🔘 استغاثه و تظلم خواهی ابونصر واسطی بر سر قبر موسی بن جعفر (علیهالسلام)
🔰 در این واقعه که در قرن چهارم، اتفاق افتاده است، مورخ سنی، استغاثه یک فرد شیعه را نقل میکند که به نتیجه رسیده است.
👌 این مورخ سنی برخلاف وهابیان معاصر، نه تنها استغاثه را بدعت و یا شرک نداسته بلکه آن را، عملی صحیح دانسته و از اینکه او چنین عملی در کار خود نداشته است، افسوس میخورد.
📍 شرح ماجرا 👇👇👇
#استغاثه
#موسی_بن_جعفر (علیهالسلام)
#ابونصر_واسطی
#حکایت_تنوخی
#تضاد_وهابیت_با_شیعه_و_سنی
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
❇️ استغاثه و تظلم خواهی ابونصر واسطی بر سر قبر موسی بن جعفر (علیهالسلام)
🔰 محسن بن علی تنوخی(م384) نقل میکند: زمانی که ابوالفرج محمد بن عباس بن فسانجس وزیر شد [سال359] ستمگری را شروع کرد و از جمله کسانی که به او ستم کرد من بودم. وارد بغداد شدم، در مجلس وزیر شیخی از شیوخ کارگزاران را دیدم که نامش ابونصر محمد بن محمد واسطی بود و در نواحی اهواز، تصرفات عمّالی داشت. او هم برای گرفتن حق خویش آمده بود اما کسی رسیدگی نمیکرد.
💠 چند روز بعد من وارد مشهد مقابر قریش شدم و قبر موسی بن جعفر را زیارت کردم. سپس به مصلای آنجا رفتم تا نماز بخوانم. برگهی شکایتی را به خط ابونصر دیدم که در بالای قبر موسی بن جعفر آویخته شده است. دریافتم که او روی برگه، شکایت خود را برای موسی بن جعفر (ع) نوشته و تظلم خواهی از ظلم محمد بن عباس وزیر کرده است. او در این نوشته داستان را شرح داده بود، و سپس به محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و باقی ائمه تا امام منتظر توسل جسته تا حق او را از محمد بن عباس بگیرند و مزرعه او را برگردانند.
🔘 ماهها گذشت، تا آن که یک وقتی، محمد بن عباس وزیر به اهواز رفت و در همانجا این وزیر از سوی دولت وقت (معز الدوله) دستگیر و اموالش گرفته شد. در همین وقت، ابونصر مستقیم سراغ مزرعه اش رفت و آن را تصرف کرد اما من، سالها از مصیبت و ظلمی که بر من روا رفت و عامل آن همین وزیر بود، خلاص نشدم، و هیچ کس حق مرا به من برنگرداند.
👈 در واقع، آن ورقه شکایت، کارش را برای ابونصر انجام داد، در حالی که مصیبت و مشکل من و او یکی بود. او از مسیری رفت که فرجی برایش حاصل شد و به حقش رسید، راهی که من تصور نمی کردم از آن طریق برای او فرجی حاصل شود.
منبع: محسن بن علی تنوخی، الفرج بعد الشدة، حکایت80، ج 1، ص 239. مختصری از نقل استاد رسول جعفریان
#استغاثه
#موسی_بن_جعفر (علیهالسلام)
#ابونصر_واسطی
#حکایت_تنوخی
#تضاد_وهابیت_با_شیعه_و_سنی
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻واژه «وهابیت» در گذر زمان
«وهابیت» عنوانی است که در دوره دوم وهابیت، گاه از سوی وهابیان [1] و گاه از سوی مخالفین به کار رفته است که البته مورد قبول وهابیان بوده است. [2]
قبول عنوان «وهابیت» در دوره سوم با چالشهای برای وهابیان مواجه بوده است. از طرفی سليمان بن سحمان نجدي (م1349ق) در این دوره از آن به تجلیل یاد کرده است. [3] اما محمد بن ابراهیم بن عبداللطیف آلشیخ (م1389ق) از آن نهی کرده است.[4]
محمد بن ابراهیم بنعبداللطیف، به مدیر وقت معارف وهابیت(محمد بن عبدالعزیز بن مانع(م1385ق))، اعتراض میکند که چرا از «وهابیت» به عنوان مذهب جدید در امتحانات درسی دانشپژوهان استفاده شده است. [5]
عبدالعزیز بن عبدالله بن باز(م1420ق) نیز گاهی آن را دسیسه مخالفین [6] و گاهی آن را پذیرفته [7] و گاهی وهابیت را تجلیل کرده و به آن افتخار میکند. [8]
✳️ بنابراین میتوان گفت «وهابیت» عنوانی است که از سوی خود وهابیان، مورد قبول است؛ لذا به کارگیری این عنوان برای پیروان محمد بن عبدالوهاب به جهت تفکیک ماهیت فکریشان با اهلسنت بوده است.
📕 منابع:
[1] عبدالرحمن بن حسن بن محمد بن عبدالوهاب(م1285هـ)، المورد العذب الزلال في كشف شبه أهل الضلال، ص306.
[2] عبداللطيف بن عبدالرحمن آلالشيخ (م1293ق) مجموعة الرسائل والمسائل النجدية لبعض علماء نجد الأعلام، ص441.
[3] سليمان بن سحمان نجدي (م1349ق) كشف غياهب الظلام عن أوهام جلاء الأوهام، ص110.
[4] محمد بن إبراهيم بن عبداللطيف آلالشيخ، فتاوى ورسائل، ج1، ص71.
[5] همان.
[6] بنباز، عبدالعزيز بن عبدالله، فتاوى نور على الدرب، ج3، ص145.
[7] بنباز، عبدالعزيز بن عبدالله، فتاوى نور على الدرب، ص24.
[8] بنباز، عبدالعزيز بن عبدالله، فتاوى نور على الدرب، ص19و20.
#وهابیت
#سنی
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻تقابل وهابیت با احمد بن حنبل در استغاثه
🔰 وهابیان با پیروی از محمد بن عبدالوهاب(م 1206ق)، استغاثه را از مصادیق عبادت و انجام آن برای غیرخدا را شرک دانستهاند.[1] ابنعبدالوهاب معتقد است که جهاد پیامبرخدا(صلیاللهعلیهوآله) با مشرکین برای این بوده است که همه عبادات از جمله استغاثه، تنها باید از خداوند خواسته شود. [2] ادعایی که وهابیان در شرک خواندن استغاثه به انبیاء و اولیاء الهی دارند هر چند همراه با شعار تبعیت از مذهب احمدبن حنبل است. [3] اما کاملا متضاد با گفتمانی است که احمد بن حنبل (م241ق) بر آن پایبند بوده است.
🔹 در منبع روایی سنی، به استغاثه توصیه شده است. دسته اول از روایات، در مقام بیان جواز استغاثه برای برطرف شدن گرفتاری در بیابان است.[4] ابنحجر عسقلانی(م852ق) سند این روایت را حسن میداند. [5] دسته دوم در مقام بیان جواز استغاثه برای متوقف کردن حیوانی فراری است.[6] طبرانی(م360ق)این روایت را مجرب و سودمند میداند.[7]
🔘 احمد بن حنبل (م241ق) از جمله بزرگان سنی است که عملا به این روایات پایبند است.
🔸 ابویعقوب مروزی، اسحاق بن منصور بن بهرام (م251ق) شاگرد احمد بن حنبل، درباره استغاثه او در بیابان نقل میکند که امام احمد بن حنبل گفت: پنج حج به جا آوردم که سه تای آن پیاده بود، در یکی از این حجها سی درهم انفاق کردم 👈 و در بعضی از این سفرها در حالی که پیاده بودن، راه را گم کردم و گفتم: ای بندگان خدا راه را به من نشان دهید و پیوسته این را میگفتم. [8]
✅ عبدالله بن احمد بن حنبل(م290ق) بر حکایت بالا اضافه میکند که پدرم احمد بن حنبل گفت: 👌 پیوسته این کلام (استغاثه مذکور) را گفتم تا اینکه راه را پیدا کردم. [9] محمد بن مفلح (م763ق) نیز حکایت عبدالله بن احمد بن حنبل را نقل کرده است. [10]
♻️ بنابراین گفتمان وهابیت در شرکخوانی استغاثه به انبیاء و اولیاء الهی متضاد با سیره عملی احمد بن احنبل است.
📍 ادامه دارد ...
📚 منابع:
[1] محمد بن عبدالوهاب، أصول الدين الإسلامي مع قواعده الأربع، ص8.
[2] محمد بن عبدالوهاب، کشف الشبهات، ص 7.
[3] لبعض علماء نجد الأعلام، مجموعة الرسائل والمسائل النجدية، ج4، ص 832.
[4] أبوبكر أحمد بن عمرو البزار، مسند البزار، ج11، ص181، ح4922. بيهقي، أحمد بن الحسين، شعب الإيمان، ج1، ص325، ح165.
[5] ابنحجر العسقلاني، المطالب العالية، ج14، ص46.
[6] أبويعلى موصلی، أحمد بن علی، مسند أبي يعلى، ج5، ص123، ح5269. ابنسنی، أحمد بن محمد دینوری، عمل اليوم والليلة سلوك النبي مع ربه عز وجل ومعاشرته مع العباد، ص455، ح508.
[7] طبراني، سليمان بن أحمد، المعجم الكبير، ج17، ص117، ح290.
[8] ابویعقوب مروزی، مسائل الإمام أحمد بن حنبل وإسحاق بن راهويه، ج1، ص62.
[9] أحمد بن محمد بن حنبل، مسائل أحمد بن حنبل رواية ابنه عبد الله، ج1، ص245، ح912.
[10] محمد بن مفلح بن محمد بن مفرج، الآداب الشرعية والمنح المرعية، ج1، ص429.
#وهابیت
#حنابله
#احمد_بن_حنبل
#استغاثه
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻واگذاری تشریع اوقات نماز به رسولالله (صلیاللهعلیهوآله)
🔰 در مقابل تفویض شرکی به معنای واگذاری همه امور مخلوقات و یا واگذاری امر خلق و رزق به رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) و ائمهاطهار(علیهمالسلام)، تفویض غیر شرکی وجود دارد که به معنای واگذاری امور تشریعی است. [1] شیخ کلینی روایتی را از زارۀ بن اعین نقل میکند که گفت:
من و حُمران بن اعین در محضر امام صادق (علیهالسلام) بودیم و حمران رو به امام کرد و عرض کرد: دیدگاهتان نسبت به اعتقاد زراره چیست من با او مخالف هستم؟ امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: اعتقاد زارۀ چیست؟ عرض کردم او بر این گمان است که اوقات نماز به رسول الله(صلیاللهعلیهوآله) تفویض شده است و آن حضرت اوقات نمازها را وضع میکند. امام به من فرمود: تو چه میگویی؟ عرض کردم باور من این است که جبرائیل در روز اول آمد و ابتدای وقت نماز را بیان کرد و در روز بعد آمد و انتهای وقت نماز را بیان کرد و سپس فرمود: بین این دو وقت نیز، وقتی برای نماز است. امام در مقام ارزشداوری این دو نظر فرمود:
🔹 يَا حُمْرَانُ إِنَّ زُرَارَةَ يَقُولُ إِنَّ جَبْرَئِيلَ ع إِنَّمَا جَاءَ مُشِيراً عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ صَدَقَ زُرَارَةُ 👈 إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ ذَلِكَ إِلَى مُحَمَّدٍ ص فَوَضَعَهُ وَ أَشَارَ جَبْرَئِيلُ ع بِهِ عَلَيْه؛ ای حُمران همانا باور زرارۀ این است که جبرائیل با اشاره به رسول الله(صلیاللهعلیهوآله) آمده است و راست گفت زرارۀ؛ همانا خدای متعال آن امر (اوقات نماز) را برای رسول الله قرار داده است و رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) است که آن وضع کرده است (البته) با اشاره و راهنمایی جیرائیل نسبت به آن حضرت برای آن امر. [2]
♻️ بنابراین تفویض به معنای واگذاری تشریع اوقات نماز به رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) از حقایقی است که نظام آموزشی اهلبیت(علیهمالسلام) وجود دارد و این تفویض بدون وحی و مستقل نیست بلکه با اشاره و راهنمایی وحی الهی است.
تفویض امور تشریعی (1)
تفویض امور تشریعی (2)
تفویض امور تشریعی (3)
تفویض امور تشریعی (4)
📝 ادامه دارد ...
📚 منابع:
[1] مجلسی، بحارالأنوار، ج17، ص17.
[2] کلینی، الكافي، بَابُ الْمَوَاقِيتِ أَوَّلِهَا وَ آخِرِهَا وَ أَفْضَلِهَا، ج3، ص273، ح1.
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🗳بزرگترین کمپین تحریم انتخابات در ۴۵ سال گذشته شکست خورد
♦️پروژهٔ بیسابقهٔ تحریم انتخابات که از پارسال توسط دشمنان خارجی و دنبالههای داخلی آنها طراحی شده بود با مشارکت حدود ۲۵ میلیونی مردم ناکام ماند.
🔸رسانههای ضدانقلاب که تلاش داشتند مشارکت زیر ۲۰ درصد را رقم بزنند و در این مسیر طیف گستردهای از دولتهای خارجی و گروهکهای تروریستی را همراه کردند نتوانستند میزان مشارکت را از دور قبل کمتر کنند.
🔹مشارکت بیش از ۴۰ درصدی مردم در شدیدترین شرایط تحریم اقتصادی رقم خورد و بهرغم تهدیدات دشمن در امنیت و سلامت کامل برگزار شد.
...
🔻 تقابل وهابیت با احمد بن حنبل در طلب دعا از رسولالله(صلیاللهعلیهوآله)
🔰 در حالی وهابیان درخواست دعا از انبیاء و اولیاء الهی پس از وفات را شرک میدانند،[1] که مسلمانان طلب دعا از پیامبرخدا (صلياللهعلیهوآله) در زمان حیات و ممات را جایز میدانند. احمد بن حنبل از علمای بزرگ سنی است که درخواست دعا از پیامبرخد (صلياللهعلیهوآله) را عملِ دارای نفع میداند.
👌 هبة الله لالکائی(م418ق) و محمد، ابن أبييعلى(م526هـ)، فرزند قاضی ابویعلی(م458ق) به سند خویش از جعفر بن محمد بن شاکر(م279ق) نقل میکند که:
شخصی در همسایگی خانه احمدبنحنبل زندگی میکرد که اهل گناه بود. روزی در مجلس احمد حضور یافت و بر او سلام کرد اما احمد، جواب کاملی به او نداد و روی از او برگرداند. او به احمد گفت: من خوابی دیدم و از گذشته خویش توبه کردم. احمد به او گفت: در خواب چه دیدی؟ گفت:پیامبرخدا(صلياللهعلیهوآله) را دیدم که گویا بر سطح بالایی از زمین قرار داشت و بسیاری از مردم در جلوی ایشان نشسته بودند و هر کدام برای طلب دعا بلند میشدند و ان حضرت برای او دعا میکرد تا همه درخواست دعا کردند مگر من و من به خاطر گناهانم خجالت کشیدم و بلند نشدم. رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) به من فرمود: چرا بلند نمیشوی و از من طلب دعا نمیکنی! عرض کردم یا رسولالله اعمال زشتم، مانع درخواست دعا از شماست. آن حضرت فرمود: اگر حیا میکنی، (اشکالی ندارد) از من بخواه تا برایت دعا کنم. او میگوید: من برخواستم و آن حضرت برایم دعا کرد و بر اثر آن دعا متنبه شدم و خداوند بغض اعمالی که انجام میدادم را در دل من قرار داد.
👈 احمد بن حنبل به شاگردان خویش دستور داد: این داستان را نقل کنید و آن را حفظ کنید پس همانا این حکایتی است که انسان از آن انتفاع میبرد. [2]
🔹 این حکایت را ابنقدامه مقدسی (م620ق) [3] و محمد مقدسی (م643ق) [4] و ابن مفلح (م884هـ) [5] نقل کردهاند.
🔸 بر اساس این حکایت، احمد بن حنبل طلب دعا از رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) را جایز و دارای نفع میداند.
تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (1)
ادامه دارد ...
📚 منابع:
[1] طلب الحوائج من الموتى، والإستغاثة بهم والتوجه إليهم. وهذا أصل شرك العالم. (محمد بن عبدالوهاب نجدي(م1206ق)، مفيد المستفيد في كفر تارك التوحيد، ص296.) أما دعاء الأموات أو دعاء الغائبين من الملائكة والجن، أو دعاء الأحجار والأصنام والأشجار، هذا شرك أكبر. (بن باز، عبدالعزيز بن عبدالله (م1420)، فتاوى نور على الدرب، ج2، ص90.)
[2] ... قَالَ: فقال: لنا أبوعبداللَّه ياجعفر يا فلان حدثوا بهذا واحفظوه فإنه ينتفع به. (لالکائی شافعی هبة الله بن حسن بن منصور (م418ق) شرح أصول اعتقاد أهل السنة والجماعة، ج7، ص1332، ح2372. ابن أبي يعلى، محمد بن محمد، طبقات الحنابلة، ج1، ص125.)
[3] ابنقدامه مقدسی، عبدالله بن أحمد، كتاب التوابين، حکایت 110، ص157و158.
[4] ابوعبدالله مقدسی، محمد بن عبدالواحد المقدسي، النهي عن سب الأصحاب وما فيه من الإثم والعقاب، ص 114، ح58.
[5] ابن مفلح، إبراهيم بن محمد، المقصد الأرشد في ذكر أصحاب الإمام أحمد، ج1، ص299و300، ح312.
#وهابیت
#حنابله
#احمد_بن_حنبل
#دعا_و_طلب_از_اموات
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 اقرار به نسل کشی در فلسطین
🔹 نظامی آمریکایی: من جنگ را میشناسم، آنچه در فلسطین می گذرد جنگ نیست، یک نسلکشی است...
🔥 بدتر از استکبار جهانی، طواغیت کشورهای اسلامی و وهابیان هستند که از این نسلکشی حمایت میکنند.
#وهابیت
#نسلکشی
#طواغیت
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔘 تضاد وهابیت با گفتمان اهلبیت (علیهمالسلام)
🔰 وهابیان در ادعایی بی اساس بر این تصور هستند که گفتمان توحیدیشان با قرآن و سلف همخوانی دارند، حتی در ادبیات معاصرشان این را نیز اضافه کردهاند که اهلبیت (علیهمالسلام) نیز همنظر با آنان هستند.
📍 بر آن شدیم همانگونه که تضاد آنان با قرآن و سلف را مورد بحث قرارمیدهیم؛ 👈 تضاد گفتمان وهابیت با کلام و سیره اهلبیت(علیهمالسلام) را نیز مورد بررسی قرار دهیم تا ثابت گردد که ادعاهای وهابیان در توحید و شرک چیزی جز انحراف از خط اصیل اسلامی قرآن و سنت رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) و اهلبیت(علیهمالسلام) نیست.
👈 برای دیدن تضاد وهابیت با گفتمان اهلبیت(علیهمالسلام) همراه ما در کانال تضاد وهابیت با امت باشید و منتظر پستهای بعدی باشید.
#اهل_بیت (علیهمالسلام)
#توحید_ربوبی
#وهابیت
#تضاد
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻 تضاد وهابیت با گفتمان اهلبیت(علیهمالسلام) در توحید ربوبی
🔰 توحید ربوبی از مهمترین مفاهیم اسلامی است که دقیقا از اصلیترین انحرافات گفتمان وهابیت میباشد. مرز خروج گفتمان وهابیت از اسلام، همین توحید ربوبی است. وهابیان با ادعایی که در تعریف این مفهوم کلیدی دارند، شکافی در حد شرک و کفر بین خود و مسلمانان ایجاد کردهاند. خاستگاه اصلی تکفیر مسلمانان در اندیشه وهابیت، تعریفی است که وهابیان از توحید ربوبی ارائه کردهاند.
⭕️ بنیانگذار وهابیت، محمد بن عبدالوهاب نجدی(م1206ق) در تعریف توحید ربوبی مینویسد:
توحید ربوبی یعنی شهادت به اینکه هیچ خالق و مالک و محیی و ممیت و مدبری غیر از خدای سبحان نیست.[1]
پیروان گفتمان ابنعبدالوهاب مانند نوهاش عبدالرحمن بن حسن(م1285ق) [2] و محمد بن صالح العثیمین [3] و عبدالعزیز بن عبدالله بن باز [4] بر تعریف امامشان تاکید کردهاند. 👈 آنان با این تعریف، آفرینش، مالکیت، تدبیر امور، زنده کردن و میراندن را از خصائص ربوبیت خداوند دانستهاند و بدون هیچ قید خاصی، مجردِ نسبت این امور به غیرخدا را شرک محسوب کردهاند، 👌 به طوری که تصریح کردهاند که اعتقاد به ربوبیت غیرخدا و یا مستقل دانستن غیرخدا شرط شرک بودن نیست. [5]
🔘 در حالی که این گفتمان وهابیت با تصریحات قرآن و سنت در نسبت دادن این امور به غیرخداوند متناقض است. در روایات اهلبیت(علیهمالسلام) یگانه سنجه و معیار شرک ربوبی، مستقل دانستن غیرخداوند است.
🔹 شیخ صدوق (م381ق) از امام کاظم(علیهالسلام) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: امیرالمومنین (علیهالسلام) بر جمعی از مردم کوفه عبور میکرد که دربارۀ «قَدَر» به گفتگو مشغول بودند. حضرت به گویندهشان فرمودند:
آیا به واسطه قدرت الهی بر افعالت استطاعت مییابی؟ یا در برابر و در عرض خدا استطاعت داری؟ و یا بدون قدرت الهی (به جای خداوند)، دارای توان و استطاعت بر فعل هستی؟ آن شخص نتوانست جوابی بدهد. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: اگر گمان کنی به واسطه قدرت و توانایی خداوند دارای توان و استطاعت هستی، پس اشکالی بر تو نیست. اما اگر گمان میکنی در برابر و عرض خداوند، توانائی و استطاعت داری، پس گمان کردهای که شریک خدا در مُلکش هستی. 👈 و اگر گمان کنی به جای خداوند و مستقلا دارایی توانائی و استطاعت هستی، پس به جای خداوند، ادعای ربوبیّت کردهای. آن شخص گفت: ای امیرالمومنین، خیر؛ چنین اعتقادی ندارم بلکه معتقد هستم که با قدرت الهی دارای توانایی هستم. امیرالمومنین(علیهالسلام) فرمود: اگر غیر از این گفته بودی گردنت را میزدم. [6]
♻️ بنابراین بر اساس این روایت، سنجهی ربوبیت در کلام معصومانه حضرت امیر، استقلال و عدم وابستگی به خدای متعال است یعنی اگر قدرتی حتی اگر خارق العاده باشد به غیرخدا نسبت داده شود اما صاحب آن، مستقل از خداوند تصور نشود ن بلکه قدرت او در راستای قدرت خداوند و مأذون از سوی خداوند فرض گردد، ذرهای از خط توحید فاصله گرفته نشده و عین توحید است؛ لذا آنگونه که وهابیت ادعا کرده است، نسبت دادن اموری مانند آفرینش و زنده کردن و میراندن به غیرخداوند شرک نیست.
📍 ادامه دارد ...
📚منابع:
[1] محمد بن عبدالوهاب، الرسائل الشخصية، ص145 و مؤلفات ابن عبدالوهاب، ص145.
[2] عبدالرحمن بن حسن بن محمد عبد الوهاب، رسائل وفتاوى، ص91.
[3] العثیمین، محمد بن صالح، مجموع فتاوى ورسائل، ج8، ص14.
[4] بن باز، عبدالعزیز بن عبدالله و العثیمین، محمد بن صالح؛ فتاوى مهمة لعموم الأمة، ص4.
[5] علماء نجد، الدرر السنية في الأجوبة النجدية، ج12، ص205.
[6] صدوق، محمد بن على، التوحيد، ص352و353.
#اهل_بیت (علیهمالسلام)
#توحید_ربوبی
#وهابیت
#تضاد
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻ابنتیمیه روایتگر تضاد وهابیت با احمد بن حنبل در توسل
🔰 در حالی که وهابيان توسل به اموات اعم از انبیاء و اولیاء الهی را بدعت و راهی برای شرک میدانند[1]؛ اما مسلمانان توسل به دعای پیامبرخدا (صلياللهعلیهوآله) را در زمان حیات و ممات، مشروع و جزو باورهای اسلامی پذیرفتهاند. احمدبنحنبل امام مذهب حنابله توسل به پیامبرخدا(صلياللهعلیهوآله) پس از رحلت را جایز میشمارد.
🔹 ابنتيميه(م728ق) میگوید: مشهور اصحاب احمدبنحنبل (م241ق) همانند مالک بن انس(م173ق) بر این باورند که در هنگام دعا، باید رو به قبر و پشت به قبله بود. و اسحاق بن منصور مروذی(م251ق) از احمد بن حنبل نقل کرده است که: هنگام خروج از مدینه به مسجد بیا و دو رکعت نماز بخوان و با رسولخدا (صلياللهعلیهوآله) مانند سلام اولت وداع کن و صورتت را به سمت قبله بازگردان و در حالی که به پیامرخدا (صلیاللهعلیهوآله) توسل میکنی، جاجتت را از خداوند بخواه؛ (در این صورت قطعا) حاجتت از سوی پروردگار روا خواهد شد. [2]
🔸 ابنتیمیه در ادامه مینویسد: درباره عبارت «اللهم إني أتوسل إليك به» بین علما دو دیدگاه وجود دارد همانگونه که درباره سوگند دو دیدگاه وجود دارد. یکی از دیدگاههای احمد بن حنبل این است که سوگند به نام رسولخدا (صلیاللهعلیهوآله) منعقد میگردد به همین دلیل در کتاب مناسکی که احمد آن را برای رفیقش (مروذی) نوشته، چنین آمده است که توسل به دعای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) جایز است. [3]
👌 ابن تیمیه دیدگاه احمد بن حنبل مبنی بر جواز توسل به رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) را نقل و آن را مصداق آیه «اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ» دانسته است.[4] محمد بن مفلح مقدسی (م763ق) [5] و فرزندش إبراهيم بن محمد (م884ق) [6] و علی مرداوی (م885ق) [7] از فقهای حنبلی دیدگاه احمد بن حنبل مبنی بر جواز توسل به دعای رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) را نقل و مصداقی مشروع از آیه «اتقوا الله وابتغوا إليه الوسيلة» دانستهاند.
تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (1)
تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (2)
📍ادامه دارد ...
📚منابع
[1] علماء نجد الأعلام، الدرر السنية في الأجوبة النجدية، ج5، ص162. محمد بن صالح بن محمد العثيمين، فتاوى أركان الإسلام، ص181. صالح بن فوزان الفوزان، مجموع فتاوى، ج1، ص30.
[2] ...وحول وجهك إلىالقبلة وسل الله حاجتك متوسلاً إليه بنبيه صلى الله عليه وسلم تقض مناللهعزوجل. (ابنتیمیه، احمدبن عبدالحلیم، الإخنائية، ص409 و410.)
[3] ابن تيميه، احمدبن عبدالحلیم،مجموع الفتاوى، ج1، ص140. الفتاوى الكبرى، ج2، ص422.
[4] ابنتیمیه،احمدبن عبدالحلیم، الفتاوى الكبرى، ج5، ص358. الاختيارات الفقهية، ص442.
[5] ابن مفلح مقدسی، كتاب الفروع ومعه تصحيح الفروع، ج3، ص229.
[6] إبراهيم بن محمد، المبدع في شرح المقنع، ج2، ص207.
[7] علی مرداوی، الإنصاف في معرفة الراجح من الخلاف، ج2، ص456.
#وهابیت
#حنابله
#احمد_بن_حنبل
#توسل
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
⛔️ربوبیت بُت هُبَل نزد مشرکین
🔰 همانطور که در پست قبلی بیان شد، وهابیان مسلمانان را به مجرد نسبت آفرینش، تدبیر امور، احیاء و اماته به انبیاء و اولیاء، مشرک خواندند. در حالی که اهلبیت (علیهمالسلام) بُنمایه شرک در ربوبیت را اختصاص استقلالی این امور به غیرخداوند میدانند؛ همانطور که در روایت قبلی، امیرالمومنین (علیهالسلام) تبیین فرمودند.
🔹 روایت دیگری که تضاد ادعاهای وهابیت با گفتمان اهلبیت(علیهمالسلام) در توحید ربوی را ثابت میکند، روایتی که علامهمجلسی(م1110ق) آن را نقل کرده است. علامه این روایت را از کتاب تفسیری منسوب به امام حسنعسکری (علیهالسلام) است. (برای بررسی سند و انتساب این کتاب، به امام یازدهم (علیهالسلام) میتوانید اینجا و اینجا و اینجا و اینجا را کلیک کنند.)
🔸 محتوای این روایت که گزارشی از گفتگوی پیامبرخدا(صلیاللهعلیهوآله) با مشرکین مکه است با قرآن همخوانی دارد. پس از بیان مختصری از این روایت، آیه مرتبط با مضمون روایت نیز بیان خواهد شد.
🔹 امام عسکری(علیهالسلام) فرمود: مشرکین به رسولخدا گفتند: 👈 همانا هُبَلُ، ربّ و پرورگار ماست و کسی است که بیماران ما را شفا و هلاکشوندگان ما را نجات و مجروحان ما را معالجه میکند. رسول الله(صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: دروغ گفتید، هُبَل هیچ کدام از این کارها را نمیتواند انجام دهد بلکه تنها خداوند متعال است که آنچه را بخواهد این کارها را برای شما انجام میدهد. مشرکین گفتند: تو از این گفتار نمیترسی که بُت هُبَل به تو ضرر برساند؛ آن حضرت فرمود: آنچه را که گفتید، احدی قادر به آن نیست مگر خداوند سبحان.
🔸(اما مشرکین بر شرک خویش اصرار کرده) و به رسول الله(صلیاللهعلیهوآله) گفتند: 👌 اگر برای تو ربّی است که غیر از آن ربّ دیگری نیست و آن را میپرستی، پس از او بخواه این بلاها را بر ما برساند، تا بدانی که هُبَل شریک پروردگار توست. جبرائیل امین نازل شد و فرمود: ای رسولخدا، تو و علی آنان را نفرین کنید، با نفرین رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) و امیرالمومنین(علیهالسلام)، مشرکین به جز زبان و گوششان کاملا دچار فلج، برص و جذام شدند و به سراغ بُت هُبَل رفته و درخواست شفای بیماری کردند و شنیدند که 👈 آن بُت گفت: ای دشمنان خدا! من چه قدرتی در چیزی از امور دارم، اگر خداوند، حضرت محمد(صلیاللهعلیهوآله) را که برای مخلوقات مبعوث کرده و ایشان را برترین پیامبران قرار داده، مرا نفرین کند چیزی از من باقی نمیماند. مشرکین با شنیدن سخن بُتهُبل ضجه زنان نزد رسولالله رفتند و استغاثه به حضرت کرده و درخواست دعا کردند و آن حضرت نیز با همراهی امیرالمومنین گفتند چشمانتان را ببندید و بگویید: «اللَّهُمَّ بِجَاهِ مَنْ بِجَاهِهِ ابْتَلَيْتَنَا، فَعَافِنَا بِمُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ الطَّيِّبِينَ مِنْ آلِهِمَا» و آنان نیز با گفتند این دعا و توسل از بیماریها خلاصی پیدا کردند و همه آنان و برخی از خویشانشان ایمان آوردند. [1]
♻️ در این روایت، چند مساله تصریح شده است که عبارتند از:
✔️شرک ربوبی مشرکین؛
✔️ مستقل دانستن بُت هُبَل توسط مشرکین؛
✔️ یگانگی ذاتی و استقلالی خداوند در امور ربوبی؛
✔️ استغاثه و توسل مشرکین به رسول الله(صلیاللهعلیهوآله)؛
👌 محتوای این روایت موافق آیه ﴿أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ وَيُخَوِّفُونَكَ بِالَّذِينَ مِنْ دُونِهِ﴾ [2] است. بر اساس روایت مذکور و این آیه مشرکین معتقد بودند که آلهه قدرت ضرر رسانی به دشمنان را دارند. محمد جریر طبری(م310ق) [3] و محمد قرطبی (م671ق) [4] نیز همین مطلب را نقل کردهاند.
تضاد وهابیت با گفتمان اهلبیت (علیهمالسلام) (1)
📍ادامه دارد ...
📚 منابع:
[1] حسن بن على، امام يازدهم، التفسير المنسوب إلى الإمام الحسنالعسكري عليهالسلام، قم، اول1409ق. ص377و378. و مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار، بيروت، دوم1403 ق. ج17، ص262تا264.
[2] سوره زمر، آیه 36.
[3] طبري، محمّد بن جرير، جامع البيان في تأويل القرآن، ، ج21، ص294.
[4] قرطبي، محمّد بن احمد، الجامع لأحكام القرآن، ج15، ص258.
#اهل_بیت (علیهمالسلام)
#توحید_ربوبی
#وهابیت
#تضاد
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻انتشار هزاران کتاب از آثار وهابیت
همانطور که در دو پست قبلی موضوع «وهابیت، تبار داعش» بیان شد، گروه تکفیری داعش هدف از تاسیس حکومتش را بازتاسیس منهج محمد بن عبدالوهاب دانسته و خود را شبیهترین گروه به وهابیت میداند.
👌سلسله پستهای «وهابیت، تبار داعش» تبیینکنندهی عقبه فکری و پدر معنوی داعش است؛ با تحلیل صحیح از ماهیت داعش، روشن خواهد شد که پدر معنوی داعش وهابیت است؛ لذا آن دسته از افرادی که گمان میکنند، اخوان المسلمین اصیل (حسن البناء و سید قطب) خوارک فکری به داعش دادهاند، تحلیل نادرسی از صحنه تکفیر داشته و ضرر چنین تحلیلی به جبهه اسلامگرایان است.
⭕️ از جمله اسناد این حقیقت که وهابیت پدر معنوی داعش است، مقوله «منبع شناسی» است. گروه تکفیری داعش در گزارشی تصریح میکند که اولین اقدام دواعش پس از فروپاشی رژیم بعث عراق، انتشار هزاران جلد کتاب از رسالههای شیوخ وهابی نجد و توزیع و آموزش آنها بود. [1]
وهابیت، تبار داعش (1)
وهابیت، تبار داعش (2)
🔘 ادامه دارد ...
📚 منبع
[1] النبأ، قصة شهید، ع83، ص8. (أبویاسر الأنصاری آثر المهاجرین علی نفسه../// و بدؤوا منذ الایام الأولی من الغزو بنشر دعوۀ التوحید، بطبع آلاف النسخ من رسئل أئمۀ الدعوۀ النجدیۀ فلاقت استجابۀ منقطعۀ النظیر و حرضوا المومنین علی قتال الصلیبین... )
#وهابیت
#تبار_داعش
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
التماس دعا ...
🍃🍃🍃
🔻تقابل وهابیت با احمد بن حنبل در تکفیر اهل «لاالهالاالله»
⛔️ وهابیان هر چند شهادتین را در اسلام فرد کافی میدانند اما با خوانش خاصی که از مفاهیم اصلی اسلام (مانند توحید ربوبی و توحید الوهی و معنای عبادت) دارند، مفاهیم اسلامی مانند استغاثه و طلبدعا از انبیاء و اولیاء الهی را شرک میدانند، لذا اهل شهادتینی را که معتقد به استغاثه و... است را کافر و مشرک میخوانند.
✔️ محمد بن عبدالوهاب نجدی دو چالش، پیشِروی خود قرار داده است که اولا چگونه مسلمانان را تکفیر میکنید و اموات را ناسزا میگویید، در حالی که معنای «لاالهالاالله» را تبیین نکردهاید؟ ثانیا چگونه مردم را به چیزی امر میکنید که قبل از اظهار برداشتهای انحرافی از اسلام، خودتان به این مسائل جاهل بودید؟ [1]👌او با بیان این دو چالش، تکفیر مسلمانان را که اهل«لاإله إلا الله» بودهاند را مسلم فرض کرده است.
✔️ محمد بن عبدالوهاب در پاسخ به این دو چالش بر این باور است که قبل از خوانش ادعائیاش، همه مردم و علما و اساتید حتی خودش شناختی به اسلام و معنای «لاالهالاالله» نداشتهاند؛ لذا در رسالهای که به اهل ریاض و منفوحه مینویسد:
عدهای در ابتدای تحصیلم، مرا صاحب معرفت میدانستند در حالی که من قبل از اینکه خدای متعال بر من منت کند (قبل از اظهار ادعای خوانش انحرافی از اسلام)، شناختی از معنای «لااله الا الله» و دین اسلام نداشتم. 👈 (نه تنها من) بلکه مشایخ و اساتید من و هیچ کسی معنای «لاإله إلا الله» و دین اسلام را نمیشناخت. [2]
✔️ محمد بن عبدالوهاب مسلک خویش را توحیدی و مخالفان خود اعم از مردم عادی و علما را دشمن خدا معرفی کرده است. او علمای منطقه نجد را به عنوان مشرک معرفی کرده و همعقیده خود را بهتر از هزار مشرک (مرادش علمای منطقه نجد است.) میداند. [3]
♻️ نگرش وهابیان در مشرک دانستن و تکفیر مسلمانان، 👈 متضاد با باور احمد بن حنبل(م241ق) است. زیرا احمد بن حنبل نه تنها شهادتین را مکفی در اسلام فرد میداند *[4]*، بلکه مسلمان معتقد به استغاثه (منبع) و طلبدعا از انبیاء و اولیاء الهی (منبع) را نیز مشرک و کافر نمیداند. 👌 بنابراین وهابیان اهل شهادتینی که اهل استغاثه و طلب دعا از انبیاء و اولیاء الهی است را مشرک میداند اما احمد بن احنبل مشرک نمیداند.
تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (1)
تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (2)
تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (3)
📍ادامه دارد ...
منابع:
[1] محمد بن عبدالوهّاب، الرسائل الشخصية، ص186.
[2] محمد بن عبدالوهّاب، الرسائل الشخصية، ص187.
[3] إذا عرفت ذلك وعرفت أن الطريق إلى الله لابد له من أعداء قاعدين عليه أهل فصاحة وعلم وحجج... والعامي من الموحدين يغلب الألف من علماء هؤلاء المشركين. (محمّد بن عبدالوهّاب، كشف الشبهات، ص13و14.)
[4] اسحاق بن منصور مروزی (م251ق) گوید از احمد بن حنبل درباره مردی سوال کردم که در اواخر عمرش شهادتین میگوید آیا ورثه مسلمان از او ارث می برد؟ احمد بن حنبل گفت: بله ارث میبرد. [ ابن أبييعلى، محمد بن محمد(م526هـ)، طبقات الحنابلة، ج1، ص115.] بر اساس فقه احمد بن حنبل مسلمان از کافر ارث نمیبرد [ ابن حنبل شيباني، أحمد، مسائل أحمد بن حنبل رواية ابنه عبدالله، ص352.] 👌 لذا فتوای احمد مبنی بر جواز ارث مسلمان از پدر کافری که در اواخر عمرش اقرار به شهادتین کرد، دال بر اسلام اوست.
#وهابیت
#حنابله
#احمد_بن_حنبل
#تکفیر
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔰 چرایی توسل به انبیاء و اولیاء الهی
🔘 شبهاتی پیرامون «توسل» به معنای عام در فضای مجازی مطرح گردیده است. این شبهات عبارتند از:
❶ چرا حاجتهایمان را از خدا نخواهیم؟
❷ با وجود خداوند چرا به پیامبرخدا یا امام توسل کنیم؟
❸ برای خواستن حاجت از خدا چه نیازی به واسطه است؟
❹ آیا کمک خواستن از پیامبرخدا و یا امام به معنای شرک و پرستش غیرخداست؟
👌 تذکر این نکته لازم است که با توجه به ادعیه فراوانی که در آیات قرآن و سیره عملی رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) و اهلبیت (علیهمالسلام)، مناجاتخوانی و راز و نیاز با خدای متعال و خواستن حوائج از خدای متعال، حقیقتی اسلامی است. بنابراین درخواست حاجت از خدای متعال از اصول اندیشه اسلامی است.
برای پاسخگویی به شبهات فضای مجازی پیرامون «توسل» نیاز به بیان مقدماتی است که عبارتند از:
❶ جایگاه رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) و ائمه(علیهمالسلام) در قرآن و روایات
❷ واسطهگری در انجام امور و تدبیرات عالم دنیا
❸ واسطهگری انبیاء و اولیاء الهی در قرآن
❹ واسطهگری انبیاء و اولیاء الهی در روایات
با روشن شدن این مقدمات، شبهات پیرامون توسل به راحتی پاسخ داده خواهد شد.
📍 برای دریافت همه پاسخها به کانال 👈 (تضاد وهابیت با امت) مراجعه کنید.
#توسل
#واسطه_گری
#حاجت
#خواستن
#شرک
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔰 خلیفه و حجت خدا
👌 در پست قبلی علت ورود به موضوع مقام و جایگاه اهلبیت (علیهمالسلام) بیان شد.
👈 اولین مقامی که اهلبیت (علیهمالسلام) به آن افتخار میکنند، مقام عبودیت است که در تشهد نماز هر روز آن را نسبت به پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) اقرار میکنیم؛ ادعیه منقول از اهلبیت (علیهمالسلام) نیز گویا این حقیقت است. پس از مقام بندگی و اساسا به خاطر مقام بندگی، خدای متعال مقامات فراوانی به اهلبیت (علیهمالسلام) عنایت کرده است که همگی در مقام واسطه بودن پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) و اهلبیت (علیهمالسلام) بین خدای متعال و مخلوقات خلاصه میشود.
🔹 واسطهگری اهلبیت (علیهمالسلام) در دستگیری مخلوقات برای برآوردن حوائج آنان نزد خدای متعال حقیقتی است که در پستهای بعدی خواهد بود.
🔸 اما مقاماتِ دیگر اهلبیت (علیهمالسلام) که در واقع خدای متعال این مقامات را برای واسطه اهلبیت بین خویش و مخلوقات عنایت کرده، فراوان است. بیان این مقامات، حقیقت واسطهگری اهلبیت (علهیمالسلام) در دستگیری مردم را روشن میسازد.
✔️ برخی مقامات مستند به آیات قرآن و روایات عبارتند از:
❶ خلیفهی خدا [1] در روایات خلفای رسولالله به عنوان خلفای خدای متعال یاد شدهاند. [2] خلفای الهی مردم را به سوی دین میخوانند. [3] خدای متعال اهلبیت (علیهمالسلام) را شایستهترین افراد برای خلافت بر روی زمین دانسته است. [4] لذا پیامبرخدا فرمودند: ائمه دوازدگانه پس از من خلیفه و وصی من و حجتهای الهی بر امت من هستند که اقرار به حقیقت آنان نشانه ایمان و انکار آنان نشانه کفر است. [5]
❷ حجت خدا [6] در روایات حجت خداوند به عنوان کسی که مردم را به سوی راه خداوند و دین و دانش راهنمائی میکنند، معرفی شده است. [7] همچنین در برخی روایات نیز حجت خدا را به عنوان مصلح امور مردم معرفی کرده است که اگر آن حجت خدا بر روی زمین نباشد امور مردم اصلاح نمیگردد. [8] به طوری که اگر امام روی زمین نباشد خداوند سخط و عذاب خود را بر اهل زمین نازل خواهد کرد و زمین اهلش را مانند دریا در امواج خود فرو میبرد. [9]
📍 ادامه دارد ...
📚منابع:
[1] سوره بقرة، آیه30. سوره ص، آیه26. سوره شعراء، آیه214. كلينى، محمد بن يعقوب(م329ق)، الكافي، ج1، ص193، ح1. كوفى، فرات بن ابراهيم(م307ق)، تفسير فرات الكوفي ص302؛ خصيبى، حسين بن حمدان(م334ق)، الهداية الكبرى، ص48. ابن بابويه، محمد بن على(م381ق)، كمال الدين وتمام النعمة، ج1، ص202 و 203، ح6.
[2] التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليهالسلام، ص328، ح184.
[3] ابن بابويه، محمد بن على، كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص291 و الخصال، ج1، ص186و187، ح257.
[4] ابن بابويه، محمد بن على، كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص14.
[5] ابن بابويه، محمد بن على، كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص259، ح4.
[6] سوره نساء، آیه165. حميرى، عبدالله بن جعفر، قرب الإسناد، ص351. صفار، محمد بن حسن(م290ق)، بصائر الدرجات ج1، ص486، ح13. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص177، ح1. قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، ج1، ص359. ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم (م360ق)، الغيبة، ص25. ابن بابويه، محمد بن على، كمال الدين وتمام النعمة، ج1، ص202 و 203، ح6. ابن بابويه، محمد بن على، الأمالي، ص21و22، ح5. خطيب بغدادي أحمد بن علي(م463ق) تاريخ بغداد، ج2، ص437. ابنعساکر علي بن حسن (م571ق)، تاريخ دمشق، ج42، ص309.
[7] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص178، ح3. خصيبى، حسين بن حمدان، الهداية الكبرى، ص362. ابن بابويه، محمد بن على، الخصال، ج1، ص186و187، ح257.
[8] ابن بابويه، محمد بن على، كمالالدين وتمامالنعمة، ج1، ص203، ح7.
[9] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص179، ح11و ح12. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج1، ص234، ح193.
#توسل
#واسطه_گری
#حاجت
#خواستن
#شرک
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻مسیر رسیدن به خداوند
🔰 بحث درباره مقدمات اساسی برای پاسخگویی به «چرایی توسل به انبیاء و اولیاء الهی» بود که در این پست ادامه مقدمه اول یعنی «جایگاه رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) و ائمه (علیهمالسلام) در قرآن و روایات» بیان میگردد.
❸ مسیر رسیدن به خداوند [1]؛ مسیر دستیابی به شناخت و محبت الهی، تبعیت و پیروی از پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) و اهلبیت (علیهمالسلام) است. بر این اساس اطاعت از معصومین واجب و همان اطاعت خداوند معرفی شده است. [2] خدای متعال در آیه31 سوره آلعمران، پیروی از رسولالله را شرط صحت ادعای محبت الهی دانسته است. 👌 نتیجهی پیروی نکردن از پیامبرخدا، برابر با شرورترین جنبده [3] و عاملی برای از بین رفتن اعمال [4] و فرود آمدن فتنه و عذاب دردناک است. [5]
👈 روایات فراوانی ذیل آیه46 سوره اعراف، وارد شده است که شناخت خدای متعال در گرو شناخت معصومین(علیهمالسلام) است. [6] یعنی اگر خدای متعال اراده میکرد، مردم را دارای معرفت و معتقد به یگانگی خداوند قرار میداد اما خداوند ما اهلبیت را درها و راههای رسیدن به معرفتش قرار داده است. [7] و اساسا 👌واسطه بندگی، شناخت و یگانهدانستن خدای متعال، معصومین (علیهمالسلام) هستند. [8]
🔘 پس بر اساس نصوص دینی، اهلبیت (علیهمالسلام) تنها واسطه صحیح و کامل برای شناخت، عبادت و یگانگی خدای متعال هستند.
جایگاه رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) و ائمه(علیهمالسلام) در قرآن و روایات (1)
📍 ادامه دارد ...
📚 منابع
[1] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص61، ح5 و ص 64، ح14. كوفى، فرات بن ابراهيم، تفسير فرات الكوفي، ص223؛ ابن بابويه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص205.
[2] سوره نساء، آیه 59؛ سوره نساء، آیه80؛ صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص61، ح4. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص143، ح2. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، ص149، ح3.
[3] سوره انفال، آیه 20الی23.
[4] سوره محمد، آیه33.
[5] سوره نور، آیه63.
[6] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص496، ح4؛ ج1، ص497، ح7. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص181، ح4. خزاز رازى، على بن محمد، كفاية الأثر، ص195. ابن بابويه، محمد بن على، الخصال، ج1، ص150، ح183.
[7] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص497، ح6وح8 . كوفى، فرات بن ابراهيم، تفسير فرات الكوفي، ص143. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص184، ح9.
[8] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص64، ح16. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص145، ح10. خزاز رازى، على بن محمد، كفاية الأثر، ص300. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، ص152.
#توسل
#واسطه_گری
#حاجت
#خواستن
#شرک
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻 درِ گشوده، به سوی خداوند
🔰 بحث درباره مقدمات اساسی برای پاسخگویی به «چرایی توسل به انبیاء و اولیاء الهی» بود که در این پست ادامه مقدمه اول یعنی «جایگاه رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) و ائمه (علیهمالسلام) در قرآن و روایات» بیان میگردد.
❹ باب الله [1]؛ اهلبیت (علیهمالسلام) درِ ورودی و واسطه بین خداوند و مردم هستند. و برای رسیدن به خداوند باید از کانال اهلبیت وارد شد. بر اساس آیات «قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ» و «وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيرًا» [2] پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) داعی و نور روشن به سوی خدای متعال است و بر اساس روایاتِ ذیل آیه «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنَا» [3] 👌 اهلبیت (علیهمالسلام) همچون رسولالله و قرآن، نور الهی هستند. ائمه اطهار همان نور الهی است، نوری که در آسمان و زمین و در قلبهای مومنین است، نوری که از خورشید، تابندهتر است. [4]
🔹 بر اساسا روایت قربِنوافل [5]، بنده بر اثر عبودیت به درجات بالایی میرسد تا اینکه خدای متعال شنوایی، بینایی، زبان و دست او میشود و هر خواستهی او را برمیآورد. ائمهاطهار پس از پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) برترین بندگان خدای متعال و واسطه تمام عیار خداوند در بین بندگان هستند؛ 👌 اهلبیت (علیهمالسلام)، دیدهیبینای خداوند (برای گواهی اعمال بندگان) و زبانِگویای خداوند (برای بیان معارف و دستورات الهی) و دست گشادهی رحمت الهی بر بندگان و نشانگر صراط خداوند (برای رساندن مردم به معرفت و اطاعت الهی) و خزانهدار آسمان و زمین (برای رسیدن همه خيرات و برکات الهی به مردم از کانال اهلبیت) هستند. و اساسا 👌 برکت وجود محمد و آلمحمد (صلواتاللهعلیهم) است که موجب میشود درختان بارور شده و میوه بدهند و به برکت اهلبیت، رودها جاری و باران نازل شده و گیاهان میروید. [6] 👌 اهلبیت (علیهمالسلام) واسطه رضایت و غضب الهی هستند. [7]
🔸پس راه وصول به خدای متعال، وجود مقدس اهلبیت (علیهمالسلام) است؛ 👈 لذا تنها کسی، خدای متعال را خواهد شناخت و تنها کسی، از خداوند اطاعت خواهد کرد و تنها کسی خداوند را عبادت کرده و از عبادت دیگران بینیاز خواهد شد که به دنبال معرفت و اطاعت ائمهاطهار (علیهمالسلام) باشد. [8] علامه مجلسی نیز تاکید دارند که راه رسیدن به معرفت الهی، معرفت امام است. [9]
🔘 بنابراین مقامات معنوی محمدوآلمحمد (صلواتاللهعلیهم) همه نشان بندگی خدای سبحان است و همه این مقامات، وسطهای بین خالق و مخلوق و برای رساندن مردم به قرب خداوند حکیم است.
جایگاه رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) و ائمه(علیهمالسلام) در قرآن و روایات (1)
جایگاه رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) و ائمه(علیهمالسلام) در قرآن و روایات (2)
📍 ادامه دارد ...
منابع
[1] قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، ج2، ص379. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص193، ح2. عياشى، محمد بن مسعود، تفسير العيّاشي ج1، ص86، ح210. ابن بابويه، محمد بن على، معاني الأخبار، ص35، ح5.
[2] سوره مائدة، آیه15. سوره احزاب، آیه 46.
[3] سوره تغابن، آیه8.
[4] قمى، على بن ابراهيم، تفسيرالقمي، ج2ريال ص371و372. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي «باب أَنَّ الْأَئِمَّةَ ع نُورُ اللَّهِ عزوجل»، ج1، ص194، ح1 و ص195، ح4.
[5] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج2، ص352، ح7. محمد اسماعیل بخاری، صحيح البخاري، ج8، ص105،ح6502.
[6] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص144، ح5 و ص145، ح7 و 8. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، ص151و152، ح8. صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص61، ح1و2 و ص62، ح7.
[7] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص144، ح6. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، ص169، ح2. ابن بابويه، محمد بن على، معاني الأخبار، ص19، ح2.
[8] ابن بابويه، محمد بن على، علل الشرائع، ج1، ص9، ح1. كراجكى، محمد بن على، كنز الفوائد، ج1، ص327.
[9] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار، ج5، ص312.
#توسل
#واسطه_گری
#حاجت
#خواستن
#شرک
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛