🔺 در ابتدای جلسه مذکور، بخشهایی از دو کتاب زندگانی #حضرت_محمد (ص) از ولادت تا شهادت و زندگانی #حضرت_علی (ع) از ولادت تا شهادت بازخوانی گردید و از لحاظ علمی و تخصصی، کتابها مورد نقد و بررسی قرار گرفت و تأثیرات آن بر #تربیت دینی و جنسی کودکان، نوجوانان و جوانان تحلیل و تشریح گردید.
👤 آقای #دکتر_علیرضا_رسولی در ابتدای نشست به دو اشکال اساسی #شکلی (ظاهری) و #ماهوی (محتوایی) کتابها اشاره کردند و اذعان نمودند که، ظاهر و محتوای کتابها، به صورت زیرکانهای، متصل به هم و مکانیسموار، #القائات_سوء_پنهانی را به #مخاطب تزریق میکند که شاید از اهداف گردآورندههای این مجموعه باشد.
1️⃣#اشکال_ظاهری
✅ اگر به کتاب به عنوان یک مجموعه تصویری نگاه شود، مشاهده میشود که کتاب با نوع صفحهآرایی و تصویرنگاری متناسب با گروه سنی #کودک و #نوجوان است. این همان چیزی است که در #سرشناسه کتاب به آن اشاره شده است. اما وقتی به #مقدمه مؤلف توجه شود، مشاهده میشود که کتاب مربوط به گروه سنی #جوان است و یک #تناقض بسیار آشکار بوده و این شائبه را قوت میبخشد که به عمد چنین تناقضی شکل گرفته است.
✅ چون #نویسنده قطعاً از نحوه #تصویرنگاری و صفحهآرایی مطلع بوده و خوب میداند که این نوع تصویرنگاری متناسب با گروه سنی جوانان نیست. بهعبارتی، وجود چنین کتابی در کتاب فروشی، بهدلیل نوع تصویرنگاری جلد و صفحات، فقط کودکان و نوجوانان را به سوی خود جلب میکند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
👤 در ادامه دکتر رسولی، به بیان اشکالات ماهوی کتاب پرداختند و دو فرض را برای آن در نظر گرفتند.
2️⃣#اشکال_ماهوی
✅#فرض_اول: محتوای کتاب متناسب با جوانان باشد!
💠 ظاهر کتاب بهگونهای است که به هیچ وجه، جوانی سراغ چنین کتابی نمیرود و هرچند که ادعای نویسنده برای مخاطبان جوان، از اساس باطل است، اما ایشان هدف خود را "الهام بخش و هدایتگر بودن کتاب برای جوان" ذکر کردهاند. اکنون چند سؤال مطرح است:
🔺 جوان امروز برای #هدایت نیاز به نقل اتفاقات ماوراءالطبیعه دارد؟ مثلاً مطالب صفحات ۲۲، ۲5، 30 و... هدایتگر است؟
🔺 آیا نقل احادیث (فارغ از درستی و نادرستی)، چون شیردهی حضرت محمد توسط #ابوطالب!، باعث هدایت جوانان امروزی میشود یا ایجاد زمینه برای #تمسخر دین، #قبح_زدایی و #بی_حیایی؟!
🔺 نویسنده چه شناختی از #معضلات_جوانان امروز دارد که با آوردن مطالب ماورایی و سطحی (فارغ از صحت آن)، انگاشته که معضلات جوانان با خواندن چنین مطالبی، حلوفصل میشود و دهها سؤال دیگر.
🔺 متأسفانه فارغ از درستی یا نادرستی قضاوتهای مطرح شده از سوی حضرت علی (ع) در خصوص زنان بدکاره، اصلاً بیان آنها، آن هم به این صورت، چگونه زمینه هدایت جوانان و الگوپذیری آنان را فراهم میآورد؟ آیا آشنایی با چنین محتواهایی به طور صریح و بیپرده، آن هم در قالب کتب مربوط به زندگی #ائمه_معصومین، اثرات سوء و نامطلوبی را، از جمله #قبح_شکنی و شکسته شدن #حریم_حیا، برای مخاطبان نوجوان در بر نخواهد داشت؟.
♨️گویا نویسنده در دوران وسطی فکری بهسر میبرد و از #معضلات_فکری و امروز جوانان بیخبر است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
👤 سخنران محترم #کارگروه عفافگرایی کتاب را، در صورتی که ویژه کودکان نگاشته شده باشد، که بهدلیل نوع تصویرنگاری و سرشناسه کتاب قطعاً همینگونه است، مورد نقد قرار دادند.
2️⃣#اشکال_ماهوی
✅#فرض_دوم: محتوای کتاب متناسب با کودکان باشد!
💠 آیا بیان مکرر واژههای مرتبط با روابط جنسی آن هم از نوع نامشروع، با روحیه کودکان سازگار است؟ اگر کودک با چنین واژههایی بیگانه باشد که قطعاً برایش سؤال میشود که معانی اینها چیست و در پی دریافت پاسخ خود، این مسأله را دوستان و یا بزرگترهای خود مطرح میکند و اگر هم آشنا باشد که شنیدن مجدد آن، آن هم از طریق کتب ائمه معصومین (ع)، زمینه #بی_حیایی و عادیسازی این مسائل فراهم میشود.
🔺 متأسفانه غالب #والدین از محتواهای ارائه شده در این کتابها، خصوصاً قضاوتهای حضرت علی (ع) در خصوص مسائل جنسی، بیاطلاع هستند و این کتابها را جهت مطالعه کودکان خود مناسب میبینند و با آرامش خاطر نسبت به خرید آن اقدام میکنند و حتی ممکن است که خودشان هم به دلیل اعتمادی که به اینگونه کتابها دارند، به تورق آن اکتفا کنند و مطالب آن را مرورد بررسی قرار ندهند.
🔺 متأسفانه این مطالعه اینگونه کتابها، ذهن کودکان را کاملاً جنسی میکند. کتابهایی که کودکان و نوجوانان را دچار #انحراف_فکری و اخلاقی میکنند کم نیستند و عمده کتابهایی که از سوی #انتشارات_مازیار چاپ میشوند، از اینگونه هستند که عمدتاً بیخدایی و #اومانیسم را ترویج میکنند. اما خانوادهها به کتابهای مذهبی، اعتماد دارند و به همین جهت، آنها را برای کودکان و نوجوانان خود خریداری میکنند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
👤 آقای دکتر رسولی در ادامه، از لحاظ علمی و روانشناسی به #تأثیرات مطالعه کتابها بر روی #مخاطبان پرداختند. ایشان ضمن بیان مفهوم شناسی و جایگاه تعمیق #باورهای_دینی، به بیان چگونگی فرآیند #درونی_سازی پرداختند و اذعان نمودند که #رفتار فرد از سوی دیگران، تحت تأثیر عواملی از جمله متابعت، همانندسازی یا الگوگیری و درونیسازی میباشد.
🔺 در ادامه، دو رویکرد اصلی و پرطرفدار دربارۀ #تربیت_دینی کودک و نوجوان را که شامل رویکرد برونگرا (متابعت) و درونزا است را تشریح نمودند.
🔺 رویکرد برونگرا، رفتار فردی را توصیف میکند که به منظور کسب پاداش و یا اجتناب از تنبیه و یا با تحمیل و اکراه بیرونی برانگیخته شده باشد و رویکرد درونزا تنها بر زمینهسازی و درونیسازی مفاهیم دینی تأکید دارد.
🔺 ایشان در توضیح تربیت عمقی و توحیدی تأکید نمودند که عامل #تربیت_انسان در این رویکرد نه درونی صرف است و نه بیرونی صرف؛ بلکه تربیت در این رویکرد گرچه مبتنی بر تعمیق باورهاست، از وجوه و عوامل بیرونی تربیت، غافل نیست.
https://eitaa.com/umefafgaraei
👤 آقای دکتر رسولی، ابعاد و روشهای تعمیق باورها را در چهار حوزه تقسیمبندی کردند:
1) پرورش #انس_دینی: همجوار ساختن روح کودک با مظاهر معنوی و حس مذهبی
2) پرورش #عادت_دینی: (تقویت اعمال دینی) عادت دادن کودک بـه عبادت و رعایت ضوابط دین
3) پرورش #معرفت_دینی (تقویت افکار دینی) بیان معقول و تحلیلی اصولی و تعالیم دینی
4) پرورش #معنویت_دینی (تقویت احوال دینی) ایجاد اشتیاق به خداوند و معصومین و رها کردن او در عرصه بندگی
🔺 ایشان در انتهای جلسه ضمن بیان نقد اجمالی یکی از مجموعه کتابهای داستان قصههای هزار و یک شب، که کتابی سراسر مستهجن است و انواع پدیدههای حیوانگرایی و روابط نامشروع را برای کودکان در قالب داستان تشریح میکند، به سؤالات و انتقادات اعضای حاضر در جلسه پاسخ دادند.
💠 اعضای حاضر در جلسه نیز، به بیان دغدغههای خود در خصوص #عفافگرایی کودکان و نوجوانان جامعه پرداختند و اذعان نمودند که عمدتاً والدینی که سعی دارند #فرزندان خود را از آسیبهای #فضای_مجازی دور نگاه دارند، کودکان خود را به کتاب خواندن تشویق میکنند.
📌یکی از حاضران در جلسه، با نامناسب بودن محتواهای حداقل نیمی از کتابهای داستان، که به وفور و در تمام کتاب فروشیهای معتبر نیز عرضه میشود، آینده نامعلومی را برای کودکان و نوجوانان نسلهای بعدی متصور شدند. چراکه کودکان و نوجوانان امروز که کتابهای نامناسب، مبتذل و دارای انحرافات اخلاقی را مطالعه میکنند و با #حیا و #عفاف بیگانه میشوند، نمیتوانند مادران و پدران شایستهای برای #کودکان_آینده باشند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🌻با سلام و احترام
📣📣📣 شانزدهمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1399
💬 با عنوان: "معرفی طرح هادی 313 «جبهه فراگیر یاوران حجاب»"
👤ارائه دهندهگان: حجهالاسلام عبدالحمید صادقی و امیر عباسزاده پهلوان از مسئولین مؤسسه تخصصی امام سجاد (ع)
⏰ زمان: چهارشنبه 12 شهریور ماه ساعت 16:30
🎧 آدرس اتاق مجازی:
vroom.um.ac.ir/saeedy
💠جهت حضور در این نشست مجازی، در صورت استفاده از کامپیوتر، میبایست بر روی سیستم شما، نرم افزار Adobe Flash Player نصب باشد و در صورت استفاده از تلفن همراه و یا تبلت، نرم افزار Adobe Connet را از طریق بازار بر روی گوشی خود نصب بفرمایید.
🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
با تشکر
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
🔷 اخیراً موضوع #جنس و #جنسیت، مسئله وسیعی در آمریکا شده است.
🔷 واژه جندر (gender) در طول زمان مورد قبول فضای علمی! اومانیستی #آمریکا قرار گرفته و اکنون واژه کاملاً رایجی شده است.
💥 #جندر، به صفات و رفتارهایی که در یک #فرهنگ، برای یک مرد یا زن تعریف میشود، گفته میشود و تأکید میشود که جندر یک #مسئله_اجتماعی است، نه یک مسئله #بیولوژیکی.
📛 در چند سال اخیر در آمریکا افراد راهنمایی میشوند که چگونه خود را در جامعه #ابراز کنند و بنرهایی بر روی در و دیوار اماکن آموزشی نصب میگردد تا افراد به کمک آنها #هویت خود را بدانند!.
🔥 به مرور اسباب بازیهای #دختر و #پسر در برخی فروشگاهها بهصورت مشترک ارائه و از رنگهای #خنثی استفاده میشود.
⚠️ اخیراً در برخی ایالتها به هنگام دریافت #شناسنامه، جنسیت فرزند در شناسنامه درج نمیشود و والدین ترجیح میدهند که اجازه بدهند وقتی فرزند آنها بزرگ شد تصمیم بگیرد که چه جنسیتی داشته باشد!. در #سند_ازدواج نیز به جای ذکر ازدواج یک زن و یک مرد، #ازدواج_دو_انسان! قید میشود!.
♨️ در ایالت کالیفرنیا، #سرویسهای_بهداشتی را به سه بخش تقسیم نمودهاند. یک بخش ویژه خانمها، یک بخش ویژه آقایان و بخش دیگر ویژه افرادی که جنسیت آنها هیچ کدام از اینها نیست!.
🔥 در چند سال اخیر از افراد پرسیده میشود که دوست دارید که با چه ضمیری (She یا He یا Theyو Them) شما را صدا بزنند؟!؟
♨️ برخی #والدین بعد از تولد فرزندشان، دوست دارند که #نامی_خنثی بر روی آنها بگذارند تا فرزندشان تصمیمگیرنده تعیین ضمیر خود باشد!.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
مسابقه هفتگی #شکوه_عفاف
#برنده_هفته_پانزدهم
👤سرکار خانم فاطمه اکبری، از شهر قوچان استان خراسان رضوی
✴️هدیه ایشان ارسال گردید.
💠 طبق بخش اول سؤال مطرح شده، حضرت #اباعبدالله الحسین علیهالسلام لباسهای تنگ را #جامه_ذلت و مایه #خواری میدانند.
💠 در بخش دوم نیز، دلایل گرایش برخی افراد جامعه، نسبت به انتخاب #پوشش_های_نامتعارف، ذکر شده بود که پاسخ خانم اکبری به شرح زیر تقدیم است:
1️⃣آنها میخواهند #متمایز بودن خود را از جامعه و بهنوعی #استقلال_طلبی خود را نشان دهند.
2️⃣ گرایش نوجوانان و جوانان به #دوستان و #همسالان نیز عامل مهمی است. در صورتی که جوان و نوجوان، دوستان خوبی برای خود انتخاب نکنند، با برقراری ارتباط با آنها، بهتدریج به آنها شبیه شده و به پوششهای نامتعارف روی میآورند.
3️⃣ متأسفانه #الگوهای_جوانان و نوجوانان ایرانی تغییر کرده است. هنرپیشههای غربی جای اسطورههای اسلامی و ایرانی را، در دلهای جوانان و نوجوانان گرفتهاند و آنها را مجذوب خود کردهاند.
4️⃣ علاقهمندی به #دیده_شدن و مورد توجه دیگران قرار گرفتن، #تنوع_طلبی در پوشش، #بی_توجهی_خانوادهها نسبت به پوشش فرزندان و #ارزان بودن البسه نامتعارف نسبت به البسه فاخر و مناسب نیز، از دلایل دیگر انتخاب پوششهای نامتعارف میباشد.
🍀 این نکته قابل ذکر است که اکثر مشارکتکنندگان محترم، دلایل مطلوبی را برای انتخاب پوششهای نامتعارف ارائه کرده بودند، اما بهدلیل پرهیز از اطاله کلام، برخی از موارد ارائه میگردد. 👇
❇️با مسابقه هفتگی شکوه عفاف همراه باشید.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
📛دلایل #گرایش برخی افراد جامعه، نسبت به انتخاب #پوششهای_نامتعارف (بخش اول)
🔷#تغییر_ذائقه، معیار و ارزشهای زنان؛ #تغییر_سبک_زندگی و چرخش به سمت و سوی فرهنگ غربی؛ تغییر مفهوم زیبایی؛ پوششهای نامتعارف و ناصحیح #سلیبریتیها (اعم از فضای مجازی و تلویزیون)؛ تعریف و ترویج راههای نامتعارف در افزایش زیبایی زنان و استفاده افراطی از لوازم آرایشی؛ استفاده ابزاری از زنان زیبارو در تبلیغات تلویزیون، برندها و محصولات؛ رواج پوششهای نامتعارف و مدهای غربی ناهمخوان با فرهنگ و سبک ایران؛ سکوت مسئولان و فراموشی فرضیه #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر مردم؛ نیاموختن #پیام_حجاب کامل و صحیح به فرزندان خود؛ #بی_حیایی و #بی_غیرتی مردان و #استقبال آنها از پوششهای نامتعارف.
✍️ زهرا ابراهیمی
🔷عدم #اعتقاد عمیق نسبت به امانتهای الهی در وجود انسان و عدم باور به اینکه #خداوند همیشه و در همه حال شاهد و ناظر اعمال و نیتهای آنها است و #ارزش واقعی وجود #انسان را به بالاترین قیمت خریدار است.
✍️ لیلا کامیار
🔷 این افراد #اطلاع کافی در این موارد که چقدر این امر، موجب #گناه، هم برای خودشان و هم دیگران میشود، ندارند. همچنین اینکه چقدر #ائمه و #پیامبران درمورد عواقب پوشش نامتعارف گفتهاند؛ نمیدانند #حجاب و #نجابت چقدر خوب است و موجب قوی شدن #عزت_نفس میشود و چقدر پوشش نامناسب، باعث کمرنگ شدن #غیرت_ورزی. عدهای هم فکر میکنند، پوشیدن چنین لباسهایی خیلی زیباست و بیشتر این استدلال را دارند که حجاب به من نمیآید و اگر به اینصورت باشم زیباترم.
✍️ نفیسه شهرکی
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
📛 دلایل #گرایش برخی افراد جامعه، نسبت به انتخاب #پوششهای_نامتعارف (بخش دوم)
🔷 گرایش برخی افراد به پوششهای نامتعارف را میتوان در نوعی کمبود جستجو کرد. اینگونه افراد اگر #کمبود_عاطفی و شخصیتی نداشته باشند، نیازی نیست که خودشان را در اجتماع نخنما نمایند. آنها بهعلت #نارسایی_شخصیتی میخواهند دیده شوند.
✍️ خدیجه سادات خطیبی
🔷به نظر مهمترین دلیل #مدپرستی است، وگرنه افراد واقعاً اذیت میشوند. اما سرسپرده مد روز میشوند و اذیت آن را به جان میخرند، تا اُمل معرفی نشوند. البته #فراوانی و کمهزینهتر بودن لباس تنگ و شیک بودنی که جا افتاده و همچنین #خودنمایی نیز، قطعاً مؤثرند.
✍️ آرمان برتر
🔷 ناشی از تمایلات فرد به #دیده_شدن و خودنمایی است. فرد در درون خود کمبود و خلأیی حس نموده و سعی میکند با نمایش خود، مورد #تحسین و توجه دیگران قرار گیرد. شاید فرد در صدد است #محبتی را که در محیط خانه از آن #محروم بوده، در محیط بیرون بیابد. عدهای هم با مقاصدی خاص و برای فرهنگسازی، #قبح_زدایی، اهداف جنسی و مقاصد مالی دست به این انتخاب میزنند.
✍️ فاطمه ایزدپناه
🔷 لباس تنگ، لباس ذلّت است! حالا چگونه عدهای این لباس خواری را با افتخار به تن میکنند؟ این مسأله یا از روی #ناآگاهی است و یا از روی #خودباختگی فرهنگی به مد و مدگرایی. عدهای با این کار خود، #شبیخون_فرهنگی دشمن را لبیک گفتهاند. آنها لبیکگویان به این #تهاجم_فرهنگی غرب، با چشمهای بسته به بیراههای خواهند رفت، که پایان آن چاهی است که بیرون آمدن از آن امکانپذیر نخواهد بود.
✍️ احمد یوسفی
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#تربیت_جنسی_کودکان
⚠️جلوی اجرای #سند_2030 را بگیرید!
👤#مقام_معظم_رهبری:
🔥 به این فکر کنیم چرا آنقدر طواغیت عالم و فراعنه عالم، اصرار دارند که در #آموزش_و_پرورش کشورها گاهی اوقات با سر و صدا مثل سند ۲۰۳۰، #نفوذ کنند؟!؟ اصرار آنها به نفوذ، به خاطر تأثیر آموزش و پرورش است!.
♨️ #دشمن قصد دارد کاری را که بوسیله #نظامی از انجام آن #ناتوان است، با نفوذ و از راههایی مانند سند ۲۰۳۰ و #تربیت انسانهایی که مثل او #فکر کنند و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند انجام دهد، تا زمینه #غارت ملتها فراهم شود.
⚠️ الان هم شنیدهام سند۲۰۳۰ در گوشه و کنار، بوسیله آدمهای ناباب یا غافل دارد #اجرا میشود؛ این را باید بهطور جدی دنبال کنید.
♨️ #مهدکودکها متأسفانه رها است. مهدکودکها هم ذیل آموزش پرورش است، این رها است. اولاً دستگاههای مختلف دولتی با هم توی این زمینه بگومگو دارند که این بگومگوها باید برطرف بشود.
🔥 وانگهی وقتی که دستگاه را شما #رها بگذارید، دیگران میآیند بچههای مردم را میگیرند، میبرند آنجا و #تربیتهای_غلط داده میشود.
📌 گزارشهای بسیار بدی، بنده دریافت کردم از بعضی از مهدکودکها، که واقعاً نگرانکننده است.
🔰 ارتباط تصویری با مدیران و رؤسای آموزش و پرورش، 11 شهریور 1399
👇👇👇
https://www.leader.ir/fa/content/24598/
https://eitaa.com/umefafgaraei