eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
556 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
754 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ارسال شده از سروش+: بخش هشتم ۹. شیخ کلینی در «روضه کافی» آورده است : « عنه (علیّ بن محمد) عن صالح، عن الوشاء، عن کرّام، عن عبدالله بن طلحه قال: سألت أبا عبدالله -علیه السلام- عن الوزغ ( وزغ در فارسی برای «قورباغه» بکار می‌رود ولی در معاجم عربی آن را معادل با مارمولک (چلپاسه) آورده‌اند. ) ! فقال: رجس و هو مسخ کله! فإذا قتلته فاغتسل. فقال: إن أبی کان قاعدا فی الحجر و معه رجل یحدثه فإذا هو بوزغ یولول بلسانه، فقال أبی للرجل: أتدری ما یقول هذا الوزغ؟ قال: لا علم لی بما یقول. قال: فإنه یقول : و الله لئن ذکرتم عثمان بشتیمه لأشتمن علیا حتی یقوم من هیهنا! قال: وقال ابی: لیس یموت من بنی امیه میت الا مسخ وزغا ... الحدیث»! (الروضه من الکافی، ج ۲، صص ۳۷-۳۸.) یعنی : «از علیّ بن محمّد، از صالح، از وشّاء، از کرّام، از عبدالله بن طلحه روایت شده که گفت: از ابو عبدالله صادق -علیه السلام- درباره مارمولک (چلپاسه) پرسیدم. گفت: پلید است و همه انواعش از حیواناتی بشمار می ‌روند که مسخ شده ‌اند! پس چون آن را کشتی غسل کن! سپس امام صادق گفت: پدرم در حجر اسماعیل نشسته بود و مردی با وی بود که با پدرم صحبت می ‌کرد، ناگاه مارمولکی را دید که با زبانش صدایی بر می ‌آورد، پدرم به آن مرد گفت: آیا می‌ دانی که این مارمولک چه می ‌گوید؟ آن مرد پاسخ داد: خیر، نمی ‌دانم چه می ‌گوید. پدرم گفت: او می‌گوید: بخدا قسم اگر عثمان را دشنام دهید تا هنگامی که این مرد (امام باقر) از اینجا برخیزد، من علی -علیه السلام- را دشنام خواهم داد! آنگاه (امام صادق) گفت، پدرم فرمود: هیچ یک از بنی امیّه نمی‌ میرد مگر آنکه بصورت مارمولکی مسخ می ‌شود ...»!! در سند این روایت، نام «کرام» برده شده که همان «عبدالکریم بن عمرو» باشد و بقول نجاشی در کتاب رجالش، واقفی مذهب بوده است( رجال النجاشی، ص ۱۷۶، چاپ قم. ) (هر چند مامقانی از او دفاع می‌نماید). راوی دیگر آن، عبدالله بن طلحه است که مامقانی درباره ‌اش می‌نویسد: «لم نقف فیه علی مدح یدرجه فی الحسان». (تنقیح المقال، ج ۲، ص ۱۹۰) یعنی: «در کتب رجال به ستایشی از او واقف نشده ‌ایم که وی را در درجه حسان (راویان امامی مذهب و ممدوح) قرار دهد». متن روایت دلالت دارد بر اینکه مارمولک، ناصبی و دشمن امیر المؤمنین -علیه السلام- است! اما به درجه ‌ای از فهم و ادراک نائل شده که عقاید آدمیان را می‌ داند و بر مسائل تاریخی با آنها به مجادله بر می ‌خیزد و در قضیّه خلافت، از عثمان بن عفان جانبداری می کند! البته وجود این روایت نباید مایه شگفتی شود زیرا هنگامی که قرار است الاغ، محدّث باشد، مارمولک هم باید مورّخ و متکلّم بشمار آید! ۱۰. شیخ کلینی در «اصول کافی» در «باب مجالسه اهل المعاصی» روایتی آورده که سند آن بلحاظ علم رجال، بی‌اشکال است (وقتی که متن حدیثی با کاب خدا موافق نباشد به سندش نباید اعتماد کرد زیرا کسی که متن حدیثی را جعل می‌کند، سندش را هم جعل خواهد کرد.! ) ولی متن حدیث با قرآن مجید سازگاری ندارد و باید بطلان آن اعلام گردد بویژه که برخی از «اعلام» (به کتاب المکاسب، اثر شیخ انصاری، ص ۴۵ (بخط طاهر خوشنویس) نگاه کنید.) بدان استناد و استدلال نموده‌اند. متن حدیث بشرح زیر است : « محمد بن یحیی، عن محمد بن الحسین، عن احمد بن محمد بن ابی نصر، عن داوود بن سرحان، عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال رسول الله -صلی الله علیه و آله و سلم- اذا رایتم اهل الریب و البدع من بعدی فاظهروا البرائه منهم و اکثروا من سبئهم و القول فیهم و الوقیعه و با هتوهم کیلا یطمعوا فی الفساد فی الاسلام و یحذرهم الناس و لا یتعلموا من بدعهم، یکتب الله لکم بذلک الحسنات و یرفع لکم به الدرجات فی الآخره». (الأصول من الکافی، ج ۲، ص ۳۷۵ مقایسه شود با ترجمه اصول کافی در ج ۴، صص ۸۳-۸۴) برای ترجمه و ادامه بحث به بخش نهم مراجعه کنید sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
ارسال شده از سروش+: بخش نهم ترجمه روایت یعنی : «محمّد بن یحیی، از محمّد بن حسین، از احمد بن محمّد بن ابی نصر، از داوود بن سرحان از ابو عبدالله صادق روایت کرده است که گفت رسول خدا -صلی الله علیه و آله و سلم- فرمود: پس از من هنگامی که اهل شک و بدعت را دیدید بیزاری خود را از آنها آشکار کنید و دشنام بسیار بدان‌ ها دهید و درباره آنان بدگویی کنید و به ایشان بهتان زنید تا نتوانند به فساد در اسلام طمع بندند و در نتیجه، مردم از آنان دوری گزینند و بدعت‌ های ایشان را نیاموزند (که اگر چنین کنید) خداوند برای شما در برابر این کار، نیکی ‌ها نویسد و درجات شما را در آخرت بالا برد»!! شک نیست که اهل بدعت، سزاوار سرزنش و نکوهش هستند ولی بهتان زدن به ایشان شرعاً و عقلاً جایز نیست چرا که اولاً قرآن مجید می‌فرماید: وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَی أَلاَّ تَعْدِلُواْ.( (مائده / ۸) «دشمنی با گروهی، شما را به بی‌عدالتی درباره آنها وادار نکند». و ثانیاً عقل حکم می‌ کند که بهتان زدن به بدعتگذاران از عاقبت نیکی برخوردار نخواهد بود زیرا ممکن است دیر یا زود، نادرستی آن بهتان آشکار شود، و مایه رسوایی بهتان زننده را فراهم آورد و اعتماد از دیگر سخنان او نیز برخیزد و در نتیجه، کار به زیان اهل حق و به سود اهل بدعت تمام شود. بعلاوه، دشنام دادن به مخالفان و بدعتگذاران موجب می ‌شود که آنها نیز به اهل حق و مقدّسات آنها اهانت ورزند چنانکه در قرآن کریم می ‌خوانیم: وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ(. (انعام / ۱۰۸) «کسانی را که (مشرکان) جز خدا می ‌خوانند دشنام مدهید زیرا که ایشان نیز ستمگرانه و ناآگاهانه به خدا دشنام می ‌دهند».! ناگفته نماند که برخی از شارحان کافی، عبارت «باهتوهم» را چنین تفسیر نموده ‌اند که «با دلیل و برهان، بدعتگذاران را حیران سازید» ولی این معنا با لغت عرب، سازگاری ندارد زیرا هر چند فعل ثلاثی مجرد «بهت» بمعنای: دهش و سکت متحیرا (مدهوش و حیرت زده خاموش شد) آمده است ولی این فعل، چون به باب «مفاعله» رود و بصورت «باهت» در آید بمعنای: «حیره و ادهشه بما یفتری علیه من الکذب» بکار می ‌رود یعنی : «با دروغی که به او بست، وی را حیرت زده و مدهوش ساخت»( به المنجد ذیل واژه «بهت» نگاه کنید. ) ! آری، با دروغ بستن به بدعتگذاران، نمی ‌توان از اسلام دفاع کرد و از پاداش خداوندی بهره‌ مند شد بلکه با برهان و دلیل باید به این امتیاز دست یافت که «الغایات لا تبرر الوسائط»! «هدف‌ها، وسیله‌ها را توجیه نمی ‌کنند»! حال ممکن است این اخبار بر امام زمان (عج) عرضه شده باشد و آن حضرت تصویب کرده باشند ؟ پاسخ مشخص است : "خیر" پایان sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
ببرید خدمت آقای حسن زاده آملی! بعد از درس خارج اصول حضرت آیت الله العظمی سبحانی، یکی از طلابِ خارجی، خدمت ایشان آمد و عرض کرد: دوستی دارم که سال‌ها در کشور هند به مباحث و مسائل عرفانی پرداخته است و حالا آمده قم، می خواستم خدمت‌تان برسیم تا عقاید و حالاتش را بر شما بگوید و حضرت‌ عالی بفرمایید کدام صحیح، و کدام صحیح نیست. یعنی از لحاظ اسلامی بررسی کنید! استاد گرامی بدون تامل فرمودند: ببرید خدمت آقای حسن زاده آملی! طلبه گفت: ایشان را نمی‌شود پیدا کرد یا سخت می‌شود پیدا کرد. دوباره ایشان فرمودند: نه، ببرید پیش آقای حسن زاده آملی. اگر عرفان است ببرید پیش ایشان! دو نتیجه از این رفتار آقای سبحانی گرفته می‌شود: اول آن که: ابشان چه اندازه مرد با تقوا و بزرگواری هستند، با این‌ که بیش از ۵۰ سال در فقه، اصول، فلسفه، کلام، تاریخ، رجال، تفسیر و ... کار کرده اند و جزو بزرگانِ علمایِ شیعه و اسلام محسوب می‌شوند، چقدر راحت در مساله ای که متخصص نیستند وارد نمی‌شوند و نظر نمی‌دهند و مراجعه کننده را به متخصصِ مربوطه ارجاع می‌دهند! دوم: قدرت، تسلط و تخصص حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی را در مباحث عرفانی می‌رساند! سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از: سایت‌استاد وحید واحدجوان، ۹۳/۱/۱۳. http://sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
دانشمند عرب ابن خلدون روند تاریخ را مصداق گفته پیغمبر صل الله علیه و آله و سلم در حدیث (لو کان العلم فی الثریا تناوله رجال من ابناء فارس )، می‌داند «از شگفتی‌های که واقعیت دارد این است که بیشتر دانشوران ملت اسلام، خواه در علم شرعی و چه در دانش‌های عقلی بجز در مواردی نادر غیر عرب اند و اگر کسانی از آنان یافت شوند از حیث نژاد عرب اند از لحاظ زبان و مهد تربیت و مشایخ استادان عجمی هستند. چنان‌که صاحب صناعت نحو، سیبوبیه، و پس از او فارسی و دنبال آنان زجاج بود و همهٔ آنها از لحاظ نژاد ایرانی به شمار می‌رفتند. آنان زبان را در مهد تربیت آمیزش با عرب آموختند و آن را به صورت قوانین و فنی در آوردند که آیندگان از آن بهره‌مند شوند؛ و همهٔ عالمان اصول فقه چنان‌که می‌دانی و هم کلیه علمای علم کلام همچنین بیشتر مفسران ایرانی (پارسی) بودند و بجز پارسیان (ایرانیان) کسی به حفظ تدوین علم قیام نکرد و از این رو مصداق گفتار پیامبر (ص) پدید آمد که فرمود: «اگر دانش به گردن آسمان در آویزد قومی از مردم فارس بدان نایل می‌آیند و آن را به دست می‌آورند». اما علوم عقلی نیز در اسلام پدید نیامد مگر پس از عصری که دانشمندان و مؤلفان آن‌ها متمیز دند و کلیه این دانشها به منزله صناعتی مستقر گردید و بالنتیجه به پارسیان اختصاص یافت و تازیان آن‌ها را فرو گذاشتند و از ممارست در آن‌ها منصرف شدند. مانند همه صنایع در این دانشها همچنان در شهر متداول بود تا روزگاری که تمدن و عمران در فارس و بلاد آن کشور مانند عراق و خراسان و ماوراءالنهر مستقر بود» مقدمه ابن خلدون، ترجمهی محمد پروین گنابادی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۵، جلد دوم. ۱۱۴۸–۱۱۵۲ sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
Banafsheh Moein Mehr, [May 6, 2020 at 10:42 PM] همه کتاب های الکترونیکی دانشگاه تهران رایگان شد. https://ketaabonline.com sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
💠 شاخصه‌های برادری با 🔸(انسان شایسته ستایش در نظر ) 🔹دنیا در نظرش 👈 بی‌ارزش و خوار 🔹نسبت به خودش 👈 بی‌تکلف و برخوردار از کرامت نفس 🔹در برابر دین 👈 متعهد و پایبند به اصول و احکام 🔹در برابر خدا 👈 خاشع و مطیع و شاکر 🔹در برابر همنوع 👈 مهربان، بخشنده، خیرخواه، فروتن، خاموش و بردبار 🔹در برابر جامعه 👈 مسئول و متعهد و پرکار و کم‌مصرف 🔹در برابر دشمن 👈 هوشیار و زیرک و محکم و انعطاف‌ناپذیر 🔹در امور شخصی 👈 خردمند و اهل مشورت و کتوم و صبور 🔹ارزشمند‌ترین چیز در نظر او 👈 عقل و دانش و فضایل اخلاقی 📋 برگرفته از کتاب : «اخلاق کريمانه در پرتو کلام امام حسن مجتبي عليه السلام» sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
احادیث برگزیده از : 🔅منِ اتَّكَلَ عَلى حُسنِ الاِختيارِ مِنَ اللّهِ لَهُ لَم يَتَمَنَّ أنَّهُ في غَيرِ الحالِ الَّتِي اخْتارَهَا اللّهُ؛ هر كه به حُسن اختيار خدا براى او اعتماد كند، آرزو نمى كند كه در حالتى جز آنچه خدا برايش اختيار كرده است، باشد. ▫️تحف العقول، ص ۱۶۹. 🔅لايَغُشُّ العاقِلُ مَنِ استَنصَحَهُ؛ خردمند به كسى كه از او نصيحت مى خواهد، خيانت نمى كند. ▫️تحف العقول، ص ۱۲۰. 🔅علَيكم بِالفِكرِ، فَإنَّهُ حَياةُ قَلبِ البَصيرِ ومَفاتيحُ أبوابِ الحِكمَةِ؛ بر شما باد به تفكّر، كه تفكّر مايه حيات قلب شخص بصير و كليد درِ حكمت است. ▫️إعلام الدين، ص ۲۹۷. 🔅لامُرُوَّةَ لِمَن لاهِمَّةَ لَهُ؛ بى همّت را مردانگى نباشد. ▫️بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۴۱۷. تَمامُ الصَّنِيَعةِ خَيرٌ مِن ابتِدائِها؛ تمام كردن احسان از آغاز كردن آن بهتر است . ▫️همان، ج ۷۸، ص ۱۱۱. 🔅ما تَشاوَرَ قَومٌ إلاّ هُدُوا إلى رُشدِهِم ؛ هيچ گروهى با هم مشورت نكردند ، مگر آن كه به راه پيشرفت خود رهنمون شدند . ▫️ تحف العقول ، ص ۲۳۳ . sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
1_183377426.pdf
3.4M
کتاب تلخیص محاضرات فی الالهیات ( آیت الله سبحانی ) ✍تلخیص : علی ربانی گلپایگانی 📖موضوع : کلام 📄تعداد صفحات : ۵۳۱ sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قابل توجه کسایی که زود ناامید میشن، از درس خوندن ، از تلاش کردن ، از اهدافتون هیچوقت کوتاه نیاین تلاش کنید خواهید رسید فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لا أُضِیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ پس خدا دعاهای ایشان را اجابت کرد که البته من (که پروردگارم) عمل هیچ کس از مرد و زن را بی‌مزد نگذارم، زیرا شما از یکدیگرید (و همه در نظر من یکسانید)، sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
هیچ دزدی، به هر میزان که مهارت داشته باشد نمی تواند دانش را بدزدد، پس دانش بهترین و امن ترین گنج برای بدست آوردن است. sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
استاد فیض آبادی: نکات جزء۱۶ سوره کهف ۱-آنچه را خداوند ا ز تو بگیرد، بهترش را به تو خواهد داد (۸۱) ۲- از تمام امکاناتی که خداوند به تو داده ، استفاده کن( ۸۴-۸۵) ۳- اگر می خواهی امور زندگی بر تو آسان شود، ایمان و عمل صالح انجام بده( ۸۸ ) ۴-زیانکارترین مردم نباش، کسانی که سعی شان در زندگی دنیا هدر رفته اما فکر می کنند کار نیک انجام می دهند( ۱۰۴) ۵- اگر امید به لقای پروردگار داری عمل شایسته انجام بده و کسی را در عبادت پروردگار شریک نکن (۱۱۰) سوره مریم ۶- سعی کن یکی از دغدغه های تو در زندگی، دغدغه حفظ دین باشد( ۵ ) ۷-هر کاری را قبول میکنی، با قدرت به دست بگیر (۱۲) ۸-فرزند خوب؛ مهربان، پاک، پرهیزگار، خوشرفتار نسبت به والدین میباشد و سرکش نمی باشد (۱۳ و ۱۴) ۹- رفتار و شخصیت پدر و مادر در تربیت بچه بسیار اثر دارد (۲۸) ۱۰- اگر میخواهی عمر با برکت داشته باشی بندگی خدا، عمل به قرآن ،عمل به رفتار اهل بیت علیهم السلام( ۳۱ ) ۱۱-اگر می خواهی به رحمت خدا برسی و فرزندان خوبی داشته باشی ,از بت‌ها و مشرکین کناره گیری کن (۴۹ ) ۱۲-نسل ناخلف، نسلی است که نماز را ضایع کند و دنبال شهوت رانی باشد (۵۹ ) ۱۳-در روز دو وعده غذا بخور ،صبح و بعد از ظهر (۶۲) ۱۴- اگر میخواهی تو را دوست داشته باشند و عاشق تو بشوند ایمان و عمل صالح انجام بده (۹۶) سوره طه ۱۵- معبود فقط خدای یگانه است پس او را عبادت کن و نماز را بپا دار تا همیشه به یاد خدا باشید( ۱۴) ۱۶- هر کاری می خواهی انجام بدهی خودت را و مقدمات آن را آماده کنی( ۲۵-۲۸) ۱۷-از روزی های پاکیزه خداوند بخور ولی طغیان نکن، نتیجه آن خشم الهی خواهد بود( ۸۱) ۱۸- اگر کسی دچار خشم الهی بشود سقوط خواهد کرد( ۸۱ ) ۱۹-اگر از یاد خدا اعراض کنی، روز قیامت بار گناهیت را بر دوش خواه کشید (۱۰۰) ۲۰-اگر از یاد خدا اعراض کنی، زندگی سختی خواهی داشت و روز قیامت نابینا محشور می شوی (۱۲۴ ) ۲۱- اگر در دنیا خدا را فراموش کنی ، در روز قیامت فراموش خواهی شد( ۱۲۶) ۲۲- به داشته ها و ثروت دنیا مداران توجه نکن، آنها برای آزمایش آنهاست و روزی پروردگار برای تو بهتر و پایدارتر است (۱۳۱ ) ۲۳-خانواده ات را به نماز امر کن و بر آن پایداری بنما( ۱۳۲) @feiz114 sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
یکی از ادله اثبات مهدی موعود موجود سوره مبارکه قدر است که ائمه هدی علیهم السلام ما را به محاجّه و مناظره با مخالفان، با ان فراخوانده اند امام باقر ع می فرماید: «يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ، خَاصِمُوا بِسُورَةِ «إِنَّا أَنْزَلْناهُ‏» تَفْلُجُوا، فَوَ اللَّهِ، إِنَّهَا لَحُجَّةُ اللَّهِ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏- عَلَى الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ (كافي (ط - دار الحديث)، ج‏1، ص: 619) ای شیعیان با سوره انا انزلناه مناظره کنید تا پیروز شوید به خدا قسم که این سوره حجت خدا بر خلق بعد از پیامبر است. مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی در کتاب الحجه بابی با عنوان "ما جاء فی شان انا انزلناه" اورده اند که در ان روایات چگونگی استفاده از این سوره برای مقابله با مخالفین بیان شده است که خود بحث مفصل و تخصصی می طلبد فراجع ایها الطالب اما به صورت خلاصه چگونگی استدلال به این سوره به این صورت است، در روایتی از امام صادق ع نقل شده است: امیرالمومنین ع فراوان این ماجرا را نقل می کردند: عَدی ابن کعب و تَیم ابن مُره نزد پیامبر بودند در حالی که ان حضرت مشغول قرائتِ سوره قدر با خشوع و گریه بودند. ان دو سوال کردند چرا این سوره را با این حالت می خوانید؟ پیامبر : به خاطر انچه چشمم دیده و قلبم حفظ کرده و انچه بعد از من، قلب این مرد خواهد دید. ان دو سوال کردند شما چه دیدید و او چه خواهد دید؟ پیامبر بر روی خاک این ایه را نوشتند "تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر" بعد پیامبر پرسید ایا چیزی در این عالم هست که شامل "کل امر" در این ایه نشود؟ ان دو گفتند: خیر پیامبر سوال کردند: بر چه کسی "امر" در این ایه نازل می شود؟ گفتند: بر شما یا رسول الله پیامبر پرسیدند: ایا بعد از من شب قدر خواهد بود ؟ گفتند: بله پیامبر پرسیدند: ایا این "امر" در ایه بعد از من هم نازل می شود؟ گفتند: بله پیامبر پرسیدند: بعد از من بر چه کسی نازل خواهد شد؟ گفتند: نمی دانیم پیامبر سر مرا گرفتند و فرمودند: اگر نمی دانید بدانید که بر این مرد بعد از من نازل خواهد شد. شب قدر مورد اتفاق شیعه و سنی است ولی اهل سنت در جواب این سوال که این "کل امر" در این ایه در شب بر چه کسی نازل می شود پاسخی ندارند!! كافي (ط - دار الحديث)، ج‏1، ص: 619 عباس بخشی نژاد فروردین 1399 sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
سوال چرا نام امیرالمومنین در قرآن نیست؟ منظور از نام بردن چیه؟ معمولا اهل سنت ایراد میگیرن که اگر علی خلیفه الله است چرا اسمش در قرآن نیست؟ شما میتوانید بگویید خلفای ثلاثه خلیفه الله هستند یا نه اگر بگویند بله شما همین سوال رو ازشون بپرسید و اگر گفتن نه شما بگویید پس چگونه به خودشون حق دادند بر جان و مال و عرض مردم تسلط پیداکنند در حالیکه از طرف خدا ولایتی نداشتند این یک جواب نقضی اما جواب دوم نقضی شما به اهل سنت بگید اینکه نماز صبح ۲ رکعت است اینکه حمد و سوره باید در نماز خوانده شود اینکه نکاح میسار را شما اهل سنت قائلید و هزارن حکم دیگری که قائل هستید آیا به نظر شما حکم صحیح و به حقی هستند یا نه؟ اگر بگویند این احکام صحیح و به حق هستند می گوییم پس چرا در قران نیامده اند و اگر بگویند این احکام ناصحیح و ناحق هستند می گوییم پس چرا به آن ملتزم هستید اما پاسخ حلی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای امیرالمومنین اوصاف حسنه بیشماری را نقل کرده است مانند صدیق و فاروق سیف الله یدالله اما از آنجا که امیرالمومنین دشمنانی داشت تمام این اوصاف تحریف شده و نا اهلان به آن متصف شدند پیامبر همچنین احادیث فراوانی در مدح علی بیان داشت که در دوران امویه و بعدها در دوران بن العباس ، دشمنان اهل بیت بسیاری از احادیث را به نفع خود تحریف کردند لذا باتوجه به اینکه قرآن معجزه جاودان پیامبر برای آخرین دین خداست و باید از تمام تحریفات و تغییرات محفوظ بماند از این رو اسمی از امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام در آن برده نشده است اما آیات فراوانی مثل آیه تطهیر آیه ولایت و... شان نزولش درباره ایشان است. رجوع کنید به الغدیر علامه امینی sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
🕌 ۱۰۶۸ ساله شد 🕌دستور ساخت مسجد جمکران در ۱۷ ماه مبارک رمضان ۳۷۳ هجری از سوی امام زمان(عج) به حسن بن مثله ابلاغ شد و ایشان به او فرمودند: مردم را بگو تا به این موضع رغبت کنند و در این جا دو رکعت نماز تحیّت مسجد و دو رکعت نماز صاحب الزمان بگذارند. sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
ارسال شده از سروش+: 🔶️ بخش اول مسجد مقدس جمکران نامی آشنا و باصفا برای كسانی است كه روز و شب، با ایمان و اخلاص و علاقه و مودّت و محبّت، امام زمان (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را می‌خوانند. برای آشنایی بیش‌تر شیفته‌گان امام زمان با این مكان به معرفی این مكان می‌پردازیمیكی از آن مساجدی كه به دستور امام زمان (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) ساخته شده است، مسجد مقدس جمکران می‌باشد كه دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم و طبق اخبار نقل شده امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام) از این مسجد و مكان و جایگاه مقدس آن پیش‌گویی كرده است. و شخص امام عصر (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) با بیان جایگاه والای معنوی این سرزمین، شیعیان را به حضور در آن جا و عزیز داشتن آن امر فرمودند. محمد بن محمد بن هاشم حسینی رضوی كتاب ارزشمندی در پیرامون فضیلت شهر در سال ۱۱۷۹ هـ تألیف كرده است و در این كتاب خبری از وجود مقدس علی (علیه‌السّلام) در رابطه با مسجد جمكران خطاب به فرزند یمانی آورده است كه ما خلاصه آن حدیث را در این جا می‌آوریم و شیخ صدوق در كتاب مونس الحزین از علی (علیه‌السّلام) نقل می‌كند كه فرمود: «ای پسر یمانی، در اوّل ظهور خروج نماید قائم آل‌محمد (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) از شهری كه آن را قم می‌گویند و مردم را دعوت كند به حق و همه خلایق از شرق و غرب به آن شهر قصد كنند و اسلام تازه گردد... كه كوه سفید به نزدیك دهی كهن در جنب مسجد است و قصری كهن كه قصر مجوس است و آن را جمکران خوانند كه از زیر یك مناره آن مسجد بیرون آید. پس طبق این حدیث علی (علیه‌السّلام) وجود چنین محلی را در قم و بنای مسجدی در آن را پیش‌بینی كرده است. مسجد مقدّس جمکران، روز هفدهم رمضان ۳۷۳ هجری به فرمان حضرت بقیة‌ الله (ارواحنا‌فداه)، در کنار روستای جمکران تاسیس شد، تاریخچه‌ی آن (به طوری که در این نوشتار به تفصیل آمده) به دست شیخ صدوق (متوفای ۳۸۱ هجری) در کتاب مونس الحزین بیان گردیده و کیفیت نماز تحیّت و نماز استغاثه به حضرت بقیة الله (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در ضمن آن آمده است. آن چه مسلّم است، این است که این مسجد بیش از یک هزار سال پیش به فرمان حضرت بقیة الله (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در بیداری، (نه در خواب) تاسیس گردید و در طول قرون و اعصار، پناهگاه شیعیان و پایگاه منتظران و تجلی‌گاه حضرت صاحب الزمان (علیه‌السّلام) بوده است. علامه‌ی بزرگوار، میرزا حسین نوری، (متوفّای ۱۳۲۰ هجری) در کتاب ارزشمند نجم الثاقب‌ (که به فرمان میرزای بزرگ، آن را تالیف کرد و میرزای شیرازی، ‌در تقریظ خود، از آن ستایش فراوان کرد و نوشت: برای تصحیح عقیده‌ی خود، ‌به این کتاب‌ مراجعه کنند تا از لمعانِ انوار هدایت‌اش، به سر منزل یقین و ایمان برسند.) تاریخچه‌ی تاسیس مسجد مقدس جمکران به شرح زیر آورده است. شیخ فاضل، حسن بن محمّد بن حسن قمی، معاصر شیخ صدوق، در کتاب تاریخ قم از کتابِ مونس الحزین فی معرفة الحقّ و الیقین (از تالیفات شیخ صدوق) بنای مسجد جمکران را به این عبارت نقل کرده است. ادامه دارد sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
ارسال شده از سروش+: 🔶️ بخش دوم  ملاقات حسن بن مثله با امام شیخ عفیف صالح حسن بن مُثله‌ی جمکرانی می‌گوید: شب سه‌شنبه، هفدهم ماه مبارک رمضان ۳۷۳ هجری، در سرایِ خود خفته بودم که جماعتی به درِ سرای من آمدند، نصفی از شب گذشته بود، مرا بیدار کردند و گفتند: «برخیز و امر امام محمّد مهدی صاحب الزّمان (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، را اجابت کن که ترا می‌خواند.» حسن بن مثله می‌گوید: «من، برخاستم و آماده شدم»، چون به درِ سرای رسیدم، جماعتی از بزرگان را دیدم، سلام کرد، جواب دادند و خوش‌آمد گفتند و مرا به آن جایگاه که اکنون مسجد (جمکران) است، آوردند.» چون نیک نگاه کردم، دیدم تختی نهاده و فرشی نیکو بر آن تخت گسترده و بالش‌های نیکو نهاده و جوانی سی‌ساله، بر روی تخت، بر چهار بالش، تکیه کرده، پیرمردی در مقابل او نشسته، کتابی در دست گرفته، بر آن جوان می‌خواند. بیش از شصت مرد که برخی جامه‌ی سفید و برخی جامه‌ی سبز بر تن داشتند، بر گرد او روی زمین نماز می‌خواندند.  گرفتن زمین از حسن بن مسلم آن پیرمرد که حضرت خضر (علیه‌السّلام) بود، مرا نشاند و حضرت امام (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) مرا به نام خود خواند و فرمود: «برو به حسن بن مسلم بگو: «تو، چند سال است که این زمین را عمارت می‌کنی و ما خراب می‌کنیم، پنج سال زراعت کردی و امسال دیگر باره شروع کردی، ‌عمارت می‌کنی، رخصت نیست که تو دیگر در این زمین زراعت کنی، ‌باید هر چه از این زمین منفعت برده‌ای، برگردانی تا رد این موضع مسجد بنا کنند.» به حسن بن مسلم بگو: «این جا، زمین شریفی است و حق تعالی این زمین را از زمین‌های دیگربرگزیده و شریف کرده است، تو آن را گرفته به زمین خود ملحق کرده‌ای! خداوند، دو پسر جوان از تو گرفت و هنوز هم متنبّه نشده‌ای! اگر از این کار بر حذر نشوی، نقمت خداوند، از ناحیه‌ای که گمان نمی‌بری بر تو فرو می‌ریزد.» حسن بن مثله عرض کرد: «سیّد و مولای من! مرا در این باره، نشانی لازم است؛ زیرا، مردم، سخن مرا بدون نشانه و دلیل نمی‌پذیرند.» امام (علیه‌السّلام) فرمود: «تو برو رسالت خود را انجام بده، ما، در اینجا، علامتی می‌گذاریم که گواه گفتار تو باشد، برو به نزد سیّد ابوالحسن، و بگو تا برخیزد و بیاید و آن مرد را بیاورد و منفعت چند ساله را از او بگیرد و به دیگران دهد تا بنای مسجد بنهند، و باقی وجوه را از رهق در ناحیه‌ی اردهال که ملک ما است، ‌بیاورد، و مسجد را تمام کند، و نصفِ رهق را بر این مسجد وقف کردیم که هر ساله وجوه آن را بیاورند و صرف عمارت مسجد کنند. ← امر به نماز تحیت مسجد مردم را بگو تا به این موضع رغبت کنند و عزیز بدارند و چهار رکعت نماز در این جا بگذارند: دو رکعت نماز تحیّت مسجد، در هر رکعتی، یک بار سوره‌ی حمد و هفت بار سوره‌ی قل هو الله احد (بخوانند) و تسبیح رکوع و سجود را، هفت بار بگویند. ← امر به نماز امام زمان و دو رکعت نماز صاحب الزمان بگذارند، بر این نسق که در (هنگام خواندن سوره‌ی) حمد چون به «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» برسند، آن را صد بار بگویند، و بعد از آن، فاتحه را تا آخر بخوانند، رکعت دوم را نیز به همین طریق انجام دهند، تسبیح رکوع و سجود را نیز هفت بار بگویند، هنگامی که نماز تمام شد، تهلیل (یعنی، لا اله الاّ الله) بگویند و تسبیح فاطمه‌ی زهرا (علیها‌السّلام) را بگویند، آن گاه سر بر سجده نهاده، صد بار صلوات بر پیغمبر و آل‌اش (صلوات‌الله‌علیهم) بفرستند.» و این نقل، از لفظ مبارک امام (علیه‌السّلام) است که فرمود: «فَمَنْ صَلاّهُما، فَکَاَنَما صَلّی فِی الْبَیْتِ الْعَتیقِ؛ هر کس، این دو رکعت (یا این دو نماز) را بخواند، گویی در خانه‌ی کعبه آن را خوانده است.» حسن بن مثله می‌گوید: «در دل خود گفتم که تو این جا را یک زمین عادی خیال می‌کنی، اینجا مسجد حضرت صاحب الزمان (علیه‌السّلام) است.» ادامه دارد... sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
ارسال شده از سروش+: 🔶️ بخش سوم ← امر به قربانی در مسجد پس آن حضرت به من اشاره کردند که برو! چون مقداری راه پیمودم، بار دیگر مرا صدا کردند و فرمودند: «در گلّه‌ی جعفر کاشانی (چوپان) بُزی است، باید آن بز را بخری، اگر مردم پول‌اش را دادند، با پول آنان خریداری کن، و گرنه پول‌اش را خودت پرداخت کن، فردا شب آن بز را بیاور و در این موضع ذبح کن، آن گاه روز چهارشنبه هجدهم ماه مبارک رمضان، گوشت آن بز را بر بیماران و کسانی که مرض صعب العلاج دارند، انفاق کن که حق تعالی همه را شفا دهد. آن بز، ابلق است، موهای بسیار دارد، هفت نشان سفید و سیاه، هر یک به‌اندازه‌ی یک درهم، در دو طرف آن است که سه نشان در یک طرف و چهار نشان در طرف دیگر آن است.» آنگاه به راه افتادم، یک بار دیگر مرا فرا خواند و فرمود: «هفت روز یا هفتاد روز در این محل اقامت کن.» حسن بن مثله می‌گوید: «من، به خانه رفتم و همه‌ی شب را در‌ اندیشه بودم تا صبح طلوع کرد، نماز صبح خواندم و به نزد علی منذر رفتم و آن داستان را با او در میان نهادم. همراه علی منذر، به جایگاه دیشب رفتیم، پس او گفت: «به خدا سوگند که نشان و علامتی که امام (علیه‌السّلام) فرموده بود، این جا نهاده است و آن، ‌این که حدود مسجد، با میخ‌ها و زنجیز‌ها مشخّص شده است.» sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
🌐 📜 دانشگاه پنسیلوانیا با کمک دانشگاه کلمبیا، کتابخانهٔ رایگان فیلادلفیا و همراهی کالج‌های برایان ماور و هاورفود، اقدام به انتشار بیش از ۵۰۰ نسخهٔ خطی مربوط به جهان اسلام کرده‌است. این مجموعه که مشتمل بر صدها نسخهٔ خطی و مجموعه‌ای عظیم از میراث فکری و فرهنگی از جهان اسلام می‌باشد تحت نظارت کتابخانهٔ دانشگاه پنسیلوانیا، طبقه‌بندی شده و به همراه ۸۲۷ نقاشی به صورت دیجیتال منتشر شده‌است. 🏷 محموعهٔ مذکور شامل نسخ خطی در موضوعاتی همچون تاریخ، حقوق، ادبیات، ستاره‌شناسی و ریاضی می‌باشد که به زبان‌های فارسی، عربی، قبطی، عبری، سریانی، ترکی و بربری به نگارش درآمده‌اند و دورهٔ زمانی ۹۰۰ ساله‌ای از سال ۱۰۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی را دربرمی‌گیرند. 📌 برای مشاهدهٔ این مجموعه می‌توانید به نشانی اینترنتی زیر مراجعه فرمایید. http://openn.library.upenn.edu/html/muslimworld_contents.html sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
! خدایا نه آنقدر توفیق داشتیم که در دفاع مقدس ۸ ساله باشیم و با آنها جانفشانی کنیم و نه آنقدر توفیق داشتیم که مدافع حرم باشیم و شهادت نصیبمان شود. اما خدایا تو شاهد باش ما دوستداران این بزرگمردان هستیم. چه قدر زیبا پیامبرت مارا دلداری داد که فرمود والذی نفسی بیده لو انّ احدا احب حجرا لحشره الله معه خدایا با شهدا محشورمان کن sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
1_332004583.pdf
674.6K
🌹🌹🌹با تبریک به استاد عزیز حجه الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسنی از اساتید مدرسه ولیعصر کرمانیها عج بخاطر چاپ انتشار دو مقاله ایشان در مجموعه مقالات چهارمین کنگره علوم اسلامی انسانی و با آرزوی موفقیت بیش از پیش برای ایشان .🌹🌹 sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
🔰پژوهش هزینه نیست، سرمایه است 💠به جمع پژوهشگران حوزه علمیه خراسان بپیوندید 🌐 لینک اختصاصی در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
♦️اعلام ۲۵محله مشهد برای برگزاری مراسم شب های قدر 👈مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی: 🔹 مراسم شب های قدر در ۲۵نقطه از سطح شهر مشهد با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی برگزار خواهد شد. 🔹ساعت برگزاری این مراسم از ساعت ۲۱.۳۰دقیقه تا ۳۰دقیقه بامداد است و افرادی که تمایل به حضور در این مراسم را داشته باشند باید با وسیله نقلیه شخصی ، ماسک و دستکش و همراه داشتن  کتاب ادعیه، زیرانداز و آب معدنی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به طول ۱.۵متر از هر فرد در مراسم شب های قدر شرکت کنند . 🔹در صورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم در شب ۱۹ماه مبارک رمضان، برگزاری این مراسم در شب های ۲۱و ۲۳نیز تداوم خواهد داشت. 👌در ۲۵نقطه سطح شهر مشهد به شرح: 🔹بلوار بعثت حدفاصل تقاطع رضا تا ملاصدرا، 🔸میدان جانباز روبروی بانک صادرات، 🔹سه راه کاشانی و کوچه نور، 🔸پارکینگ پارک حجاب و پیاده رو مربوطه، 🔹خیابان مطهری شمالی ۴۶، 🔸بلوار توس توس۸۳، 🔹میدان راه آهن، 🔸خواجه ربیع پارکینگ آرامستان خواجه ربیع، 🔹بلوار شهید صدوقی کوچه جنب مسجد بلال، 🔸بلوار ابوریحان حدفاصل ۲۰متری طلاب و ۳۰متری طلاب، 🔹طبرسی شمالی ۴۶ جنب ایستگاه مترو، 🔸مهرآباد مجتمع مهدیه، 🔹بلوار مصلی از تقاطع چمن تا بلوار ۲۲بهمن، 🔸بلوار میامی عباس آباد ۷، 🔹شهرک طرق جنب سالن ورزشی، 🔸انتهای خیابان فدائیان اسلام تا بلوار چمن، 🔹خیابان صاحب الزمان حدفاصل صاحب الزمان ۱۶تا۲۴، 🔸بلوار نامجو نامجو۲، 🔹پیروزی ۴۵ حدفاصل هنرستان و هفت تیر، 🔸بلوار پیروزی خیابان دعبل خزایی، 🔹بلوار پیروزی اول پایداری فضای بیرون 🔸مسجد موسی بن جعفر(ع)، 🔹خیابان دکتر حسابی فضای بیرونی مسجد امام محمد باقر(ع)، 🔹قاسم آباد خیابان استاد یوسفی مقابل دانشگاه آزاد، 🔸میدان مادر پارکینگ سینما سیمرغ، 🔹بلوار امامت حدفاصل چهار راه ۳۸متری آزادشهر تا بلوار وکیل آباد می باشند. sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
نکات جزء ۱۷ سوره انبیا ۱- اگر چیزی را نمی‌دانی از اهل فن بپرس ،پرسش کلید علم و دانایی است (۷) ۲-مرگ حتمی است ،خدا ما را با بدی‌ها و خوبی‌ها کاملاً آزمایش می‌کند (۳۵) ۳- روز قیامت اگر عملت به اندازه دانه خردلی هم باشد به حساب آورده می‌شود. (۴۷) ۴-دنبال خدایی باش که او تو را حفظ کند نه این‌که تو مواظبش باشی از بین نرود. (۶۸) ۵- خودت را به خدا بسپار اگر تو را در آتشم بیندازند، آتش را برایت سرد و سلامت می‌ کند (۶۹) ۶- خودت را به خدا بسپار اگر دشمن برایت نقشه بکشد، خدا آن را برمی‌گرداند (۷۰) ۷- هر وقت گرفتار شدی مثل نوح دعا کن خداوند تو را از اندوه بزرگ نجات می دهد (۷۶) ۸-اگر در دریای مشکلات غرق شدی ،تسبیح خدا کن تو را نجات خواهد داد(۸۸) ۹- در انجام کار نیک سرعت بگیر،خدا را با شوق بخوان،خاشع باش،تا دعایت مستجاب شود(۹۰) ۱۰- مریم پاکدامن بود،خداهم به او پسری داد که نشانه ای معجزه آسا برای جهانیان باشد(۹۱) ۱۱- آینده جهان دست بندگان صالح خداست(۱۰۵) سوره حج ۱۲-کسانی که از روی تکبر مردم را از راه خدا گمراه کنند در دنیا دچار رسوایی و در آخرت دچار عذاب سوزان می‌شوند (۹) ۱۳- اگر خدا را فقط هنگام منافع پرستش کرده، با رسیدن نیکی آرام شده و با آزمایش سخت از او رو برگردانی، در دنیا و آخرت زیان می‌بینی (۱۱) ۱۴- حرمت‌های الهی را بزرگ بشمار «حرمت خدا را نگهدار»(۳۰) ۱۵-نشانه‌های خدا را بزرگ بشمار، این کار حاکی از تقوای دل توست (۳۲) ۱۶-خداوند از کسانی که ایمان آورده‌اند دفاع می کند (۳۸) ۱۷- خداوند خیانت پیشگان بسیار ناسپاس را دوست ندارد (۳۸) ۱۸- هر وقت امکانات و قدرت پیدا کردی اول نماز را اقامه کن بعد زکات بده و امر معروف نهی از منکر کن(۴۱) ۱۹-آنچه در آسمان‌ها و زمین است فقط از آن خداست (۶۴) ۲۰-مردم را همیشه به سوی پروردگار دعوت کن (۶۷) ۲۱- به خدا واقعا معرفت پیدا کن (۷۴) ۲۲- اگر می‌خواهی رستگار شوی، ایمان ،رکوع ،سجده، پرستش خدا و کار نیک انجام بده (۷۷) @feiz114 sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk