eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
184 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آیا جمهوری اسلامی، بدون اسلام ممکن است؟! 🔻بعد از صحبت جنجالی مبنی بر اینکه اجرای اسلام در بستر امروز نه ممکن است، نه مقدور است و نه مفید، واکنش های متفاوتی به آن صورت گرفت که قبلا به آن ها اشاره ای کردیم. 🔻یکی از مواجه های جالب حوزوی، مدل تعاملی آیت الله بود. ایشان تلاش کردند دو طرف ماجرا را دعوت به آرامش و بستر کنند 🔻و اینجا نیز خود عملا وارد در همین عرصه میشود و به کلام حسن نزیه نقد وارد میکند و او و هم فکرانش را نیز دعوت به گفتگو میکند. 🔻نوشته ایشان در نقد کلام حسن نزیه در ادامه می آید. اطلاعات، 27 خرداد58، ص11 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
💠 "تهرانی، جلاد ساواک: حزب توده را ساواک رهبری میکرد" 🔻بهمن نادری پور معروف به از معروف ترین شکنجه گران ساواک بعد از دستگیری در اعترافاتش در نخستین جلسه دادگاه گفت: ➕« در نفوذ کرده بود و این حزب، یک تشکل برای رژیم بود... قبل از اینکه من وارد ساواک شوم همکاران سابق من، در تشکیلات حزب توده نفوذ کرده بودند و تقریبا از تمام مسائلی که در تشکیلات میگذشت اطلاع داشتیم... ▫️عباسعلی شهریاری که بعدها او را معرفی کردند، در راس کار قرار داشت و از طریق او سایر مامورین و منابع به داخل این تشکیلات هدایت شدند... ▫️تشکیلات حزب توده در تهران به اصطلاح ساواک یک بود. سازمان خودی به سازمانی گفته میشود که دستگاه اطلاعاتی در آن نفوذ کرده باشد و به موقع از تمام جریاناتی که در آن سازمان میگذرد اطلاع یابد و به دلخواه خودش مهره ها و چهره هایش را تغییر دهد.» اطلاعات، 26 خرداد، ص9 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
💠 "ابراهیم یزدی: باید بهای آزادی مان را بدهیم" 🔻 وزیر امور خارجه: ➕«اکنون دوران انقلاب است و انقلاب نیز دارای معیارهایی است. اگر ما خواهان هستیم باید بدانیم که بهای آن را باید بپردازیم... ▫️اگر این به آن معناست که فردا تمام صادرات خود به ایران مثل گندم را قطع میکند و ما نیز نمیتوانیم از جای دیگری تهیه کنیم، ما ماه رمضان و روزه داریم ▫️و به جای یک ماه، شش ماه روزه میگیریم و روزی یک وعده غذا میخوریم و هفته ای یا ماهی یک بار گوشت میخوریم اما خود و آزادی خودمان را به قدرت های خارجی نمیفروشیم.» اطلاعات، 26 خرداد، ص12 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ ادامه انتقادات از حسن نزیه و جبهه ملی توسط منتظری و مکری 💠 دکتر ، سفیر ایران در شوروی با انتقاد از جبهه ملی گفت: ➕با آنکه از ابتدای تشکیل با بوده ام ولی در شگفت هستم که چگونه بعضی از منافقان نام مصدق را دژ خود قرار داده اند. مبارزات مصدق را نباید سدی یا عامل تضعیف و تردیدی در برابر انقلاب اسلامی دانست. این تشکیلات[=جبهه ملی] نه حزب است و نه جبهه؛ زیرا افرادی که درون آن خود را دنباله روی مصدق مینامند با هم به توافق نرسیده اند 💠 مکری با اشاره به سخنان اخیر گفت: ➕بعضی از هم وطنان ما اظهار میدارند منطبق کردن نیازهای فعلی جامعه با قوانین اسلامی نه است و نه . چنین طرز فکری نمیتواند در چارچوب انقلاب اسلامی ما قرار گیرد و به نفع ما هم نیست 💠 ، وزیر کار دولت موقت و دبیر حزب ملت ایران، نیز ضمن قطع ارتباط با جبهه ملی گفت: ➕از آنجا که به تازگی برخی اظهارنظرها به نام ایران و پاره ای گزینش های شک آفرین در زمینه گسترش سازمان و رهبری آن انجام گرفته و در جبهه ملی به خطر افتاده، را جایز نشمرده 💠 آیت الله نیز در پاسخ به حسن نزیه گفت: ➕به آقای نزیه باید گفت که هر کسی باید در رشته تخصصی و کارشناسی خود اظهار نظر کند. نزیه در کار و دادگستری البته کارشناس است اما در نه. اینکه مسائل اسلامی با پیشرفت زمان قابل تطبیق هستند یا نه، این را دیگر نمیتوان گفت ایشان کارشناس هستند.ایشان نیستند پس دخالت نکنند اطلاعات،26خرداد،ص10و4 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ اهمیت طرح ریزی به قدر میسور حتی در بدترین شرایط و اقدام برای تحقق آن 🔻حضرت امام صادق (ع) در شرايطى كه تحت فشار حكام ستم كار قرار دارد و در حال به سر مى ‏برد و ندارد و بسيارى اوقات تحت مراقبت و محاصره به سر مى ‏برد براى مسلمانان تكليف معين مى ‏كند و حاكم و قاضى نصب مى‏ فرمايد. آيا اين كار آن حضرت چه معنى دارد؟ و اصولا بر اين نصب و عزل چه فايده اى مترتب است؟ 🔻 كه داراى سطح فكر وسيعى مى‏ باشند، هيچ گاه مايوس نگرديده و به وضع فعلى خود كه در زندان و اسارت به سر مى ‏برند و معلوم نيست آزاد مى‏ شوند يا نه، نمى ‏انديشند و براى پيشبرد هدف خويش در هر شرايط كه باشند مى ‏كنند تا بعدا اگر توانستند شخصا آن طرح را به مرحله اجراء در آورند و اگر خودشان فرصت نيافتند ديگران هر چند بعد از 200 يا 300 سال دنبال اين بروند و اجراء نمايند. 🔻اساس بسيارى از نهضت هاى بزرگ به همين صورتها بوده است. رئيس جمهور سابق اندونزى ، در زندان داراى اين افكار بوده و نقشه ها كشيده و طرح ها داده كه بعدا به اجرا درآمده است. 🔻امام صادق (ع) علاوه از دادن طرح، نصب هم فرموده ‏اند. اين نصب امام (ع) اگر براى آن روز بود، البته كار لغوى محسوب مى ‏شد، ولى آن حضرت به فكر بودند. مثل ما نبودند كه فقط به فكر خودش باشد و وضع خود را بنگرد. فكر بوده، فكر بوده، فكر بوده است. مى ‏خواسته بشر را اصلاح كند، و قانون عدل را اجرا نمايند. 🔻او بايد در هزار و چند صد سال پيش طرح بدهد، نصب نمايد تا آن روز كه ملت ها شدند، ملت اسلام آگاه گرديد و كرد ديگر تحيرى نباشد، وضع حكومت اسلامى و رئيس اسلام معلوم باشد. 🔻اصولا دين اسلام و مذهب شيعه و ساير مذاهب و اديان به همين نحو پيشرفت كرده است يعنى ابتداء جز طرح چيزى نبوده و بر اثر ايستادگى و جديت رهبران و پيامبران به ثمر رسيده است. 🔻 شبانى بيش نبود و سالها شبانى مى‏ كرد، آن روز كه براى مبارزه با فرعون مامور شد، ياور و پشتيبانى نداشت. ولى بر اثر لياقت ذاتى و ايستادگى خود با يك عصا، اساس حكومت فرعون را برچيد. 🔻شما خيال مى ‏كنيد اگر عصاى موسى دست من و جناب عالى بود اين كار از ما مى ‏آمد؟ و و موسى مى‏ خواهد تا با آن عصا بساط فرعون را به هم بريزد، و اين كار از هر كسى ساخته نيست. 🔻پيغمبر اكرم (ص) وقتى كه به رسالت مبعوث شد و شروع به تبليغ كرد يك طفل هشت ساله (حضرت امير ع) و يك زن چهل ساله (حضرت خديجه) به او ايمان آوردند. جز اين دو نفر كسى را نداشت و همه مى‏ دانند كه چقدر آن حضرت را اذيت كردند و كارشكني ها و مخالفت ها نمودند. ليكن مايوس نشد، و نفرمود كسى ندارم. كرد و با قدرت روحى و عزمى قوى، از «» رسالت را به اينجا رسانيد كه امروز هفتصد میليون جمعيت تحت لواى او هستند. ولایت فقیه امام خمینی، ص135 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ محاکمه یک خبرنگار صرفا به خاطر مصاحبه با هویدا در زندان 💠 روزنامه در شماره اخیر خود گزارشی درباره محاکمه و موارد اتهام خانم ، روزنامه نگار فرانسوی که موفق شده بود چند روز پیش قبل از اعدام با او در زندان مصاحبه کند منتشر کرد. 💠 پخش این مصاحبه در فرانسه موجب اعتراض و انتقاد شدید محافل سیاسی و خبری فرانسه علیه او شد. به همین جهت باعث شد او به اتهام و نسبت به قوانین مدنی محاکمه بشود. او متهم است که با خود، اعدام هویدا را تسریع کرده است. بامداد، 29 خرداد، ص1و10 📌پ.ن1: این وضعیت کشوری است که خود را مهد میداند؛ یک خبرنگار را به اتهام مصاحبه با یک شخصیت سیاسی محاکمه میکند چون سوالاتش بازجویانه بوده است. ▫️عجیب اینکه آنها به جنایات رژیم شاه در دوران 13 ساله حکومت هویدا اعتراض نمیکنند و اساسا کاری با آن ندارند اما به یک خبرنگار ساده که در زندان با او مصاحبه کرده اعتراض کرده و او را محاکمه میکنند! این است همان معنای امروزی! 📌پ.ن2: این کلیپ، همان مصاحبه ای است که این خانم با هویدا در زندان گرفته است. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
💠 تحلیل از جامعه شناسان مشهور غربی پیرامون انقلاب اسلامی ایران: 🔻انقلاب مذکور بخاطر درگیری طبقات یا بوسیله یک حزب یا یک گروه پیشتاز که ملت را بدنبال خود براه انداخته باشد،رخ نداده است. بود که این انقلاب را بوجود آورد. فلاسفه و قانوندانان جهان،راجع به اراده و خواست جمعی قلم فرسائی بسیار کرده اند ولی هیچکس در هیچ جای جهان نمونه ای از آن را به چشم ندیده بود 🔻به هنگام سفر خود به ایران، این را از نزدیک لمس کردم،درست مثل آنکه با دستم چیزی را لمس کرده باشم. «میان در خلال انقلاب فرهنگی شان به سال ۱۹۶۷ با تفاوت بسیاری وجود دارد. 🔻تغییر اساسی دیگر که ایرانی ها طالب آن بودند، ، دگرگونی روابط با دیگران، اشیاء، و بود. به نظر آنها انقلاب واقعی باید اساسی و از سرچشمه گیرد. دراینجا بود که اسلام نقش خود را به راستی ایفا کرد. برخلاف که میگوید:«مذهب هاست» ۱۹۷۸ ثابت کرد که مذهب، نه فقط افیون ملتها نبوده، بلکه است. 🔻انقلاب ایران میتواند درس عبرتی برای باشد.انقلاب ایران را محترم شمرده و شخصیت انسان را مقدس میداند و عقیده دارد که آدمی نباید مورد ظلم و ستم قرار گیرد و آزادی اش را از دست بدهد. اغلب کشورها میکنند درحالیکه آنرا نمیشناسند. برسر آن رقابت میکنند ولی همه آنها دروغگویانی بیش نیستند. 📌پ.ن: در کتاب «ایران: روح یک جهان بی روح»، نشر نی، تفصیل این تحلیل را از میشل فوکو بخوانید. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ حسین(ع) و ماجرای دعوت از بصریان(بخش اول) 🔹 که میرسد، همیشه برایمان از میگویند، اما خوب است مقداری هم به نوع تعامل دیگر قبایل با مسئله بپردازیم. هم پیش از شروع نهضت و هم هنگام شروع نهضت، افراد، گروه ها و قبائل مختلفی را برای پیوستنشان به این حرکت دعوت کردند، از جمله اهل بصره را. در ادامه اندکی به نوع تعامل خواهیم پرداخت. 🔸حضرت نامه دعوت را توسط به پنج قبیله بصره و بزرگان آن فرستاد. حضرت در نامه فرموده بود: رَدای خلافت ازآنِ ما بود اما دیگران از ما گرفتند و ما هم به آن تن دادیم تا موجب و نشود. شما را به و دعوت میکنم که امروز سنت رسول الله از میان رفته و ها زنده شده. اگر از فرمانم پیروی کنید شما را به و سبیل رشاد هدایت میکنم. 🔹یکی از آن سران، بود، کسی که از صحابی امیرالمومنین(ع) بشمار میرفت و در جنگ فرماندهی بخش کوچکی از سپاه حضرت را به عهده داشت. حضرت او را والی و حاکم شهر فارس کرد اما او در خیانت کرد و بخشی از آن را برای خود برداشت. حضرت نیز به او چنین می نویسد: ➕«خوبى پدرت، مرا درباره تو فريب داد. گمان مى‌كردم تو از شيوه و رفتار او پيروى مى‌كنى؛ امّا آن گونه كه از تو به من رسيده، را رها نمى‌كنى، گرچه به دينت آسيب رسانَد، و به سخن خيرخواهان، گوش فرا نمى‌دهى، هرچند خالصانه خيرخواهى كنند. به من خبر رسيده كه كارهاى بسيارى را بر زمين مى‌گذارى و براى سرگرمى و تفريح و صيد، بيرون مى‌روى و در ثروت خداوند، نسبت به باديه‌نشينان قبيله‌ات گشاده‌دستى مى‌كنى، گويا توست. به خدا سوگند، اگر اين گزارش‌ها درست باشد، شتر قبيله‌ات و بند كفش‌هايت از تو بهترند. خداوند، لهو و لعب را نمى‌پسندد و خيانت به مسلمانان و تباه كردن كارهاى آنان، خداوند را به خشم آورَد، و كسى كه چنين است، شايسته نيست كه با او مرزها پاسدارى شود و ثروت‌هاى عمومى، گردآورى گردد و امين اموال مسلمانان قرار گيرد. هر گاه نامه‌ام به تو رسيد، نزد من بيا» 🔸منذر به می آید و حضرت او را به پرداخت غرامت محکوم و زندانی میکند اما چندی بعد با و شفاعت (که از بهترین صحابه حضرت و از بزرگان قبیله منذر بود) آزاد میشود، البته پس از آن كه او را قسم داد و او هم قسم ياد كرد كه ندارد. این ماجرای تاریخی پر از عبرت ها برای امروز ماست، از عده ای و عدم توجه منذر به آنها تا نوع تعامل حضرت با او، از وساطت صعصعة تا پذیرش آن توسط حضرت... 🔹خب حالا این صحابی امیرالمومنین(ع) چگونه با دعوت فرزندش سیدالشهدا تعامل میکند؟ او این مسئله را به که حاکم وقت بود اطلاع میدهد چون دخترش همسر عبیدالله بود و میترسید این نیرنگ و شگرد او برای گرفتن (ع) باشد. عبیدالله نیز فرستاده و سفیر حسین را گردن میزند. کار به جایی رسید که حتی براساس برخی گزارشات وقتی عبیدالله والی کوفه شد، یکی از همراهان او به کوفه همین جناب منذر بوده است. 🔸جالب است که همین منذر پیش از ماجرای کربلا یک وقت سیدالشهدا را دید و به ایشان گفت: خدا مرا فدايت كند، اى فرزند پيامبر خدا! در چه حالى هستى‌؟ حضرت هم فرمود: «...از _اين_امّت، آن است كه اگر آنان را فرا بخوانيم، اجابتمان نمى‌كنند و اگر آنها را وا گذاريم، به وسيلۀ غير ما هدايت نمى‌يابند»، اما با این حال او همچنان اصرار داشت مسیر دیگری را دنبال کند. 🔹جالب تر آنکه در گزارش دیگری خود جناب منذر نقل کرده در جنگ وقتی با حضرت امیر(ع) وارد بصره و مکانی به اسم «» شدیم، حضرت توقّف كرده و چهار ركعت نماز خوانده و گونه‌هايش را به خاك ساييد و اشك‌هايش با خاك، عجين شد. سپس دست‌هايش را بلند كرد و چنین دعا فرمود: «بار خدايا! ...اين، بصره است. از تو خيرهايش را مى‌خواهم و از شرّش به تو پناه مى‌بَرَم... بار خدايا! اين گروه، اطاعت مرا كنار نهادند و بر من ستم كردند و بيعتم را شكستند. بارخدايا! خون مسلمانان را خودت حفظ كن. 📌منذر، هم ندای عدم اطاعت مردم از امامشان را از لسان سیدالشهدا شنید و هم از لسان امیرالمومنین اما باز خود نگرفت و مطیع امامش نشد. آیا این ماجرا برای امروز ما عبرتی دارد؟ 📚تمامی استنادات تاریخی از دو کتاب دانشنامه امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) نشر دارالحدیث می باشد که به دلیل تعدد استنادات صفحات ذکر نشده. ➕بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/134 ➕بخش سوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/138 ➕بخش چهارم: https://eitaa.com/TarikhDEF/144 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF