eitaa logo
موسسه فقه الطب، طِبُنا
1.3هزار دنبال‌کننده
212 عکس
72 ویدیو
47 فایل
کانال رسمی موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا وب سایت: www.tebona.ir سامانه پيامكي: 5000 54 216 ارتباط (نقد، نظر، پیشنهادات): @tebona_admin حمایت مالی از موسسه: https://idpay.ir/tebona کانال شخصی مدیر موسسه: @ali_amiry_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(15) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 اذن و اذن‌بازی در ادعیه و این بساط‌هایی که هیچ ریشه‌ای در آیات و روایات معتبر ندارد جز اینکه فرهنگ صوفی‌گری و قطب‌بازی را زنده کند هیچ ثمره دیگری ندارد. آقای لنگرودی در کتاب «گفتگوی عالم و صوفی» به خوبی آورده است: 🔸 «این اجازه‌ای که قطب در ذکر خفی و جلی می‌دهد، خارج از این دو نیست، یا از اختراعات اوست یا به دستور اسلام است. یعنی اسلام دستور داده که از قطب در ذکر گفتن اجازه بگیرید. اگر از اختراعات قطب است بدون تردید به اندازه پشیزی ارزش ندارد... اگر بگویید اسلام دستوراتی راجع به اذکار و اوراد ندارد، حرفی است غلط و بی‌مورد. چه آنکه در کتب ادعیه اسلامی دستوراتی به نحو کامل راجع به اذکار و اوراد از پیشوایان مقدس اسلام نقل گردیده است و اگر اجازه در ذکر گفتن به دستور اسلام است می‌بایست در کتب اسلامی نقل شده باشد. در چه جای از کتب اسلامی نقل شده که ذکر با اجازه قطب بگویید. ما که کتب اسلامی را ورق بینی می‌کنیم به یک همچه دستور برخورد نمی‌کنیم. بنابر این اگر اعتقاد کنید که اجازه در ذکر به دستور اسلام است در اسلام بدعت گذاشته‌اید و کسی که بدعت بگذارد بر او است لعنت خدا.... در چه جای از شرح و زندگانی مولا علی است که حضرتش به یکی از اصحاب اجازه ذکر داده و به دیگری آن اجازه را نداده باشد... اگر جائی را سراغ دارید به ما نشان دهید» (گفتگوی عالم و صوفی، لنگرودی، ص 19) 🔸 هشدار می‌دهیم که تنجیم طبی و این دست سلوک شبه‌صوفیانه، می‌تواند نشانه‌هایی از شروع فرقه‌های حوزوی باشد. تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#چرندوپرند‌های_طبی (15) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 اذن و اذن‌بازی در ادعیه و این بساط‌هایی که هیچ ریشه‌
🔸 نکات ارزشمند استاد احمد حسین شریفی، ذیل این پست اخیر: 👇 🔴هشداری مجدد: پیش به سوی «فرقه‌های حرزدرمانی و دعادرمانی»! 🔹 این آقایان موجود در کلیپ فوق را نمی‌شناسم و شخص آنها نیز در این موضوع برای من اهمیتی ندارد، اما این سخنان بی‌اصل و ریشه را نشانه‌های خطرناکی برای شروع فرقه‌سازی‌های معنوی و درمانی می‌دانم. 🔸 پیشتر گفته بودم که اصل حرز، به گونه‌ای که «حرزفروشان» و مدعیان درمان‌های ماورائی می‌گویند محل سؤال است و هیچ سند معتبری ندارد، چه رسد به بسیاری از آداب انحرافی نوشتن آن. اما اکنون این آقایان پا را فراتر گذشته و می‌گویند نویسنده‌ی حرز باید «مأذون» باشد! و الا «به هیچ عنوان اثر نمی‌گذارد» بلکه ممکن است اثر مخرب هم داشته باشد! 🔹 البته فعلاً نمی‌گویند «از چه کسی» باید اذن داشته باشد، اما شک نکنید که این بازار تحمیق و استحمار از یک طرف و آمادگی عوام برای پذیرش چنین خرافاتی نه تنها به «إذن‌فروشی» می‌انجامد که رقابت «دکان‌داران درمان‌های ماورائی» در این مسیر، به زودی به شکل‌گیری فرقه‌ها و جریان‌هایی مثل شیخیه و بابیت خواهد انجامید: ادعای «مأذون بودن از امام زمان» و ... 🔹 این سرنوشت محتوم چنین انحرافات و بدعت‌هایی است که نه ریشه‌ای در «متون» دینی دارد نه مورد تأیید «منابع» دین است و نه سازگار با «مبانی» دینی است. 🔰 منبع: https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2408 •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
اعتبارسنجی_روایت_شیردهی_ابوطالبع_به_پیامبرص_در_کتاب_الکافی.pdf
488.9K
◀️ اعتبارسنجی روایت شیردهی حضرت ابوطالب به پیامبرص ✍ سید علیرضا موسوی اطهر 🌐@tebona ◀️ مرحوم‏ کلینی‏ در‏ کتاب‏ کافی،‏ روایتی‏ را‏ مبنی بر‏ شـیردهی‏ حضرت ابوطالب در‏ دوران‏ نـوزادی پیامبرص نقل‏ کرده‏ است.‏ این‏ روایت‏ یک‏ امر‏ نامتعارف‏ و‏ مشکل‏ به‏ شمار‏ می‌رود‏ و‏ در‏ میان‏ منابع‏ متقدم‏ تنها‏ در‏ آن‏ کتاب‏ ذکر‏ شده است.‏ با توجه به قرائن اعتبارسنجی،‏ انتساب‏ صدور‏ چنین‏ روایتی‏ از‏ معصوم‏ احراز‏ نمـی‏شـود. 🔼 اگر چـه‏ شـیرزا بـودن‏ مردان‏ از‏ نظر‏ پزشکی‏ ممکن‏ است‏ و‏ در‏ فقه‏ نیز‏ احکامی‏ در‏ این‏ باره‏ وجود‏ دارد،‏ با‏ این‏ همه‏ چنین‏ عملی‏ در‏ مردان‏ نامتعارف‏ است.‏ از‏ این‌رو‏ با‏ توجـه‏ بـه‏ ضـعف‏ سـند،‏ تفـرد مضمون، تعارض‏ با‏ گزاره‌هـای تـاریخی و‏ نامتعـارف‏ بـودن روایـت‏، شـیردهی‏ حصرت ابوطالب به پیامبرص مردود‏ به‏ نظر‏ می‌رسد. 🔰 همچنین آقای دکتر سید مرتضی میرسراجی در یادداشت «مردانی که بچه شیر می دهند!» مجموعه‌ای از گزارشات تاریخی و طبی را جمع‌آوری نموده‌اند: 🔸 لینک یادداشت: https://nedayeesfahan.ir/153640 •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(16) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹نه الزاماً داشتن چیزی به نام «سطح چهار حوزه» کسی را مفسر طبی قرآن می‌کند، نه حافظ کل قرآن بودن و نه داشتن انبوهی از مدارک بی‌ارزش طبی! 🔸 حکیما! شما به فکر آبرویِ علمی خود نیستید که چنین تراوشاتی را می‌تراوشانید؟! واقعاً انگاشته‌اید که این آیه شریفه می‌گوید «سفر کنید» تا «شاد» شوید؟ خدایی دوربین مخفی نیست حکیم‌جان؟! 😳 🔹 از آنجایی که در آيات متعدد دلائل معاد اقامه شده، بحث منطقى با برخی کفار لجوج و تکذیب‌کنندگان معاد بيهوده بوده است لذا در آيه 69 نمل، کفار را به مجازات‌هایی كه در پيش دارند انذار مى‌كند. می‌فرماید: "بگو در روى زمين سير كنيد و آثار گذشتگان را ببينيد، و بنگريد عاقبت كار مجرمان به كجا رسيد"، «قُلْ سِيرُوا فِي اَلْأَرْضِ...». 🔸 در نهایت نیز چون پيامبر ص از انكار و مخالفت آنها رنج مى‌برد و از سر دلسوزی، هدايت و بيدارى آنها را می‌خواهد، خداوند متعال به ایشان دلدارى داده و در آیه بعد مى‌فرماید: "از تكذيب و انكار آنها غمگين مباش و زياد غصه آنها را مخور" «وَ لاٰ تَحْزَنْ‌ عَلَيْهِمْ‌...». یعنى از اينكه ايشان اصرار بر كفر و انكار مى‌ورزند ناراحت نباش و غم‌مخور. 🔹 یا حکیم! این «سیروا» به آن «لا تحزن» ربطی ندارد. آن برای کفار است و این برای پیامبر ص! این «سیر» هم، جوج‌زدن آخر هفته کفار در جاده چالوس نیست که موجبات شنگولی را فراهم آورد! 🔸 اینجا مقصود مشاهده آثار گذشتگان و سرزمين‌هاى ويران شده اقوامى كه عذاب دیده‌اند و كاخ‌ها و قبرهای در هم ریخته مستكبران است. تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
🚬 تصمیم آیةالل‍ه حجّت بر ترک سیگار 📜 (جزوهٔ دستنویس سیّد عبدالحسین حجّت در احوال پدر، ص٥٤) ✍🏻 استاد مطهری در گزارشی متفاوت آورده است: ▫️ «مرحوم آیةالل‍ه‌العظمی سیّد محمّد حجّت، یک سیگاری‌ای بود که من واقعاً هنوز نظیر او را ندیده‌ام. گاهی سیگار از سیگارش قطع نمی‌شد. بعضی وقت‌ها هم که قطع می‌کرد، مدّتش خیلی کوتاه بود و طولی نمی‌کشید که مجدّداً سیگاری را آتش می‌زد. در اوقات بیداری، اکثر وقت‌شان به سیگار کشیدن می‌گذشت. ▪️ وقتی ایشان مریض شدند و برای معالجه به تهران آمدند، در تهران پزشکان به ایشان گفتند: چون بیماری ریوی دارید باید سیگار را ترک کنید. ایشان به شوخی به پزشکان فرمودند: من این سینه را برای سیگار می‌خواهم، اگر سیگار نباشد، سینه را می‌خواهم چه کنم؟! ▫️ پزشکان گفتند: به‌هرحال برایتان ضرر دارد و واقعاً مضرّ است. فرمودند: مضرّ است؟ گفتند: همین‌طور است. فرمودند: دیگر نمی‌کِشم! یک نمی‌کِشم کار را تمام کرد. یک حرف و یک تصمیم، این مرد را به صورتِ یک مهاجرِ از عادت قرار داد.» 📚 (گفتارهای معنوی، ص٢٥٥؛ نیز ر.ک: جرعه‌ای از دریا، ج٤، ص٥٣٢) •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(17) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 رساله ذهبیه موجود حدوداً 3800 کلمه دارد. این در حالی است که روایات طبی منقول از امام رضا ع نهایتاً حدود 3000 کلمه است. (بدون احتساب طرق و اسناد). این یعنی حتی کمتر از متن رساله ذهبیه! 🔸 موسسه ولی عصر عج و استاد قزوینی در موسوعه 8 جلدی امام رضا ع، در جلد پنجم ذیل فصل «الطب و معالجه الامراض» عمده روایات طبی منقول از امام رضا ع را جمع‌آوری نموده‌اند. حتی اگر این گردآوری همراه با کاستی‌هایی نیز بوده باشد نهایتاً کل کلمات طبی امام رضا ع، چیزی معادل کلمات رساله ذهبیه است. (تازه بدون لحاظ اعتبارسنجی احادیث!) 🔸 خوب است ایشان نشان دهند که چند جلد(!) حدیث طبی از امام رضا ع و 99 درصد بیش از رساله ذهبیه (که چیزی حدود 380 هزار کلمه می‌شود!) کجا بوده که ما آن را ندیده‌ایم؟! 🔹 حیف آن ظرفیت‌های «انجمن طب حوزه» که با نابلدی، سوء مدیریت و رویکردهای غلط به احادیث طبی هدر رفته است. کار دست کاردان نیست! تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
💠 جابر بن حیان ✍️ بخش‌هایی از بیانات استاد مددی 🌐@tebona •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔸 جابر بن حیان وجودش خیالی است و وجود واقعی ندارد. شاید اکنون ده ها کتاب در کتابخانه های معتبر دنیا به اسم جابر ‏موجود باشد که چاپ شده اند. برخی از آنها را کراوس چاپ کرده که البته من همه کارهای او را ندیده ام و شنیده ام به جز او ‏هم بوده اند. کتاب مختار اسرار جابر بن حیّان نیز وجود دارد که به طور مختصر نسخه ها را وصف کرده است و در کتابخانه ‏بریتانیا و جاهای دیگر نگهداری می شود. باتحقیق تاریخی معلوم می شود که هیچ یک از اینها وجود خارجی ندارد و چون در ‏گذشته تعبد حاکم بوده است و مردم تعصب دینی شدید داشته و گمان می کرده اند که در صورت خارج شدن از چهارچوب ‏مرسوم متهم به کفر می شوند (مثلاً معروف است که« من تمنطق فقد تزندق») چنین شخصیت هایی را جعل کرده اند. ‏(نگاهی به دریا،ص356) 🔹 اخوان الصفا گروهی بودند که سعی کرده اند علم را وارد دنیای اسلام کنند. در قرن دوم و سوم، اسماعیلی ها عده ای از آثار ‏علمی و دانشمندان را به خودشان نسبت می دهند، مثل جابربن حیان. اسماعیلی ها در بحث علم زیاد کار کردند در دنیای اسلام ‏در مقابل بغدادی ها هستند که اشعری بودند. به اعتقاد من اصل وجود شخصی به نام جابربن حیان روشن نیست بلکه اسم ‏رمزی است که کتبی را به ایشان نسبت دهند و از این طریق به ائمه (ع) متصل شوند. مجموعه ای از امور عجیب و رازالود ‏را به او نسبت می دهند. ابن ندیم اسم جابر بن حیان را می آورد و به او 500 کتاب نسبت می دهد ولی در فهرست شیخ و ‏نجاشی رحمهما الله نام او نیست. ‏(درس خارج فقه؛ 21/10/93‏) 🔸‏ بعضی¬ها معتقدند که جمله¬ای از اين رسائلی که به اصطلاح جابر ابن حيان نسبت داده شده اين¬ها در حقيقت رسائل ‏خالد ابن معاوية ابن يزيد است يا خالد ابن يزيد ابن معاويه برادر معاويه اصلاً مال آن است اين ترجمه کرده اولين ترجمه¬ها ‏از لغت يونانی و رومی به عربی توسط اين است و اصلاً مراد از جابر يک شخص واحد نيست در عده¬ای از موارد مراد اين ‏شخص است که فرزند يزيد می¬شود. (سلسله جلسات نقد متن حدیث) 🔹 بله بعضی از آنچه به میراث جابر بن حیان نسبت داده می شود و الحمدلله میراث جابر بن حیان در میراث اصحاب ما هست ‏اصلاً وجود ندارد، یعنی خیلی عجیب است که امثال شیخ النجاشی رحمه الله و شیخ طوسی هر دو در کتاب الفهرست ؛ فهرست ‏النجاشی و فهرست الشیخ حتی نام جابر را ذکر نکرده اند چه برسد به نوشته هایش. جابر در حقیقت در محافل اسماعیلیه ‏شهرت داشت و به همین دلیل اکنون نقش میراث اسماعیلیه در میراث ما صفر است، واقعاً صفر است، جز در نهایت کتاب ‏دعائم الاسلام و این دغدغه ای است که ارزش علمی ندارد. نامه های منسوب به جابر بن حیان کوفی البته در دفاتر غربی چند ‏نامه منسوب است یعنی پشت این نامه نوشته شده است نامه فلانی به جابر. اصل انتساب نامه به جابر همه بر اساس صحت ‏راوی است؛ و الا نه راوی و نه فلانی معلوم نیست تعدادی از این نامه ها چاپ شده و نزد من است و این نامه ها قطعا از جابر ‏نیست.‏(جلسه ۶ تدوين حدیث) •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
‍ 🔰 مخالفت روحانیون با پپسی‌ کولا ✍ بخشی از گزارش مخبرهای امنیتی در حدود سال 1325 شمسی 🌐@tebona •┈┈┈••✾••┈┈┈• 1⃣ آقایان آیت الله بهبهانی، امام جمعه تهران، آیت الله نوری، حاج میرزا عبد الله چهل ستونی، قهرمانی، به وعاظ دستور دادند پپسی‌کولا را تکذیب کنند. 2⃣ آقای خرازی نماینده مجلس... فعالیت‌هایی راجع به از بین رفتن و برداشتن پپسی‌کولا کرده‌اند با نظر سید جعفر بهبهانی. 3⃣ آقای برهان پیش‌نماز مسجد لرزاده، آقای شیخ جواد پیش نماز مسجد خیابان خراسان، حاج شیخ مرتضی کاتوزیان پیش‌نماز مسجد انبارغله و نماینده‌های بروجردی که فرستاده‌اند مسجد جدید التاسیس جاده شهرری نزدیک میدان شوش، شیخ مهدی حق‌پناه و شیخ علی اصغر حق‌پناه و شیخ رضا متبحری و شیخ حسن متبحری که چهارنفر مزبور وابسته به فدائیان اسلام بودند.... بالای منبر تبلیغ می‌کنند که... پپسی‌کولا از شراب نجس‌تر است، تومانی یک ریال هم از آن خرج محفل بهائی می‌شود بر ضرر دین اسلام. 4⃣ شخصی به نام شیخ رضای دوغی که مدت مدیدی است پیشکار آیت الله کاشانی است... می‌گوید که پپسی که نجس است و هر کس پپسی‌کولا بخورد رفته به جنگ سیدالشهداء. چندین مرتبه هم متصدیان پپسی‌کولا از دست او شکایت کرده و پس از اینکه او را به دادگستری برده‌اند او را رها نموده‌اند. 📎 منبع: برگرفته از اسناد موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(18) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 شیخ ما که معلومات حیات‌بخش خویش را بر اولادِ آدم نثار می‌کند گویا دقت ندارد که بین مفهوم انتقالِ کتاب‌محور احادیث، با اینکه معصوم در مقام تعلیم دانش طب باشد، خلط نُموده است. 😐 🔸 آنچه آقای مفید در کتاب «تاریخ حدیث مکتوب شیعه» آورده این تقریر و این نتایج نیست! اینکه برخی از میراث حدیثی شیعه به شکل مکتوب انتقال پیدا کرده است منتج به این نخواهد شد که «قضیة فی الواقعة» کلاً یک امر خیالی است! 😡 🔹 کتاب‌محوری در نقل احادیث، بیشتر به تبادل مکتوبات شیخ و شاگرد اطلاق می‌شود که مبتنی بر پایبندی برخی اصحاب به طرق تحمل حدیث (قرائت و سماع و اجازه) و تاکید ائمه ع بر این مهم، احتمال خطا در نقل را به حداقل می‌رسانده است. 🎖 🔸 اینکه برخی از رجال سند (و نه همه) در واقع زنجیره‌ای انسانی برای انتقال مکتوبات حدیثی بوده‌اند امری انکار ناپذیر است و حتما تفاوت مهمی بین حدیث عامه با خاصه محسوب می‌شود اما این موضوع ربطی به «قضیة فی‌ الواقعة» بودن یا نبودن احادیث ندارد. 🔎 🔹 آنچه می‌تواند شاهدی بر حقیقیه بودن برخی اخبار طبی تلقی شود این است که معصوم ع در مقام تعلیم دانش طب به عموم مردم باشد و این گزاره به انتقال شفاهی یا مکتوب و ایضاً ابحاث آقایان مفید و شیرازی، ارتباط ندارد! 🔸 حضراتِ آیاتِ طب‌باز! چشم و گوشِ اهل علم از این شَدّ و مدّهای خطابی پُر است. اگر از این بی‌دانشی‌ها زودتر نکاهید نه برای کِه منزلت می‌ماند نه برای مِه! از ما گفتن! 🤚 تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
🔰 گزارش جلسه «در جست‌وجوی مؤلف طب الصادقین ع» 📝 استاد عمیدرضا اکبری، دکتری الهیات دانشگاه قم و سطح 3 حوزه 🌐@tebona •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 1⃣ کتاب طب الصادقین ع اساساً به هیچ مؤلفی منتسب نیست؛ گرچه به نظر می‌رسد در سده چهارم هجری کتابت شده باشد. اسناد کتاب به سه صورت اسناد کامل، اسناد ناقص، و روایات کاملاً مرسل است، و این چندگانگی نمی‌تواند حاصل جعل باشد. چون نام مؤلف مشخص نیست، نمی‌توان سراغی از مؤلف آن در تراجم شیعه یا اهل سنت گرفت. 2⃣ از آنجا که در موارد بسیاری از اسناد کتاب، نام ابن‌همام به چشم می‌خورد، احتمال انتساب کتاب به ابن‌همام مطرح شده است. لیکن شواهد سندی، منبعی و طبقاتی نشان می‌دهد که حدود سه‌چهارم از کتاب که به ابن‌همان منسوب نشده، نمی‌تواند از او باشد و ابن‌همام نیز در اسناد کتاب عموماً فقط واسطه نقل از کتاب الطب حمیری است. حتی اسناد مرسل را نمی‌توان به ابن‌همام نسبت داد و او را مؤلف کتاب مذکور دانست. بنابراین ادعای انتساب این کتاب به ابن همام مردود می‌باشد. 3⃣ احتمال انتساب کتاب به هارون بن موسی تلعکبری نیز به دلایل متعددی مخدوش است. برابر تحقیق‌های انجام شده اسناد تلعکبری با الگوهای مورد استفاده در طب الصادقین (ع) سازگار نیست. با کنار گذاشتن این گزینه و برخی گزینه‌های دیگر (مانند ابوالمفضل شیبانی و ابن ماهیار)، احتمال تألیف کتاب توسط ابن شعبه یا نعمانی باقی می‌ماند. اما با مطالعۀ وضعیت مشایخ مؤلف طب الصادقین، نوع دسترسی‌های او به منابع و تخریج روایات این کتاب، تنها احتمال انتساب کتاب به ابن شعبه قابل طرح است. 4⃣ در این راستا این محورها انتساب اثر به ابن‌شعبه را تأیید می‌کند: مهم‌ترین اسناد مؤلف و رویکرد ابن‌شعبه حرانی به آنان؛ وضعیت کلی ابتدای اسانید در طب الصادقین؛ مطالعه سندی از عنوان نادر ابوسهل مهرویه در طب الصادقین که شواهدی تعلق آن به ابن شعبه را تأیید می‌کند؛ تشابه در روش اسناددهی مؤلف طب الصادقین و ابن‌شعبه؛ مشترکات حدیثی مؤلف طب الصادقین و ابن‌شعبه حرانی و… ولی این احتمال نیز فعلاً وجود دارد که کتاب از مؤلفی ناشناخته ولی هم‌طبقه و نزدیک به فضای ابن شعبه باشد. ◀️ توضیحات بیشتر: https://deraayaat.ir/Tibb-al_Assadiqin •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(19) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 اولاً! آشیخ‌جان! عدد 400 و 40 برای این ذکر خاص، روایتی ندارد و جزء عندیات برخی عُرفا محسوب می‌شود! 😏 🔸 ثانیاً! صواب بود اگر جناب‌تان برای دفعِ «عین الکمال» هم که شده یک ان‌شاء اللهی، ای‌بسایی، احتمالی، چیزی گوشه دهان می‌گذاشتید! اینگونه حواله دادن به ذکر یونسیه و ادعای درمان جازمانه و تضمینی تمام بیماری‌های روانی و افسردگی ماژور، هیچ ریشه‌ای در منابع وحیانی و ایضاً تجربی ندارد. 🤨 🔹 ثالثاً! خوش‌مزه آن که، دکتر مهرداد قصه ما خودش رأساً دست به تجربه کرچک‌الحُکمایی برای ذکر شریف یونسیه زده است! نامبرده اگر واقعاً رئیس گروه روانشناسی می‌بود باید می‌دانست که اثبات اثربخشی دعا، بدون «دعانما» و بدون «کورسازی» و بدون حداقل‌های روشمندی در تحقیق، پشیزی ارزش واقع‌نمایی ندارد. 🤌 🔸 رابعاً! ایجاد تناظرِ قطعی بین آنچه که امروزه آن را اختلال سایکولوژیک و بیماری‌ اعصاب و روان می‌نامند با آنچه که در احادیث، ذیل کلیدواژه‌های غم، حزن، هَم، کرب و... وارد شده قطعاً غلط است و اشکال روش‌شناختی و فقاهی دارد. روشن است که این سخن، نافیِ بهره‌مندی درست از ادعیه و اذکار در کنار درمان‌های دارویی، رفتاری و مدل‌های شناختی برای این بیماران نیست! 🎖 🔹 ثقل سخن اینجاست که این طلبه _ بلاگرهای طبی ما دست از گردوپنداریِ تمام گِردی‌ها بردارند. برداشت‌های طبی خارج از ظرفیت روایات و ایضاً تبلیغ‌های اغراق‌آمیزِ بدون پشتوانه صحیحِ تجربی، آسیبش بیشتر از نقل احادیث جعلی نباشد کمتر نیست! تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
🔰 بوعلی و شراب 📝 منبع: کانال وزین تصحیح الاعتقاد •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 1⃣ ملاصدرا بحثی را حول اسباب عروض عوارض بدنیه مطرح می‌کند که متأثر از تکیّف نفس به کیفیات مختلفه است. برخی از این کیفیات نفسانیه وابسته به تغیر الدم می‌باشد زیرا که دم در مباحث طبیعیاتِ فلسفه حامل روح بخاری لهذا حامل آثار این کیفیات است. 2⃣ ملاصدرا در بحث از سببِ شدت فرح در شارب الخمر به قول بوعلی سینا استناد می‌کند که می‌گوید: «اگر شراب به اعتدال نوشیده شود باعث تولید روح کثیر و معتدل می‌گردد نتيجتا شدت صفا و نورانیت را در پی دارد» (اسفار، ج۴، ص۱۶۰) 3⃣ بحث ملاصدرا برگرفته از "رسالة فی الأدویة القلبیة" بوعلی است. (پیوست اول) 4⃣ بوعلی خود نیز عادت به شرب خمر داشته و در مدح آن اکثار در کتابت کرده و در رساله مختصره "دعاء القدیس/التقدیس" مشهور به "خطبة فی الخمر" می‌گوید: «نشربها و ذلک لامرین شراب می‌نوشم به دو دلیل ۱-اينکه در شهرهای وبا خيز و ناسازگار...ناگزيرم ۲-اينکه دريابم که گفته خداوند «و منافع للناس» راست است و بدان گواهی دهم» (پیوست دوم) 🔰 مطالعه بیشتر: نگرش ابن‌سینا درباره شراب •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
◀️ پیوست اول: 🔸رسالة فی الادویة القلبیة | بوعلی مخطوط و مطبوع
🔰 پیوست دوم: 🔸 رسالة مشهورة المسماة بخطبة فی الخمر مخطوط
🔰 تخم‌تره، کرم زایید! 🪱 🌐@tebona •┈┈┈••✾••┈┈┈• ▪️در منابع حدیثی منسوب به امامیه، دو عبارت مبنی بر وجود کرم در دندان یافت می‌شود. حدیث اول، بدون ذکر سند و طریق مشخص در کتاب مکارم الاخلاق و نیز با اندکی اختلاف در کتاب طب الائمه آمده است. به این بیان که جبرئیل دندان مبارک امام حسین ع را اینگونه تعویذ کرد که ایشان قطعه آهنى را بر دندان بگذارند و هفت مرتبه بر آن بخوانند: «...دودة تكون في الفم تأكل العظم... / ...دابَّة تكون في الفم تأكل العظم‏...» (رک: مکارم الاخلاق، ص406 - طب الائمه، ص25). ▫️عبارت دوم، بدون ذکر سند، در کتاب طب الصادقین ع آمده است. این گزارش صرفاً یک تدبیر طبی، در حاشیه یک کتاب حدیثی محسوب می‌شود و با توجه به اینکه شاهد روشنی برای انتساب به معصوم ندارد حتی نمی‌توان آن را ذیل عنوان روایت مرسل قرار داد! (رک: طب الصادقین، ص184، شماره 289 - پاورقی محقق: «لم نعثر علیه فی المصادر المتوفرة لدینا») ▪️خلاصه این تدبیر چنین است که اگر تخم‌تره‌، روی آهنِ گداخته حرارت ببیند و دود آن از طریق یک قیف آهنی به دندان برسد، کرم‌های موجود در دندان خارج ‌شده و درون ظرف آب می‌افتد!. «...تُخرج ما في الضِّرس مِن الدُّود حتي تقع في الماء» ▫️با توجه به ضعف منابع و اشکال در طریق این دو عبارت و ایضاً مخالفت قطعی با مشاهدات و داده‌های تجربی (مبنی بر اینکه اساساً کرمی در دندان سکونت ندارد) روشن است که این دو عبارت از معصوم صادر نشده و از این منظر چندان بحثی باقی نمی‌ماند و حقیقتاً ساحت دین و علم معصومین ع از چنین خرافاتی مُنزه است! ▪️اما تمام نکته اینجاست! عده‌ای از ساده‌انگاران طب ‌اسلامی به خیال‌ خام‌شان، تدبیر طبی موجود در کتاب طب الصادقین ع را تجربه کرده‌ و خروج کرم از دندان را به چشم دیده‌اند! (فیلم مربوطه) برخی نیز دُکان دونبش خود را در فجازی باز کرده‌اند و با فروش پَک متشکل از تخم‌ترهِ اَعلای مکی و قیف آهنیِ فولادمبارکه، به احادیث باب «فَضل التِّجارة و المُواظَبة عَليها» جامه عمل پوشانده‌اند. (نمونه مشابه) ▫️اما ماجرا چیست؟ کل حکایت این است که تخم‌تره (و ایضاً برخی بذرهای دیگر) هنگام حرارت دیدن از خود شیره‌ سفیدی خارج می‌کند که بسیار شبیه به یک کرم سفید است. همین مسئله موجب شده، امر بر بیمار و شخص کرم‌زُدا مشتبه شود و بر ایشان چنین بگذرد که گویی این‌ها همان کرم‌های وعده داده شده است! تنها کافی بود که این ایدئولوگ‌های طب‌ اسلامی، پیش از شروع پروسه کرم‌زدایی، چند لحظه‌ای درنگ کرده و با کنار نهادن قیف مربوطه و بستن دهان مبارک، فقط شاهد گداخته شدن تخم‌تره و باز شدن مغز آن می‌بودند، تا دریابند که چگونه تخم‌تره برای‌شان کرم می‌زاید! ▪️البته خرافه کرم دندان محدود به این دو عبارت در منابع حدیثی نیست! تقریباً تمام منابع طب‌قدیم، از کرم دندان و تدابیر خروج آن سخن گفته‌اند (رک: القانون فی الطب، ج‏2، ص451 - كناش في الطب، ص148 - الموجز، ص220) و عجب آنکه حتی حکمای طب قدیم نیز این تدابیر را در خروج کرم از دندان مجرب شمرده‌اند!!! 😳 (رک: داود الأنطاكي، ثلاث رسائل طبية، ص٢٤٣ – اعظم‌خان، اكسير اعظم، ج‏2، ص49) •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
هدایت شده از علی امیری
📔 جلسه دفاع پایان‌نامه 📝 موضوع: علم امام به طب و طبابت، از منظر کلامی، روایی و تاریخی 🆔 @ali_amiry_ir •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 👨🏻‍🎓 ارائه: علی امیری ✍🏻 استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر محمد تقی سبحانی ⚖ استاد داور: حجت الاسلام دکتر قدردان قراملکی ⏱ زمان: یکشنبه ششم خرداد، رأس ساعت 4 عصر 🏠 مکان: قم، فیضیه، روبه‌روی ساختمان اداری دارالشفا، سالن جلسات دفاعیه 🔰 حضور طلاب و دانشجویان در جلسه دفاع بلامانع است. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(20) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 تو اگر واقعاً تجربه را برای رسیدن به اثربخشی ادویه معتبر می‌دانستی، نباید بین روایت نامعتبر و طب‌سنتی فرق می‌گذاشتی! وقتی تجربه قرار است در عرض «وحی»، ملاک و معیارِ اثربخشی قلمداد شود، چرا کثیری از ادویه غیررواییِ موثر، قطعی تلقی نشود؟ بائک تجر بائی لاتجر؟! 🔸 پس اگر اقرار به «واقع‌نمایی تجربه» دروغ نباشد، در عمل باید به همه لوازم سخنت پایبند باشی (که نیستی)! چرا که اگر روغن بنفشه اثرگذاری قطعی دارد، ده‌ها داروی گیاهی و غیرروایی دیگر نیز اثربخشی قطعی دارد! 🔹 وقتی «تجربه» قرار است سنگِ محک نهایی ما باشد دیگر چه فرقی دارد که فرضیه‌ی مورد مطالعه از کجا اخذ شده باشد؟ فرضیه چه متخذ از روایتی ضعیف باشد، چه برگرفته از تجربه و خواب و شهود و قیاس و مشاهده! چه فرق است بین اینها وقتی داوری نهایی بر دوش تجربه نهاده شده؟! 🤔 🔸 واقعیت ماجرا این است که این جماعت، هیچ شأن و آبرو و جایگاهی برای تجربه قائل نبوده و نیستند! هدف از دخیل بستن به تجربه نیز، تنها گربه‌شور کردن مرویات نامعتبر طبی خودشان است و الا نه تجربه‌‌ی روشمندی برای اثربخشی داروهای‌شان دارند و نه حتی از اَولیاتِ آدابِ آزمون و خطای تجربی مطلع هستند! 🔹 از این رو، چاره‌ای جز این ندارند که برای فرار از پاسخ به اشکالات گسترده منبعی، سندی و متنی مرویاتِ نامعتبر طبی، به طناب بی‌صاحب تجربه چنگ بزنند! و الا تجربه کیلویی چند؟! 😏 تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
کتاب دویست و هفتاد درمان.pdf
6.87M
💠 کتاب "دویست و هفتاد درمان" 📚 ترجمه ۲۷۰ روایت منحصربه‌فرد از کتاب طب‌الصادقین ع ✍ مسئول ترجمه: محمد سعادتمند ✅ منبع انتشار: کانال مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث 🌐@tebona •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ لازم به ذکر است که انتشار این فایل به معنای تایید مطاوی آن نیست. صرفا جهت تسهیل در امر تحقیق پژوهشگران و ناقدان منتشر شده است. 🔰 اصل انتساب کتاب به مولف (ادعای انتساب به ابن‌همام و تلعکبری)، وجود برخی اشکالات در طرق و اسناد کتاب، ارسال بسیاری از متفردات حدیثی، وجود غرائب طبی و... همگی اعتبار متفردات این کتاب را با ابهامات جدی روبه‌رو کرده و طبعا انتساب متفردات آن به صادقین ع فاقد پیش‌نیازهای فقاهی و اعتبارسنجی است. انشا الله ضمن پژوهش‌هایی اشکالات آن نشان داده خواهد شد. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
⏪ حدیث عنوان بصری در سده‌های اخیر شهرت یافته و مورد توجه بسیاری از فعالین طب اسلامی قرار گرفته است. در چکیده این مقاله آمده است که این حدیث نخستین بار در قرن ششم هجری قمری در مشکاة الأنوار علی بن حسن طبرسی و سپس در آثار شهید اول و شهید ثانی به صورت مرسل روایت شده است. ◀️ عنوان بصری به کلی ناشناس است و حتی نامگذاری به «عنوان» در تاریخ عرب و اسلام، نادر است. در متن روایت عنوان بصری، عناصر تاریخی اندکی دیده می‌شود؛ با این وجود، همین اطلاعات اندک نیز با دانسته‌های تاریخی مانند طبقه، محل زندگی و جایگاه امام صادق ع سازگار نیست. 🔼 برخی فقرات حدیث در منابع متقدم‌تر به افراد دیگری نسبت داده شده است. وجود اصطلاحات متاخر، استناد به روایتی نبوی که در بوم حدیثی مدینه شناخته شده نبوده است، وجود الفاظ، اصطلاحات، مضامین و قالب‌های صوفیانه از دیگر مشکلاتی است که اصالت حدیث را تضعیف می‌کند. با نظر به مجموع شواهد سندی و متنی، اعتبار حدیث و صدور آن از امام صادق ع قابل دفاع نیست و به احتمال زیاد ریشه در فضایی صوفیانه دارد. 🔹 دانلود مقاله از سایت طبنا: 🌐http://tebona.ir/1799 •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت