eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
183 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
🔳 کسینجر: سقوط شاه، شکست استراتژیک برای سیاست خارجی امریکا ▫️ ▫️2 خرداد 58 🔰 ، وزیر پیشین امور خارجه امریکا و استراتژیست معروف امریکایی، سقوط شاه در ایران را یک مهم برای سیاست خارجی امریکا توصیف کرد و آن را ناشی از فقدان و در دانست. 🔰 کسینجر سقوط شاه را پس از دانست و عوامل اصلی این شکست تاریخی توسط انقلابیون را در ضمن چهار عامل چنین بیان کرد: 1️⃣ ضعف در برابر انقلاب مردم ایران. به عبارت دیگر رفورم هایی که به قدرت بسیج اطلاعاتی سازمان سیا در ایران لطمه زد و هر کوششی را برای از طریق کمک های پنهانی ضایع کرد. 2️⃣ تاکید بیش از حد دولت کارتر بر مسئله که در جریان یک دوران دشوار سیاسی بر شاه فشار شدیدی وارد آورد و عملا منجر به تضعیف حکومت شاه شد. 3️⃣ بی ثباتی در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا که عملا نتیجه اش از ایران تا شاخ افریقا بود. 4️⃣ اسلامی ایران توسط دولت امریکا. به عبارت دیگر کم توجهی کارتر به بحران ایران که موجب ابهام های زیادی نسبت به حمایت امریکا از شاه شد. 📚 کیهان، 2 خرداد، ص1 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
یکی از زیباترین تحلیل ها و تبیین ها درباره امام رو این بیان میدونم: 🔽🔽🔽🔽
❇️ امام یک کلید بود... 🔰اگر نظام جمهورى اسلامى و اين انقلاب بزرگ و جهانى را، و كه در دنيا به وجود آمده، و رستاخيز عظيم‏ترى كه در پديد آمده، و اين كه مس ها را طلا كرده است، كلمه طيبه و شجره‏ طيبه بدانيم- كه هست- 🔰ريشه‏ اين شجره‏ طيبه، همين شخصيت عظيمى است كه همه چيز از او روييد. او بود كه اين درخت مبارك را روياند. او همه چيز بود، و اگر نبود، ما هيچ ‏چيز نداشتيم. 🔰در گذشته، همين ايران و ملت و موقعيت جغرافيايى و همين و و بود؛ اما در واقع چيزى نداشتيم و روز به روز عقبتر مى ‏رفتيم و بيشتر بر سرمان مى‏ خورد و شخصيت ما هضم مى ‏شد. 🔰بعد كه او پديد آمد و قدم در صحنه گذاشت، مثل وجودى كه ماهيات را هستى و تحقق مى‏ بخشد، و مثل خورشيدى كه مى ‏تابد و اشيا را آشكار مى ‏كند، و مانند روحى كه به كالبدى دميده مى ‏شود و اجزاى آن را زنده مى ‏سازد، ما را و نمايان كرد و به حركت درآورد؛ 🔰آن‏وقت ارزش جغرافيايى و تاريخى و فرهنگ گذشته و قرآن و نهج البلاغه و ملت ما احيا شد و به كارمان آمد. 🔰او بود. او ريشه‏ اين درخت محسوب مى‏شد. اين ريشه بايد محفوظ بماند. اگر اين نظام از ريشه‏ خود- يعنى از (ره)- جدا شود، مثل درختى است كه «اجتثّت من فوق الارض»؛ يعنى از روى زمين آن را اره كرده باشند و بين تنه و ريشه‏ آن فاصله انداخته باشند. ممكن است چهار روزى هم نمود و هيكلى داشته باشد، اما سرنوشتش معلوم است: ديگر رابطه‏ حياتى و تغذيه ‏اى بين اين دو نيست. ➕ما نبايد بگذاريم نظام اسلامى از ريشه‏ خودش- يعنى امام (ره)- جدا شود. 📚بیانات ، 28/4/1368. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
💠 ما حقیقتاً مرده بودیم؛ امام ما را زنده کرد. ما گمراه بودیم؛ امام ما را هدایت کرد. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 از هرچه میخواهید بگویید الا این سه موضوع! ▫️ ▫️12 خرداد 42/ 9 محرم 🔰 شهربانی کل کشور به مناسبت فرا رسیدن در 4 خرداد در اعلامیه ای مردم را به ! فرا خواند و تاکید کرد کسانی که از این مراسمات بهره برداری نادرست! کنند، خواهند شد. 🔰 روشن بود که مرادشان از «سوگواری مشروع» چیست، یعنی عزاداری تان زیانی به و و انگلیس نزد. امام خمینی اما در مقابل این اعلامیه، رهنمودنامه ای صادر کرده و مردم را به (ع) میخواند و در آن بر چند چیز تاکید میکند: 1️⃣ اهل منبر مصیبت های وارده بر اسلام و مراکز فقه و... را یادآور شوند و علیه یزید امروز قیام کنند. 2️⃣ خطر و عمال آن به مردم تذکر داده شود. 3️⃣ خطر امروز بر اسلام، کمتر از خطر بنی امیه نیست! یعنی اسلام در خطر است... 🔰 در مقابل این راهبرد امام، 12 خرداد شماری از اهل منبر به برده میشوند و از آنها خواسته میشود سه موضوع را حتما در منابرشان رعایت کنند: 1️⃣ علیه سخنی نگویند 2️⃣ علیه سخنی به میان نیاورند! 3️⃣ مرتب به گوش مردم نخوانند که ! 🔰 غیر از اینها، دیگر هر چه بگویند آزادند. امام دقیقا میدانست باید کجا را بزند تا کار پیش برود لذا معادلات رژیم را بهم ریخته بود. 🔰 رژیم میخواست اهل منبر درباره سه موضوعی حرف نزنند که اساسا آن سه موضوع، اساس نهضت را تشکیل میدادند و این به شناخت و نقطه زنی دقیق امام برمیگشت. امام تاکید میکرد اگر از این سه موضوع بگذریم، دیگر اختلافی نداریم... 📚 نهضت امام خمینی، ج1، ص464 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 تشکیل دادگاه ویژه روحانیت به فرمان امام خمینی ▫️ ▫️3 خرداد 58 🔰 بعد از اینکه تخلفاتی از عده ای روحانی و رخ میده و از طرف دیگه عده ای هم این موارد رو سر دست گرفته و شروع به تخریب روحانیت میکنن، امام بعد از مشورت با برخی از اصحابش به این جمع بندی میرسد که باید به تخلفات این دسته از روحانیون به صورت مستقل پرداخته شود لذا در این روز با صدور پیامی از طرف ایشان، نطفه دادگاه های ویژه روحانیت شکل میگیرد. 🔰 امام تاکید میکند تفکیک بین روحانیون و دیگر اقشار در مجازات به معنای امتیازی برای روحانیت نیست بلکه همه در برابر قانون و یکسانند. 🔰 امام معتقد بود: «باید مجرمينى كه با پوشيدن لباس روحانيت، خود را در اين صف وارد كرده ‏اند به مجازات برسند، لكن، به طورى كه اطلاع مى ‏دهند، عده‏ اى مخالف اسلام و روحانيت درصدد هستند كه با اسم ، روحانيت را بكوبند، و راه را براى ستمگران باز كنند.» صحیفه امام، ج7، ص466. 🔰 در پی صدور این پیام، هیئتی برای رسیدگی به جرایم و تخلفات روحانیون از علمای شهرستان ها تشکیل شد که این امر سرآغازی بود برای شکل گیری . ➕ تبیین در ضرورت و فلسفه شکل گیری دادگاه ویژه روحانیت: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1587 ➕ برای اطلاع از شکل گیری و مراحل گذار دادگاه ویژه روحانیت تاکنون رجوع کنید به کتاب: «» نوشته سیدمحمد ، نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص79 که عالی به این مسئله پرداخته است. ➕ اخیر حکم خلع لباس سید مهدی و سید حسن و محکومیت یکی از مدعیان اصلی طب اسلامی که توسط دادگاه ویژه روحانیت صادر شد، حاشیه ساز شده بود. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 موضع طالقانی نسبت به مشی خلخالی در دادگاه انقلاب ▫️ ▫️3 خرداد 58 🔰آیت الله نسبت به اعتراض به اعدام هویدا و سران رژیم گذشته گفت اینها سال ها در مقابل ظلم به مردم سکوت اختیار کرده اند اما حالا برای اعدام هویدا صدایشان بلند شده. 🔰پیامبر هم در وقتی بت ها را ریخت فرمود حالا صدای شیطان و ناله اش بلند میشود. اینها نیز مانند آنند اما اینها در روحیه انقلابی ملت ما اثری ندارد و حتی ما حاضریم بگیریم تا را سرجایش بنشانیم. 🔰ایشان نسبت به استعفای آیت الله [که البته استعفای ایشان پذیرفته نشد] نیز گفت علت این استعفا، شکایاتی است که از ایشان شده. من خلخالی را فی النفسه آدم و میدانم ولی مردم قدری از محاکمات او ناراضی بودند. 🔰علت نارضایتی هم این است که او خیلی سریع و تند تصمیم گرفته و مردم نیز به همین اعتراض دارند. البته مردم باید از خیانت های هویدا و امثال او اطلاع پیدا میکردند تا برای افکار عمومی جهان مشخص میشد که اینها چه جنایاتی کرده اند ولی زود حکم صادر و اجرا شد. 🔰آیت الله طالقانی اعتقاد داشت اگر در حکم و و... عجله نشده بود، به اسرار تازه ای دست میافتیم لذا از این جهت نباید میشد. 🔰ایشان نسبت به حکم اعدام شاه توسط خلخالی نیز گفت: خلخالی یک است و هر مجتهدی میتواند چنین حکمی صادر کند و من هم صادر میکنم و میگویم که از نظر افکار عمومی واقعا شاه محکوم به است. 📚 کیهان و اطلاعات، 3 خرداد، ص12 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 طالقانی و حقیقت دموکراسی غربی ▫️ ▫️3 خرداد 58 ➕ آیت الله درباره جدید گفت: 🔰«در قانون اساسی ایران خواهید دید که این فقط ادعا نیست که کار مردم به مردم واگذار شود. هم اکنون در بسیاری از کشورها این شوراها با شرکت مردم تشکیل شده است، مع ذلک میبینیم که در عمل آن طور که باید و شاید پیاده نشده و اکثریت مردم حق نظارت را ندارند. 🔰چه در غرب، چه در شرق فرقی نمیکند. در آنها اسم خود را گذاشته اند ، ولی در باطن در این کشورها قدرت در دست است و این سرمایه داران هستند که را تعیین می کنند. در هم همین طور است.» 📚کیهان و اطلاعات، 3 خرداد، ص12 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 اهم نکات حضرت امام با برخی دانشجویان ▫️ ▫️2 خرداد 58 1️⃣ دشمن هاى ما از نمى‏ ترسند، از مى‏ ترسند. از جمهورى صدمه نديدند، از اسلام صدمه ديدند. آنكه تودهنى به آنها زد جمهورى نبود، هم نبود، هم نبود؛ جمهورى اسلامى بود. 2️⃣ بر فرض اينكه [یک جمعیت و حزبی] مخالف با رژيم سابق هم باشند -و بسيارى ‏شان هستند- لكن ما فقط مطلبمان اين نبود كه رژيم سابق از بين برود... مطلبِ مسلمان اين نيست كه فلان طايفه از بين بروند. از باب اينكه رژيم مانع بود از اينكه اسلام در خارج پيدا بكند، احكام اسلام تحقق پيدا بكند، به قرآن عمل بشود، از اين جهت ما با رژيم مخالفت كرديم. 3️⃣ اگر رژيم [سابق] هم احكام اسلام را به آن عمل مى ‏كرد، همانى كه ما مى ‏گفتيم او هم مى‏ گفت، كه با او دعوا نداشتيم... اين خون ها ريخته شده است نه براى اينكه رژيم از بين برود، براى اينكه اسلام تحقق پيدا كند. 4️⃣ هر كس كه مسيرش مسير اسلام نباشد دشمن ماست، با هر اسم مى‏ خواهد باشد. هر كس «» را بخواهد دشمن ماست، براى اينكه دشمن اسلام است. هر كس پهلوى جمهورى اسلامى، «» بگذارد اين دشمن ماست، هر كس «» بگويد، اين دشمن ماست، براى اينكه اين اسلام را نمى ‏خواهد. 5️⃣ ما اسلام را مى ‏خواهيم. ما اين همه فداكارى كرديم... براى اين بود كه اسلام را مى ‏خواستند. آنى كه اين نهضت را پيش برد، آنى بود كه مى ‏گفت من را فوز مى‏ دانم. شهادت را براى «دمكراتيك» فوز مى‏ داند؟ شهادت را براى مسير چپ يا راست فوز مى ‏داند انسان؟ ...ما خون داديم براى آن جمهورى؟! ما خون داديم براى جمهورى غرب؟! ما براى اسلام خون داديم. 6️⃣ مسير ما مسير ‏ نيست؛ نفت پيش ما مطرح نيست. پيش ما مطرح نيست. اين است. ما اسلام را مى‏ خواهيم. اسلام كه آمد نفت هم مال خودمان مى ‏شود. مقصد ما اسلام است. مقصد ما نفت نيست تا اگر يك نفر نفت را ملى كرده، اسلام را كنار بگذاريم براى او سينه بزنيم. 7️⃣ ما كه اسلام تو [ى‏] آن نباشد نمى‏ خواهيم. ما كه اسلام تو [ى‏] آن نباشد نمى ‏خواهيم. ما اسلام مى‏ خواهيم. آزادى كه در پناه اسلام است، استقلالى كه در پناه اسلام است ما مى ‏خواهيم. ما آزادى و استقلال بى ‏اسلام به چه دردمان مى ‏خورد؟ من مى ‏بينم بدبختي هايى كه از دست همين اشخاصى كه فرياد مى‏ كشند براى ملت ايران، من بدبختى را دارم مى ‏بينم. بدبختى ملت ما آن وقتى است كه ملت ما از قرآن جدا باشند، از احكام خدا جدا باشند، از امام زمان جدا باشند. ما آزادى در پناه اسلام مى ‏خواهيم، استقلال در پناه اسلام مى‏ خواهيم، اساسِ مطلبْ اسلام است. 8️⃣ اگر گفتند ، بدانيد با اسلام موافق نيستند. اين را براى زدن مى ‏گويند، اين را براى اينكه اين دژ را بشكنند. دنبالش اسلام رفته است! ...اسلامى كه گوينده اسلامى ندارد اين اسلام نيست. اسلام كه توى كتاب نيست؛ كتابش را هم فردا از بين مى ‏برند. 9️⃣ بعض از اين نويسنده ‏هاى ما حاضر نيستند براى جلو بردن مقصدشان يك كلمه اسلام را تو [ى‏] كار بياورند ولو براى اينكه بدهند ما را. با اينها بايد ما همان مبارزه‏ اى را بكنيم كه با كرديم؛ براى اينكه در كار است نه قضيه . 🔟 برنامه طويل المدت- دراز مدت- اين است كه شما خودتان را كنيد و بچه‏ هايتان را براى آتيه... اولاد شما اگر مهذب نباشد، مؤدب به آداب اسلام نباشد، فردا براى اسلام هيچ كار نمى ‏كند... اين نمى ‏شود كه براى كشورش مفيد واقع بشود. ممكن است يكى- دو تا پيدا بشود اما ما صحبتمان سر توده مردم است. 1️⃣1️⃣ اين كه بچه در دامن او بزرگ مى ‏شود را دارد؛ و را دارد: . شريفترين شغل در عالم بزرگ كردن يك بچه است، و تحويل دادن يك انسان است به جامعه. اين همان بود كه خداى تبارك و تعالى در طول تاريخ برايش انبيا فرستاد، در طول تاريخ از آدم تا خاتم. آمدند انسان درست كنند. شغل مادرى؛ كه مع الأسف اجانب اين شغل را پيش ما مبتذل كردند؛ و مادرهاى بچه ‏هاى ما را از بچه ‏ها جدا كردند. 📚صحیفه امام، ج7، ص454 به بعد 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
🔳 اهم نکات حضرت امام با برخی دانشجویان ▫️#مرور_اتفاقات_مهم_روز ▫️2 خرداد 58 1️⃣ دشمن هاى ما از #جمه
📌پ.ن1: «جمهوری دموکراتیک اسلامی»، ایده و دولت موقت بود که بهش خیلی اصرار داشتن. برخی گروه ها مثل که منشعب شده از بود، خواستار «جمهوری» صرف بودن. برخی گروه های چپ گرا مثل نیز خواستار تاسیس «جمهوری خلق» یا «جمهوری فدراتیو خلق های ایران» بودن. وزیر کشور از بازرگان هم جلوتر زده بود و میگفت باید کلمه «اسلامی» حذف بشه و خواستار «جمهوری دموکراتیک» شده بود. اما امام محکم مقابل همه این گروه ها ایستاد و «جمهوری اسلامی» رو مطرح کرد و مردم هم با آرای بالا به همین نگاه رای دادن. 📌پ.ن2: امام میگن اگر شاه به احکام اسلام عمل میکرد که اصلا ما انقلاب نمیکردیم. چند جای دیگه هم امام همین رو گفتن. خب نظرتون درباره این کلام امام چیه؟ قبلا خاطرم هست تو همین کانال یه متن در پاسخ به این سوال نوشته بودم. 📌پ.ن3: یکی ازجاهایی که امام به و مشی آیت الله و اشکال میکنه همینجاست اما کامل ماجرا نیست و چند جای دیگه هم اشکالاتی به این مدل کردن و اساسا خودشون هم در اون عصر همراهی ای با نهضت نفت نمیکنن که قبلا مقداری توضیح دادیم. 📌پ.ن4: تز «اسلام منهای روحانیت» اولا توسط دکتر مطرح شد و بعد توسط برخی طرفداران تندروی او مانند و دنبال شد. امام 4 خرداد مجدد بر این مسئله تاکید کرده و میگویند: «ما بيزار هستيم از اينكه بگويند اسلام منهاى روحانيت. اسلام منهاى روحانيت خيانت است. مى ‏خواهند اسلام را ببرند... اول مى ‏گويند اسلام را مى ‏خواهيم، روحانيت را نمى ‏خواهيم! [اگر] روحانيت استثنا بشود، اسلام در كار نيست. اسلام با كوشش روحانيت به اينجا رسيده است.» 📌پ.ن5: از همین ابتدای نهضت، امام وظیفه اصلی رو مشخص میکنه، اینکه غایت حکومت هم، همین هست. چیزی که شاید تو این چهل سال خیلی نسبت بهش کوتاهی شده. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔳 تزکیه و پاکسازی در دانشگاه ها ▫️ ▫️3 خرداد 58 💠 روسای دانشگاه ها در پایان دو روز جلسه، در محیط دانشگاه ها را تصویب کرده و قرار شد این طرح در هیئت دولت مطرح و سپس نسبت به اجرای آن اقدام شود. 💠 براساس این آیین نامه افراد و گروه های زیر از دانشگاه ها خواهد شد: 1️⃣ اعضا یا حقوق بگیران و وابستگان به و اعضای و . 2️⃣ کسانی که از بهمن ماه ۱۳۴۱ دارای از قبیل نخست وزیری، معاونت وزارت، سفارت، استانداری، نمایندگی مجلسین، مدیریت عامل سازمان‌های مهم یا شهرداری تهران یا مدیران بانک‌ها بوده اند. 3️⃣ اعضای کادر رهبری یا فعالین مهم . 4️⃣ افرادی که دلائل کافی مبنی بر رویه آنان در دست بوده و در تعقیب و گرفتاری و مجازات دانشجویان مشارکت مستقیم داشته‌اند. اطلاعات، 3 خرداد، ص11 📌 پ.ن 1: این درحالی است که نخست وزیر کشور با حضور در جلسات روسای دانشگاه ها، در پاسخ به اظهارات چند تن درباره تزکیه در دانشگاه ها گفت: «این دولت برای نیامده است. ممکن است این کار را بکنیم ولی آن وقت کارهای دیگر باید از روی دوش ما برداشته شود... اگر دولت به حساب‌های گذشته رسیدگی کند، یعنی عمل تزکیه را انجام دهد، دیگر به مسائل حال و آینده مملکت نمی‌‌رسد... اقتصاد، آموزش و سیاست مملکت همه باید روی حساب انقلابی پیش برود، کار فنی و انقلابی مثل خانه سازی و راه سازی شوخی نیست، باید از روی مطالعه باشد... بنده طرفدار بودم؛ نه از روی بلکه از روی ... اگر مسئله تزکیه مطرح باشد، باید سراغ همه خاطیان رفت. تازه کی برود؟ روی همین عده هم حرف است.» اطلاعات، 3 خرداد، ص3. 📌پ.ن 2: حضرت امام 23 اردیبهشت 58 طی یک فرمان مهم به آقای مهدی ، میگن فقط در دو صورت حق دارید حکم صادر کنید و در غیر از این دو صورت هیچ دادگاهی نباید حکم اعدام بده و تخلف از این امر جرم و موجب ثبوت قصاص هست. اون دو مورد در جایی است که: 1. یا ثابت بشود کسی آدمی را کشته 2. یا اینکه کسی فرمان عمومی داده یا مرتکب شکنجه ای شده که منجر به مرگ شده باشه حالا بازرگان هم اینجا داره اشاره به همین فرمان امام میکنه که من بازرگان هم اعتقاد بهش دارم. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF