eitaa logo
تصریح (تفکر و تأمل و تعقل)
72 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1هزار ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 همش دروغه!! هر وقت میخواهند ایده گران‌سازی را اجرایی کنند، لشگری از اقتصاددانانِ حامی سرمایه‌داری رو میفرستند با دروغ، مسئولین و مردم را به گرانی راضی کنند...
دوستان انقلابی اهل تحلیل، علی رغم فقر شدید خبری و سکوت مسئولان، تحلیل می کنند تا اندک پاسخی باشد به نیاز افکار عمومی. حضرت آقا که صحبت می کنند، عده ای خودبصیرپندار ساکت، خودکار قرمز برمی دارند که فلانی ولایت را نمی فهمد یا فلانی ضد ولایت است. دستگاه های مسئول هم فقط سخنان آقا را تکرار می کنند. ✍دکتر حمیدرضا مقصودی
◻️نخودسیاهِ راهکار فرهنگی برای کنترل ناهنجاری‌های اجتماعی! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹سالیانی است هر زمانی که برخی از مدیران کشور، تصمیمی بر مواجهه با فعالیت‌های ضدفرهنگی و ضداخلاقی در سطح جامعه می‌گیرند مخالفان ارزش‌های اسلامی و دلدادگان لیبرالیسم غربی در کشور ما، با ژستی روشنفکرانه، فریاد برمی‌آورند که «برای اصلاح فرهنگ، فقط باید کار فرهنگی انجام گیرد!» شوربختانه، این القائات لیبرالیستی آنقدر اثرگذار بوده است که بر ذهن و زبان برخی از مسؤولان ارشد کشور و حتی برخی از روحانیان سنتی نیز تأثیر گذاشته است. تا جایی که برخی از آنها را واداشته است که مجریان قانون را به گردن‌کشی دربرابر قانون دعوت کنند! 🔸این در حالی است که اولاً، هیچ هنجاری در هیچ «جامعه‌»ای، به صرف کار فرهنگی، نهادینه نشده و نخواهد شد. به عنوان مثال، تاکنون هیچ کشوری نتوانسته است به صرف فعالیت فرهنگی و با ساخت پویانمایی‌هایی مثل «سیاه‌ ساکتی» و امثال آن ارزشی مثل نظم و انضباط ترافیکی را، که همگان مفید بودن و بلکه ضروری بودن آن را برای حیات اجتماعی درک می‌کنند، نهادینه کند. بلکه در کنار آن و همزمان با تبیین و آموزش و کار فرهنگی، جرایم بسیار سنگین مالی و اعتباری برای نقض قوانین ترافیکی هم وضع کرده‌اند؛ دوربین‌های نظارتی هوشمند برای شناسایی متخلفان و قانون‌شکنان هم نصب کرده‌اند و هزاران نفر را برای نظارت بر حسن اجرای آن قانون به کار گرفته‌اند. ثانیاً، (ص) نیز (که بدون تردید یکی از بزرگ‌ترین تغییرات فرهنگی را در طول تاریخ در شبهه جزیزه عربستان انجام داد) برای تحقق فرهنگ اسلامی هرگز به «اصلاح باورها و بینش‌ها»، و «آموزش‌ ارزش‌ها و ضوابط اسلامی» و امثال آن اکتفا نکرد؛ بلکه به صورتی «جدی، قاطع، سریع و بدون تبعیض» با متخلفین و قانون‌شکنان و مفسدان و هنجارشکنان برخورد سخت هم داشتند. و ثالثاً، این مدعیان هیچگاه حاضر نشده‌اند الگو، راهکار و طرح و برنامه‌ای مشخص از اقدامات فرهنگی مورد نظرشان را برای مواجهه با فعالیت‌های ضدفرهنگی ارائه دهند! هر زمانی که از آنها مطالبه راهکار فرهنگی برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی شده‌ است، گفته‌اند، این کاری دشوار است و باید با کارشناسان نشست و از آنها خواست! و البته شاید خود این آقایان ندانند که ناآگاهانه به سربازانی بی‌مزد و مواجب و ظاهرالصلاح برای «لیبرالیسم فرهنگی» از یک طرف و «آنارشیسم دولتی» از طرف دیگر تبدیل شده‌اند! 🖊احمدحسین شریفی
🔻براندازیِ هویّتی در جمهوری اسلامی -۱ [یکم]. می‌خواهند به‌صورت تدریجی و تکه‌تکه، جمهوری اسلامی را مشروط و محدود کنند؛ طرح‌هایی به‌ظاهر فرهنگی و در باطن، امنیتیِ خود را قطعه‌قطعه اجرا می‌کنند تا حسّاسیّت‌ها، چندان برانگیخته نشوند و امکان پیشروی برای‌شان وجود داشته باشد. این پیشروی‌ها، کار را به مرحله‌ای خواهد رساند که نظام، امکان عمل و مواجهه را از دست خواهد داد و دچار انفعال یا مصلحت‌اندیشی می‌شود. به زبان فقهی باید گفت می‌خواهند ولیّ‌فقیه را از وادی «حقیقت» به وادی «مصلحت» سوق بدهند و استقرار شریعت را از نظر اجتماعی، ممتنع سازند. موقعیّت‌هایی می‌آفرینند که در آنها، باید بر اساس اصل تزاحم و تقدیم اهم بر مهم عمل کرد و از پاره‌ای ارزش‌ها گسست و خطوط قرمزِ دیگری را ترجیح داد. وقتی به‌صورت کلّی و راهبردی نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که خطوط قرمزِ فرهنگی، یکی پس از دیگری، در حال شکسته‌شدن هستند و ما همچنان در حال عقب‌نشینیِ ارزشی هستیم. بدیهیّات فرهنگیِ دهۀ شصت، ابتدا به «پرسش» و «ابهام» تبدیل می‌شوند و آن‌گاه به فاصلۀ اندکی، حالت «مسأله‌وار» و «مناقشه‌برانگیز» می‌یابند و باید به‌ناچار و از سرِ اضطرار، از آنها عبور کرد. اگر مجموعی و برآیندی به عرصۀ فرهنگی بنگریم، حیرت خواهیم کرد که چگونه این مسیر افولی و نزولی را پیموده‌ایم، ولی مسأله این است که نگاه ما، قطعه‌ای و تکه‌ای است و رویدادها را در کنار یکدیگر نمی‌نشانیم و نظرِ راهبردی به عرصه نمی‌افکنیم. [دوم]. شگرد جریان تجدّد در این زمینه، «عادی‌سازی» است و برای عادی‌سازی نیز باید حوصله داشت و کار را به زمان سپرد. ابتدا یکی از ارزش‌ها را به بحث عمومی می‌کشانند و دربارۀ آن، شبهه و اشکال مطرح می‌کنند و در همین راستا، «مفهوم‌سازیِ منفی» می‌کنند تا زمینۀ اجتماعی، فراهم آید. سپس ضربه‌های کاری و ناگهانی وارد می‌آورند تا «پیشرویِ جهشی» رخ بدهد. تجربۀ کشف حجاب، صورت تامّ و تمامی از این صحنه‌آرایی است. از سال‌های آغازین دهۀ نود، جریان مهاجرت برخی بازیگران به وقوع پیوست و این مهاجرت‌ها، به کشف حجاب و برهنگی، گره خورد. در آن دوره، امکان کشف حجاب در درون ایران، افسانۀ محال و نشدنی به نظر می‌رسید، اما برای زمینه‌سازی، کشف حجابِ پنهانی در دستورکار قرار گرفت. مفاهیمی همچون «آزادی‌های یواشکی»، «چهارشنبه‌های سفید»، «نه به حجاب اجباری»، در همین دوره ساخته شدند. در سال نودوشش، ناگهان مفهوم «دختران خیابان انقلاب» را صورت‌بندی کردند که در ذیل آن، برخی زنان در خیابان و آشکارا، روسری خود را بر سرِ چوب نهادند. شاید حدود سی نفر در شهرهای مختلف، چنین کردند و با همۀ آنها نیز مواجهۀ قضائی صورت گرفت، اما نه‌فقط این موج تصنّعی و سازمان‌دهی‌شده، فروننشست، بلکه چندی بعد، مسألۀ امکان کشف حجاب در درون وسیلۀ نقلیه مطرح شد؛ با این توجیه که درون وسیلۀ نقلیه، حریم خصوصی است. انتخابات ریاست‌جمهوری در سال نودوشش که در آن، تکنوکرات‌ها به قدرت رسیدند، به صحنۀ معاملۀ آنها بر سرِ حجاب تبدیل شد و زین‌پس، جریان تجدّدی احساس کرد که شرایط از نظر سیاسی، فراهم شده است. [سوم]. در این میان، حاکمیّت، هیچ طرح و تدبیری برای مواجهه با موج شکل گرفته در دست نداشت و نظاره‌گر و منفعل بود. همه در انتظار تصمیم دیگران بودند و یا در انتظار زمان مساعدی که بتوان این زخم را علاج کرد؛ درحالی‌که گذر زمان، رخنه و عفونت ایجاد کرد و اصلاح و تغییر را دشوارتر نمود. بخش‌هایی از حاکمیّت نیز که بینش لیبرالی یافته بودند، کمترین اعتقادی به خطوط قرمزِ فرهنگی از جمله حجاب نداشتند. این «وضعِ رهاشده»، سبب گردید که حدود شصت درصد از کشف حجاب، در همین مدّت به وقوع بپیوندد. تنها امری که می‌توانست حاکی از مواجهۀ نظام باشد، حضور تعداد اندکی گشت ارشاد در نقاط محدودی از شهر تهران بود. این حضور بسیار ناچیز، بسیار بزرگ‌نمایی می‌شد؛ چنان‌که گویا نظام، به قلع‌وقمع زنان و دختران همّت گمارده و به خشونت بی‌پروا روآورده است. واقعیّت، بر رهاشدگی و هرج‌ومرج فرهنگی دلالت داشت، اما روایت، سخن دیگری داشت. حاکمیّت، نه «واقعیّت» را در اختیار داشت و نه «روایت» را. هر دو به دست باد سپرده شده بودند و بدین سبب، حلقۀ محاصرۀ فرهنگی، هر لحظه تنگ‌تر و منقبض‌تر می‌شد. توقع می‌رفت که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این برهه، علاج و تدبیری در پیش بگیرد و چالش‌ها را پیش‌بینی کند و نهادهای فرهنگی را به سوی مقصد واحدی سوق بدهد، اما دریغ از فهم زمانه و ضرورت‌های آن. سرانجام، اغتشاش «زن، زندگی، آزادی» از راه رسید و چهل درصدِ باقی‌مانده نیز به وادی کشف حجاب راه یافتند. 🖊مهدی جمشیدی
🔴 تحقیر و تمسخر، پاسخِ لشکر رسانه ای نئولیبرال ها! 🔹استهزاء، تمسخر، تهمت و اهانت به منتقد و مخالف و کسانی که بگونه دیگری می اندیشند از روش های اصلی کسانی بود که با پیامبران الهی مخالفت می کردند. مخالفین انبیاء الهی آنان را به جنون و دیوانگی متهم می کرده و مورد تمسخر قرار می دادند. 🔸خداوند متعال در چندین آیه از قرآن کریم بالاخص در آیه 11 سوره مبارکه حجر می فرماید: «وَمَا يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ» هیچ پیامبری به سراغ آنها نمی‌آمد مگر اینکه او را مسخره می‌کردند. 🔹از مهمترین اهانت ها و موارد استهزاء هم این بود که پیامبران را دیوانه و مجنون می خواندند. در آیه 6 سوره حجر آمده: «وَقَالُوا يَا أَيُّهَا الَّذِي نُزِّلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ إِنَّكَ لَمَجْنُونٌ» و گفتند: «ای کسی که «ذکر» [= قرآن‌] بر او نازل شده، مسلماً تو دیوانه‌ای! 🔸در این مطلب نه فرد، شخصیت یا گروه و جریانی را به اندازه پیامبران الهی معصوم می دانیم و نه هم مخالفین و منتقدین را مشرک و کفار! مقصود این است که افراد و گروه ها از چه روش هایی در برخورد با مخالفین یا منتقدین خود استفاده می کنند؟ 🔹بطور مثال درباب سیاست های اقتصادی که دوسه دهه در کشور به اجرا درآمده و نتایج آن از آفتاب هم روشن تر است، جریانی که آموزه های اقتصاد کلاسیک و سیاست های لیبرالی را وحی منزل می دانند، خطاب به منتقدین و مخالفین از چه واژه ها و جملاتی استفاده می کنند؟ آیا تاکنون پاسخ منطقی و قانع کننده ای به ابهامات و سوالات و انتقادات داده اند یا افراد و گروه های مخالف را با الفاظ دیوانه و مجنون و ... مورد استهزاء قرار می دهند؟! آیا بجز استهزاء و تحقیر و تمسخر، پاسخی منطقی از آنان شنیده اید؟ 🔸می گوئیم ثمره این سیاست ها در کشورهای جهان سوم(اصطلاح مورد استفاده اندیشمندان غربی!) یا کشورهای توسعه نیافته چه بوده؟ ثمره حذف یارانه ها، کوچک سازی دولت، خصوصی سازی منابع و انفال و اموال عمومی و وابسته کردن اقتصاد کشور به دلار و جهانی سازی قیمت ها چه بوده؟ پاسخی بجز استهزاء و تمسخر ندارند! 🔹به دوستانی که در این مسیر کار پژوهشی و علمی و رسانه ای انجام داده و از استهزاء و تحقیر دیکتاتورهای علمی و روشنفکرمأبی ابایی ندارند یادآور می شوم که این اهرم - اهرم تحقیر و تمسخر - در طول تاریخ برای منکوب کردن پیامبران الهی استفاده می شده؛ حتماً هم برای پیروان راستین عدالت و حق نیز استفاده خواهد شد. از تحقیر و تمسخر نباید ترسید. 🔸امروز افکار عمومی روشن تر از پیش شده؛ خیلی از مردم هم می دانند که با اجرای سیاست های حذف یارانه ها در دهه 80 و فرمان خصوصی سازی و واگذاری اموال ملت به طبقه سرمایه دار، نه تنها مشکلات کشور حل نشده بلکه ناترازی ها بلای جان اقتصاد کشور شده و بحران های پی در پی را فراهم آورده! ناترازی بنزین و برق دقیقاً از زمانی شکل گرفته که جهانی سازی قیمتها و وابستگی به دلار در این کشور نهادینه و نیروگاه ها و پالایشگاه ها به بخش خصوصی واگذار شده است. این فرمان، نتیجه ای جز سقوط و فروپاشی اجتماعی و اقتصادی نخواهد داشت. 🔹ما فقط بیم دهنده و هشداردهنده هستیم؛ این هشدارها واضح و روشن است. چرا شنیده نمی شود؟ ✍داود مدرسی یان
🔻براندازی هویّتی در جمهوری اسلامی -۲ [چهارم]. در مواجهه با اغتشاش «زن، زندگی، آزادی»، بسیاری از نیروهای انقلابی دچار انفعال ذهنی و شناختی شدند و از اغتشاش، روایت وارونه ارائه کردند. همچنان که در فتنۀ سال هشتادوهشت، کسانی تصوّر می‌کردند که مسأله، «تقلّب در انتخابات» است، در اینجا نیز گمان کردند که مسأله، «مواجهۀ گشت ارشاد» است؛ این یعنی روایت آنها، تطابق ابتدایی با روایت جریان تجدّدی داشت. به‌بیان‌دیگر، در صورت مسأله، مخرج مشترک با جریان تجدّد یافته بودند و این خود، بر پاسخ‌ها و راه‌حل‌ها نیز اثر جدّی می‌گذاشت. جریان فرهنگی و رسانه‌ای متجدّد، دست‌کم از سال‌های آغازین دهۀ نود، بر حجاب متمرکز شده بود و معطوف به آن، مفهوم‌سازی منفی و چهره‌سازی می‌کرد و می‌کوشید زمینه را برای ایجاد یک «جبهۀ نزاع» فراهم آورد و در نهایت نیز در یک نقطۀ بحرانی، به آنچه که می‌خواهد دست یابد. در تمام سال‌هایی که آن «زمینه‌های فکری» و «بسترهای اجتماعی» پدید آمدند و ذره‌ذره و قطعه‌قطعه، مقدّمات تدارک دیده شدند، نیروهای انقلابی در غفلت و خاموشی به سر بردند و سرانجام در نقطۀ بحرانی، یعنی در متن اغتشاش، تازه دریافتند که چه رخ داده است. البته همچنان که اشاره شد، حتی در این نقطه نیز بسیاری در اثر خطای تحلیلی، پنداشتند که مسأله، قابل‌تقلیل به مواجهۀ گشت ارشاد است و ریشۀ همۀ این تنش‌ها و تلاطم‌ها، در عملکرد نیروی انتظامی است؛ حال‌آن‌که طرح فرهنگیِ جریان تجدّدی از آغاز، نفی اصل حجاب و زدودن الزام قانونی به آن بود. کلیدواژۀ «حجاب اختیاری»، نشان می‌دهد که در نظر آنها، باید جنبۀ قانونی حجاب، کنار نهاده شود و حجاب در حد یک انتخاب شخصی و سلیقه‌ای، تنازل یابد، نه این‌که نوع مواجهه با کشف حجاب، تغییر کند و سازوکارهای فرهنگی و هویّتی انتخاب شوند. [پنجم]. اما چرا جریان تجدّدی در پی نفی جنبۀ قانونی حجاب و تبدیل آن به یک انتخاب شخصی و سلیقه‌ای بود؟ چرا این جریان، یک دهه در این‌باره، تلاش رسانه‌ای و نمادین کرد و کوشید جامعه را به سوی انگارۀ حجاب اختیاری سوق بدهد؟ مگر کشف حجاب در معادلۀ براندازی جمهوری اسلامی، چه سهم و نقشی دارد؟ کشف حجاب، چگونه به براندازی کمک می‌کند و این امر فرهنگی، چه نسبتی با امر سیاسی دارد و به چه واسطه‌هایی در تداوم حاکمیّت، اختلال ایجاد می‌کند؟ پاسخ‌دادن به این پرسش در شرایط کنونی که کشف حجاب، تعیّن و تحقّق یافته و پیامدها و نتایج آن را به وضوح مشاهده می‌کنیم، دیگر کار دشواری نیست. همچنان که دین اسلام، «شعائر» دارد که وجه نمادین آن را جلوه‌گر و مشاهده‌پذیر می‌سازند و تمایز و حتی اقتدار در عرصۀ عمومی می‌آفرینند، نظام جمهوری اسلامی نیز در حوزۀ زیست زنانه، نمادها و ظهورات و تعیّناتی دارد که از آن جمله، حجاب است. البته این نماد، خودساخته و بشری نیست، بلکه ریشه در حکم الهی دارد و نظام جمهوری اسلامی نیز به سبب این‌که باید در عرصۀ عمومی، احکام شریعت را محقّق کند، آن را قانونی کرد و به‌تدریج، وجه نمادین بخشید. حال در این جغرافیای معنایی، روشن است که درهم‌شکستن حجاب در عرصۀ عمومی، بنیان هویّتی و نمادینِ نظام سیاسی را متزلزل و مخدوش می‌سازد و آن را با چالش مشروعیّت و تنگنای اقتدار روبرو می‌کند. کشف حجاب در قالب شرع، حرام شرعی است و در قالب سیاست، حرام سیاسی؛ چراکه به معنی «نافرمانی مدنی» و «معارضۀ با حکومت دینی» است. در اینجاست که حجاب از حوزۀ فرهنگ و سبک زندگی به حوزۀ امنیّت و اقتدار سیاسی راه و تعمیم می‌یابد و به یک ابزار مهم برای براندازی نظام تبدیل می‌گردد. این تقابل، گرچه یک انتخاب شخصی و فرهنگی معرفی می‌شود، اما در اثر روایت‌پردازی، وجه نمادین یافته و به معنی «کنش براندازانه» است. این معنا، در اختیار فرد نیست که وی بتواند به قصد و نیّت خویش ارجاع بدهد، بلکه در زمینۀ اجتماعی، آفریده می‌شود؛ آنچه را که در متن یک روند اجتماعی، وجه نمادین یافته و ذیل «نه به حجاب اجباری»، تفسیر شده است، قابل بازتفسیر نیست. بنابراین، خواه‌ناخواه، هر کشف حجابی در این موقعیّت روایتی و تفسیری، معنایی جز معارضۀ با حکومت دینی ندارد. پیش از دهۀ نود، نه‌فقط کشف حجاب وجود نداشت، بلکه ضعف در حجاب نیز به معنی تقابل با حکومت دینی، تفسیر نشده بود؛ بلکه به انگیزه‌های شخصی و سلیقه‌ای ارجاع داده می‌شد؛ چنان‌که از «نقص در معرفت دینی» سخن به میان می‌آمد و یا «میل به تبرّج»، برجسته می‌شد. اما در دهۀ نود به این سو، طرح امنیّتی برای ایجاد شکاف میان حاکمیّت و مردم، بر روی مسألۀ حجاب، متمرکز شد و آن را به مهم‌ترین نماد سیاسی و ضدهویّتی خویش تبدیل کرد. 🖊مهدی جمشیدی https://eitaa.com/tasrih
📸 پاسخ رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت شهید رئیسی به توییت مسئول اطلاع رسانی دولت که مشکل برق و گاز را به کم‌کاری دولت های گذشته ربط داد 🔸داود منظور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم در پاسخ نوشت: از کارشناسان مورد وثوقتان بپرسید چرا تا چند ماه گذشته و قبل از شهادت شهید رئیسی چنین اتفاقاتی رخ نمی داد؟ 🔸نه در پاییز که حتی در تابستان هم برق مردم نه با اعلام قبلی و نه غافلگیرانه قطع نمی شد. نیاز مصرفی برق صنایع هم با انتقال به ساعات غیرپیک، به خوبی تامین می شد! فرق می کند…
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت بخیری رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی {رهبر معظم انقلاب} است که امروز سکّان انقلاب را به دست دارد🔸 🤲الهم إِحفظ و سَلِّم و أَیِّد سیدنا القائِد انشاالله 🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلار ۷۵هزار؟ برا چی گریه می‌کنی؟ مگه همتون انگشت نزدید؟ مگه نگفتید ؟ مگه نکردید که هرکسی باشه غیر از ....؟؟؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕او گفت و ما نشنیدیم... 🔺خداروشکر رئیس جمهور لاتی راه میره! خداروشکر رئیس جمهور زن دوم نگرفت! خداروشکر رئیس جمهور در فراغ همسرش گریه میکنه! خداروشکر عارف معاون اول رئیس جمهور برای مشکلات مردم گریه میکنه! خداروشکر همسر رئیس مجلس همایش برگزار میکنه و در توصیف عشق رئیس جمهور به همسرش بغض میکنه! خداروشکر دختران عزیز دو رئیس قوه با هم رفیقن و عکس یادگاری می‌گیرند! 🔸خداروشکر رئیس مجلس در همایش همسرش، از بغض و گریه رئیس جمهور تقدیر میکنه! خداروشکر دور هم خوشن! خداروشکر وسط فشارهای اقتصادی و معیشتی که کمر مردم را شکسته است خانواده هاشون شادن و هر روز مشق وفاق می کنند! خداروشکر یه استاد تمام، شد رئیس جمهورمون! خدایا ازت ممنونیم که حال آقایان خوبه و سیرک سیاسی شان براهه.
حتی در سردترین ایام سال یک نفر هم در ایران از سرما کشته نمی‌شود اما در اروپا در این روزها روزانه هزاران نفر کشته می‌شوند. جالب آنکه در غزه و سوریه هم کسی از سرما نمی‌میرد اما در اروپا و کشورهای صنعتی از سرما می‌میرند. گران کردن نرخ ارز و برق و گاز و انرژی و ... هدفش همین است. همین اتفاقی که در اروپا افتاده! باید طبقات پایین جامعه مصرفشان صفر شود. باید طبقات متوسط جامعه فقط بتوانند کار کنند برای زنده ماندن. "جامعه بازار" و "کالایی شدن" همه چیز هدفش کمک به تولید ثروت نیست! هدفش توزیع به نفع ثروتمندان است. ‌پ‌ن: سالانه بیش از سیصد هزار نفر در اروپا از سرما و گرما کشته می‌شوند. کانال اقْتِصادِفَرهَنگی 💠
💥ما که در سایه‌ی خورشید معذب بودیم چشممان کور، سزاوار همین شب بودیم! 💡از اهل کسی نیست به این ........ بگه کجای نهج البلاغه نوشته با مردم از سر غرور و بی ادبی رفتار کنید؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینگونه تولید ایرانی از بازار داخل و خارج محروم می‌شود... سخنان این تولید کننده را بشنوید. می‌گوید پلی استایرن که یک محصول پتروشیمی است ۹۵۵ دلار به خارج از کشور صادر شده اما بالای ۱۲۰۰ دلار به داخل فروخته شده است. این یعنی نظام اقتصادی ما به شکلی طراحی شده است که با جهانی‌سازی قیمت مواد اولیه ایرانی، اولا هزینه‌های ملت ایران دلاری شود در صورتی که درآمد ریالی دارند؛ ثانیاً تولید کننده ایرانی از مزیت منابع سرشار ایرانی محروم شود. وقتی یک تولید کننده ایرانی ماده اولیه ایرانی را گران‌تر از نرخ صادراتی آن می‌خرد، یعنی این تولید کننده نخواهد توانست با رقیب خارجی خود که همین ماده اولیه ایرانی را خریده است در بازار جهانی رقابت کند. نتیجه این سیاست این است که با دلاری کردن هزینه‌ها و ریالی نگه داشتن درآمدها، قدرت خرید ملت ایران افت می‌کند و در نتیجه تولید کننده ایرانی بازار ایرانی را از دست می‌دهد. علاوه بر این، با فروش مواد اولیه ایرانی بالاتر از قیمت جهانی به تولید کننده ایرانی، تولید کننده ما قدرت رقابت در بازار جهانی را از دست می‌دهد و از بازار جهانی نیز محروم می‌شود. به عبارت دیگر این سیستم استعماری تولید ایرانی را هم از بازار داخلی و هم از بازار جهانی محروم می‌سازد. نتیجه اینکه تولید نابود می‌شود و تنها فعالیت اقتصادی سودآور صادرات مواد خام می‌شود. اینگونه است که ما خام فروش مانده‌ایم. ✍ دکتر سید یاسر جبرائیلی
💡چرا ملت ها شکست اقتصادی می خورند؟! 1⃣ شعار می دهند اما برخلاف سایر کشورها حاضر به محدودسازی خروج سرمایه از کشورشان با اعمال مالیات های سنگین، عوارض، محدودیت‌های نقل و انتقال پول و محرومیت های اجتماعی نیستند. 2⃣ شعار می دهند اما هرگز در شرایط تحریمی، تقاضای غیر ضرور برای ارز را محدود نمی کنند. 3⃣شعار می دهند اما هرگز و به شکل جدی جلوی قاچاق حدود ۲۰ میلیارد دلاری از کشورشان را نمی گیرند. 4⃣ شعار می دهند اما برای بازگشت ارز حاصل از صادرات کالاهایشان به خارج از کشور حاضر به اعمال پیمان سپاری صد در صدی نیستند. 5⃣ شعار می دهند اما حاضر به حفظ ارزش پول ملی و تثبیت نرخ ارزهای خارجی با اقدامات ۱ تا ۴ نیستند و با همراهی با سقوط پول ملی شان تورم، گرانی، کسری بودجه، قاچاق از داخل به خارج، خلق نقدینگی بیشتر و شاید قحطی را برای خودشان به ارمغان می آورند. 6⃣ شعار می دهند اما ارزش پول ملی شان را به بازار انحصاری و تحریمی و سوداگر دلالی ارز به اسم بازار آزاد می سپارند تا هر روز ارزش پول ملی شان سقوط کند. 7⃣ شعار می دهند اما بانک هایشان با خلق نقدینگی و دادن وام و تسهیلات به امور غیر مولد و غیر تولیدی، شکاف تولید و مصرف را زیاد می کند(ناترازی) 8⃣ شعار می دهند اما با خصوصی سازی های بی مورد اموال عمومی به اشخاص بر شکاف طبقاتی درآمد و ثروت افزوده و جامعه را در دنیایی از تبعیض قرار می دهند. 9⃣ شعار می دهند اما حاضر به سامان دهی مالیات ها و گرفتن مالیات از سوداگری، دلالی و فعالیت های غیرمولد و مضر برای جامعه نیستند و در عوض مالیات‌ها را از کارگران، کارمندان و بخش تولید می گیرند. 0⃣1⃣ شعار می دهند اما حاضر به افزایش حقوق کارگران و کارمندان به اندازه تورم نیستند و با این کار بخش عمده ای از جامعه را در فقر، شرایط سخت زندگی و ناراضی قرار می دهند. 1⃣1⃣ شعار می دهند اما .... آری هموطن، اینگونه ملت ها شکست می خورند؛ زمانی که شعار می دهند اما در حوزه اقتصادی بر خلاف آنچه که باید عمل شود عمل می کنند...! ✍دکتر محمد حق شناس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️‍🔥داغ جوان 🎥 نوجوان رشیدش را بی جان در آغوش گرفته و نمیخواهد قبول کند که شهید شده😭 ❤️‍🩹با غم مردم غزه و لبنان چطور شاد باشیم؟؟
این جمله عبدالناصر همتی، پرده برداری از چهره واقعی اقتصاد سیاسی ایران است: «شبکه‌ای از خانواده مدیران دولت آقای روحانی ذينفع گران‌سازی ارز هستند و برای گران‌سازی ارز اعمال فشار می‌کنند». هر حرف دیگری که درباره افزایش نرخ ارز می‌شنوید، داستان‌سرایی است.
پاکیزه از هر آمیختگی بود، اما طاعنان با زبان صد گزش ، شش کلاسه‌اش خواندند و خفاشان از آفتاب وجودش برتافتند. او آسمانی‌تر از آن بود که در بند مضایق زمین‌یان گرفتار آید. چه در شب ذی نور حرم و چه در شب دیجور ورزقان نشان داد که هم خادم‌الرضا و هم خادم‌جمهور است. یادش بخیر و راهش پر رهرو باد
❌آقا فرمود: پاسخ دندان شکن بدهید! دادند؟ فرمود: قدرت ایران را به دشمن بفهمانید! فهماندند؟ فرمود: خطای محاسباتی رژیم غاصب را به هم بزنید! زدند؟ حالا می‌پرسند کدام حرف رهبر روی زمین مانده؟ از مردمی که اجرای حرف برزمین مانده امامشان را مطالبه‌ می‌کنند، طلبکار هم شده‌اند؟!!
رهبر عزیز انقلاب بیشتر از صف اول نشین حرف گوش کن میخواهد ✍️مهمترین مطالبه ی رهبر عزیز انقلاب از جامعه ی مداح در ‌طول این سالها، تبیین بوده و هست...ولی سؤال اینجاست وجداناً شما الان در فضای عموم مداحی کشور، چیزی به عنوان تبیین می بینید؟؟؟ ✍️خواندن ها در چند سبک و سلیقه خلاصه شده،یا مسیر نیزه و شمشیر ها را میگوید که از کجا رفته و از کجا بیرون آمده.... ✍️یا امام حسین علیه السلام را با روانشناس وَ مجلس روضه و ذکر اباعبدالله را با مطب روانشناسی اشتباه گرفته وَ این وجود مقدس با این تعابیر مورد خطاب قرار داده میشود که بغلم کن، بوسم کن، بی تو افسرگی میگیرم و ... ✍️ حتما فردا هم کار به اینجا ها برسد که گفته شود دُزِ قرصام و ببر بالا و تو کپسول ژلوفن منی و ازین دست حرف ها وَ یک عده هم که به اسم نو آوری و سبک های جدید الوُرود به عرصه ی مداحی.... ✍️کلاً معلوم نیست که با آن صداهای خش دار شده چه میگویند و میخوانند و چه جملاتی را بیان میکنند که بخواهیم درباره اش حرف بزنیم....حرف هم که میزنی سریع میگویند در دستگاه امام حسین دخالت نکن... ✍️خلاصه اینکه هیج کجا اثری از تبیین و مکتب تبیینی نمی بینید، مگر اینکه گوشه کنار کسی به تنهایی یک کاری در این راستا انجام دهد. همین.... ✍️اینها مسائلی ست که سازمان ها و نهاد های مداحی باید پیگیر باشند. وگرنه پرداختن به کارهای حاشیه ای و کم ارزش دردی از جامعه ی مداحی دوا نکرده، نمیکند و نخواهد کرد... ⚠️رهبر عزیز انقلاب بیشتر از صف اول نشین حسینه ی امام خمینی حرف گوش کن و پیروِ راه میخواهد. یا علی... ✍️خادم الشهدا : امیر عباسے 🔻کانال رسمی حاج امیر عباسی🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جان مینارد کینز یکی از مطرح ترین اقتصاددانهای دنیا می گوید: «برای واژگون کردن اساس یک مملکت هیچ وسیله ای ظریف تر و مطمئن تر از کاهش ارزش پول رایج نیست تنزل ارزش پول رایج تمام نیروهای پنهان اقتصادی را در راستای نابودی به کار میگیرد و این عمل را به گونه ای انجام می دهد که حتی یک نفر از میلیونها نفر نیز متوجه آن نمی شود». 📚 منبع: جان مینارد کینز، پیامدهای اقتصادی صلح سیاست حذف ارز ترجیحی غلط ترین سیاستی بود که متاسفانه در دولت شهید رییسی عملیاتی شد و موجب کاهش شدید ارزش پول ملی شد. زمزمه تداوم این سیاست ویرانگر در دولت جدید هم به گوش می رسد. زیرا فرمانده این سیاست(دکتر پورمحمدی) در دولت فعلی هم حضور دارد بلکه جایگاهش ارتقا هم یافته. 📣استاد شیخ جواد عبادی(استاد درس خارج) (https://eitaa.com/javadebadi_ir) https://eitaa.com/tasrih
تصریح (تفکر و تأمل و تعقل)
جان مینارد کینز یکی از مطرح ترین اقتصاددانهای دنیا می گوید: «برای واژگون کردن اساس یک مملکت هیچ وسیل
شدیدترین جنگ شناختی بر علیه اقتصاد ایران 🔹 ما در برابر شدیدترین جنگ شناختی بر علیه اقتصاد ایران قرار داریم که در آن حقایق اقتصادی وارونه نشان داده می‌شوند. 🔻 در این جنگ شناختی، حمایت از اقتصاد داخلی و تولیدکنندگان را رانت می‌نامند که باید حذف شود. 🔸 در این جنگ شناختی، گران سازی ارز و کاهش ارزش پول ملی، عین عدالت قلمداد می‌شود. 🔻 در این جنگ شناختی، معنای عدالت اقتصادی این می‌شود که کارگر ایرانی بهای بنزین را به قیمت ترکیه بدهد، ولی دستمزد ریالی اش کفاف چند روز اول ماهش را هم ندهد و نباید افزایش یابد. 🔹 در این جنگ شناختی، بی عملی و بدعملی سیاستگذاران اقتصادی عین تدبیر اقتصادی جلوه داده می‌شود. 🔻 در این جنگ شناختی، سپردن اقتصاد کشور به دست معدود انحصارگران خام فروش تبعیت از علم اقتصاد قلمداد می‌شود، چیزی که با بدیهیات اقتصاد نیز در تعارض است. 🔸 ما دچار یک جهلِ شناختیِ اقتصادی شدیم، که کمر اقتصاد داخلی را به اسم عدالت و مقابله با رانت و فساد می‌شکند و خود مفاسد اقتصادی زیادی به بار می‌آورد. ✍️استاد محمدجواد توکلی (http://eitaa.com/eqmoq2) پ.ن: متاسفانه وزیر اقتصاد فعلی و رئیس سازمان برنامه بودجه خودشان از اصلی ترین افراد این جریان غلط هستند https://eitaa.com/tasrih
در زمان جنگ، مقام معظم رهبری به تیپ الغدیر تشریف بردند. من نیز در خدمت ایشان بودم. معظم له در جمع رزمندگان استان یزد، سخنرانی کردند بعد، به سنگر فرماندهی رفتیم. ناهار را در آن سنگر خوردیم. آیة الله سید روح الله خاتمی نیز حضور داشتند در سنگرها داشتند. ایشان دوران کهولت را میگذراند شخصیت بسیار وارسته ای بود. با دستهای لرزان خود کاسه بزرگی را برداشت، مقداری ماست داخل آن ریخت و بعد شروع کرد به دوغ درست کردن دوغ آماده شد. کاسه دوغ را خدمت مقام معظم رهبری آورد و فرمود: آقا دوغ را برای شما درست کرده ام. آیة الله خامنه ای فرمودند: شما خیلی به زحمت افتاده اید؛ خودتان میل بفرمایید. آية الله سيد روح الله الله خاتمی گفت: اول : باید شما از آن بخورید. من آن دوغ را برای شما آورده ام شما بفرمایید و سپس من از باقیمانده آن به عنوان تبرك خواهم خورد . مقام معظم رهبری خواستند کاسه را بگیرند که آیة الله خاتمی فرمود: نه می خواهم با دست خودم به شما دوغ بدهم بعد، با دست های لرزان خود کاسه را نگه داشت و آقا از آن دوغ آشامیدند. پس از آن که مقام معظم رهبری از آن دوغ نوشیدند؛ آیة الله سيد روح الله خاتمی کاسه را بر روی زمین گذاشت، آن را چرخاند و بعد لب های خود را بر همان جایی که آقا از آن جا دوغ میل کرده بودند، گذارد و دوغ را آشامید! منبع:پرتوی از خورشید،شیرازی،ص۷۵،۷۶ 📚 @DasTanaK_ir | داناب
لینک مطالب کتاب دکترین شوک در چین منتشره در کانادا هاد : دموکراسی و مکتب اقتصادی شیکاگو علیه هم سنگر گرفته‌اند https://eitaa.com/haad1442/978 شوک‌درمانی بیشتر و نه کمتر راهکار میلتون فریدمن برای چین https://eitaa.com/haad1442/984 بازار آزادِ زورکی https://eitaa.com/haad1442/991 @haad1442 کانال هاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر کاری درباره گفتمان سازی اقتصادی تا به حال انجام می دادید را کنار بگذارید و فقط سعی کنید با آن بخش از دوستان و آشنایان تان که در رویای مدرنیزاسیون هستند تنها و تنها درباره همین یک کلیپ صحبت کنید. برایشان توضیح دهید که این گل پسرِ شاخ شمشاد، کیست و چه نقشی در دولت دارد! تک تک جملات همین یک کلیپ را برای خانواده هایتان شرح دهید. به قول رهبر انقلاب تحلیل هم نکنید، فقط تبیین و ترسیم کنید. بگویید شوک درمانی چه شکلی است! اصلاحات مسلحی که در چین به حادثه میدان تیان من منتهی شد را فقط تعریف کنید. اصلا هم تحلیل نکنید، مردم خودشان بلد هستند قضاوت کنند! حقیقتا در ایران جای جلاد و شهید عوض شده است! حتی به نظرم جناب آقای دکتر پزشکیان به عنوان یک ایرانی غیور و مومن و عاشق عدالت علوی، 35 سال پس از جنگ هنوز باورش نمی شود که این همه شعار آزادی، بنیانش تا به این حد خشن است و او در گام های بعد قرار است چنین حدی از خشونت را بر زندگی مردم تحمیل کند! باز هم تاکید می کنم! راجع به شخص صادق الحسینی و نقشی که در گرانی ها و خاموشی ها دارد و ایده آنها فقط و فقط برای مردم قصه ها را تعریف کنید! سرد و بی هیجان هم تعریف کنید! و حتما توضیح دهید که این نسخه بانک جهانی و همان نقشه ای است که آمریکا و اروپا و امارات و کشورهای حاشیه خلیج پشت آن ایستاده اند آن را رویای ایرانی معرفی می کنند که فقط آخوندها و جمهوری اسلامی و مقاومت مخالف آن است. بقیه اش را به خود مردم واگذار کنید. خواهید دید مردم سر بزنگاه چگونه عمل خواهند کرد. این حرفها اگر هم درست باشد، اما که دست خون آشام ها افتاده! حسین مهدی زاده @social_theory