🔻واسطهگری اهلبیت (علیهمالسلام) در نظام عالم هستی
🔰 بحث درباره مقدمات اساسی برای پاسخگویی به «چرایی توسل به انبیاء و اولیاء الهی» بود که در این پست مقدمه دوم یعنی « واسطهگری در انجام امور و تدبیرات عالم دنیا » بیان میگردد.
🔹متکلمین شیعه از روایات اهلبیت (علیهمالسلام) یک قاعده کلی به نام «جریان اشیاء به وسیله اسباب و وسائط» استخراج کردهاند. از روایات مورد استناد برای این قاعده، روایتی است که محدث نامی، محمد بن حسن صفار (م290ق) آن را از ربعی بن عبدالله نقل کرده است. بر اساس این روایت امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
🔸خداوند امتناع دارد که امور عالم را جاری کند مگر به وسیله اسباب و وسائط. به همین دلیل، برای هر سببی، شرح و حکمتی قرار داده است و برای هر حکمتی، علمی قرار داده است و برای هر علمی، باب و دروازهی ناطقی قرار داده است. هر کسی، آن را بشناسد که شناخته و هر کسی به آن جهل داشته باشد که جاهل است. آن دروازه، پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) و ما (ائمه اطهار) است.[1]
🔹سنت الهی در این دنیا برای رفع نیازهای مخلوقاتش، دستیابی به اسباب و وسائل است. لذا انسانها به اذن الهی، برای برطرف شدن نیازهایشان باید به اسباب و وسایل تمسک کنند. 👌 اصل رفع گرسنگی و تشنگی به دست خداوند است [2] اما به واسطه غذا و آب؛ اصل شفا به دست خداوند است [3] اما به واسطه طبیب و دارو؛ اصل احیاء و اماته به دست خداوند است [4] اما به واسطه فرشتگان و اصلاب و ارحام و ...
🔸گاهی خدای متعال به جهت تدبیر حکیمانهاش، اسباب ظاهری را تغییر داده و از اسباب و طُرُق دیگری کارساز میشود که از آن به «امدادهای غیبی» یاد میشود. اصل پیروزی به دست خداوند است [5] اما به واسطه امدادهای غیبی؛ همانطور که در جنگ بدر، نصرت و پیروزی به واسطه نزول فرشتگان، اطمینان قلبی مسلمانان و ایجاد ترس در دل مشرکان، نصیب سپاه رسولخدا (صلیاللهعلیهوآله) شد. [6] 👌مقولهی توسل و واسطه قرار دادن انبیاء و اولیاء الهی برای برآوردن حوائج و برطرف شدن مشکلات، از عنایتهای غیبی پروردگار حکیم است.
🔹 اسناد قرآنی و روایی این عنایت ویژه الهی در پستهای آینده ارائه خواهد شد؛ در این پست به دو روایت اشاره میشود. بنابر نقل شیخ صدوق (م381ق) پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: امامان از فرزندان حسین هستند، مطیع آنان، مطیع خدا هستند و مخالف آنان، مخالف خداوند هستند. 👌 آنان ریسمان محکم الهی و وسیله به سوی خداوند هستند. [7] احمد جوهری (م323ق) نیز در روایتی از حضرت زهراء (سلاماللهعلیها) نقل کرده است که فرمود: برای کسی که در آسمان و زمین حضور دارد، 👈 سزاوار است که هر کسی وسیلهای برای تقرب به خداوند داشته باشد و ما وسیله خداوند در بین مخلوقات هستیم. [8]
📚منابع
[1] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص6، ح1.
[2] {وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ} [الشعراء: 79]
[3] {وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ} [الشعراء: 80]
[4] {وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ} [الشعراء: 81]
[5] {وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ} [آل عمران: 126]
[6] سوره آل عمران، آیات 123 تا 126؛ سوره انفال، آیات 7 تا 17.
[7] ابن بابويه، محمد بن على، عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص58، ح217.
[8] جوهرى بصرى، احمد بن عبد العزيز، السقيفة و فدك، ص98 و99.
#توسل
#واسطه_گری
#حاجت
#خواستن
#شرک
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️کاش درهای صحن وا بشود
▪️شوق در سینهها به پا بشود
▪️پس بسازیم پنجره فولاد
▪️عقدههامان تمام، وا بشود
▪️چهار تا گنبد طلایی رنگ
▪️چهار تا مشهدالرضا بشود
🏴 ۸ شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام، بر تمام مسلمانان جهان تسلیت باد.
#بقیع
#توسل
#وهابیت
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️وهابیت، ادامه دهنده راه جِیشِ ابرهه
▪️آیت الله جوادی آملی (حفظه الله تعالی)
🏴 ۸ شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام به دست وهابیت پلید
#بقیع
#توسل
#وهابیت
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻تقابل وهابیت با احمد بن حنبل در تبرک
🔖 تبرک احمد بن حنبل به عبای یحیی بن یحیی النیسابوری
⛔️ وهابیان، تبرک رایج و مشهور بین مسلمانان را بدعت و شرک پنداشتهاند. آنان تبرک به در و دیوار مسجدالحرام، مسجدالنبی، ضریح و قبر حضرت رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) و ائمهاطهار (علیهمالسلام) را بدعت و مقدمه شرک میشمارند.
✔️ محمد بن عبدالوهاب در عبارتی گوید: کسی چیزی را از قبر یا درخت یا ستاره و یا فرشته مقرب الهی و یا پیامبر مرسلی برای جلب منفعت و یا برطرف شدن ضرری، قصد (تبرک یا طلبی) کند، قطعا من دون الله را عبادت، و لا اله الا الله را تکذیب کرده است؛ چنین فردی را توبه میدهند، اگر توبه نکرد کشته میشود. [1]
✔️ ابنعبدالوهاب نجدی در ادامه ادعایش درباره شرک به عبادت غیرخداوند با تبرك به آن مینویسد: 👈 اگر چنین مشرکی (که نسبت به قبر و درخت و فرشته و پیامبر مرسل، قصدی دارد) بگوید ما قصدی جز تبرک نداریم و ما میدانیم تنها خداوند است که نفع و ضرر میدهد، در پاسخ به او بگو: بنیاسرائیل چیزی اراده نکردند مگر همان چیزی که تو اراده کردهای همانگونه که خدای متعال از آنان خبر داد که آنان وقتی از دریا عبور کردند و به قومی رسیدند که بر بتهایشان اعتکاف کرده بودند. [2]
✔️ عبدالعزیز بن باز گوید: آن کاری که برخی از مردم در 👌 تبرك به علماء و برخی از عابدان و یا تبرک به دیوارها و پارچه کعبه میکنند، اصلی در دین ندارد و باید از آن پرهیز کرد لذا تبرک به زید و عمرو یا دیوار کعبه و مانند آن، تبرک به ستونهای (مسجدالحرام، مسجدالنبی و مشاهد مشرفه) بدعت است؛ در صورت گمان به این باور که برکت از آن در و دیوار و ستون حاصل میشود، 👈 منجر به شرک خواهد شد. [3]
🔘 یحیی بن یحیی التميمي النيسابوري (م221ق) از پیروان دیدگاههای مالک بن انس (م179ق) است که جایگاه رفیعی نزد احمد بن احنبل(م241ق) دارد. [4]
♻️ ابو یعقوب مروزی، اسحاق بن منصور بن بهرام (م251ق) درباره تبرك احمد بن حنبل به عبای یحیی بن یحیی نقل میکند که احمد به من گفت: 👌 یحیی بن یحیی وصیت کرد که عبایش برای من باشد. فرزندش این عبا را نزد من آورد و نظر من را درباره آن لباس پرسید. من گفتم این لباس مرد صالحی است که با آن خدا را اطاعت کرده است. من خود را به این لباس متبرک میکنم. [5]
تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (1)
تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (2)
تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (3)
تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (4)
📍ادامه دارد ...
📚منابع
[1] محمد بن عبدالوهاب نجدی، الجواهر المضية، ص، 26.
[2] محمد بن عبدالوهاب نجدی، الجواهر المضية، ص، 26.
[3] بن باز، عبدالعزيز بن عبدالله، مجموع فتاوى، ج28، ص285و286.
[4] ذهبی، محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز (م748ق)، سير أعلام النبلاء، ج8، ص513و514.
[5] ابن مفلح حنبلي، محمد بن مفلح مقدسی(م763ق)، الآداب الشرعية والمنح المرعية، ج2، ص 225. الفروع ومعه تصحيح الفروع لعلاء الدين علي بن سليمان المرداوي، ج3، ص370. ذهبی، محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز (م748ق)، سير أعلام النبلاء، ج8، ص515.
#وهابیت
#حنابله
#احمد_بن_حنبل
#تبرک
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻مقام محمود، واسطه بین خلق و خالق
🔰بحث درباره مقدمات اساسی برای پاسخگویی به «چرایی توسل به انبیاء و اولیاء الهی» بود که در این پست مقدمه سوم و چهارم یعنی «واسطهگری انبیاء و اولیاء الهی در قرآن و روایات» بیان میگردد.
🔹 واسطه قرار دادن محمد و آل محمد (علیهمالسلام) نزد خدای متعال، مورد تاکید قرآن و روایات است. آیات و روایات فراوانی بر اصل شفاعت و واسطهگری انبیاء و اولیاء الهی تصریح و دلالت دارد. این مقامی است که خدای متعال آن را به پیامبرخدا و اهلبیت آن حضرت، اعطاء کرده است. همانطور که امام صادق (علیهالسلام) فرمود: 👌 خداوند مقام شفاعت را به ما اعطا کرده است. [1] لذا امام باقر (علیهالسلام) میفرماید: شفاعت رسول الله برای امت و شفاعت ما برای شیعیان و شفاعت شیعیان برای خاندان خویش است. [2] و در روایتی آمده است که امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: مصداق شافعان در آیه255 سوره بقره، ما اهلبیت(علیهمالسلام) هستیم. [3]
🔸 آیه «أَكَانَ لِلنَّاسِ عَجَبًا أَنْ أَوْحَيْنَا إِلَى رَجُلٍ مِنْهُمْ أَنْ أَنْذِرِ النَّاسَ وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِم» [4] از آیاتی است که بر مقام شفاعت رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) دلالت دارد. زیرا خدای متعال در آیه بعد (3/یونس)، سخن از شفاعت مؤذون دارد؛ و در روايتى معتبر امام صادق (علیهالسلام) 👌مراد از «قدم صدق» را شفاعت پيامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) دانسته است. [5]
🔹 مفسرین اجماع دارند که آیه «وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا» [6] 👈 مراد از «مقام محمود» مقام شفاعت است. [7] لذا امام صادق (علیهالسلام) صحنه قیامت را به تصویر کشیده و میفرماید: همه مردم و انبیاء الهی رو به سوی رسولالله میکنند و خدای متعال به پیامبرش میفرماید: سرت را بالا کن و شفاعت کن تا من شفاعتت را قبول کنم و بخواه تا من اجابت کنم و این همان مقام محمود است. [8] در روایتی نیز 👌 امام هادی (علیهالسلام) مقام محمود «شفاعت» را به امیرالمومنین (علیهالسلام) هم نسبت داده است. [9]
🔸 آیه 38 سوره نبأ نیز درباره شفاعت اهلبیت (علیهمالسلام) است همانطور که کلینی از امام کاظم (علیهالسلام) نقل کرده است. [10] علامه مجلسی مینویسد: 👈 روایات دال بر اینکه آیه 38 سوره نبأ درباره شفاعت رسولالله و ائمهاطهار است، فراوان میباشد. [11]
📍ادامه دارد ...
📚 منابع:
[1] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات في فضائل آل محمّد صلّى الله عليهم، قم، دوم، 1404ق. ج1، ص62، ح7. مجلسى، محمد باقر، ج24، ص272و273.
[2] قمى، على بن ابراهيم، تفسيرالقمي،ج2، ص202. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج1، ص184، ح189.
[3] برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج1، ص183. عياشى، محمد بن مسعود، تفسير العيّاشي،ج1، ص136، ح450.
[4] سوره يونس، آیه2.
[5] قمى، على بن ابراهيم، تفسيرالقمي، ج1، ص308و309. عياشى، محمد بن مسعود، تفسير العيّاشي، ج2، ص120،ح5. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج8، ص364، ح554. ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، ج2، ص165.
[6] سوره اسراء، آیه 79.
[7] طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البيان في تفسير القرآن،ج6، ص671.
[8] قمى، على بن ابراهيم، تفسيرالقمي،ج2،ص25. عياشى، محمد بن مسعود، تفسير العيّاشي،ج2، 315، ح151.
[9] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج4،ص569،ح1.
[10] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص432 الی435، ح91.
[11] مجلسى، محمدباقر، مرآة العقول، ج5، ص156.
#توسل
#واسطه_گری
#حاجت
#خواستن
#شرک
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻واسطهگری رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) و اهلبیت (علیهمالسلام)
🔘 بحث درباره مقدمات اساسی برای پاسخگویی به «چرایی توسل به انبیاء و اولیاء الهی» بود که در این پست آخرین مقدمه یعنی « واسطهگری رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) و اهلبیت (علیهمالسلام) در قرآن و سنت » بیان میگردد.
🔰 توسل و واسطهگری معنای عامی است که شامل توسل به انبیاء و اولیاء الهی نیز میشود. 👌 خداوند در آیه «وسیلۀ» [1] واسطه قرار دادن را تایید و مسلمانان را به آن سفارش کرده است. وسیله در آیه فوق، معنای وسیعی دارد و هر کار و هر چیزی که باعث نزدیکشدن به پیشگاه خدای متعال باشد را شامل میگردد. همچنین شامل واسطهای نیز میگردد که نزد توسلکننده و اجابتکننده دارای شأن و جایگاهی است. شیخ محمد صفار نیز نقل میکند که 👈 امیرالمومنین علی (علیهالسلام) فرمود: من وسیلهای برای رسیدن به رسولالله و خداوند متعال هستم. [2] علیبن ابراهیم قمی نقل میکند که 👌 امام باقر (علیهالسلام) فرمود: مراد از اتخاذ وسیله برای تقرب به خداوند، امام معصوم است. [3] ابن شهر آشوب نقل میکند که امیرالمومنین(علیهالسلام) فرمود: مراد از وسیله در آیه مذکور، من و فرزندانم هستیم. [4] و نیز امام صادق فرمود: 👈 ما اهلبیت (علیهمالسلام) سبب بین شما و خدای متعال هستیم. [5]
🔹 در آیه «وَلَوْ اَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا» [6] 👌 به گناهکاران توصیه شده که نزد پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) بروند و از آن حضرت بخواهند برایشان استغفار کند تا خداوند آنان را بیامرزد. و بر اساس آیه «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا يَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَيْتَهُمْ يَصُدُّونَ وَهُمْ مُسْتَكْبِرُونَ»[7] 👈 تکبّر و رویگردانی از واسطهگری رسولالله(صلیاللهعلیهوآله)، صفت منافقین است.
🔸 امام صادق در ضمن بیان آداب زیارت رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) به معاویۀ بن عمار فرمود: با قرائت آیه 64 سوره نساء بگو: 🍃 خدایا من در حالى كه طلب آمرزش كرده و از گناهانم توبه مىكنم به پيامبرت پناهنده شدهام. ای پیامبررحمت، من با توسل به تو، به خداوندی که پروردگار من و پروردگار توست، توجه میکنم تا گناهان مرا بیامرزد. 🍃 سپس امام فرمود: اگر حاجتی داری رو به سوی قبله کن و دستهایت را بلند نما و حوائجت را بخواه كه ان شاءاللَّه مستجاب خواهد شد. [8]
🔹 خدای متعال در آیه «فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» [9] جریان 👈 توسل حضرت آدم به محمد وآلمحمد (علیهمالسلام) را بیان کرده است.[10]
🔸 در قرآن واسطهگری حضرت یعقوب برای توبه فرزندان خویش نیز مطرح شده است. در آیات 97 و 98 سوره یوسف، 👌 برادران گنهکار حضرت یوسف به جای اینکه مستقیم از خداوند طلب استغفار کنند به نزد پدرشان حضرت یعقوب رفته و درخواست استغفار کردند و حضرت یعقوب به آنان وعده داد که به زودی برایشان استغفار کند. این همان معنای واسطهگری و توسل به انبیاء و اولیاء الهی برای آمرزش و تقرب به خدای متعال است.
📍 در آخرین پست از موضوع چرایی توسل نتیجه گیری بیان خواهد شد.
📚 منابع
[1] «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ... » سوره مائده، آیه 35.
[2] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات في فضائل آل محمّد صلّى الله عليهم،ج1، ص216، ح21.
[3] قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، قم، سوم1404ق، ج1، ص167و168.
[4] ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام،ج3، ص75.
[5] نَحْنُ السَّبَبُ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ اللَّهِ. همان، ج4، ص400.
[6] سوره نساء، آیه64.
[7] سوره منافقون، آیه5.
[8] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي،ج4، ص551، ح1. ابن قولويه، جعفر بن محمد، كامل الزيارات، ص15و16، ح1.
[9] سوره بقرة، آیه37.
[10] كوفى، فرات بن ابراهيم، تفسير فرات الكوفي، تهران، اول1410ق. ص57و58. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج8، ص304و305، 472.
#توسل
#واسطه_گری
#حاجت
#خواستن
#شرک
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
هدایت شده از ✅ اخبار فوری و مهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رونمایی از ۶ کتاب راهبردی در خصوص تفکر وهابیت
🔹۶ کتاب راهبردی در خصوص تفکر وهابیت و جریان تکفیر توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام رونمایی شد.
✅ #اخبار_فوری_مهم_جدید👇
https://eitaa.com/joinchat/2352807996C3554b60ac4
🔻 پاسخی جامع به چرایی توسل
در صدد پاسخگویی به این شبهه بودیم که با وجود خدای متعال چه نیازی به توسل به پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) و اهلبیت (علیهمالسلام) است؟ و آیا توسل کردن نوعی شرک و پیامبر پرستی و امام پرستی است؟!!! شبههای که چندی پیش، خانم جوانی در فضای مجازی منتشر کرده بود.
🔰 پاسخ ارائه شده در چند مرحله بود که عبارتند از:
❶ جایگاه رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) و ائمه(علیهمالسلام) در قرآن و روایات
🔹 خلیفه و حجت خدا
🔸 مسیر رسیدن به خداوند
🔹 درِ گشوده، به سوی خداوند
❷ واسطهگری در انجام امور و تدبیرات عالم دنیا
🔹 واسطهگری اهلبیت (علیهمالسلام) در نظام عالم هستی
❸ واسطهگری انبیاء و اولیاء الهی در قرآن و روایات
🔹 مقام محمود، واسطه بین خلق و خالق
🔸 واسطهگری رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) و اهلبیت (علیهمالسلام)
با توجه به پاسخهای ارائه شده روشن میگردد که:
✔️ درخواست مستقیم از خدای متعال، از اصول اندیشه اسلامی و ادله فراوان قرآنی و روایی آن را مورد تاکید قرار داده است. سیره علمی پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) و اهلبیت (علیهمالسلام) در مناجات خوانی بر اساس همین اصل بوده است.
✔️ واسطه قرار دادن و توسل به اهلبیت (علیهمالسلام)، سفارش خدای سبحان است که در بسیاری از آیات و روایات به آن، تصریح شده است.
✔️ علت توسل به محمدوآلمحمد (صلواتاللهعلیهماجمعین)، وجاهت و درجاتی است که ایشان نزد خدای متعال کسب کردهاند.
✔️ تدبیر امور عالم هستی بر اساس اسباب و مسببات، سنتی از سنتهای الهی است.
👌 بنابراین توسل به اهلبیت (علیهمالسلام)، عملی اسلامی و مورد تاکید خدای سبحان و منافاتی با توحید و یگانگی خدای متعال ندارد و هیچ شائبهای از شرک و امام پرستی در آن وجود ندارد.
🔘 به زودی #پادکست تصویری و صوتی «چرایی توسل» در کانال تضاد وهابیت با امت منتشر خواهد شد.
#توسل
#واسطه_گری
#حاجت
#خواستن
#شرک
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
پادکست چرایی توسل کامل.mp3
7.17M
🔻 پاسخ به چرایی توسل
🔰 اخیرا کلیپی از خانم جوانی در فضای مجازی منتشر شده که توسل و واسطه قرار دادن پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) و اهلبیت (علیهمالسلام) را با ادعای شرک و امام پرستی رده کرده است؛ اما این خانم باید بداند که:
✔️ توسل دستور و سفارش خدای متعال است.
✔️ ادعایش دقیقا ادعای وهابیت و داعشِ تکفیری و وحشی است.
✔️ استدلالش شبیه استدلال شیطان در سجده نکردن به حضرت آدم (علیهالسلام) است.
👌 بنابراین توسل، عملی اسلامی و هیچ شائبهای از شرک و پرستش غیرخدا در آن نیست بلکه دستور خداوند و در راستای توحید و یگانگی خداست.
#پادکست
#توسل
#واسطه_گری
#حاجت
#شرک
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 پاسخ به چرایی توسل
🔰 اخیرا کلیپی از خانم جوانی در فضای مجازی منتشر شده که توسل و واسطه قرار دادن پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) و اهلبیت (علیهمالسلام) را با ادعای شرک و امام پرستی رده کرده است؛ اما این خانم باید بداند که:
✔️ توسل دستور و سفارش خدای متعال است.
✔️ ادعایش دقیقا ادعای وهابیت و داعشِ تکفیری و وحشی است.
✔️ استدلالش شبیه استدلال شیطان در سجده نکردن به حضرت آدم (علیهالسلام) است.
👌 بنابراین توسل، عملی اسلامی و هیچ شائبهای از شرک و پرستش غیرخدا در آن نیست بلکه دستور خداوند و در راستای توحید و یگانگی خداست.
#پادکست
#توسل
#واسطه_گری
#حاجت
#شرک
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
روز ولادت #امام_رضا علیه السلام چه جایی بهتر از آغوش امام رضا(ع)
سخته برامون ولی سرنوشتی جز شهادت برازندهتون نبود... 😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
🍃 كذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ
إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ... 🍃
(صافات - ١٠٩ الی ١١١)
◾️رئیس جمهور مردمی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران، حضرت حجۀالسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در حین خدمت به محرومترین نقاط کشور به شهادت رسید.
🔘 وقت استراحت رسید سید جان
#خادم_الرضا علیهالسلام
#شهید_جمهور
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ این جیغ، دنیا را تکان خواهد داد.
♻️ این جیغ، نفخ صور است.
💢 این جیغ، سوت پایان ظلمهای استکبار جهانی، استبداد طواغیت عرب وعجم و بلعم باعورای وهابیت و برای هرکسی که شنید
و کاری نکرد…🤚🏻💔.
#رفح
#افول_استکبار
#افول_استبداد
#افول_وهابیت_تکفیری
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔘 سلسله پستهای کفری بودن اندیشه و گفتمان وهابیت
🔻 اتصاف گفتمان وهابیت به کفر فقهی❓
🔰 تمرکز گفتمان وهابیت در بیان توحید و شرک و ایمان و کفر است. وهابیان با ادعایی توحیدی بودن گفتمانشان، هر نوع، تاکید میشود هر نوع نگرش مخالف گفتمانشان را کفر و شرک میپندارند.
🔹 واقعیت این است که گفتمان وهابیت در توحید، بیش از آنکه نسبتی با اسلام داشته باشد، با کفر نسبت دارد و این مهم در کلام علمای اسلام نیز دیده میشود.
🔸 قبل از بیان دیدگاه علمای اسلام درباره کفری بودن گفتمان وهابیت مطالبی عرض خواهد شد که آیا اتصاف اندیشه کفری وهابیت مانند منافقان متصف به کفر ایمانی و اخروی است یا مانند اندیشه کفری بهائیان، متصف به کفر حقوقی و فقهی است ؟؟؟
🔹 بین کفر اعتقادی و کفر فقهی تفاوت وجود دارد. کفر اعتقادی در برابر ایمان و اسلام حقیقی و مربوط به آخرت است و کفر فقهی دربرابر اسلام ظاهری و مربوط به مسائل دنیاست؛ لذا کسی که کافر به کفر اعتقادی است مانند منافق یا هر مسلمان بیعمل هر چند دارای اسلام ظاهری بوده و در دنیا از حقوق مسلمان بهرمند است اما در آخرت معذب به عذاب الهی است مگر مستضعف؛ و کسی که کافر به کفر فقهی است مانند کفار و مشرکین یا بهائیان، از حقوق مسلمانان بهرمند نیست. برابر نصوص دینی، انکار خداوند، انکار رسالت و انکار ضروری دین، سه عامل اساسی برای کفر فقهی و خروج از اسلام هستند.
🔸 از آنجا که وهابیان اقرار به شهادتین دارند، بررسی کفر گفتمانِشان در حوزه انکار خدا و رسول نیست؛ بلکه به جهت اینکه گفتمانشان در حوزه انکار اعمالی است که از ضروریات اسلام میباشد، کفر گفتمانی آنان، در حوزه انکار ضروری دین است، لذا کفر گفتمان وهابیت از نوع کفر فقهی است.
🔹 البته تاکید میشود که بین کفر اندیشه و گفتمان و صاحب آن ملازمهای وجود ندارد. یعنی ممکن است به صورت مطلق اندیشهای کفر باشد اما صاحب آن را نمیتوان کافر دانست مگر اینکه حجت بر او تمام شده باشد؛ همانطور که امام خمینی اندیشهی انکار «ولایت فقیه» را با تعبیر ارتداد یاد کرده اما صاحب آن را مرتد نمیداند.
❇️ امام ره در جمع نمایندگان مجلس خبرگان فرمود:
به حرفهای آنهایی که برخلاف مسیر اسلام هستند و خودشان را روشنفکر حساب میکنند و میخواهند ولایت فقیه را قبول نکنند[اعتنا نکنید] اگر چنانچه فقیه در کار نباشد، ولایت فقیه در کار نباشد، طاغوت است...آقایان بعضیشان میگویند مسئلۀ ولایتفقیه یک مسئلۀ«تشریفاتی» باشد، مضایقه نداریم. اما اگر بخواهد ولیّ، دخالت بکند در امور، نه، ما آن را قبول نداریم ـحتماً باید یک کسی از غرب بیاید دخالت بکند؟!ما قبول نداریم که یک کسی اسلام تعیین کرده او دخالت بکند. 👈 اگر متوجه به لوازم این معنا باشند، مرتد می شوند! لکن متوجه نیستند. [1]
⚫️ در این نوشته به کفر و ارتداد اندیشه و گفتمان وهابیت پرداخته میشود اما اینکه وهابیان کافر یا مرتد هستند کاری است که تنها از عهده فقیهان و مفتیان دین برمیآید و ما در مقام افتاء و قضاوت آن نیستیم؛ بلکه در مقام بیان کفری بودن گفتمان وهابیت به جهت انکار و نفی ضروریات اسلامی در ساحت توحید و شرک هستیم؛ در واقع بازخوانی گفتمان و مبانی وهابیت روشن میسازد که مبانی ادعایی آنان در توحید و شرک، ایمان و کفر، تعارض جدی با ضروریات اسلام دارد.
📍منتظر ادامه مطلب (تضاد گفتمان وهابیت با ضروری دین) در پست بعدی باشید.
📚 منابع
[1] امام خمینی، روح الله، صحیفه امام، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی سال 1358ش، ج10، 221تا223.
#وهابیت
#گفتمان
#ضروری_دین
#کفر
#ارتداد
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
✔️ کانال تهاجمی با محتوای علمی، در رد گفتمان و مبانی و آراء کفری وهابیت ☄️
⁉️ گفتمان وهابیت در 👈 تخریب قبور انبیاء و اولیاء الهی چیست؟
⁉️ آیا در روایات اهلبیت (علیهمالسلام) برای 👌 آبادانی و بازسازی قبور ائمه (علیهمالسلام) ثوابی وارده شده است؟
#بنای_بر_قبور
https://eitaa.com/joinchat/3393650962Cbcbdab36ca
🔰 ساخت قبور اهلبیت (علیهمالسلام) همچون یاریکننده سليمان نبی در ساخت بيتالمقدس
💢 ساخت بناء بر روی قبور پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) و ائمه (علیهمالسلام) در گفتمان وهابیت بدعت و مقدمهای برای شرک است. 💥 ابن عبدالوهاب نجدی (م1206ق)، مؤسس و مبدع جریان وهابیت، درباره تخریب قبور میگوید:
👈 يجب هدم القباب التی على القبور؛ تخریب بارگاههای ساخته شده بر روی قبور، واجب است. [1]
مقبل الوادعی وهابی (م1422ق) نیز آرزوی میکند که 👈 ای کاش تخریب گنبد پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) را با بولدوزرها میدیدم. [2]
📝 پاسخ ⬇️
❇️ ادله قرآنی و روائی فراوانی بر جواز و استحباب ساخت بناء بر قبور انبیاء و اولیاء الهی وجود دارد. از جمله روایاتِ مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) بر استحباب ساخت بناء بر روی قبور انبیاء و اولیاء الهی، روایت معتبری است که شیخ ابراهيم بن محمد ثقفى (م283ق) و شیخ مفید (م413ق) و شیخ طوسی (م460ق) نقل کردهاند.
✔️ در این روایت راوی (ابیعامرالساجی) گوید: خدمت امام صادق (علیهالسلام) رسیدم و عرض کردم پاداش كسی كه به زيارت قبر اميرمومنان علي عليه السلام رفته و بارگاه ايشان را آباد كند چيست؟ امام فرمودند: ای اباعامر از آباء و اجدادم روایت شده است که پیامبرخدا صلی الله علیه وآله خطاب به امیرالمومنین علی علیهالسلام فرمودند:
🌿 ایابالحسن! خداوند قبر تو و قبر فرزندان تو را بقعهای از بقعههای بهشت قرار داده است! و خداوند دلهای گروهی از پاكان خلق خويش و برگزيده از بندگان خويش را به سوی شما مايل ساخته است كه در راه شما سختیها را تحمل ميكنند! آنان قبور شما را آبادميسازند و به خاطر تقرب به خدا و دوستی پيامبرش، بسيار به زيارت شما ميآیند! ای علی! آنان كسانی هستند كه شفاعت مخصوص من برای آنان است؛ و بر حوض من وارد میشوند؛ و آنان زائران من در بهشت هستند! 👌 ای علی هركس قبر شما را آباد كند و مراقب آن باشد، مانند کسی است كه سليمان بن داود را براي بنای بيت المقدس ياری كرده است. و 👈 هر کس قبور شما را زیارت کند ثوابش معادل هفتاد حج است و در زمان برگشتن از زیارت مانند طفل تازه متولد شده از گناهانش بیرون میرود. 🍀 بنابراین دوستان و دوستدارانت را به نعمتهایی که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به ذهن هیچ انسانی خطور نکرده، بشارت ده. [3]
📍 ادامه دارد ...
🤲 در روزهای منتهی به عید بزرگ غدیر، آرزوی پیروزی مردم مظلوم غزه و زیارت با معرفت بارگاه نورانی امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیهمالسلام) را برای همه همراهان گرامی دارم.
📚 منابع:
[1] ابن عبد الوهّاب نجدي، محمّد، الرسائل الشخصية، ص75.
[2] مقبل بن هادی الوادعی، تحفة المجيب على أسئلة الحاضر والغريب، ص406.
[3] ثقفى، ابراهيم بن محمد بن سعيد بن هلال، الغارات، ج2، ص855؛ مفيد، محمد بن محمد، ص228؛ طوسى، محمد بن الحسن، تهذيب الأحكام، ج6، ص22، ح7.
#وهابت
#بنای_بر_قبور
#گنبد_پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله)
#بارگاه_اهل_بیت (علیهمالسلام)
#بیت_المقدس
#غزه
#بدعت
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جان من، جان من، جان من
#حسین
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻وهابیت و انکار تبرک به قبر رسول الله (صلیاللهعلیهوآله)
🔰 برای دست یابی به اینکه آیا گفتمان وهابیت در انکار تبرک به قبر پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله)، مصداقی از انکار ضروریات دین است یا خیر؟، ابتدا لازم است دیدگاه فقهای شیعه درباره ضروری دین تبیین و سپس گفتمان وهابیت بر آن تطبیق گردد. محقق حلی (م676ق) در ضمن تعریف کافر، اشاره به تعریف ضروری دین کرده و مینویسد:
👈 جحد ما يعلم من الدين ضرورة كالخوارج و الغلاة؛ چیزی را که دینی بودنش بدیهی است، انکار کند مانند خوارج و غالیان.» [1]
🔹علامه حلی(م726ق)[2]، شهيد اول (م786ق)[3]، شهيد ثانى (م966ق)[4] و محقق کرکی (م940ق) [5] نیز همین تعریف را بیان کردهاند. 👈 محقق اردبیلی (م993ق) مراد از ضروری دین را چیزی دانسته است که نزد مُنکِر، امری است که دینی بودنش یقینی است. [6]
❇️ بنابراین ضروری دین امری است که نزد عموم مسلمانان دینی بودنش روشن و بدیهی و مسلم باشد و نیاز به دلیل و برهان نداشته باشد[7]؛ لذا 👈 سید جواد عاملی(م1226ق) انکار مهمترین ضروری دین یعنی انکار مودت و موالات آلالله و فرزندان رسولالله را عامل کفر نواصب دانسته است. [8] 👌 آیت الله گلپایگانی نیز در تعریف ضروری دین می گوید: هر حکم اعتقادی و عملی که برای اثباتش در اسلام و اینکه از برنامههای اسلامی است، نیاز به دلیل نداشته باشد، ضرورری دین است؛ لذا ختنه کردن مانند نماز از ضروریات دین است زیرا تمام مسلمانان می دانند که این عمل از دین اسلام و پیامبرخدا و از ویژگیهای مسلمانان است. [9]
⁉️ با آگاهی از مفهوم «ضروری دین» این سوال مطرح میشود که 👈 آیا گفتمان وهابیت، مصداق انکار ضروری دین است یا خیر؟
💢 موسس جریان وهابیت، محمد بن عبدالوهاب نجدی(م1206ق) مینویسد:
کسی چیزی را از قبر یا درخت یا ستاره و یا 👌 فرشته مقرب الهی و یا 👌 پیامبر مرسلی برای جلب منفعت و یا برطرف شدن ضرری، قصد (تبرک یا طلبی) کند، 👈 قطعا من دون الله را عبادت، و لا اله الا الله را تکذیب کرده است؛ چنین فردی را توبه میدهند، اگر توبه نکرد کشته میشود. [10]
💥 در عبارت مذکور، ابنعبدالوهاب نجدی، قصد و تبرک به رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) و قبر شریفش _ که نزد مسلمانان از امور اسلامی است و به آن باور دارند، را انکار و مصداق عبادت «مندونالله» گرفته و مسلمانان را به خاطر همین اعتقاد، کافر میداند.
🔸️ آیا موسس وهابیت، با آگاهی از این حقیقت که هر مسلمانی در زیارت، قصد تبرک به بارگاه پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) دارد و در این حال آن را مورد انکار قرار داده بلکه آن را عبادت مندونالله و تکذیب لاالهالاالله دانسته، مصداق انکار ضروری دین کرده و ادعایش کفری است یا خیر؟
سلسله پستهای کفری بودن گفتمان وهابیت (1)
📍ادامه دارد ...
📚 منابع:
[1] محقق حلی، شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، ج1، ص45.
[2] حسن بن يوسف حلّى، إرشاد الأذهان إلى أحكام الإيمان، ج1، ص239.
[3] محمد بن مكى عاملى ، ذكرى الشيعة، ج1، ص 115.
[4] زين الدين بن على عاملى، الروضة البهية،ج1، ص286.
[5] کرکی، على بن حسين، جامع المقاصد في شرح القواعد ج1، ص162.
[6] اردبیلی، احمد بن محمد، مجمع الفائدة والبرهان، ج3، ص199.
[7] شاهرودى، سید محمود، موسوعة الفقه الإسلامی، ج8، ص355.
[8] عاملى، سيد جواد بن محمد حسينى،مفتاح الكرامة،ج8، ص18.
[9] گلپايگانى، سيد محمدرضا، نتائج الأفكار في نجاسة الكفار، ص179.
[10] محمد بن عبد الوهاب، الجواهر المضية، ص26.
#وهابیت
#ضروری_دین
#تبرک
#ارتداد
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
ا✧❁﷽❁✧ا
✔️ کانال تهاجمی با محتوای علمی، در رد گفتمان و مبانی و آراء کفری وهابیت ☄️
👌کانال «تضاد وهابیت با امت» در تلاش است، تا تضاد گفتمان وهابیت را با نصوص قرآنی و روایی فریقین به اثبات برساند.
👌قطعا از ظرفیت تقابل فکری و عقیدتی مذاهب اهلسنت، در رد گفتمان وهابیت استفاده میگردد.
#وهابیت
#توحید
#تضاد
📌https://eitaa.com/joinchat/3393650962Cbcbdab36ca
...............
🔰 اعتقاد به قدرت استقلالی غیرخداوند، مساوی با ادعای ربوبیت
✔️ با دقت در نصوص وهابیان، روشن میگردد که آنان مسلمانان را به مجرد نسبت آفرینش، تدبیر امور، احیاء و اماته به انبیاء و اولیاء، مشرک میخوانند؛ در حالی که اهلبیت (علیهمالسلام) این ملاک را بیان نکردهاند و بُنمایه شرک در ربوبیت را اختصاص قدرت استقلالی این امور به غیرخداوند میدانند.
❇️ شیخ صدوق (م381ق) روایتی را از مَرْوَك بن عبيد نقل کرده است، در این روایت آمده است که فردِ شیعهای، به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد که من خویشانی قدری مسلک دارم که «معتقدند ما میتوانیم فلان کار و فلان کار را انجام دهیم و میتوانیم انجام ندهیم». امام (علیهالسلام) فرمود:
قُلْ لَهُ هَلْ تَسْتَطِيعُ أَنْ لَا تَذْكُرَ مَا تَكْرَهُ وَ أَنْ لَا تَنْسَى مَا تُحِبُّ فَإِنْ قَالَ لَا فَقَدْ تَرَكَ قَوْلَهُ 👌 وَ إِنْ قَالَ نَعَمْ فَلَا تُكَلِّمْهُ أَبَداً فَقَدِ ادَّعَى الرُّبُوبِيَّةَ؛
به او بگو آیا میتوانی چیزهایی که از آنها بدت میآید را به یاد نیاوری و چیزهایی که دوست میداری را فراموش نکنی؟ اگر گفت نه، دست از اعتقاد خود کشیده و اگر گفت آری، هیچگاه با او سخن نگو که ادّعای ربوبیِّت کرده است. [1]
📌 شبیه به روایت مذکور، روایات فراوانی در منابع روایی وجود دارد که ذیل «باب استطاعۀ»، معیار یگانگی خدای متعال در ربوبیت را در مساله ذاتی و مستقل بودن خداوند در کارها تبیین کرده است. [2] 👈 در این روایات، مستقل فرض کردن غیرخدا، شرک در ربوبیت خدای متعال محسوب شده است؛ ذاتی و مستقل بودن خداوند در تدبیر همه امور عالم، خمیر مایه ربوبیت خدای متعال است.
🔘 بنابراین گفتمان وهابیت در ملاک توحید ربوبی، متضاد با مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) است.
تضاد وهابیت با گفتمان اهلبیت (علیهمالسلام) (1)
تضاد وهابیت با گفتمان اهلبیت (علیهمالسلام) (2)
📍ادامه دارد ...
📚 منابع:
[1] حَدَّثَنَا أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مَرْوَكِ بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ عَمْرٍو رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَمَّنْ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ إِنَّ لِي أَهْلَ بَيْتٍ قَدَرِيَّةً يَقُولُونَ نَسْتَطِيعُ أَنْ نَعْمَلَ كَذَا وَ كَذَا وَ نَسْتَطِيعُ أَنْ لَا نَعْمَلَ قَالَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع قُلْ لَهُ هَلْ تَسْتَطِيعُ أَنْ لَا تَذْكُرَ مَا تَكْرَهُ وَ أَنْ لَا تَنْسَى مَا تُحِبُّ فَإِنْ قَالَ لَا فَقَدْ تَرَكَ قَوْلَهُ وَ إِنْ قَالَ نَعَمْ فَلَا تُكَلِّمْهُ أَبَداً فَقَدِ ادَّعَى الرُّبُوبِيَّةَ. (صدوق، محمد بن على، التوحيد، ص352، ح22.)
[2] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص161و162، ح2و3و4. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، ص345و346، ح2و3؛ ص350ح12و13. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج1، ص296، ح466. منسوب به على بن موسى عليهالسلام، الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام، ص351و352.
#اهل_بیت (علیهمالسلام)
#توحید_ربوبی
#وهابیت
#تضاد
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛