eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
525 دنبال‌کننده
178 عکس
183 ویدیو
87 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ برنامه پیام تاریخ با موضوع: صلح امام حسن(ع) از دیدگاه اهلبیت(ع) کارشناس: حامد منتظری مقدم سه شنبه: ۱۴۰۳/۶/۱۳ حوالی ساعت ۱۹:۳۰ شبکه جهانی ولایت با لینک 👇👇👇 https://velayat.tv/ 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🏴 شهادت امام رضا (عليه السلام) تسلیت باد. ✍️حامد منتظری مقدم یک) شیخ در تحلیل شهادت امام رضا(ع) نوشته است که امام در مجالس خصوصي، مأمون را بسیار پند، و از خداوند بیم می داد، نیز او را به سبب اقدامات نادرست نكوهش مي‌کرد. مأمون به ظاهر مي‌‏پذيرفت، اما در باطن از اين برخوردهاى امام به‌شدت ناراحت بود. بنا به گزارش شیخ مفید, روزي امام(ع) بر مأمون وارد شد و ديد که هنگام غلامي بر روی دست مأمون آب مي‌ريزد، امام(ع) به او فرمود که در افعال وضو نباید کسی را شریک قرار دهد و شخصا باید وضو بگیرد، مأمون پذيرفت و وضويش را اعاده کرد؛ اما در نهان، از امام خشمگين شد. 📚مفيد، الارشاد، ج2، ص269. دو) مهمترین و مفصل‌‏ترين كتاب درباره امام رضا(ع) نوشته شیخ به نام (ع) است. در این کتاب، شیخ صدوق چندین روایت و گزارش را درباره شهادت امام نقل کرده است. اکنون تحلیلی جامع و دقیق در یکی از گزارشهای آن: احمدبن‌علي انصاري ‏گويد: از پرسيدم: چگونه مأمون راضى به قتل امام رضا(ع) شد؟ ابوصلت پاسخ داد: مأمون امام رضا(ع) را به این جهت به برگزید تا به مردم چنین وانمود کند که حضرت شیفته دنياست و بدین سان, امام از چشم بيفتد؛ اما از امام در نظر مردم چیزی جز برترى اش بر مأمون آشكار نشد. پس مأمون دانشمندان را از بلاد اسلامى فراخواند تا امام را از نظر علمى محكوم کند و نزد مردم از اعتبار بیاندازد؛ اما امام با هيچ دانشمندی روبه رو نشد جز آن كه بر او برترى می ‏يافت و مردم مي ‏گفتند: آن حضرت شايسته‌‏تر از مأمون براى خلافت است. جاسوسان اين نگرش مردم را به مأمون اطلاع مي‌‏دادند که باعث خشم و حسد او مي‌شد. همچنين امام رضا(ع) در بيان حق، از مأمون بيم نداشت و غالباً به او پاسخ هایی می داد که خشم و کينه‌اش را برمي‌افروخت، گرچه اظهار نمی کرد؛ پس نهايتا امام را با به قتل رساند. 📚صدوق، عيون اخبار الرضا، ج 2، ص265. ◾️ملاحظه میشود که منابع شیعی دربارۀ (ع) صرفا به ماجرا نپرداخته و پیشگام در (بیان چرایی) این ماجرایند. ✍️حامد منتظری مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
، تمام کنندۀ پیمان شیعیان با امام: 🔷 حسن بن علىّ وشّاء گوید از امام رضا (عليه السّلام) شنيدم که فرمود: همانا براى هر امامى عهد و پیماني است بر گردن دوستان و شيعيانش، و تمام كردن آن عهد و انجام نیک آن با زیارت قبور ايشان است. پس هر كس قبور آنان را با عشق و معرفت ... زيارت كند، امامانِ او در روز قیامت شفیعِ او خواهند بود. إِنَّ لِكُلِّ إِمَامٍ عَهْداً فِي عُنُقِ أَوْلِيَائِهِ وَ شِيعَتِهِ‏ وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ وَ حُسْنِ الْأَدَاءِ زِيَارَةَ قُبُورِهِمْ فَمَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِي زِيَارَتِهِمْ وَ تَصْدِيقاً بِمَا رَغِبُوا فِيهِ كَانَتْ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ 📚صدوق، عيون أخبار الرضا، ج‏2، ص261 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ سخن امام (علیه السلام) با شیعیانی از : ابوصلت هروى گوید: من نزد علىّ بن موسى الرّضا (عليهما السّلام) بودم كه جماعتى از اهل قم بر آن حضرت وارد شدند و سلام كردند، و امام سلامشان را جواب داد و آنان را مقرّب داشت و اكرام كرد و فرمود: خوش آمديد مرحبا، شما به حقّ شيعيان ما هستيد، و به زودی روزى خواهد آمد كه شما شيعيان مزار مرا در طوس زيارت كنيد، آگاه باشيد كه هر كس مرا با غسل زيارت كند از تمامى گناهان پاك می شود مانند روزی كه از مادر زاده شده است. ...مَرْحَباً بِكُمْ وَ أَهْلًا فَأَنْتُمْ شِيعَتُنَا حَقّاً وَ سَيَأْتِي عَلَيْكُمْ يَوْمٌ تَزُورُونِي فِيهِ تُرْبَتِي بِطُوسَ أَلَا فَمَنْ زَارَنِي وَ هُوَ عَلَى غُسْلٍ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ 📚 صدوق، عيون أخبار الرضا(ع)، ج‏2، ص260. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
📷 1⃣قدیمی‌ترین عکس به جای مانده از حرم امام رضا(ع) که در مجموعه مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود.[به لحاظ زمانی با دوره حضور مرجع شهید علامه نوری ره، در مشهد مقدس هم‌خوانی دارد] اینجا نهر خیابان و صحن عتیق (انقلاب فعلی) در سال ۱۲۳۳ هجری شمسی است که آنتونیو جیانوزی، از عکاسان خارجی عصر قاجاریان آن را در این قاب ماندگار کرد. ▪️در صحن کهنه حرم مطهر رضوی تا سال ۱۳۳۰ هجری شمسی نهری جاری بود که آب آن از ۶ فرسنگی مشهد مقدس، از جائی به نام چشمه کلاسب در شمال مشهد مقدس سرچشمه می‌گرفت و پس از طی مسافتی وارد شهر می‌شد.آب این نهر پس از عبور از بالا خیابان وارد صحن كهنه شده و از آن‌جا نیز از پائین‌خیابان می‌گذشت و در بیرون شهر به مزارع كشاورزی می رسید. ▪️منابع تصویر اول: پایگاه اینترنتی تخصصی رضوی(خورشید هشتم)، yjc (باشگاه خبرنگاران جوان) 2⃣ تصویر سنگ مزار اصلی حضرت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام (در سرداب حرم و در زیر ضریح اصلی) مرجع مجاهد آیت الله حاج آقا حسین طباطبایی قمی رضوان الله تعالی علیه (زعیم قیام مسجد گوهر شاد علیه کشف حجاب رضاخانی و از شاگردان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه)، در حال زیارت سنگ مزارِ اصلی ✍ توضیحی درباره سرداب محل قبر اصلی و مقدس امام رضا(ع) - امیر محسن سلطان احمدی🔰 http://www.soltanahmadi.ir/1647 @bidariymelat 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🍀حلول ماه ربیع الاول گرامی باد🍀 🔶امشب مصادف با «لیلۀ المبیت» است: در چنین شبی،شب اول ربیع الاول سال سیزدهم بعثت، در خنثی سازی توطئۀ مشرکان که تصمیم داشتند شبانه به خانه رسول خدا (صل الله علیه و آله) هجوم ببرند و دسته جمعی حضرت را به قتل برسانند، حضرت علی(علیه السلام) به جای حضرت خوابید و پیامبر به قصد هجرت به یثرب، از مکه خارج شد. آیه شریفۀ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ (بقره، 207) به همین مناسبت در شأن علی (ع) نازل شد. 🔷نقل یک خاطره از مرحوم علامه مصباح یزدی: یک بار از ایشان دربارۀ «علم امام» سؤال کردم. طبق معمول قدری تأمل کردند و سپس منظم و دقیق پاسخ دادند. صرف نظر از کل پاسخ، نکتۀ مقدمی ایشان خیلی جالب بود. فرمودند: «همیشه دانستن و اطلاع از آینده ارزشمند نیست؛ مثلاً اگر حضرت اسماعیل می دانست که خود ذبح نخواهد شد، عمل او برایش فضیلت نبود یا اگر در لیلۀ المبیت امیرمؤمنان علی (علیه السلام) می دانست که به او هیچ آسیبی نخواهد رسید، خوابیدن او به جای پیامبر فضیلت نبود». ✍️حامد منتظری مقدم 🌿https://eitaa.com/Tashayo
✅ علم امام: 🔷تکمیل خاطره علمی از مرحوم علامه مصباح: در پیام قبلی عرض شد که علامه (ره) در پاسخ به سؤال من دربارۀ «علم امام» (این سؤال و جواب در حیاط موسسه امام و هنگام رفتن ایشان به منزل بود)، پس از تأملی، مقدمتا فرمودند: «همیشه علم غیب به آینده ارزشمند نیست» و دو مثال زدند: حضرت اسماعیل نمیدانست که ذبح نخواهد شد، و امام علی (علیه السلام) در لیلۀ المبیت نمیدانست آسیبی به او نخواهد رسید و گرنه جانفشانی این دو فضیلتی نبود. بعد سوال کردند: آیا منظورتان، امام در مقام جسمانی است یا در مقام نورانی؟ عرض کردم: مقام جسمانی. بعد در بیانی کاملا منظم و دقیق فرمودند: طبق روایت : «إذا شاءوا... علموا» (امامان هر گاه بخواهند می دانند) (کلینی، کافی، ج1، ص258) بعد فرمودند: خُب چه موقع «شاءوا»؟ چه موقع میخواهند که بدانند؟ خودشان پاسخ دادند: در روايت هست: قلوبنا اوعية لمشية الله (طوسي، الغيبة، ص247)؛ یعنی قلب امام ظرف مشيت الهي است. امام وقتی می خواهد که خدا بخواهد. یعنی خداوند هم خواستنِ علم و هم خودِ علم را به امام میدهد (در یک لحظه). یادم هست که ایشان برای تقریب به ذهن این مثال را هم زدند که علم امام، مانند یک دفتری در جیب است که هر وقت بخواهد، میتواند به آن رجوع کند و بداند. تقریبا پاسخ مرحوم مصباح شامل همین نکات دقیق بود. من این نکات را در کتاب «پیامبر(ص) از دیدگاه اهلبیت (ع)ـ» آوردم؛ در پاورقی، در توضیح این روایت از امام صادق(ع): «خداوند، حضرت محمد(ص) را به حوادث گذشته و آينده... به جز استثنائات، آگاه ساخت» (كافي، ج1، ص148) (مضمون این روایت درباره خود ائمه هم هست). البته به کتاب «در محضر علامه » (ص173) آدرس دادم که تقریبا همه آن نکات را دارد (آدرس به متن مکتوب بر آدرس به گفتگو ترجیح دارد). با این افزوده: «..معصومان(ع) در رفتارهاي معمول مانند ديگر مردم، به علل و اسباب ظاهري روي ‌مي‌آورند... و بر پايه ديدگاهي، علم به «ما کان و ما يکون» ناظر به مقام نورانيّت آنان است». ادامه دارد؛ ان شاء الله. ✍️حامد منتظری مقدم 🌿https://eitaa.com/Tashayo
❗️ راز طولانی بودن عمر علماء! 🔻 فرهاد قنبری از کاربران فضای مجازی در مطلبی به دلایل عمر بیشتر روحانیون نسبت به سایر اقشار پرداخت: ✍ علت طول عمر عموم روحانیون بر اساس تجربه شخصی و شناخت نزدیکی که از چند طلبه دارم:عدم استفاده از الکل و مواد مخدر و دخانیات. ➖ رعایت اصول و قواعد خواب و بیداری به موقع. ➖ توجّه به مزاج شناسی و دقت در استفاده صحیح از مواد غذایی و میوه و چای و… بر اساس فصل و نوع مزاج و… ➖ قناعت پیشگی و کمتر آزردن خود به دلایلی مانند کمی درآمد و نداشتن خودرو و خانه و تورّم بالا و… ➖ اعتقاد و باور به نیرو و قدرت مافوق بشری و کسب آرامش از طریق آن. ♨️ در کلّ، روحانیون عموماً درگیر اضطراب وجودی و افسردگی و چالش‌هایی از این قبیل نمی‌شوند و به خاطر باور به خداوند چندان مسئله حل ناشده‌ای در زندگی ندارند و تکلیف‌شان با همه روشن است و به این دلایل آرامش بیشتری داشته و عموماً طول عمر بالاتری از متوسط جامعه دارند. https://eitaa.com/joinchat/2504589579C1fb552a452 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🌀 چرا به مدرسه می‌گویند فیضیه؟ 🎙حجت‌الاسلام علی دوانی: 🔸یکی از عوامل اهمیت قم، مدرسه حضرت معصومه (ع) است که بعدها مدرسه در آن بنا شده و این مدرسه، قلب تپنده شیعیان به حساب می‌آید و نقش مهمی‌ هم در تاریخ داشته است. 🔹مدرسه قم، اول مَدرَس بود. این مدرسه به نام «مدرسه معصومه» یا «معصومیه» نبوده بلکه چون در جوار آستانه حضرت معصومه ع بوده، با به آن حضرت یاد می‌شود. 🔸مدرسه‌ای که «ملاعبدالرزاق » در اشعار خود از آن یاد می‌کند، همین مدرسه است که از بناهای صفوی بوده است. گفته می‌شود که پس از آمدن به قم، در این مدرسه، تدریس علوم داشته. 🔹اینکه «مدرسه » به مدرسه «» تغییر نام داده، دلیلش این است که سال‌ها این مدرسه محل تدریس ملاعبدالرزاق بوده و پس از آن هم گویی مدتی باجناق و همدرسش «ملامحسن » در آن تدریس کرده است؛ لذا به مرور ایام، مشهور به «فیضیه» شده است. 🔸فیاض خود از فیض‌ها و فیوضاتی که در قم دیده و یافته از جمله فیض درک محضر استادش شیرازی، در اشعار خود یاد می‌کند و اینها در غلبه اسم برای مدرسه، موثر بوده است. @tarikhqom 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شبکه تلویزیونی iran US -2020TV 👈 تحليل شنيدني کارشناس ایرانی مقیم درباره مديريت آيت الله خامنه‌اي...! 🔰https://eitaa.com/Tashayo
خلاصه برنامه پیام تاریخ 1403.06.13.mp3
9.23M
🎤 برنامه پیام تاریخ 1403.06.13 حامد منتظری مقدم 🔷 موضوع برنامه: «صلح امام حسن(ع) از ديدگاه اهلبيت(ع)» 🔰https://eitaa.com/Tashayo
❇️ برنامه پیام تاریخ با موضوع: صلح امام حسن(ع) از دیدگاه اهلبیت(ع)- بخش دوم کارشناس: حامد منتظری مقدم سه شنبه: ۱۴۰۳/۶/۲۰ حوالی ساعت ۱۹:۳۰ شبکه جهانی ولایت با لینک 👇👇👇 https://velayat.tv/ 🔰https://eitaa.com/Tashayo
نیاز بشریت به معارف رضوی ✍ ابوالقاسم علیدوست 🔸 حرف‌ها و سخنان زیادی درباره حضرت امام رضا علیه‌السلام زده شده و البته ناگفته‌های بسیاری هم باقی مانده که مورد نیاز جامعه امروز ماست. 🔹 «امام» (علیه‌السلام) به انسان تعلق دارد و همه انسان‌ها به معارف اهل بیت (علیهم‌السلام) احتیاج دارند. 🔸 حضرت امام رضا علیه‌السلام همانند سایر ائمه اطهار علیهم‌السلام با وجود اینکه شاگرد مکتب اسلام هستند، اما منش، سلوک، سبک زندگی و گفتار ایشان برای انسان و همه بشریت است و لازم نیست مخاطب ایشان، شیعه، مسلمان و یا حتی از ادیان توحیدی باشد، بلکه اگر هیچ باوری هم نداشته باشد، اما انسان باشد، به معارف امام رضا علیه‌السلام احتیاج دارد. ▫️ائمه معصومین علیه‌السلام، «مِنَ الاسلام» یعنی از اسلام هستند، اما «لِلانسان» یعنی برای انسان و بشر مطلب دارند؛ با معارف امام رضا علیه‌السلام می‌توان خانه مشترک بشریت را ساخت، خانه ای که در آن، ارزش‌ها، اخلاق و رفتار سنجیده باشد. 🔸 من به نمونه ای از صدها نمونه از فرازهایی که در تاریخ اسلام وجود دارد، اشاره می‌کنم؛ استاندار نیشابور در زمان امام رضا علیه‌السلام نامه ای به مأمون می‌نویسد با این مضمون که شخصی مجوسی در نیشابور فوت کرده و در وصیت‌نامه خود، مال زیادی را برای فقرا وقف کرده است و ما چون فقرای مسلمان زیادی داشتیم، آن مال را به فقیران مسلمان دادیم؛ حضرت امام رضا علیه‌السلام که آن زمان در طوس بودند، به مأمون می‌فرمایند که به استاندار نیشابور بگو معادل آن پول را به فقیران مجوسی بدهد؛ وقتی یک مجوسی در کشوری که هم‌کیشان خود در اقلیت هستند وصیت می‌کند، برای هم کیشان خود وصیت کرده و استاندار مجوز نداشته که این مال را از فقیران مجوسی دریغ کند و به فقیران مسلمان بدهد. 🔸 اگر ما روی این جهات کار کنیم، آن فرمایش امام رضا علیه‌السلام تحقق پیدا خواهد کرد که فرمودند: «یتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا؛ [کسی که می‌خواهد امر ما را زنده نگه دارد شایسته است که] علوم ما را بیاموزد و سپس آن را به مردم بیاموزاند؛ چراکه مردم اگر با زیبایی‌های کلام ما آشنا شوند، از ما پیروی می‌کنند». @Muslimnair 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🏴 شهادت امام حسن عسکری(ع) تسلیت باد. 🔳 کامل بن ابراهیم مدنی گوید: بر امام حسن عسکری (علیه السلام) وارد شدم دیدم لباس زیبایی بر تن دارد، با خود گفتم: حجت خدا لباس زیبا می پوشد و ما را از آن منع می کند. حضرت تبسمی کرد و آستین جامه اش را کنار زد که لباس خشنی در زیر آن بود، سپس فرمود: این (لباس خشن) برای خداست و این (لباس زیبا) برای شماست. ▪️کامل بن ابراهیم در خانۀ امام عسکری، حضرت مهدی را نیز دید که طبق گفتۀ او، همچون پاره ای از ماه بود و حدوداً چهار سال داشت. کامل بن ابراهیم گوید که قصد داشت از امام عسکری بپرسد که آیا کسانی که معرفت و اعتقاد وی را ندارند، وارد بهشت میشوند(؟)؛ پس حضرت مهدی (عج) در حضور پدر، بر ورود محبان علی(علیه السلام) به بهشت تأکید کرد و فرمود: «قلوب ما ظرفهایی برای مشیت و ارادۀ الهی است...»؛ قلوبنا اوعية لمشية الله، فإذا شاء شئنا... 📚 طوسي، الغيبة، ص۲۴۷. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
امام عسکری(ع) فرمود: ناگوارتر از نداشتن پدر و مادر، یتیمی آن کسی است که از خود دور افتاده و توان وصول به او را ندارد و پاسخ مسائل مورد نیازش را نمی داند. پس بدانید: ما دانای به ما است. افرادی که از علم ما بی خبرند، همچون یتیمی در کنف حمایت ایشانند. بدانید جایگاه کسی که می کند و دستورات ما را می دهد، همراه ما در گروه اعلی است. 📚طبرسی، احتجاج، ج۱، ص۱۶ @ahlebait110 🏴https://eitaa.com/Tashayo
مکاتبه‌هاي ساکنان ايران با امام حسن عسکري.pdf
683.3K
Pdf مقاله: 📖 مکاتبه های ساکنان ایران با امام حسن عسکری(ع) 🖊حسین حسینیان مقدم و احسان جعفری پور 🏴https://eitaa.com/Tashayo
تصوير امام حسن عسکري در آثار غربيان.pdf
577.1K
Pdf مقاله: 📖 تصویر امام حسن عسکری در آثار غربیان 🖊سعید طاووسی و علیرضا دهقانی 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🔹 این سخن که در نهم ربیع الاول، خلیفه دوم به قتل رسیده و به همین جهت «عید» است، در قالب روایتی به امام هادی(ع) نسبت داده شده است. این روایت از قرن هفتم به بعد در برخی منابع آمده، در حالی که در منابع حدیثی معتبر و کهن شیعی نقل نشده است. همچنین بنابر قول عموم مورخان، مرگ خلیفه دوم در ۲۶ ذیحجه بوده است. 🔸 شیخ صدوق در نهم ربیع سال 368ق، در مجلس وعظ خود، شانزده روایت برای حضار بیان کرده، اما هیچ اشاره ای به مرگ خلیفه دوم و عیدبودن این روز نکرده است (صدوق، الامالی، ص360-376). 🔹 علامه مجلسی «بزرگداشت نهم ربیع» را به عنوان روز «آغاز امامت حضرت حجت بن الحسن(عج)» شایسته دانسته است (بحار الأنوار، ج95، ص356). ✍️ حامد منتظری مقدم 🌸https://eitaa.com/Tashayo
خلاصه آنچه در 1-2-3 گذشت: مهمترین ويژگي‌هاي نقد درست: انصاف؛ ادب؛ قوت و استحکام علمي. سخن و دیدگاه نقدشونده را دقیق و کامل گزارش کنیم. از نيش و کنايه‌زدن بپرهیزيم. نقاط قوت و ضعف (هر دو) را شناسایی کنيم. خودِ دیدگاه،‌ نه صاحبِ آن را نقد کنيم. هر چيزي ارزش نقد ندارد... در اين باره بايد به دو معيار توجه داشت: يک- اهميت موضوع و خطا⁩ي ديدگاه نقدشونده دو- اثرگذار بودن و تازگي ديدگاه نقدشونده. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
(۴) فرصت پاسخ و پذیرش اشکال بدهیم... نقد علمی، فضایی برای گفتگو و هم‌افزایی و نهایتاً رشد علمی است، نه سخنِ يک طرفه و محاکمه و محکوم -و خداي ناکرده- تخريب کردن. نقد علمي، فرصتی است برای سوال کردن و انتظار براي شنيدن پاسخ. نقد علمی در همان حال که قاطع و استوار است، باید راه پاسخ و پذیرش اشکال - و گاهي حتي «توجيه»- را برای نقدشونده باز بگذارد. با عباراتی مانند: «...به هیچ وجه قابل توجیه نیست»، فرصت پذیرش اشکال را از بین برده ایم. بهتر است از عبارتهایی همچون: «شاید نویسنده نظر دیگری داشته است»، استفاده کنیم. اگر نقد به شکل شفاهی (نشست علمی) باشد، ترجيح دارد که با حضور نقدشونده یا نماینده فکری او همراه باشد‌. در نقد مکتوب نیز باید فرصت پاسخ را فراهم کرد، دست‌کم با یک دعوت محترمانه. با از بین بردن فرصت پاسخ، فضای «هراس از نقد» را ایجاد و تشدید کرده‌ایم. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ سودمندي : تاريخ از دو جهت نافع و سودمند است: 1. درس و عبرت‌آموزي: تاريخ معلم انسان‌هاست. تاريخ الگوهاي رفتاري را به ما نشان مي‌دهد؛ الگوهاي پايداري در راه حق، مبارزه با ظلم و... . تاريخ عبرت‌آموز است و اين (به لحاظ کبروي) قابل انکار نيست. در زندگي روزمره وقتي انسان ديد که وقتي هوا سرد است، لباس کافي نپوشد بيمار مي‌شود؛ اگر باز هوا سرد شد از آن تجربه اول عبرت مي‌گيرد و لباس کافي مي‌پوشد. يک جامعه نيز وقتي يک مسيري را رفت انتهايش شکست بود ديگر آن مسير را نخواهد رفت. پس در عبرت‌آموز بودن تاريخ به لحاظ کبروي شکي نيست و بحث، صغروي است که کدام مسير با چه شرايطي منجر به شکست شد؛ مثلا فرجام ولايت‌گريزي اهل کوفه، گرفتار شدن به حاکمان مستبدي همچون زياد و ابن‌زياد است؛ 2. هويت‌شناسي: تاريخ به يک جامعه و آحاد افراد آن هويت مي‌دهد که تو پيشينه‌ات اين است با اين باورها و رسوم و افتخارات و با اين نقاط قوت و ضعف. هويت‌سازي تاريخ باعث مي‌شود که جامعه با بحران هويت مواجه نشود و اعتماد به نفس پيدا کند. وقتي دانست که ريشه او کجا و چه بوده، جامعه براي خودش شخصيت مثبت و قوي پيدا مي‌کند و مي‌تواند گام‌هاي فعلي و بعدي خود را با استحکام بيشتري بردارد. ✍️ حامد منتظری مقدم 🌸https://eitaa.com/Tashayo
✅ تاریخ و : در طول تاریخ، سیاست‌مداران در هر دو جبهه حق و باطل، به تاريخ بسيار توجه داشته‌اند: هم به خواندن، شنیدن و گفتن تاریخ و هم به نگارش آن. هم اميرمؤمنان علي(ع) به تاريخ بسيار توجه داشت، هم معاويه. معاويه اصلا وقتي از روز را به شنيدن وقايع تاريخي اختصاص داده بود. گفتن و شنيدن و خواندن تاريخ از نظر سياستمداران درس‌آموز بود. اما نگارش تاريخ، نقطه‌اي بسيار حساس و بااهميت بود. «جنگ روايت‌»ها که امروزه مطرح است، در همين نقطه اتفاق مي‌افتد: روايت نادرست تاريخ، درس‌ها و عبرت‌هايش را نيز نادرست خواهد کرد. اينجا يک تناقض جدي است: «سياستمدار مي‌کوشد تا از تاريخ، به‌درستي درس بگيرد، اما ابايي از اين‌ ندارد که تاريخ، نادرست روايت شود». اينجا پاي راويان و مورخان نيز به‌شدت گير است: «تاريخ را باب ميل و دلبخواه سياستمدار روايت کند يا متعهد به واقعيت باشد»؟ مورخان ميان اين و آن، بسيار رفت‌وآمد کرده‌اند. و اکنون چقدر براي محقق تاريخ دشوار است؛ تا بفهمد: «يک روايت تاريخي، کجا و چه اندازه منطبق بر ميل سياستمدار و کجا و چه اندازه منطبق بر واقعيت نوشته شده است»؟ ✍️ حامد منتظری مقدم 🌸https://eitaa.com/Tashayo