May 11
🌙🍃🎤فرمان خدا غذای آدم است نه روزه و نماز. روزه و نماز چون فرمان خداوند تبارک و تعالی است، غذای آدم است. برای همین نه گفتن به روزه و نماز در جایی که نباید روزه بگیریم و نماز بخوانیم نیز فرمان خدا است. خدا روزه و نماز نمی خواهد بلکه فرمان می خواهد، از خود بیرون آمدن می خواهد. آدم باید از هوای نفس خود بیرون بیاید، زیرا عبادت برای این است که از خود بیرون بیاییم.
پس روزه را بر شما فرض کردیم «لَعَلَّكُم تَتَّقونَ»(۱) یعنی تقوی پیدا کنید یعنی برسید یعنی از خود بیرون بیایید.
تقوی یعنی از خود بیرون آمدن یعنی هوای نفس نداشته باشیم یعنی فقط به فرمان فرمانده حرکت کنیم و فرمانبر خدا شویم، لذا روزه و سایر عبادات برای ما فرض شده است.
پس روزه برای ما فرض شده است تا فرمانبر خدا باشیم.✨
(۱)يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ(بقره/۱۸۳)
#جلسه_اول
#تفسیر_بقره۱۸۳
#تقوی
#چهارشنبه_۸_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤معنی شفاعت پیامبر این است که ما از غذای آدمی بی خبر هستیم و پیامبر از غذای آدمی به ما خبر می دهد و می فرماید ما غذای آدمی برای شما فراهم کردیم. چون ما گرسنه هستیم گرسنه قیامت و الحقیقة و دنبال الحقیقة که غذای آدم است.✨
#جلسه_اول
#تفسیر_بقره۱۸۳
#شفاعت
#چهارشنبه_۸_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🍂پس خاصیت روزه عبارت از این است که تقوی پیدا کنیم یعنی فرمانبر فرمان خداوند تبارک و تعالی شویم چون آدم با فرمان خداوند تبارک و تعالی آدم می شود چون اگر آدم فرمان خدا را نبرد یا شیطان است یا جماد است یا حیوان است یا ملک.
و این که در بعضی روایات می فرماید هدف از روزه سلامت نفس و بدن است فواید حاشیه ای است.✨
#جلسه_اول
#تفسیر_بقره۱۸۳
#چهارشنبه_۸_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤توحید یعنی نمودی که حکایت می کند از بودی و بدنی که حکایت از جان می کند. یعنی یک بدنی است و یک جانی که آن جان این بدن را ظاهر کرده است و این بدن از او حکایت دارد.
توحید جان ظاهر و مظهر است. مظهر یعنی بدنی که ظاهر را حکایت می کند.
پس سه چیز در توحید است یه ظاهری هست و یک مظهری و یک حکایت مظهر از ظاهر. اگر یکی از این سه نبود توحید را ادراک نمی کنیم.
توحید یعنی یک ذاتی داریم که یک رحمتی دارد که این رحمت عبارت از جان اوست. و یک مظهری است که حکایت از این رحمت دارد که بدن اوست
رحمت خداوند تبارک و تعالی عبارت از فعل اوست.
#جلسه_دوم
#تفسیر_بقره۱۸۳
#توحید
#پنجشنبه_۹_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤شیطان به وسیله آدم خلق می شود و قبل از آدم نبوده است. حال اگر سوال شود که شیطان ۶هزار سال قبل از آدم خدا را عبادت می کرده؟ این عبادت از عباداتی است که فقط بدن را ادراک می کند. شیطان فقط بدن را ادراک می کند. فقط آدم است که جان می فهمد. اول مخلوق خداوند بنیه آدم خداوند تبارک و تعالی است و آخر مخلوق خداوند تبارک و تعالی است. همین که می گوییم «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ» (۱) منظور همین بنیه آدمی است که هم اول است هم آخر است هم ظاهر است هم باطن چون رحمت بی نهایت خداوند فقط در آدم ظاهر می شود. تا آدم آدم نباشد و نرسیده باشد و رحمت بی نهایت خداوند در او ظاهر نشود این اول و آخر و ظاهر و باطن را نمی تواند بفهمد. فهم این مطلب عبارت از نزول این آیه بر آدم است.✨
(۱)هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ: اوّل و آخر هستی و پیدا و پنهان وجود همه اوست و او به همه امور عالم داناست. (حدید/۳)
#جلسه_سوم
#تفسیر_بقره۱۸۳
#شیطان
#جمعه_۱۰_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤ملک داعی عبارت از نمود حقیقت و قیامت و جان است که در بنیه آدمی است که اگر این بنیه شکوفا شود قیامت و بینهایت را ادراک می کنیم.
🌙ملک داعی آن نمود خداوند تبارک و تعالی است که به الحقیقة دعوت می کند لذا دعوت می کند که استغفار داشته باشیم تا آدم بالفعل بشویم چون خداوند از ما آدم بالفعل می خواهد زیرا قبل از آدم هیچ ظهوری نیست.
🌙ملک داعی به فرمان خدا دعوت می کند
#جلسه_چهارم
#تفسیر_بقره۱۸۳
#شنبه_۱۱_۱_۱۴۰۳
#ملک_داعی
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤نزول ملک بر آدم در شب قدر این است که خود لیله قدر شود. معنی ادراک لیله قدر در ظاهر آن شب زنده داری و احیاء است و گرنه باطن آن این است که احیاء آدمی داشته باشد یعنی به خدا توجه داشته باشد. یعنی در انجام واجب و ترک محرمات باشد. این عبارت از بنیه آدمی و لیله قدر است. این همان اول و آخر و... بودن است در این جاست که آدم العبد خداوند می شود و هیچ خود ندارد و شیطان در آن راه ندارد و شیطان بر بنیه آدم سلطنت ندارد و مغلول شده است. شیطان عبارت از هوای نفس آدم است. شیطان عبارت از بدنی است که آدم آن را جان می پندارد و سایه را بود می بیند.✨
#جلسه_سوم
#تفسیر_بقره۱۸۳
#لیلة_القدر
#جمعه_۱۰_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤رحمت مجبورا به آدم نازل نمی شود بلکه بنیه آن در انسان نهاده شده است و باید شرایط شکوفایی آن فراهم شود تا دارا شود. پس شرط آدم شدن این است که با اختیار خود دارایی آدمی را طلب کند.✨
#جلسه_چهارم
#تفسیر_بقره۱۸۳
#شنبه_۱۱_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤مهمترین اعمال شب قدر کسب علم است زیرا علم جان عمل است اگر عملی بدون علم باشد مثل درخت بی ریشه است. لذا اول فضیلت فضیلت کسب علم است و بعد نماز است که یک نماز دو رکعتی بعد نماز مغرب است و یک نماز دو رکعتی دیگر که در صدر اعمال شب قدر است و بعد دعاهایی که در مفاتیح ذکر شده و بعد قرآن سر گرفتن و خواندن قرآن.✨
#جلسه_چهارم
#تفسیر_بقره۱۸۳
#شنبه_۱۱_۱_۱۴۰۳
#لیلة_القدر
#اعمال_شب_قدر
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤آدم را از دو چیز می توان شناخت یکی از معبود او که فرمان چه کسی را می برد و چه کسی را می پرستد و حرف او را گوش می دهد. و یکی از دعای او که چه دعایی دارد.
آدم دعای هر چه را داشته باشد کمبود همان را دارد چون دعا وقتی مستجاب شود همان معبود او می شود و معبود آدم رب او می شود. اگر دعا شیطانی بود مثلا دزد دعای شیطانی دارد. شیطان معبود او می شود و می خواهد شیطان شود لذا خداوند تبارک و تعالی در قرآن می فرماید:«أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ»(۱)
یکی دعای حیوانی دارد، یکی دعای نباتی دارد و یکی دعای انسانی. و یک دعای حقیقت دارد. دعای ائمه اطهار علیهم السلام دعای حقیقت بود و الحقیقة را از خدا می خواستند: «إِلهي هَب لي کمالَ الإِنقِطاعِ إِليک وأَنِر أَبصارَ قلوبِنا بِضياءِ نَظرِها إِليک، حتّى تَخرِقَ أَبصارَ القُلوبِ حُجبَ النُّور فتَصلَ إِلى مَعدنِ العَظمه، وتَصيرَ أَرواحَنا معلَّقه بعزِّ قُدسِک»(۲) معدن عظمت همین الرحمان است. که می خواهند به آن متصل شوند و عبد او شوند و او در ایشان ظاهر شود. این سوال و نیاز ایشان است. زیرا آدم همان چیزی هست که در او ظاهر شده است.✨
(۱)أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ: اى فرزندان آدم مگر با شما عهد نكرده بودم كه شيطان را مپرستيد زيرا وى دشمن آشكار شماست (یس/۶۰)
(۲)فرازی از دعای شعبانیه
حاج آقا امامی
#جلسه_پنجم
#تفسیر_بقره۱۸۳
#یکشنبه_۱۲_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤پیغمبر آمد که دعای ما را دعای آدمی کند. پیغمبر شفیع آدم سازی است. شفاعت پیغمبر شفاعت آدمی است. آدم یعنی نور محض. پیامبر نور محض بود: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (۱) این جاست که الرحمن شفاعت می کند: «و آخر من يشفع هو أرحم الرّاحمين». بسم الله الرحمن الرحیم آخر من یشفع است.
مقصد ما النور است: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ» (۳) ما باید از کل ظلمات یعنی هوای نفس و شیطان خارج شویم و النور شویم.
بنیه آدم از ابتدا نمی تواند النور و خاتم الانبیا شود باید از السفل السافین و کل ظلمات خارج شود و بعد به النور وارد شود.
حال چگونه از ظلمت به نور خارج شویم؟ با اطاعت از فرمان خدا. چون فرمان خدا نور است و فرمان خود و نفس ظلمت است لذا پیامبر ما را به النور
دعوت می کند.✨
(۱)اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ: خدا نور آسمانها و زمين است مثل نور او چون چراغدانى است كه در آن چراغى و آن چراغ در شيشه اى است آن شيشه گويى اخترى درخشان است كه از درخت خجسته زيتونى كه نه شرقى است و نه غربى افروخته مى شود نزديك است كه روغنش هر چند بدان آتشى نرسيده باشد روشنى بخشد روشنى بر روى روشنى است خدا هر كه را بخواهد با نور خويش هدايت مى كند و اين مثلها را خدا براى مردم مى زند و خدا به هر چيزى داناست. (نور/۳۵)
(۲)« و آخر من يشفع هو أرحم الرّاحمين» (علم الیقین، جلد۲، ص۱۳۲۵
(۳)اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ وَالَّذينَ كَفَروا أَولِياؤُهُمُ الطّاغوتُ يُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ ۗ أُولٰئِكَ أَصحابُ النّارِ ۖ هُم فيها خالِدونَ: خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آوردهاند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون میبرد. (اما) کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوتها هستند؛ که آنها را از نور، به سوی ظلمتها بیرون میبرند؛ آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند. (بقره/۲۵۷)
#جلسه_پنجم
#تفسیر_بقره۱۸۳
#یکشنبه_۱۲_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi