آیا ما بینیاز از سیر مطالعاتی هستیم؟.mp3
8.69M
📌 آیا بینیاز از سیر مطالعاتی هستیم؟
(نقد نگاه افراط و تفریط به سیر مطالعاتی)
🎙 سید مهدی موسوی
✔️#سیر_ستیزی
✔️#سیر_پرستی
#دغدغههای_طلبگی
#برنامه_تحصیلی
#مطهری_شناسی
#نظام_اندیشه
#جامعیت
┄══•ஜ📖ஜ•══┄
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1783
📌نقش آثار شهید مطهری در نظام فکری فخر عالم اسلام شهید سید حسن نصرالله
🎤 از شهید مطهری برایمان بگویید؟
👤 #سید_حسن_نصر_الله:
▫️من بشخصه با شهید مطهری از نزدیک آشنا نبودم؛ زیرا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران نرفتم. من تحصیلاتم در نجف اشرف و لبنان بود. ایشان با فاصله کمی پس از پیروزی انقلاب شهید شد و من بعدها و بعد از شهادت مطهری و چمران به ایران رفتم.
▫️ما به عنوان یک مسلمان لبنانی، شهید مطهری را از طریق کتابهایش میشناسیم و آنچه نوشته است. بیشترِ کتابهای مطهری به عربی ترجمه شده و ما از طریق آثارشان ایشان را شناختهایم.
▫️بعد از اینکه زبان فارسی را یاد گرفتم، برگشتم کتابهایش را به فارسی خواندم؛زیرا در لغات اصلی و مبدأ که فارسی بود، نوعی روحیه و عطر خاصی در آثار ایشان استشمام میکردم.
▫️مترجم میتواند واژه به واژه معنی و به صورت تحت اللفظی معنای واژه را منتقل کند؛ اما وقتی خودتان کتابی را به زبان مادری بخوانید، مزه و طعم به خصوصی را میتوانید از آن استشمام کنید.
▫️تحصیلکردههای لبنانی از طریق ترجمهها با آثار شهید مطهری آشنا شدند؛ اما رویآوری من و بسیاری از برادران به کتابهای مطهری به خاطر آن بود که امام خمینی تاکید بر خواندن کتابهای مرحوم مطهری داشتند و آن را سفارش میکردند.
🎤 در همان دیدارتان در سال ۱۹۸۲ با امام؟
▫️نخیر. ما تاکیدات مبنی بر مطالعۀ کتابهای شهید مطهری را در سخنرانیهای عمومی امام شنیدیم؛ نه در آن دیدار شخصی که با ایشان داشتم.
▫️شاید بتوانم بگویم تاثیرگذارترین اشخاصی که در من و جهان تشیع تاثیر گذاشتند، دو محقق بزرگ شهید #محمد_باقر_صدر و #شهید_مطهری بودند؛ همچنان که زیرساختهای عقیدتی و ایدئولوژیک یک مسلمانِ رزمنده و پژوهشگر دینی را این دو بزرگوار برای ما ترسیم کردند که حالا مورد استفادۀ انسانهای مومن و مجاهد است.
#دغدغههای_طلبگی
#برنامه_تحصیلی
#مطهری_شناسی
#نظام_اندیشه
#مقاومت
┄══•ஜ📖ஜ•══┄
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1784
📌 سلسله جلسات شرح کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🎙استاد: حجةالاسلام دکتر سید مهدی موسوی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، دکتری فلسفه علوم اجتماعی و مولف کتاب جامع «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه آیت الله العظمی خامنهای»)
🔹 تک جلسه | معرفی اجمالی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
https://eitaa.com/usul121/1761
🔸 تک جلسه | بنیاد مفهومی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
https://eitaa.com/usul121/1792
🔹 تک جلسه | نکات راهبردی در تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
https://eitaa.com/usul121/1799
❇️ آموزش روش تدریس کتاب طرح کلی به مربیان
🔸جلسه ۱ | توضیح فرایند استادیاری کتاب طرح کلی
https://eitaa.com/usul121/975
🔹جلسه ۲ | سیر محتوایی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
https://eitaa.com/usul121/976
❇️ امتداد طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (برای خواهران بسیج)
🔸جلسه ۱ | شبکهی معرفتی اسلام
(سیر منطقی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی)
https://eitaa.com/usul121/867
🔹جلسه ۲ | نقش متفکران انقلاب اسلامی در تحول باطنی و انقلاب درونی ملت ایران
(بررسی نمونهی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی)
https://eitaa.com/usul121/868
🔸جلسه ۳ | مهارتهای تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی و الزامات جذب نسل جوان (ویژه خواهران)
https://eitaa.com/usul121/869
❇️سلسله جلسات | تدریس تفصیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
(فیلم و صوت)
۲۳ جلسه
https://eitaa.com/usul121/466
موجود در آپارات
❇️ الهیات اجتماعی آیت الله العظمی خامنهای
🔹جلسه ۱ | ماهیت شناسی الهیات اجتماعی
https://eitaa.com/usul121/1120
🔸جلسه ۲ | ماهیت شناسی الهیات اجتماعی
https://eitaa.com/usul121/1139
🔹جلسه ۳ | الهیات اجتماعی در انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1165
🔸جلسه ۴ | تأثیر الهیات اجتماعی در تولید علوم انسانی اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1165
🔹 تک جلسه | الهیات اجتماعی امام خمینی و امام خامنهای
https://eitaa.com/usul121/555
❇️شرحی بر فرا متن کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
جلسه اول: تحول اجتماعی مفهوم مرکزی الهیات اجتماعی آیت الله العظمی خامنهای
https://eitaa.com/usul121/1810
جلسه دوم: جایگاه ایمان در طرح کلی اندیشه اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1811
جلسه سوم:
https://eitaa.com/usul121/1824
❇️ شرح اجمالی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در ۸ جلسه
جلسه اول: شرح مقدمه کتاب
https://eitaa.com/usul121/1801
جلسه دوم: سیر بحث ایمان
https://eitaa.com/usul121/1802
جلسه سوم: توحید در نسبت با زندگی
https://eitaa.com/usul121/1803
جلسه چهارم: توحید بنیاد ساختار اجتماعی
https://eitaa.com/usul121/1804
جلسه پنجم: نقش توحید در نظام سازی اجتماعی
https://eitaa.com/usul121/1826
جلسه ششم: مفهوم شناسی نبوت در طرح کلی اندیشه اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1827
❇️ الهیات اجتماعی با محوریت طرح کلی
🔹جلسه ۱ | الهیات_اجتماعی با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
https://eitaa.com/usul121/544
🔸جلسه ۲ | الهیات_اجتماعی با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
https://eitaa.com/usul121/545
❇️ نظام فکری آیت الله العظمی خامنهای براساس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قران
🔸جلسه ۱ | شخصیت شناسی
https://eitaa.com/usul121/1574
🔹جلسه ۲ | نظریه سیاسی
(مردم سالاری دینی و مراتب سه گانهی ولایت الهی)
https://eitaa.com/usul121/1576
🔸جلسه ۳ | نظریه تربیتی ۱
(تربیت عقلانی فطرت پایه و مسئولیت مدار)
https://eitaa.com/usul121/1577
🔸جلسه ۴ | نظریه تربیتی ۲
(تربیت عقلانی تحت ولایت اجتماعی)
https://eitaa.com/usul121/1578
🔹جلسه ۵ | از نظریه سیاسی تا نظریه فرهنگی
https://eitaa.com/usul121/1580
🔸جلسه ۶ | نظریه فرهنگی ۱
https://eitaa.com/usul121/1581
🔹جلسه ۷ | نظریه فرهنگی ۲
https://eitaa.com/usul121/1582
❇️ مبانی نظری فرهنگ در نظام فکری آیت الله العظمی خامنهای
🔹جلسه ۱ | ماهیت فرهنگ و ابعاد وجودی آن
https://eitaa.com/usul121/1583
🔸جلسه ۲ | پرسش و پاسخ
https://eitaa.com/usul121/1584
❇️ فقه نظام ساز
🔸 تک جلسه | فقه نظام ساز از منظر آیت الله العظمی خامنهای (مختصر)
https://eitaa.com/usul121/535
🔹تک جلسه | فقه نظام ساز از دیدگاه امام خامنه ای مدظله العالی (مفصل)
https://eitaa.com/usul121/532
#دغدغههای_طلبگی
#برنامه_تحصیلی
#طرح_کلی
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#آیت_الله_خامنهای
#نظام_اندیشه
#جامعیت
┄══•ஜ📖ஜ•══┄
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1787
علم، قدرت و رشدیافتگی جامعه.mp3
29.75M
📌 قدرت، علم و رشدیافتگی
(تحلیلی از وضعیت جبهه مقاومت و جامعه ایران در وضعیت جنگی امروز)
🎙استاد: سید مهدی موسوی
(درس جامعهشناسی علم و معرفت؛ کارشناسی ارشد فلسفه علوم اجتماعی)
۲۷ آذر ۱۴۰۳
(سالروز شهادت شهید مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه)
۱. تحلیلی از سه رکن قدرت؛
۲. نقش علم در تولید قدرت؛
۳. ضرورت تقویت زیرساختهای علمی و فناوریهای پیشرفته؛
۴. عدم تضاد مباحث فلسفی «علم دینی» و «تحول علوم انسانی» با پیشرفتهای علمی و جنبش نرمافزاری؛
۵. بررسی چرایی تضعیف حرکت علمی کشور؛
۶. ضرورت تقویت روحیه علمی عمومی و حرکت علمی کشور؛
۷. نقش علوم انسانی در تقویت حرکت علمی کشور.
۸. شرح نظریه «رشد اسلامی» فیلسوف انقلاب اسلامی شهید آیتالله مطهری (ره)
#قدرت
#علم
#رشد
#رشد_اسلامی
#مقاومت
┄══•ஜ📖ஜ•══┄
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1788
اصول و شاخصه های مکتب عرفانی و تربیتی امام خمینی فاز ۵ مدرسه صدوق ۲۸ ابان_01.mp3
10.18M
📌اصول و شاخصه های مکتب عرفانی و تربیتی امام خمینی
🎙استاد: حجةالاسلام سید مهدی موسوی
⏹جلسه اول: ۲۸ آبان ۱۴۰۳
قم: فاز ۵ مدرسه شهید آیت الله صدوقی
#مکتب_تربیتی_امام_خمینی
#مکتب_عرفانی_امام_خمینی
#فطرت
#امام_خمینی
┄══•ஜ📖ஜ•══┄
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1789
مکتب عرفانی و تربیتی امام جلسه دوم.mp3
44.56M
📌اصول و شاخصه های مکتب عرفانی و تربیتی امام خمینی
🎙استاد: حجةالاسلام سید مهدی موسوی
⏹جلسه دوم: ۱۹ آذر ۱۴۰۳
قم: فاز ۵ مدرسه شهید آیت الله صدوقی
#مکتب_تربیتی_امام_خمینی
#مکتب_عرفانی_امام_خمینی
#فطرت
#امام_خمینی
#مقاومت
┄══•ஜ📖ஜ•══┄
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1790
تحول اجتماعی محور کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی _01.mp3
16.02M
📌 بنیاد مفهومی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
✔️راهنمای تدریس کتاب
✔️تحول اجتماعی محور کتاب طرح کلی ...
✔️ بنیاد فلسفی کتاب ...
🎙 استاد: حجةالاسلام سید مهدی موسوی
قم: در جمع استادان کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی»
⏱دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳
#طرح_کلی
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#آیت_الله_خامنهای
#نظام_اندیشه
#جامعیت
#تحول
#تحول_اجتماعی
┄══•ஜ📖ஜ•══┄
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1792
📌 تذکر یک اشتباه راهبردی
کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» صرفا یک کتاب ادبی و شور افکن و هیجان انگیز نیست که برخی بر آن تأکید دارند و انتظار موج آفرینی و آتشفشانی رادیکالی و ضربتی از آن دارند و هر چه غیر این را بخصوص آتشنشان میخوانند.
بلکه در درجه اول یک کتاب معرفتی و علمی است که در ادامه سنت کلامی، فلسفی و الهیاتی متفکران مسلمان تا دوران معاصر و بخصوص دستگاه الهیاتی و مکتب فکری انقلاب اسلامی به وجود آمده است و یک صورت و شیوهی جدید در نظام معرفت دینی را عرضه میکند و همین نظام وارهی معرفتی بدیع، این کتاب را برجسته ساخته است و موجب اقبال نسل جوان شده است.
بنابراین کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» یک کتاب نظری و علمی و عقلانی نظام واره است و میتواند بنیاد فکری عقلانیت و خلاقیت کنشگران انقلاب اسلامی باشد. نتیجه این طرحواره حکیمانه و فقیهانه، موج آفرینی و حرکت مسئولانه و متعهدانه برای بسط ولایت و همبستگی اجتماعی و سازندگی همهجانبهای ایران عزیز است. نهضت نرمافزاری و جنبش تولید علم و رسیدن به قلههای بلند علم و فنآوری، از مهمترین ابعاد موج آفرینی و حرکت پرتلاش الهیات صاحب کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است.
✍ سید مهدی موسوی
دوشنبه ۳ دیماه ۱۴۰۳
#طرح_کلی
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#آیت_الله_خامنهای
#نظام_اندیشه
┄══•ஜ📖ஜ•══┄
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1793
📌 استثناانگاری و کتابنخوانی
(درآمدی بر فهم و تفسیر آثار متفکران انقلاب اسلامی)
🔹 یکی از پدیدههای مکرری که در ایران به طور عام و حوزویان بهطور خاص دیده میشود پدیده «استثناانگاری» و «معجزهپنداری» افراد یا آثار است. یعنی بعد از آنی که یک شخص با یک متفکر و گوینده آشنا میشود و یا کتابی را خوب و دقیق میخواند و با حرفها و نظرات جدیدی آشنا میشود که تا قبل آن نخوانده و نشنیده است به سرعت حکم بر فوقالعاده بودن، استثنابودن و معجزه بودن آن متفکر، گوینده و یا کتاب و نظریه میکند و معتقد میشود که هیچ فرد دیگری مثل او وجود ندارد و هیچ شخص دیگری چنین نظریهای نداده است.
🔸 این یک پدیده رایج و متداول میان ما ایرانیان و حوزویان است. نتیجه این نگاه هم، اثبات یک نفر و نفی دیگران است، یعنی «اثبات شئ، نفی ماعدا میکند»!!!
🔹 این پدیدهی استثناانگاری، معحزهپنداری و نفی دیگران، اگر چه ریشه در «حبّ الشئ یعمی و یصم» دارد؛ اما اگر خوب بنگریم ریشه عمیقتری دارد و آن هم «کتاب نخواندن» و گسترهی اطلاعاتی و مطالعاتی کم آنها از تاریخ اندیشه، متفکران، کتابها و نظریههاست.
🔸 افرادی که زیاد کتاب نمیخوانند و با کتابهای متفکران و نویسندگان آشنا نیستند و از تاریخ فکر و اندیشه مطلع نیستند، زمانی که به یک فرد و یا کتابی بر میخورند که نکات جدیدی دارد سریع جذب میشوند و به همان اکتفا میکنند و حاضر نیستند به تاریخ اندیشه مراجعه کنند و ریشه های فکری و استادان وهمعصران آن متفکر را مطالعه و مقایسه کنند و وجه شباهتها و تمایزهای میان آنها را به دقت بررسی کنند. نتیجه این ضعف مطالعاتی، محدود شدن و بسته شدن ذهنها و قضاوتهای زودهنگام و از سرِ حبّ و بغض سطحی است.
🔹 والا افرادی که اهل مطالعهی جدی و واقعی تاریخ اندیشه هستند و با متفکران و کتابها مأنوس هستند و از تازههای چاپ و نشر مطلع هستند و کتابهایی که از متفکران گذشته تا امروز هست را مطالعه و تحقیق و مقایسه کنند، مییابند که هیچ متفکری استثنا نیست، هیچ کتاب بشری، معجزه نیست و هیچ نظریهی علمی در خلأ به وجود نمیآید و بدون سابقه و پیشینه نیست. بلکه همهی متفکران بر دوش متفکران قبل از خود ایستادهاند و به نحو حداکثری از آثار و اندیشههای آنان بهره بردهاند. در خط به خط هر اثر و نظریهای، متفکران پیشین و نظریههای دیگران به نحو آگاهانه و یا غیر آگاهانه حضور دارند.
🔸 افراد أهل مطالعهی حقیقی و تحقیق واقعی (یعنی مأنوس به کتابهای قدیم و جدید، داخلی و خارجی، عمومی و تخصصی)، خوب میدانند که در هر عصر و دورانی - که گاه سیصد چهارصد سال طول میکشد- متفکران و نویسندگان، دغدغههای مشترکی دارند و از روح زمانه و دردهای مشترکی برخوردارند و در افقهای نزدیک به یکدیگر میاندیشند. با هم گفتوگوی مستقیم و غیرمستقیم دارند، از آثار یکدیگر استفاده میکنند؛ به نحوی که اگر خوب در آثار و اندیشههای آنها نگاه شود و مقایسه شود، بخش اعظم تولیدات آنها شباهت زیادی به هم دارد؛ هرچند که تمایزهای آنها در واژهپردازی، اصطلاحسازی، نحوه استدلال و نتیجهگیری و ... نیز غیر قابل انکار است.
🔹 هنر معلمان، مروجان و مفسران یک متفکر و یک اندیشه این نیست که استثناانگاری کند و یا معجزهپنداری، ذهن مخاطب را محدود کند و آنها را نسبت به سایر متفکران و اندیشهها بدبین کند و آنها را در جهل مرکب فرو ببرد، بلکه هنر این استکه ذهن مخاطبان را باز کرد، آنها را با تاریخ فکر و اندیشه و حیات متفکران مختلف آشنا کند، تطورات و تحولات فکر و اندیشه را به درستی تحلیل کند، ریشه های فکری متفکر و کتاب مورد نظر خود را نشان دهد، اشتراکات و شباهتهای آنها را با دیگر متفکران همعصر آشکار کند و بعد همهی اینها، تمایزها و نوآوریهای متفکر و کتاب مورد نظر را تبیین کند.
🔸 در عقلانیت انقلاب اسلامی، هرگونه استثناانگاری، معجزهپنداری و نفی دیگران، مردود است. متفکران انقلاب اسلامی در ادامه متفکران و اندیشمندان مسلمان از صدر اسلام تا دوران معاصر، حرکت کردهاند. تحولات گسترده علمی و اجتماعی در دوران معاصر را مطالعه کردهاند و از بخشهای مثبت آن تأثیر پذیرفتهاند و به بازخوانی اندیشه اسلامی و پاسخ به پرسشهای پرداختهاند. متفکران انقلاب اسلامی در ادامه الهیات اجتماعی دو سده اخیر جهان اسلام، اندیشیدهاند و به صورت یک جبهه واحد متصل و هماهنگ به تولید فکر پرداختهاند و از آثار و اندیشههای یکدیگر و سایر مصلحان، روشنفکران و نویسندگان بهره بردهاند و بعداز آن به نگارش کتاب پرداختهاند.
🔹متفکران انقلاب اسلامی امامخمینی، آیتاللهخامنهای، علامهطباطبایی، شهیدان مطهری، بهشتی، باهنر، آیتالله طالقانی و... یک جبهه فکری مکمل ومؤید هم هستند.
✍ سید مهدی موسوی
سه شنبه ۴ دیماه ۱۴۰۳
#طرح_کلی
#نظام_اندیشه
┄══===•ஜ📖ஜ•===══┄
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1794
📌نسبت ما با قانون
(روایتی از یک سفر و گفتگوهای علمی_ماکسیمی)
⏹ بخش اول
🎞 پرده اول: ماکسیم_سواری
⏱بعد از یک روز پرکار و پرجلسه در تهران، یکشنبه شب ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۰ یکی از دوستان از برنامهی ماکسیم، ماشین سفر از تهران به قم را برایم هماهنگ کرد و بعد ۲۰ دقیق ماشین به خیابان ۱۷ شهریور رسید.
💼خواستم که سوار ماشین سمند سفید رنگ بشوم راننده اصرار داشت که کیف دستیام را روی صندلی عقب نگذارم و توی صندوق عقب بگذارم. اما من گفتم تنها هستم و نیازی به صندوق نیست. اما صندوق را باز کرد و اصرار بر گذاشتن کیف دستیام توی صندوق داشت ولی من هم قبول نکردم و روی صندلی گذاشتم و در صندلی جلو نشستم.
+بیمقدمه گفت: پولی که برای کرایه میدهند خیلی بیشتر از پول پاک آقا است.
خوشحال بودم که یک جوان مذهبی با لحجه شیرین اصفهانی راننده است و از این جهت راحت خواهم بود.
-گفتم که: برای یک جلسه علمی آمدهام نه سخنرانی.
+او هم گفت که: برای شرکت در یک هیئت در خ ۱۷ شهریور آمده است.
همینکه نشستم خواستم کمربند ببندم؛ هرچه تلاش کردم کمربند باز نمیشد. راننده گفت:
- بیخیال شو؛
+گفتم: قانون است و باید ببندم.
- گفت: قانون رو ول کن.
آخر فهمیدم که اصلا کمربند ماشین خراب است و خودش هم اصلا کمربند نبست.
راننده ظهر هم که با او از قم به تهران آمدم اصفهانی بود و اصفهان زندگی میکرد؛ با اینکه فهمیدم راننده اصفهانی هست از او پرسیدم که :
+اصفهان هستی؟
-گفت: نه قم هستم.
+گفتم: مشغول به چه کار هستی؟
-گفت: حوزه هستم.
+گفتم: روضه هستی؟
-گفت: حوزه، حوزه.
+پرسیدم: چی درس میخوانی؟
-گفت: درس میدهم.
+گفتم: چی؟
-گفت: حدیث، رجال، خارج فقه.
🤔تا گفت خارج فقه با خودم گفتم که شاید اشتباه فهمیدم. با خودم گفتم آخه درس خارج و شلوار لی تنگ؟
+دوباره پرسیدم: چی درس میدهی؟
-گفت: درس خارج فقه.
+از من پرسید که: شما چه میکنی؟
👤تا حدودی ویژگیهای راننده به دستم آمده بود که نگاه خیلی سطحی به فقه و علم دارد و حتی گرایشهای اخباری و هیأتی دارد.
-خیلی با احتیاط گفتم: در حال طلبگی هستم و مشغول مطالعه کتابهای فقهی و اصولی و فلسفه اجتماعی.
- بعد از این ماجرا گفت: خواستم تلفنی به کسی که ماشین گرفته بگم که ماکسیم ۱۰۰ هزار تومان را از کرایه بر میدارد. شما ۱۰۰ هزار تومان بیشتر بده و یا اجازه بده که مسافر سوار کنم که تلفن را قطع کرد.
🔗بعد ادامه داد که حالا شما اجازه بده تا جلوی ترمینال جنوب مسافر سوار کنم.
تازه دلیل اصرار بر صندوق گذاشتن کیف دستی را فهمیدم. در جواب صریح ندادم. گفتم شاید خیلی جدی نیست.
📞 در همین حین، دوستی که ماشین گرفته بود زنگ زد و از کیفیت ماشین پرسید که مثل ظهر نشود.(ماجرای ماشین ظهر هم خیلی جالب بود که بگذریم)
+ گفت پول کرایه را ۴۷۰ هزار تومان یعنی دو هزارتومان بیشتر به حساب من واریز کرده که کارت به کارت کنم.
- راننده گفت بگو بیشتر بریزه.
من توجهی به حرفش نکردم و خداحافظی کردم.
مدتی در خیابانهای جنوب تهران میرفتیم که دوباره گفت: برم مسافر بزنم.
+ گفتم: نه نیازی به سوار کردن مسافر نیست؛ سریع برویم.
●نیم پرده: [😔در دلم خیلی ناراحت شدم و از اینکه چنین فردی که مدعی طلبگی و استادی است اینگونه خلاف قانون و شرع و اخلاق عمل میکند.]
- گفت: چرا؟
+ گفتم: چون قانون است و نباید خلاف قانون عمل کرد...
اخمهایش در هم رفت و سکوت کرد و به رانندگی ادامه دارد.
📿 بیش ۱۰ دقیقه گذشت، شب سرد و تاریکی بود. از جیبم تسبیحی درآوردم و مشغول صلوات فرستادن شدم. راننده مشغول رانندگی بود و فضا خیلی سنگین بود و زمان به سختی میگذشت.
🎞پرده دوم: شکستن سکوت.
⏳دقایق طولانی گذشت و از عوارضی قم و تهران هم گذشتیم.
اما حیفم میآمد از این فرصت استفاده نکنم و با نظرات راننده طلبه که احتمالا نظرات متفاوتی آشنا نشوم.
سکوت را شکستم.
+گفتم که: سرعت ماشین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هست که خطرناکه.
-گفت که: تا ۱۲۰ که قانونی است و ۱۰ تا هم کیلومتر شمار زیاد میزنه.
🔗همین رو بهانه قرار دادم که صحبت کنم.
+گفتم: ظهر که تهران آمدم، ماشینِ پراید هماهنگ کرده بودند. مجبور شدم بیایم؛ چون ماشین درب منزل رسیده بود و اخلاقی نبود که سفر را لغو کنم. سوار شدم اما تا تهران اذیت شدم.
+پرسیدم که: کجا درس خواندهای؟
-گفت: ۱۵ ساله که قم هستم اما مقدمات را اصفهان بودم.
+پرسیدم که: اصفهان کدام حوزه بودهای؟
🔗نام یکی مدارس را گفت.
یادم افتاد که یکی از دوستان آنجا درس خوانده. نامش را به راننده گفتم با ذکر کمی مشخصات او را شناخت و چهرهاش باز شد و خیلی خوشحال شد.
+گفت: دوست بسیار صمیمی و هم حجرهای من بود.
🔗ادامه داد که [فلانی] خیلی مهربان و در عین حال منظم و ضابطهمند و قانونمند بود. اما قانون را برای خودش میخواست نه برای دیگران؛ مثل بعضیها.
🛑 ادامه دارد....
┄══===•ஜ📖ஜ•===══┄
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1795