eitaa logo
تریبون مستضعفین
1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
52 فایل
کانال رسمی پایگاه اطلاع رسانی تریبون مستضعفین Www.teribon.ir تریبونی برای آنان که رسانه‌ای ندارند
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 مشکلات کشور با تغییر ساختار حل می‌شود یا با تغییر سازوکارها؟! http://Eitaa.com/teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عبور از دوگانه اصلاح طلبی و اصولگرایی و توجه به برنامه ها و راهکارهای اداره ‌ی کشور به جای نگاه به اسامی و جناح بندی سیاسی اولین گام برون رفت از شرایط فعلی کشور است. در انتخابات سال ۹۲ به ظاهر رقابت بین اصولگرایان و اصلاح طلبان بود اما پشت این ظاهر فریبنده رقابتی وجود نداشت و اتفاقا چپ و راست به وحدت رسیده بودند. در بسیاری مواقع موضع واحد داشتند و بعضاً وزرای پیشنهادی آنها هم یکی بود. ظریف و صادق خرازی گزینه وزارت خارجه ولایتی، روحانی، رضایی، قالیباف و عارف بود و مطمئن باشید هرکسی به جز روحانی رئیس جمهور شده بود تفاوتی در سیاست خارجی ایجاد نمیشد. در این انتخابات اگر فریب دوگانه سازی چپ و راست را بخوریم مطمئن باشید تغییر خاصی ایجاد نمیشود. پس فراتر از نامها و جناح بندی های سیاسی از نامزدها بخواهیم از ابتدا برنامه و کابینه خود را اعلام کنند و سعی کنیم به جای مخالفت یا طرفداری از نامها، برنامه ها را نقد و حمایت کنیم. http://Eitaa.com/teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ اشتباه روحانی همان اشتباهی بود که مصدق کرد. لیبرالیسم کمر مصدق را شکاند. 🔸پروفسور مسعود درخشان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی: مصدق ظلم ستیز بود و مظهر ظلم در آن زمان شرکت نفتی ایران و انگلیس بود ولی برای تظلم خواهی به سراغ آمریکا رفت! 🔸 روحانی با اعتقاد کامل به لیبرالیسم و تکیه بر کمک غرب و تحت شعار برد- برد همان اشتباه مصدق را تکرار کرد. مشاوران روحانی به وی القا کردند که با راهبرد برد- برد می‌توان به جنگ غرب رفت. http://Eitaa.com/teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹️ رییس‌جمهوری می‌خواهیم که شخصیتی جامع داشته باشد و علاوه بر توانایی حل مشکلات اقتصادی به مسائل فرهنگی، اجتماعی و ... نگاه راهبردی داشته باشد! http://Eitaa.com/teribon_ir
⭕ کاخ‌نشینی یا خویِ کاخ‌نشینی؟ امام خمینی چه می گوید؟ 🔹جریانی قدیمی در کشور هست که برای تئوریزه کردن و ، سر از پا نمی‌شناسد. از ابتدای انقلاب هم بوده‌اند اینها. با تئوری مانور تجمل اوج گرفتند و خوی خود را بر جمهوری اسلامی تحمیل کردند. یکی از مهمترین تکیه‌گاه‌های نظریِ این جریان، دوگانه‌ی کاخ‌نشینی و خوی کاخ‌نشینی است. مقصودِ غایی اینها از برجسته‌سازی این دوگانه، بوده است. 🔸دنبال اشاعه‌ی چنین نتایجی در جامعه بوده‌اند: - نباید به ظواهر حساس بود. - آنها که تظاهر به ساده‌زیستی می‌کنند خطرناک‌ترند. - نمی‌شود به صرفِ کاخ‌نشینی، کسی را سرزنش کرد؛ مهم این است که ببینیم آیا او خوی کاخ‌نشینی دارد یا نه! - آدم می‌تواند کاخ‌نشین باشد اما مبتلا به خوی کاخ‌نشینی نباشد! و از این حرف‌ها. 🔹نمی‌شود گفت که همه‌ی این حرفها نادرست است. اما نمی‌شود هم نگفت که همه‌ی این حرفها در نهایت به نفع کاخ‌نشینی تمام می‌شود. با پیش کشیدن اهمیت «خویِ کاخ‌نشینی» در مقابل «خودِ کاخ‌نشینی» می‌خواهند کاخ‌نشینی‌شان را توجیه کنند و معترضان و منتقدانِ کم‌تعداد را با برچسب «ظاهربینی» در تنگنا قرار دهند. 🔸 (ره) هم از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب، با تأویل‌هایی که به نفع کاخ‌نشینی می‌شد، مواجهه‌ی شدید و دقیق داشتند. ایشان، حکیمانه قائل به این بودند که خودِ کاخ‌نشینی، خویِ کاخ‌نشینی را هم بدنبال می‌آورد. یعنی نمی‌شود کسی کاخ‌نشین باشد و اخلاقِ کاخ‌نشینی (، ، ، و...) نداشته باشد. معلوم است که خوی کاخ‌نشینی مهمتر از خود کاخ‌نشینی است اما این خوی از کجا می‌آید؟ از خود کاخ‌نشینی. بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی با همین مغلطه‌ها، مبتلا به خوی کاخ‌نشینی و شدند. گفتند ما نیستیم. در کاخ زندگی می‌کنیم اما از اصول انقلاب عدول نمی‌کنیم! اما حالا تا خرخره در منجلاب اشرافیت غوطه‌ورند و معترضان را تهدید می‌کنند و انگِ می‌زنند: 💬«ما باید کوشش کنیم که را از این ملت بزداییم. اگر بخواهید ملت شما جاوید بماند و اسلام را به آن طوری که خدای تبارک و تعالی می‌‏خواهد، در جامعه‌ی ما تحقق پیدا کند، مردم را از آن خوی کاخ‌‏نشینی به پایین بکشید، خود کاخ‌‏نشینی این خوی را می‌‏آورد، ممکن است که در بین آن‌ها هم کسی پیدا بشود لکن نادر است. توجه کنید که این ملتی که الآن کوخ‌‏نشینانش مشغول فعالیت هستند و مشغول به زحمت هستند در جبهه‏‌ها و پشت جبهه‏‌ها، این کوخ‌‏نشینان را زحمت بکشید که به همین حال خوی کوخ‌‏نشینی و خوی اینکه توجه به کاخ‌ها نداشته باشند نگه دارید تا بتوانید ادامه بدهید زندگی صحیح اسلامی را. آن خوی کاخ‌‏نشینی مضر است، خودش مضر نیست، خُویَش مضر است، لیکن خود او، این خوی را دنبال دارد.» (اول فروردین ۱۳۶۲) http://Eitaa.com/teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لیچار/ قسمت شانزدهم: 🔸عشق غبطه برانگیز غربزذه‌ها به آمریکا 🔸نصف امید به زندگی آمریکاییها بخاطر امیدیه که اینا به آمریکا دارن. http://Eitaa.com/teribon_ir
🔴 ؛ عامل اصلی وضعیت موجود کشور! 🔻لیست تحریم های گسترده و فلج کننده بعد از : 🔹الف) تحریم های کنگره آمریکا: 1. قانون سیسادا (2010) 2. قانون عدم اشاعه ایران، سوریه و ‌کره‌شمالی (2011) 3. بخش 311 قانون میهن‌پرستی آمریکا (2011) 4. بودجه دفاعی 2012 5. قانون کاهش تهدید ایران و ... (2012) 6. بودجه دفاعی 2013 🔹ب) تحریم های ریاست جمهوری آمریکا(دستورات اوباما): 1. دستور اجرایی 13553 (2010) 2. دستور اجرایی 13572 (2011) 3. دستور اجرایی 13574 (2011) 4. دستور اجرایی 13590 (2011) 5. دستور اجرایی 13599 (2012) 6. دستور اجرایی 13606 (2012) 7. دستور اجرایی 13608 (2012) 8. دستور اجرایی 13622 (2012) 9. دستور اجرایی 13628 (2012) 🔹اینها فقط بخشی از تحریم هایی بود که آمریکا بعد از به شکاف و دوقطبی بین ملت امیدوار شده و علیه ملت ایران به اجرا درآورد. از آن سالها تاکنون بیش از 10 سال گذشته و هر ساله تحریم های بیشتری علیه ملت ایران به اجرا درآمده است. فتنه ای که هاشمی رفسنجانی، سیدمحمدخاتمی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و غیره به بهانه تقلب در انتخابات بوجود آورده و علیه رأی مردم و جمهوریت و دموکراسی ایستادند. 🔸مهدی هاشمی بعد از فتنه 88 در تماس تلفنی با نیک آهنگ کوثر می گوید ما وقتی از شورش در داخل به نتیجه نرسیدیم از آمریکایی ها خواستیم تحریم ها را آغاز کنند! تحریم هایی که نظام جمهوری اسلامی را مجبور به عقب نشینی از مواضع خود در حوزه های هسته ای، علمی، دفاعی، موشکی و منطقه ای نماید! بعدها چندین نامه از سوی فعالان اصلاح طلب و مشاورین ستاد انتخاباتی موسوی و کروبی هم افشا شد که به اوباما برای تحریم ایران نامه نوشتند! 🔹4 سال بعد از 88، آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی، موسوی و کروبی طی بیانیه های جداگانه از مردم خواستند که به حسن روحانی رأی دهند. روحانی با وعده رفع تحریم ها(!!) انتخاب شد و همه وزرای خود را از اعضای ستاد میرحسین و با توصیه هاشمی و خاتمی و ناطق و ... انتخاب کرد و با انعقاد قرارداد با آمریکایی ها به امید رفع تحریم ها، هسته ای را متوقف و پروژه های موشکی را تعطیل کرد. 🔸حالا بعد از 7 و نیم سال از دولت ناکارآمد و پیر روحانی که وضعیت کشور را به جاهای خطرناکی رسانده، محمد خاتمی به جای عذرخواهی از تهمت تقلب در سال 88 و آن شورش ها که زمینه تحریم ها را فراهم کرد و بعد از تَکرار این دولت ناکارآمد و بی تدبیر، ژست طلبکارانه گرفته و این و آن را مقصر می داند! 🔴 بی تردید خاتمی عامل اصلی وضعیت موجود کشور است. چه مشکلات را از ناحیه تحریم ها ببینیم چه از ناحیه ناکارآمدی؛ خاتمی در هر دو دست داشته است! آقای خاتمی! 🔹کاش دست از این خاله بازی ها و تردستی ها و نانجیبی برداشته و صادقانه این فجایعی که به بار آوردید را به گردن می گرفتید! ولی چه کنیم که شما هیچوقت نخواستید از لجبازی در راه باطل بازگردید! http://Eitaa.com/teribon_ir
⭕ آن روز مبارک است برما که سلطه جهانخواران بر ملت مظلوم ما و بر سایر ملتهای مستضعف شکسته شود؛و تمام ملتها سرنوشت خودشان را به دست خودشان بگیرند؛ و دولتها بیداربشوند 🔹امام خمینی/پیام نوروز سال۶۰ http://Eitaa.com/teribon_ir
✅کارت پستال تبریک سال نو متعلق به سال ۴۳و ۴۴ شمسی، مزین به تصویر حضرت امام در دوران تبعید ایشان 🔹بود آن روز برما عید مطلق/ که در جنبش در آید پرچم حق http://Eitaa.com/teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بزرگترین مانع مبارزه با فساد، برخورد سیاسی با مفسدین و مفاسد اقتصادی و سیاسی است. در بین هر دوجناح اصولگرا و اصلاح طلب یک قانون نانوشته وجود دارد که طبق آن مفاسد هم حزبی و هم جناحی خود را ماست مالی می‌کنند. ‌. جوانان انقلابی باید از این کلیشه ها عبور کنند و با فساد در هر لباس و جناحی برخورد کنند. ‌ برای جوان مومن انقلابی و عدالت خواه چه فرقی دارد برادر رئیس جمهور فساد کرده یا قائم مقام شهردار سابق تهران. چه تفاوتی دارد اصولگرایان فساد می‌کنند یا اصلاح طلبان؟ باید ماله ها را زمین بگذاریم و اجازه ندهیم با مقدس سازی برخی افراد و نهادها بیش از این موریانه فساد درخت تناور انقلاب اسلامی را بجود و نابود کند. ‌ @teribon_ir
⭕ تزویر در نقاب خیریه 🔸از آنجا که بساط خیریه‌بازی داغ شده و امکان ضربه‌خوردن جبهه مستضعفین وجود دارد لازم است تا تاملی در آن داشته باشیم. خیریه با خود عنوان کمک به نیازمندان و فقرا را یدک می‌کشد و ظاهری خیرخواهانه دارد، با این وجود برای چشمان تیزبین، روشن است که خیریه همیشه خیر نیست! 🔸خیریه بسته به اینکه در چه نظام تفکری‌(نظام اسلام ناب یا نظام اسلام سرمایه‌داری و آمریکایی) ایجاد شده باشد می‌تواند خیر یا شر باشد! خیریه اسلام سرمایه‌داری را چه خوش‌بینانه بنگری و چه بدبینانه، مخدر و منحوس است. در نگاه بدبینانه خیریه میتواند مرکزی باشد برای شست‌وشوی پولهای کثیف! پولهایی که از طرق آلوده بدست آمده و نمی‌تواند بدون پاکسازی ردِ فسادش وارد چرخ اقتصاد گردد و یا محملی برای رشوه دادن و رشوه گرفتن به نام کمک‌های خیرخواه باشد، رشوه مفسدان به صاحبان وجیه المله خیریه و یا رشوه صاحبان خیریه به اشخاص و نهادها تحت عناوینی عوام فریب! 🔸اما گاهی نه محل ارتشاء است و نه جایی برای پولشویی، بلکه دست‌آویزی ست برای تدلیس چهره و ایجاد تصویری خیرخواه و بخشنده بر باطن سرمایه‌دار زالو صفتشان! و این بساط مزورانه چه‌ها که با مردم نمی‌کند. اما نگاه خوش‌بینانه که نه اولیست و نه دومی این است که در واقع کمک کردن به فقراء اتفاق می‌افتد اما در جهت حفظ منافع در خطر افتاده‌ی سرمایه‌داران و نظام کاپیتالیسم، از خشم سربر آورده‌ی کارگران و مستضعفانی که فشار اقتصادی طاقتشان را طاق کرده و جرقه‌ای می‌تواند انقلابشان را شعله کند! آری در نظامی که کارگر تحت حاکمیت سرمایه‌داران قرار دارد، خیریه آب سردیست در دست سرمایه‌داران متمول برای خاموش کردن خشم پابرهنگان! نان خشکیست برای فرونشاندن طغیان گرسنگان! و عاملیست مسخ کننده و محافظ منافع زالو صفتان! 🔸خیریه اما در نظام حق حکایت دیگری دارد. خیریه اسلام ناب نقش تدارکات سپاه پابرهنگان و فقرا را علیه اغنیا در جنگ فقر و غنا را بازی می‌کند. تمام توان خویش را به خرج می‌دهد تا توان مقاومت بیچارگان را بالا برد و مجروحان جنگ فقر و غنی را تیمار کند و دوباره روانه خطوط نبرد گرداند تا در نهایت نظام طبقاتی و ناعادلانه سقوط کرده و عدالت جایگزین مواسات گردد. به امید پیروزی سربازان روح الله! @teribon_ir
⭕ یک رشتو درباره و تأملی اجتماعی و تاریخی درباره آن ۱. تدبیر در میانه‌ی انقلاب و تحول امکان‌پذیر است. این را الهیات نوروز به ما می‌گوید. ۲. توحیدِ نوروز، توحیدی مبتنی بر تغییر است. خدای نوروز مقلّبِ جان‌ها و نگرش‌ها و محوّل حال انسان‌ها و احوال جوامع انسانی است و به همین دلیل و در میان این دو اسم است که مدّبرِ تاریخ است. ۳. الهیات نوروز می‌کوشد تغییر در جهان طبیعت را به جهان انسانی و اجتماعی بکشاند. ۴. پیوند ناگسستنی و روزافزون انسان ایرانی و نوروز به این خاطر است که کمالِ مطلوب و خدای مطلوب خود را در این آینه‌ی این آیین می‌یابد. ۵. همین تاریخ معاصر را نگاه کنیم؛ از مشروطه تا نهضت نفت تا انقلاب۵۷ و تا انتخابات‌های پس از آن: انسان ایرانی سرشار از میل به تغییر است. انسان ایرانی، صورت بشریِ اراده‌ی معطوف به تغییرِ خداوند بر روی زمین است و نوروز آن زمانی است که این انسان، خدایِ دوست‌داشتنیِ خود را پیدا می‌یابد. ۶. نظم جوامع البته مهم است و ممهد امنیت؛ اما تغییر است که به جوامع امکانِ قسط می‌دهد. جوهره تغییرخواهی انسان ایرانی فهم همین اولویت است، همچنان‌که جوهره انقلاب بر هم زدن «جزیره ثبات» به امید رسیدن به عدالت است. ۷. انقلاب ما درست در لحظه‌ای متولد/بازتولید می‌شود که امر انقلابی، امر اسلامی و امر ایرانی به نقطه‌ای مشترک برسند و پرسشِ «انقلاب/اسلام/ایران چیست؟» پاسخی یک‌سان ‌یابد: جستجوی تغییر از درون توحید. نوروز در معنای اخیر خود گرامی‌داشتن این لحظه و روز مشترک است. ۸. ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نگاه الهیاتی، تاریخی و اجتماعی به نوروز هستیم. نگاهی که بتواند معنای فردی نوروز را از یک شادی و عید فردی به سمت یک امر اجتماعی بسط بدهد. ۹. کلیه منتفعان از نابرابری‌هایِ وضعیت های موجود، مثلا رسانه مسلطِ موسوم به ملی و پدیده/طبقه مرفه جدیدِ موسوم به نئولیبرالیسم، تلاش می‌کنند برای جامعه‌زدایی و معنازدایی از نوروز. تلاش می‌کنند شادی‌های عید و آرزوهای آن از مرزهای فردی فراتر نرود. جهت کوشش ما باید دقیقاً بر عکس باشد. ۱۰. نوروز نماد امر اجتماعی ماست. ما به ناگزیر باید به جامعه‌زدایی، سیاست‌زدایی و معنازدایی از نوروز فکر کنیم؛ و به مقابله با آن. @teribon_ir
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
🔴 کمپین دعوت از شخصیت باکفایت، باایمان عدالتخواه، مردمی و با برنامه برای حضور در بسم‌الله الرحمن الرحیم تبیین شاخصه‌های مهم برای ریاست جمهوری آینده توسط رهبر انقلاب، اتمام حجتی برای همه جریانات سیاسی و مردم است. این ویژگی‌ها عبارتند از: "دارای مدیریت و کفایت مدیریت، با ایمان، عدالتخواه و ضدفساد، عملکرد انقلابی و جهادی، معتقد به توانمندی های داخلی، اعتقاد و اعتماد به جوانان، مردمی و امیدوار". بعد از بررسی نامزدها معتقدیم از بین بزرگوارانی که در مظان انتخابات قرار دارند دو نفر از بین سایرین بیشترین تطابق با شاخص‌های نامزد اصلح را دارند: آقایان و . باکفایت مدیریت، با ایمان، اخلاق، پاکدست و عدالتخواه و ضدفساد، انقلابی، معتقد به جوانان و ظرفیت‌های داخلی و مردمی. بدین ترتیب در نهایت، یک نفر از این دو بزرگوار نامزد نهایی جریانات مردمی انقلابی و عدالتخواه خواهد بود. اما از آنجایی که جناب رئیسی هم‌اکنون در راس دستگاه قضائیه قرار دارد و در مدت کوتاه حضور در قوه، روح امید به مردم را بازگردانده و عرصه را بر مفسدین و متخلفین تنگ کرده و از آنجایی که تا اصلاح این وضعیت چندسال نیاز دارد و به نوعی رسالت ایشان در دستگاه قضا ناتمام است لذا چه بهتر که در قضائیه بماند. اگرچه وی در اکثر نظرسنجی‌ها بین همه گزینه‌ها در صدر است اما حضور ایشان در قوه قضائیه بسیار ضروری است. از طرفی برای ما مسجل شده است که انسان شایسته نه ریاست طلب است و نه برای رسیدن به ریاست، له‌له می‌زند. امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرمایند: مَلْعُونٌ مَنْ تَرَأَّسَ مَلْعُونٌ مَنْ هَمَّ بِهَا مَلْعُونٌ كُلُّ مَنْ حَدَّثَ بِهَا نَفْسَهُ؛ ملعون است كسی كه رياست طلبی كند و كسی كه به رياست همّت گمارد و كسی كه در فكر آن باشد. حقیقتاً این ویژگی در بین آقایان رئیسی و جلیلی مشهود است. لذا از آن جهت که معتقدیم حضور جناب رئیسی در دستگاه قضا ضروری است و از طرفی رهبر انقلاب تاکید کرده است: "برای حل مسائل کشور برنامه داشته باشید ولو اجمالی"؛ و چون حب ریاست طلبی در آقای جلیلی نیز نمی‌بینیم بر ما مومنین و مردم فرض است که از همچنین شخصیتی برای حضور در انتخابات_ریاست_جمهوری_1400 دعوت گسترده نمائیم. بدین جهت از عموم مردم و نیروهای مردمی درخواست می‌کنیم به کمپین دعوت از آقای دکتر سعید جلیلی بپیوندند. ✅کمپین سراسری دعوت از 👇 https://eitaa.com/joinchat/2959540334Cecc27caa81
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطرناکتر از "تحریم های فلج کننده" ، "تحلیل های فلج کننده" است! @teribon_ir
⭕️ آخرین پیامک.. 🔸 این آخرین پیام مردی است که در ابتدای ریاستش آمریکا را کدخدا خواند، به دشمنان تاریخی ملت ایران اعتماد کرد و گردنش را ذلیلانه مقابلشان خم کرد‌، در پیشگاه مردم کشورش حقیر و نفرین شد، کشورش را در مرز ورشکستی جلو برد، جان مردم را به لب رساند و حالا در واپسین لحظه های ریاستش هنوز چشم امیدی دارد که اگر گندمی نصیبش نشد لااقل "جویی" از بایدن نصیب او شود، حسن روحانی نماد حقارت و عاقبت تمام سیاست مدارانی است که به جای ساده زیستی، جهاد شبانه روزی و تکیه به مردم، غرق در اشرافیت، به دور از مردم متوهمانه دل به ببندند. 🔸 رئیس جمهوری که محبوبیتش به کمتر از ۷ درصد رسیده! حالا عموم دوست داران و منتقدینش و اکثریت مردم برای رفتن دولتش لحظه شماری و برای او آرزوی مرگ میکنند! رئیس جمهوری که با فریب و نیرنگ و بد اخلاقی ۲۴ ملیون رای را جمع کرد، سرمست قدرت شد و حالا به چنین سرنوشت رقت آوردی دچار شده، مردان در میدان ۱۴۰۰ روحانی را به عنوان مقابل شان قرار بدهند و با در نظر گرفتن عاقبت او پا به عرصه میدان سیاست بگذارند. @teribon_ir
🔰 اندر احوالات میرزا نویسان... 🔸 منتظر داستان سرایی های آقایان چپ و راست باشید... @teribon_ir
🔻 بنشینید و نگاه کنید... 🔺منتظر نعل وارونه آقایان باشید:)) @teribon_ir
🔸درباره عدالت و سیاست: کلمه و معنای واقعی آن؛ مسئله «کلمه» است 🔻برای اصحابِ احزاب دست گرفته‌اند که تا دیروز از عدالت‌خواری و پایان دوران عدالت‌خواهی می‌گفتید و الآن که رهبری گفته‌اند نامزد ریاست جمهوری باید عدالت‌خواه باشد، شروع می‌کنید به بستن عنوان عدالت‌خواه پشت چهره‌های محبوب‌تان. به نظرم خیلی هم این جور نخواهد بود. 🔻شاید دهه هفتاد احزاب و لابی‌های سیاسی و مذهبی چنین کارکردی داشتند که حدس بزنند که نظر مقام معظم رهبری به نامزد مورد اجماع خودشان است اما امروز اوضاع فرق کرده است. در وضعیت کنونی آن‌ها و یا جانشین‌های جوان‌ترشان این توانایی را پیدا کرده‌اند که اصل معیاربودن عدالت در سیاست و غیر سیاست را به کلی فاقد معنا کنند. 🔻 این معنازادیی هم معمولاً هم یک قصه تکراری دارد: ابتدا از موضع واعظ اخلاق برمی‌آیند که «عدالت‌خواهی حزب نیست؛ پنجه کشیدن در چهره اخلاق نیست؛ ناسزا گفتن به این و آن نیست؛ بدگویی به مسئولان نظام نیست؛ منحصر در یک گروه نیست؛ نفی دیگران نیست؛ ناامیدی و حجتیه‌ای و خوارج بودن نیست و ...»؛ آن‌گاه زمینه فراهم است: عدالت‌خواهی که چیزهای مختلفی نیست، هیچ چیزی نیست و هیچ وجه معیاری‌گونه‌ای ندارد. 🔻یک نمونه نزدیک از این روند را به یاد بیاوریم: ۱۸ بهمن ۹۸ رهبر انقلاب در سخنرانی خود در تبیین چه کسی را انتخاب کنیم گفتند: «به معنی واقعی کلمه طرف‌دار عدالت باشند. کشور ما به عدالت احتیاج دارد ... نگذاریم که این پرچم بخوابد ... هم عدالت اقتصادی، هم عدالت حقوقی، هم عدالت سیاسی؛ در همه‌ی زمینه‌ها». 🔻۳۰ بهمن، ۱۲ روز پس از سخنرانی و دو روز مانده به انتخابات ۲ اسفند، جمعی از واعظان و دیگران بیانیه‌ای صادر کردند در تأیید لیست احزاب و گروه‌های یک جناح سیاسی. در این بیانیه که بعدها و البته پس از مرگ سهراب، برخی از امضاکنندگان آن اظهار «شرمندگی» کردند، به نام سردار شهید، به «کارآمدی» و به «مجلس قوی» اشاره شده بود اما هیچ اشاره‌ و حتی هیچ اشاره‌ای نشده بود به این که «به معنی واقعی کلمه طرف‌دار عدالت باشند». مخاطبان این خطبا هم، هنگامی که به هر سی نفر و تاکید می‌کنم به تمامی افراد لیستِ این احزاب رای می‌دادند؛ و حتی به کسانی رأی می‌دادن که هرگز آن‌ها را نمی‌شناختند، هیچ‌گاه به خاطر عدالت‌خواه بودن به این افراد رای نمی‌دادند. امروز هم قصه همان قصه است. 🔻از طبقه مرفه جدید و طبقه ویژه سیاسی که بگذریم، مسیر تبدیل‌شدن عدالت به یک معیار و سنجه در میدان سیاست، موانع و حتی مخالفان مقدسی دارد؛ یک تاریخ از نوعی تفکر دینی و انبوهی از آموزه‌های کلامی و فلسفی و مذهبیِ فاقدِ وجوه عدالت‌خواهانه را پشت خود دارد؛ حتی یک عالمه جهل مقدس به نام «مصلحت»، «مذهب»، «اخلاق»، «حفظ نظام» را در پشتیبانی خود دارد؛ با یک، ده، ده و حتی ده‌ها بار گفتن رهبر هم چیزی عوض نشده و نخواهد شد؛ باز هم ایام انتخابات و باز هم همان همیشگی‌ها. محافظه‌کاری تا عمیق استخوان ما نفوذ کرده و به راحتی‌ها در برابر عدالت‌خواهی عقب نخواهد نشست. 🔻ما در میدان سیاست افرادی را می‌خواهیم که «به معنی واقعی کلمه طرف‌دار عدالت باشند»؛ ولی مسئله ما فقط سیاست‌مداران موجود نیستند که طرفدار عدالت نیستند. ما در پیشانی وضع موجود با کسانی مواجهیم که مفاهیم را از «معنی واقعی کلمه» تهی کرده‌اند و از طریق کلمه‌های بی‌معنا، به این سیاست‌مداران سرویس می‌دهند. البته مسئله ما همین افراد دسته دوم، که چه بسا نیت خیر دارند هم نیستند. مسئله ما خودِ کلمه است و معنای واقعی کلمه. مدت‌هاست به این فکر می‌کنم که مسیر فرارفتن از امتناع کنونی، از جایی بیرون از میدان سیاست می‌گذرد. @teribon_ir
جزوه_ـ_تشکیل_دولت_جوان_حزب‌اللهی.pdf
703.3K
⭕️برای تشکیل چه کنیم؟ 🔹 جزوه خواندنی؛ گفتاری از دربارۀ «نقش جوانان در تحقّق دولت جوان حزب‌اللهی» @teribon_ir