eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
547 دنبال‌کننده
185 عکس
192 ویدیو
90 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سخنان شیخ درباره: سنّیان متعصّبی که به سبب حوادث شده اند. 🔹استاد تیجانی از عالمان اهل سنّت مراکشی است که مستبصر و شیعه شد و کتابهای متعددی در معرفی مکتب اهل بیت علیهم السلام نگاشت، مانند کتاب "ثم اهتدیت" (آن گاه که هدایت شدم). 🔰https://eitaa.com/Tashayo
(1): مهمترین ويژگي‌هاي نقد درست: يک- انصاف؛ دو- ادب؛ سه- قوت و استحکام علمي. 🔹برای رعايت انصاف، لازم است سخن و دیدگاهی که میخواهیم نقد کنیم، دقیق و کامل گزارش کنیم. گاهی برای اینکه کار نقد آسان شود، دیدگاه مورد نقد به شکل ضعیف و ناقص گزارش می‌شود که این بی انصافی علمی است. 🔹برای رعايت ادب، لازم است از نيش و کنايه زدن پرهیز شود. ادبیات نیش آلود در نقد معمولاً برای جبران ضعف علمی است. این ادبیات نیز نوعا به بی انصافی منتهی می‌شود و اعتماد مخاطبان را از بین می‌برد. شاید گزاف نباشد که بگوییم: نسبت میان نقد مستحکم و نقد نیش آلود، نسبت معکوس است. ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سروده ای که رهبر انقلاب را متأثر و چشمانش را اشکبار کرد: روی دوش مرد گاهی می شود سربار سر . 👈 بسیار شنیدنی! 🔰https://eitaa.com/Tashayo
50.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 پاسخ شیخ عصام تلیمه مصری به تردید برخی از اهل سنت معاند دربارۀ نماز رهبر شیعیان بر شهید اسماعیل هنیه: «شما در کشور خودتان نه در نماز شرکت کردید و نه تسلیت گفتید...، حالا بر طبل اختلاف می کوبید»! 👈 چند نکته: یک- نماز میت در تسنن و تشیع در تعداد تکبیر و قرائت تفاوت هایی دارد. دو- نماز میت بنابر مشهور قابل تکرار است. سه- اقتدای اهل سنت و شیعیان به نمازهای یکدیگر معمولا بحث برانگیز بوده است. شیعیان بنابر فتوای برخی از مراجع از جمله امامَین انقلاب در جماعات نمازهای یومیه اهل سنت اقتداء می کنند و نیازی به اعاده هم نیست. شهید اسماعیل هنیه خود در اقامه نماز بر پیکر سردار دلها شهید سلیمانی به رهبر معظم اقتداء کرد. این خود نشان میدهد که این شهید عزیز چنین نمازی را صحیح می دانست. دراین باره فتوای شیخ شلتوت مفتی جامع الازهر مصر (بر اثر مراوده علمی با آیت الله العظمی بروجردی ) در جواز تبعیت از مذهب تشیع امامی نیز بااهمیت است. چهار- تاکنون رهبران متعددی از مجاهدان فلسطینی به شهادت رسیده اند؛ اما معمولا برای هیچ یک مراسم نماز و تشییع باشکوهی برگزار نشده بود. پنج- ویدیوی بالا شاهدی بر تعمیق پیوند مذاهب اسلامی در حوادث «غزه» است. ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
📔 : 🔆 قرآن و حیات سیاسی شیعیان امامی 🔆 🖊 علی امین رستمی | با نظارت علمی محمدرضا جباری 📖 اثر حاضر درباره جایگاه و نقش قرآن در حیات سیاسی شیعیان امامی نگاشته‌ شده است. این اثر به شناسایی آموزه‌های سياسي قرآن در حکومت‌ها‌، نهضت‌ها و نیز نقش قرآن در تعامل و تقابل شيعيان با ديگر حکومت‌ها پرداخته است. 📔 310 صفحه | تابستان 1403 🔅[برای تهیه این کتاب با تخفیف ویژه کلیک کنید] @iki_ac_ir 🔰https://eitaa.com/Tashayo
(2) 🔹«نقد دیدگاه» در موارد زیر نیز هست: یک- ارزیابی مقاله و کتاب (برای نشریات و جشنواره ها)، دو- داوری و دفاعیه پایان نامه ها، سه- مناظره ها و جدل ها. اما «نقد علمی یک دیدگاه» (در قالب کتاب یا مقاله یا سخنرانی علمی) با موارد یادشده تفاوت دارد. برای نمونه در مناظره و جدل هدف اقناع و ساکت کردن طرف مقابل است و چه بسا استدلالی که ارائه میشود قوت و استحکام نداشته نباشد. در ارزیابی مقاله و کتاب (برای نشریات و جشنواره ها) و داوری و دفاعیه ها، داوران باید بر پایه نقد، قضاوت و سطح کار را با امتیاز و نمره دادن مشخص کنند. اما در نقد علمی یک دیدگاه، قضاوت و تعیین سطح ضرورت ندارد. 🔹در نقد درست باید نقاط قوت و ضعف (هر دو) شناسایی شود. متأسفانه ذکر نقاط قوت گاهی باعث سوء استفاده نقدشونده و بی توجهی او به نقاط ضعف می شود. در برابر، معمولاً ناقدین نیز از ذکر نقاط قوت سریع می گذرند. در چنین فضایی، بی توجهی به نقاط قوت می تواند به بی انصافی و تخریب کامل یک دیدگاه (به جای اصلاح و تکمیل آن) بینجامَد. 🔹در نقد درست، باید خودِ دیدگاه، نقد شود نه صاحبِ دیدگاه (که مثلا چه انگیزه ای داشته، از کجا پول گرفته و...!). به عبارت دیگر، باید به «حُسن و قُبح فعلی» پرداخت، نه «حُسن و قُبح فاعلی». ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
36.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹‌ نماهنگ | اربعین، بی‌نظیر دوران‌ها 🔷 رهبر انقلاب: این راه‌پیمایی اربعین است که حقیقتاً یک حادثه‌ی بی‌نظیری است؛ ما نه ‌فقط در دوران خودمان در دنیا، بلکه در تاریخ هم سراغ نداریم یک چنین اجتماعی، یک چنین حرکتی را هر سال، و هر سال گرم‌تر از سال قبل اتّفاق بیفتد؛ بی‌نظیر است. این حرکت حسینی در گسترش معرفت به امام حسین (علیه ‌السّلام) نقش دارد... امام حسین (علیه‌السّلام) و معرفت حسینی به برکت این حرکت عظیم مردمی بین‌المللی شد، جهانی شد. ۱۳۹۸/۶/۲۷ 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ همانندی با اهلبیت(ع) در زندگی و مرگ: امام صادق(ع) به (صحابی خود) أبوشِبْل فرمود: «شما (شیعیان) به ما مهر ورزیديد و دیگران کین ورزیدند، شما ما را تصدیق کردید و دیگران تکذیب کردند، شما به ما پیوستید و دیگران از ما بُریدند، پس خداوند زندگیتان را همچون زندگی ما (در هدایت) و مرگتان را همانند مرگ ما (در رسیدن به سعادت) قرار داد». سپس امام سوگند خورد که همینکه یکی از شما جان دهد، خدا چشمش را (با دیدن جایگاه بهشتی اش و مشاهدۀ پیامبر و اهلبیت علیهم السلام) روشن خواهد کرد. ...أحببتمونا و أبغضنا الناس و صدقتمونا و كذبنا الناس و وصلتمونا و جفانا الناس فجعل الله محياكم محيانا ومماتكم مماتنا... (كليني، الكافي، ج8، ص236). 👈 در این روایت، «همانندی شیعیان با اهلبیت(ع) در زندگی و مرگ، نتیجۀ مهرورزی، تصدیق و پیوستن به ایشان» دانسته شده است. این همانندی در زیارت عاشورا نیز در قالب دعا از خداوند خواسته شده است: «اللهم اجعل محيای محيا محمد وآل محمد ومماتی ممات محمد وآل محمد(ص)». ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 عقلانیت در عاشورا: نمونه‌هایی تاریخی از استدلالهای کسانی که به حسین (ع) پیوستند و آنان که گسستند.‼️ 🎙 : 1403.05.16 ☑️کانال رسمی شبکه جهانی ولایت👇 ✳️@velayattv 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پیاده‌روی علمای نجف و همراهی کاروان زوار 🎧 پادکست کامل مجتهد خط امام را در رادیو مناهج بشنوید: https://eitaa.com/Manahejj_Radio/293 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ بشارت به زائر امام (علیه السلام) هنگامی که حمران بن أعین از زیارت امام حسین(ع) بازگشت، امام (ع) به دیدار او رفت و به او فرمود: 🔹اى حمران! بر تو بشارت باد به اینكه هر كس قبور شهيدان آل محمد (ص) را برای خدا و پیوند با پيامبرش زيارت كند، از گناهانش خارج (و پاک) می‌شود مانند روزى كه از مادر زاده شده است. «أَبْشِرْ يَا حُمْرَانُ‏، فَمَنْ زَارَ قُبُورَ شُهَدَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ) يُرِيدُ اللَّهَ بِذَلِكَ [و] وُصْلَةَ نَبِيِّهِ، خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْم وَلَدَتْهُ أُمُّه‏» (أمالی طوسی، ص۴۱۴). 🔰https://eitaa.com/Tashayo
📷۱۰۰ سال پیش؛ پوشش مردم نروژ! 👈 اين عکس در يکي از کانال‌ها به عنوان حجاب مردم در صد سال پيش (در مقايسه با بي‌حجابي امروزي) معرفي شده بود. به ذهنم رسيد که آب و هواي نروژ خيلي سرد است و حتي توي عکس آقايون هم لباس گرم پوشيده اند. لذا ظاهرا اين عکس شاهد مناسبي بر تحولات پوششي مردم اروپا نيست. در ضمن مردم نروژ لباس سنتي با پوشش نسبتا خوبي موسوم به «بوناد» را حتي امروزه نيز استفاده مي‌کنند. ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 صحبت‌های زن بریتانیایی درباره محبت و انسانيّت مسلمانان! من وقتی در اثر مصرف مواد مخدر نشئه بودم و کنار خیابان افتاده بودم، مرد مسلمانی مرا پیدا کرد و مرا پیش همسرش برد. همسرش مرا حمام کرد و لباس پوشاند، غذا داد و... مسلمانان شگفت انگیز و مهربان و متین و دلسوز و بخشنده‌اند، آن‌ها ستون بسیاری از جوامع هستند. ما به یکی از زیباترین و لطیف‌ترین ادیان می‌گوییم: «خشن». @jahad_tabein 👈 خيلي جالب است. از دست ندهيد! اين زن، مخاطبان را به خواندن قرآن دعوت مي‌کند... برايش جذاب است که در اسلام، يک زن همين‌که فرزندي را به دنيا مي‌آورد، سزاوار بهشت (جَنّت) مي‌شود! گروهي از مسلمانان اروپا چه زيبا با رفتار انساني و «مسلمان»ي خود، قلب‌هاي ديگران را به اسلام متمايل مي‌کنند! اساس «دعوت» رفتار است؛ نه گفتار... ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
📷 پیاده روی سال ۱۹۱۶ م. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ ماجرايي از امام (عليه السلام): 🔷 مردى از نزد امام حسين (عليه السّلام) آمد تا خواسته‌اي را مطرح کند. امام به او فرمود: اى برادر انصارى! آبرويت را حفظ کن و خواسته‌ات را در نامه برايم بنويس؛ من نيز طوري عمل خواهم كرد كه ان شاء الله تو شاد شوي. آن مرد در نامه‌اي به امام نوشت: «اى اباعبدالله! فلانى از من پانصد دينار طلب دارد و براى دريافت آن پافشارى مي‌کند، با او صحبت کنيد تا به من مهلت بدهد». هنگامي‌ که امام حسين(ع) نامه را خواند، به منزل خود رفت و كيسه اى كه در آن هزار دينار بود، آورد و به آن مرد داد و فرمود: «با پانصد دينار قرضت را بده و پانصد دينار را هم كمك خرج زندگى‌ات قرار ده. و حاجت خود را فقط از سه کس بخواه: ديندار، جوانمرد و شرافتمند. ديندار براى دين خود حاجت تو را برآورده مي‌کند، جوانمرد از مردانگى خود شرم مي‌كند، و شرافتمند مي‌داند كه تو از آبرويت مايه گذاشته‌اي، پس با برآوردن نيازت آبرويت را حفظ مي‌كند». 🔹...لا ترفع⁨ حاجتك إلا إلى أحد ثلاثة: إلى ذي دين، أو مروة، أو حَسَب... 📚 حرّاني، تحف العقول، ص247. ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
موعود در روايت امام (ع):‌ 🔷 دوازدهمين و آخرين امام... مهدي قائم است که خداوند به وسيله او زمين را... زنده، و دين حق را... آشکار خواهد کرد. او غيبتي خواهد داشت که در آن، گروهي مرتدّ مي‌شوند و گروهي بر دين پايدار مي‌مانند که... به ايشان گفته مي‌شود: «اين وعده‌ کي خواهد بود، اگر راستگو هستيد»! اما کسي که در غيبت او، بر آزار و تکذيب ديگران صابر باشد، مانند جهادکننده با شمشير در رکاب رسول خدا (ص) است. 🔹...إن الصابر في غيبته على الأذى والتكذيب بمنزلة المجاهد بالسيف بين يدي رسول الله(صلى الله عليه وآله). 📚صدوق،‌ کمال الدين، ص217. ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تحلیل رهبری معظم درباره راهپیمایی اربعین (در پنجاه و یک سال پیش) 💢 بخشی از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد امام حسن مجتبی(ع) مشهد مقدس ۲۴ اسفند ۱۳۵۲ 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✍️ سه نکته برگرفته از که متن آن، از امام (ع) است: یک) شهادت آگاهانه امام حسین(ع) برای نجات بندگان خدا از جهالت و ضلالت: «...وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ»؛ دو) ناچیز بودن وجه دریافتی دشمنان در ازای قتل امام حسین(ع): «وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَ شَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ...»؛ سه) صبر امام حسین(ع) بر جهاد در راه خدا: «...فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً...» دربارۀ نکته آخر، اجمالا یادآور میشود که در میان دیدگاههای متعددی که دربارۀ چرایی و چیستی قیام امام حسین(ع) مطرح است، شیخ طوسی معتقد به این است که امام(ع)، «صبر بر جهاد» کرد که فقرۀ مزیور از زیارت اربعین میتواند شاهدی بر این دیدگاه باشد. ✍️حامد منتظری مقدم 🏴https://eitaa.com/Tashayo
❓سؤال: در شهادت امام حسين(عليه السلام) چه حوادثي رخ داد؟‌ 🖊پاسخ: در اربعين امام حسين(عليه السلام) سه حادثه رخ داد: 1- ملحق شدن مطهر امام به بدن؛ 2- اهلبيت امام(ع) در بازگشت از شام؛ 3- زيارت بن عبدالله انصاري صحابي پیامبر. 💥دو گزارش تاريخي: 📌يک) سیدبن طاووس: «چون اهل بيت حسين(ع) از شام به عراق رسيدند، به راهنماي كاروان گفتند: ما را از عبور بده. هنگامي‌ كه اهل‌بيت به قتلگاه رسيدند، جابر ‌بن‌ عبدالله انصاري و جمعي از بني ‎هاشم و مردان خاندان رسول‌ خدا را ملاقات كردند كه براي زيارت قبر حسين(ع) آمده بودند. همه شروع به گريه و ناله كردند و بر صورتهايشان ميزدند و به گونه‎اي و نوحه سرايي مي کردند كه جگرها را آتش مي زد. زنان منطقة عراق نيز نزد اهلبيت آمدند و آنان نيز چند روزي عزاداري كردند (اللهوف، ص225). 🔎 از اين گزارش برمي‌آيد كه در اربعين (بيستم صفر) سه گروه به هم پيوستند: زائراني از مدينه (جابر و جمعي از بني هاشم)، کاروان اهلبيت در بازگشت از شام و زناني از همان منطقه. 📌دو) ابورریحان بیرونی: «در روز بيستم (صفر)، سرِ حسين به بدنش ملحق و در همان مكان دفن شد و زيارت اربعين نيز در اين روز بوده است و آنان (چهل نفر از) اهل‌بيت او بودند (كه) پس از بازگشت از شام (قبر امام را زيارت كردند)» (الآثار الباقية، ص331). 🔎در این گزارش، وجه تسمية ديگري براي زيارت اربعين ذکر شده و آن اينكه چهل تن از اهل‌بيت امام در آن روز به زيارت قبر سيدالشهدا آمدند. 💥دلايل :‌ يک) روايت امام صادق(ع) که زيارت اربعين را به صفوان‌ جمّال تعليم مي‌دهد؛‌ دو) روايت امام حسن عسكري(ع) كه زيارت اربعين را از نشانه‌هاي مؤمن بيان مي‌كند؛ 🔸شيخ طوسي وجه سفارش ائمه(ع) به زيارت اربعين را، الحاق سر امام به بدن دانسته است. 🔹برای آگاهی از دیدگاههای مختلف و مباحث تخصصی درباره حوادث اربعین، به مقتل جامع سیدالشهداء، ج2 مراجعه کنید. ✍️حامد منتظری مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
در زیارت : 🔹ابن کرامه و طبری ماجرای این زیارت را از زبان عوفی نقل کرده و او را همراه جابر دانسته اند. در این نقل، آمده است که جابر پس از نزدیک شدن به قبر امام حسین(ع)، به عطیه گفت: «اَلمِسنیه» (مرا به قبر برسان). گویا برخی با استناد به همین سخن، جابر را در این زیارت، نابینا دانسته اند که درست نیست؛ زیرا این سخن میتوانست به سبب اندوه شدید و ضعف ناشی از آن باشد؛ چنانکه جابر پس از رسیدن به قبر بی هوش شد و عطیه با پاشیدن آب، او را به هوش آورد (قال: ألمسنيه، فألمستُه فخرّ على القبر مغشيا عليه فرششت عليه شيئا من الماء فلما أفاق...). به علاوه، در ادامه همین گزارش، به بینایی جابر اشاره شده است: «جابر چشمانش را به اطراف قبر چرخاند» و به سایر شهداء کربلا، سلام داد» (... جالَ بِبَصَرِهِ حولَ القبر...). 📚ابن کرامه، تنبیه الغافلین عن فضائل الطالبيین، ص90؛ طبری، بشارة المصطفی، ص125-126. 🖊 ارسالی از: دوست فاضلم دکتر محمد کرمانی کجور 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🔹 برنامه پیام تاریخ با موضوع: پيام‌هاي تاريخي در زيارت اربعين کارشناس: حامد منتظری مقدم سه شنبه ۱۴۰۳/۶/۶ حوالی ساعت ۱۹:۳۰ شبکه جهانی ولایت 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله جوادی آملی: «كسی نامه‌ای برای حسين بن علی(سلام الله عليه) نوشت، عرض كرد:«عِظْنِی بِحَرْفَيْن‏»، موعظه بكن! ولي مختصر دو حرف، حضرت هم يك سطر مرقوم فرمودند: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا يَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِي‏ءِ مَا يَحْذَر»[۱] فرمود: تو كه موعظه‌ خواستی بدان!... از راه حرام نمی شود به مقصد رسيد، از راه باطل نمی شود به مقصد صحيح رسيد... آن فكر كه می گويد: هدف وسيله را توجيه می كند، حسين بن علی آن را باطل ميكند، می گويد: هرگز از راه بد به مقصد نمیشود رسيد، راه بد، بیراهه است، راه نيست،... نه اينكه راه هست و باريك...» [۱] کلینی، الكافی، ج‏۲، ص۳۷۳. (درس اخلاق ۹۸/۶/٧) @daftar_ayatollah_javadi_amoli 👈 ترجمه کامل پاسخ امام حسین علیه السلام: «كسى كه با نافرمانى خدا در پىِ كارى باشد، آنچه را اميد دارد، بيشتر از دست مي‌دهد و به آنچه از آن مى‌پرهيزد، زودتر گرفتار مي‌شود». نمونه برجسته تاریخی این سخن، عمر سعد بود که براي رسيدن به «مُلک ری»، فرماندهی سپاه کوفه را پذيرفت و به جنگ با سیدالشهدا علیه السلام دست يازيد، اما... فقط عمل به همین یک موعظه...! ✍️حامد منتظری مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
(3) 🔹هر چيزي ارزش نقد ندارد... يکي از آثار ناخواسته نقد، جلب نظر مخاطبان به ديدگاهي است که نقد مي‌شود. لذا بايد توجه داشت که آيا آن ديدگاه ارزش نقد دارد يا خير؟ دست کم در اين باره بايد به دو معيار توجه داشت: يک- اهميت موضوع و خطا (يا خطاها)ي موجود در ديدگاه نقد شونده: اگر موضوع اصلا اهميت و اولويت نداشته باشد يا خطاي آن ديدگاه چندان مهم و بزرگ نباشد، بالتبع اولويت نقد از بين مي‌رود. دو- مطرح و اثرگذار بودن و تازگي ديدگاه نقد شونده: اگر ديدگاه نقدشونده با گذشت زمان، از ياد رفته و کهنه و خاموش شده باشد، ارزش نقد نخواهد داشت؛ بلکه گاهي خود نقد، ديدگاهِ خاموش و خفته را بيدار و آشکار مي‌کند (مرحوم استاد مي‌فرمود: «خفته را بيدارکردن است»)‌ و بسي تأسف که نقد، ضعيف هم باشد! افزون بر اين، گاه ديدگاهي که حتي تازه و نو است؛ توجهي را جلب نکرده و اثرگذار نبوده (به هر دليل؛ مثلاً از سوي فرد گمنامي ارائه يا در نشريه ناشناخته‌اي منتشر شده يا اينکه قلم خوب و مخاطب پسندي نداشته و...) باز هم قاعدتاً اولويت نقد نخواهد داشت. ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo