◀️ به بهانه بزرگداشت سیدجمال اسدآبادی
🔰در عصری که #تفکر_غربی خود را حاکم بر کل دنیا کرده بود و همه حتی مسلمانان راه حل عبور از مشکلاتشان را در آن تفکر جستجو میکردند و #مکتب_اسلام عملا به گوشه رینگ رانده شده بود و هیچ کس برای رفع نیازهایش خود را محتاج نگاه اسلامی نمیدید، سوالی مهم نگاه ها را به خود معطوف کرده بود: اینکه چگونه میتوان در عین حفظ آموزه های اسلامی، بروز و پویا بود؟ نوع نگاه صحیح به #مکتب_اسلام چیست؟ اسلام چه کارکردی برای امروز ما دارد؟
🔰پاسخ به این سوال در ایران و جهان اسلام ذهن برخی عالمان و #مصلحان_اجتماعی را به خود معطوف کرده بود که سرسلسله همه آنان بدون شک #سید_جمال_الدین_اسد_آبادی است. #شهید_مطهری معتقد است:
➕«بدون ترديد سلسلهجنبان نهضتهاى اصلاحى صدساله اخير، سيد جمال الدين اسدآبادى معروف به افغانى است. او بود كه #بيدار_سازى را در كشورهاى اسلامى آغاز كرد، دردهاى اجتماعى مسلمين را با واقعبينى خاصى بازگو نمود، راه اصلاح و چارهجويى را نشان داد... سيد جمال در پى آن بود كه ثابت كند اسلام توانايى دارد كه به صورت يك #مكتب و يك #ايدئولوژى، راهنما و تكيهگاه انديشه جامعه اسلامى قرار گيرد و آنها را به عزت دنيايى و سعادت اخروى برساند.»(مجموعه آثار، ج24، ص28)
🔰تلاشهای اصلاحی سید در جهان اسلام مقارن است با آغاز دوران بلوغ #تمدن_غرب. در واقع پساز دهها سال که فضای روشنفکری غربزده بر جهان اسلام حاکم بود و تنها مسیر پیشرفت را در #غربی_شدن جستجو میکردند، سید جمال #راه_جدیدی را به روی #امت_اسلام گشود و در این راه تلاشهای بسیار گستردهای کرد که در عمل موجب شکلگیری جریان جدیدی از متفکران در جهان اسلام تا امروز شده است؛ جریان اسلامگرایی و جنبشهای اسلامی در برابر جریان روشن فکری غرب زده. #رهبر_انقلاب معتقد است:
➕«سید جمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد. کسی بود که مسئله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم به وجود آورد.»(30/3/1360)
🔰البته #مشی_اجتماعی سید جمال، نقطه ضعف های مهمی داشت: یکی از مهمترین نقاط ضعف او، نداشتن #پایگاه_مردمی است، به خلاف نهضت امام راحل که اتفاقا این مسئله یکی از نقاط قوتش بود. امام راحل میفرمود:
➕«جمال الدين مرد لايقى بوده است، لكن نقاط ضعفى هم داشته است؛ و چون پايگاه ملى و مذهبى در بين مردم نداشته، از آن جهت زحمات او با همه كوششها، به نتيجه نرسيد.»(صحیفه امام، ج5، ص290)
یکی از مهمترین و اساسی ترین اشکالات دیگر سید جمال و عمده علما و مصلحان، نوع نگاه آنها به مسئله #حکومت و #قدرت است که همین نکته تمایز جدی آنها با #مکتب_امام است:
➕«مصلحان اسلامى و متفكّرانى كه در يكصدوپنجاه سال گذشته، تحت تأثير عوامل گوناگون قيام كرده و پرچم دعوت اسلامى و احياء و تفكّر اسلامى را بردوش گرفتند - از قبيل #سيد_جمال_الدّين و #محمّد_اقبال و ديگران - با همهى خدمات ارجمند و گرانبهايشان، همگى اين نقص بزرگ را در كار خود داشتند كه بهجاى برپا كردن يك #انقلاب_اسلامى، به يك #دعوت_اسلامى اكتفا كردند و اصلاح جوامع مسلمان را نه با قوّت و #قدرت انقلاب، كه با تلاش روشنفكرانه و فقط با ابزار قلم و زبان جستجو كردند.
اين شيوه، البتّه ممدوح و مأجور بوده و هست؛ امّا هرگز از آن، توقع نتايجى همچون نتيجهى عمل پيامبران اولوالعزم را - كه سازندگان مقاطع اصلى تاريخ بودهاند - نبايد داشت... امام ما براى #حيات_دوباره_اسلام، درست همان راهى را پيمود كه رسول معظّم صلّى الله عليه و اله و سلّم پيموده بود؛ يعنى #راه_انقلاب را.
در انقلاب، اصل بر حركت است؛ حركتى هدفدار، سنجيده، پيوسته، خستگىناپذير و سرشار از ايمان و اخلاص. در انقلاب، به گفتن و نوشتن و تبيين اكتفا نميشود؛ بلكه پيمودن و سنگربهسنگر پيش رفتن و خود را به هدف رساندن، اصل و محور قرار ميگيرد. گفتن و نوشتن هم در خدمت همين حركت درمىآيد.»(رهبرانقلاب، 10/3/1369)
🆔 @TarikhDEF
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
کلیشه ای غلط در ذهن خیلی ها وجود دارد که سیاست خارجی جای ایدئولوژی نیست و چون جمهوری اسلامی سیاست خارجی اش ایدئولوژیک است، بعضی از مشکلات به وجود آمده!
همین جمله ساده رییس جمهور امریکا، مثال نقض بزرگی برای این تصور عوامانه و به شدت مبتذل است و به جرات میتوان گفت که اگر سیاست خارجی امریکا از جمهوری اسلامی ایدئولوژیک تر نباشد، کمتر نیست. فقط تفاوت میان محتوای آرمان ها و ایدئولوژی هاست نه اصل آنها. امریکا از دید خودش برای اصل آزادی و گسترش لیبرالیسم هزینه میدهد و قدرت خود را تابعی از بسط این ایدئولوژی میداند و جمهوری اسلامی برای مبارزه و محو استکبار هزینه میدهد و افزایش قدرتش تابعی از گسترش و همه گیری همین ایدئولوژی است.
اساسا ایدئولوزی مولد قدرت است و نمی توان تصور کرد قدرتی در جهان وجود داشته باشد که متکی به یک ایدئولوژی مشخص نباشد.
حرفهای بسیار زیادی در این باره است که در گفتگوی اخیرم با علی علیزاده نیز به آن اشاره کردم. شاید بعدا بیشتر در این باره بنویسم...
@Sabeti ✅
تاریخ دیروز، امروز، فردا
کلیشه ای غلط در ذهن خیلی ها وجود دارد که سیاست خارجی جای ایدئولوژی نیست و چون جمهوری اسلامی سیاست خا
قبلاً در نوشته ای اجمالا اشاره ای به این نکته کرده بودم. مسئله ای که توجه به آن در تحلیل مسائل بسیار کمک خواهد کرد.
◀️شناخت دستگاه فکری ولیّ(1)
🔰سیره امام در پاریس براین بود که هیچ یک از مقامات دولتی را نمیپذیرفت الا اینکه اول از مسئولیتش استعفا بدهد. #بختیار تمام تلاشش بر حفظ نخست وزیریش بود. هرکاری میتوانست کرد تا امام به ایران نیاید، یا دیرتر بیاید تا او همچنان بر مَسند بماند.
بعد از مدتی دید راهی جز #مذاکره با امام و استفاده از #جو_رسانه_ای اش نمانده. شرط امام استعفای او بود. اما خبرهای ضد و نقیضی پخش میشد که مثلا بختیار در حال مذاکره با امام است چه اینکه خود بختیار گفته بود: «ما برای فراهم آوردن امکانات بازگشت آیت الله با وی در حال مذاکره هستیم.»
🔰در همین گیر و دارها بود که خبر آمد امام با دیدار بختیار بدون شرط استعفا، موافقت کرده است. #آیت_الله_خامنه_ای این ماجرا را چنین نقل میکند:
«عصر یکی از روزها در مدرسه رفاه با آقایان #بهشتی، #باهنر، #هاشمی_رفسنجانی و #موسوی_اردبیلی نشسته بودیم و طبق معمول غرق در کارها بودیم که #حاج_سید_جوادی و #مدنی... وارد شدند و گفتند #ابراهیم_یزدی از پاریس با ما تماس گرفته و خبر داده که امام ملاقات با بختیار را بدون شرط استعفا پذیرفته. آن دو از ما خواستند اعلامیه بنویسیم و این موضوع را به اطلاع مردم برسانیم.
ما آن را بعید دانستیم. حاج سید جوادی گفت من دروغ میگویم یا یزدی؟ گفتم نه ولی موضوع را بسیار بعید میدانیم. خبرهای پی در پی که تا شب می رسید همگی از موافقت امام میگفت. یادم می آید #صباغیان نیز همین را میگفت. از #شهید_مطهری خواستیم مستقیما با پاریس تماس بگیرد [و از چند و چون ماجرا آگاه شود.] تماس گرفت. یزدی گوشی را برداشت. [موضوع را] از او پرسید. او هم موافقت امام را با بختیار، بدون استعفا اعلام کرد.»
🔰باور این مسئله برای اندیشمندان و #ایدئولوگ_های_انقلاب بسیار سخت بود اما چه کنند که در ظاهر، خبر درست است. بعضی موافق دادن اعلامیه بودند و بعضی مخالفت. یکی گفته بود: چرا ما باید کاسه داغ تر از آش باشیم؟ اگر امام میخواهد بختیار را بدون استعفا بپذیرد، چرا ما مخالفت کنیم؟
🔰ظاهرا بنا میشود اعلامیه ای نوشته و موافقت امام با این دیدار اعلام بشود و #شهید_بهشتی چند خطی مینویسد و #شهید_مطهری آن نوشته را کامل میکند. عده ای دیگر از علما که تازه از قم رسیده بودند با نوشتن اعلامیه مخالفت میکنند و میگویند مُحال است امام چنین گفته باشد.
🔰آیت الله خامنه ای نقل میکند: «این نخستین باری بود که آراء انقلابیون را با آنچه که [ظاهرا] از امام شنیده بودم در تعارض میدیدیم. آقای مطهری از پاریس سوال کرده بود. پس این پافشاری بر مخالفت از چه رو بود؟ گفتگوها تا حد مشاجره ادامه یافت تا اینکه دو ساعت بعد زنگ تلفن به صدا در آمد. پشت خط #سید_احمد_خمینی از پاریس بود. گفت امام اعلامیه ای [در این مورد] صادر کرده. دل ها و گوش ها آماده شنیدن شد.» شرح اسم، ص646-648
🔰امام نوشته بود: «آنچه ذكر شده است كه شاپور بختيار را با سمت نخستوزيرى من مىپذيرم، دروغ است بلكه تا استعفا ندهد او را نمىپذيرم؛ چون او را قانونى نمىدانم. حضرات آقايان به ملت ابلاغ فرماييد كه توطئهاى در دست اجراست و از اين امور جاريه گول نخوريد. من با بختيار تفاهمى نكردهام و آنچه سابق گفته است كه گفتگو بين او و من بوده، دروغ محض است. ملت باید موضع خود را حفظ بکند و مراقب توطئه ها باشد.»
📌پ.ن: این ماجرا اشاره به مسئله ای مهم و اساسی دارد و آن چیزی نیست جز تعارض فکری امام و امت، همانگونه که آیت الله خامنه ای نیز به آن اشاره میکنند. نکته مهم رسیدن امت، به #دستگاه_فکری_ولیّ و کشف #نظام_فکری_امام جامعه است. به همین بهانه در ادامه اندکی به آن خواهیم پرداخت.
➕ بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/63
➕ بخش سوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/65
🆔 @TarikhDEF
◀️شناخت دستگاه فکری ولیّ(2)
🔰یکی از اساسیترین مشکلاتی که #خواص_اهل_حق در طول تاریخ دچار آن بوده و جبهه حق نیز همیشه از آن آسیب های اساسی دیده، تفاوت #نظام_فکری خواص با امامشان است.
امام و ولیّ جامعه دارای چارچوب، نظام فکری و #دستگاه_محاسباتی توحیدی است که خواص جامعه باید نظام فکری خود را با نظام فکری ولیّ، تنظیم کرده و برای هدایت توده مردم خود را هم افق با وی کنند اما متاسفانه این اتفاق در تاریخ کمتر رخ داده لذا در حوادث مختلف دیده میشود ولیّ، تصمیمی گرفته که خواص به بهانههای مختلف، با آن همراهی نکردهاند.
🔰حسینبن علی(ع) میدانست که اگر قیام نکند، اسلام و حقیقت میمیرد لذا این مسیر را انتخاب کرد اما اکثر خواصِ اهل حق، نه چنین فهم و تحلیلی داشتند و نه تسلیم محض امامشان بودند:
➕«شمّ انسانى و عميق يك ملت بايد حوادث را قبل از وقوع آن احساس كند و بفهمد كه چه اتفاقى دارد مىافتد، و عكسالعمل نشان بدهد. در طول تاريخ اسلام وقتى نگاه مىكنيم، نداشتن اين درك و #شمّ_سياسىِ درست، ملتها را هميشه در خواب نگه داشته است و به دشمنان ملتها امكان داده است كه هر كارى كه مىخواهند، بر سر ملتها بياورند و از عكسالعمل آنها در امان و مصون بمانند.
با اين نگاه، شما به حادثهى كربلا نگاه كنيد. بسيارى از مسلمانانِ... پنجاهسالهی بعد از رحلت نبى مكرم، از حوادثى كه مىگذشت، تحليل درستى نداشتند. چون تحليل نداشتند، عكسالعمل نداشتند... خواص احساس خطر نكردند. بعضى هم كه شايد احساس خطر مىكردند، منافع شخصىشان، عافيتشان، راحتشان، اجازه نداد كه عكسالعملى نشان بدهند.» بیانات رهبری، 19/10/87
🔰عظمت و بزرگی #عباس_بن_علی(ع)، در چنین بستری جلوه کرده و همگان را مبهوت خود میکند، تا آنجا که تمام شهدا در قیامت به مقام او غبطه خواهند خورد. عظمت عباس(ع) را میتوان چنین خلاصه کرد: تسلیم محض امام بودن، تابعِ بی چون و چرای ولیّ بودن، البته نه تسلیمِ خالیِ از معرفت، بلکه تبعیتی که ناشی از شناخت و معرفت او، نسبت به نظام فکری امامش بود.
عباس بزرگترین و برجسته ترین، الگوی اطاعت و ولایت پذیری است. به همین دلیل مکتب ابوالفضل(ع) برای همیشه تاریخ، کارخانه پرورش و ساخت سربازان ولایت و معرفت جویان طریق هدایت، در گِرد ولیّ زمان است. تربیت شدهِ در مکتبِ عباس(ع)، هم #نقشه_حرکت را به خوبی میداند، هم #صحنه_کارزار را به خوبی میشناسد و هم در لحظه سخت، پشت پایِ رندانه ای به #دلبستگی_های_دنیا میزند:
➕«مهم این است که ما صحنه نبرد را درست مجسم کنیم. تا صحنه نبرد، از منطقه بلندی، باتلاقی، جنگلی، لغزنده، از منطقهای که از فلان ابزار نظامی... میشود استفاده کرد، برای جنگاور روشن نباشد، قدرت بر جنگ، آن طور که باید، نخواهد بود. نقشه است که موجب میشود ما لولهی تفنگ را به قلب دشمن و به آن نقطهای که باید، متوجه کنیم.
نقشه است که به ما یاد می دهد به کدام طرف رو کنیم، سلاحمان را به کدام طرف بکشیم، کجا خطرناک تر است، کجا واجب تر است، کجا دشمن کمین کرده، کجا برای ما نقطهی ضعف است که اگر نپوشانیم، دشمن خواهد پوشاند.
تا چشم به این نقشه نداشته باشیم، جنگ درست ممکن نیست. در عاشورای حسینی، نقشه دست بعضیها بود و دست بعضی از دوستان نبود. دریای عمیق دشمن با لُجّههای خطرناک و مهیب آمده بود؛ اما در جمع دوستان یک عده نقشه دستشان بود، حسینبه علی را در لحظه حساس دریافتند؛ یک عده کنار دست حسین(ع) هم نشسته بودند، نقشه دستشان نبود؛ اشتباه کردند.
چه کسی میتواند بگوید #عبدالله_بن_عباس و #عبدالله_بن_جعفر از اسلام و از محبت خاندان پیغمبر نصیبی نداشتند؟ اینها در دامان آل پیغمبر بزرگ شده بودند، اما نقشهی اشتباه در دستشان بود؛ نمی دانستند آن سرزمینی که باید از آن دفاع بشود و آن نقطهای که باید برایش فداکاری بشود، کجاست؛ در مدینه نشستند به امید اینکه چهار تا مسئله بگویند! اسلام مجسم را، قرآن ناطق را، حسین فاطمه را تنها گذاشتند... هنر بزرگ شناخت صحنه است.
#حبیب_بن_مظاهر ها و چند نفر صحابی مخصوص امام حسین(ع) نقشه را خوب فهمیدند. لذا شما دیدید خواهرش #زینب (س)، حتی بچههای خودش را هم با خودش آورد؛ در حالی که پدرشان در مدینه یا مکه مانده بود و نیامده بود... این، آن کسی است که بصیرت دارد و می داند چه باید بکند... امروز بزرگترین وظیفه ما این است که #میدان_های_مقاومت را بشناسیم...
مسئله #آگاهی_های عمیق_اسلامی را جدی بگیرید... اگر آگاهی نباشد، آدم اشتباه میکند. آگاهی که نبود، انسان یک جا اشتباه میکند. آدم آگاه نیز گاه اشتباه میکند، اما اشتباهات او ماندگار نمیشود. البته شرط اصلی هم #تقوا و #توجه_به_خداست؛ که تا انسان فهمید اشتباه کرده، برگردد.» بیانات رهبری، 2/7/64
🆔 @TarikhDEF
◀️شناخت دستگاه فکری ولیّ(3)
🔰یکی از بارزترین صفاتی که برای عباس(ع) شمرده شده، #بصیرت و تیزبینی اوست. امام صادق(ع) در روایتی میفرمایند: «كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ نافِذَ البَصيرَةِ، صُلبَ الإِيمانِ، جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِ اللّهِ عليهالسلام، و أبلى بَلاءً حَسَنا، ومَضى شَهيدا.»
بصیرت و تیزبینی، پیامدِ استواریِ رای و اصالتِ فکر و اندیشه است و کسی به آن دست پیدا نمیکند مگر پس از پاکیزگیِ روان، خلوصِ نیت و از خود راندنِ غرور و هواهای نفسانی و عدمِ سلطهِ آنها بر درون آدمی و خلاصه در یک کلام، فقط #اهل_تقوا به آن نائل میشوند، چه اینکه قرآن کریم میفرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا».
🔰برای مورخان عجیب است که چرا بعد از تصمیم سید الشهدا برای خروج از مدینه، کلامی از عباس(ع) نقل نشده و او سخنی با حسین(ع) نگفته! اما از سوی مقابل #محمد_بن_حنفیه، #عبدالله_بن_زبیر، #عبدالله_بن_جعفر، #عبدالله_بن_عمر، #عبدالله_بن_عباس و #عبدالله_بن_مطیع عَدَوِی، چقدر راه و چاه نشان امام شان دادند! آه چقدر «عبدالله» مقابل «أباعبدالله»!
🔰«از نظر امام حسین(ع) هدفی روشن وجود داشت؛ اما دیگران در این هدف، مرتب خدشه میکردند. آنها آدمهای کوچکی نبودند؛ آقا زادههای درجه یک دنیای اسلام- مثل #عبدالله_بن_زبیر، #عبدالله_بن_جعفر و #عبدالله_بن_عباس- بودند! کسانی که شما امروز هرکدامشان را نگاه کنید، می بینید که در دنیای اسلام چقدر ارزش دارند.
آنها یکی یکی با امام حسین(ع) مینشستند و بر سر این هدف مناقشه و خدشه وارد کردند! گفتند: آقا! به چه دلیل امروز، همان روزی است که شما باید بروید و در مقابل یزید بایستید؟ آنقدر هم برای اثبات نظریهی خودشان شواهد داشتند که هرکسی را تکان می داد! میگفتند: شما فرزند پیغمبر باشید و احکام الهی را بگویید. آیا این بهتر است، یا اینکه کشته شوید؟» رهبر انقلاب، ۸/۱۰/۷۶
🔰اینگونه سلوک است که عباس را، عباس میکند و امام صادق(ع) در زیارت نامه ایشان میفرماید: «أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِك» . این سلوک او ناشی از همین «نافذ البصیرة» بودنش بود، او می داند حکم آن است که حسین(ع) گوید.
حسین(ع) از #مقام_مشورت، عبور کرده و اکنون در #مقام_عزم ایستاده، اما عدهای همچنان به او مشورت میدهند اما دریغ از ذرهای عزم و اراده! حال آنکه امروز، روز عزم است، عزم کربلایی شدن.
حسین(ع) راهش را انتخاب کرده و فقط به دنبال همراه میگردد: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ فَإِنِّي رَاحِلٌ مُصْبِحاً إِنْ شَاءَ اللَّه» و چه زیبا همراه ولیّ شد و مطیع او شد، این است بصیرت نافذ عباس(ع). #ابوالفضل_العباس قهرمان میدان #اقامه_دین شد و #محمد_بن_حنفیه ها عبرتی ابدی برای امروز ما.
🆔 @TarikhDEF
◀️اصلاحات امریکایی و اصلاحات انقلابی(1)
🔰من به تعبيرهاى رايج #اصلاح_طلب و #محافظه_كار و امثال اينها هيچ كارى ندارم؛ اصلاحطلبى به عنوان يك پُز سياسى، مورد نظر من نيست. بعضى كسان دم از اصلاحطلبى مىزنند، در حالى كه اصلًا نمىدانند چه مىخواهند و دنبال چه هستند.
🔰بعضى كسان دم از اصلاحطلبى مىزنند، در حالى كه آن چيزى كه ته ذهنشان قرار دارد، در واقع اصلاحطلبى نيست؛ نوعى #ارتجاع و #برگشت_به_عقب است...
🔰البته بعضى افراد هم هستند كه اسم اصلاحطلبى را مىآورند؛ اما مقصودشان #اصلاحات_امريكايى است! ...ما #اصلاحات_انقلابى داريم و اصلاحات امريكايى. اصلاح امريكايى مظهرش اين است كه جرثومه فسادى مثل محمّد رضاى پهلوى، دوباره به ايران برگردد و امور را در قبضه خود بگيرد... اينكه شما مىبينيد رسانههاى امريكايى و انگليسى و سياستمدارانشان دم از اصلاحات در ايران مىزنند، منظورشان چنين چيزى است...
🔰البته بعضى هم هستند كه صادقانه اصلاح طلبند؛ در اين شكّى نيست. واقعاً از كمبودها، نارساييها، عقدهها و انحرافها رنج مىبرند و دنبال اصلاح آنها هستند، كه اين به جاى خود مطلوب است...
🔰يكى[از مهمترین نقاط ضعف] مسئله سستى بينش و ايمان انقلابى و اسلامى در بعضى از مسئولان است. اينها مجذوب نسخههاى سياسى غربند؛ آن هم نسخههاى غلط از آب درآمده...
🔰در حوزه انديشه، قانونشكنى مىكنند. حوزه انديشه و فكر هم قوانينى دارد و بايد از آن قوانين پيروى كرد. اگر كسى درباره يك مبناى فكرى شبههاى دارد، قانونش اين است كه آن را در مراكز تخصّصى و محافل علمى مطرح كند. يا بايد شبهه را برطرف كرد و از ذهن خود زدود، يا اگر شبهه اشكال واقعى است، آن را به يك نظريّه تبديل كرد و ذهنهاى اهل علم و اهل نظر را نسبت به آن منقاد نمود. اين حضرات از اين قانون پيروى نمىكنند.
🔰شبههاى به ذهن آنها مىآيد، خودشان دچار بىاعتقادى مىشوند و بر اثر هزارگونه ابتلاء و گرفتارى، پايههاى ايمان عميق قلبىشان را موريانه هوى و هوس و رفاهزدگى و دنياطلبى مىجود و مىخورد و شبههدار مىشوند؛ آنگاه مىآيند شبهه را در افكار عمومى مطرح مىكنند و اسمش را هم #تجديد_نظر مىگذارند! اين #خيانت_به_افكار_عمومى است...
يكوقت معناى تجديد نظر اين است كه انسان از خطايى، انديشمندانه و منصفانه برمىگردد. اين امر بسيار خوبى است؛ اما تجديدنظرهاى سياسى، مصلحتى و ناشى از تغيير موقعيّتها و تطميع دشمن، تجديد نظر نيست؛ اينها #هُرهُرى_مسلكى است.
🔰ما در اسلام اجتهادِ دائم داريم. اجتهاد دائم، يعنى انسانِ صاحبنظر هميشه در صدد تكميل فكر خود است. در راه تكامل، گاهى انسان خطايى را تصحيح مىكند؛ اين درست و خوب است. در طريق فكر اسلامى، صاحبنظران، انديشمندان و انسانهايى كه قدرت اجتهاد و استنباط در مبانى فكرى و نظرى انقلاب را دارند- نه هركسى كه ادّعا دارد، نه كسى كه صلاحيتهاى علمى و فكرى لازم را كسب نكرده است- دائم بايد فكر كنند و انديشه را تكميل نمايند. اين امر خوبى است.
🔰نبايد تابع #حزب_باد باشيم و هر روز، باد به هر طرف كه وزيد، آنگونه تصميم بگيريم؛ يا نگاه كنيم ببينيم دشمن چه ژستى مىگيرد، ما هم ژست خود را با او تطبيق كنيم؛ اگر او اخم كرد، ما چهره ترسآلود بگيريم؛ اگر او حرف تندى زد، ما چهره معذرتطلبانه به خود بگيريم! اينكه نشد.
➕ بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/67
📚بیانات #آیت_الله_خامنه_ای در ديدار جوانان استان اصفهان، 12/8/1380
🆔 @TarikhDEF
◀️اصلاحات امریکایی و اصلاحات انقلابی(2)
🔰انسان اگر زندگى سياسى بعضى افراد را از اوّلِ انقلاب تابهحال نگاه كند، مىبيند ملغمه عجيبى از انواع و اقسام فكرهاست! يك روز بود كه چنين آدمهايى به اين اكتفا نمىكردند كه در شعارها، مردم فقط «مرگ بر امريكا و مرگ بر شوروى» بگويند.
مىگفتند بايد بگوييم «مرگ بر شرق و غرب»! ما مىگفتيم شوروى سمبل يك تفكّر و يك راه غلط است؛ امريكا سمبل جنايت و ستم است؛ چه دليلى دارد شما بگوييد «مرگ بر شرق و غرب»؟!
مىگفتند شما #محافظه_كار و #سازش_طلبيد ! از جمله همين حضرات، امروز كسانى هستند كه حاضرند بروند رسماً در مقابل امريكا و انگليس عذرخواهى كنند و بگويند ما غلط كرديم، اشتباه كرديم به شما بدگويى كرديم؛ ما را ببخشيد!
🔰بعضى از همين افراد در اوايل انقلاب، روى #تندي_هاى_بی_رويّه، چنان نظرات عجيب و غريب اقتصادىاى مطرح مىكردند كه انسان شاخ درمىآورد! مىگفتيم اينها كجايش اسلامى است؟
مىخواستند تفكّرات بسيار تندِ چپِ سوسياليستى را به اسم اسلام تحميل و پياده كنند. بعضى از آنها كه مسئوليت داشتند، كارهاى بدى هم در آن روز انجام دادند. ما در شوراى انقلاب قانونى داشتيم كه سرمايهداران قبل از انقلاب را به چهار دسته تقسيم كرده بود: بند (الف)، بند (ب)، بند (ج)، بند (د).
🔰بند (ب) كسانى بودند كه سرمايههاى آنها از طريق نامشروع و غير قانونى به دست آمده بود؛ حكمش هم اين بود كه دولت بايد آن سرمايهها را تصرّف كند.
بند (ج) كسانى بودند كه سرمايههاى آنها از راه نامشروع به دست نيامده بود؛ ليكن وامهاى كلانى از بانكها گرفته بودند، تقلّب كرده بودند و پول را پس نداده بودند. بنابراين آنها مىبايست وامهاى خود را ادا مىكردند. اگر ادا مىكردند، كارخانهها مال خودشان مىشد؛ اما اگر پرداخت نمىكردند، كارخانههاى آنها تصرّف مىشد.
🔰اوايل رياست جمهورىِ من گروهى مسئول تشخيص بند (ب) و (ج) و اينطور كارها بودند. البته اين كارها دست بنده به عنوان رئيسجمهور نبود؛ دست نخستوزير و دستگاه هيئت دولت بود. من اطّلاع پيدا كردم يك عدّه در اين هيئت هستند و اصرار دارند كه بند (ج) را به بند (ب) تبديل كنند؛
يعنى كارخانهاى كه مىشد صاحب آن بدهكارىاش را به بانك بدهد، بعد كارخانهاش را راه بيندازد و كار كند و كارگرانش هم بىكار نباشند، مىخواستند نگذارند اين كار انجام گيرد. در آن موقع، چنين گرايش چپ ضدّ سرمايهدارى افراطىِ نابحق وجود داشت.
🔰همان آدمها امروز كسانى هستند كه حاضرند در مقابل كمپانىداران و سرمايهداران صهيونيستى فرش قرمز پهن كنند تا به ايران بيايند و سرمايهگذارى كنند! انسان از چپترين ايده ماركسيستى، به افراطىترين ايده دست راستىِ اقتصادى متحوّل شود؛ اسمش را هم #تجديد_نظر بگذارد! اين تجديد نظر نيست؛ اين هُرهُرى مسلكى است.
🔰آن روز #افراط بود، امروز هم افراط است. وجود اين آدمهاى #تجديد_نظر_طلب در برخى از دستگاههاى گوناگون، اسباب زحمت و خطر است. اگر در دانشگاه باشند، ضرر مىرسانند؛ اگر در دولت باشند، ضرر مىرسانند؛ اگر در مجلس باشند، ضرر مىرسانند؛ هرجا و در هر نقطهاى باشند، ضرر مىرسانند. يكى از آسيبهاى ما اين است.
📚بیانات #آیت_الله_خامنه_ای در ديدار جوانان استان اصفهان، 12/8/1380
🆔 @TarikhDEF
◀️ #نهر_خیِّن، منطقه عملیاتی #کربلای_4
☘️ بعد از دو سوالی که به خاطر کرونا اردوهای راهیان نور تعطیل یا کمرنگ تر شده بود، امسال شهدا طلبیدن و چند روزی مهمان آن خاکیان عرش نشین بودیم.
☘️ یکی از مناطقی که برای اولین بار بود میرفتم، نهر خین بود، جایی که عملیات کربلای 4 از اونجا آغاز شد. حقیقتا غربت عجیبی داشت، خصوصا وقتی همراه میشد با روایتگری و خاطرات نابی که سردار احمدیان بیان میکردند.
☘️ سردار #احمدیان از کسانی است که با گوشت و پوست خودش سختی های عجیب این عملیات رو لمس کرده لذا وقتی نقل میکنه حتما به دل مخاطبین هم میشینه لذا دلم نیومد به اشتراک نذارم.
☘️ البته ای کاش وقتی ایشون امسال روایتگری میکردن ضبط میکردم چون خیلی حس و حال عجیبی بود اما حیف که اون لحظه در خاطرم نبود... لذا گشتم و روایتگری ایشان در عید سال 93 رو پیدا کردم که در ادامه میتونید ببینید. پیشنهاد میکنم حتما ببینید...
🆔 @TarikhDEF