eitaa logo
تصحیح المذهب
44 دنبال‌کننده
43 عکس
8 ویدیو
4 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
http://islamtxtir.rozblog.com/post/280 اسناد خطبه غدیر از ۵ طریق،با اسناد مختلف
┄┄┅━༅𖣔﷽𖣔༅━┅┄┄ نامـه ۶نهج البلاغـه «بَايَعَنِي الْقَوْمُ الَّذِينَ بَايَعُوا أَبَابَكْرٍ وَعُمَرَ» ✍🏻تنها سند این نامـه با این لفظ در ڪتب شیعـه، در کتاب وقعـہ صفین نصر بن مزاحم منقرۍ‌ وجود دارد 📌سند شامل این روات است: عمـر بن سعد: نمیر بن وعلـه: شعبۍ: 🔰 شیخ مفید در: 📚 کتاب فصول المختاره در مورد شعبۍ میگوید:«اگر برای ابطال این روایت جز به انتساب آن به شعبۍ استدلال نمیشد، کفایت میڪرد! زیرا که شعبۍ به ناصبیگرۍ وعداوت نسبت به علۍ وشیعیان وفرزندان او مشهور بود، وبه معروف بود، مستی شرابخوار وقمار باز ومعلم فرزند عبدالملڪ وهمنشین حجاج بود.» 🔰 سیدخوئۍ در 📚 کتاب معجم الرجال سید تفرشۍ میگوید: «و او معروف به شعبۍ است،ڪه نزد ما مذموم است» و میفرماید(خویی): «او خبیث ڪذابی است ڪه دشمنۍاش نسبت به امیر المؤمنین را آشڪار ڪرده،وقسمتی از مطاعن اورا ذکر ڪردیم» ادامه از کتاب سلیم بن قیس👇👇 https://eitaa.com/tashihol_mazhab/111
ادامه👆👆 ✋🏻واما اصل قضیه چیست؟ ➢✺در ڪتاب سلیم بن قیس قضیه نامـه امام علۍ به معاویه ڪامل نقل شده،ڪه به وضوح نشان میدهد الزام است 『🔻』امام علۍ دو گزینه برای معاویه قرار میدهد،سخنان حضرت را ڪامل بخوانید: 📌مردم بعد از قتل عثمان با من بيعت كردند و مهاجرين و انصار پس از سه روز مشورت در باره‏ام با من بيعت نمودند، و هم آنان بودند كه با ابو بكر و عمر و عثمان بيعت كردند و امامت آنان را منعقد كردند. اين مسأله را اهل بدر و سابقه داران از مهاجرين و انصار بر عهده گرفتند،...بنابراین: 1⃣👈🏻 خداوند اختيار را بدست امّت سپرده است و اين امت است كه بايد براى خود انتخاب كنند و نظر دهند... درباره من نيز مشورت كردند و مرا به اجماع و اتفاق امّت انتخاب كردند. 2⃣👈🏻و خداوند است كه بايد اختيار كند و حق انتخاب با اوست، خداوند مرا براى امّت انتخاب كرده است و بعنوان خليفه براى آنان قرار داده است و آنان را در كتاب منزل خود و در سنّت پيامبرش مأمور به اطاعت و يارى من نموده است، و اين حجّت مرا قوى‏تر و حقّ مرا واجب‏تر مى‏نمايد
پاسخی به معاندین پیرامون تقیه کردن امامان شیعه در بیان فتاوی 🤔امام باقر : بقاى شيعه در تناقض گوئى است براى اثبات اينكه مذهب شيعه يك مذهب من درآوردى و هردمبيلى است، كافى است به روايات و احاديث و احكام اين مذهب نگاه انداخت. ازينرو يك حديث كه صحت آن نيز تاييد شده است را از معتبرترين كتاب حديث شيعه يعنى كتاب كافى خدمت شما ارائه ميكنم. ▪️ترجمه: زراره مى‌گويد: از امام باقر سؤالى كردم و پاسخى شنيدم، يک تن ديگر آمد و همان سؤال مرا تكرار كرد و پاسخى غير از پاسخ من دريافت كرد و رفت، يك نفر ديگر آمد و باز همان سؤال مرا مطرح كرد و جواب ديگرى شنيد و رفت. من گفتم: اى پسر رسول خدا اين دو تن از پيروان شمايند، از عراق آمده‌اند، تا تكليف خود را بشناسند از چه رو بايد دو پاسخ متفاوت دريافت كنند؟ امام گفت: اى زراره، اين شيوه براى ما و شما بهتر است، چون بقاى ما و بقاى مكتب ما را تضمين مى‌كند. اگر متفق و يك رأى باشيد، مردم از ارتباط ما و شما آگاه مى‌شوند. آن وقت جان ما و شما به خطر مى‌افتد و دير يا زود منقرض مى‌شويم. : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد: ١ صفحه: ٦٥ مگر ميشود با تناقض گويى و گيج كردن مردم، آنها را به راه راست هدايت كرد؟ ❗️❗️ 💠💠 👌تاريخ شيعه نشان از اين حقيقت تلخ دارد كه شيعيان پيوسته از طرف حكومت‏هاى ستمكار در جهان اسلام كه طرفدار مذاهب غير شيعى بوده‏اند تحت فشار بوده و مورد انواع شكنجه‏ها و ظلم و ستم‏ها قرار گرفته‏اند. اين وضعيت در دوران ائمه طاهرين كه حكومت‏هاى اموى و عباسى بر اريكه قدرت سياسى قرار داشتند بسيار شديد و هولناك بود. بديهى است در چنين شرايطى حفظ تشيع كه تبلور اسلام راستين است جز با به‏كارگيرى تقّيه امكان‏پذير نبود. ❕با توجه به اين شرايط مى‏توان به واقع‏نگرى، دورانديشى و روش و منش حكيمانه ائمه اهل‏بيت عليهم السلام پى برد. آنان با به كارگيرى چنين شيوه خير خواهانه و مصلحت انديشانه‏ توانستند حقايق دين را براى مردم بيان كنند، و با تحريف‏هاى معنوى كه افرادى به عمد يا سهو در آيين اسلام انجام مى‏دادند، به گونه‏اى شايسته و استوار مبارزه و مذهب تشيع را حفظ كنند. در حقيقت اگر بناست در اين باره كسى ملامت و نكوهش شود، اين حكومت‏هاى جابر اموى و عباسى، و ديگر حكومت‏هاى ستمكار در دنياى اسلامند كه بايد سرزنش شوند؛ حكومت هايى كه بدترين ظلم‏ها و ستم‏ها را در حقّ شيعه اعمال مى‏كردند. هم‏چنين بايد آن دسته از علماى اهل سنت ملامت شوند كه بر مباح بودن جان و مال و آبروى شيعيان فتوا داده، و حكومت‏ها را بر اعمال شكنجه و قتل و غارت شيعيان ترغيب مى‏كردند. 📚شیعه شناسی , رضوانی , ج ٢ ص ٦٥٣ ❕از آنجا كه حكومت‏هاى ستمگر بنى‏اميه و بنى‏عباس در طول تاريخ، با شيعيان سرستيز داشته و كمر به كشتار آنان بسته بودند، آنان به فرمان قرآن تقيّه نموده و عقايد راستين خويش را كتمان كردند و بدين سان، جان خود و ديگر برادران مسلمان خويش را در آن شرايط دشوار، نجات دادند. 📚به منظور آگاهى بر كشتار بى‏رحمانه شيعيان، توسط پادشاهان بنى‏اميّه و بنى‏عباس، به كتابهاى: «مقاتل الطالبيّين» نگارش ابوالفرج اصفهانى‏ و «شهداء الفضيله»، نگارش علامه امينى‏ و «الشيعه و الحاكمون»، نگارش محمد جواد مغنيه‏ ، مراجعه فرماييد. ❕كارنامه زندگى خلفاى اموى و عباسى سرشار از ظلم و ستم است. در آن روزگار، نه تنها شيعيان به علت اظهار عقيده مطرود و منزوى شدند، بلكه محدثان اهل سنت نيز در دوران مأمون در مسئله «خلق قرآن» غالباً راه تقيه را در پيش گرفته و جز يك نفر همگى پس از صدور بخشنامه مأمون درباره خلق قرآن، بر خلاف عقيده قلبى خويش موافقت نشان دادند، كه داستان آن در تاريخ آمده است. 📚تاريخ طبرى: ج 7 ص 195- 206. ❕به قدری عرصه بر شیعیان تنگ بود که علمای اهلسنت نقل می کنند : " اگر به کسی زندیق و یا کافر می گفتند برای او دوست داشتنی تر بود تا این که به او شیعه علی بگویند " " أن الرجل ليقال له زنديق أو كافر أحب إليه من أن يقال شيعة علي‏ " 📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏11، ص: 44 👌اگر امامان اهل بيت (عليهم السلام) با تأكيد فراوان روى مسأله تقيّه تأكيد نكرده بودند، تا آنجا كه فرمودند: «تِسْعَةُ أعْشَارِ الدِّينِ التَّقِيَّةُ "؛ نه دهم دين تقيه است " ( المحاسن ج ١ ص ٢٥٩ ) , «لا ايمان لمن لا تقيه له " ايمان ندارد كسى كه اهل تقيه نيست». ( قرب الاسناد ص ٣٥ ) و «التقيه من دينى و دين آبائى؛ تقيه از دين من و دين پدران من است». ( الکافی ج ٢ ص ٢١٩ ) ❕ شايد عدد كشتگان شيعه در عصر بنى اميّه و بنى عبّاس به صدها هزار يا ميليون‏ها نفر مى‏رسيد، يعنى دهها برابر كشتارهاى بيرحمانه و وحشيانه‏اى كه داشتند انجام مى‏دادند. آيا كمترين ترديدى در مشروعيّت تقيّه در چنين شرايطى مى‏توان داشت؟ ❗️ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌در روایت مورد استناد معاند نیز امام ع در برابر یک سوال به سه تن , سه پاسخ مختلف می دهد تا دشمنان متوجه ارتباط آنان با ائمه و تشیع آنان نشوند تا به این وسیله جانشان حفظ شود : " اين عمل براى ما خير و موجب بقاء ما مى‏باشد، اگر شما بر يك امر متّفق باشيد دشمنانتان قصد شما را نموده و بقاء شما و ما را مختل مى‏كنند. " 📚علل الشرایع ج ٢ ص ٣٩٥ 👌نمونه این که امامان علیهم السلام به شیعیان از روی تقیه فتوای موافق با عقیده دشمنان می دادند تا جانشان حفظ شود , می توان به داستان علی بن یقطین اشاره کرد که دشمنان درصدد بودند که او را به جرم تشیع بکشند , اما وقتی دیدند که او مطابق با فتوای امام کاظم ع بر اساس فقه آنان عبادتش را انجام می دهد , از کشتن او صرف نظر کردند . ❗️او در دربار عباسيان بوده و به امر امام كاظم علیه السلام ، به رتق و فتق امور كشور و كمك‏هاى پنهانى به شيعيان مشغول بوده ‏است. اين كمك‏ها، از چشم جاسوسان و سخن ‏چينان حسود، پوشيده ‏نماند و آنان را كه از موقعيت و كاردانى و محبوبيت ابن يقطين ناخرسند بودند، به سعايت از او نزد هارون الرشيد كشاند. در همين زمان، او درباره چگونگى وضو و اختلاف در آن، از امام كاظم سؤال‏ مى ‏كند و امام براى حفظ جان و موقعيت او، مطابق با فتواى اهل‏سنّت نظر مى ‏دهد و بدين صورت، جان او را نجات‏ مى‏ دهد . ❕على بن يقطين نامه به موسى بن جعفر عليه السّلام نوشت كه اگر صلاح بدانيد بخط شريف خود تكليف مرا در كيفيت وضوء ساختن مرقوم فرمائيد تا ان شاء اللَّه‏ تعالى بر طبق آن رفتار كنم؟ ❕حضرت در پاسخ نامه ‏اش مرقوم فرمود: آنچه در باره اختلاف در وضو نوشته بودى فهميدم، و آنچه من به تو دستور دهم در اين باره اين است كه (ابتداء) سه بار آب در دهان بگردانى و سه بار آب در بينى كشى، و سه بار روى خود را بشوئى و آب را بلابلاى موهاى صورت برسانى، و دستان خود را از سر انگشتان تا مرفق بشوئى، و همه سر را مسح كنى و رو و توى گوشهايت دست بكشى و پاهاى خود را تا بلندى مفصل سه بار بشوئى، و به جز آنچه نوشتم به كيفيت ديگرى وضو را انجام ندهى، و از اين دستور تخلف نكنى! 👌 چون نامه به على بن يقطين رسيد، از آنچه آن حضرت مرقوم فرموده بود و همه شيعه در باب وضو بر خلاف آن گويند در شگفت شد ولى با خود گفت: مولا و آقاى من داناتر است به آنچه دستور داده و من نيز فرمانبردار اويم، و هم چنان كه حضرت دستور فرموده بود وضوء ميساخت و با همه شيعه بخاطر امتثال دستور آن بزرگوار در اين باره مخالفت ميكرد، تا اينكه پيش هارون از على بن يقطين سعايت و بدگوئى كردند، و به او گفتند: او مردى است به مذهب رافضيان و با تو مخالف است، هارون به برخى از نزديكان خود گفت: در باره على بن يقطين نزد من زياد حرف ميزنند، و او را متهم بمخالفت با ما و ميل بسوى مذهب رافضيان كرده ‏اند، و من در انجام خدمتش نسبت بخود تقصير و كوتاهى نديده ‏ام و بارها او را آزمايش كرده و نشانه از اين تهمتها كه به او زنند در او نديده ‏ام، و ميخواهم به وسيله سر از كار او درآوردم بطورى كه خود او هم نفهمد كه مجبور شود از من پرهيز كرده تقيه نمايد . ❕به او گفتند: اى امير المؤمنين رافضيان در مسأله وضو با سنيان اختلاف دارند و اينان سبك وضو ميگيرند و پاها را نمى ‏شويند، پس چنانچه نفهمد از كيفيت وضو گرفتنش او را آزمايش كن، هارون گفت: آرى اين راهى است كه از اين راه مذهب او آشكار شود، سپس چندى او را بحال خود واگذاشت، آنگاه او را بكارى در خانه خود واداشت تا اينكه هنگام نماز شد، و على‏ بن يقطين معمولا در اطاقى خلوت براى وضو و نماز ميرفت، پس هارون وقت نماز پشت ديوارى ايستاد بطورى كه على بن يقطين را ميديد ولى على بن يقطين او را نميديد، پس آب براى وضو خواست، و سه بار آب در دهان گردانده و سه بار در بينى كشيد، و سه بار روى خود را شسته و لابلاى موهاى صورت را آب رسانده، و از سر انگشتان تا مرفق را سه بار شست و همه سرش را مسح كرد و گوشها را دست كشيد و پاهاى خود را سه بار شست و هارون در تمام اين احوال او را نگاه ميكرد، و چون ديد كه على بن يقطين چنين كرد خود دارى نتوانست و آمد خود را بعلى بن يقطين نشان داده و آواز داد: اى على بن يقطين دروغ گويد هر كس كه بپندارد تو رافضى هستى، و از آن پس وضع او در پيش هارون نيكو شد . ❕ پس از اين جريان بدون سابقه (نامه‏ نگارى از طرف على بن يقطين) نامه از حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام به او رسيد كه اى على بن يقطين از اين ساعت به بعد چنانچه خداوند دستور فرموده وضوء بگير، روى خود را براى وجوب يك بار بشوى و بار ديگر براى شاداب شدن بشوى و دستهاى خود را دو بار همچنان از مرفق بشوى، و پيش سر را با روى دو پابا زيادى آب وضو مسح كن، زيرا آنچه بر تو ترسيده ميشد از بين رفت، و السلام.» 📚ارشاد مفید ، ج 2 ص 227 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👆👆👆این دو پست اخر رو بخونید، یکی از شبهات وارده بر شیعه این هست.که همراه با جواب میباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊💯🔥 زوایای موازی حدیث غدیر 🔥💯🔊 🛑تا حالا همچین چیزایی شنیده بودید⁉️ از منابع اهل سنت...📚 سوالی 1400 ساله... 😳😍 التماس تفکر 💡⚖🔬 الروافض الحيدري @ravafez_alhaydari
تصحیح المذهب
🔊💯🔥 زوایای موازی حدیث غدیر 🔥💯🔊 🛑تا حالا همچین چیزایی شنیده بودید⁉️ از منابع اهل سنت...📚 سوالی 1400
یکی از مواردی که مغفول مانده شاید، این باشد که لفظ من کنت مولاه... مختص غدیره، در حالی که قبل از ان نیز بوده است. پیشنهاد دیدن✅
بسم الله الرحمن الرحیم. السلام علیک یا سیدی و یا مولای. الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین عید ولایت، عید غدیر خم، بر مسلمانان، دوستداران و پیروان مولای متقیان، امام علی علیه سلام مبارک باد.🌹 خدایا بحق این شب قدر عزیز، بقیةالله الأعظم را برای نجات جهان بشریت، هر چه سریعتر ، برسان. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و أهلک أعدائهم وأنصر جیوشهم.
تصحیح المذهب
ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَرِهُوا مَا أَنزَلَ اللهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ 🔰 آنها از آنچه که خداوند نازل کرده کراهت داشتند و از این رو، خدا اعمالشان را حبط و نابود کرد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ فقال: یا ابن عباس، أتدری ما منع قومکم منهم بعد محمد، صلى الله علیه وسلم؟ فکرهت أن أجیبه فقلت: إن لم أکن أدری فإن أمیر المؤمنین یدرینی! فقال عمر: کرهوا أن یجمعوا لکم النبوة والخلافة فتبجحوا على قومکم بجحاً بجحاً، فاختارت قریشٌ لأنفسها فأصابت ووفقت. فقلت: یا أمیر المؤمنین، إن تأذن لی فی الکلام وتمط عنی الغضب تکلمت. قال: تکلم. قلت: أما قولک یا أمیر المؤمنین: اختارت قریشٌ لأنفسها فأصابت ووفقت، فلو أن قریشاً اختارت لأنفسها حین اختار الله لها لکان الصواب بیدها غیر مردود ولا محسود. وأما قولک: إنهم أبوا أن تکون لنا النبوة والخلافة، فإن الله، عز وجل، وصف قوماً بالکراهة فقال: (ذلک بأنهم کرهوا ما أنزل الله فأحبط أعمالهم) محمد: ..... فقال عمر: هیهات هیهات! أبت والله قلوبکم یا بنی هاشم إلا حسداً لا یزول. فقلت: مهلاً یا أمیر المؤمنین، لا تصف قلوب قوم أذهب الله عنهم الرجس وطهرهم تطهیراً بالحسد والغش، فإن قلب رسول الله، صلى الله علیه وسلم، من قلوب بنی هاشم. فقال عمر: إلیک عنی یا ابن عباس. عمر گفت:ای ابن عباس،آیا مى دانى چرا بعد از محمّد(ص) قوم شما خلافت را از شما (بنى هاشم) دریغ داشتند؟ من دوست نداشتم جوابش را بدهم، لذا گفتم: اگر از سبب آن آگاه نباشم، امیرالمؤمنین! (یعنى عمر) مرا به آن آگاه خواهد ساخت. گفت: چون مردم نمى خواستند نبوّت و خلافت در یک خاندان جمع شود و آنگاه شما بر مردم فخر کنید! از این رو، قریش براى خود خلیفه اى برگزید و موفّق نیز بود. گفتم: اگر اجازه بدهى من سخن بگویم و بر من خشمگین نشوى، من سبب آن را خواهم گفت عمر به من اجازه داد و من نیز گفتم: اینکه گفتى قریش خلیفه اى برگزید و موفّق نیز بود، اگر قریش آن کس را که خدا اختیار کرده بود (یعنى على را بر مى گزید)، آن زمان موفّق بود. امّا اینکه گفتى قریش کراهت داشت که خلافت و نبوّت در ما جمع شود، بدان که خداوند در قرآن گروهى را که از پیروى دستورات الهى کراهت داشتند، نکوهش کرده، مى فرماید: ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَرِهُوا مَا أَنزَلَ اللهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ آنها از آنچه که خداوند نازل کرده کراهت داشتند و از این رو، خدا اعمالشان را حبط و نابود کرد. خلیفه دوم (در برابر سخنان ابن عبّاس عصبانى شد و سخنانى گفت، از جمله) گفت: به خدا سوگند! در دل هاى شما بنى هاشم حسادتى است که از بین نمى رود و کینه و غِشّى وجود دارد که هرگز زایل نمى شود!». گفتم: آرام باش اى امیرالمؤمنین! قلبهاى گروهى که خداوند از آنها رجس و پلیدى را برده و به طور کامل آنها را پاک گردانیده، به حسادت و غش وصف نکن! زیرا قلب پیامبر(صلى الله علیه وآله) نیز از قلب بنى هاشم است عمر خشمگین شد و (در برابر پاسخ منطقى ابن عبّاس) گفت: «إلیک عنّی یا ابن عبّاس; اى ابن عبّاس از من دور شو!». مشاجره ابن عباس با عمر بن خطاب، حول خلافت الهی
https://youtu.be/qJ-kly9lD0M?si=NDG6lBQkv8T5Csqz کلیپ جالب جناب شریفی و سوالاتی از اهل سنت
شرح بعد از : واقعه عزل ابوبکر از تبلیغ آیات سوره توبه(برائت) بر مشرکان مکه! 🟨 پاسخ کوبنده ابن عباس به خلیفه دوم اهل سنت، پیرامون خلافت امیرالمومنین علی علیه‌السلام، و مسکوت شدن عمر بن خطاب! 👈 ابوالقاسم ابن عساکر دمشقی مورخ نامیِ سنی مذهب (م۵۷۱ ھ۔ق) پس از نقل روایتی در شرح ماجرای عزل ابوبکر روایت میکند: «ابن عبّاس گوید: هنگامى كه در يكى از راه هاى مدينه، دست در دست عُمَر میرفتيم، به من گفت: اى ابن عبّاس! بى گمان، سَرور تو ( امام على علیه السلام) را مظلوم میدانم. گفتم: اى اميرمؤمنان! پس، حقِّ به ستم بُرده شده اش را به او باز گردان! دستش را[عمر بن خطاب] از دستم بيرون كشيد و زير لب، چيزى گفت و از من دور شد. سپس ايستاد تا به او رسيدم و به من گفت: اى ابن عبّاس! بى گمان، مردم ، سَرور تو را كوچک دانستند! گفتم: به خدا سوگند ، پيامبر خدا ، هنگامى كه او را روانه كرد و به وى فرمان داد كه [ آيات ] برائت را از ابوبكر بگيرد و بر مردم بخوانَد، او را كم سن و سال نشمرْد ! پس عمر، ساكت شد!» 📔 تاریخ مدینه دمشق ، ج۴۲ ص۳۴۹ بررسی سندی👈 اینجا کلیک کن
از عجیب و غریب‌ترین جملاتی که عبد العزیز دهلوی در تحفه اثنا عشریه گفته آنجایی است که در باب هفتم، در ردّ استدلال شیعیان به حدیث غدیر چنین سُراییده: "اهل عربیت قاطبةً انکار کرده‌اند که "مولی" به معنای "اولی" آمده باشد." مرحوم صاحب عبقات نیز در ردّ ادعای دهلوی، از کتب تفسیر، ادب، غریب القرآن والحدیث، شروح شعر و ... تصریحات متعددی از سوی بزرگان ادب عرب در طول تاریخ ذکر می‌کند و اثبات می‌کند بر خلاف ادعای خلاف واقعِ دهلوی، اهل عربیت، "الأولى بالشئ" را از معانی "مولی" برشمرده‌اند.(رک: مجلد هشتم _ حدیث غدیر) از افرادی که صاحب عبقات از او در این مبحث یاد می‌کند، ادیب شهیر قرن سوم و چهارم، محمد‌ بن القاسم الأنباری (328هـ) است. وی در کتاب المشکل في معاني القرآن، می‌گوید: "والمولی ينقسم إلى ثمانية أقسام: ..... والمولى الأولى بالشئ ...." از آنجایی که این اثر به دست مرحوم میرحامدحسین نرسیده بود، ایشان این مطلب را از الشافی تأليف سید مرتضی رضوان‌الله‌علیهما نقل کرده‌اند. (عبقات‌الانوار، حدیث غدیر، ج۸، ص۱۰۲ به بعد؛ الشافي، ج ۲، ص ۲۷۲) متأسفانه همچنان کتاب "المشکل" از آثار مفقود ابن الأنباري به شمار می‌رود. اما ابن الأنباري بحمدلله حداقل در سه اثر دیگرش که امروزه در دسترس است به این حقیقت تصریح نموده است: ● ۱) الأضداد: فالمولَى الأَوْلى بالشَّيء، قال الله عزّ وجلّ: النَّارُ هِيَ مَوْلاَكُمْ، فمعناه هي أَوْلى بِكُم (ط العصرية، ص ٤٦) ● ۲)شرح القصائد السبع الطوال الجاهليات: قال الله عزّ وجلّ: {النّارُ هِي مَولاَكم} أراد هي أولى بكم وقال سبحانه: {وأنّ الكافِرينَ لا مَولى لَهُم} (ط دار المعارف، ص ۵۶۶) ● ۳)الزاهر في معاني كلمات الناس: ويكون المولى: الأولى. قال الله عزّ وجلّ: {النارُ هي مولاكُمْ} معناه: هي أولى بكم (ط الرسالة ج۱، ص۱۲۵) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش دهم ) 🔰 ۹_ سایر ازدواج ها ( ام کلثوم بنت جعفر و ابان بن عثمان _سکینه بنت حسین با زین بن عمرو بن عثمان _ فاطمه بنت حسین با عبدالله بن عمرو بن عثمان _ام قاسم بنت حسن با مروان بن ابان بن عثمان ) ✴️ ازدواج های فوق از حیث محل بحث بودن از ازدواج های قبلی که بیشتر محل شبهه بودند از اهمیت کمتری برخوردار هستند ، لذا بصورت کلی به آنها پاسخ خواهیم گفت: 🔸بارها بیان شد که ازدواج های عرب صدر اسلام متاثر از نوع نظام اجتماعی حاکم بر فضای عرب آن زمان بوده ، که منجر به برقراری پیوندهای این چنینی می شد. 🔹ما من باب نمونه چند ازدواج را ذکر می کنیم که توجه به آنها هم مؤید گفتار ماست و هم پاسخی نقضی به شبهه: 🔺در تاریخ مضبوط است که یکی از شهدای جنگ احد شخصی بود به نام حنظله بن ابی عامر معروف به غسیل الملائکه ، وی پسر ابوعامر از دشمنان سرسخت اسلام و رسول خدا ، بود. ابوعامر کسی بود که در تمامی جنگها بر علیه مسلمانان حضور داشت و درجنگ احد شاهد شهادت پسرش بود، و هیچگاه اسلام نیاورد. همسر حنظله دختر عبدالله بن ابی ، رئیس منافقان مدینه بود. همانطور که مشاهده می شود حنظله پدرش کافر و پدر زنش منافق بوده مع الوصف کسی به این ازدواج با دیده تعجب نمی نگرد ، در ما نحن فیه هم همینطور است، ازدواج اشخاصی از بنی هاشم با اغیار از عرب چه بسا به خاطر وجود خصلتی پسندیده در طرف مقابل باشد، چه کسی می تواند مدعی باشد چون عثمان غاصب خلافت بود لابد پسرش هم آدمی شرور خواهد بود؟ در مثال ذکر شده ابوعامر کافر بود لکن پسرش از اصحاب پیامبر و شهدای احد بود به نحوی که ملائکه بر وی غسل دادند. خداوند در آیه ۱۹ سوره روم می فرماید: «يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَيُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَكَذَلِكَ تُخْرَجُونَ» برخی خروج میت از حی را اشاره به تولد فرزندی صالح از شخصی فاسق و کافر تعبیر کرده اند. 🔺در تاریخ مضبوط است که در جریان سقیفه ، سعدبن عباده که یکی از مدعیان خلافت بود و از رسیدن به خلافت باز ماند ، هیچگاه با ابوبکر بیعت نکرد و سرانجام بعد مدتی توسط دستگاه خلافت در شام ترور شد. اما پسر وی ، قیس بن سعد ، که از محبین اهل بیت بود و فرماندار امام علی در مصر و فرمانده سپاه امام حسن در جنگ ساباط، با خواهر ابوبکر ازدواج کرده بود!!!! حقیقتا این ازدواج از تمامی ازدواج های فوق تعجب برانگیز تر است... چطور قیس حاضر می شود با خواهر کسی ازدواج کند که غاصب خلافت و قاتل پدر اوست؟ آیا غیر از این است که ملاک در ازدواج طرف مقابل است و نه اقوام و عشیره او؟ 🔺در تاریخ ذکر شده که مختاربن ابی عبیده ثقفی که از شیعیان بود و قیامی برای انتقام از کشندگان امام حسین علیه السلام برپا نمود ، داماد نعمان بن بشیر والی معاویه و یزید در کوفه بود ، نعمان بن بشیر همان کسی بود که در صفین مقابل امام علی ایستاد و پدرش بشیر بن سعد اولین کس از انصار بود که با ابوبکر بیعت نمود.... جالب اینجاست که یکی از خواهران مختار همسر عمر بن سعد فرمانده سپاه کوفه در کربلا ، بوده است ، و خود مختار همین عمر سعد را به قتل می رساند. براستی چرا مختار که از شیعیان و منتقمین خون ابی عبدالله علیه السلام بود با دختر نعمان ازدواج کرد؟؟ و باز هم الکلام الکلام..... 🔺 بارزترین مثال ها ازدواج پیامبر اکرم ص با دختر حی ابن اخطب و ازدواج با دختر ابوسفیان بوده است ، که هر دو از سران کفر و شرک در صدر اسلام و از دشمنان درجه یک پیامبر بوده اند.... حال آیا این ازدواج ناشی از اتحاد فکری و شخصیتی بین پیامبر و ابوسفیان یا حی بن اخطب است؟!! ✍ محمدصادق رجبی آزادبنی ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
از ویژگی یاران معصومین علیه السلام. امام صادق عليه السلام فرمود: .... ياران من فقط كسانى هستند كه ورع آنان شديد است، براى خدا عمل مى كنند و اميد به ثواب او دارند، پس اينان اصحاب منند✅ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ قَالَ: قَالَ أَبُو اَلصَّبَّاحِ اَلْكِنَانِيُّ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا نَلْقَى مِنَ اَلنَّاسِ فِيكَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ مَا اَلَّذِي تَلْقَى مِنَ اَلنَّاسِ فِيَّ فَقَالَ لاَ يَزَالُ يَكُونُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ اَلرَّجُلِ اَلْكَلاَمُ فَيَقُولُ جَعْفَرِيٌّ خَبِيثٌ فَقَالَ يُعَيِّرُكُمُ اَلنَّاسُ بِي فَقَالَ لَهُ أَبُو اَلصَّبَّاحِ نَعَمْ قَالَ فَقَالَ مَا أَقَلَّ وَ اَللَّهِ مَنْ يَتَّبِعُ جَعْفَراً مِنْكُمْ إِنَّمَا أَصْحَابِي مَنِ اِشْتَدَّ وَرَعُهُ وَ عَمِلَ لِخَالِقِهِ وَ رَجَا ثَوَابَهُ فَهَؤُلاَءِ أَصْحَابِي نشانی: الکافي ج ۲، ص ۷۷ عنوان باب: الجزء الثاني > كتاب الإيمان و الكفر > بَابُ اَلْوَرَعِ _ 🔰حال ورع چیست؟ 🔰 📚طبق احادیثی: الورع الوقوف عند الشبهة درنگ كردن به هنگام رو به رو شدن با شبهه است اَصْلُ الْوَرَعِ دَوَامُ مُحَاسَبَةِ النَّفْسِ اصل و ریشه ورع،دوام محاسبه نمودن نفس است. شاید تفسیری از ان دو حدیث بالایی، این حدیث باشد👇👇 كَانَ إِذَا ابْتَزَّهُ أَمْرَانِ لَا يَدْرِي أَيُّهُمَا أَفْضَلٌ، نَظَرَ إِلَى أَقْرَبِهِمَا إِلَى الْهَوَى فَخَالَفَهُ آن‌گاه که دو امر او را احاطه می‌کرد و نمی‌دانست کدام‌یک از آن دو برتر است، می‌نگریست که کدام‌یک به هوای نفسش نزدیک‌تر است. سپس با آن مخالفت می‌کرد و دیگری را انجام می‌داد عالیه این حدیث👆✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک یابن رسول الله... حی علی العزا
هدایت شده از روضات الجنات
⚫️ مقتل حضرت عباس علیه السلام ⚫️ حضرت عباس علیه السلام همراه اباعبدالله علیه السلام و در جلوی ایشان می جنگید 🔹 ابن قتیبة دینوری در الاخبار الطوال این چنین نقل می کند: ⬅️ وبَقِيَ العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام قائِماً أمامَ الحُسَينِ عليه السلام يُقاتِلُ دونَهُ، ويَميلُ مَعَهُ حَيثُ مالَ، حَتّى قُتِلَ رَحمَةُ اللّه ِ عَلَيهِ 🔹 حضرت عباس علیه السلام در جلوی امام حسین علیه السلام می جنگید و هر کجا امام حسین علیه السلام می رفتند ایشان هم می رفتند. تا اینکه به شهادت رسید. علیه السلام 🔻 عضو کانال تخصصی روضات الجنات شوید 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1992818820Ceb4024734a
هدایت شده از میراث امامان
جعل و کتمان.pdf
314.7K
جعل و کتمان برای پرده‌پوشی بر مطاعن معاویة بن ابی سفیان https://alasar.blog.ir/1403/04/20/Moawiah @Al_Meerath
سوال⁉️ اَللّهُمَّ اِنَّ هذا یَوْمٌ تَبرَّکَتْ بِهِ (فِیهِ)بَنُو اُمَیَّهَ وَ ابْنُ آکِلَهِ الَْآکبادِ اللَّعینُ ابْنُ اللَّعینِ عَلی لِسانِکَ وَ لِسانِ نَبِیِّکَ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ⭕در این فراز زیارت عاشورا، چرا اسم معاویه اینجا امده؟ مگر ان زمان پسر هندجگر خوار، زنده بود؟ چون میگه ان هذا یوم جواب ✅🔰: با توجه به آنکه در منابع تاریخی، تبرک جستن در روز عاشورا توسط معاویه گزارش نشده، و اساسا به لحاظ تاریخی، در زمان معاویه، عاشورا به عنوان روزی که امام حسین علیه السلام در آن به شهادت رسیده است، معنا و مفهوم و مصداق نداشته است، لذا اگر این نسخه از زیارت عاشورا را بپذیریم، باید انتساب تبرک جستن در روز عاشورا به معاویه را از باب تسبیب و مسلک و مرام بدانیم. یعنی معاویه از کسانی است که سبب شکل گیری ماجرای روز عاشورا شده است و مسلک و مرام او همسو و هماهنگ با سایر بنی امیه است که به این روز تبرک می جستند و لذا شخص معاویه سبب تبرک جستن در این روز شده است. ناگفته نماند که این عبارت در نسخه ی دیگر زیارت عاشورا که به لحاظ منبع و سند، معتبرتر ارزیابی می شود، نیامده است و به جای آن چنین آمده: اللهمّ إنّ هذا یومٌ تَنَزَّلَت فیهِ اللَّعنَهُ علی آلَ زیادٍ و آلَ اُمَیَّهَ و ابنُ آکِلَهِ الاَکبادِ اللَّعینِ بنِ اللَّعینِ علی لِسانِ نَبیِّک ... 📔منبع؛ سامانه پاسخگویی به سوالات دینی(نرم افزار پاسخگو) ✅
هدایت شده از سفينة النجاة
لبيك يا رب الحسين حسين خير الدين هيئة جبرائيل- محافظة الديوانية.mp3
16.35M
‌🔊مداحی عربی 🎤 #️⃣ ع ✳️ ✳️ 🌷اَلّلهُمـّ؏َجِّل‌لِوَلیِّڪَ‌الفَرَج‌َ ❣اَلْحَمدُللهِ الَذے خَلَقَ الحُسيـــن(ع) 🆔 @bm_karbalaei
وجوب‌ وجود‌ حکومت‌ مرکزی‌ و رهبر‌ در‌ جامعه ✅ 👈 : فضل بن شاذان از حضرت رضا(ع) نقل می­‌کند که آن حضرت در بیان علت وجوب اطاعت اولی الامر اموری را ذکر فرموده ... از جمله اینکه: «وَ مِنْهَا أَنَّا لَا نَجِدُ فرقه مِنَ الْفَرَقِ وَ لاملّه مِنَ الْمِلَلِ بَقُوا وَ عَاشُوا الَّا بِقَیمٍ وَ رَئِیسُ لِمَا لَا بُدَّ لَهُمْ مِنْهُ فی أَمْرِ الدِّینِ وَ الدُّنْیا فَلَمْ یجُزْ فی حِکْمه الحکیم أَنْ یتْرک الْخَلْقِ لما یعلم انْهَ لَابُدَّ لَهُمْ مِنْهُ وَ لَا قِوَامَ لَهُمْ الَّا بِهِ فیقاتلون بِهِ عَدُوِّهِمْ وَ یقْسِمُونَ بِهِ فَیئَهُمْ وَ یقِیمُونَ بِهِ جَمْعَهُمْ وَ جَمَاعَتَهُمْ وَ یمْنَعُ ظالمهم مَظْلومهم؛ امام می­‌فرماید: از جمله آن علت­ها این است که ما هیچ یک از فرقه­ها و ملت­ها را نمی­بینیم که جز به وجود یک سرپرست و یک رئیس به حیات خود ادامه داده و باقی مانده است، زیرا برای امر دین و دنیا ناگزیر باید چنین شخصی باشد، بنابراین از حکمت خداوند حکیم به دور است که مخلوقات خود را بی سرپرست بگذارد با اینکه می­‌داند وجود چنین شخصی برای آنها ضروری است و بدون آن زندگی شان تباه می‌شود؛ زیرا تحت رهبری او با دشمنانشان می­‌جنگند و درآمد ملّی و عمومی­شان را عادلانه تقسیم می­‌کنند و به وسیله او نماز جمعه و جماعت بر پا می­‌دارند و دست ستمگران را از حریم حقوق مظلومین کوتاه می­‌کنند». 👈 : اولی الامر فقط ائمه هستند و برداشت و دلالت ما در این قسم حدیث مختص وجوب رهبر برای جوامع و حکومت برای ملت ها هست لذا هیچ حکومت و رهبری مانند ائمه نبودند ، نیستند و نخواهند بود . 👈 : مرحوم صدوق در کتاب علل، با یک سند این روایت را نقل می کند و در عیون اخبار الرضا نیز با سند مشابه و قریب به همان نقل می کند. تعبیر مرحوم صدوق در علل این است: «حَدَّثَنِی عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ النَّیْسَابُورِیُّ الْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنِی أَبُو الْحَسَنِ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَیْبَةَ النَّیْسَابُورِیُّ قَالَ قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ الْفَضْلُ بْنُ شَاذَانَ النَّیْسَابُورِی‏» روایت را فضل بن شاذان نقل می کند و مرحوم صدوق با سه واسطه بیان کرده است. مرحوم صدوق به عبدالواحد بن محمد بن عبدوس، اعتماد زیادی داشته و روایات متعددی از ایشان نقل کرده است. در رجال بیان شده است که مرحوم صدوق به ایشان اعتماد داشته است و او را محل وثوق می دانسته است که روایات او را بعد از نقل تایید کرده است. در مورد عبدالواحد در رجال می گویند که ایشان از مشایخ صدوق است و مرحوم صدوق نزد ایشان حدیث می خوانده است. چنین شخصی با این اوصاف که بیان شد قطعاً مورد اعتماد است و می توان به وثاقت ایشان اطمینان حاصل کرد. علی بن محمد که نفر دوم است مورد اطمینان «کشی» است و درباره ایشان گفته است: ایشان دوست و شاگرد فضل بن شاذان است و کتب فراوانی دارد. این مساله نیز دلیل بر اطمینان اوست و در فضیلت او همین موارد کفایت می کند. فضل بن شاذان نیشابوری نیز مورد تایید «نجاشی» در رجال است که او را ثقه می داند و می گوید ایشان یکی از اصحاب ما از فقها و متکلمین است و در طائفه امامیه شأن و مقام بالایی دارد. شأن ایشان بالاتر از این است تا بخواهیم از او تعریف کنیم. 180 کتاب تالیف کرده است و نام کتب ایشان را نجاشی نقل کرده است. پس واسطه حدیث مورد اطمینان هستند. مرحوم علامه در شرح حال فضل بن شاذان می گوید: «روی عن أبی جعفر الثانی و قیل عن الرضا ایضا...»؛ از امام جواد علیه السلام روایت نقل می کند و گفته شده است که از امام رضا علیه السلام نیز نقل می کند. پس این شبهه نیز پاسخ داده شد که مرحوم فضل بن شاذان می تواند از امام هشتم روایت نقل کند. 👈 روایت : زمانی که خداوند مردم را خلق کرده است و فرموده نباید از این حدود تعدی کنید. در این روایت تهدید می کند اگر از حدود الهی کسی تجاوز کند قطعاً از ظالمین است. برای اطمینان از این که حدود الهی اجرا شود باید پروردگار قیم و امینی قرار دهد که بالای سر مردم باشد تا از حدود الهی تجاوز نکنند. مردم هوای نفس و خواهش های نفسانی دارند و ممکن است از حدود الهی تجاوز کنند و برای جلوگیری از فساد و احقاق حقوق، رهبر و حکومتی لازم است گر نه هر کس بر عقل و شرع خود به قضاوت و رفتار و کردار عمل میکند که تکلیف همچنین جامعه ایی جز تباهی و فساد و ظلم و جهنم نیست .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوالی مهم از اهل تسنن چرا حضرت علی علیه السلام که مرد اول میدان جهاد در زمان حیات پیامبر(ص) بود بعد از شهادت ایشان به اعتراف خود اهل تسنن حاضر نشد در جنگ های خلفاء مقابل کفار و مشرکین و مرتدین شرکت کند اما در مقابل عائشه و طلحه و زبیر و معاویه و عمروعاص و...شمشیر کشید و جنگید؟ اگر حضرت علی علیه السلام خلافت و جنگ های خلفاء را مشروع نمی دانست یا از نظر مولا عایشه و طلحه و زبیر و معاویه و عمروعاص پست تر از کفار و مشرکین بودند؟ جواب شما اهل تسنن چیست؟
حذف روایت سبّ حضرت امیر المومنین علیه السلام توسط مغیرة بن شعبة (علیه الهاویه) از کتاب: 📚سنن ترمذی ✂️⛔ ❌قَالَ: كُنْتُ قَاعِدًا عِنْدَ فُلَانٍ فِي الْكُوفَةِ فِي الْمَسْجِدِ، وَعِنْدَهُ أَهْلُ الْكُوفَةِ، فَجَاءَ سَعِيدُ بْنُ زَيْدِ بْنِ عَمْرِو بْنِ نُفَيْلٍ، فَرَحَّبَ بِهِ وَحَيَّاهُ وَأَقْعَدَهُ عَلَى السَّرِيرِ، فَجَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ يُقَالُ لَهُ قَيْسُ بْنُ عَلْقَمَةَ، فَاسْتَقْبَلَهُ فَسَبَّ وَسَبَّ، فَقَالَ سَعِيدٌ: مَنْ يَسُبُّ هَذَا الرَّجُلُ؟ فَقَالَ: يَسُبُّ عَلِيًّا. فَقَالَ: لَا أَرَى أَصْحَابَ النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - يُسَبُّونَ عِنْدَكَ ثُمَّ لَا تُنْكِرُ وَلَا تُغَيِّرُ..... ✂️ 📌این روایت از چند طریق وارد شده، مثلا از: عبدالله بن ظالم_سعید بن زید_رِيَاحُ بْنُ الْحَارِثِ و... این روایت از طریق؛ [رِيَاحُ بْنُ الْحَارِثِ] می باشد دلائل«↓↓↓» 📚لوامع الانوار، سفارینی. م ۱۱۸۸ هجری . رَوَاهُ التِّرْمِذِيُّ، وَأَخْرَجَ أَبُو دَاوُدَ وَالتِّرْمِذِيُّ عَنْ رَبَاحِ بْنِ الْحَارِثِ قَالَ:  http://lib.efatwa.ir/41599/2/361 📚جامع الاصول، ابن اثیر. م ۶۰۶ هجری  - (د ت) سعيد بن زيد  - رضي الله عنه - قال رِياح بن الحارث: ( ت=سنن ترمذی) http://lib.efatwa.ir/43307/8/557/ ❗منظور از فلانی مغیرة بن شعبة هست👇👇 📚جامع المسانید، ابن کثیر: https://lib.efatwa.ir/43308/3/442 ... رياح بن الحارث: أن المغيرة بن شعبة كان فى المسجد .... فاستقبل المغيرة، فسب وسب، فقال: من يسب هذا يا مغيرة؟ قال: يسب على بن أبى طالب. قال... ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰لازم به ذکر است بالای ۴۰۰ مورد تحریف و حذف در کانال تلگرامی گذاشته شده، و این من باب نمونه بود.
اگر حس کردی بحث جایی میرود که در ان از جانب خود؛ اظهار فضلی یا تحقیر شخصیت دیگری، یا تکبر، پس بحثُ ول کن یا بعدا ادمه بده چون رذیله ای است. چنانچه که ریا قبیح نزد الهی است و آن طلب منزلت و مقامی در قلب هاى مردم به وسیله عبادات و طاعات خداوند متعال است. پس این کار(موارد مذکور در بالا) مثل ریا قبیح است و ممکن است نتیجه ان گناهی نیز باشد. در نتیجه این فشار نفس بر ماست. نیکو آن است که ترک شود کمترین کار این است که به این حدیث گهربار عمل کنیم: 🔵 امام حسن مجتبی علیه السلام: كَانَ إِذَا ابْتَزَّهُ أَمْرَانِ لَا يَدْرِي أَيُّهُمَا أَفْضَلٌ، نَظَرَ إِلَى أَقْرَبِهِمَا إِلَى الْهَوَى فَخَالَفَهُ آن‌گاه که دو امر او را احاطه می‌کرد و نمی‌دانست کدام‌یک از آن دو برتر است، می‌نگریست که کدام‌یک به هوای نفسش نزدیک‌تر است. سپس با آن مخالفت می‌کرد و دیگری را انجام می‌داد 📚اصول کافی
نسبت دورغ عمر بن الخطاب به پیامبر عظیم الشان، صلوات الله علیه و ال و سلم. 💠بخش اول💠 239 -... عَنِ الْأَشْعَثِ بْنِ قَيْسٍ قَالَ: تَضَيَّفْتُ عُمَرَ، فَلَمَّا كَانَ فِي بَعْضِ اللَّيْلِ قَامَ إِلَى امْرَأَتِهِ يَضْرِبُهَا فَحَجَزْتُ بَيْنَهُمَا، فَلَمَّا رَجَعَ إِلَى فِرَاشِهِ وَأَخَذَ مَضْجَعَهُ قَالَ: يَا أَشْعَثُ احْفَظْ عَنِّي شَيْئًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: " لَا يُسْأَلُ الرَّجُلُ: فِيمَا يَضْرِبُ امْرَأَتَهُ عمر بن خطاب، زنش را میزند و سه چیز ادعا میکند، یکیش این هست که از رسول الله ص شنیدم که اگر کسی همسرش رو بزنه، ازش سوال نمیکنن که چرا زدیش. پ. ن: طبق ادعایش از سه چیز دو چیز یادش مونده، پس احتمال نیسان در حدیث منتفیه❌ و از فقره؛ فَحَجَزْتُ بَيْنَهُمَا، در جمله نوع زدن عمر بن خطاب معلومه و یک شخصی حایل شده. ❌ عمر ادعا میکند نباید پرسید چرا زدی پس تالی کلامش عصمت را می رساند. ❌ http://lib.efatwa.ir/45398/1/356 👈 مشاهده سند 👉 💠بخش دوم💠 در حالی که در سیره نبوی مشاهده نشده کسی یا همسری را کتک بزند. أَخْبَرَنَا وَكِيعُ بْنُ الْجَرَّاحِ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عائشة. رضي الله عَنْهَا. قَالَتْ: مَا ضَرَبَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - خَادِمًا لَهُ وَلا امْرَأَةً وَلا ضَرَبَ بِيَدِهِ شَيْئًا قَطُّ إِلا أَنْ يُجَاهِدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ.(رجال موثق) عایشه میگوید حضرت رسول الله (صلی الله علیه و ال و سلم) ... زنی را نزد http://lib.eshia.ir/40237/1/276/ 🔵نتیجه: عمر توجیه فعل شنیع خود را به حضرت رسول الله ص نسبت میدهد. چون کلام عمر، منوط به یکبار نیس،لا یسأل الرجل پس دفعات بعدی رو هم شامل میشود، اگر چنین شد، جواز کتک زدن اثبات میشه،و اما چون افراد ممکنه در این فعل نسبیت بخرج بدن، یکی محکم یکی کمی محکم(احتمال آسیب) پس این عمل از سنت رسول الله ص قابل دریافت نیس و غیر ممکنه. چون حدیث نبوی عبس و بیهوده نیس، و از هوای نفس سخن نمیگوید(ایات اولیه سوره نجم)
چراغ مومن چیست؟💡⁉️ قال الصادق علیه  السلام:...سِرَاجُ الْمُؤْمِنِ مَعْرِفَةُ حَقِّنَا أَشَدُّ الْعَمَی مَنْ عَمِیَ عَنْ فَضْلِنَا... امام صادق علیه السلام...چراغ مومن شناخت حق ما اهل بیت علیهم السلام است و بدترین کوری، کوری از فضائل ما می باشد... 📚بحارالانوار ج ۱۰ ص ۸۹ به نقل از الخصال