eitaa logo
🌿 ••[ وجیزه ]••
730 دنبال‌کننده
395 عکس
166 ویدیو
414 فایل
﴿بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین...﴾ 🌿••[السلام علی المهدی و آبائه]•• ارتباط با ادمین: @eshragh133 🌿··کانال دیگه‌ی ما ...'' https://eitaa.com/hoomas
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سجستانی یا ابن‌مسکویه؟؟ مساله این است... قرن سوم و چهارم هجری قمری به دوران بیداری وشکوفایی فلسفی_علمی مسلمین مشهور است. دورانی که در ابتدای آن فیلسوف موسس و در نیمه آخر آن دیگر فیلسوف بزرگ وموسس قرار گرفته است. ودر بین این دو قله حکمی گروهها وجریانهای قوی فلسفی وعلمی همچون جمعیت و دانشمندان بزرگی مثل وجود دارند که هر کدام در شاخه وشعبه‌ای از علوم سرآمد دوران خود میباشند. یکی از افراد بسیار تاثیر گذار این دوران میباشد. وی از چهره‌های بسیار مهم و و و اسلامی است. منزل او مرکز تجمع بسیاری از دانشمندان تاریخ حکمت اسلامی بوده است.دانشمندان بسیاری به منزل او رفت وآمد داشتند ومشکلاتشان را از او می‌پرسیدند.ابوحیان توحیدی که از شاگردان اوست نمونه‌ای از بحث و گفتگوهای این جلسات را جمع آوری و در کتاب المقابسات ذکر کرده است کتاب الامتاع والموانسه هم به نام ابوسلیمان سجستانی نوشته است. برخی از افکار و آثار ابوسلیمان را باید در کتاب های ابوحیان توحیدی سراغ گرفت. در قرنهای سوم و چهارم گروهی از اندیشمندان به این فکر افتادند تا فلسفه و دین را باهم جمع کنند آثاری را هم در این زمینه نگاشتند که از جمله آنها رسائل اخوان الصفا است.گرچه سجستانی از شارحین اثلی آثار ارسطو میباشد اما از اخوان الصفا به شدت انتقاد کرده است. از نظر او فلسفه با دین فرق دارد و ربط آنها را به سادگی نمی‌توان اثبات کرد. او عبارتی مشهوری دارد (اَین الدین واَین الفلسفه. شیءُ ماخوذُ من الوحی النازل وشیءُ ماخوذُ من الرای الزایل_دین کجا وفلسفه کجا؟! یکی از وحی الهی اخذ شده است ودیگری از رای ونظر قابل زوال گرفته شده) از نظر او دو نوع معرفت وجود دارد: یک نوع معرفت حقیقی است که از طریق انبیاء به دست می‌آید و دین می باشد. ودیگری معرفتی است که از راه عقل حاصل می‌شودوحاصل آن فلسفه میباشد. گرچه عقل موهبتی الهی است اما به اختلاف میان بندگان وجود دارد. به دلیل همین اختلاف عقل است که آراء و عقاید فلسفی گوناگون تحقق پیدا می‌کند لذا اگر از طریق دین به جهان هستی نگاه کنیم به یقین می‌رسیم و اگر از طریق عقل و فلسفه و شناسایی اموال بپردازیم شناسایی و حقیقی نخواهد بود. در مقابل وی دیگر فیلسوف بزرگ عالم اسلام قرار دارد. او در زمینه های فلسفه، تاریخ، ادبیات و پزشکی از سرآمدان روزگارش بود. بدون شک ابن مسکویه بنیانگذار حکمت عملی وعلم اخلاق اسلامی میباشد.اوبا نگارش کتاب تهذیب الاخلاق کار بسیار مهمی در تاریخ تفکراسلامی انجام داده است. در مقدمه می‌گوید: جان من فدای کتابی باد که حائز همه فضیلت‌ها و برتری هاست. کتاب اخلاق ناصری خواجه نصیر هم بر مبنای تهذیب الاخلاق نگاشته شده است. ابن مسکویه برخلاف سجستانی به دوگانه دین وفلسفه قائل نیست بلکه آن دو را هم‌سنخ میداند. از نظر وی اگر علم و معرفت از عالم بالا به عالم پایین بیاید وحی نامیده می‌شود، واگر از عالم پایین به بالا برود فلسفه است. پیامبران با وحی به حقیقت رسیدند در حالیکه حکما با طی مقدمات و سیر مراحل حقیقت را در می‌یابند.در واقع ازنظر ابن مسکویه انسان آرمانی، همان فیلسوف است. زیرا شخصیتی است که مراتب ادراک را از حسی تا خیالی و عقلی طی کرده و به اتصال با عقل فعال نائل آمده است. در واقع از نگاه ابن‌مسکویه فلسفه صرفاً استدلال و بیان سخنان پیچیده نمیباشد بلکه علمی است که توام با عمل میباشد. آنجا که انسان همه استعدادهای نهفته درونی خودش را به فعلیت برساند و عقل از مرتبه بالقوه تا اتصال با عقل فعال سیرکند حقایقی را می بیند و می شنود که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده است. لذا حقیقت عقل و فلسفه از سنخ وحی و دین می باشد تلاش‌هایی که فلاسفه به مدد عقل نظری انجام می دهند سرانجام آنها را به همان جایی می رساند که انبیا به آن رسیده‌اند و سخن آنها با سخنان پیامبران یکی خواهد شد.بنابراین از نظر ابن مسکویه اگر انسان مسیر علم ودانش راطی کندو ازفلسفه مدد بگیرد سرانجام به جایی می‌رسدکه وحی وسخنان پیامبران را تصدیق وتأیید می‌کنند. اختلاف سجستانی وابن مسکویه درباره رابطه عقل و وحی، دین وفلسفه یک تقابل تاریخی در عالم اسلام میباشد. یک گروه وحی ودین را هم‌سنخ با عقل وفلسفه نمیدانند وتفاوت آنها را به یقین و ظن تاویل میکنند. وگروه دیگرحقیقت وحی وعقل را یکی دانسته به نحوی که یکی را به رسول باطنی ودیگری رابه رسول ظاهری تشبیه میکنند. ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
finall2.mp3
26.34M
🔊 بشنوید | صوت کامل مذاکره معرفت شناسی 👤 با حضور مولف محترم کتاب معرفت شناسی حجت الاسلام والمسلمین دکتر مجتبی مصباح ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ 💻 مشاهده و دانلود فیلم از طریق لینک: https://aparat.com/v/V7DFo@mojtabamesbah_ir
دل شیدا یا بیان شیوا.pdf
197.8K
📝 یادداشتی پیرامون نامه اخیر دکتر مدرسی طباطبایی درباره نظریه علمای ابرار
برای حقیر هم در آستانه این ماه دعا بفرمایید
شرح القوشجي على التجريد.pdf
3.9M
📚 شرح القوشجي على الإهيات التجريد العقائد 🔅کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
الحاشیة_علی_حاشیة_الخفري_علی_شرح_القوشچي_علی_التجرید_الآقا_جمال.pdf
8.44M
📚 الحاشية علي حاشية الخَفري علي شرح القوشجي علي تجريد العقائد + الحاشية علي حاشية الآقاجمال علي حاشية الخفري 🔻توضیح: علامه شمس الدین خَفری بر بخشی از شرح حاشیه مفصلی نوشته و خوانساری هم بر بخشی از حاشیه حاشیه نوشته و سبزواری و ملاعلی نوری هم بر بخشی از حاشیه آقاجمال حاشیه نوشته اند 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
cybertheology2.mp3
12.69M
درس 👤 دکتر مجتبی رستمی کیا 📅 تاریخ: 1401/11/02 جلسه دوم قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این فایل می شنوید: 🔸 سایبر چیست؟ تفاوت میان وب 1، وب 2 و وب3 ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
audio_2021-02-12_14-33-14.ogg
783.3K
🎙دستوری از حضرت علامه جهت ورودبه ماه رجب المبارک ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
احترام به تربت امام حسین علیه السلام_1_2.mp3
1.76M
لزوم احترام به مقدّسات 🔸دستور علامه طهرانی به احترام مهر تربت سیدالشهدا علیه السلام 🔸احترام فوق العاده مرحوم آیت الله قاضی‌ نسبت به تربت سیدالشهدا علیه السلام 🔸احترام مرحوم مرعشی هنگام نقل روایت استفاده از مطالب کانال به همراه ذکر لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/683409639C945278276f
1440.06.29.mp3
27.01M
🔸سخنرانی شرح حدیث امام باقر علیه السلام 1440.06.29 🔸تفاوت کتب حدیثی شیعه و اهل سنت 🔸تحلیلی از علت تفاوت سیره اهل بیت علیهم السلام 🔸امام باقر علیه السلام تندیس استفاده از فرصت @ostad_rezaei_tehrani
14011101.mp3
16.58M
🖌 حضرت استاد 🔅موضوع: ▪️ راز تفاوت ها در مخلوقات ▫️نارسایی علم بشر در شناخت عالم *عدل‌تشریعی‌وجزایی‌خداوند. 🔸جلسه سی و هشتم ☀️401/11/01 @kharejkalam 🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹