تاریخ دیروز، امروز، فردا
📢صوت مناظره #رویای_ایرانی سید علی موسوی بیژن عبدالکریمی ❇️ کانال #ایران_آینده👇🏻 🌐https://eitaa.com/
جزو مناظرات متفاوتی است که پیشنهاد میکنم گوش کنید، به خلاف روال مرسوم مناظرات که بیشتر رویکرد جدلی دارن، اینجا بنا گفتگوی واقعی برای حل معضلات پیش روست، نکات خوب و قابل تاملی مطرح میشه
▪️#معرفی_کتاب▪️
🔹مدتی است که با جمعی از دوستان مشغول مطالعه و مباحثه کتاب #تاریخ_جهان_نو نوشته رابرت روزول #پالمر هستیم. دغدغه این کتاب روایت دقیق مهمترین وقایع غرب خصوصا از اواخر #قرون_وسطی تا ابتدای قرن 21 است.
🔹این کتاب در دو جلد قطور(حدود 1700 صفحه) توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده که شامل ده بخش زیر است:
1.ترقی اروپا 2.انقلاب در کلیسای مسیحی 3.جنگهای مذهبی 4.استقرار سیادت اروپای غربی 5.تبدلات اروپای شرقی 6.تلاش برای ثروت و امپراطوری 7.جهان از نظر علوم طبیعی8.عصر روشنگری 9.انقلاب فرانسه 10.اروپای عهد ناپلئون.
🔹 قبلا به عنوان #کتاب_اول برای شناخت #هویت_غرب و مدرنیته، کتاب #مدرنیته نوشته سجاد صفارهرندی و رضا قائمی نیک رو معرفی کردیم که تلاش داشت به شکل تاریخی روند تکون مدرنیته و غرب امروز رو توضیح بده، البته خیلی خلاصه و نقطه زن
🔹اما این کتاب به خلاف اون کتاب به شدت به صورت جزئی و دقیق وقایع رو بررسی میکنه که این از یک جهت خوبه چون شما با جزئیاتی آشنا میشید که همین جزئیات هویت غرب رو تشکیل داده اما از جهت دیگه ممکنه شما رو از اون سیر کلان شکل گیری هویت مدرنیته و غرب دور کنه لذا باید به جوانب متعدد اون توجه داشت اما در مجموع این کتاب جزو بهترین و مستندترین و معتبرترین کتاب ها در سطح و #لایه_تعمیقی این موضوع هست.
🔹نکته مهم این کتاب اینه که تلاش کرده از لایه تاریخ نقلی جدا بشه و علاوه بر اون رویکردهای #فلسفه_تاریخی اتخاذ کنه وتبدیل به راهنمایی برای امروز بشه.
🔹اگر وقت و حوصله یار شد سعی میکنم خلاصه و گلچینی ازمباحث این کتاب رو به اشتراک بزارم.
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
28.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 بررسی فلسفی اغتشاشات ۱۴۰۱ در گفت و گو با استاد امینی نژاد
🔹 حجت الاسلام امینی نژاد از اساتید فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گو با رسا اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ را از دریچه فلسفه صدرایی مورد بررسی قرار داد.
متن کامل👇👇👇
https://rasanews.ir/0032hH
🆔 @rasanewsagency
0️⃣ علت برخورد سرد انقلابیون با آیت الله سیدصادق روحانی
🔹بعد از رحلت مرحوم آیت الله #سید_صادق_روحانی، مجددا یکی از ابهاماتی که زیاد مطرح میشود علت نوع مواجهه انقلابیون با ایشان است. بررسی چندین مسئله میتواند این ابهام را روشن کند که یکی از آنها مشی ایشان پیش از انقلاب است.
🔸در واقع با اینکه ایشان پیش از انقلاب در مقاطع مختلف علیه رژیم اعلامیه های تندی صادر میکرد و عملا نیز به انقلابیون کمک میرساند و جزو #علمای_مبارز شناخته میشد اما میبینیم هیچگاه در میان اغلب انقلابیون جایگاهی پیدا نمیکند و کمتر به ایشان توجه میشود تا آنجا که به مرور از صحنه سیاسی کناره گیری میکنند. خب علت چیست؟
🔹آقای #سید_حسین_موسوی_تبریزی از انقلابیون پیش از انقلاب(دادستان کل انقلاب درسال60-62/نماینده دوره اول و سوم مجلس/داماد آیت الله #نوری_همدانی/هم اکنون دبیر#مجمع_محققین_و_مدرسین) علت این مسئله را چنین مطرح میکنند:
➕«آقای روحانی در آن مقطع در مسائل مبارزاتی فعالانه شرکت میکرد و شاید خیلی داغتر و #انقلابی_تر از سایر آقایان بود و از این جهت مشکلی نداشت، منتها ایشان و همچنین آیت الله #حاج_آقا_حسن_قمی که ایشان نیز از مراجع و انقلابیون خیلی داغ به شمار می آمد و در مشهد مستقر بود، با تمام فعالیتهای سیاسی که این دو بزرگوار انجام می دادند، #ساواک برخورد شدیدی با آنان نمیکرد و اگر هم برخوردی صورت میگرفت خیلی آرام و محترمانه بود
▪️در حالی که با انقلابیونی مثل آیت الله آقای #منتظری، آقای #مشکینی و مرحوم آقای #ربانی_شیرازی بشدت برخورد میکرد و اینها را به بهانه های گوناگون به زندان و تبعید می فرستاد در صورتی که آن آقایان اصلاً زندانی نشدند و تنها یک بار آقای قمی تبعید گردید...
▪️به نظر من علت عدم حساسیت رژیم و ساواک نسبت به این آقایان این بود که اینها به جای اینکه #حضرت_امام را محور قرار دهند و تحت رهبری ایشان به مبارزه بپردازند، قصد داشتند که خودشان #مستقلاً عمل کنند مثل اینکه به دنبال سهمی در رهبری و هدایت مبارزه و انقلاب باشند
▪️رژیم هم از این نوع کارها که نهایتش تضعیف و یا تقسیم رهبری امام بود به طور غیر مستقیم حمایت میکرد و نسبت به کسانی که در خط مبارزه بودند ولی برای خودشان نیز داعیه ای داشتند و در فکر برافراشتن پرچم جداگانه ای بودند حساسیت نشان نمیداد
تا بدین وسیله با تقسیم #قدرت_رهبری انقلاب و مبارزه، از قدرت عمل مخالفانش بکاهد،
همچنان که رژیم از تمرکز #مرجعیت در یک شخص در هراس بود و سعی میکرد با تقسیم مرجعیت بین افراد متعدد از قدرت و محبوبیت پیدا کردن یک فرد جلوگیری کند...
▪️بر همین اساس بود که اکثر علما و روحانیون انقلابی وجهه همتشان را علی رغم خواست رژیم، تقویت رهبری حضرت امام و توجه دادن مردم به سوی ایشان قرار داده بودند؛
به همین خاطر عمده علمای انقلابی مثل آقایان #منتظری، #مشکینی، #ربانی_شیرازی، #نوری_همدانی، #مؤمن، #ربانی_املشی و #طاهری_خرم_آبادی رابطه خوبی با آقای #سید_صادق_روحانی نداشتند
▪️اگر هم بنا بر مقتضیات و شرایط زمانی ارتباطی برقرار می شد خیلی دوستانه و صمیمی نبود چون ایشان میخواست خودش محور باشد
در حالی که علما و بزرگانی بودند مثل مرحوم آقای #طالقانی که با تمام منزلت علمی و سیاسی، رهبری امام را پذیرفته بود و تحت رهبری ایشان به مبارزه اشتغال داشت؛
لذا ارتباط سایر انقلابیون در حوزه قم و جاهای دیگر با ایشان خیلی بیشتر و صمیمانه تر بود.
▪️آقای روحانی در آن مقطع حتی در بین علمای غیرانقلابی نیز جایگاه مهمی نداشت چون ایشان خیلی زود در صدد احراز #مقام_مرجعیت برآمده بود در حالی که گام نهادن در مسیر مرجعیت مستلزم ملاحظه شرایط خود و احترام بزرگان و پیشکسوتان است و همان طوری که تاریخ مرجعیت نشان داده است کسانی که خواسته اند با پیشدستی کردن به این مقام برسند ناکام مانده اند.
▪️در آن مقطع و همچنین پیش از آن در حوزه علمیه قم حتی معیارهایی برای تدریس وجود داشت و مثل الآن نبود که یک طلبه ای که ده سال نیست وارد حوزه شده کلاس درس خارج دایر کند...
هر کس که میخواست پا را از گلیم خودش دراز کند به حساب خودنمایی گذاشته میشد و به جهت عدم مراعات حرمت بزرگان طرد می شد.
در خصوص #مرجعیت نیز همین معیار وجود داشت و کسانی که می خواستند بدون طی آن مراحل یک شبه ره صد ساله بروند نه در حوزه مورد توجه واقع می شدند و نه در جامعه و میان مردم.
▪️به هر حال ایشان نه در مبارزه و نه در کسب مقام مرجعیت توفیقی به دست نیاورد و با اینکه در مسیر مبارزه گاهی حرکتهای خیلی خوب و انقلابی هم انجام میداد مثل برگزاری #نماز_عید_فطر در سال ۵۷ که در میان علما تنها ایشان حاضر شد بیاید... ولی با وصف حال به خاطر همان جهاتی که در شخصیت ایشان وجود داشت توجهی از سوی انقلابیون تراز اول به وی نمی شد.»
📚خاطرات آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی، ج1، ص426
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF