eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
169 عکس
43 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ #عرفان #تفکر #فلسفه #هنر #انقلاب_اسلامی ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است)
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌ 🔸 غرض هایدگر این است که اِعمال نظریه‌ی علیت در باب تمام موجودات مورد تجدیدنظر فکری قرار گیرد. 🔹 او بر این نکته اصرار می‌ورزد که جستن یک علت برای تمامی موجودات آن‌چنان که گویی همه یک شی اند و معلول‌هایی شبیه یکدیگرند، کار غلطی است. 🔸 او "چرا"ی ناشی از پرسش بنیادی خود را با "عدم" پاسخ نمی‌گوید بلکه اصرار دارد آن‌قدر بی‌جواب بماند تا حیرت و هیبت بر ما مستولی شود. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 در این زمانه که زمانه عسرت است و روحیه نیست‌انگاری تقدیرِ این زمانه است باید بتوانیم اولاً: آن را درک کنیم و نادیده‌اش نگیریم 🔹 و ثانیاً: متوجه راهی باشیم که در افق توحیدیِ انقلاب اسلامی به سوی ما گشوده است تا حرارت حضور در چنین افقی، آرام‌آرام به سوی ما آید. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 چگونه است که در همه‌جا موجودات تقدم پیدا کرده‌اند و بر هر "هست" و "است"ای دعوی نهاده‌اند، درصورتی‌که آن‌چه از سنخ موجود نیست عدم پنداشته شده و حال آن‌که اوست که حقیقت وجود است و از آن غفلت شده. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ✍🏻 مارتین هایدگر ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 یکی از خصوصیات بشر جدید اگر نخواهد خود را فریب دهد درک «نیست‌انگاری» است که گاه و بیگاه به سراغ انسان می‌آید. 🔹 حال می‌ماند که عبور از آن را در خود چگونه جستجو کنیم و این‌جا است که باید هرکس راه‌های متفاوت را در خود تجربه کند که نمونه‌اش حضور اربعینی بود، 🔸 یا حضور در «زبان» آن‌گاه که خانه وجود باشد و تجلی وجود خود انسان را به میان آورد مانند شعر. 🔹 و یا حضور در هنر، آن‌طور که شهید آوینی متوجه بسیاری از ابعاد نیست‌انگاری شد 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 پرسش از چیستی یا چرایی "عدم"، امر مورد سؤال را به ضد خود بدل می‌کند. این‌گونه سؤال کردن، حجاب کشیدن بر متعلق سؤال است. 🔹 بنابراین هر پاسخی به این سوال از همان ابتدا غیرممکن است. زیرا چنین سؤالی منتهی به این خواهد شد که عدم این یا آن و یا فلان "است". 🔸 پرسش کردن و پاسخ دادن به این‌که "عدم" چیست هر دو بالسویه بی‌معنا هستند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ✍🏻 مارتین هایدگر ‌ ‌
‌ ‌ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌
🔸 فیلسوفان به‌طرزی پرهیزکارانه مدعی جستجوی حقیقت هستند و بر این باورند که تا حدودی در کشف حقایق ابدی اشیاء موفق بوده‌اند. 🔹 اما نیچه برخلاف آنان معتقد است که فلاسفه از ابزار و راه و روش کسب حقیقت غافل بوده‌اند. آنان مدعی کشف حقیقت هستند اما درواقع حقیقت را از پیش خود جعل می‌کنند. فلسفه هرگز حقیقت را کشف نکرده بلکه آن را از پیش خود خلق کرده‌است و جز این کار دیگری نمی‌توانسته بکند زیرا همیشه این هوس جبارانه بر او غالب بوده‌است. 🔸 نیچه دعوی عینیت از جانب مابعدالطبیعه را بی‌اعتبار می‌داند ما هرگز اشیاء را فی‌حدذاته و چنان‌که هستند نمی‌شناسیم، بلکه آن‌ها را به رأی خود تفسیر می‌کنیم. 🔹 از نظر نیچه انسان اقدام به جعل حقایقی می‌کند که هیچ‌یک از آن‌ها فی‌الواقع ابدی نیست. هرگز هیچ حقیقت عینی یا هیچ حقیقت ضروری وجود ندارد. حقیقت جز توهمی بیش نیست. هم‌چنان‌که دانش فیزیک و شیمی چیزی جز تفاسیر ما از اشیاء برمبنای ساخته‌های نظری نیست، فلسفه هم ساخته ای است که ما براساس آن جهان و خودمان را تفسیر می‌کنیم. 🔸 در هیچ‌یک از این سه شعبه علمی که نام بردیم نمی‌توان مدعی دانشی شد که حاصل شناخت اشیاء چنان‌که هستند، باشد. 🔹 هایدگر معتقد است که در نیچه نه‌تنها اراده به سوی حقیقت در خدمت اراده به سوی حیات است، بلکه اراده به سوی حیات نیز سرانجام در خدمت اراده به سوی قدرت است. به‌این‌ترتیب آرزوی انسان برای قدرت، اساسی‌ترین محرک و انگیزه اوست. از آن‌جا که قدرت، محرک حیات و باعث بر جستجوی حقیقت است درنتیجه حقیقت مابعدالطبیعی مظهر اراده به سوی قدرت خواهد بود. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
‌ ‌ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌‌ ‌
‌ ‌ 🔸 نیچه مابعدالطبیعه را به دیده تحقیر می‌نگرد زیرا در نظر او ادعای شناخت ماهیت عینی اشیاء یک نیرنگ است 🔹 اما هایدگر علاوه‌بر همه این‌ها در خود نیچه گرایش قابل‌توجهی به سوی بشری کردن هرچه بیشتر حقیقت می‌بیند. به عقیده او خودبنیادی در نیچه به حد کمال رسیده است. 🔸 حمله‌ی نیچه به مابعدالطبیعه چنان است که گویی افلاطون سخن‌گوی مابعدالطبیعه است. 🔹 اما بشری کردن حقیقت به طوری‌که هایدگر تفسیر می‌کند در افلاطون به‌صورت کمون و خفا وجود دارد و صریح و آشکار نیست، ولی درعوض مابعدالطبیعه‌ی جدید که با دکارت شروع می‌شود این گرایش پنهان را صریح و آشکار می‌کند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌
‌ ‌ 🔸 همه چیز حکایت از آن دارد که بنا بر آن است تا تاریخِ دیگری شروع شود زیرا اسرائیل و جهان استکبار، ظلم را از حدّ گذرانده‌اند. 🔹 به این آیه فکر کنید که خداوند می‌فرماید: «وَأُمْلِي لَهُمْ ۚ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ» به آنها مهلتی داده می‌شود تا چهره نهایی و خباثت اصلی خود را نشان دهند و کید و حیله خداوند، بسیار حساب شده و متین است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌
انتظار در ساحت وجودبینی.mp3
52.09M
‌ ‌ 🎧 انتظار در ساحت وجودبینی 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۱۲۲ دقیقه 🗓 ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۲ (جلسه پنجم "آخرین دوران رنج") ______________ ➕ جلسات مرتبط با این جلسه: ناارادگی، حیرت و نیهیلیسم: eitaa.com/varastegi_ir/643 سلوک در زمانه نیهیلیسم: eitaa.com/varastegi_ir/574 ویس شماره دو: eitaa.com/varastegi_ir/565 درک نيهيليسم به مثابه یک تاریخ: eitaa.com/varastegi_ir/601 ویس شماره شش: eitaa.com/varastegi_ir/602 نيهيليسم، ما و قرآن: eitaa.com/varastegi_ir/331 نیهیلیسم، ما و کربلا: eitaa.com/varastegi_ir/471 گنج حیرت: eitaa.com/varastegi_ir/308 وقوف به جهل خود: eitaa.com/varastegi_ir/320 ______________ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
نگاهی دوباره به نیهیلیسم.mp3
36.79M
‌ ‌ 🎧 نگاهی دوباره به نیهیلیسم 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۱۰۰ دقیقه 🗓 ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲ (جلسه ششم "آخرین دوران رنج") 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
غزه آری کربلا گشته است.mp3
31.99M
‌ ‌ 🎧 غزه، آری کربلا گشته است 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش و سیدرسول فاطمی ⏱ زمان: ۵۲ دقیقه 🗓 ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
امر رازآمیز در نسبت با غزه.mp3
29.19M
‌ ‌ 🎧 امر رازآمیز در نسبت با غزه 🎙 آقایان کرمانی و سلطانی؛ حجج اسلام نجات بخش و متقی ⏱ زمان: ۷۸ دقیقه 🗓 ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
بی‌صبری ما در نسبت با غزه.mp3
20.93M
‌ ‌ 🎧 بی‌صبری ما در نسبت با غزه 🎙 شهاب‌الدین کرمانی و سیدرسول فاطمی ⏱ زمان: ۳۳ دقیقه 🗓 ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ‌ 🎥 مثلا جنگ نیست... اثر رضا هلالی در حمایت از کودکان غزه 🔺 @varastegi_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ✍🏻 مارتین هایدگر ‌ ‌‌ ‌
مجله سیاست‌نامه در شمارۀ اخیر خود تصویری از رضا داوری اردکانی را روی جلد برد و با تیتر «فیلسوفِ بازنده» به استقبال نود سالگی این متفکر معاصر رفت. داوری اردکانی در واکنش به این مجله در یادداشت کوتاهی نوشت: «من در درون شکست نخورده‌ام، زیرا تعلقم به تفکر را حفظ کرده‌ام.» او در ادامه این متن صراحتاً اعلام می‌کند که متن منتشر شده در مجلۀ سیاست‌نامه یادداشت‌های تنهایی او بوده که آن را برای چاپ و انتشار ننوشته است! @varastegi_ir انتشار این یادداشت حواشی مختلفی در پی داشت. در ادامه، متن این یادداشت را به همراه برخی از واکنش اهالی اندیشه منتشر می‌کنم👇🏻
من شکست خورده ام و این شکست را می پذیرم (varastegi_ir) 1.pdf
169.8K
‌ ‌ 🔸 یادداشت "من شکست خورده‌ام و این شکست را می‌پذیرم" ✍🏻 دکتر داوری اردکانی ▪️ بخش اول 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
من شکست خورده ام و این شکست را می پذیرم (varastegi_ir) 2.pdf
196.3K
‌ ‌ 🔸 یادداشت "من شکست خورده‌ام و این شکست را می‌پذیرم" ✍🏻 دکتر داوری اردکانی ▪️ بخش دوم 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 هایدگر در طی فعالیت طولانی خود بارها و بارها پرسشی را مطرح می‌کند: پرسش از وجود. 🔹 او معتقد است که همه فیلسوفان بزرگ با وجود تفاوت‌های آشکار در واقع با این موضوع سروکار دارند، البته به شیوه‌هایی گوناگون. 🔸 گرچه تحقیق درباره‌ی وجود ممکن است موضوعی کاملاً انتزاعی و غامض به‌نظر برسد، هایدگر آن را اساسی‌ترین و درعین‌حال انضمامی ترین پرسش می‌داند. 🔹 ما همواره در همه فعالیت‌های خود از فهمی ضمنی و سربسته از وجود بهره می‌بریم. هر بار که به طریقی با چیزی مواجه می‌شویم، مفهومی ضمنی از این‌که آن چیز چیست ما را هدایت می‌کند. 🔸 ازآن‌جایی‌که ما همیشه به‌نحوی با موجودات در تعامل هستیم، دائماً درحال بکارگیری یا بهتر بگوییم به اجرا درآوردن فهم خود از وجود هستیم: "وجود، اثیری است که انسان در آن نفس می‌کشد". 🔹 تحقیق درباره وجود بسیار دشوار است نه به‌دلیل این‌که غامض و انتزاعی است، بلکه دقیقاً به این دلیل که بسیار نزدیک و همه‌جا حاضر، بسیار بسیط و واضح است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌