eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
492 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
704 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد ارجمند و برادر عزیز حجه الاسلام و المسلمین فقانی درگذشت اب الزوجه گرامیتان مرحوم سید جواد حسینی نژاد را به شما و خانواده گرامیتان تسلیت عرض میکنم خداوند ایشان را همنشین سید الشهداء علیه السلام قرار دهد و مشمول غفران واسعه اش گرداند و به شما و خانواده و باز ماندگان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرمایید.
🔹طلبه باید راهی به به عنوان یکی از مباحث باز کند. روش‌شناسی شاخه‌های مختلفی دارد، مثل روش‌شناسی فقه معیار، روش‌شناسی صاحب جواهر، روش‌شناسی شیخ انصاری و ... 🔹اگر مکاسب را بخوانیم ولی با روش و آشنایی نداشته باشیم، جان مطلب شیخ به دستمان نمی‌آید و لذا جایی اشکال می‌کنیم که شیخ علی المبنی سخن گفته و جایی فکر می‌کنیم که شیخ اشتباه رفته است. (۱۳۹۷/۲/۶) ▫️متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/56 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
🔻عزاداری از سیاست جدا نیست ✔️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست ▪️به موازاتی که عزاداری سیدالشهدا کاری پسندیده و مبارک است و آثار فراوانی دارد ولی اگر دچار برخی آسیب ها شود، اولا آن آثار از بین می رود و ثانیا بر ضدش تبدیل می شود. ▪️ متاسفانه گاهی در کنار عزاداری های شرع پسند و عقل پسند و مطابق شرع حرکاتی انجام می شود که وهن مذهب و دین و حتی وهن ملت است که یکی از آنها خرافه و دیگری بدعت است. بدعت یعنی چیزی که جزو دین نیست ولی وارد دین شود. مثلا من هیچوقت با قمه زدن کنار نیامدم و هیچوقت نتوانستم از زنجیر زدن هایی که باعث می شود تا خون جاری شود، دفاع کنم. ▪️ هیچوقت اهل بیت چنین چیزهایی را به ما یاد نداده اند. آیا در مجالس امام صادق (ع) هنگام عزاداری چنین کارهایی صورت می گرفت و آیا در حضور عالمان بزرگ در طول تاریخ چنین حرکاتی وجود داشته است؟ ▪️ گاهی بعضی مطالب هرچند ممکن و درست باشد ولی آیا حق داریم هر چیزی را بگوییم و اگر موجب تمسخر و استهزا می شود، نباید بر زبان آوریم و انجام دهیم. بعضی می گویند ما آنچه را که معتقدیم درست است، بیان می کنیم و هر کسی آزاد است هرگونه که می خواهد برداشت کند و ما مسئول برداشت دیگران نیستیم درحالی که این بیان بر خلاف قرآن است. ▪️قرآن به مومنان می گوید که از واژه «راعنا» استفاده نکنید و به جای آن بگویید «انظرنا». (بقره: 104). گفتن کلمه راعنا باعث ملعبه و مضحکه مسلمانان می شد. من به عنوان سخنران یا مبلغ یا مداح مسئول برداشت طبیعی دیگران هستم. یعنی اگر مطلبی را بگویم که موجب تمسخر می شود، نباید بگویم. ▪️ در آموزه های دینی به قدری کرامات معقول و مستند از زندگی ائمه داریم که می توان در جلسات عزاداری بیان کرد ولی مطرح کردن برخی مسائل که خرافه، بدعت و دروغ است گاهی به دست بیگانگان می افتد و عده ای را از دین خدا خارج می کند، صحیح نیست. نمی توان گفت حالا من حقیقتم را گفتم و اگر او خارج شد مهم نیست. اینگونه نیست. اینها جزو خرافه و بدعت و حرف های ناصحیح است. ▪️ برخی می گویند هدف وسیله را توجیه می کند و با همین استدلال سخنانی غیرواقعی را بیان می کنند. در شبکه قم طلبه ای را دیدم که چند مطلب خلاف واقع تاریخی یا حداقل غیرثابت را مطرح کرد. چرا نباید صدا و سیما مواظبت کنند و آیا نباید شیوه نامه ای داشته باشند تا گویندگان از نقل غیر واقعی و بدون منبع مطالب منع شوند و اگر یک بار این کار را کردند، حداقل دیگر آنان را دعوت نکنند. ▪️ گاهی مجالس عزاداری تا پاسی از شب با پخش صدا از بلندگو به طول می انجامد. امام صادق (ع) به یکی از شیعیان فرمود «بد از همه بد است ولی از تو بدتر است و کار خوب از هر کسی صادر شود، خوب است و از تو بهتر است. چون وقتی بد را انجام می دهی، نسبت با شیعه و اهل بیت داری و می گویند این اخلاق جعفر بن محمد است.» حالا در عزاداری اگر مزاحمت وجود داشته باشد، مصداق این سخن امام صادق خواهد بود. ♦️ عزاداری از سیاست جدا نیست ▪️ حرکت امام حسین (ع) یک حرکت مذهبی سیاسی است. یعنی حرکت امام صرفا مذهبی به معنای مقابل سیاسی نبود؛ چنانکه صرفا سیاسی هم نبود. عزاداری هم اگر در راستای هدف سیدالشهدا باشد، هم سیاسی و هم مذهبی است. یعنی جنس عزاداری از جنس سیاسی جدا نیست اما چند سالی است عزاداری ها به باشگاه سیاسی برخی افراد خاص تبدیل شده است. ▪️ گاهی مردم را به نام عزاداری جمع می کنند ولی در حین عزاداری مجلس را به سمت یک جناح خاص سیاسی می برند و وقتی اعتراض می شود، می گویند سیاست ما عین دیانت ماست ولی نمی گویند که هیچ کسی نگفته است عاشورا عین سیاست جناح خاص ماست و ما نباید از این ظرفیت برای این یا آن جناح استفاده کنیم. البته ممکن است آثار آن در کوتاه مدت به نفع یک جناح باشد ولی در درازمدت هیچکس سود نمی برد. ▪️ البته من اراده ای از صاحبان اراده نمی بینم که این مساله را مهار کند و از آن جلوگیری به عمل آورد. هیات باید سیاسی باشد و هست. یعنی جنس قضیه سیاسی است. وقتی از اهداف امام حسین (ع) می گوییم یعنی از مبارزه با ظلم و امر به معروف و نهی از منکر سخن می گوییم و این مسائل بحث های سیاسی است ولی وقتی به یک گروه کشیده می شود، خیانتی است که اهل بیت نخواهند بخشید. 🔰 لینک مطلب در سایت استاد : http://a-alidoost.ir/persian/news/26917/ ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
🏴 إنا لله و إنا الیه راجعون ◾️آیت الله سید کمال فقیه ایمانی، فقیه و مبارز انقلابی، یار وفادار حضرت امام و رهبر معظم انقلاب و از علمای برجسته اصفهان و مؤسس بسیاری از خیریه‌های درمانی و فرهنگی به ملکوت اعلی پیوست. ◾️ این عالم برجسته به دلیل مشکلات زمینه‌ای مثل عفونت ریه و کلیه مدتی بستری بود و در ادامه، به مبتلا شدند. معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان رحلت این عالم جلیل القدر را به پيشگاه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری، جامعه محترم روحانیت،حوزه های علمیه، عموم مردم مؤمن و خانواده آن مرحوم تسلیت عرض می کند و غفران و رحمت واسعه الهی و محشور شدن با حضرت سیدالشهدا علیه السلام را از خدای متعال برای‌ ایشان مسئلت می نماید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
🔴 چگونه یک مقاله را کنیم؟ ✅ ۱- برای داوری یک مقاله، باید اصول نگارش مقاله را بدانیم تا بتوانیم تشخیص دهیم کدام قسمت مقاله نیاز به اصلاح دارد. ✅ ۲-توجه به عنوان مقاله، بصورتی که عنوان مقاله به روز باشد و ابهام نداشته باشد. ✅ ۳-مقدمه مقاله حتما از کلیات شروع شده باشد و به هدف پژوهش ختم شده باشد. ✅ ۴- متن مقاله دقیقاً بر اساس نتایج پایانی تنظیم شده باشد. ✅ ۵- نتیجه گیری کاملا مبتنی بر مباحث باشد و به موضوعی که به آن دست نیافته اشاره نشده باشد. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
چند نکته که باید قبل از انتخاب و باید به آن توجه کرد 1⃣ارزشمند بودن موضوع در انتخاب موضوع مورد علاقه به ارزشمند بودن موضوع نیز توجه کنید. همه علایق انسان برای تحقیق و پژوهش مناسب نیست موضوعی که در سطح ملی، منطقه‌ای و یا جهانی ارزشمند باشد مناسب‌تر است. موضوعی جدید و انحصاری را انتخاب کرده و توانایی‌های خود را در نظر بگیرید. امکانات فردی، قدرت تجزیه تحلیل، توانایی تحقیق در جامعه آماری مورد نظر، توانایی تحلیل آماری و مواردی از این قبیل را قبل ازشروع در نظر بگیرید. 2⃣ منطقی بودن در انتخاب موضوع پایان نامه به ظاهر و فریبندگی آن دقت نکنید بلکه باید موضوعی منطقی و قابل انجام را برای تحقیق انتخاب کنید. تأکید بر کلمات زیبا و ظاهر بدون توجه به منطق در روند پژوهش دشواری‌هایی را ایجاد خواهد کرد. عنوانی ساده و منطقی بهترین انتخاب است. 3⃣کاربردی بودن در ارتباط با پژوهش‌های غیربنیادی، کاربردی بودن بسیار اساسی است. موضوعی انتخاب کنید که امکان استفاده از نتایج آن در کوتاه مدت و یا میان مدت وجود داشته باشد. پژوهش باید بتواند به حل یک نیاز کمک کند. 4⃣امکان تبیین مسئله اصلی و فرضیه آن وجود داشته باشد موضوع انتخابی باید به شکل سؤال تعریف شده و بر اساس آن بتوان فرضیه‌ای بنا نهاد. موضوع پایان نامه ارتباط با سؤال‌هایی مشخص، عینی و هدفمند دارد که مطرح می‌کنید. در نظر داشته باشید باید بتوان برای پاسخ به سؤال‌ها راه حل علمی و روش مناسبی را پیشنهاد داد. 5⃣ امکان عملی اجرای پژوهش انتخاب موضوع پایان نامه آغازی است برای یک پژوهش. امکان اجرای پژوهش را در نظر بگیرید. برای این منظور مطالعات نظری و دستیاب به منابع تحقیق می‌تواند تأثیرگذار باشد. انجام پژوهش نباید با دشواری‌های غیرعادی همراه باشد. آیا جامعه مورد نظر تمایل به همکاری در پژوهش دارند؟ 6⃣ شیوه‌ها تحقیق شیوه جمع آوری اطلاعات در زمان تعیین شده را در نظر بگیرید. آیا نیاز به توزیع پرسشنامه و یا مصاحبه با منابع مشخصی را دارید؟ امکان انجام پژوهش را به جهت روش تحقیق و وجود منابع متعدد بررسی کنید. 7⃣امکان چاپ مقاله اهمیت انتخاب موضوع پایان نامه هنگامی بیشتر می‌شود که قصد چاپ آن را داشته باشید. یک پایان نامه خوب می‌تواند در قالب مقاله چاپ شده و در ژورنال‌های بین المللی انتشار یابد و برای دانشجو اعتبار زیادی به همراه بیاورد. چنانچه پایان نامه بتواند دانش جدیدی را تولید کرده و پژوهش‌های قبلی را تکمیل کند می‌تواند راهی برای انجام پژوهش‌های بعدی را به وجود آورد. 8⃣مشورت با اساتید حتما قبل از انتخاب موضوع با استاد راهنما و مشاور درباره علائقتان صحبت کنید و تا جایی که ممکن است از انتخاب موضوعاتی که اساتید به شما پیشنهاد میدهند و شما درباره آن اطلاع و مطالعه نداشتید پرهیز کنید چون این موضوعات دغدغه ذهنی ایشان بود و نوعا فراتر از ظرفیت و استعداد علمی و پژوهشی طلبه و دانشجوست. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
اوّلين مرحله هر پژوهشي، درك و فهم مشكل است و پژوهش و تحقيق، درصدد است كه با كار علمي، يك يا چند بُعد از ابعاد را پاسخ گويد و دقيقاً به همين جهت است كه تعيين موضوع و طرح دقيق سؤال يا سؤالات اصلي، حائز اهميت بسيار است. هر تحقيق علمي با مواجه با یک مشکل طرح سؤال از آن آغاز مي‌شود و تحقيق براي پاسخگويي به آن انجام مي‌گيرد. اولين فعاليت در هر پژوهشي، انتخاب مسئله است و اصولاً پژوهش با سؤال آغاز مي‌شود. انتخاب سؤال و بيان آن، يكي از جنبه‌هاي عمده پژوهش علمي است. در واقع، محقّق براي پيداكردن پاسخ به سؤالي كه براي او پيش آمده يا در طول دوره آموزش با آن برخورد داشته است، به تحقيق مي‌پردازد. هدف از تعيين سؤال، ايجاد نهايت تمركز در فرايند تحقيق است. داشتن يك پرسش علمي باعث مي‌گردد كه مواد خام جمع‌آوري شده، در دسته‌ها و فايل‌هاي مخصوص خود گردآوري شود و محقّق در جريان كار به افق‌هاي گوناگون كشانده نشود و كنجكاوي او مسير پژوهش را منحرف ننمايد. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
💠 برخی از طلاب و دانشجویان با این مشکل مواجه هستند که برای شروع تحقیق هیچ مشکل و به طبع هیچ مسئله ای در ذهن ندارند. بروز این مشکل چند دلیل دارد: ۱.عدم تدریس دروس تخصصی به صورت مسئله محور ۲. عدم مطالعه و عدم مباحثه دقیق و اصولی دروس ۳.عدم توجه به ارتباط مباحث و مسائل علوم ۴. بی علاقه بودن به آن علم و مسائل آن یا لا اقل به برخی از مسائل آن علم ۵.فقدان مطالعه مقالات علمی پژوهشی و سایر آثار پژوهشی هر یک از این علل باید مورد توجه قرار بگیرد ، و درمان خاص خودش را دارد. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
نقش ادبیات عربی در فقه و اصول.mp3
9.24M
💠 با عنوان ✳️بررسی وجه تاثیرگذاری ادبیات عرب در فرایند اجتهادی و تاثیر آن در فتاوای مراجع✳️ 🔰با ارائه حجه الاسلام و المسلمین دکتر احد گوهری بحثی که در این نشست تقدیم می شود بررسی وجه تاثیرگزاری ادبیات عرب در فرایند اجتهاد و بروز اختلافات فقهی و اصولی در فرایند اجتهاد است که نتیجه اش ظهور فتوای مختلف فقهی است. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
در این نشست به چهارده مورد از موارد تاثیر ادبیات عرب در بروز اختلاف مبانی اصولی و در نتیجه ظهور فتاوای متفاوت فقهی پرداخته شده اشت ؛ دوستان علاقه مند به ادبیات عرب ، فقه و اصول می توانند چند مسئله پژوهشی مناسب را در این نشست تحصیل کنند
یکی از مشکلاتی که برای یک محصل وجود دارد این است که استاد درس ، مباحث و مسائل علم را به صورت مسئله محور به او تدریس نکرده است. مراد از تدریس مسئله محور این است که استاد به جای روش سنتی یعنی ارائه درس به صورت طرح موضوع و بیان مطالب مرتبط با آن صرفا از داخل کتاب و متن درسی ، به بیان مسائل علم می پردازد یعنی با توجه به همه یا برخی از روس ثمانیه هر علم(توجه به مفهوم شناسی ، پیشینه، ضرورت، غایت و ...) که در هر مسئله از مسائل آن علم مطرح است ، فرایند مواجه با مشکل و سپس به وجود آمدن سوال از آن و تبدیل آن به مسئله و دغدغه علم و فرایند پاسخگویی آن علم نسبت به آن مسئله را با در نظر گرفتن نتائج و آثار آن تبیین و ارائه میکند. مثلا در بحث خبر واحد در علم اصول اگر استادی صرفا خبر واحد را تعریف کند و بر اساس متن درسی آن را معتبر یا غیر معتبر معرفی کند طبیعتاً طلبه و دانشجو با هیچ مشکل و یا مسئله ای مواجه نخواهد شد اما اگر استاد زمینه بحث حجیت خبر واحد را مطرح کند (یعنی وجود سنت نبوی و علوی علیهم السلام به عنوان یکی از منابع استنباط در فرایند اجتهاد که در قالبهای مختلف من جمله خبر واحد به ما منتقل شده است) ؛ سپس به طرح سوال پیرامون انواع خبر و پرسش از انواع خبر واحد و مشکلات و موانع موجود بر سر را پذیرش اعتبار آن بپردازد (مثلا این سوال را مطرح نماید که ملاک حجیت خبر واحد ثقه بودن راوی است یا وثوق به صدور روایت است) طرح سوالات مختلف و گوناگون در مواجه با این مشکل که (سنت به عنوان یک منبع همواره از طرق متواتر و یقینی منتقل نشده است ، اتفاقا بسیاری از این روایات حاکی سنت واحد هستند ، حال مگر میشود این روایات را پذیرفت ) می تواند طلبه و دانشجو را با انبوهی از مسائل علمی پیرامون موضوع خبر واحد مواجه کند که با مشاوره و البته مطالعه می تواند به فراخور ظرفیت و استعداد و موقعیت علمی ،یکی از آن سوالات را به عنوان مسئله اصلی تحقیق انتخاب کند و به صورت روشمندی تحقیقش را ارائه کند. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
حل مشکل عدم تحصیل به روش برای حل این معضل طلاب و دانشجویان یا باید درس تخصصی مورد نظر را به این روش مجددا تحصیل کنند یا باید برای از بین رفتن این نقطه ضعف در هر زمینه از مسائل آن علم مقالات پژوهشی یا کنفرانسی را مطالعه کنند ، این مقالات با در نظر گرفتن یک مسئله علمی و با پرداختن به پیشینه ، اقوال ، ضرورت و غایات آن نوشته می شوند و می توانند تا حد زیادی خلل مذکور را مرتفع نمایند و طلبه و دانشجو را با مسائل آن علم بیش از پیش آشنا کرده و روش تحقیق در آن علم را به ایشان بیاموزد. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
◼️علامه حکیمی «فیلسوف عدالت» آسمانی شد ✔️علامه محمدرضا حکیمی، مرزبان توحید و عدالت، اندیشمند دینی، نویسنده کتاب «الحیاه» و از شاگردان آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی ساعتی قبل، پس از عمری مجاهدت‌های علمی در سن ۸۶ سالگی دارفانی را وداع گفت. 👈👈بخوانید: مروری بر زندگی و اندیشه‌‌های علامه محمدرضا حکیمی: https://b2n.ir/y50920 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تمام حرف استاد حکیمی در «منهای فقر»: «من انقلابی‌ام» ✔️حجت‌الاسلام محمدرضا زائری 🔹ویژگی آثار استاد حکیمی بیش و پیش از هر چیز وامداری ایشان از منابع اصیل روایی و احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است و این توجه به سرچشمه اصیل معرفت دینی در همه آثار استاد موج می‌زند. دغدغه جدی ایشان نسبت به روایات اهل بیت(ع) یک رفتار شعاری نیست و بارها پیش آمده که نقل روایت معصومین(ع) از سوی ایشان با جوش و خروش و قطرات اشک همراه بوده است. 🔸حتی یک بار از ایشان شنیدم که تعبیری چنین به کار می‌بردند که «این روایات را باید غسل کرد و کفن پوشید و نوشت». استاد حکیمی در نقل روایات متعهد است و اولویت را بیش از هرچیز به خدا و دین می‌دهد و با آنها شروع می‌کند، در عین حال ثمره این تعهد، موضع‌گیری منفی سیاسی و عدم تعهد به نظام اسلامی و انقلاب نیست. 🔹استاد حکیمی در منهای فقر نیز مانند آثاری چون تفسیر آفتاب و الحیات نیز زبان به تمجید امام(ره) گشوده و از مشی امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیر و آن را تأیید کرده است. یکی از تعابیری که خود ایشان روزی به من می‌گفت این بود که «با خودم عهد کرده‌ام کلمه‌ای که باعث تضعیف این سید اولاد پیغمبر(ص) شود، نگویم». 🔸تعابیر محمدرضا حکیمی در کتاب «منهای فقر» بسیار شبیه به تعبیر «من انقلابی‌ام» رهبر انقلاب است. حکیمی در منهای فقر حرفش این است که «من انقلابی‌ام». 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/s52213 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
قابل توجه برخی از عزیزان که استاد حکیمی را ضد انقلاب معرفی می کنند و بنده را بخاطر پیام تسلیت ملامت می فرمایند .
تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت محمدرضا حکیمی 🔹آقای محمدرضا حکیمی دانشمندی جامع و ادیبی چیره‌دست و اندیشه‌ورزی نوآور و اسلام‌شناسی عدالتخواه بودند. 🔹ایشان عمر را فارغ از آرایه‌ها و پیرایه‌های مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند. 🔹بهره‌گیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیره‌ای از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار می‌داشت. 🔹فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همه‌ی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت می‌نمایم. @Farsna
🔶پیروزی و موفقیت و رسیدن به قله‌هاست که نیازمند اراده و تلاش و مجاهدت است؛ اما برای تسلیم و شکست و عقب‌ماندگی به هیچ چیزی نیاز نیست؛ کافی است فرد یا جامعه‌ای به این نتیجه برسد که «نمی‌‌تواند» یا «نمی‌شود» یا «نمی‌گذارند»! همین برای شکست کافی است. 🖊حجه الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
🌷 امام كاظم (عليه السلام) : ☘ در دنيا ، مانند كسى باش كه در خانه‌اى ساكن است كه مالک آن نيست و منتظر رفتن است. 📗 تحف العقول ، ص۳۹۸ ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
یکی از معضلاتی که اخیرا در جامعه محصل حوزوی و غیر آن ظاهر شده است ، نمره گرایی و عدم مطالعه دقیق و نیز عدم مباحثه مباحث درس است؛ این معضل در ابعاد مختلف به زندگی علمی و پژوهشی و حتی زندگی فردی و اجتماعی محصلین آسیب می زند ؛ طلبه وقتی نسبت به اصلی ترین رکن زندگی علمی اش که مطالعه و مباحثه است و نقش بسیار مهمی در فرایند یادگیری او دارد کوتاهی کند ضعف علمی که نتیجه اش ضعف عزت نفس و بی مسئولیتی او در قبال وظایف و تکلیف روزمره است را در پی خواهد داشت افزون بر این بی هیچ توجهی تنها به کسب نمره و پاس کردن دروس تمرکز خواهد کرد ؛ یعنی به جای توجه به موضوعات و محمولات گزارش‌های علمی که نتیجه اش به وجود آمدن پرسشهای متعدد علمی است صرفا به جنبه اخباری گزاره ها توجه می کند تا آنها را در حافظه خود که نوعا حافظه کوتاه مدت است بسپارد تا بتواند نمره قبولی را دریافت کند. طبعا چنین روش مطالعه و مباحثه ای بدون توجه به خود گزاره ها و چند و چون آن محصل را یک فرد بی دغدغه و به اصلاح مذکور نسبت به علم بی مشکل خواهد نمود. به این است که روش مطالعه و مباحثه برای محصلین به روش صحیح خود بازگردد و غیر محصلین نیز باید فرایند تفکر فعال را درباره گزاره های علمی که آموخته اند بکار ببندند تا بتوانند این معضل را از بین ببرند. مراد از تفکر فعال توجه به محتوای گزاره‌های علمی و توجه به سوالاتی که پیرامون موضوع و محمولات آن مطرح میشود است که نوعا باعث به وجود آمدن مسائل جدید برای فرد می گردد. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
📢 تسلیت آیت الله اعرافی در پی درگذشت استاد محمدرضا حکیمی 🔻متن پیام به این شرح است: 🔹بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون درگذشت دانشمند فرهیخته و فاضل گرانمایه مرحوم استاد محمد رضا حکیمی رحمة الله علیه مایه تأثر و تأسف شد. 🔹درگذشت این ادیب و نویسنده و دانشور ولایی و عدالت خواه را به جوامع علمی حوزوی و دانشگاهی و ارادتمندان و شاگردان و بازماندگان محترم ایشان تسلیت گفته، برای آن فقید سعید روح و رضوان و غفران الهی و برای بازماندگان محترم شکیبایی و پاداش نیکوی الهی از خداوند مهربان خواستارم. علی رضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه @ismcir
`📢 دانشنامه مجازی ویکی پاسخ رونمایی شد 🔹سامانه ویکی پاسخ دانشنامه ای مجازی بوده که در راستای پاسخ گویی به سؤالات و شبهات مختلف دینی راه اندازی شده است. 🔹این دانش نامه زیر نظر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه فعالیت داشته و تاکنون بیش از ۱۲۰۰ مقاله به زبان فارسی ارائه کرده است. 🔹در ویکی پاسخ سؤالات و شبهات بر اساس درختواره موضوعی تقسیم بندی و انتظام یافته اند تا مخاطبین در حداقل زمان ممکن بتوانند به پاسخ سؤالات خود برسد. 🔹ارائه پربازدیدترین تصاویر و سؤالات در قالب تصویر و سؤال برگزیده یکی دیگر از قابلیت های ویکی پاسخ می باشد. 🔹آدرس دانشنامه مجازی ویکی پاسخ https://fa.wikipasokh.com می باشد. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مقاله‌ی فارسی نوشتم و نمی‌دانم به کجا بفرستم, لطفا راهنمایی کنین؟! در پاسخ به این دوستان، سامانه ژورنال یاب فارسی رو معرفی میکنم. از جمله قابلیت های این سامانه: ♻️کمک به پژوهشگران فارسی زبان جهت یافتن مجله مناسب برای انتشار مقاله خود. ♻️پیش بینی میزان شباهت موضوع مقاله پژوهشگران با نشریات کشور. ♻️ارایه مشخصات مجلات و ضریب تاثیر آنها. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
در سال تحصیلی 1399-1400 🔶 نگاهی گذرا به فعالیت های (عجل الله تعالی فرجه) مشهد در عرصه پژوهش سال تحصیلی 1399-1400. ✔️نشست و کنفرانس های علمی-پژوهشی ✔️کارگاه ها ✔️نشریات ✔️ارائه مشاوره پژوهشی ✔️برگزاری فراخوان ها و شرکت در فراخوان‌های آثار پژوهشی ✔️ساماندهي و تجهيز كتابخانه ✔️کنفرانس علمی طلاب 🔹 شرح فعالیت های واحد پژوهش مدرسه را در سال 1399-1400 در لینک زیر مشاهده فرمائید:👇👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=40988 💐با ما همراه باشید •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
🔻قوای سه‌گانه مطالبات خود را از حوزه درباره فقه حکومتی مطرح کنند ✔️آیت الله علیدوست 🔹 کرسی فقه حکومتی باید راه‌اندازی شود - اصل کرسی‌های وآوری و نظریه‌پردازی فعال است منتهی آنچه که مد نظر رهبر معظم انقلاب است اینکه حوزه‌های علمیه بخشی از فعالیت فقهی خودشان را به بحث‌های فقه حکومتی اختصاص دهند. - باید در این زمینه کلاس‌هایی با این عنوان یا عنوان مشابه تشکیل شود، بخشی از پایان‌نامه‌های حوزه‌های علمیه به این سو راهنمایی و بعضی از مجلات وزین علمی در همین راستا فعالیت کنند؛ بنابراین در چندین ساحت متفاوت باید فعالیت‌هایی صورت گیرد. - برای اجرایی شدن و محقق شدن کرسی‌های آزاداندیشی فقه باید مباحثی در شورای عالی حوزه‌های علمیه مطرح شود و قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه نیازهای خود را منعکس، و مسائل خود را برای حوزه‌های علمیه مطرح کنند. - طبعاً برای طرح چنین مباحثی و برای اینکه این کرسی‌ها سازوکار اجرایی بهتری داشته باشد باید از مراجع و مقام معظم رهبری و سایر اساتید و صاحب‌نظران نظرخواهی شود و در همان قالب‌هایی که این بزرگواران مطرح می‌کنند تصمیماتی اتخاذ شود. - البته این تحولات یک شبه محقق نمی‌شود و برای اینکه در ساحت فقه تغییری جدی حاصل شود باید دیدگاه و رویکرد خاصی در این ساحت ایجاد شود و این امر هم زمان‌بر خواهد بود. - برای تغییر رویکرد هم باید نیازهای جامعه به درستی به حوزه‌های علمیه منتقل شود، نسل جدیدی در این زمینه تربیت شود، اساتید این مطالب را در مواد درسی خود قرار دهند و… که این مباحث هم در مدت کوتاه محقق نمی‌شود و باید زمان بگذرد تا این بحث‌ها نهادینه شود. 🔹رسانه‌ها نیازهای سطح جامعه را به حوزه انتقال دهند - رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و خبرگزاری‌ها ‌و مراکز تبلیغی حوزه‌های علمیه به عنوان پل‌های ارتباطی حوزه و مردم می‌توانند نیازهای سطح جامعه را به حوزه منتقل کنند تا نسلی که می‌خواهند تحصیل کنند تربیت شوند، در حال حاضر ما در حوزه‌های علمیه نسلی را داریم که می‌توانند به تدریس موارد فقهی بپردازند اما نسلی را که در این زمینه تحصیل کنند نداریم. - همان طور که حوزه‌های علمیه در مباحث مصداق‌شناسی از متخصصان کمک می‌گیرند باید در عرصه قانون‌گذاری هم از آنها کمک بگیرند، همان طوری که صاحب‌نظران هم اگر بخواهند حکمی صادر کنند باید نظر فقها را بپرسند و این یک تعامل دو سویه است که در گذشته بوده و الآن هم هست. بحث‌های علمی فقهی عمیق قالب خاصی ندارند و خطا از همین جا صورت می‌گیرد که تلاش می‌کنند قالب‌های خاصی برای این بحث‌ها تعریف کنند ما باید بگذاریم بحث‌های فقهی با ارائه سلایق مختلف، حالتی مردمی پیدا کند؛ منظورم از حالتی مردمی، «مردمی حوزوی» است؛ یعنی طلبه‌های همه سطوح بتوانند نظرات خود را بیان کنند. 🔹تشکیل کمیته صاحبان اندیشه؛ اولین گام در ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی فقه - برای راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی فقه کمیته‌ای از صاحبان اندیشه که خوش‌فکر هستند تشکیل شود که کار این کمیته می‌تواند اولین قدم برای آغاز به کار این کرسی‌ها باشد. - گاهی وقت‌ها کارهای زیادی در حوزه انجام می‌شود، اما اطلاع‌رسانی مناسب صورت نمی‌گیرد و این امر منجر به ایجاد شبهه در جامعه می‌شود. - حوزه‌های علمیه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در دو سطح فعالیت می‌کنند، در سطح اول سؤالات و شبهات مطرح شده در جامعه و اذهان عموم مردم را پاسخ می‌دهند که در این سطح حوزه‌های علمیه نیروها و مبلغان زیادی دارند و در سطح دیگر بحث پاسخگویی به مباحث عمیق فقهی است که نظر مقام معظم رهبری هم بیشتر ناظر به این سطح بوده و برای شروع به پرداختن به این سطح به نظر من اولین گام می‌تواند تشکیل کمیته‌ای خاص برای پیگیری راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی فقه و چگونگی سازوکار اجرایی آن باشد. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
ماهیت نامه نگاران به امام حسین علیه السلام.mp3
7.28M
💠 🔴با عنوان ❇️بررسی تحلیلی تاریخی ماهیت نگارندگان نامه به امام حسین علیه السلام❇️ با ارائه استاد ✨حجه الاسلام و المسلمین دکتر احد گوهری(زید عزه) استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه ✳️در این نشست به این شبهه پرداخته شده است که کسانی که به امام حسین علیه السلام نامه نوشتند شیعیان بودند و همان ها هم در روز عاشورا به جنگ با امام حسین علیه السلام رفتند پس واقعه عاشورا یک جنگ درون مذهبی است ؛ در این صورت ماهیت انقلاب امام حسین علیه السلام آنگونه که نقل و تفسیر میشود نخواهد بود. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk