🔸 آیا تمیز میان وجود و ماهیت، آورده اتفاقی افلاطون و ارسطو و فارابی و ابنسینا بود و این تفنن آنها در #فلسفه ماندگار شدهاست یا آن را باید حادثهای در تفکر بشر و منشأ آثار در مسیر تاریخ جهان دانست؟
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📗 نگاهی نو به سیاست و فرهنگ
🔖 صفحه ۱۹
🔻 اگر من تمامامور را بدانم و یا هرچه میشنوم را به هرآنچه که میدانم ارجاع دهم، انتظاری پیش میآید؟...
🔸 ما در جمیع شئونِزندگیمان با چنین مکافاتی روبهرو هستیم...
🔹 انسان، آنجایی است که منتظر باشد، اگر این #انتظار نباشد دیگر انسان بودن آن تمام شده...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 تنها #انتظار است که میتواند آدمی را از سودای تصاحب عالم رهایی بخشد...
🔹 مخالفانِانتظار، منتظران را به جبرگرایی و نهایتاً به انفعال در نسبت با مناسبات عالم متهم میکنند اما آیا میتوانند گوشی برای شنیدن داشته باشند که این خمودگی و انفعال را عین قیام و مبارزه با پدیده سیطره بخشی و تصاحب عالم توسط موجودی خودبنیاد بدانند؟...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#سلوک
🔻 آنهایی که در طول تاریخ برای سلوک خدمت بزرگان میرسیدهاند انواعی هستند؛ ولی نقطه مشترک افراد موفقشان، این است که حاضر باشند ساختارهای خودشان را کنار بگذارند؛
🔸 با این حال، افرادی علیرغم اینکه راه به استادی پیدا میکنند، ولی حاضر نیستند ساختارهای قبلی شخصیتی خودشان را کنار بگذارند. این کار خیلی سخت است. تغییرات لازم را بر حسب شرع و عقل و اخلاق به آنها میگویند ولی نمیپذیرند. این یک حقیقتی است.
🔹 مرحوم آیت الله کشمیری به آیت الله بهجت (قدس سرهما) فرموده بودند:
«این همه طالب وجود دارد؛ چرا به میدان تربیت آنها نمیآیید که بابی برای مردم مفتوح بشود؟»
آیت الله بهجت فرموده بودند:
«من امتحانهایم را کردم، مردم بیخود اظهار طلب میکنند، واقعا حاضر نیستند. این طلبها فصلی و موقتی است و یک چیزهایی میگویند و کار خودشان را میخواهند بکنند.»
🔸 ایشان مکرر با ادبیات دیگر هم میگفتند:
«مردم میآیند و اول میگویند با سِلم و حالت تسلیم آمدیم ولی در عمل حرف باطنیشان این است تو مقلّد ما میشوی؟!»
ادامه در پست بعدی...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
#سلوک 🔻 آنهایی که در طول تاریخ برای سلوک خدمت بزرگان میرسیدهاند انواعی هستند؛ ولی نقطه مشترک افر
ادامه مطلب قبل...
🔻 خیلی نادر هستند کسانی که خودشان را رها کنند. به هر یک نفر عارف، تعداد زیادی از این افراد آماده نمیخورد؛ با اینکه نود و نه بازی همراه بعضی از عرفا هست که هیچ؛ [یعنی بسیاری از افراد ادعای عرفان میکنند اما حقیقت ندارند]
🔸 ولی اگر در طول زمان و دهری از میان چند تن که مطرح باشند یک نفر عارفی هم پیدا بشود و چند نفر دورش باشند؛ باز نادر است که یک نفر از آن اطرافیان قبول کند ساختار خودش را کنار بگذارد.
🔹 در علاقه داشتن به ذکر گفتن و تسبیح هزار دانه و ریاضت حرفی نیست؛ اما رها کردن ساختار شخصیتی سلیقهای که بسته شده، مشکل است.
🔸 تازه اگر افراد ساختارشان را رها کنند، جایگزین گذاشتنهایش هم سخت است؛ که یک وقتی، افراد مستعدی پیدا بشوند و نصیب در طول مدت پیدا بکنند که جایگزین برای آن بگذارند.
🔹 با خیالات حرکت کردن آسان است. هر کسی ساختار وجودی خودش را طبق سلیقهاش پیش ببرد، آسان است. منتها اینقدر یک سلوک طول میکشد و خلط در خلط میشود. انواع مشکلات دارد و کمتر پیش میآید که افراد تحملش را داشته باشند که جوهرههایشان رو بشود.
🔸 افراد میخواهند با قواعد وهمی اجتماع پیش بروند. همانها را ملاک قرار میدهند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 حضرت استاد حاج شیخ جعفر ناصری
#شاکله #دازاین #داسمن #رهایی #ناارادگی #برون_خویشی #اگزیستانس
▪️دیروز وقتی چهره اسماعیل هنیه را در مراسم تحلیف دیدم، گفتم چقدر نورانی است این بشر...
▪️اميرالمؤمنين علي (ع) در جنگ صفين پيش از آنکه قرآنها را بر سرنیزه کنند دعايي فرمود که يکي از فرازهاي آن اين است که:
«فَإِذَا كَانَ مَا لَا بُدَّ مِنْهُ الْمَوْتُ فَاجْعَلْ مِيتَتِي قَتْلًا فِي سَبِيلِكَ بِيَدِ شَرِّ خَلْقِكَ وَ اجْعَلْ مَصِيرِي فِي الْأَحْيَاءِ الْمَرْزُوقِينَ عِنْدَكَ فِي دَارِ الْحَيَوَان»
يعنی هرگاه بهناچار مرگم در رسد پس آن را شهادت و کشته شدن در راه خود قرار ده...
@varastegi_ir
๛ وارستگی ๛
▪️دیروز وقتی چهره اسماعیل هنیه را در مراسم تحلیف دیدم، گفتم چقدر نورانی است این بشر... ▪️اميرال
🔸 اگر نبود «فیا سیوف خذینی» مگر شمشیرها کاری می توانستند بکنند؟
🔹 عبیدالله بن زیادها خوشحالند که با کشتن حسین (ع) بر حقند چرا که گویا خدا نیز از حسین (ع) دفاع نکرده است!
▪️عبیدالله بن زیاد: ستایش خدا را که شما خانواده را رسوا ساخت و کشت و نشان داد که آنچه میگفتید دروغی بیش نبود.
▪️ زینب سلاماللهعلیها: ستایش خدا را که ما را به واسطه پیامبر خود (که از خاندان ماست) گرامی داشت و از پلیدی پاک گردانید. جز فاسق رسوا نمیشود و جز بدکار، دروغ نمیگوید، و بد کار ما نیستیم بلکه دیگرانند (یعنی تو و پیروانت هستید) و ستایش مخصوص خداست
▪️عبیدالله بن زیاد: دیدی خدا با خاندانت چه کرد؟
▪️زینب: جز زیبایی ندیدم! آنان کسانی بودند که خدا مقدّر ساخته بود کشته شوند و آنان نیز اطاعت کرده و به سوی آرامگاه خود شتافتند و بهزودی خداوند تو و آنان را (در روز رستاخیز) با هم روبهرو میکند و آنان از تو، به درگاه خدا شکایت و دادخواهی خواهند کرد، اینک بنگر که آن روز چه کسی پیروز خواهد شد، مادرت به عزایت بنشیند ای پسر مرجانه!
▪️عبیدالله بن زیاد: خدا دلم را با کشتهشدن برادر نافرمانت حسین و خاندان و لشکر سرکش او شفا داد.
▪️زینب: به خدا قسم بزرگ ما را کشتی، نهال مرا قطع کردی و ریشه مرا در آوردی، اگر این کار مایه شفای توست، همانا شفا یافتهای
▪️ابن زیاد با حالت خشم و استهزا: این هم مثل پدرش علی سخنپرداز است؛ به جان خودم پدرت نیز شاعر بود و سخن به سجع میگفت.
▪️زینب: «زن را با سجعگویی چه کار؟» (حالا چه وقت سجع گفتن است؟ سرم گرمِ کار دیگر است از سوز سینه چیزی بر زبانم جاری شد و گفتم.
@varastegi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️قرائت زیبای شهید اسماعیل هنیه در نماز
▪️وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (۱۶۹)
فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ(۱۷۰) آل عمران
▪️و هرگز گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شدند مرده اند، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند.
در حالی که خدا به آنچه از بخشش و احسان خود به آنان عطا کرده شادمانند، و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته اند [و سرانجام به شرف شهادت نایل می شوند] شادی می کنند، که نه بیمی بر آنان است ونه اندوهگین می شوند.
#اسماعیل_هنیه
@varastegi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظاتی از آخرین دیدار روز گذشته شهید اسماعیل هنیه با رهبر انقلاب
#اسماعیل_هنیه
#شهید_حماس
@varastegi_ir
🔸 بشر جدید با داناییاش در مسائل و مشکلات و بنبستها گیر میکند، اما انسانی که به جهل خود واقف شده است میتواند از میان بنبستهایی که انسان دانا در مقابل خود مییابد، عبور کند.
🔹 این انسان به چیزها گوش میدهد و آنها را میبیند، آن انسان دانا به چیزها تحکّم میکند و در گوششان فریاد میزند.
🔸 شب است؛ نایی برایم باقی نمانده… در خیابان پیدایش میکنم و میروم و دستبهدامنش میشوم که «تو را به خدایت! راهی جلویم بگذار!»…
سرش را پایین میاندازد و کمی به حرفهایم فکر میکند…
چشمش را باز میکند و میگوید: «نه! دنبال یک چیز خاصی میگردی! خداحافظ!» و میرود…
🔹 و منی که هیچ نفهمیدهام و در زمین گم شده بودم را میان آسمان و زمین رها میکند…
خودم را زوری به گوشهای خلوت میرسانم و تا میتوانم گریه میکنم…
🔸 بعدها بیشتر میگوید: «وقتی دنبال چیز خاصی میگردی، آن را نمییابی و گیر میکنی… ولی وقتی دنبال چیز خاصی نگردی و راه بروی، میبینی عه! یک جای خوش و آب و هوا اینجاست و میتوانی قدری اینجا بنشینی! عه! این درختهای میوه اینجایند و میتوانی قدری میوه بخوری! عه! یک سایه اینجاست و میتوانی قدری بنشینی! عه! یک راهی پیدا شد که میتوانی در آن قدری پیش بروی…»
🔹 بشر جدید میخواهد مسائل را حل کند، اما آن انسان نادان با کوهی از مسائل، با صبر و انتظاری که دارد، میتواند ادامه دهد و عبور کند…
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 محمد مهدی نادری
🔸 #زبان مظهر #وجود است، اگر آشفته باشد از آشفتگی وجود ما حکایت میکند و استواری و سلامت و رسایی آن نشانه سلامت زندگی ماست.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📗 نگاهی نو به سیاست و فرهنگ
🔖 صفحه ۱۴
🔸 چه شود به چهرهٔ زرد من نظری برای خدا کنی
🔹 که اگر کنی همه درد من به یکی نظاره دوا کنی
🔸 تو شهی و کشور جان تو را تو مهی و جان جهان تو را
🔹 ز ره کرم چه زیان تو را که نظر به حال گدا کنی
🔸 ز تو گر تفقد و گر ستم بوَد آن عنایت و این کرَم
🔹 همه از تو خوش بوَد ای صنم چه جفا کنی چه وفا کنی
🔸 همهجا کشی می لالهگون ز ایاغ مدعیانِ دون
🔹 شکنی پیالهٔ ما که خون به دل شکستهٔ ما کنی
🔸 تو کمانکشیده و در کمین که زنی به تیرم و من غمین
🔹 همهٔ غمم بود از همین که خدانکرده خطا کنی
🔸 تو که هاتف از بَرَش این زمان رَوی از ملامت بیکران
🔹 قدمی نرفته ز کوی وی نظر از چه سوی قفا کنی
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 هاتف اصفهانی
🔸 آیا میشود ما در نسبتی با کربلا قرار بگیریم که نگرانِ اشتباهات مسیر نباشیم؟
🔹 یعنی احساس نکنیم که اگر در این مسیر کسی وظیفهاش را انجام نداد ما در این میدان شکست میخوریم؟...
🔸 توجه به کربلا افقی را بر انسان میگشاید که در آن شما هستید و خدا. شما هستید و توحیدی که همه امور تحت ربوبیتِ الهی را جلو میبرد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 برداشتی از جلسات محرم ۱۴۴۶
🔸 فلسفه در هیچ جای جهان نشاط ندارد. در جهان بهاصطلاح توسعهیافته، فلسفه هست و در دانشگاهها تدریس میشود. اما گفتِ غالب در آنجا گفتِ #سیاست و #تکنولوژی است.
🔹 در بخش دیگر جهان چون گفتِ سیاست و علم، قدرت و استواری ندارد، زبان #فلسفه ظهور بیشتری پیدا میکند، اما این ظهور ریشه عمیق ندارد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📗 نگاهی نو به سیاست و فرهنگ
🔖 صفحه ۱۵
🔸 مقصود از پیداشدن مسئله این نیست که ما تا دیروز نمیدانستیم چه مشکلی داریم.
🔹 بلکه منظور این است که چه نسبتی با مسئله برقرار میشود که راحت از آن نگذریم و در قبال آن یک مسئولیتی را حس کنیم...
🔸 در دفاع مقدس، کاری که مرحومامام انجام دادند این بود که مسئولیتی را متوجه مردم کردند که مردم و حاکمیت تصمیم گرفتند آن را حل کنند و از فاز اولیهای که مشکل کشور را نبودِ امکانات و ثروت میدانست و با تصوراتی، جنگ را بررسی میکرد عبورکرده و خود را در دل جنگ قرار دادند تا جایی که از جان خود و فرزندانِ خودگذشتند تا مسئله حل بشود و اینجاست که حقیقتا نسبتی برقرار شد تا مسئله حل شود...
🔹 آیا میتوانیم به جای هوار زدن و ایجاد ناامیدی، زبانِ روایتی از مسائل داشته باشیم تا نسبتی بین ما و مسئله ایجاد شود؟...
🔸 مسئله که ایجاد شد، مسئولیتی هست و راه حلی هست. وقتی متوجه شویم که راهی که میرویم مسئله را حل میکند اینجا اگر ۱۰ سال هم طول بکشد اشکالی ندارد چون میدانی برای ساخت این خانه هر آجری که میگذاری تو را وارد خانه میکند...
🔹 آیا میشود ما وارد چنین نسبتی با مسائل شویم؟... آیا میتوانیم از انباشتِمسائل با دولت بیرون بیاییم و دولتها را در تنگناها و مخمصههایی قرار ندهیم که مجبور شوند کارهایِروزمره انجامدهند؟
🔸 یکی از خصوصیاتی که رهبری درباره آقای رئیسی فرمودند این بود که ایشان آینده را فدای امروز نکرد. این کار خیلی دشواریست و آقای رئیسی برای اینکه اینجا بایستد سختیها و فشارهایی را متحمل شد.
🔹 چرا این فشار به وجود میآید؟ چون آقای رئیسی نمیتواند بگوید در کشور چه خبر است و مسئله چیست! مردم میگویند تو میخواهی آینده ما درست شود، امروزمان را دریاب!
🔸 اینجاست که نوعی بیآیندگی در تصمیمات سراغ ما میآید چون اگر کسی آینده را مدنظر نداشته باشد همین امروز کشور دچار هرج و مرج خواهد شد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 برداشتی از جلسات تاملی در مسائل کشور
🔸 هنر همیشه بوده، از ابتدا که بشر بوده هنر هم بوده. کمال هنر هم در زمان نیست.
🔹 اگر تکنولوژی در زمان به کمال میرسد و بسط پیدا میکند، شما نمیتوانید بگویید که هنر دیروز از هنر امروز شأن پایینتری دارد یا مقام پایینتری دارد.
🔸 از وقتی که بشر بوده، از وقتی که زبان بوده، هنر هم بوده...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 رضا داوری اردکانی
🔸 با دکتر داوری اردکانی، تاریخیاندیشی، کلگرایی و وجودبینی همراه با نقد سیاستزدگی و ایدئولوژیک اندیشی که محور اندیشه اوست، را یاد میگیریم و جامعتر میاندیشیم.
🔹 با او مبانی فکری فلسفه غرب را در گسترهای عمیق میآموزیم: از ادبیات و هنر تا علم و تکنیک و سیاست و ورزش.
🔸 با او فلسفه اسلامی را با نگاه تاریخی و تا حدی با نگرش تطبیقی میآموزیم.
🔹 با او نحوه مواجهه با تمدن مدرن و اقتباس از آن دقیق میشود و نیز توجه او به وضعیت برزخی توسعهنیافتگی در تحلیل ما از اوضاع کشور و برنامهریزی اصلاح امور بسیار نقش اساسی دارد.
🔸 همچنین ایدههای ویژهتر او مانند سیر تاریخی جدایی نظر از عمل، تفسیر ویژه از هرمنوتیک فلسفی، نقش انتظار در تفکر و نیز برخی دقتهای متفکرانه در آیات و روایات در نوع اندیشهورزی ما بسیار اثرگزار است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 رضا کریمی
🔸 دیروز (۲۵ مرداد) سالروز درگذشت متفکر معنوی و حکیم انسی و آموزگار طریقت رندی، مرحوم استاد سید احمد فردید بود.
🔹 کسی که به گفته خودش "زود آمده بود" و متعلق به "پسفردای تاریخ" است.
▪️ من در حدی نیستم که بخواهم در وصف او چیزی بنویسم صرفا به مناسبت سالروز رحلتش خواستم در اینجا یادی از او کنم.
🔸 سالها او را کم و بیش میشناختم ولی در آذرماه سال ۱۴۰۱ مدتی متمرکز شدم و شبانه روز آثار به جا مانده از سخنانش را میخواندم و برخی از آنها را در این کانال خصوصی برای خودم آرشیو کردم. بعد از مدتی تعدادی از دوستانم را عضو کردم و دیدم آن مطالب مورد استقبال قرار گرفت.
🔹 کمکم افراد دیگری که میشناختم را دعوت کردم و کانال را از حالت خصوصی به عمومی تغییر دادم لذا شروع کانال وارستگی را مدیون مطالعات آن زمان و انس با فردید میدانم
🔸 از همین رو میخواهم از شما خواهش کنم اگر مقدور است فاتحهای به روح فردید تقدیم کنید.
✍🏻 #ادمین_کانال
سخنرانی دکتر داوری در مجلس یادبود فردید.mp3
4.93M
🎧 سخنرانی کمتر شنیده شده دکتر داوری اردکانی در مجلس یادبود مرحوم #فردید
⏱ زمان: ۳۴ دقیقه
▪️ انتشار به مناسبت سالروز درگذشت استاد فردید
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 مرحوم فردید این بیت حافظ را زبان حال در آن ایامی میدانست که برای شهادت تبریک و تسلیت میگفتند:
تا شدم حلقه بگوش در میخانه عشق
هر دم آید غمی از نو به مبارکبادم
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 فرديد وصيتنامۀ شهدا را میخواند و میگفت اين متنها همانند متون مقدس است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 محمد رنجبر
🔸 امیرالمؤمنین علیهالسلام: ...و لَن تَذكُرَهُ حقيقةَ الذِّكرِ حتّى تَنسى نَفسَكَ في ذِكرِكَ و تَفقِدَها في أمرِكَ
🔹 تو حقيقتاً به ياد خدا نخواهى بود، مگر آن گاه كه هنگام ذكر گفتن، خود را فراموش كنى و در وقتِ كار خود (ذكر گفتن) خويشتن را گم كنى.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔖 غررالحکم ۱۰۳۵۹
🔸 از سن چهارده سالگی فلسفه را شروع کردم و تا زمانیکه بالاخره با هیدگر هم سخن شدم این راه ادامه یافت. از طرفی دیگر به حکمت معنوی اسلام پرداختم.
🔹 بنابراین میتوانم بگویم که از چهارده سالگی من در دپاسمان قرار داشتم. وقتی به حکمت معنوی رسیدم سیر و سلوک معنوی من و دپاسمان من در فلسفه تقریبا تمام شده بود...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 مصاحبه فردید با علیرضا میبدی، سال۱۳۵۵