♣️#ضمائم_6
✅مواضع امام خمینی در این ماجرا:
🔹 27 فروردین: «امروز دست های مرموزی از آستین بیرون آمده است و بین اقشار ملت تفرقه می اندازد. باید شما پاسداران اسلام، شما جوانان که سرباز امام زمان سلام الله علیه هستید، باید با هوشیاری، با اراده قوی، با مشت محکم، جلوی این توطئه ها را بگیرید... با اسمهاى مختلف، با بهانههاى مختلف، با نيتهاى فاسد، با اغراض بسيار و شيطانى، قيام مىكنند، راهپيمايى مىكنند و مىخواهند ملت ما را نگذارند وحدت كلمه داشته باشد.»
🔸29 فروردین: «اين مردمى كه در مسئله آقاى طالقانى -كه مورد احترام همه ما هست- اين مردمى كه جلو افتادند و اين تظاهرات را كردند، اينها براى خاطر آقاى طالقانى اين كار را كردند؟! يعنى اينها علاقه دارند به آقاى طالقانى؟! آن كسى كه خدا را قبول ندارد، با آقاى طالقانى كه خدا را قبول دارد و- عرض مىكنم كه- شخص روحانى است و متعبد به اسلام است، براى او اين كارها را كردند؟! يا براى اينكه نگذارند يك محيط سالم باشد؟!
...خود آنها با آقاى طالقانى مخالفند. هر روزى كه دستشان برسد سَرِ او را مىبُرند و سر امثال او را! لكن حالا بهانه دستشان افتاده است كه مثلًا آقاى طالقانى رفتهاند بيرون! اين بهانه دستشان افتاده، و آن بساط را در مدرسههاى ما و در خيابانهاى ما اينها درست كردند، و براى كميتهها شروع كردند تبليغات سوء كردن.
🔹30 فروردین: «در اين چند روز ديديد كه با بهانه بسيار مبتذل- كه خود آن آقا [آیت الله طالقانی] با آن مخالف بود- در خيابانها ريختند و مدارس را تعطيل كردند و مردم را اغفال كردند براى اينكه آشوب بپا بشود. آنها متوجه باشند كه قدرت اين را ندارند كه تفرقه ما بين ما و آقايان ديگر بيندازند. و آقايان با هوشيارى جلو اين تفرقهها را مىگيرند. شما ملت مأموريد كه با هوشيارى جلو اين تفرقهها را بگيريد. جوانان عزيز ما در دانشگاه و در ساير مدارس موظفند كه از اين توطئهها جلوگيرى كنند.»
🆔 @TarikhDEF
◀️ماجرای قهر آیت الله طالقانی
#عقلانیت_در_بحران
#عدالت_طلبی_به_سبک_امام
#مصلحت
🔰23 فروردین 1358، ابوالحسن و مجتبی پسران آیت الله طالقانی توسط #محمد_غرضی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب و سپاه دستگیر میشوند. مجتبی عضو سازمان مجاهدین خلق بود که سال 1355 در نامه ای به پدرش اعلام میکند مارکسیست شده است.
او همچنین متهم به کارهای خلافی مانند قتل یکی از دختران سازمان مجاهدین بود لذا به همین جهت او را برای تحقیق میگیرند. همین مسئله موجب ناراحتی آقای #طالقانی شده و ایشان دفاتر خود را تعطیل کرده و بدون اطلاع چند روزی را به خارج تهران میروند.
🔰مجاهدین خلق، چریک های فدایی خلق، جبهه ملی و... از فضا استفاده کرده و اعلامیه هایی جداگانه صادر کرده و دست به اعتراض هایی در حمایت از آقای طالقانی میزنند. عده ای هم دست به راهپیمایی هایی در حمایت از اقدام سپاه میزنند که جمعیتشان حدودا 500 هزار نفر تخمین زده شد. خلاصه با پخش خبر قهر آیت الله طالقانی و راهپیمایی های دو طرف، فضای کشور به هم میریزد.
🔰#محسن_رفیق_دوست نقل میکند: «امام مرا خواستند و رفتم. توضیح خواستند. پرونده مجتبی را خدمتشان دادم. امام خوب مطالعه کردند و فرمودند: «اگر این پرونده متعلق به احمد، پسر من بود و شما او را دستگیر می کردید، من از شما تشکر می کردم. اما چه کنم که مربوط به آقای طالقانی است و ایشان گردن انقلاب خیلی حق دارند.» بعد گفتند که شما بروید پسر ایشان را آزاد کنید و به هر نحو از ایشان دلجویی کنید.»» خاطرات رفیق دوست، ج1، ص81
🔰امام در 29 فروردین نیز شبیه همین کلام را می گویند که: «اگر احمد را بگیرند بکُشند هم من حرفی نمیزنم». #علی_محمد_بشارتی که دستور این دستگیری را داده بود نیز شبیه چنین بیانی را از امام نقل کرده اند. البته نقل های دیگری نیز در این ماجرا شده که در فایل ضمائم می توانید بخوانید.
امام، سید احمد را به سراغ آقای طالقانی میفرستد تا ایشان را پیدا کند و هر چه زودتر به قم بیاورد. #هاشمی_رفسنجانی میگوید: «امام به حاج احمد تاکید کرد مرتب کنار آیت الله باشد و او را ترک نکند. نگران بود #منافقین دور او جمع شوند و با ایجاد مسائل تازه، هیاهو و جنجال دیگری بپا شود.» انقلاب و پیروزی[عباس بشیری]،ص259
آیت الله طالقانی به قم و نزد امام می آیند. آیت الله طالقانی وقتی فضا را غبارآلود میبینند چندین موضع و صحبت محکم در دفاع از کمیته ها و تمام شدن راهپیمایی ها انجام میدهند که در نهایت منجر به پایان یافتن این غائله میشود.
🔰مسئله مهم در این ماجرا، مواجهه حضرت امام با این مسئله است. ایشان میتوانستند به نحو دیگری با این مسئله برخورد کنند مثلا در قامت یک #عدالت_خواه ورود کرده و بگویند فرزند من و فرزند طالقانی ندارد، اگر فرزند او خطایی کرده باید محاکمه شود همانگونه که اگر فرزند من هم بود باید چنین میکردند
اما ایشان چنین نمیکند چون در کنار اعتقاد به #عدالت، معتقد به اصل دیگری به نام #عقلانیت نیز هست، فضای به هم ریخته کشور را میبیند، پخش خبر تفرقه بین رهبران انقلاب را میبیند و... ایشان طی چندین صحبت تمام تلاش خود را میکنند تا پشت پرده این تفرقه اندازی ها را روشن کنند.
🔰همه اینها دست به دست هم میدهند تا امام با مشی فقهی اجتماعی خود چنین مواجهه ای داشته باشند و این غائله را که ممکن بود مسائلی را ایجاد کند پایان بدهند. بله ممکن است کسی بگوید کلام و سیره امام برای من حجت نیست و این کار او اشتباه بوده
اما تمام حرف این است که باید اولا این مواجهه او را فهمید، درک کرد، او که در قامت #بزرگترین_اسلام_شناس_قرن و #ایدئولوگ_عصر ظهور کرده بود چرا چنین مواجهه ای داشت، بعد از فهم این مسئله، اشکال ندارد، حالا بیاییم و بگوییم به فلان دلیل به نظر می رسد اگر ایشان چنین میکردند بهتر بود یا کار ایشان اشتباه بود.
🔰اما چیزی که در صحنه عمل دیده میشود این است که طرف هنوز عُمر کار سیاسی اش به دو سه سال نمیرسد، مطالعات خاصی در این زمینه نداشته، فهم صحیحی از اسلام ندارد و... آنگاه محکم میگوید خمینی برای خودش خمینی بود و من برای من، او متفکر بود و من هم متفکر لذا قرار نیست تابع او باشم
اما بحث سر تبعیت از او نیست، بحث سر این است که هیچ انسان عاقلی به خود حق نمیدهد به راحتی و بدون درک کلام چنین شخصیتی از کنار او به راحتی عبور کند.
◀️مطالعه فایل ضمائم:
1. اولین روایت مستقیم توسط مرتضی الویری:https://eitaa.com/TarikhDEF/46
2. روایت آیت الله مهدوی کنی مسئول کمیته:https://eitaa.com/TarikhDEF/47
3. روایت محمد علی بشارتی مسئول وقت اطلاعات سپاه:https://eitaa.com/TarikhDEF/48
4. روایت مهدی طالقانی فرزند آیت الله طالقانی:https://eitaa.com/TarikhDEF/49
5. مواضع آیت الله طالقانی:https://eitaa.com/TarikhDEF/50
6. مواضع امام خمینی: https://eitaa.com/TarikhDEF/51
🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
◀️ آقا تو از اسلام چه اطلاعی داری؟!
🔰 دکتر #علی_شایگان 6 اسفند57 در مصاحبه با #آسوشیتدپرس میگوید: «ایران نمیتواند به قرن اول اسلام بازگردد، باید در این کشور یک دولت مورد قبول از نقطه نظر بین الملل روی کار بیاید... در ایران باید دولتی سر کار بیاید که قدرت خود را از یک مجلس ملی گرفته است... ایشان[آیت الله خمینی] هیچ مقام رسمی را عهده دار نخواهند شد و فقط به ارشاد ملت خواهند پرداخت... ارتش رژیم شاه باید به صورت کامل برچیده شود و با یک نیروی جدید جابجا گردد.» اطلاعات، 6 اسفند57، صفحه8
🔰#شایگان همکار نزدیک #مصدق و یکی از بنیان گذاران #جبهه_ملی است که بعد از ورودش به ایران اعلام شده بود او صالح ترین فرد برای ریاست جمهوری است و در سال های گذشته هرگز با شاه سازش نکرده است و او قطعا رئیس جمهور خواهد شد.
🔰 او 5 اسفند57 نیز در دیدار با امام، اشاره به شایعه ریاست جمهوریش که در روزنامه ها مطرح شده میکند و میگوید از طرف من نبوده و من تکذیب میکنم. جالب اینجاست که امام نیز در پاسخش میگوید: «میدانم که از شما چنین کاری ساخته نیست.» صحیفه امام، ج6، ص217
🔰 شایگان پس از دیدار با امام در مصاحبه ای نیز می گوید: «این دیدار یک دیدار کاملا معمولی است و من خبری پیرامون کاندیداتوری ریاست جمهوری ندارم.» همچنین در پاسخ به سوالی درباره تمایلشان به ریاست جمهوری می گوید: «هر چه امام بفرمایند من انجام میدهم، چه این دستور انجام یک کار ساده باشد، چه یک کار عظیم.» اطلاعات، 5 اسفند57، صفحه2
🔰اما پاسخ امام به دیدگاه شایگاه جالب است: «شنيدم كه يكى از اينهايى كه تازه آمده است[=شایگان]، براى اينكه دلش مىخواهد يك چيزى بشود[=ظاهرا ریاست جمهوری]، گفته است كه نمىشود اسلام را درست كرد! آقا تو از اسلام چه اطلاعى دارى كه مىگويى نمىشود؟ چه مىدانى اسلام چه هست و نمىشود.
همين حرف است كه من مىگويم كه اسلام را مخفى كردند نگذاشتند به مردم برسد. اسلام همين طور در بسته. خيال كردند همين است كه بروند صبح نماز بخوانند! خوب ما ببينيم كه رؤساى اسلام ما چه بودند. حضرت امير نمازش را مىخواند، شمشيرش را هم مىكشيد. شمشيرش دستش بود، نماز هم مىخواند؛ هر دو بود. قضاوت هم مىكرد. همه كارها را مىكرد. البته حالا توسعه پيدا كرده...»
💬پ.ن: این سوال، سوال جدی ای است: آیا با اسلامی که اکنون در دست ماست میشود دنیا را آباد کرد؟ #تمدن ساخت؟ حکومت داری کرد؟ اتفاقا امروزه عده ای میگویند اول انقلاب گرم بودیم و نمیدانستیم چه میگوییم اما امروز بعد از 40 سال تجربه حکومت داری، عینا میبینیم که با اسلام نمیشود حکومت داری کرد.
پس نسخه چیست؟ روشن است، اسلام را واگذاریم برای اخلاق و آخرت اما ساخت دنیا را به دست علم بشری و متخصصین امروز بدهیم. این کلمات صرفا حرف چند دانشگاهی نیست بلکه از حوزه نیز اخیرا این حرف ها بیشتر شنیده میشود.
حقیقتا و #بدون_تعصب باید روی این مسئله فکر و تعمق کرد، اسلام را عمیقا شناخت، نه صرفا گزاره های فقهی اسلام را، بلکه نگاهی #کلان، #جامع، #هماهنگ و #شبکه_ای به اسلام داشت، #سیره و #تاریخ پیامبر اکرم و ائمه معصومین(ع) را مو به مو رصد کرد، توجه جدی به #قرآن و مقاصدی که ترسیم میکند داشت،همچنین باید با #نگاه_راهبردی و #بینش_استراتژیک به دین حرکت کرد.
بعید میدانم شخصی با این داشته ها و نگاهی راهبردی به دین، به این نتیجه برسد که با اسلام نمیشود حکومت داری کرد، نمیشود تمدن ساخت بلکه آنگاه خواهد دید اساسا چالش اساسی امروز ما با #تمدن_غرب بر سر همین نکته است که آنها با نگاه مادی خود میخواهند دنیا را بسازند اما جمهوری اسلامی تمام ادعایش این است که من میخواهم «#مهندسی_دنیا_توسط_دین» بکنم.
اساسا #حرف_نوی_مکتب_امام برای دنیا چیزی جز این نکته نیست. بازخوانی تجربه حکومت داری 40 ساله انقلاب نیز حرف خوبی است، اما نباید سطحی با آن برخورد کرد بلکه نیاز به کار فنی دارد.
🆔 @TarikhDEF
◀️ استقامت درمقابل عذرهای شرعی
#مصلحت_سنجی
#عقلانیت
#شجاعت
🔰يكى از عواملى كه در كارهاى بزرگ، جلوِ انسان را سدّ مىكند، #عذرهاى_به_ظاهر_شرعى است. گاهی انسان باید كار واجب و تكليفى را انجام دهد اما انجام چنین کاری مستلزم یک اشکال بزرگ است، مثلا لازمه چنین کاری کشته شدن عده زیادی است، اینجا آن شخص احساس مىكند كه ديگر تكليف ندارد. در مقابل امام حسين(ع) از اينگونه عذرهاى شرعى كه مىتوانست هر انسان ظاهر بينى را از ادامه راه منصرف كند، خیلی زیاد بود:
🔰از اعراض مردم كوفه و كشته شدن مسلم گرفته تا حادثه کربلا، از شهادت اصحاب گرفته تا اسارت آل الله. امام حسین(ع) میتوانست بگوید شرایط محیا نیست، مردم تحمّل نمىكنند، مصلحت اقتضا میکند کنار بیاییم. يكوقت به كسى مىگويند: «اين راه را نرو؛ ممكن است شكنجه یا کشته شوى.» انسانِ قوى مىگويد: «شكنجه شوم! کشته شوم، چه مانعى دارد؟»
🔰اما يكوقت مىگويند: «نرو؛ ممكن است گروهى از مردم، بهخاطر اين حركت تو سختی کشده و كشته شوند.» اينجا ديگر پاى جان ديگران در میان است. مصلحت چه اقتضا میکند؟ مگر دیگر بزرگان اسلام، مصلحت سنجی نکردند؟ #عبدالله_بن_عباس، #عبدالله_بن_جعفر، #محمد_بن_حنفیه و... چگونه با این مسئله برخورد کردند؟ تمام تلاش خود را کردند تا این مصلحت سنجی خود را بر امام خود نیز تحمیل کنند اما زورشان نرسید. چه اینکه امروز نیز عده ای مشی شان چنین است.
🔰مطلب مهم و اساسی این است که اگر امام حسين(ع) مىخواست در مقابل حوادثِ بسيار تلخ و دشواری که برای او پیش آمد با ديدِ يك متشرّعِ معمولى نگاه كند و عظمتِ رسالتِ خود را به فراموشى بسپارد، قدمبهقدم مىتوانست عقبنشينى كند و بگويد ديگر تكليف نداريم. مصلحت در بیعت با یزید است. اما ایشان چنين نكرد. اين، نشان از #استقامت او دارد، اما نه استقامت به نحو مرسوم بلکه استقامت در مقابل #موازین_شرعی، عرفی و عقلی. تحمل این سنخ مشکلات، خیلی سخت تر از دیگر مشکلات است چرا که در ظاهر خلاف #مصلحت به نظر می آيد.
🔰کسی میتواند در مقابل این مصلحت سنجی ها و عذرهای به ظاهر شرعی استقامت کند که اوّلًا در حد اعلى #بصيرت داشته و بفهمد چه كار بزرگى انجام مىدهد. ثانياً #قدرت_نفس داشته و ضعفِ نفسش او را نگيرد، چنین شخصی دیگر پایش نخواهد لرزید. امام حسين(ع) اين دو خصوصيت را در كربلا به خوبی از خود نشان داد. لذا حادثهى كربلا مثل خورشيدى بر تارك تاريخ درخشيد؛ هنوز هم مىدرخشد، و تا ابدالدّهر هم خواهد درخشيد.
🔰امام راحل نیز در اين خصوصيت، به طور كامل دنبالهرو امام حسين(ع) شد. یک روز به او گفتند با این کارت، حوزه علمیه قم را به تعطیلی میکشانی، روز دیگر گفتند همه علما و مراجع علیه شما تحریک میشوند و بین علما اختلاف می افتد، روز دیگر گفتند جواب این خون های ریخته شده را چه کسی میدهد؟ اين طرز فكرهاست که فشار مىآورد و ممكن است هركسى را از ادامه حركت منصرف كند. اما امام، استقامت ورزيد و پای او در هیچ کدام از این موارد نلرزيد. عظمت روح او و عمق بصيرتى كه بر او حاكم بود، در اين جاها ديده میشود.
📌پ.ن1: از همان ابتدای انقلاب عده ای از مبارزه با امریکا میترسیدند. به مرور در این چهل سال افراد زیادی به این نتیجه رسیدند که نمیشود با امریکا مبارزه کرد، حتی همان هایی که اول انقلاب برای مبارزه با امریکا دو آتیشه بودند. همان ها که دیروز خود را فرزندان امام میدانستند و شعار مرگ بر امریکایشان گوش آدم و عالم را پُر کرده بود اما امروز در آغوش امریکا روزگار سپری میکنند. آن وقت #افراط میکردند و امروز #تفریط.
بهانه میکنند که مردم تحمل تهاجم امریکا را ندارند، اما حقیقت این است که خود بریده اند. بله قطعا همراهی مردم بسیار مهم و اساسی است اما مشکل ما همیشه در خواص ترسو و بی بصیرت بوده، نه مردمی که همراه نبوده اند. تمام حرف این است که راه، همان است که خمینی به تبع حسین(ع) رفت.
امروز نیز شنیده میشود که بعضی میگویند هرچه سریعتر توافق برجام را احیا و نهایی کنید، مردم دیگر تحمل ندارند. تصریح میکنند که هر توافقی بهتر از عدم توافق است. انسان حقیقتا تعجب میکند. بله #عقلانیت خیلی مهم و اساسی است اما این نگاه بیشتر شبیه به #ترس است، تا عقلانیت.
قطعا توافقی که همه تحریم ها را برندارد و تضمینی عملی برای اجرای آن گرفته نشود، توافقی خوب نخواهد بود. البته ما به تیم مذاکره کننده خود خوش بین بوده و به آنها اعتماد داریم اما قرار نیست اگر نقدی بود، بیان نکنیم. هرچند بنده بعید میدانم حتی اگر توافقی هم بشود، امریکا پای آن بماند.
📌پ.ن2: مصلحت جزو عناصر مهم و اساسی فقه شیعه و فقاهت حضرت امام خمینی میباشد اما قرار نیست به بهانه مصلحت، هر جا که مشکلی پیش آمد عَلَم مصلحت به دست گیریم. البته لازم است #فرآیند_صحیح_مصلحت_سنجی به صورت فنی و علمی دنبال شود تا بتوان در چارچوبی صحیح آن را پیاده کرد.
🆔 @TarikhDEF
◀️ به بهانه بزرگداشت سیدجمال اسدآبادی
🔰در عصری که #تفکر_غربی خود را حاکم بر کل دنیا کرده بود و همه حتی مسلمانان راه حل عبور از مشکلاتشان را در آن تفکر جستجو میکردند و #مکتب_اسلام عملا به گوشه رینگ رانده شده بود و هیچ کس برای رفع نیازهایش خود را محتاج نگاه اسلامی نمیدید، سوالی مهم نگاه ها را به خود معطوف کرده بود: اینکه چگونه میتوان در عین حفظ آموزه های اسلامی، بروز و پویا بود؟ نوع نگاه صحیح به #مکتب_اسلام چیست؟ اسلام چه کارکردی برای امروز ما دارد؟
🔰پاسخ به این سوال در ایران و جهان اسلام ذهن برخی عالمان و #مصلحان_اجتماعی را به خود معطوف کرده بود که سرسلسله همه آنان بدون شک #سید_جمال_الدین_اسد_آبادی است. #شهید_مطهری معتقد است:
➕«بدون ترديد سلسلهجنبان نهضتهاى اصلاحى صدساله اخير، سيد جمال الدين اسدآبادى معروف به افغانى است. او بود كه #بيدار_سازى را در كشورهاى اسلامى آغاز كرد، دردهاى اجتماعى مسلمين را با واقعبينى خاصى بازگو نمود، راه اصلاح و چارهجويى را نشان داد... سيد جمال در پى آن بود كه ثابت كند اسلام توانايى دارد كه به صورت يك #مكتب و يك #ايدئولوژى، راهنما و تكيهگاه انديشه جامعه اسلامى قرار گيرد و آنها را به عزت دنيايى و سعادت اخروى برساند.»(مجموعه آثار، ج24، ص28)
🔰تلاشهای اصلاحی سید در جهان اسلام مقارن است با آغاز دوران بلوغ #تمدن_غرب. در واقع پساز دهها سال که فضای روشنفکری غربزده بر جهان اسلام حاکم بود و تنها مسیر پیشرفت را در #غربی_شدن جستجو میکردند، سید جمال #راه_جدیدی را به روی #امت_اسلام گشود و در این راه تلاشهای بسیار گستردهای کرد که در عمل موجب شکلگیری جریان جدیدی از متفکران در جهان اسلام تا امروز شده است؛ جریان اسلامگرایی و جنبشهای اسلامی در برابر جریان روشن فکری غرب زده. #رهبر_انقلاب معتقد است:
➕«سید جمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد. کسی بود که مسئله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم به وجود آورد.»(30/3/1360)
🔰البته #مشی_اجتماعی سید جمال، نقطه ضعف های مهمی داشت: یکی از مهمترین نقاط ضعف او، نداشتن #پایگاه_مردمی است، به خلاف نهضت امام راحل که اتفاقا این مسئله یکی از نقاط قوتش بود. امام راحل میفرمود:
➕«جمال الدين مرد لايقى بوده است، لكن نقاط ضعفى هم داشته است؛ و چون پايگاه ملى و مذهبى در بين مردم نداشته، از آن جهت زحمات او با همه كوششها، به نتيجه نرسيد.»(صحیفه امام، ج5، ص290)
یکی از مهمترین و اساسی ترین اشکالات دیگر سید جمال و عمده علما و مصلحان، نوع نگاه آنها به مسئله #حکومت و #قدرت است که همین نکته تمایز جدی آنها با #مکتب_امام است:
➕«مصلحان اسلامى و متفكّرانى كه در يكصدوپنجاه سال گذشته، تحت تأثير عوامل گوناگون قيام كرده و پرچم دعوت اسلامى و احياء و تفكّر اسلامى را بردوش گرفتند - از قبيل #سيد_جمال_الدّين و #محمّد_اقبال و ديگران - با همهى خدمات ارجمند و گرانبهايشان، همگى اين نقص بزرگ را در كار خود داشتند كه بهجاى برپا كردن يك #انقلاب_اسلامى، به يك #دعوت_اسلامى اكتفا كردند و اصلاح جوامع مسلمان را نه با قوّت و #قدرت انقلاب، كه با تلاش روشنفكرانه و فقط با ابزار قلم و زبان جستجو كردند.
اين شيوه، البتّه ممدوح و مأجور بوده و هست؛ امّا هرگز از آن، توقع نتايجى همچون نتيجهى عمل پيامبران اولوالعزم را - كه سازندگان مقاطع اصلى تاريخ بودهاند - نبايد داشت... امام ما براى #حيات_دوباره_اسلام، درست همان راهى را پيمود كه رسول معظّم صلّى الله عليه و اله و سلّم پيموده بود؛ يعنى #راه_انقلاب را.
در انقلاب، اصل بر حركت است؛ حركتى هدفدار، سنجيده، پيوسته، خستگىناپذير و سرشار از ايمان و اخلاص. در انقلاب، به گفتن و نوشتن و تبيين اكتفا نميشود؛ بلكه پيمودن و سنگربهسنگر پيش رفتن و خود را به هدف رساندن، اصل و محور قرار ميگيرد. گفتن و نوشتن هم در خدمت همين حركت درمىآيد.»(رهبرانقلاب، 10/3/1369)
🆔 @TarikhDEF
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
کلیشه ای غلط در ذهن خیلی ها وجود دارد که سیاست خارجی جای ایدئولوژی نیست و چون جمهوری اسلامی سیاست خارجی اش ایدئولوژیک است، بعضی از مشکلات به وجود آمده!
همین جمله ساده رییس جمهور امریکا، مثال نقض بزرگی برای این تصور عوامانه و به شدت مبتذل است و به جرات میتوان گفت که اگر سیاست خارجی امریکا از جمهوری اسلامی ایدئولوژیک تر نباشد، کمتر نیست. فقط تفاوت میان محتوای آرمان ها و ایدئولوژی هاست نه اصل آنها. امریکا از دید خودش برای اصل آزادی و گسترش لیبرالیسم هزینه میدهد و قدرت خود را تابعی از بسط این ایدئولوژی میداند و جمهوری اسلامی برای مبارزه و محو استکبار هزینه میدهد و افزایش قدرتش تابعی از گسترش و همه گیری همین ایدئولوژی است.
اساسا ایدئولوزی مولد قدرت است و نمی توان تصور کرد قدرتی در جهان وجود داشته باشد که متکی به یک ایدئولوژی مشخص نباشد.
حرفهای بسیار زیادی در این باره است که در گفتگوی اخیرم با علی علیزاده نیز به آن اشاره کردم. شاید بعدا بیشتر در این باره بنویسم...
@Sabeti ✅
تاریخ دیروز، امروز، فردا
کلیشه ای غلط در ذهن خیلی ها وجود دارد که سیاست خارجی جای ایدئولوژی نیست و چون جمهوری اسلامی سیاست خا
قبلاً در نوشته ای اجمالا اشاره ای به این نکته کرده بودم. مسئله ای که توجه به آن در تحلیل مسائل بسیار کمک خواهد کرد.
◀️شناخت دستگاه فکری ولیّ(1)
🔰سیره امام در پاریس براین بود که هیچ یک از مقامات دولتی را نمیپذیرفت الا اینکه اول از مسئولیتش استعفا بدهد. #بختیار تمام تلاشش بر حفظ نخست وزیریش بود. هرکاری میتوانست کرد تا امام به ایران نیاید، یا دیرتر بیاید تا او همچنان بر مَسند بماند.
بعد از مدتی دید راهی جز #مذاکره با امام و استفاده از #جو_رسانه_ای اش نمانده. شرط امام استعفای او بود. اما خبرهای ضد و نقیضی پخش میشد که مثلا بختیار در حال مذاکره با امام است چه اینکه خود بختیار گفته بود: «ما برای فراهم آوردن امکانات بازگشت آیت الله با وی در حال مذاکره هستیم.»
🔰در همین گیر و دارها بود که خبر آمد امام با دیدار بختیار بدون شرط استعفا، موافقت کرده است. #آیت_الله_خامنه_ای این ماجرا را چنین نقل میکند:
«عصر یکی از روزها در مدرسه رفاه با آقایان #بهشتی، #باهنر، #هاشمی_رفسنجانی و #موسوی_اردبیلی نشسته بودیم و طبق معمول غرق در کارها بودیم که #حاج_سید_جوادی و #مدنی... وارد شدند و گفتند #ابراهیم_یزدی از پاریس با ما تماس گرفته و خبر داده که امام ملاقات با بختیار را بدون شرط استعفا پذیرفته. آن دو از ما خواستند اعلامیه بنویسیم و این موضوع را به اطلاع مردم برسانیم.
ما آن را بعید دانستیم. حاج سید جوادی گفت من دروغ میگویم یا یزدی؟ گفتم نه ولی موضوع را بسیار بعید میدانیم. خبرهای پی در پی که تا شب می رسید همگی از موافقت امام میگفت. یادم می آید #صباغیان نیز همین را میگفت. از #شهید_مطهری خواستیم مستقیما با پاریس تماس بگیرد [و از چند و چون ماجرا آگاه شود.] تماس گرفت. یزدی گوشی را برداشت. [موضوع را] از او پرسید. او هم موافقت امام را با بختیار، بدون استعفا اعلام کرد.»
🔰باور این مسئله برای اندیشمندان و #ایدئولوگ_های_انقلاب بسیار سخت بود اما چه کنند که در ظاهر، خبر درست است. بعضی موافق دادن اعلامیه بودند و بعضی مخالفت. یکی گفته بود: چرا ما باید کاسه داغ تر از آش باشیم؟ اگر امام میخواهد بختیار را بدون استعفا بپذیرد، چرا ما مخالفت کنیم؟
🔰ظاهرا بنا میشود اعلامیه ای نوشته و موافقت امام با این دیدار اعلام بشود و #شهید_بهشتی چند خطی مینویسد و #شهید_مطهری آن نوشته را کامل میکند. عده ای دیگر از علما که تازه از قم رسیده بودند با نوشتن اعلامیه مخالفت میکنند و میگویند مُحال است امام چنین گفته باشد.
🔰آیت الله خامنه ای نقل میکند: «این نخستین باری بود که آراء انقلابیون را با آنچه که [ظاهرا] از امام شنیده بودم در تعارض میدیدیم. آقای مطهری از پاریس سوال کرده بود. پس این پافشاری بر مخالفت از چه رو بود؟ گفتگوها تا حد مشاجره ادامه یافت تا اینکه دو ساعت بعد زنگ تلفن به صدا در آمد. پشت خط #سید_احمد_خمینی از پاریس بود. گفت امام اعلامیه ای [در این مورد] صادر کرده. دل ها و گوش ها آماده شنیدن شد.» شرح اسم، ص646-648
🔰امام نوشته بود: «آنچه ذكر شده است كه شاپور بختيار را با سمت نخستوزيرى من مىپذيرم، دروغ است بلكه تا استعفا ندهد او را نمىپذيرم؛ چون او را قانونى نمىدانم. حضرات آقايان به ملت ابلاغ فرماييد كه توطئهاى در دست اجراست و از اين امور جاريه گول نخوريد. من با بختيار تفاهمى نكردهام و آنچه سابق گفته است كه گفتگو بين او و من بوده، دروغ محض است. ملت باید موضع خود را حفظ بکند و مراقب توطئه ها باشد.»
📌پ.ن: این ماجرا اشاره به مسئله ای مهم و اساسی دارد و آن چیزی نیست جز تعارض فکری امام و امت، همانگونه که آیت الله خامنه ای نیز به آن اشاره میکنند. نکته مهم رسیدن امت، به #دستگاه_فکری_ولیّ و کشف #نظام_فکری_امام جامعه است. به همین بهانه در ادامه اندکی به آن خواهیم پرداخت.
➕ بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/63
➕ بخش سوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/65
🆔 @TarikhDEF
◀️شناخت دستگاه فکری ولیّ(2)
🔰یکی از اساسیترین مشکلاتی که #خواص_اهل_حق در طول تاریخ دچار آن بوده و جبهه حق نیز همیشه از آن آسیب های اساسی دیده، تفاوت #نظام_فکری خواص با امامشان است.
امام و ولیّ جامعه دارای چارچوب، نظام فکری و #دستگاه_محاسباتی توحیدی است که خواص جامعه باید نظام فکری خود را با نظام فکری ولیّ، تنظیم کرده و برای هدایت توده مردم خود را هم افق با وی کنند اما متاسفانه این اتفاق در تاریخ کمتر رخ داده لذا در حوادث مختلف دیده میشود ولیّ، تصمیمی گرفته که خواص به بهانههای مختلف، با آن همراهی نکردهاند.
🔰حسینبن علی(ع) میدانست که اگر قیام نکند، اسلام و حقیقت میمیرد لذا این مسیر را انتخاب کرد اما اکثر خواصِ اهل حق، نه چنین فهم و تحلیلی داشتند و نه تسلیم محض امامشان بودند:
➕«شمّ انسانى و عميق يك ملت بايد حوادث را قبل از وقوع آن احساس كند و بفهمد كه چه اتفاقى دارد مىافتد، و عكسالعمل نشان بدهد. در طول تاريخ اسلام وقتى نگاه مىكنيم، نداشتن اين درك و #شمّ_سياسىِ درست، ملتها را هميشه در خواب نگه داشته است و به دشمنان ملتها امكان داده است كه هر كارى كه مىخواهند، بر سر ملتها بياورند و از عكسالعمل آنها در امان و مصون بمانند.
با اين نگاه، شما به حادثهى كربلا نگاه كنيد. بسيارى از مسلمانانِ... پنجاهسالهی بعد از رحلت نبى مكرم، از حوادثى كه مىگذشت، تحليل درستى نداشتند. چون تحليل نداشتند، عكسالعمل نداشتند... خواص احساس خطر نكردند. بعضى هم كه شايد احساس خطر مىكردند، منافع شخصىشان، عافيتشان، راحتشان، اجازه نداد كه عكسالعملى نشان بدهند.» بیانات رهبری، 19/10/87
🔰عظمت و بزرگی #عباس_بن_علی(ع)، در چنین بستری جلوه کرده و همگان را مبهوت خود میکند، تا آنجا که تمام شهدا در قیامت به مقام او غبطه خواهند خورد. عظمت عباس(ع) را میتوان چنین خلاصه کرد: تسلیم محض امام بودن، تابعِ بی چون و چرای ولیّ بودن، البته نه تسلیمِ خالیِ از معرفت، بلکه تبعیتی که ناشی از شناخت و معرفت او، نسبت به نظام فکری امامش بود.
عباس بزرگترین و برجسته ترین، الگوی اطاعت و ولایت پذیری است. به همین دلیل مکتب ابوالفضل(ع) برای همیشه تاریخ، کارخانه پرورش و ساخت سربازان ولایت و معرفت جویان طریق هدایت، در گِرد ولیّ زمان است. تربیت شدهِ در مکتبِ عباس(ع)، هم #نقشه_حرکت را به خوبی میداند، هم #صحنه_کارزار را به خوبی میشناسد و هم در لحظه سخت، پشت پایِ رندانه ای به #دلبستگی_های_دنیا میزند:
➕«مهم این است که ما صحنه نبرد را درست مجسم کنیم. تا صحنه نبرد، از منطقه بلندی، باتلاقی، جنگلی، لغزنده، از منطقهای که از فلان ابزار نظامی... میشود استفاده کرد، برای جنگاور روشن نباشد، قدرت بر جنگ، آن طور که باید، نخواهد بود. نقشه است که موجب میشود ما لولهی تفنگ را به قلب دشمن و به آن نقطهای که باید، متوجه کنیم.
نقشه است که به ما یاد می دهد به کدام طرف رو کنیم، سلاحمان را به کدام طرف بکشیم، کجا خطرناک تر است، کجا واجب تر است، کجا دشمن کمین کرده، کجا برای ما نقطهی ضعف است که اگر نپوشانیم، دشمن خواهد پوشاند.
تا چشم به این نقشه نداشته باشیم، جنگ درست ممکن نیست. در عاشورای حسینی، نقشه دست بعضیها بود و دست بعضی از دوستان نبود. دریای عمیق دشمن با لُجّههای خطرناک و مهیب آمده بود؛ اما در جمع دوستان یک عده نقشه دستشان بود، حسینبه علی را در لحظه حساس دریافتند؛ یک عده کنار دست حسین(ع) هم نشسته بودند، نقشه دستشان نبود؛ اشتباه کردند.
چه کسی میتواند بگوید #عبدالله_بن_عباس و #عبدالله_بن_جعفر از اسلام و از محبت خاندان پیغمبر نصیبی نداشتند؟ اینها در دامان آل پیغمبر بزرگ شده بودند، اما نقشهی اشتباه در دستشان بود؛ نمی دانستند آن سرزمینی که باید از آن دفاع بشود و آن نقطهای که باید برایش فداکاری بشود، کجاست؛ در مدینه نشستند به امید اینکه چهار تا مسئله بگویند! اسلام مجسم را، قرآن ناطق را، حسین فاطمه را تنها گذاشتند... هنر بزرگ شناخت صحنه است.
#حبیب_بن_مظاهر ها و چند نفر صحابی مخصوص امام حسین(ع) نقشه را خوب فهمیدند. لذا شما دیدید خواهرش #زینب (س)، حتی بچههای خودش را هم با خودش آورد؛ در حالی که پدرشان در مدینه یا مکه مانده بود و نیامده بود... این، آن کسی است که بصیرت دارد و می داند چه باید بکند... امروز بزرگترین وظیفه ما این است که #میدان_های_مقاومت را بشناسیم...
مسئله #آگاهی_های عمیق_اسلامی را جدی بگیرید... اگر آگاهی نباشد، آدم اشتباه میکند. آگاهی که نبود، انسان یک جا اشتباه میکند. آدم آگاه نیز گاه اشتباه میکند، اما اشتباهات او ماندگار نمیشود. البته شرط اصلی هم #تقوا و #توجه_به_خداست؛ که تا انسان فهمید اشتباه کرده، برگردد.» بیانات رهبری، 2/7/64
🆔 @TarikhDEF