eitaa logo
کلاس اصول فقه و حقوق
2.1هزار دنبال‌کننده
84 عکس
38 ویدیو
56 فایل
🧊آشنایی با 📍 اندیشه های اصولی شهید صدر(ره) 📍تاریخ علم اصول 📍خلاصه علم اصول 📌قواعد حقوقی 🧊ویژگی تدریس 🕰️ زمان کوتاه ✅بیانی ساده ✍️همراه با مثال حقوقی 👤 مدّرس : استاد رحمانی 👇 👇 ⭐ @Rahmani_m_hm ⭐ 🥷 تبادلات👇👇 ⭐ @Najmezandi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠﷽💠 1️⃣خلاصه مباحث گذشته 2️⃣مقدمه: اگر انسان نسبت به مسأله ای قطع داشته باشد دیگر نوبت به حجج و امارات نمی رسد. 🔸آیا شارع مقدس حجج و اماراتی دارد که بشر به آن عمل کند یا نه. 🔺بله وجود دارد 🔸تمام امارات و حجج از مقوله ی ظن است و گروهی در ظن قائل به تفصیل شدند. 3️⃣بحث در دو مقام 🔸المقام الاول: امکان یعنی آیا تعبد به ظن ممکن هست یا نه. 🔸المقام الثانی: فی یعنی اگر امکان آن ثابت شد آیا واقع هم شده است و شارع تعبد به ظن کرده است یا نه. 4️⃣معنای امکان: 🔸در امکان سه احتمال وجود دارد: 🔹الامکان الذاتی: بحث از وجود و عدم وجود است 🔹الامکان الوقوعی: چیزی است که در حد ذات ممکن است و وجود و عدم برای او یکسان است ولی نسبت به عوارض خارجی ممکن است چنین نباشد. 🔻مثلا خداوند اینکه خداوند انسان بی گناه را به دوزخ ببرد امکان ذاتی دارد و این کار محال نیست ولی چون خداوند حکیم و عادل است چنین کسی کار فوق را مرتکب نمی شود بنا بر این گفته می شود که این کار امکان وقوعی ندارد. 🔹الامکان الاحتمالی: این است که انسان در مورد چیزی که می شنود نه بگوید محال است و نه بگوید حتما می شود. 5️⃣ذی المقدمه: ▫️قدماء و ابن قبه می گویند: هل یمکن العمل بالخبر الواحد او هل یمکن التعبد بالظن ▪️ ابن قبه می گوید حجّت کردن خبر واحد هرچند ذاتا ممکن است ولی ایجاد مشکل می کند و آن اینکه اگر شارع خبر زراره را حجّت کند ممکن است حکم، در لوح محفوظ چیزی باشد و در خبر زراره چیز دیگر و حجّت کردن خبر او موجب تغییر حکم و یا حلال شدن حرام می شود.❌ ✅مشهور: امکان تعبد به ظن وجود دارد❇️ 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.29M
💠﷽💠 1️⃣خلاصه مباحث گذشته 2️⃣مقدمه:نیاز به حجج و امارات داریم 🔺بله وجود دارد 🔸تمام امارات و حجج از مقوله ی ظن است و گروهی در ظن قائل به تفصیل شدند. 3️⃣بحث در دو مقام و تعبد به ظن 4️⃣معنای امکان: 5️⃣ذی المقدمه: ❇️آیا امکان تعبد به ظن وجود دارد؟ ▪️ ابن قبه :امکان تعبد به ظن وجود ندارد. ✅مشهور: امکان تعبد به ظن وجود دارد❇️ 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
🌺تشکر از دوستانی که اظهار لطف میکنند.🌹
💠﷽💠 📑بخش اول 1⃣مقدمه قاعدة اوّلية در عمل به ظن عدم حجیت. دلیلش این است که عمل به ظن یعنی اسناد مودای ظن به شارع در حالی که شارع آن را بیان نکرده باشد. 2⃣حجيت ظواهر مراد از حجيت ظواهر, صحت تمسک به ظواهر قرآن و سنت - در مقابل نصوص قران - براى دست يابى به حکم شرع مى باشد که لازمه آن , منجزيت و معذريت است . بدين معنا که اگر مکلفى به حکم به دست آمده از ظاهر قرآن يا روايتى عمل کند، اگر عمل او مطابق واقع باشد , واقع در حق او منجز است و در غير اين صورت , عمل به ظاهر براى او عذر مى آورد. 🔺خود قران هم به حجیت ظواهرش اشاره می کند مانند : (وَ لَقَدْ يَسّرنا القُرآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِر) یا (أَفلا يَتَدَبَّرُونَ القُرآنَ أَمْ عَلي قُلُوبٍ أَقْفالُها) لذاست که می توان به ظواهر قران احتجاج کرد و انها را مورد استناد و استفاده قرار داد. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 📄بخش دوم 3⃣شروط احتجاج به کلام متکلم 🔹الأوّل: ثبوت صدور از ناحیه متکلم 🔹الثاني: ثبوت جهة صدور 🔹الثالث: ثبوت ظهور مفرداته و جمله با تبادر و.. 🔹الرابع: حجّية ظهور کلامه و کونه متبعاً في کشف المراد 🔻تمام راههایی که در اثبات مراد متکلم بیان کردیم مانند اصالة الحقیقة و اصالة عدم التقدیر و اصالة العموم و ... 4⃣قطعی بودن دلالت ظواهر نسبت به مراد استعمالی اصولیون ظواهر را جزء ظنون ذکر کرده اند اما ما می گوییم ظواهر فی الجمله قطعی الدلاله هستند و در برخی از جاها هم ظنی الدلالة . 🔹اما ظواهر نسبت به مراد استعمالی شان قطعی الدلالة هستند زیرا کلام , عهده دار کشف معنای موضوع له الفاظ است. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 📃بخش سوم 5⃣علل ظنی دانستن ظواهر اینکه اصولیون چرا ظواهر را از ظنون قرار داده اند بخاطر احتمالاتی است که در ظواهر کلام متکلم راه پیدا کرده و مانع قطعی دانستن دلالت انها شده است , ام احتمالات عبارتند از : 1. احتمال کون المتکلّم هازلاً 2. احتمال کونه مورّياً في مقاله 3. احتمال کونه ملقياً علي وجه التقية 4. احتمال کون المراد الجدّي غير المراد الاستعمالي من حيث السعة و الضيق بورود التخصيص أو التقييد عليه. 6⃣رد احتمالات وارده در ظواهر 🔹احتمالاتی که ذکر شد در نصوص هم تطرق پیدا می کند و مختص ظواهر نیست پس باید نصوص را هم ظنی الدلالة بدانید و حال اینکه نصوص را از قطعیات قرار داده اند. 7⃣نتیجه بحث حجیت ظواهر ◽️اولا 🔸دلالت قران و سنت و هر کلامی که از متکلم صادر می شود مشروط به این است که مجمل و متشابه نباشد و ظهور در مراد او داشته باشد. ◽️ثانیا 🔸مراد از قطعی بودن دلالت ظواهر , دلالت بر مراد استعمالی است نه مراد جدی. ◽️ثالثا 🔸فرق نص و ظاهر این است که ظاهر در صورتی که قرینه بر خلاف داشته باشیم قابل تاویل است اما در نص اگر قرینه ای بر خلاف داشته باشیم انرا تناقض می گویند نه تاویل. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☢این صوت متعلق به سه پست قبل میباشد 👇👇
2.4M
💠﷽💠 📑بخش اول و دوم و سوم 1⃣مقدمه قاعدة اوّلية در عمل به ظن عدم حجیت 2⃣مراد ازحجیت ظواهر 3⃣شروط احتجاج به کلام 4⃣قطعی بودن دلالت ظواهر نسبت به مراد استعمال 5⃣احتمالات وارد در ظواهر 6⃣رد احتمالات❌ 7⃣نتیجه✅ 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 1⃣تعریف شهرت ◽️در لغت به معناى شايع بودن, رواج داشتن و وضوح مى آيد ◾️ که در اصطلاح هم به همین معناست 2⃣اقسام شهرت ▪️شهرت روایی : اگر روايتى از نظر متن, شهرت داشته باشد يعنى عده زيادى از راويان که شأنشان نقل روايت و احاديث است آن حديث را نقل ـ و آن را در جوامع روايى خودشان ثبت و ضبط ـ کرده باشند اين روايت , شهرت روايى دارد . ▪️شهرت عملى : به معناى اشتهار عمل به روايتى از جانب عده زيادى از فقها است که تعدادشان به حد اجماع نمى رسد، به اين معنا که مشهور فقها در مقام فتوا و انتخابِ رأى و نظر خويش در يکى از مسائل فقهى، اين روايت را مستند قرار داده و با تکيه بر مضمون آن رأى و نظر خويش را برگزيده اند و فتواى آن ها به اين روايت استناد دارد ▪️شهرت فتوايى : به معناى اشتهار فتوايى ـ در يکى از مسائل فقهى ـ در ميان جمع کثيرى از فقها است بدون آن که اين فتوا به روايتى مستند باشد. و فرق نمى کند که اين عدم استناد ، به خاطر نبود روايت در مسئله باشد، يا به خاطر عدم استناد فتوا به روايت موجود . ⭕️مراد ما از شهرت در اینجا همین شهرت فتوایی است.✅ 3⃣دلیل حجيت شهرت فتوايى ✳️حجيت شهرت فتوايى به معناى صحت استناد به شهرت فتوايى به عنوان اماره اى از امارات ظنى معتبر , براى استنباط احکام شرعى است . ❌ در حجيت شهرت فتوايى اختلاف وجود دارد. ما قائلیم که شهرت فتوایی بین قدماء,حجت است ♻️دلیل: زیرا بعید است که قدما در مورد چیزی فتوا داده باشند اما دلیل یا روایت معتبری بر ان وجود نداشته باشد چون این فتوا حاکی از این است که نصی در میان بوده که به انها رسیده اما به دست ما نرسیده است. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯