🛑 ماخذ تاریخ وفات حضرت ام البنین (ع) چیست؟
1⃣ چنانکه در تقویمهای رایج میبینید، روز ۱۳ جمادی الآخره، به عنوان روز وفات حضرت امالبنین (علیها سلام)؛ مام بزرگوار حضرت ابوالفضل العباس (علیهالسلام) به ثبت رسیده است.
اما به راستی این مناسبت بر اساس چه منبع تاریخی اعلام گردیده است؟ (بحث ما تاریخ این ماجراست؛ نه سبب واقعه "شهادت یا غیر شهادت")
2⃣ شوربختانه دادههای تاریخی محدودی از این بزرگ بانوی اسلام، در دست داریم و در این عرصه با نوعی فقر تاریخی روبرییم؛ به عنوان نمونه میتوان به فقدان منابع درباره تاریخ زندگی ایشان، قبل از ازدواج با امیرالمومنین (ع) و یا فقدان تاریخ دقیق ولادت و جزئیات ارتحالِ آن حضرت اشاره کرد.
3⃣ در خصوص تاریخ ارتحال آن بزرگ بانو - تا جایی که راقم سطور اطلاع دارد - بیشتر این مسئله تحت تاثیر کتاب مرحوم آقای مهدی سویج خطیب، رواج یافته است. کتاب ایشان "ام البنین، سیده نساء العرب؛ دراسه و ترجمه و تحلیل" (مطبعه القضاء، النجف، ۱۹۶۷م) نام دارد. مرحوم سویج بخشی از کتاب خویش را به همین بحث "وفاتها و موضع قبرها" اختصاص داده و مینویسد: تا سالها هر کس از من میپرسید که تاریخ وفات حضرت ام البنین (ع) چه زمانی است، بیدرنگ میگفتم: در منابع تاریخی، روز یا سال دقیق وفات آن حضرت را نیافتم.
تا اینکه روزی به یک نسخه خطی دست یافتم که قدیمی بود و در آن هنگام دیدم نویسنده، تاریخ وفات حضرت ام البنین (ع) را پس از قصیدهای درباره حدیث کساء ذکر کرده است.
نسخه خطی مزبور، کتاب کنز المطالب اثر علامه سید محمدباقر القراباغی الهمدانی ره بود و تاریخ خط آن به سال ۱۳۲۱ ه.ق باز میگشت.
دیدم در صفحه ۸۷ این نسخه خطی آمده است:
"به درستی که فاطمه ام البنین کلابیه، چندی پس از شهادت امام حسین علیهالسلام درگذشت و در بقیع نزدیک مزار حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مدفون گردید. در کتاب «اختیارات» از اعمش مرقوم است که: روز سیزدهم جمادی الثانی که مصادف با روز جمعه بود، نزد امام زین العابدین علیه السلام بودم که ناگهان جناب فضل بن عباس علیهما السلام وارد شد و در حالی که گریه میکرد گفت: جدهام حضرت ام البنين علیها السلام از دنیا رفت"... در حاشیه وقایع الشهور بیرجندی نیز همین تاریخ بود. (ترجمه از کتاب ام البنین؛ مهدی سویج خطیب، ص۸۶-۸۷)
البته این گزارش از برخی نقدها در امان نمانده است
4⃣ آثاری که در دهههای اخیر درباره حضرت ام البنین (س) نگارش یافته، معمولاً تاریخ وفات آن حضرت را تحت تاثیر همین گزارش منعکس کردهاند؛ از کتاب ستاره مدینه (از مرحوم ربانی خلخالی) و نیز الدرجات الرفیعة فی وقایع الشیعة (رفیع الدین رفیعی) بگیر تا مدخل ام البنین در دانشنامه حج و حرمین (از دکتر سامانی).
البته دیدگاههای دیگری نیز وجود دارد که مجموعا، سه قول را پیش دید، مینهد:
□ اول: ۱۳ جمادى الآخرة سال 64 قمری که همان قول رایج است. (یا همان روز از سال 70ق)
□ دوم: ۳ جمادى الآخرة سنة 61 ق (ر.ک: کتاب: اُمّهات الأئمة المعصومين عليهم السلام؛ الدكتور سيد حسين الموسوی الصافي،ج1/ص295).
□ سوم: دیدگاه کسانی که اجمالا ارتحال حضرت را پس از شهادت سیدالشهدا (ع) میدانند ولی روز و سال خاص آن هنوز برایشان ثابت نشده؛ چنانکه شیخ محمد سند گوید: الذي وقفنا عليه أنها كانت بعد شهادة سيد الشهداء دون السنة التفصيلية لوفاتها (س).(ر.ک: خلاصة معرفية؛ الشيخ محمد السند، اعداد: ابراهیم حسین البغدادی، ج1، ص 228).
نکته: با توجه به اینکه نسل حضرت عباس (ع) تنها از سوی فرزندش عبیدالله امتداد یافته و برادر دیگرشان چندان عمر نکرده، اگر کسی قول اول (گزارش مرحوم سویج) را بپذیرد، باید بگوید که فضل فرزند حضرت عباس (ع) هنوز در زمان رحیل حضرت ام البنین (ع) زنده بوده است.
5⃣ نکته پایانی: نگارنده ضمن اینکه بر اهمیت مباحث تاریخی در فضایی آرام و بدور از هیاهو تاکید میکند اما دلسوزانه تذکر میدهد: مبادا پرداختن به یک سلسله موشکافیهای تاریخی در مناسبتهای مذهبی، ما را به خوارداشت شعائر مذهبی و برخورد تحقیرآمیز و شکننده با متوسلین و برگزارکنندگان مجالس اهل بیت (ع) بکشاند. بویژه بخواهیم مثلاً مناسبتهایی که به عنوان اندوهیاد حضرت معصومه و ام البنین علیهماالسلام، معروف شده و مردم با خلوص و صفای ویژه به ایشان عرض ادب میکند را به جدل و تسویه حساب و تخطئه یکدیگر تبدیل کنیم. بیایید ضمن دقتورزی تاریخی، از فرصت پیش آمده دست کم به عنوان روز بزرگداشت بهره گیریم و از این حواشی به سوی متن زندگی حضرت ام البنین (ع) حرکت کنیم وبه این سوال جدی بپردازیم:
به راستی رمز موفقیت حضرت ام البنین (س) در تربیت سربازان امام زمان عصر خویش چیست و چگونه در پرورش الگوهای والای تولّی و تبرّی نقش آفرید؛ به نحوی که فرزندانشان در عرصه برائت، سختترین ضربات را به دشمنان امامت وارد ساختند ؟
🖊#محمدصادق_ابوالحسنی
https://eitaa.com/monzer_ir
📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿••[هومص]••|°هوش مصنوعی°|
1402-10-07 فقه هوش مصنوعی-11.mp3
28.2M
🔖#فقه_هوش_مصنوعی
استاد #مفیدی یزدی
جلسهی یازدهم
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📌مجموعهی اعداد گویا شمارشپذیر است؛ مهمترین دستاورد ریاضیات قرن بیستم
📌پایه محوری و مُثُل افلاطونی
📌 پایههای غیر فیزیکی
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@hoomas
در راستای تقویت رویه آزاداندیشی و به میزبانی صدای حوزه برگزار می شود:
🔺گفتگوی علمی
🔺نسبت استراتژی سیاسی انبیا و ائمه (ع) با سیاست های راهبردی جمهوری اسلامی
▫️حجت الاسلام دکتر احمد رهدار
▫️حجت الاسلام محمدتقی اکبرنژاد
🔸شنبه، ۹ دی ماه
جهت طرح سوالات و دیدگاه ها به این آیدی پیام دهید:
🆔 @vohadmin
➖ فیلم کامل، متن و کلیپ های این گفتگوی علمی متعاقبا از صدای حوزه منتشر خواهد شد.
✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه
🌐 Voice Of Howzeh
🆔 @sedayehowzeh
هدایت شده از 🌿••[هومص]••|°هوش مصنوعی°|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا محتوای مذهبی بدون موسیقی اثر کافی نخواهد داشت؟
مساله استفاده از موسیقی در تبلیغ مذهبی، در دورههای مختلف رسانهای مورد مناقشه بوده است.
مخالفین معتقدند که موسیقی طبق فتوای برخی مراجع مشکلدار است و "کار تمیزی نیست". موافقین نیز معتقدند کار رسانهای بدون موسیقی اثرگذاری کافی نخواهد داشت.
فارغ از بحثهای شرعی/رسانهای آن، مشاهده میکنیم که برخی سازمانهای دینی در دنیا بدون استفاده از موسیقی نیز توانستهاند اقبال مخاطبین را جلب کند.
"بایبل پراجکت" یکی از این سازمانها در آمریکاست که با پشتکار دو نفر و راهبردهای محتوایی درست، توانسته پیام مذهبی خود را در قالب کلیپها سالانه به صدها میلیون نفر برساند.
خلاصهای از ماجرای جالب این موسسه را در کلیپ فوق تماشا کنید
منبع : آکادمی هدی
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@hoomas
TophighGeraei.mp3
20.52M
🔖 صوت کرسی علمی- ترویجی توجیه صدق قضایای نظری؛ توفیق گرایی
با حضور:
#ابراهیم_دادجو
#رمضان_علی_تبار
#حسن_عبدی
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
مسئله نظری بینامتنیت و تمایز آن از نقد منبع - 9 دی 1402.mp3
36.98M
مسئله نظری بینامتنیت و تمایز آن از نقد منبع
احمد پاکتچی
آلاء وحیدنیا
۱۴۰۲/۱۰/۹
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
🔻در گفتوگویی مشترک با حجتالاسلاموالمسلمین رمضانی و استاد حشمت پور مطرح شد؛
❇️ تبیین جایگاه علم فلسفه و ضرورت استفاده از آن در فهم معارف
◻️ فلسفه را بدون بدبینی، از اهلش بگیریم
◻️ روایات اعتقادی بدون فلسفه فهمیده نمی شود
حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی و استاد حسین حشمت پور در گفتوگوی مشترکی به جایگاه علم فلسفه و فواید آن پرداختند. در این گفتوگو به برخی شبهات در خصوص مخالفت برخی از بزرگان علمی با فلسفه و چرایی رویگردان شدن برخی دیگر از این علم پرداخته شده است.
متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است:👇
https://hawzahnews.com/xcC2W
@HawzahNews / خبرگزاریحوزه
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
جایگاه تفکر فلسفی در نظام سازی و جامعه پردازی(1)(1).mp3
42.19M
🏷جایگاه #تفکر_فلسفی در نظام سازی و جامعه پردازی از دیدگاه آیت الله #مصباح_یزدی
🎙 استاد محمد #فنایی_اشکوری
#فلسفه
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
تفسیر جلسه ۲ یکشنبه ۲۱ رجب المرجب ۱۴۴۴.mp3
32.09M
🔖#تفسیر_تخصصی
استاد#وکیلی
جلسهی دوم
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📌اقتضاء مقام کتابت این است که متن از قرائن حالیه( قرائن خاصه) خالیست
📌مروری بر ادلهی تمامیت قرآن کریم
📌ترسیم قرآن از خودش؛ نور، عربی، فرقان ، برهان ، هدی ، مبین، تبیان ، تفصیل و...
📌اسلوب بیانی قرآن، نشانگر این است که در مقام تفهیم است
📌کسانی که به نظریهی تفسیر قرآن به قرآن اشکال کردهاند، بین عدم استقلال القرآن في الدلالة و عدم استقلالنا في فهم القرآن تفکیک نکردهاند
📌فرمایش مرحوم علامه طباطبایی این است که قرآن در دلالت از حدیث بینیاز است ولی ما در فهم قرآن محتاج به حدیث هستیم، ثمرهی این بحث این است که اگر قائل به تام بودن دلالت قرآن شویم سوال جدیدی مطرح میشود که آیا ما میتوانیم خودمان را به سطح فهم قرآن به وسیله روایات ائمه علیهمالسلام برسانیم؟
📌قرآن برای تذکر و هدایت اولیه عمومی است ولی برای فهم دقایق فراگیر و عمومی نیست
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
تو مکن تهدید از کشتن که من
تشنهٔ زارم به خون خویشتن
رقص و جولان بر سرِ میدان کنند
رقص اندر خونِ خود مردان کنند
چون رهند از دستِ خود دستی زنند
چون جهند از نقصِ خود رقصی کنند
مطربانْشان از درون، دف میزنند
بحرها در شورشان کف میزنند
#مثنوی_معنوی
#مولوی
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
13991217 روایات معنایی.mp3
15.86M
🔖#قرآن_و_سنت
استاد#قائمینیا
جلسهی پنجم
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📌روایات مفهومی و مصداقی
📌تقسیمبندی روایات مفهومی به سه دستهی کلی :
▫️ روایات معنایی
▫️ روایات تعریف
▫️ روایات تحلیل روابط
📌روایات معنایی :
▫️ روایاتی که معنای قاموسی را افاده میفرماید
▫️ روایاتی که معنای موقعیتی را افاده میفرماید
▫️ روایاتی که معنای سیاقی را افاده میفرماید
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
✍️اعترافات
مجتبی رستمی کیا
🔸این سنت "فلسفهدوستان" بوده است که در زندگی خود «اعتراف» می کردند. در آستانه 38 سالگیم وقت برخی اعترافات است.
برای من دیگر برخی از گزاره ها خیلی معنادارتر یا ارزشمندتر از گزاره های دیگر نیستند، یا حتی برخی از نظریه ها وقتی مبتنی بر عقل نظری و برهانی باشند مثلا با ارزش تر از بوی یک گل سرخ نیستند. یا خیلی از چیزهای دیگر که در فلسفه بدیهی می دانستیم و شاگردان خود را به عقل فلسفی ارشاد می کردم برابر با شاد کردن دل مومنین نیست.
◽️برای من اینکه فیلسوف سیاسی که بنز ضد گلوله سوار شود و از منظری بالاتر حق رای و انتخاب را به مردم بدهد با فیلسوف مردمی که فاصله خانه خود تا محل درس را پیاده طی می کند و در راه با مردم خوش و بش می کند، با طلاب گفتگو می کند و در نظریه خود حق رای مردم را کمرنگ تر می بیند مساوی نیستند.
◽️دومی چراغ راه است، فیلسوف است، گرانقدر است، مردمی تر است، فلسفه اش می تواند نوآوری اجتماعی پیدا کند، فلسفه اش بومی تر است. در یک کلام فیلسوف تر است. هر چند برهان های عقل محض را تا حدود زیادی قربانی کرده باشد. خلاصه اقرارم این است: سنت های فعلی فیلسوفان و کنش های روزمره ایشان درس آموزتر از بنیادهای عقل نظری شان است.
◽️یک اعتراف دیگری بکنم، برای من فیلسوفی که به بودجه دولتی وصل است و روضه های مفصل می خواند و خیلی جذاب و خوب نوآوری های نظری دارد، مرد مناظره است و هر روز تا شب از تلویزیون تکرار می شود و تصویرپردازی می شود، تا فیلسوفی که کل زندگی خودش را خرج طلاب مدرسه و مؤسسه خود کرده است و از زندگی و زن و بچه خودش زده است تا طرح خود را دراندازد یکسان نیستند. دومی مصباح است، معلم است، مدیر است، آرامش است، تکیه گاه است، شاگرد پرور است.
◽️شاید برای من زمان زیادی گذشت تا بفهمم دانش را باید از عالم ربانی فرا بگیرم نه از یک فیلسوف خوش ذهن نوآور. دانش تا در عمل نیفتد رنگ تجربه به خود نگیرد، بازخورد اجتماعی پیدا نکند نه قابل فهم است، نه تایید و نه رد. این تجربه را از من بپذیرید که به دانش های تجربی شده بیشتر اعتنا کنید تا دانش های بی خاصیت انبوه جذاب که شاید تا الان به ذهن کسی نرسیده باشد. دانشمند شدن و فیلسوف شدن بسیار همخوان با زندگی متعارف است تا عقل برهانی انتزاعی.
◽️اسلامی سازی علوم انسانی بیش از عقل نظر ریشه در این کنش های عملی دارد. و من اعتراف می کنم که دیسپلین یا نظامواره های دانشی، کنش های متناسبی را نیازمند است که در سخنرانی و نظریه پردازی صرف یافت نمی شود. فیلسوف علوم انسانی اسلامی نهاد ایجاد می کند نه دانش و این از بازی های زبانی فلسفی فراتر است، به میدان می انجامد و در این میدان قاسم سلیمانی ها تقویت کننده این دیپسلین می شوند نه صرفاً مخاطب سخنرانی ها و درس اخلاق های آقای فیلسوف. احساس می کنم ما " ساخت اسلامی فلسفه" را می توانیم از امتداد مصباح به سلیمانی رهگیری کنیم و نیازی به برهان های عقل نظری و طبقه بندی علوم و اندراج های فلسفی نداریم. الله اعلم
————————————
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
باید اعتراف کنم بعد از چندین و چند خبر تلخی که از دیروز بر قلبم نشانه رفته و فکرم را مختل کرده این نوشته ،دارویی بود و بس مسکن روح...
این مدل نوشتهها و گفتارها از کسی برمیآید که خودش در روح و جان به آن سخت باور داشته باشد و با آن زندگی کرده باشد...
استاد جان مقابلم کتاب سهروردی و افلاطونیان پارس بود ، تفال زدم !!!!!!
عجب جملاتی ... گویا سهروردی قبل از من ، این کلام را خوانده بود و در پاسخ نوشته بود:
((...بدین ترتیب معلوم میشود که حکمتی که در قالب حکایت [ و تمثیل ] به عمل در آمده [ و محقق شده ] است، [ به مراتب ] فراتر از مرتبه ایی است که در ساحت آن میتوان یا میباید (( استدلالهای جدلی)) که قوه معرفتیاش عقل نظری است، اقامه کرد...))
سهروردی و افلاطونیان پارس ،ص۳۵۴
استاد جان شاید لازم باشد از این پس رسالهی عقل سرخ ، جزو مواد درسی حوزه گنجانده شود
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
📌صحبت های بی سابقه
سید حسن نصرالله
صحبت های امروز سید حسن نصرالله تقریبا بعد از عملیات طوفان الاقصی بی سابقه بود،روانشناسی بیانات سید نصرالله نشان دهنده عدم رضایت نسبت به برخی سیاست های مقاومت در منطقه است.
صحبت هایی مملو از هشدار ،تلنگر و سیگنال به همه محور مقاومت که توجه ویژه ای را می طلبد
مهم ترین نکته سید حسن نصرالله که می توان به آن اشاره کرد و از قرار معلوم برخلاف نگاه رایج مقامات نظامی ایران هست
سید حسن نصرالله:
🔺آمریکا نمیخواهد جنگ را گسترش دهد زیرا در جبهه اوکراین مشغول است و برای شکست استراتژیک در برابر روسیه آماده میشود
این درحالی است که جامعه تحلیلی ایران و مقامات نظامی کشورمان بر این باور هستند که آمریکا بدنبال گسترش جنگ در منطقه هستند تا پای ایران را به درگیری بکشانند یعنی دقیقا برخلاف آنچیزی که امروز سید حسن نصرالله به آن اشاره کرد که این نشان دهنده وجود اختلاف نظر در تحلیل معادلات میدانی و کلان هست که طبیعتا در میدان آثار خود را گذاشته و خواهد گذاشت
نکته بعدی سید حسن نصرالله این بود که :
🔺اگر غزه شکست بخورد خطرات بزرگتری در پیش است
ادبیات سید حسن نصرالله کمی تغییر کرده و در حال سیگنال به دولت ها،احزاب و همه جریان های محور مقاومت بخصوص لبنان است که باید برای طوفان الاقصی و عمل انجام شده فکری کرد.
سید حسن نصرالله در بخش دیگری از صحبت های خود به نکته مهم دیگری اشاره کردند:
🔺اگر مقدر شود که اشغالگران، اراده غزه را بشکنند، لبنان در صف و نوبت بعدی است، به ویژه منطقه جنوب رودخانه لیتانی
نکته مهم دیگه ای که امشب سید حسن نصرالله اشاره کردند سیگنال برای عراقی ها بود
سید حسن نصرالله:
🔺بعد از ترور ابوتقوی توسط آمریکا؛ اکنون فرصتی تاریخی برای خلاص شدن از شر حضور نیروهای آمریکایی در عراق است
این فرصتی تاریخی برای عراق فراهم شده است تا اشغالگرانی را که خون مردم منطقه را ریختند، مجبور به ترک کشورشان کنند.
مطمئن باشید اگر از عراق بروند از شرق فرات و سوریه نیز خواهند رفت
ادبیات ترک اجباری سید حسن نصرالله برای آمریکایی ها در عراق به معنای این هست که عراقی ها باید با ابزار زور آمریکا را اخراج کنند و این مساله در این شرایط برای محور مقاومت بسیار راهگشا خواهد بود و عملیات های اخیر چندان بازدارنده نبودند
نکته حائز اهمیت دیگری که سید حسن نصرالله بدان اشاره کرد این بود که:
🔺اگر در قبال ترور و شهادت العاروری سکوت کنیم، حجم پیامدهای آن بسیار فراتر از این تجاوز خواهد رفت و بنابراین ما ناگزیر به پاسخ خواهیم بود
سید حسن نصرالله به راهبرد بازدارنده ای اشاره می کند که از بدیهی ترین معادلات میدانی است مساله ای که در ایران رعایت نشد و ترورهای هدفمند و انتحاری ها به صورت دومینو وار درحال انجام هست.
سید حسن نصرالله به مساله دیگه ای که سابقا بنده بر آن تاکید کردم و گفتم که معیار ارزیابی بازدارندگی مقاومت در منطقه این هست که جنگ در غزه متوقف شود نیز اشاره کردند
سید حسن نصرالله:
🔺هدف بازکردن جبهه در جنوب لبنان، فشار آوردن به دولت اسرائیل برای توقف تجاوز به غزه و کاهش فشار بر روی مقاومت در غزه بود
راهبردی که فلسفه کنشگری همه شاخه های مقاومت در منطقه است و همچنان به پایان درگیری ها در جبهه داخلی غزه ختم نشد.
✍ابوقاسم
@amniatemeli
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
♦️پس از تولد هندسه های نااقلیدسی، و سرایت تبعات معرفت شناسانه ی این موجودِ تازه متولد شده به دانش حساب، منطقدانان نیز برآن شدند تا منطق های متنوعی برپا کنند.
♦️ و بدین سان، منطق های ریاضی جدید، نظیر منطق های چندارزشی، متولد شدند.
♦️ منطق های متنوع به خودی خود، هیچ اطلاعاتی در مورد جهان واقعی به دست نمی دهند ( چون یک دستگاه آکسیوماتیک ریاضیاتی هستند).
♦️همچنان که هر هندسه ای را نمی توان برای هر مسئله ی راجع به جهان واقعی استفاده کرد، به همین ترتیب، هر منطقی را هم نمی توان برای هر مسئله ی راجع به جهان واقعی استفاده نمود.
♦️منطق ها برای وصل شدن شان به جهان واقعی به امری خارج از ریاضیات نیازمندند و تا آن لینک را برقرار نکنیم، هیچ اطلاعاتی در مورد جهان در اختیار ما قرار نمی دهد.
♦️اگر لینکِ نادرست یا تقریبی بین هندسه نااقلیدسی و هندسه ی واقعی برقرار کنیم، جواب نادرست یا تقریبی به دست خواهیم آورد.
♦️اگر لینکِ نادرست یا تقریبی بین منطق ریاضی جدید و منطق واقعی برقرار کنیم، جواب نادرست یا تقریبی به دست خواهیم آورد.
📥فلسفه ریاضیات و فیزیک
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿••[هومص]••|°هوش مصنوعی°|
1402-10-14 فقه هوش مصنوعی-12.mp3
28.55M
🔖#فقه_هوش_مصنوعی
استاد#مفیدی یزدی
جلسهی دوازدهم
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📌 ادامهی بحث از پایهها
📌تموّج پایه
📌انواع مراتب آگاهی :
▫️آگاهی بدون پایه
▫️آگاهی با پایهی غیرفیزیکی
▫️آگاهی با پایهی فیزیکی
📌انواع جزء لایتجزی در آگاهیهای با پایههای فیزیکی:
📍DNA
📍Neuron
📍Claustrum
📌جسمٌ نامٍ حسّاسٌ متحرّکٌ بالإراده
▪️حس لامسه
▪️حس ذائقه و شامه
▪️حس سامعه
▪️حس باصره
📌درک معنا
📌قطعهبندی زمان
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@hoomas
#فصلنامه #حکمت_اسلامی
🔔فصلنامه حکمت اسلامی(۳۸) منتشر شد
▫️تطور برهان لم و إن از منطق به فلسفه اولی در کلام ابنسینا و ملاصدرا / عسکری سلیمانی امیری
▫️بررسی حقیقت اختیار از منظر مکتب تفکیک؛ نقدی بر کتاب «مسأله علم الهی و اختیار» / احمد سعیدی
▫️نقد و بررسی تحلیل معناشناختی مصلحت از دیدگاه علامه طباطبایی / مهدی برنهان مهریزی
▫️وحدت نفس در حکمت متعالیه و نسبت آن با وحدت هستی / مهدی سعادتمند
▫️مفهوم و جایگاه پیوستگی جسم در نظریه ماده - صورتگرایی ابنسینا / حمیده مختاری
▫️کدام گسست، کدام پیوست(تأملی در برهان فصل و وصل) /محمدمهدی کمالی، محمدهادی کمالی
▫️نسبت سنجی قولِ به اصالت وجود با معقول ثانی بودن آن / حمید عاشوری سید محمد موسوی هادی ایزانلو
▫️نقد و بررسی انسانمداری در مسأله شر از نگاه جورج مورودس / محمد رضاپور، محمد داود انصاری
▫️شبهه خدا بهمثابه توهم کودکانه (بررسی و نقد الحاد روانشناختی فروید) / سید عبدالرئوف افضلی، عزالدین رضانژاد
▫️تبیین و تحلیل تقدم و تأخر «بالحق» در اندیشه صدرالمتألهین / روحالله حسینی
🆔@hekmateislami
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
FHI_Volume 10_Issue شماره3-پیاپی 38-پاییز 1402)_Pages 133-149.pdf
681.4K
🏷#مقاله
نسبت سنجی قول به #اصالت_الوجود با #معقول_ثانی بودن آن
حمید عاشوری
سید محمد موسوی
هادی ایزانلو
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh