فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠#آموزشنرمافزار
#نرمافزار_وردآفیس
قسمت 44
تعیین محل نمایش تصویر در نرم افزار word
مدت زمان 28 :3دقیقه
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بانوی عالمی که در فقه به اجتهاد رسید!
❇️مجتهده آمنه بیگم رضوان الله تعالی علیها
✅علم و اجتهاد زن و مرد نمیشناسد
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
خداپرستی_فرج_الله_فرهنگ_جامع_واژگان.pdf
12.15M
🔰#منبع شناسی
🔷#معرفیکتاب
🔹#ارائهکتاب
💎 وقتی متنی مینویسید، ذهن شما برای پیداکردن واژهای «مناسب» مدام با مشکل مواجه میشود؟!؟
🔮 تا حالا شده آرزو کرده باشید: کاش برای کلمهای، چند «هممعنا» میدانستم تا ببینم کدامشان در این جمله بهتر مینشیند؟
❇️ برای تقویت دایرهٔ واژگانی👈 باید «پیوندهای بینواژگانی» یافت یا ساخت.
بارزترین پیوند بینواژگانی «مترادف و متضاد» است.
💎 فرهنگ جامع واژگان مترادف و متضاد زبان فارسی "فرجالله خداپرستی" این مشکل را حل می کند ! 👌
✅ این فرهنگ عظیم ۲۰،۰۰۰ مدخل دارد
و ۲۹،۴۰۰ حوزهٔ معنایی
و ۱۹۵،۰۰۰ واژه!
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
مقایسه روش اجتهادی صاحب جواهر و محقق خویی.pdf
618.8K
💠#ارائهمقالهپژوهشی
🔰#پیشنهادمطالعه
✳️عنوان: مقایسه روش اجتهادی صاحب جواهر و محقق خویی
پژوهشگران
❇️آیه الله علیدوست، محمد جواد لطفی
چکیده مقاله :
جستار حاضر در منهج فقهی فقیهان، جست وجوگر را با دو روش کلی در استنباط مواجه می سازد. روش اول که از آن به روش «فقه قناعت» تعبیر می شود، روشی است که طبق آن فقیه به تجمیع ظنون مختلف در مسئله می پردازد و با ضمیمه کردن آنها به یکدیگر، برای او وثوق و اطمینان یا ظنّی که آن را بهترین طریق میّسر می داند، نسبت به حکم شرعی در مسئله حاصل می شود؛ گرچه هر کدام از آن ظنون و شواهد به تنهایی ارزشی در استنباط دارا نباشد و یا به اصطلاح اصولی، حجت نباشد. روش دوم در فرآیند اجتهاد، روش «فقه صناعت» نام دارد. طبق این روش، فقیه با استفاده از گروه خاص و محدودی از ادله که حجیت هر کدام از آنها در علم اصول فقه به اثبات رسیده، به اجتهاد و استنباط حکم می پردازد و اگر آن ادله فاقد شرایط حجیت بودند، کنار گذاشته می شوند و فقیه به سراغ اصول عملیه می رود.در این مقاله تلاش شده تا با اتکا بر روش تحقیق مقایسه ای، روش اجتهادی صاحب جواهر و محقق خویی مورد بررسی قرار گیرد و آثار تفاوت روش اجتهادی این دو فقیه برجسته بیان گردد.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
💠#منبع_شناسی
پنج نکته برای اعتبار سنجی منابع تحقیقاتی در نگارش مقاله و پایان نامه
🔴برای ارزیابی اعتبار یک منبع، پنج نکته اصلی وجود دارد :
▫️زمان ⬅️ آیا اطلاعات به روز است؟
▫️ارتباط⬅️ آیا اطلاعات، ارتباطی به تحقیق شما دارد و آیا از سطح مناسبی برای تحقیقتان برخوردار هست؟
▫️مرجعیت⬅️ اطلاعات در کجا منتشر شده است و نویسنده کیست؟
▫️صحت و درستی⬅️ اطلاعات از کجا می آیند؟ آیا بر اساس مستندات است؟
▫️هدف⬅️ چرا این اطلاعات منتشر شده است؟ انگیزه انتشار چه بوده است؟
❇️مخفف این ملاحظات با هم کلمه CRAAP را تشکیل می دهند. ( مخفف کلمات: Currency Relevance, Authority, Accuracy, Purpose) که یک روش شناخته شده برای ارزیابی منابع است.
✴️ برای هر نوع منبع (وبسایت، مجله، کتاب، و غیره) می توانید سؤالات متفاوتی از خود بپرسید که همه در این پنج دسته قرار می گیرند.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
202030_2053264474.pdf
898.9K
💠#مناسبتی
🔰#منبع_شناسی
▪️ کتاب "راهنمای زائران اربعین" ویراست پنجم
◾️هر آن چه لازم است یک زائر قبل از سفر اربعین بداند👇
🔹آداب سفر اربعین
🔹مقدمات سفر
🔹احکام سفر
🔹امنیت در سفر
🔹بهداشت و سلامت سفر
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
🎙گفتاری از استاد #سیدمحمدموسوی درباره اربعین حسینی علیه السلام
🔶یکی از خصوصیات در زیارت اربعین، این است که سید الشهدا علیه السلام این قیام را انجام داد و این سختی ها را به جان خود و خانواده خرید لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله بندگان را از جهالت و حیرت خارج کند یعنی فلسفه قیام سید الشهدا و همه آن جریانات و مصائبی که برای حضرت و خاندان حضرت پیش آمد همه برای این بود که از حیرت و ضلالت و جهالت خارج بشود که حیرت و ضلالت و جهالت خود دارای مراتب و درجات است.
1⃣جهالت فقط این نیست که کسی به احکام ظاهری فقهی آگاه نباشد و مثل اهل خلاف نماز مستحبی را به جماعت بخواند و تخلفات دیگری را انجام بدهد این مرتبه نازل از جهالت است
2⃣ مرتبه بالاتر این است که در مسائل اعتقادی خودش جاهل باشد کسی که پیامبر را نمیشناسد و از پیامبر فقط یک ظاهر جسمانی میشناسد و جانشین او را همینطور یک ظاهر جسمانی میداند و میگوید پیامبر انسانی بود مثل بقیه جانشینش هم کسی باشد که اهل کمال نباشد این بسیار بد تر از جهالت در احکام است
3⃣ جهالت در توحید ، کسی که توحید حقیقی را نمیشناسد و اقتضای صمد بودن و احدیت حق تعالی را نمیشناسد این جهالت بدتر از جهالت اولیای الهی است
🔴 روز اربعین چنین ویژگی دارد که سید الشهدا قیام کرد تا همه این جهالت ها از بین برود و مردم به سمت توحید حقیقی و ولایت حقیقی بیایند و بعد در پرتو این شناخت های صحیح، در مقام عمل هم آن احکام نفس الامری الهی را بشناسد. در این روز اگر کسی در جهت غرض سید الشهدا علیه السلام که اصل این قیام را انجام داده است تلاشی نکند یک قدمی در خروج از این جهالت و حیرت برندارد، چیزی بر علمش نیفزاید تا از این جهالت و ضلالت خارج بشود و با آن غرضی که سید الشهدا علیه السلام در این حرکت انجام داده توافق نکرده است. برخی خیال میکنند اقامه و تعظیم این شعائر فقط به این است که برود به مجالس روضه و گریه کنند و به سر وسینه بزند و بیاید بیرون که البته این مهم است ، خیلی هم مهم است باید هم باشد در این شکی نیست اما نباید محدود به این باشد، اینطور شده است که برخی بخواهند به مجلسی بروند میگویند آن آخرش که روضه است و مداحی است برویم و قبلش نرویم. البته مقداری از این، تقصیر طلاب و آخوند ها و منبری ها هم هست که حرف های سودمند برای مردم نمیگویند بلکه حرف های تکراری و عوامانه که مردم به آن آگاهند و دوباره به مردم تحویل میدهند، چنین مشکلاتی در برخی منبری های بی سواد هست.
اما به حسب این زیارت شریف که امروز نقل شده است غایت قیام امام حسین ، استنقاذ و بیدار کردن مردم از جهالت و ضلالت است پس ما باید آن هدف را بدانیم و این شعائر ظاهری و گریه در جای خود باشد و در مسیر آن غرض و هدف حرکت کنیم .
✅در جنگ صفین در همان بهبوبه جنگ فردی از امیر المومنین درباره توحید پرسید و خدمت امام عرض کرد که شما میگویید که خدا واحد است یعنی چی ؟ اصحابی که در نزدیکی این ماجرا بودند اعتراض کردند که در میانه جنگ توحید یعنی چه؟ نمیبینی امام در معرکه و معرض جنگ است ؟! حضرت فرمودند رهایش کنید این جنگی که ما داریم با این قوم برای توحید است .
تمام این دعوایی که بر سر خلافت بود و بعد به آن جنگ ها انجامید همه برای توحید حقیقی بود ، سید الشهدا همین مسیر را رفتند و برای اینکه مردم را از جهالت و ضلالت نجات بدهند برای همین توحید بود و در رتبه بعد برای ولایت حقیقی .
💡بنابراین اگر عوام توجه به این ندارند خواص که باید توجه کنند و گمان نکنند غرض از این دوماه عزاداری فقط گریه باشد و این ها هیچ جنبشی در ذات انسان و هیچ تحولی در شناخت و معرفت انسان موجب نشود ، این توقف در یک مرتبه محدود است ضمن اینکه آن عزاداری و ذکر مصیبت و گریه و ... همه به جای خود مهم است و باید هم باشد ولی در این بین حداقل از خواص این توقع هست که از آن هدفی سیدالشهدا داشتند که نجات از جهالت بود و هدفی که پدر بزرگوارشان داشتند در آن جنگ و هدف پیامبر هم همین بوده و روشن میشود تمام معصومین همه همین هدف را داشتند و میخواستند همین را بگویند و هرکس به حسب زمان خودش .
خلاصه اینکه خواص از این مسیر و هدفی که در این مسیر است غافل نشوند ،ان شا الله خداوند ما را در مسیر صحیح و واقعی ولایت اهل بیت قرار بدهد.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
#کارگاه
#تقریر_نویسی_درس_خارج
#معاونت_علمی_حوزه_علمیه_خراسان
🔹شروع ثبت نام 5 شهریورماه 1401
🔹پایان ثبت نام 30 شهریورماه 1401
⬅️⬅️نحوه ثبت نام: سایت حوزه علمیه خراسان پورتال طلبگی بخش دوره غیر تحصیلی (ثبت نام دوره تقریرنویسی ویژه طلاب برادر مشهد و خراسان رضوی)
🔻تاریخ برگزاری دوره:
مهرماه و آبانماه 1401
روز و ساعت دقیق دوره متعاقبا از طریق همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد
♦️نحوه برگزاری دوره « حضوری و مجازی »
متعاقبا از طریق همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد
اداره ترویج و گسترش پژوهش حوزه علمیه خراسان
تلفن :
05132008464
آیدی پاسخگوی دوره:
@admin_taghrir
کانال اطلاع رسانی دوره تقریرنویسی سال 1401
https://eitaa.com/taghrir1400
•┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈•
🌐پژوهش
eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐 @howzehpajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در مقابل آنها که تعمدا واقعیتها را پنهان میکنند نباید با قاطعیت افشاگری کرد؟
#زنانایران
#حکومتاسلامی
#مهساامینی
#پیشرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک #حرفحساب
خانم بی حجاب یا بد حجاب، موقع گرفتن دیه و مهریه که بهترین مسلمون دنیا میشین و دیه و مهریه بهترین قانون دنیا میشه
اما موقعی که بحث حجاب و امر به معروف و نهی از منکر میشه اسلام بد میشه و قانونش بدترین قانون دنیا
#حجاباجباری
#اسلام
#حکومتاسلامی
#برانداز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پژوهش
#پاسخبهشبهه
پژوهش ذاتا برای رسیدن به حق است؛ از این رو به درستی آن را تحقیق نیز نامیده اند؛ حال اگر به این معنا توجه شود طبیعتا پاسخ به شبهه نیز یکی از کارکردهای غایی تحقیق به شمار خواهد آمد.
از این رو باید به انسانهایی که عامدانه و نه جاهلانه قصد تخریب وجهه نظام اسلامی را دارند پاسخ داد؛ مانند این آقا که اگر صدا و سیما به عنوان یک نهاد از نهادهای جمهوری اسلامی نبود کسی او را نمی شناخت.
او با مقصر جلوه دادن جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی و تحریمها (که اولی با حمله دشمن صورت گرفت تا میهن و ناموس ایران را به یغما برد و دومی بخاطر دفاع از پیشرفت علمی و توان دفاعی ایران از سوی دشمنان ایران رخ داده است) و مشکلات اجتماعی (که حاصل بی تدبیری برخی از مسئولان و عدم تبعیت از رهنمون های ولی فقیه و ضعف فردی برخی از افراد جامعه و شبیخون اقتصادی و فرهنگی دشمن است) برای ایران آرزوی روزهای بهتر دارد و به عبارت دیگر آرزوی نابودی نظام اسلامی را القاء می کند .
هر انسان عاقلی می داند نه جنگ، نه تحریم و نه مشکلات اجتماعی معلول نظام اسلامی نیست بلکه معلول فعالیت دشمن و نفوذ عمال او در نهادهای نظام است که در چنین فرصت هایی نقاب از رخ کشیده و باطن خود را آشکار می کنند.
#کاش_سلبیریتی_ها_شرف_داشتند.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
#مناسبتی
#شهادتطلبی
#قرآن
#تفکر
#برانداز
- جزء ۴ - سوره مبارکه آل عمران؛ آیات ۱۶۹تا۱۷۹. ترجمه فولادوند
چند دقیقه وقت بگذارید و آیات نورانی و نوید بخش قرآن و ترجمه آن را پیرامون مقابله با دشمنان نظام اسلامی تلاوت فرمایید
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ﴿۱۶۹﴾
هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده اند مرده مپندار بلكه زنده اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند (۱۶۹)
فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿۱۷۰﴾
به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند و براى كسانى كه از پى ايشانند و هنوز به آنان نپيوسته اند شادى مى كنند كه نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين مى شوند (۱۷۰)
يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ ﴿۱۷۱﴾
بر نعمت و فضل خدا و اينكه خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمى گرداند شادى مى كنند (۱۷۱)
الَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ ﴿۱۷۲﴾
كسانى كه [در نبرد ] پس از آنكه زخم برداشته بودند دعوت خدا و پيامبر [او] را اجابت كردند [و شهید شدند] و براى كسانى از آنان كه نيكى و پرهيزگارى كردند پاداشى بزرگ است (۱۷۲)
الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ ﴿۱۷۳﴾
همان كسانى كه [ وقتی برخى از] مردم به ايشان گفتند مردمان براى [جنگ با] شما اجتماع کردند، پس از آنان بترسيد [ولى اين سخن] بر ايمانشان افزود و گفتند خدا ما را بس است و نيكو حمايتگرى است (۱۷۳)
فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ ﴿۱۷۴﴾
پس با نعمت و بخششى از جانب خدا [از ميدان نبرد] بازگشتند در حالى كه هيچ آسيبى به آنان نرسيده بود و همچنان خشنودى خدا را پيروى كردند و خداوند داراى بخششى عظيم است (۱۷۴)
إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿۱۷۵﴾
در واقع اين شيطان است كه دوستانش را مى ترساند پس اگر مؤمنيد از آنان مترسيد و از من بترسيد (۱۷۵)
وَلَا يَحْزُنْكَ الَّذِينَ يُسَارِعُونَ فِي الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئًا يُرِيدُ اللَّهُ أَلَّا يَجْعَلَ لَهُمْ حَظًّا فِي الْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۱۷۶﴾
و كسانى كه در كفر مى كوشند تو را اندوهگين نسازند كه آنان هرگز به خدا هيچ زيانى نمى رسانند خداوند مى خواهد در آخرت براى آنان بهره اى قرار ندهد و براى ايشان عذابى بزرگ است (۱۷۶)
إِنَّ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْكُفْرَ بِالْإِيمَانِ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿۱۷۷﴾
در حقيقت كسانى كه كفر را به [بهاى] ايمان خريدند هرگز به خداوند هيچ زيانى نخواهند رسانيد و براى آنان عذابى دردناك است (۱۷۷)
وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ ﴿۱۷۸﴾
و البته نبايد كسانى كه كافر شده اند تصور كنند اينكه به ايشان مهلت مى دهيم براى آنان نيكوست ما فقط به ايشان مهلت مى دهيم تا بر گناه [خود] بيفزايند و [آنگاه] عذابى خفت آور خواهند داشت (۱۷۸)
مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِنْ رُسُلِهِ مَنْ يَشَاءُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ ﴿۱۷۹﴾
خدا بر آن نيست كه مؤمنان را به اين [حالى] كه شما بر آن هستيد واگذارد تا آنكه پليد را از پاك جدا كند و خدا بر آن نيست كه شما را از غيب آگاه گرداند ولى خدا از ميان فرستادگانش هر كه را بخواهد برمى گزيند پس به خدا و پيامبرانش ايمان بياوريد و اگر بگرويد و پرهيزگارى كنيد براى شما پاداشى بزرگ خواهد بود (۱۷۹)
#پیشنهاد_باز_نشر
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#مناسبتی #شهادتطلبی #قرآن #تفکر #برانداز - جزء ۴ - سوره مبارکه آل عمران؛ آیات ۱۶۹تا۱۷۹. ترجمه فولا
گویی این آیات برای همین امروز و برای همین اتفاقات اخیر ماست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ فلسفه #حجاباجباری
#پاسخ_به_شبهه
#حجاب_اجباری
#لااکراه_فی_الدین
#برانداز
#تفکر
#قرآن
🔴حجاب اجباری با قرآنی که می فرماید لا اکراه فی الدین منافات دارد لذا قابل پذیرش نیست
پاسخ شبهه از #دکتر_غلامی
پاسخ ایشان بسیار منطقی و جالب و شنیدنی است.
#پیشنهاد_ویژه
#پیشنهاد_بازنشر
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
هدایت شده از خبرگزاری فارس
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
⭕️ فلسفه #حجاباجباری #پاسخ_به_شبهه #حجاب_اجباری #لااکراه_فی_الدین #برانداز #تفکر #قرآن 🔴حجاب اجبار
با سلام و عرض احترام و تسلیت ایام خدمت همراهان گرامی
کلیپ فلسفه حجاب اجباری که پاسخ به شبهه توسط استاد دکتر غلامی بود را در یکی از گروههایی که عضو بودم ارسال کرد
یکی از عزیزان درباره این کلیپ با با بنده به هدف نفی حجاب اجباری وارد مباحثه علمی شد
به نظرم آمد با توجه به نوع مباحث و سنخیت آن با محتوای کانال وارثین، این مباحثه که بی شباهت به مناظره علمی نیست تقدیم حضور عزیزان شود و ابعاد دیگری از این مسئله مورد واکاوی قرار گیرد.
از این رو چند پیام آتی در واقع گزارش مباحثه یا به تعبیر مناظره بنده در خصوص حجاب اجباری با یکی از عزیزان همراه است
۩۩ فـــــــقــــطــــــ خــــدا۩۩:(پیام از طرف فرد نافی حجاب اجباری)
جوابشون
ورود در اصل اسلام اختیاری و بدون اکراه هست
اما احکام اسلام اجباری هست
خب کسی نخواد اجبارا وارد اسلام بشه باید چیکار کنه؟تو یه کشور دیگه به دنیا بیاد؟
هرکی تو ایران به دنیا میاد یا مجبوره وارد اسلام بشه یا باید مرتد باشه و....
پس ورودش به اسلام اجباریست و احکام اسلام رو هم اجبار
بفرمایید جواب منطقیش چیه؟!!!
بعد می فرمایند گرچه خدا ما را دارای اختیار و اراده افریده ولی نباید ازش سوء استفاده کنیم
بله تشریعا نباید ازش سوء استفاده کنیم اما تکوینا خود خدا هم ما رو مجبور نکرده که سوء استفاده نکنیم فقط فرموده هرکی سوء استفاده کنه تو اخرت عقاب میشه
حالا چرا شما باید تو دنیا عقاب و اجبار کنید؟!🤔
اصلا فرض کنید کسی در خانواده مسیحی یا غیر مسلمان به دنیا بیاد اصلا وارد اسلام نشده تا احکامش براش اجباری بشه
طبق فرمایش ایشون این مورد هم قابل پاسخ نیست!!!
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
۩۩ فـــــــقــــطــــــ خــــدا۩۩:(پیام از طرف فرد نافی حجاب اجباری) جوابشون ورود در اصل اسلام اختیا
پیام بنده در پاسخ به شبهه ای که مطرح شد
محمد صادق رجائی:
عزیزم سلام
پذیرش دین در ساحت فرد است و فرد میتواند دین را در این ساحت بپذیرد و میتواند نپذیرد این به اختیار اوست اما در جامعه اسلامی مکلف است احکام اجتماعی دین را بپذیرد ولو اعتقادی به آن ندارد.
این تنها درباره اسلام نیست شما در آمریکا زندگی بکنی و فرضا از نظر شخصیت یک قانون را نپذیری در جامعه آنجا مکلف به رعایت آن هستی و الا با شما برخورد میشود.
این در صورتی است که شما از نظر اعتقادی با قانون موجود مخالف باشی اما اگر موافق باشید به طریق اولی باید آن را در ساحت فردی و اجتماعی رعایت کنید.
قبلا هم به یاد دارم شما این حکم شرع و قانون مبتنی بر آن را نمیپذیرفتید و در آن خدشه وارد میکردید که از یک طلبه خیلی عجیب است و جای بسی تعجب است .
بله ممکن است شما بگویید من مخالف اجرای حکم حجاب بخاطر عناوین ثانویه هستم که این مطلب دیگری است ولی طبق عنوان اولی حکم مسئله مشخص است
اصل اختیار مربوط به تکوین است، و انسان تکوینا مختار است ولی خدا با ارسال رسل و انزال کتب در صدد هدایت اوست
اما هدایت انسان دو بعد دارد یک بعد فردی و یک بعد اجتماعی، از این رو احکام اسلام هم دارای دو بعد هستند احکام فردی و احکام اجتماعی
احکام اجتماعی اسلام مستند و مبنای قوانین اجتماعی اسلام هستند
نسبت به احکام فردی اسلام که گستره امور اعتقادی تا احکام شرعی را دربر میگیرد، انسان مختار است یعنی اگر چه در سلسله تشریع احکامی وجود دارد اما انسان تکوینا نسبت به این احکام مختار است و در صورت تخلف، با عقاب آن در آخرت مواجه خواهد شد.
اما در قوانین اجتماعی اسلام که ریشه در احکام اجتماعی آن دارد اگر چه انسان بازهم تکوینا مختار است اما در صورت تخلف از این قوانین با عقاب و مجازات اسلامی (حدود و تعزیرات) مواجه است تا جامعه اسلامی شکل گیرد و در قبال تخلفات احتمالی مصونیت حداکثری پیدا کند.
اینکه فردی بین این دو دسته احکام خلط نماید نشان از عدم شناخت کافی نسبت به فقه و حقوق و برخی از مباحث اعتقادی است.
در بعد فردی و اعتقادی لازم نیست ملتزم باشد چون مسیحی است اما چون در کشور اسلامی زندگی میکند باید ملتزم به قوانین آن باشد
عرض شد که این حکم اختصاص به اسلام ندارد و هر جای دنیا هم که باشید چنین است یعنی ممکن است از نظر اعتقادی یک حکم یا قانون را نپذیرید اما چون در آن کشور زندگی میکنید باید در ساحت اجتماع ملتزم به آن باشید
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
پیام بنده در پاسخ به شبهه ای که مطرح شد محمد صادق رجائی: عزیزم سلام پذیرش دین در ساحت فرد است و ف
۩۩ فـــــــقــــطــــــ خــــدا۩۩:( پاسخ فرد نافی حجاب اجباری به مطلب فوق)
سلام علیکم
نکته ی اول اینکه پس پذیرفتید اون جواب بی ربط و نادرست بود و شما دارید از یک جواب دیگه استفاده می کنید
۲_پذیرش دین فقط در ساحت فرد نیست چون ایمان به بعض هست که در قران منهی هست
پذیرش دین در همه ی ابعادش هست که شامل اسلام فردی و اجتماعی و حکومتی خواهد بود
۳_در حکومت اسلامی هر کس خواهان حقوق شهروندی از طرف حاکمیت هست ملزم هست هزینه ی انرا بدهد
هزینه ی ان پذیرش اسلام یا احکام اسلام نیست بلکه عدم مبارزه و ضدیت با حکومت و هویت ان(ایدئولوژی) است
در حکومت صدر اسلام علاوه بر این هزینه نقدی هم دریافت میشد
اما در مقابل حکومت باید تمام حقوق شهروندی انها را به رسمیت بشناسد و تا جایی برای حقوق شهروندی انها اهتمام داشته باشد که اگر ذره ای از کوچکترین حقوق شهروندی یک فرد یهودی(دراوردن خلخال از پای یک زن یهودی) ادا نشود حاکمان از غصه دق کنند
بنابراین چیزی به نام حجاب اجباری توسط حکومت با توجیه پذیرش احکام اسلام کاملا مردود هست
وگرنه باید روزه ی اجباری و نماز اجباری و شراب نخوردن اجباری و.....می داشتیم در حالی که نداریم
وگرنه حکومت باید همه ی زنان را مجبور به پوشش غیر صورت و کفین می کرد چون معنای حجاب در شرع تعریف شده و اگر اجبار را به ان افزوده شود میشود اجبار به پوشش غیر صورت و کفین
۴_نمیشه با امریکا و کشورهای دیگر مقایسه کرد
چرا که تعریف قانون در کشورهای لیبرال و سکولار کاملا متفاوت با معنای قانون در حکومت اسلام هست
حکومت اسلامی بسیاری از امور حداکثری و فرهنگی را تبدیل به قانون می کند در حالی که در ان کشورها قانون شامل امور حداقلی و صرفا جهت انتظام و امنیت و اقتصاد و سیاست هست
وحتی اگر قانونی مخالفت حداکثری داشته باشد با رفراندوم و همه پرسی قابل تغییر هست
اما در حکومت اسلام اینگونه نیست
۵_ فرمایش شما که(...به یاد دارم شما این حکم شرع را نمی پذیرفتید...)
کدام حکم شرع؟؟؟ در شرع چیزی به نام حجاب اجباری وجود ندارد
اول شما باید اثبات کنید شرع چیزی به عنوان حجاب اجباری دارد سپس بنده را متهم به شرع گریزی کنید
در اسلام فردی حجاب یک باید هست اما در اسلام فردی جایی برای اجبار نیست
در اسلام حکومتی حجاب یک باید نیست گرچه اجبار در ان هست
در اسلام حکومتی ضد حکومت نبودن و به تبع ضد اسلام نبودن و به تبع ضد حجاب نبودن یک باید اجباری هست
همانطور که آتئیست و مسیحی و اهل تسنن و غیر انقلابی و غیر متدین و کم حجاب و بی حجاب می توانند ملتزم به احکام خودشون باشند به شرط اینکه ضدیتی با اسلام شیعی انقلابی نداشته باشند و بر علیه ان فعالیت نکنند
مهمترین دلیل اینکه در اسلام حکومتی چیزی به عنوان (حجاب اجباری)نداریم بلکه(ضد حجاب نبودن اجباری) داریم اینه که
از اول انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی در ایران مفهوم (حجاب اجباری) دچار تغییر اساسی شده و مثلا در اول انقلاب کسی که مقدار کمی از مویش بدون پوشش بود حکومت با او برخورد می کرد اما امروزه کسی که کاملا روسری برداشته حکومت با اون برخورد می کند
و همه می دانیم که حجاب در شرع تعریف شده و از اول انقلاب تا الان شرع هیچ تغییری در مفهوم حجاب ایجاد نکرده است پس چگونه حجاب اجباری تغییر کرده؟!!
(ضد حجاب نبودن اجباری) قابل تغییر هست و توسط حکومت بر اساس جامعه اسلامی تعریف می شود
پس حکومت اجبار به حجاب نکرده بلکه از خودش در مقابل مبارزه ی با هویتش دفاع کرده
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
۩۩ فـــــــقــــطــــــ خــــدا۩۩:( پاسخ فرد نافی حجاب اجباری به مطلب فوق) سلام علیکم نکته ی اول ای
پاسخ به مطالب ششگانه ارائه شده فوق
محمد صادق رجائی:
علیکم السلام
درباره نکته اول: اولا اگر حضرتعالی به جواب دکتر غلامی خوب توجه می کردید متوجه میشدید که عرض بنده تبیین همان جواب بود و نه جواب دیگر؛ لذا نتیجه ای که گرفتید(بنده اون جواب را نپذیرفتم و ملتزم به نادرست بودن آن شدم ) باطل است.
نسبت به جواب دوم حضرتعالی: این جواب بی ربط است چون کسی نگفته است که شما بعضی از دین را بپذیرید و بعضی دیگر را رها کنید؛ اتفاقا کسی که مسلمان است باید نسبت به احکام فردی و اجتماعی اسلام هم از نظر اعتقادی و هم از نظر عملی ملتزم باشد و الا واقعا مسلمان نیست. در خصوص ما نحن فیه هم فرد مسلمان باید درباره همه احکام اسلام من جمله حکم شرعی حجاب که خداوند در سوره نور آیه 31 و سوره احزاب آیه 59 حکم را بیان کرده است باید ملتزم باشد و اتفاقا اگر این حکم را نپذیرد مصداق یکفر ببعض خواهد بود .
نسبت به جواب سوم حضرتعالی: اولا : واقعا بنده قصد اهانت به شما را ندارم اما این جواب شما مثبت نظر شماست یا مثبت نظر بنده؟؟؟؟!!!
شما می فرمایید (در حکومت اسلامی هرکس خواهان حقوق شهروندی از طرف حاکمیت است ملزم است هرینه آن را بپردازد) فارغ از بحث از صحت و ارتباط این گزاره به محل بحث ما و برفرض پذیرش این دو دقت دارید که هزینه ای که هرکس باید بپردازد چیست؟ اگر همانطور که گفتید هزینه آن عدم ضدیت با حکومت و هویت اسلامی آن است، یکی از مصادیق عدم ضدیت با حکومت اسلامی و هویت آن پذیرش و التزام عملی به احکام اجتماعی آن است که طبیعتا شامل حکم حجاب در ساحت جامعه اسلامی نیز می شود؛ پس در این صورت شما ناخواسته ملتزم به آنچه که در صدد نفی آن هستید شدید.(فتامل جیدا).
ثانیا (در ادامه جواب سوم) رسمیت شناخت حقوق افراد جامعه چه مسلمان و چه غیر آن در زندگی فرد و اجتماعی ایشان از مسلمات حقوق مدنی اسلامی است اما این به این معنا نیست که فردی که در جامعه اسلامی زندگی می کند هر آنچه را می پسندد به عنوان حق خود مفروض دانسته و نسبت به آن خود را آزاد بپندارد؛ خیر آزادی های مدنی که در ساحت اجتماع مد نظر است مبتنی بر قوانین مدنی است و چون این قوانین مدنی در جامعه اسلامی متخذ از اسلام است پس آزادی افراد جامعه اسلامی مقید به قیود و احکام اسلامی است که قوانین مدنی جامعه اسلامی را تبیین می کند؛ پس مقدمه دوم شما نیز مثبت نظر بنده است و نافی نظر شما و اصلا ارتباطی با نتیجه ای که گرفتید(بنابراین چیزی به نام حجاب اجباری توسط حکومت با توجیه پذیرش احکام اسلام کاملا مردود هست) ندارد.(به عنوان یک طلبه تعجب کردم که از این دو مقدمه چگونه به این نتیجه رسیدید).
ثالثا(ادامه جواب سوم ): اما در خصوص اینکه روزه اجباری و نماز اجباری و عدم شرب اجباری در اسلام نداریم؛ توجه بفرمایید روزه، نماز و احکام مانند آن که از واجبات هستند بر هر فرد مسلمانی امتثال و اتیان آن بر وجهی که شارع گفته است واجب است تا اجزاء شرعی حاصل شود. کما اینکه بر هر فرد مسلمانی ترک محرماتی مانند زنا، لواط، شرب خمر و ... واجب است؛ حال اگر مسلمانی در خفاء و نهان این گناهان را انجام دهد یا آن واجبات را ترک کند ولی آن را اظهار نکند و عمل او مصداق اشاعه فحشاء یا مصداق ضدیت با اسلام نباشد، اگرچه کار حرامی کرده و مستحق عقاب است ولی جامعه اسلامی به حکم لاتجسسوا او را تحت پیگرد قرار نمی دهد و احکام جزایی متوجه او نیست؛ اما اگر همین مسلمان علنا روزه خواری کند یا بی نمازی را در جامعه اسلامی رواج دهد قطعا اسلام با او مقابله می کند و حتی اگر تشریع آن ها را نفی کند حکم به اعدام و سلب حیات او می دهد. [ کما اینکه در روایت است که من أصاب من هذه القاذورات (گناهان)شیئاً فلیستتر عنّا بستر اللّه فإنّه من یبدی لنا صفحته نقم علیه حدّ اللّه؛
کسی که مرتکب چیزی از این آلودگیها شد، به ستر الهی بپوشاند؛ زیرا هر کس در مقابل ما بایستد و آشکارا عصیان کند (یا عصیان خود را آشکار سازد) کیفر الهی را بر او جاری خواهیم ساخت.«مستحضر هستید که بنابر نظر بسیاری از فقها مراد از حد در اینجا مجازات است (اعم از حدود و تعزیزات)نه صرفا حدود »]پس اگر مراد شما از این گفته که ما نماز اجباری و ... نداریم این مطلب باشد بازهم مطلب شما غیر محققانه است.
اما اگر مراد شما این است چون این احکام(روزه و نماز ) برای کفار نیست پس حجاب هم نباید برای ایشان باشد؛ در جواب باید گفت اولا بحث بر روی ضرورت التزام عملی به حجاب در جامعه اسلامی و از سوی مسلمانان است نه اهل ذمه که بخش قلیلی از جامعه را تشکیل می دهند.
ثانیا مقایسه احکامی مثل نماز و روزه که مربوط به ساحت فردی مسلمان است با حکم حجاب که در ساحت اجتماع معنا پیدا میکند و مقصد شارع از تشریع آن حفظ و صیانت از جامعه در قبال فساد اخلاقی است ناصواب است.
ادامه دارد
ادامه پیام قبلی
محمد صادق رجائی:
ثالثا: اینکه حکم حجاب برای زنان اهل ذمه نیست بنابر روایاتی مانند این روایت که از امام صادق علیه السلام به نقل از پیامبر اکرم صلوات الله علیه مطرح است[لا حرمة لنساء اهل الذمه ان ینظر الی شعورهن و ایدیهن (توجه داشته باشید که چون لام بر سر نساء آمده است نه بر سر نظر این حدیث دال بر حکم عدم حرمت نیست بلکه دال بر عدم ارزش و احترام است کما اینکه مرحوم شیخ مفید و شیخ طوسی همین برداشت را از این روایت داشته اند)] بخاطر عدم حرمت و احترام این زنان در جامعه اسلامی است (یعنی خدا با این حکم خواسته است ایشان را تحقیر کنید«کما اینکه در روایت دیگری از امام صادق به همین مضمون و قیاس زنان اهل ذمه به چهارپایان را می توان مشاهده کرد ») البته باید توجه داشت که اگر نگاه به ایشان باعث فساد و همراه با شهوت باشد به فتوای مشهور علما حرام است .
علاوه بر این حکم به لزوم حجاب اهل ذمه را باید در زمان تشریع حکم حجاب مشاهده و مطالعه کرد؛ اهل ذمه یعنی یهودیان و مسیحیان ملتزم به تورات و انجیل بودند و بر اساس احکام آن مکلف و ملتزم به رعایت حجاب بودند و لذا نمی توان گفت که این حکم برای ایشان نبوده است (ایشان تا ابتدای دوره رنسانس نیز غالبا بر حجاب پایبند بودند) دغدغه اصلی حکم حجاب بیشتر نسبت به غیر ایشان بوده است.
نسبت به جواب چهارم: مستحضر هستید که این مقایسه برای تخریج مناط است و نه کشف ملاک و تسری آن و این دو با هم متمایز هستند؛ مراد این است که ملاک آن است به حکم عقل قانون مدنی هر جامعه ای باید توسط افراد آن جامعه مورد التزام عملی قرار گیرد. این ملاک در هر کشور و در هر قانونی به حکم عقل ثابت و بدیهی است لذاست که در هر کشوری از هر دین و ملت و تمدنی با متخلفین برخورد قانونی می شود. اینکه شما قائل به تفاوت هستید نیازمند دلیل است. مستحضر هستید نوع جعل قانون اصلا مد نظر نیست از این رو قانون می تواند با دید حداکثری یا حداقلی ؛ با نگرش اسلامی یا لیبرالی جعل و وضع شده باشد آنچه که مهم است این است که بعد از وضع این قوانین در هر کشوری عقل حکم میکند که باید با متخلفین برخورد قانونی کرد.
اما نسبت به جواب پنجم حضرتعالی:
اصل این جواب شما به این مطلب بر میگردد که حجاب یک حکم فردی است و نه یک حکم اجتماعی؛ از این رو همانطور که فردی که بدون اظهار و ترویج بی نمازی، ترک نماز کرده است را نمی توان مجبور به نماز خواندن کرد، فرد بی حجاب را نیز نمی توان به حجاب مجبور کرد.
این مطلب نیز مورد نقد است چون اولا حجاب و بی حجابی حتی اگر امری شخصی باشد، وقتی خارج از حوزه خصوصی قرار میگیرد، موضوعی برای دخالت و مسئولیت حکومت میشود؛ درست مانند برخی مقررات رانندگی که بی توجهی به آن تنها به زیان شخص خواهد بود، ولی مأموران حکومت حق جلوگیری از آن را دارند، مانند داشتن کلاه یا بستن کمربند ایمنی. در این جا ذکر روایت (رزین) که موضوع نیز مربوط به خود اوست، مناسبت دارد. وی میگوید:
کنت أتوضأ فی میضاة الکوفة فإذاً رجل قد جاء فوضع نعلیه و وضع درّته فوقها ثم دنا فتوضأ معی فزحمته فوقع علی یدیه فقام فتوضأ فلمّا فرغ ضرب رأسی بالدرّة ثلاثاً ثم قال:ایاک أن تدفع فتکسر فتغرم، فقلت:من هذا؟ فقالوا:امیرالمؤمنین (ع). فذهبت اعتذر الیه؛ فمضی و لم یلتف الی ّ؛
در وضوخانه کوفه وضو میگرفتم که دیدم مردی آمد، کفشهایش را گذاشت و شلاقش را روی آن نهاد. سپس نزدیک آمد و همراه من به وضو گرفتن مشغول شد. او را هُل دادم، افتاد روی دستهایش. بلند شد وضو گرفت و وقتی فارغ شد، سه تازیانه به سرم زد. سپس گفت:بپرهیز و مواظب باش که هُل بدهی و (دست یا پای دیگری را) بشکنی و در نتیجه غرامت بدهی. گفتم:این کیست؟ گفتند: امیرالمؤمنین علی (ع) است. رفتم از او عذر بخواهم. او رفت و به من توجه نکرد.
در روایتی دیگر، امام صادق (ع) به نقل از پدر خویش، حضرت باقر (ع) فرموده است:
در مدینه، دو مرد بودند که به مردی دیگر، در حالی که رسول خدا (ص) میشنید، گفتند:وقتی طائف را ان شاءاللّه فتح کردید، بر تو باد که سراغ دختر غیلان از قبیله بنی ثقیف بروی؛ چرا که چنین و چنان است (و اوصاف آن زن را که در روایت آمده است، برشمردند). پیامبر فرمود:شما را جزو مردانی میبینم که در پی زنانند. پس دستور داد آن دو را به مکانی که (عرایا) خوانده میشد، تبعید کنند. آنان (در دوره تبعید) هر جمعه به مدینه میآمدند و خرید میکردند.
ثانیا: حکومت اسلامی و حاکم آن بنا بر مصالح جامعه می تواند مسلمانان را در امور مباح شخصی محدود کند (کما اینکه حکم به عدم جواز حفر چاه آب و نصب پمپ آب در زمین شخصی می دهد و ... ) چه رسد به پوشش واجب یا نگاه حرام که در دایره الزامات اولیه شرعی نیز قرار دارد؛ که به طریق اولی می تواند در این امور حکم دهد و افراد جامعه را به آن ملزم سازد.
ادامه دارد ...
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
ادامه پیام قبلی محمد صادق رجائی: ثالثا: اینکه حکم حجاب برای زنان اهل ذمه نیست بنابر روایاتی مانند
ادامه پیام قبلی
محمد صادق رجائی:
این همه در صورتی است که شما حکم حجاب را فردی بدانید اما اگر این حکم را اجتماعی بدانید که به طریق اولی حاکم شرع می تواند دخالت کند .
از این رو در هر صورت چه حجاب حکم فردی باشد و چه حکم اجتماعی باشد با توجه به اینکه اصل حکم حجاب از مسلمات دینی است و با توجه به اینکه التزام به آن مفاسدی که بنیان جامعه را هدف قرار میدهد از بین می رود یا تا حدود زیادی از آن ممانعت می شود، حاکم شرع می تواند بر اساس مبانی فقهی و دینی حکم به التزام عملی یا به قول شما اجبار به آن را صادر نماید.
باز تاکید میکنم که موضوع بحث ما مسلمانان بود نه غیر ایشان با این وجود با توجه به مطالب سابق و وجود مصلحت مذکور حاکم شرع می تواند این حکم را برای حفظ جامعه اسلامی برای ایشان نیز قائل شود؛ در عین حال ایشان نیز مادامی که اعتقاد یا التزامی عملی ایشان به آن اعتقاد ضدیتی با اسلام و مصالح مسلمانان نداشته باشد می توانند به عقائد خود عمل کنند.
اما نسبت به جواب ششم: حکم اسلام درباره حجاب مشخص است؛ التزام به آن نیز با بیانی که عرض شد منقح شده است اما آنچه محل خدشه شما در این جواب است افراط و تفریط مسلمانان است که ارتباطی به محل بحث ما ندارد؛ بحث ما این بود که آیا حکم التزام به حجاب در جامعه در اسلام به عنوان یک قانون مطرح است یا خیر؟
که با توجه به آنچه که تا حدودی مفصلا بیان شد ثابت شد این قانون مطرح است اما اینکه در مقام عمل و امتثال تا چه حد به این حکم عمل شده است بحث دیگری است که حتی در صورت سهل انگاری و تسامح در امتثال حکم شرعی مذکور خدشه ای به اصل حکم نخواهد زد.
والحمدلله رب العالمین
پیشنهاد میکنم مباحثه مناظره گونه فوق را از ابتدا و با دقت مطالعه بفرمایید
عقلانیت اجتماعی در معارف رضوی (ع).mp3
28.3M
🎤 احمدحسین شریفی
🔷 موضوع:
«عقلانیت اجتماعی در سخن و سیره رضوی»
✔️ نشانههای دهگانه عقلانیت
✔️ شاخصهای زیست اجتماعی شیعی
✔️ مواجهه با داوریها و قضاوتهای مردم (#یونس_بن_عبدالرحمن)
✔️رسالت اجتماعی عالمان (#زکریا_بن_آدم)
#امام_رضا(ع)
#اخلاق
🔸زمان: ۴/ مهر ۱۴۰۱
🆔┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk