل شود ، نوشتار پیش روبا روش توصیفی – تحلیلی و شیوه کتابخانه ای به تبیین شیوه های تبلیغی #حضرت_زینب س بزرگ مبلغ قیام عاشورا می پردازد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که یکی از فضایل و خصایص حضرت زینب س مقام علمی اوست ایشان زنی دانشمند، سخنور، فصیح و بلیغ بود و با سخنانش ، #نهضت_عاشورا را به بهترین و نیکوترین وجه ممکن به پایان رساند همچنین خطبه های آگاهانه و حکیمانه او که با استناد به آیات قرآن کریم بوده است، زمینه سقوط #حکومت_اموی را فراهم و آخرین ضربه را بر پیکر حکومت آنان وارد کرد. بعد از واقعه عاشورا، حضرت زینب س به وظیفه خودکه تبلیغ اهداف قیام حسینی و ماهیت قیام ابا_عبدا... (ع) #میلاد_حضرت_زینب_کبری #مقاله @tarikh_j
🔺ترجمه حدیث بالای سر رهبر انقلاب (حفظه الله تعالی) در دیدار امروز با پرستاران۱۳۹۸/۱۰/۱۰ : 🔸«مَن قامَ عَلى مَريضٍ يَوما و لَيلَةً بَعَثَهُ اللّه ُ مَعَ ابراهيمَ الخَليلِ» 🔹پيامبر صلي الله عليه و آله: «هر كس يك شبانه روز از بيمارى پرستارى كند، خداوند او را با ابراهيم خليل محشور مى كند.» (ثواب الأعمال، ص 341) @tarikh_j
4_5965251004780773922.pdf
492.4K
#پی_دی_اف :زینب شیرزن کربلا،زینب دختر علی ع ترجمه سید جعفر شهیدی @tarikh_j
☘️اهمیت درک فضای تاریخی: ✍🏻مورخ باید غالبا از محدوده اتاق خود بیرون آید و به تفحص و تجسس بپردازد. به این نکته که تاریخ با اسناد و مدارک ساخته می شود باید به وسیع ترین معنا کلمه در نظر گرفت. تاریخ در عرصه وقایع تالیف می شود. از این رویارویی با منظر تاریخی مورخان به شم و درک تازه ای از موضوع مورد بحث دست می یابند. (روش های پژوهش در تاریخ ،مقاله فضای تاریخی ،شارل ایگونه) #تاریخ @tarikh_j
ب)اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 1-تاریخ نگاری خبر. مکتب حدیثی مدینه را باید نخستین مکتب تاریخ نگاری ، یعنی سیره نویسی در شکل مغازی ، به شمار آورد. عُروه بن زُبیر، ابان بن عثمان بن عفّان، شُرَحبیل بن سعد از نسل اول وعاصم بن عمربن قَتاده و محمدبن مسلم بن شهاب زُهری از نسل دوم محدّثان و مورخان مدینه هستند.نسل سوم محدّثان مدینه اطلاعات خود را از زهری گرفتند ،موسی بن عُقبه ،محمد بن اسحاق ، از شاگردان برجسته زهری ، ابن اسحاق کتاب المغازی و السیر و اخبار المبتدأ را که تا آن هنگام به صورت مدون نبود، تألیف کرد.. بعضی از محدّثان قرن دوم از مناطق مختلف عبارت اند از: مَعمربن راشد اَزْدی و شاگردش عبدالرزاق بن هَمّام بن نافع صنعانی از یمن ، سلیمان بن طَرخان تیمی از بصره که همگی به تشیع شهرت داشتند، و ولیدبن مسلم دمشقی ....واقدی پس ازابن اسحاق ، به مطالعات دقیق تاریخی پرداخت. پس از او ، کاتب و شاگردش ابن سعد به نگارش مباحث تاریخی پرداخت. تاریخ نگاری در شکل خبر، با ظهور ابوالحسن علی بن محمد مدائنی به اوج خود رسید. زُبیربن بَکّار و محمد بن حبیب (المُحَبَّر و المُنَمَّق) نیز از مورخین هستند. بسیاری از مؤلفان از سده سوم به بعد فصلهایی را به سیره پیامبر اختصاص دادند، از جمله ابن ابی شیبه (م 235)، بخاری (م 256)، بلاذری (م 279)، طبری (م310)، ابن حِبّان بُستی (م 354)، ابن عَساکر (م 571)، ابن اثیر (م 630)، ذهبی (م748)، ابن شاکر کُتُبی (م 764) و ابن کثیر(م 774) وآثار مستقلی در باره سیره وشخصیت پیامبر تألیف شد، از جمله الشمائل النبویّه از ترمذی (م 279)، اخلاق النبی و آدابه از ابوشیخ اصفهانی (م 369)، دلائل النبوه از ابوبکر بیهقی (م 458)، الروض الاُنُف از عبدالرحمان سهیلی (م 581)، زادالمعاد فی هُدی خیرالعباد از ابن قیّم جوزیه (م 751)، امتاع الاسماع از مقریزی (م 845 )الخصائص الکبری از سیوطی (م 911)، المواهب اللَدُنیه فی المنح المحمّدیه از قسطلانی (م 923)، سُبُل الهدی ' و الرّشاد از صالحی شامی م 942) و السیره الحلبیه از علی بن برهان الدین حلبی (م 1044) ابن حَزم اندلسی (م 456)، ابن عبدالبِرّ (م 463) قاضی عِیاض (م 544) و ابن سیّدالناس (م 734(از قرن دوم ، مورخان تک نگار مثل ابومِخنَف لوط بن یحیی اَزْدی (م 157) ،عَوانه بن حَکَم (م 147 یا 158)نصربن مزاحم مِنقَری (م 212( وَقعَه صِفّین) هشام بن محمد کلبی (م 204) هیثم بن عَدِی (م 207(.ابوعُبیده مَعمربن مُثنّی (م210(.(ص10-19) اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 2-وقایع نگاری :در قرن سوم تاریخ نگاری وارد مرحله ای جدید شد واندیشه وحدت بخشیدن به تاریخ اسلام شکل گرفت. مورخان بزرگی. مورخان بزرگی همچون یعقوبی و طبری با ظهور یافتند. هیثم بن عدی ، چهره برجسته اوایل سده سوم ، را حلقه اتصال دو شیوه تاریخ نگاری ، یعنی تک نگاریهای خبری و وقایع نگاری ، به شمار آورد. قدیمترین کتاب موجود (سالشمار ) ، تاریخ خلیفه بن خیاط عُصفری معروف به شَباب است.ابن قُتیبه دینوری ( المعارف) و احتمالا(کتاب الامامه و السیاسه) از منابع مهم تاریخی سده سوم است . احمدبن یحیی بلاذری ( فتوح البلدان ، انساب الاشراف )، ابن اَعثَم کوفی (الفتوح)وفسوی، و...صاحب کتب وقایع نگار این دوره اند.(ص19-22) اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 3- تاریخ نگاری عمومی به روش سالشمار.تاریخ طبری الگویی کامل از تاریخ عمومی به شیوه وقایع نگاری وسالشماراست به صورت خبروذکر سلسله سند نیز دارد. مسعودی از نخستین مؤلفان ، و شاید اولین مؤلفی است که تاریخ و جغرافیای علمی را درهم آمیخت. یعقوبی و ابوحنیفه دینوری از شیوه تاریخی پیروی کرده اند بدون ذکر سلسله سند. در قرن چهارم مورخان بزرگ دیگری همچو مطهّربن طاهر مَقدسی ،حمزه اصفهانی ،ابوعلی احمدبن محمد مسکویه ظهور یافتند. ... 📚(ص23-26 کتاب تاریخ و تاریخ نگاری_ محمدرضاناجی). ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
ذوالفقار: برش‌هایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی/ به اهتمام علی اکبری مزدآبادی/ انتشارات یا زهرا (س): تهران/ 1398/ 246 صفحه. کتاب حاضر، برش‌هایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است. این کتاب خاطراتی را برای اولین بار از دوران دفاع مقدس تا مجاهدت‌هایی که در جبهه مقاومت سوریه و عراق شکل گرفته را بیان کرده و بنا دارد با تکیه بر گفته های شخص حاج قاسم سلیمانی (اعم از خاطرات و سخنرانی ها) خوانندگان خود را با برش‌هایی از نظام فکری و عقیدتی این سردار بزرگ آشنا کند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 4- ذیل نویسی و مختصر نویسی در سیر تاریخ نگاری.شاید ( باکتاب ذیل المُذَیَّل) نخستین کسی باشد که بر کتاب خویش ذیل نوشته است که تاریخ رجال است .افراد دیگری در تکمیل تاریخ طبری اقدام کردند. جوزی ، خلاصه ای از المنتظم با عنوان العقود فی تاریخ العهود در یک جلد فراهم آورد و سپس الاکلیل در ذیل المنتظم نوشت. در اوایل قرن هفتم اثیر مهمترین اثر خود، الکامل فی التاریخ ، را نوشت. پس از تاریخ طبری شهرت فراوان پیدا کرد و مرجع مورخان شد.علمای دیگری نیز به ذیل ومختصرنویسی پرداخته اند.، اخبارالزمان را که به سریانی نوشته بود، پس از تهذیب و اضافاتی با نام تاریخ مختصرالدول به عربی برگرداند. در اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم آثاری دایره المعارفی تألیف شد که بخش مهمی از آنها تاریخ عمومی بود مورخانی مانند ، ، بن اسعد یافعی . تأثیر بر اندیشه تاریخی را می توان در اثر البدایه و النهایه ابن کثیر نام برد. مورخی که مواد تاریخی را در ارتباطی تنگاتنگ با دیگر معارف انسانی مطالعه کرد، خلدون بود. از این زمان به بعد، تاریخ نگاری به انحطاط گرایید و تکرار و تلخیص آثار پیشین با افزوده هایی اغلب در باره حاکمان محلی ، چندی دیگر ادامه یافت.(26-36) اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 5-تاریخ نگاری بر اساس . آنچه در علم انساب مهم است شناخت نسبی از پیوستگی شعوب وقبایل وروابط داخلی آنهاست. پس از ظهوراسلام با بر جای ماندن ساختار قبیله ای ، دانش انساب نیز در فرهنگ اسلامی جایی باز کرد. سرآمد نسب شناسان سده دوم ، ، و اَزدی بودند.قدیمی ترین کتاب موجود در انساب ، مِن نسب قریش تألیف مُؤرِّج بن عمرو سَدوسی است.هشام بن محمد کلبی ( النسب) افرادی از خاندان زُبیری نیزبه علم انساب توجه نشان دادند. حزم اندلسی ، (جَمْهَره انساب العرب)، (التبیین فی انساب القرشیّین) ، (خلاصه ای از جمهره النسب هشام کلبی با نام المُقتضَب) ، خلاصه ای از آن به نام تهذیب الانساب فراهم نموده و به آن مدخلهای جدید نیز افزوده است . نیز لُبّ اللباب را با حذف تراجم از کتاب الانساب ، استخراج کرده است .جز این از سده سوم به بعد، نویسندگان شیعی آثار فراوانی در باره تبار طالبیان و انساب و اعقاب علویان تألیف کردند.(36-39) اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 6– تاریخ نگاری به . در این شیوه افراد متعلق به یک گروه یا دوره و..در یک ردیف قرار می¬گیرند،همراه با شرح¬حال آنان. کتب از مشهور به است هم زمان با ابن سعد، پس از آن ، شیوه طبقات به کتب تراجم دیگر شاخه های علمی راه یافت. اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 7- ها. اینگونه آثار را در تعریف عام تاریخ ، بخشی از متون تاریخی می توان به شمار آورد. به تأسی از نوشتنِ سیره پیامبر ، تک نگاریهایی نیز در باره سیره و سرگذشت خلفا و فرمانروایان و دانشمندان تألیف شد. الصحابه از ابن منده ابوعبداللّه محمدبن اسحاق محدّث اصفهانی ، که بخشهایی از آن باقی است . ابوموسی مَدینی، ذیلی بر آن نوشت . اصفهانی ، الصحابه را تألیف کرد که چاپ شده است. از دیگر منابع مهم رجالی ، فی معرفه الاصحاب ابن عبدالبر ،ابن اثیر کتاب اُسْد الغابه فی معرفه الصحابه را از جمع کتابهای یاد شده پس از آن ذهبی ،فهرستواره ای از با اضافات خود، نوشت .کتب رجال برای جرح و تعدیل راویان حدیث فراهم آمد. از مهمترین این آثار ابوعبداللّه محمدبن اسماعیل ،سبک و سیاق تاریخ بخاری مبنای کار ابن ابی حاتم رازی قرار گرفت. علمای دیگری نیز بعد از آن به تلخیص پرداختند. در سده هفتم در عصر ممالیک علمایی مانند و و ( سِیَر اَعلام النُبَلاء )، (المُقفّی الکبیر) بودند. هم تراجم عده ای از سلاطین و بزرگان مسلمان عصر خود را در نظم العِقیان فی اَعیان الاَعیان گرد آورد که می توان آن را تاریخ سیاسی و اجتماعی و ادبی اواخر دوره ممالیک دانست 📚ص۳۹-۴۸ کتاب تاریخ و تاریخ نگاری_ محمدرضاناجی @tarikh_j
#معرفی_کتاب برادرْ قاسم: جستاری در اندیشه های راهبردی حاج قاسم سلیمانی در حوزه ولایت، انقلاب، دفاع مقدس، شهادت، مدافعان حرم، فرهنگ و هنر/ تالیف ابوذر مهروان‌فر/ انتشارات مهر امیرالمومنین (ع): قم/ 1397/ 283 صفحه. کتاب حاضر در رابطه با حاج قاسم سلیمانی و اندیشه‌های راهبردی وی تهیه و تدوین شده است. مؤلف در این اثر، افکار این سردار را در حوزه‌های ولایت، انقلاب، دفاع مقدس، شهادت، مدافعان حرم، فرهنگ و هنر به بحث می‌گذارد. این پژوهش، حاج قاسم را فردی شهادت‌طلب، اندیشمند، سیاستمدار، انقلابی، ولایی و مدافع حریم اسلام و انقلاب اسلامی معرفی می‌نماید. تحقیق فوق ابتدا مباحثی را در مورد ولایت و ولایت مداری ذکر و انقلاب اسلامی را از جایگاه ویژه‌ای در دنیا معرفی می‌نماید. این اثر دفاع مقدس را مانند صحنه‌های کربلا به تصویر کشیده و شهید و شهادت را مهم جلوه می‌دهد. کتاب پیش رو در نهایت در مورد مدافعان حرم مباحثی را ارائه داده و مسئله فرهنگ و هنر را در پیشرفت انقلاب اسلامی، مؤثر معرفی می‌نماید. صفات حاج قاسم از جمله شهادت‌طلب، اندیشمند و ... از مباحث قابل‌توجه این اثر محسوب می‌گردد. #قاسم_سلیمانی @tarikh_j
#معرفی_کتاب توافق سلیمانی ـ پوتین: امکان‌سنجی روابط راهبردی ایران و روسیه/ تالیف شعيب بهمن/ انتشارات موسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور (تهران)/ 1396/ 200 صفحه. 24 جولای 2015 (2 مرداد 1394)، هواپیمای مسافربری یکی از خطوط هوایی ایران در مسکو به زمین نشست. از آن هواپیما، میهمانی پیاده شد که سفرش در هیچ رسانه‌ای اعلام نشده بود. به سرعت ماشینی مخصوص تشریفات او را سوار کرد و به اقامتگاهی در پایتخت روسیه منتقل کرد. روز بعد، میهمان ویژه به دفتر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه رفت. وی در حضور سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه مورد استقبال گرم قرار گرفت. میهمان ویژه، کسی جز سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نبود که در این سفر، نمایندگی ویژه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت. سردار قاسم سلیمانی که عالی‌ترین مقام مسئول ایرانی در پرونده‌های حساس و مهم منطقه از فلسطین گرفته تا سوریه، عراق، افغانستان، یمن و مسائل منطقه غرب آسیا است، با یک دستور کار مشخص به مسکو سفر کرده بود. دستور کاری که به فاصله کمی، در قالب پیمان جدیدی برای مبارزه با تروریسم در خاورمیانه نمود پیدا کرد و به تشکیل ائتلاف 1+4 با حضور ایران، روسیه، سوریه، عراق و حزب‌الله لبنان منجر شد. سفر سردار سلیمانی به روسیه، علاوه بر ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی، دارای جنبه‌های راهبردی در روابط ایران و روسیه نیز بود؛ زیرا برای نخستین بار، دیداری میان مقامات دو کشور انجام شد که نتیجه آن، ائتلاف و همکاری نظامی، اطلاعاتی و امنیتی میان مسکو و تهران بود. #قاسم_سلیمانی @tarikh_j
:اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 8-سده نامه ها. از سده هفتم به بعد تألیفاتی بر اساس محدوده زمانی سده فراهم آمد که عمدتا به شیوه عام و الفبایی است و در شمار سرگذشت نامه ها قرار می گیرد. می توان ابن ابی عُذَیبه( ک:انسان العیون فی مشاهیر سادس القرون) از لحاظ توالی زمانی موضوع کتاب ، برپایه نظم سده ای به شمار آورد. نخستین سده نامه ای که زندگینامه بزرگان را به شکلی تفصیلی دربردارد، الدُر الکامنه فی اعیان المائه الثامنه ، عسقلانی است ،شاگرد برجسته ابن حجر، محمدبن عبدالرحمان هنگام پاک نویس کردن الدرر الکامنه ، تراجم بسیاری بر آن افزود.بررسی سرگذشتنامه های اخیر نشان می دهد که مؤلفان به علما و ادبا و متصوفه در قلمرو ممالیک و عثمانی ، یعنی نواحی مصر و شام و حجاز و یمن و آسیای صغیر، توجه داشته اند . اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 9-تاریخ نگاری محلی . در جهان اسلام تاریخهای محلی بسیاری با صبغه علمی و دینی یا سیاسی تدوین شد.افزون بر کتب طبقاتِ پیشگامانی مانند سعد و بن خیاط ،تاریخهای محلی مثل تاریخ واسط اثر اَسلَم بن سهل رزّاز معروف به واسطی ، تاریخ الرقّه محمدبن سعید در عهد سامانیان و پس از آن دوره حاکم نیشابوری ،تاریخ نیشابور را نوشت . بن یوسف سَهمی ( تاریخ جُرجان) ، اصفهانی ذکر اخبار اصبهان و...در مجموع ، تاریخهای محلی یادشده را باید در زمره کتب رجال به شمار آورد.بتدریج تاریخهای محلی جنبه عام یافت و علاوه بر تراجم رجال حدیث و روایت ، تراجم دیگر بزرگان و مشاهیر را نیز در بر گرفت . ( تاریخ بغداد ) ، تاریخ دمشق ،التدوین فی اخبار قزوین تألیف عبدالکریم بن محمد رافعی قزوینی.در سده نهم آثاری به همین شیوه در باره مکه و مدینه تألیف شد. محمدبن احمد فاسی، مؤلف آثار متعدد در باره تاریخ مکه ، العِقد الثمین فی تاریخ البلد الامین تألیف محمدبن عبداللّه اَزرقی، محمدبن اسحاق فاکهی تاریخ مکه را به همان شیوه نوشت.از قدیمترین کتابها در باره مدینه ، تاریخ المدینه المنوّره از نُمیری .از نخستین مؤلفان تاریخ محلی عربستان جنوبی ، ابن هشام است که کتاب التیجان فی ملوک حِمیَر را در باره تاریخ کهن یمن از جمع روایات وهب بن منبّه فراهم آورد. مورخان تاریخ های محلی در باره یمن ، شام ، مصر وشهرهای مهم اسلامی نگاشته اند وبه رویدادهای مهم آن سرزمین پرداخته اند. برخی تاریخهای محلی ، راجع به صاحب منصبان سیاسی و قضایی است . اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 10-تاریخ نگاری . شیوه تاریخ نگاری دودمانی بسیار قدیمی است و ویژگی بارز اسلامی آن توجه خاص به مسائل اخلاقی و اداری است . شاید این توجه نشانه نفوذ تاریخ نگاری ایرانیان باشد که تاریخ را برحسب دوران حکومت شاهان تنظیم می کرده اند ، عَوانه بن حَکَم کلبی پس از او ابن نَطّاح محمدبن صالح (کتاب الدوله) را در باره دودمان عباسیان نوشت .از قدیمترین تاریخهای دودمانی راجع به سلسله های مستقل ، التاجی فی اخبار الدوله الدیلمیه ، اثری کهن در تاریخ سلجوقیان تألیف عمادالدین اصفهانی است . نمونه کاملی از تقسیم بندی دودمانی را می توان در اخبارالدُوَل المُنقطعه تألیف علی بن ظافر ازدی ،مشاهده کرد که شامل بخشهایی جداگانه در تاریخ دولتهای اسلامی است . کتب دیگری نیز درباره عباسیان وعثمانی ها و دول مختلف آن دوره مانند ایوبیان، مملوکیان، اتابکیان، فاطمیان و... نگاشته شد. 📚 کتاب تاریخ و تاریخ نگاری: محمدرضا ناجی ص48-67 @tarikh_j
#استاد_یوسفی_غروی #تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام #حضرت_فاطمه سلام الله علیها #فاطمیه دختران #پیامبر (ص) از #حضرت_خدیجه (س) اولین فرزند دختر پیامبر، #زینب، دومین فرزند دختر، #ام کلثوم و سومین فرزند دختر، #رقيه و چهارمين به نام#فاطمه(س) بوده اند. كساني كه مي گويند اين سه فرزند، دختران آن حضرت نبودند يا دختران #حضرت_خديجه از شوهران سابقش بودند، برخلاف اخبار معتبری است كه از #ائمه_اطهار رسيده است. عبداللّه بن جعفر حِميري از اصحاب امام دهم و یازدهم و متوفي 270 هجري در كتاب #قُربُ_الاِسناد كه اين كتاب همچنان در دست ماست و همچنين محمد بن حسن بن فروخ #صفار_قمي كه او نيز از اصحاب امامين و متوفي 290 هجري است در كتاب #بصائرالدرجات كه اين كتاب هم در دست ماست؛مرحوم #شيخ_صدوق در كتاب #خصال و همچنين در دو خبر معتبر از #امام_باقر(ع) و #امام_صادق(ع)، اين دختران را دختران پيامبر(ص) از #حضرت_خديجه عنوان كردند. بنابراين كساني كه تشكيك در اين دارند كه آنها دختران پيامبر(ص) باشند و اظهار مي كنند برخلاف اين روايات است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
20150617145717-9723-345.pdf
252.4K
:نقش علیهاالسلام در دفاع از نویسنده: زهرا رضایی سهراب مروتی سهیلا همتی کلید واژه ها: ولایت دفاع خطبه حضرت زهرا علیهاالسلام حضرت علی علیه السلام رویکرد علیهاالسلام، به عنوان حامی و بر حق الهی و از حریم ولایت، تعیین کننده محور ارزش های اجتماعی و سیاسی در حرکت تاریخی اسلام است. رویکرد ایشان در دفاع از حریم ولایت پس از رحلت صلی الله علیه و آله تا زمان شهادتشان، از فرازهای مهم به شمار می رود. در این زمان است که علیهاالسلام همچون سیاستمداری بزرگ در دفاع از ولایت «دانشگاه سیاسی» خود را می گشاید و در مکتبی که عمرش کمتر از صد روز بود، ضمن نشر «فرهنگ سیاسی» خود، مشعل هدایت را فراروی حقیقت مداران قرار می دهد. ازاین رو، پژوهش حاضر می کوشد ضمن تبیین آن موقعیت حساس، با استناد به شواهد و قراین تاریخی و نگاه توصیفی تحلیلی، چگونگی دفاع از را به تصویر کشانده و در پایان، سیره نظری و عملی آن حضرت را در این کشمکش سیاسی، که هدفش قرار دادن حاکمیت بر محور حق و عدل بود، روشن نماید. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
حقیقت هجوم به خانه حضرت فاطمه‌ زهرا (ع) از منابع عامه/ تالیف جعفر تبریزی/ انتشارات دار الصدیقه الشهیده (س)/ 1397/ 400 صفحه. اثر پیش رو موضوع شهادت حضرت زهرا (س) و وقایعی که بعد از رحلت رسول اکرم (ص) به خاندان وحی وارد شده را برای خواننده بازگو می‌نماید. مؤلف با گردآوری این وقایع از منابع عامه که مورد تائید شیعه و سنی است به شبهاتی که در مورد این واقعه‌ها واردشده پاسخی متقن می‌دهد. این اثر با بررسی روایاتی در مورد تهدید و هجوم به خانه وحی، منزل حضرت فاطمه زهرا (س) در طی ده روایت و از منابع مورد تأیید به نام خود راوی و همچنین بررسی روایت اعتراف آشکار ابوبکر در مورد هجوم به خانه حضرت زهرا (س)، رد شبهه در مورد اظهار پشیمانی ابوبکر با بیان گزیده‌ای از اصل حدیث به‌طور مفصل این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. در بخش پایانی مؤلف می‌کوشد تا شبهاتی را که در قالب سؤال برای خواننده بازگو کرده با تمسک با آیات و روایات و منابع شیعه و سنی پاسخ‌ها را به‌صورت متقن بیان نماید. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ (س) @tarikh_j
#تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام #حضرت_فاطمه سلام الله علیها #فاطمیه #استاد_یوسفی_غروی 🖍فاطميه اول چرا برپا مي شود و از نظر تاريخي چه وقايعي در اين زمان رخ داده است؟ ✍🏼از نيمه جمادي‌الاول كه در واقع زمان آخرين مراجعه و فراخوان #اميرالمؤمنين (ع) براي بيعت بوده است كه منجر به ورود قهرآميز به منزل حضرت شد. به اين معنا كه طبعا درب خانه شكسته شده يا اگر قفل و كليدي بر در بوده به شكل غيرطبيعي باز شده نه اينكه كسي درب خانه را به روي مهاجمان باز كرده باشد، سپس افراد وارد خانه شده و حضرت را براي بيعت به مسجد بردند و جرياناتي كه در محافل و مجالس نقل مي‌شود در اين اثنا واقع شده است. يك بيعت اجباري از امير المومنين (ع)گرفته شد يعني حضرت علي (ع) را با دست بسته و به حالت دوان دوان به نزد خليفه اول بردند در حالي كه خليفه در مسجد پيامبر و بر منبر #حضرت_رسول (ص) نشسته بود. اميرالمؤمنين (ع) را پاي منبر آورده و چون حضرت از #بيعت ابا داشتند، دستان حضرت را با همان حالت دست بسته، بر دست ابوبكر كشيدند و قال و قيل راه انداختند كه بايع علي بايع علي ... علي (ع) بيعت كرد! در حالي كه مردم مي‌ديدند كه حضرت از روي اختيار بيعتي انجام نداده است. فاطميه اول (نيمه #جمادي‌الاول) در واقع ابتداي بيماري و بستري شدن حضرت زهرا (س) است كه تا ۳ #جمادي‌الثاني يعني تقريبا ۲ هفته ادامه پيدا كرد و مسئله سقط جنين #حضرت_فاطمه مرضیه (س) در اوايل اين دوران اتفاق افتاد. #فاطمیه ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
20160216152548-9996-108.pdf
303.8K
#مقاله: زندگی و سیره #حضرت_زهرا(س) به عنوان الگوی #سبک_زندگی_دینی نویسنده: بهاءالدین قهرمانی نژاد شایق کلید واژه ها: آموزه های دینی هنجارهای فرهنگی سبک زندگی اسلامی حضرت فاطمه (س)زندگی اجتماعی ایرانیان در #مقاله پیش رو به ارائه برخی از مهم ترین زوایای زندگی #حضرت_فاطمه زهرا (س) به عنوان یکی از مهم ترین الگوهای #سبک_زندگی_دینی به خصوص در میان شیعیان و ایرانیان معتقد به #مکتب_اهل_بیت (ص) که همان #اسلام_ناب است، پرداخته می شود. سؤال اصلی این مقاله عبارت است از: مهم ترین ویژگی های زندگی پر برکت #حضرت_زهرا (س) که نسل امروز می توانند یا باید به آنها تأسی جویند، کدامند؟ به عبارت دیگر، الگوهای رفتاری و عملی که از سیره و زندگی آن حضرت در دوران مدرن قابل استفاده است، کدامند؟ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅ ┄@tarikh_j
(س): هنگامى كه در روز قیامت برانگیخته و محشور شوم ، خطاكاران امّت صلّى اللّه علیه و آله ، را شفاعت مى نمایم. إحقاق الحقّ، ج 19، ص 129 السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده ذات الاحزان الطویله فی المده القلیله شهادت بی بی دو عالم، حضرت مادر، سلام الله علیها تسلیت !! ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فاطمه (ع) نگین عرش: جامع‌ترین فرهنگ سیره‌شناسی (س) در کتب شیعه/ تالیف محمدرضا رمزی اوحدی/ انتشارات سعید نوین/ 1395/ 600 صفحه. کتاب حاضر در 40 بخش به بحث و شناخت زندگاني، شخصيت علمي، کرامات و سيره اخلاقي و معنوي و حوادث مهم دوران حيات (س) پرداخته است. کتاب مطالب بسيار و متنوعي را در خصوص زندگي ايشان شامل مي‌شود، از جمله: از وجود استثنايي ايشان قبل از خلقت دنيا، توسل انبياي الهي به حضرت(س)، آياتي در شأن حضرت زهرا(س)، شخصيت‌شناسي مادر ايشان و اطلاعاتي از تولد و نام‌هاي حضرت فاطمه زهرا(س)، احاديث در باب ايشان، سخنان ابوبکر، عمر، عايشه درباره ام‌ابيها، ازدواج، خانه‌داري،عبادات، دعاها، حجاب، احاديث و اشعار حضرت فاطمه(س)، ارتحال پيامبر و به دنبال آن حمله به خانه ايشان و شهادت حضرت محسن(ع)، غصب فدک و اقدامات ايشان، دفاع حضرت فاطمه از غديرخم، وصيت‌نامه و تشييع حضرت(س) و شفاعت و آثار صلوات و برکات متوسلين به حضرت زهرا(س)، علت صبر و سکوت (ع) بعد از ارتحال پيامبر و... ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ (س) @tarikh_j
20120329115502-2124-30.pdf
704.5K
:فرانقش هدایتگری و سیره اجتماعی (س) ؛ درآمدی روش شناختی نویسنده: محسن الویری کلید واژه ها: منزلت اجتماعی نقش اجتماعی الگوی زیست (س)سیره اجتماعی هدایتگری سیره اجتماعى (علیها السلام) را بر اساس تعامل بین شبکه ارتباطات اجتماعى آن حضرت و مؤلفه هاى مؤثر بر منزلت ایشان، مى توان به دست آورد. منزلت ایشان از سه خاستگاه متاثر بود: نخست برخوردارى از سرشتى پاک، دیگرى وابستگى به خانواده اى پاک و برگزیده و سوم شهروندى جامعه اسلامى. شبکه ارتباطات اجتماعى (علیها السلام) را نیز خانواده، خویشاوندان، خواص (صلى الله علیه وآله) و صاحب نفوذان مدینه، مدینه، مراجعه کنندگان براى تقاضاهاى مالى یا علمى و سرانجام توده مردم تشکیل مى داد. هدایتگرى به مثابه یک فرانقش همه نقش ها و ابعاد (علیها السلام) را زیرمجموعه خود قرار مى دهد. در این مقاله، بخشى از یافته هاى مربوط به سیره اجتماعى فاطمه(علیها السلام) با محوریت ارائه الگوى زیستى همسان با توده مردم و معطوف به فرانقش هدایتگرى به عنوان درآمدى بر شناخت سیره اجتماعى آن بانوى بزرگوار، مورد بررسى قرار گرفته است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نَـاحِلَةَ الْـجِسْمِ یَعنی ... ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
#استاد_یوسفی_غروی #تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام #حضرت_فاطمه سلام الله علیها #فاطمیه براساس گزارشات دقيق بايد گفت كه حمله به خانه حضرت زهرا(س) بلافاصله پس از رحلت پيامبر صورت نگرفته و اين حمله همان روز هفتادم انجام شده و در فاطميه اول حضرت محسن به شهادت رسيدند و در #دهه_دوم نيز شهادت حضرت واقع شده است. به همين منظور آنچه امروزه در ايام #ربيع به عنوان ايام #محسنيه مطرح شده هم از نظر علما و هم از نظر تاريخي نيز نمي‎توان آن را درست دانست. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
سیاست هویت در جمهوری اسلامی ایران (۱۳۶۸-۱۳۹۲)/ تالیف علیرضا زهیری/ به اهتمام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی/ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1398/ 311 صفحه. کتاب حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای فهم تازه از شیوه زندگی سیاسی بر پایه هویت نگاشته شده است. سیاست هویت یا همان کنشهای سیاسی معطوف به هویت نه تنها درک و تحلیل کنش نیروهای سیاسی ـ اجتماعی را بر پایه فهم آگاهانه هویت های ساخته شده در پی دارد، بلکه زمینه های کارآمد ساختن روندهای هویت‌سازی در جامعه ایرانی را فراهم می‌سازد. نتیجه چنین امکانی کسب توانایی راهبردسازی برای افزایش ثبات سیاسی و انسجام و همنوایی ملی است. بر این اساس اثر حاضر در چهار فصل تدوین شده است: 1. مفاهیم و چارچوب نظری. 2. گفتمان سازندگی و سیاست هویت. 3. گفتمان اصلاحات و سیاست هویت. 4. گفتمان اصول‌گرایی و سیاست هویت. در پایان نیز جمع بندی مطالب تحت عنوان "فرجام سخن" به رشته تحریر درآمده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
20180210152657-9626-145.pdf
595.6K
#مقاله:عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی #امام_علی (ع) و #حضرت_فاطمه(س) نویسندگان:مجید معارف ، احمد قماشچی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j