📘« ریسمان محبّت»
سیری در حقیقت صلوات
اثر مکتوب حجتالاسلاموالمسلمین استاد محمدحسن وکیلی
▫️در این کتاب که در پنج فصل و ۸۷ صفحه به زیور طبع آراسته شده، حقیقتِ ذکرِ شریف #صلوات و فلسفه تاثیرگذاری آن در #نورانیت_نفس انسان مورد بررسی و مداقّه قرار گرفته و به سوالاتی پیرامون این ذکر شریف پاسخ داده شده است.
▫️ برخی از عناوین کتاب عبارتند از:
معنای صلوات فرستادن ملائک و بندگان به حضرت | دلیل صلوات بر محمد و آل محمد | آیا صلوات تاثیری بر تعالی پیامبر دارد؟ | تفاوت صلوات مرسوم با دیگر انواع صلوات | آثار دنیوی و اخروی صلوات | توضیح شهید آیةالله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی درباره صلوات
@ostadvakilimedia
👈 دریافت رایگان فایل PDF کتاب👇
57_risman-e-mohabbat(Towhid.org).pdf
2.33M
پی دی اف pdf کامل کتاب ریسمان محبت
@ostadvakilimedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷علامه سید مرتضی عسکری: روی پیشانیام با انگشتم نوشتم وقف اهل بیت و شیعیان...
خدایت رحمت کند و با نبی اکرم و اولاد طاهرینش محشور کند...
استاد عبودیت.mp3
36.43M
نقد و بررسی دیدگاه های افراطی و تفریطی در مواجه با اصالت الوجود و اعتباریت ماهیت
🎤استاد عبودیت
@vajeazeh
EPK_Volume 54_Issue 1_Pages 11-34 (15).pdf
491.6K
📃 بررسی و نقد "برداشت های نادرست از وحدت شخصی وجود" با تکیه بر اندیشه علامه جوادی آملی
✍ امین دهقانی
▫️ مشاهده و دانلود
@vajeazeh
سروران عزيز بخشي از درس امروز که به نظر حقير هم بسيار مهم بود، به صورت يک فايل سي دقيقهاي جدا کردم و تحت عنوان مساله شر و وظيفه مومنان براي حل آن منتشر کردم. از عزيزان خواهشمندم اين فايل رو گوش بدهند و تا جايي که ميتونند و البته در جايي که مناسب ميدونند منتشرش کنند. گرچه حدس ميزنم برخي را ناراحت کرده و براي برخي سوتفاهم ايجاد خواهد کرد. ولي اميدوارم موجب خير باشه و رضايت حضرت حق و ولياش با نشرش حاصل بشه؛ انشاءالله.
@vajeazeh
Futurology1.mp3
49.87M
کارگاه #آینده_پژوهی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ1402/02/30
جلسه اول
اندیشکده جامعه الزهرا
در این فایل می شنوید:
🔸 آشنایی با کلیات آینده پژوهی
تحلیل مسئله در کلان روندهای گذشته
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
Futurology2.mp3
23.03M
کارگاه #آینده_پژوهی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ1402/02/31
جلسه دوم
اندیشکده جامعه الزهرا
در این فایل می شنوید:
🔸 آشنایی با تکنیک های تحلیل وضعیت موجود
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
Futurology3.mp3
14.39M
کارگاه #آینده_پژوهی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ1402/02/31
جلسه سوم
اندیشکده جامعه الزهرا
در این فایل می شنوید:
🔸 آشنایی با تکنیک های تدوین استراتژی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
Futurology4.mp3
18.27M
کارگاه #آینده_پژوهی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ1402/02/31
جلسه چهارم
اندیشکده جامعه الزهرا
در این فایل می شنوید:
🔸 آشنایی با پیشران های آینده ( تدوین سناریو)
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
آینده پژوهی.pdf
3.18M
پیوست
کارگاه #آینده_پژوهی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ1402/02/31
جلسه اول تا چهارم
اندیشکده جامعه الزهرا
در این فایل می بنید:
🔸 آشنایی با کلیات آینده پژوهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
چاوشی، زاویه.mp3
28.09M
❖ 🎙 گفتگوی برنامه زاویه با #محمد_تقی_چاوشی پیرامون نسبت فلسفه صدرایی با فلسفه غرب
• سه ظهور فلسفه در یونان ایران اروپا
• فلسفه اسلامی شرح فلسفه یونان نیست، گرچه زادگاه فلسفه یونان است
• با فلسفه است که میتوان با ذکر گسست ها با آنچه از اروپا تحمیل میشود بایستیم
.
.
.
#فلسفه #گفتگو #صدرا
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
@vajeazeh
❖ نظام صدرا ، سه مکتب و سه مدرسه در ایران دارد.
📝 #محمد_تقی_چاوشی
• ... اگر چیزی به نام نظام صدرایی داشته باشیم این نظام سه مکتب دارد، شیراز و اصفهان(حاج ملاهادی سبزواری) مکتب قم(علامه طباطبایی) مکتب تهران (آقاعلی مدرس طهرانی). اینها هر کدام اصول صدرا را قبول دارند و در تلاش برای بسط تفکر صدرایی هستند. در هر کدام مدارسی شکل میگیرد. مکتب قم سه مدرسه دارد، مدرسه علامه حسنزاده آملی، آیتالله جوادی آملی و آیتالله مصباح یزدی. مدارس ذیل مکاتب شکل میگیرند یعنی نظام، مکتب، مدرسه...
- #انقلاب_مشروطه در ایران حاصل تفکر ملا صدرا بود
.
.
.
.
#فلسفه #ملاصدرا
#عکس_نوشته
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
@vajeazeh
❖ فلسفه صدرا جز تجربه ای که در خود متن میخوانیم نیست، ما باید به متن فلسفه صدرا برگردیم اما فلسفه صدرا فهم ضمائر و نوشته های آن نیست.
📝 #محمد_تقی_چاوشی
• متون دیگر اینگونه است که فیزیک میخوانیم و گزارش چیز هایی که در آزمایشگاه رخ داده است را در کتاب می آوریم اما فلسفه متن چیز دیگری و جز تجربه ای که در متن میخوانیم نیست. به همین جهت خواندن متون پاسخ به پرسش #هویت من و شماست. برای هرکدام از ما مهم ترین امر شناخت خودمان است. امروز ما بدون شناخت همین متون مهیا نمیشود.
• حال این متن چگونه خود فلسفه است؟ آخوند در مفاتیح الغیب میفرماید من نمیگویم کسی بخواهد فلسفه بلد باشد باید کتاب اسفار بلد باشد بحث سر ضمائر نیست بحث سر این که ضمائر را پیدا کنید و درست عبارت ها را وصف کنید نیست. شاید اصلا شارح های صدرا بهتر از صدرا این کار را کرده باشند، بلکه خود اسفار که متن آن را صرفا بیان کرده است فلسفه است.
• وقتی ما متن فلاسفه را میخوانیم یا آن متن مارا ورق میزند و نسبت مارا با عالم آشکار میکند و یا فلسفه ما نیست. بیش از هر فلسفه ای #فلسفه_صدرا امروز من و شما را رقم میزند.
• کاری که فلسفه میتواند بکند آخرین دستاویز انسان است. چراکه نسبت ما در ساحت های مختلف خواسته در ساحت دین با بسیاری از امور از بین رفته و با فلسفه میتوانیم گسست هارا یک بار دیگر به آن ها متذکر شویم. و با فلسفه میتوان با ذکر گسست ها در مقابل آنچه از غرب تحمیل میشود یکی از آن هاست و #توسعه یکی از آن هاست قبول سوبژکتیویته هم یکی از آن هاست.
#فلسفه_صدرا #هویت #مدرنیته #فلسفه_غرب #ملاصدرا
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
@vajeazeh
شیوۀ تحصیل علوم حوزوی با رویکرد تمدنی.mp3
22.87M
#نشست_علمی
شیوه تحصیل علوم حوزوی با رویکرد تمدّنی
🎙حجة الإسلام وثوقزاده
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
💢نظر جدید استاد شهیدی پیرامون معنای «منکر»
✔️استاد شهیدی در جلسه روز شنبه (ششم خردادماه ۱۴۰۲) درباره تغییر نظر خود پیرامون معنای «منکر» بیان داشت:
«ما قبلا قائل بودیم به این که قدر متیقن از لفظ منکر، حرام منجز و حرام شرعی است زیرا این لفظ در لسان شارع منصرف است به آن چه که خود شارع آن را منکر میداند. و همچنین سایر الفاظ و عناوین اعتباری دیگری که در لسان شارع استعمال میشوند مانند عنوان زوج و عنوان مالک، منصرف به معنای آن نزد خود شارع هستند بر خلاف عناوین تکوینی مانند رکوع (که به معنای عرفی باید حمل شود). و هر مقننی قوانینی را بیان کند الفاظ بکار رفته در آن قانون منصرف به معنایی هستند که در اعتبار خودش است.
لکن بعد از تامل دیدیم بین منکر عقلی و منکر عرفی فرق است زیرا منکر عرفی را ممکن است شارع منکر نداند مثل رد کردن مهمانی که به خانه ما آمده است که منکر عرفی است ولی دلیلی بر منکر بودن و حرمت شرعی آن وجود ندارد لذا ادله نهی از منکر شامل آن نمیشوند. ولی منکر عقلی آن است که شارع نیز منکر بودن آن را ادراک میکند منتهی در مورد آن تشریع ندارد و بعید نیست که گفته شود ادله وجوب نهی از منکر شامل نهی از منکر عقلی نیز میشوند.»
غالب فقها، معروف و منکر را به واجب، حرام، مکروه و مستحب معنا کرده و برخی از ایشان نیز مانند ابی الصلاح از فقهای متقدم( الكافي في الفقه، ص: ۲۶۴) و حضرت امام از معاصرین (تحرير الوسيلة، ج۱، ص: ۴۶۲)، مصادیق واجب و حرام را از شرعیات به عقلیات هم توسعه دادهاند.
🌐منبع: الفقه الاصول
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
4_6005940867813084990.ogg
22.49M
┄═❁#پرسش_و_پاسخ❁࿇༅═┅
🔻 #پرسش:
عرض سلام و احترام
به طور کلی خیلی این حرف زده میشه که مشکلات اجتماعی و فرهنگی و.... جامعه ما بخاطر غلبه #حکمت_متعالیه است. این حرف من قبلا از #تفکیکیها میشنیدم اما جدیدا خیلی از طرفداران #فلسفه هم این حرف و بیان میکنند.
با این بهانهها که اینقدر #ملاصدرا رو بزرگ کردیم که در #صدرا متوقف شدیم!! یااینکه ملاصدرا بیشازحد عرفانیه و نتیجه #عرفان میشه اوضاع جامعه ما و....
ممنون میشم نظر شما رو بشنویم
#محسن_بهرامی
┄═༻⃘⃕❀ŏ🦋ŏ༻⃘⃕❀═┄
فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
ویژهنامه الحاد جدید.pdf
21.7M
📒«ویژهنامه الحاد جدید»
🔻این ویژهنامه در قالب ۵۲ صفحه همراه با محتوایی چون:
❓ آیت الله #سبحانی : آیا علم فیزیک می تواند ماورای طبیعت را نفی کند؟
◽️حجتالاسلام استاد حمیدرضا #شاکرین: جریان شناسی الحاد جدید
◽️گفتگو با دکتر یوسف دانشور نیلو «فرگشت و الحاد جدید»
◽️گفتگو با حجتالاسلام استاد محمد سربخشی «رابطه الحاد جدید و فیزیک کوانتوم»
◽️کتابهایی در پاسخ به شبهات الحاد جدید و اثبات وجود خدا
◽️نقد و بررسی تلقی هاوکینگ از خداوند به قلم دکتر همایون همتی
◽️همراه با طلیعه نخستین با موضوع الحاد سیستمی و تمدنی به قلم حجتالاسلام محمدرضا برته میباشد.
@vajeazeh
🌹سمت مشهد...
غمهای زمانهام که بیحد باشد
یا آب و هوای دل من بد باشد
در تقتق این قطار، حل خواهد شد
وقتی حرکت به سمت مشهد باشد
@vajeazeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعا این شعر خوانی آقای برقعی محشره 👌
@vajeazeh
اینم شعر اصلی جناب آقای برقعی
ای راهب کلیسا دیگر مزن به ناقوس
خاموش کن صدا را، نقاره میزند طوس
آیا مسیح ایران کم داده مرده را جان
جانی دوباره بردار با ما بیا به پابوس
آنجا که خادمینش از روی زايرینش
گرد سفر بگیرند با بال ناز طاووس
خورشید آسمانها در پیش گنبد او
رنگی ندارد آری چیزی شبیه فانوس
رویای ناتمامم ساعات در حرم بود
باقی عمر اما افسوس بود و کابوس
وقتی رسیدی آنجا در آن حریم زیبا
زانو بزن به پای بیدار خفته در طوس...
@vajeazeh
استاد سید احمد غفاری قره باغ.mp3
32.45M
#صوت
💠نشست "امتداد حکمت صدرایی در مسائل اجتماعی"
🎙حجةالاسلاموالمسلمین غفاری قرهباغ (عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران)
❇️ مدرسه علمیه تخصصی علوم عقلی عباسقلی خان؛ همایش بزرگداشت صدرالمتألهین محمدبن ابراهیم قوام شیرازی
🔊رسانه علوم انسانی اسلامی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
البلغة في الحکمة تألیفِ عبدالقادربن حمزةبن یاقوت أهری، درگذشتۀ سال ۶۵۷ هجری قمری، کتابی است در حوزۀ حکمت اسلامی- ایرانی. و مشتمل بر امهات مسائل حکمی. که در آن هم از روش تعقلی و استدلالی استفاده شده است و هم در جایجایِ مباحث به آیات بیّنات قرآنی و احادیث نبوی و مرویات صحابه و تابعان استناد شده است و هم به مواجید و دریافتهای عرفانیِ عرفا و اهل شهود ارجاع داده شده است. به تعبیری، میتوان گفت که در این کتاب، سه ساحتِ عقل و شهود و نقل با یکدیگر تلاقی میکنند و مباحث کتاب براساسِ این تلاقی و تلقی شکل میگیرند.
نویسندهْ کتابِ خود را به دو فن تقسیم کرده است: فنِ نخست به بحث دربارۀ ماهیت عالم و اقسام و اعراضِ آن میپردازد و فنِ دوم به بحث دربارۀ سببِ وجود عالم و صفات ذات و فعل او. هر فن نیز خود به دو قطبِ شمالی و جنوبی تقسیم می شود. قطبِ شمالیِ فنِ اول، خود دو باب دارد که بابِ نخست دربارۀ عنصریات است و بابِ دوم دربارۀ فلکیات. قطبِ جنوبیِ فنِ اول هم دربارۀ امور روحانی یا عالم غیب و ملکوت که آن نیز خود دو باب دارد: بابِ نخست دربارۀ نفوس سفلی و بابِ دوم دربارۀ نفوس عالیه است. فنِ دوم هم مشتمل بر دو قطب است که قطب اولِ آن دربارۀ مبدأ مطلق و مشتمل بر چهار اصل درباۀ ذات و صفات و افعال و اسماء الهی است و قطب دوم دربارۀ معاد. در این قطب، دربارۀ دو معادِ روحانی و جسمانی و مسائل مربوط به نفس و قدرتها و قوای خارقالعادۀ آن، و از وحی و نبوت و معجزه و کرامت و حقیقتِ بهشت و جهنم بحث میشود و از جهت اشتمال بر مسائلی دربابِ نفسشناسی و وحیشناسی و مباحث مرتبط با آنها اهمیت دارد. کتاب با ذیلی دربابِ انواع معقولات و روشهای عامِ کسب مجهولات از معلومات و نیز بحثی دربارۀ ریاضت و مجاهدت پایان مییابد.
نکتۀ مهم آن است که این کتاب از منابع و مراجع ملاصدرا در تبیین برخی مباحث فلسفی و تفسیری است و در موارد متعددی از آن مطالبی مستقیماً اخذ یا نقل به مضمون شده است ولی در هیچیک از آثارِ وی نامی از این اثر و نویسندۀ آن نیامده است. بیشترین منقولاتِ ملاصدرا از این کتاب در مفاتیحالغیب است.
پیشتر، این کتاب با عنوانِ الأقطاب القطبیة بهوسیلۀ استاد مرحوم محمدتقی دانشپژوه تصحیح و منتشر شده است. تصحیحِ فعلی برمبنای چهار نسخۀ خطیِ موجود از کتاب در کتابخانههای مختلف انجام شده است و مصحح کوشیده است مآخذ و منابعِ مطالب منقول در آن را بازیابی کند و با افزودن یادداشتهایی توضیحی در رفع برخی ابهامات و مشکلاتِ آن بکوشد.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe