eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
154 عکس
36 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ #عرفان #تفکر #فلسفه #هنر #انقلاب_اسلامی ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است)
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌ از مسیری که جلیلی در سال ۹۲ شروع کرد، ما در یک سیر روبه رشدی قرار گرفتیم به طوری که اکنون از راه دیگری در سیاست دارد حرف زده می‌شود... ماوراء این‌که جلیلی رئیس‌جمهور بشود یا نشود، یک راهی باز شده‌است... @varastegi_ir
‌ ‌ اگر این فرصت‌تاریخی که دکتر جلیلی می‌گوید را درک‌ کنیم دیگر اینگونه نیست که با رئیس‌جمهور نشدن ایشان این فرصت از دست برود بلکه هرکسی که این فرصت‌تاریخی را درک کرد در آن قرار می‌گیرد... ‌ ‌
‌ ‌ اگر ما متوجه این فرصت‌تاریخی باشیم مردم را در دوگانه پیروزی یا شکست قرار‌ نمی‌دهیم بلکه انسان‌ها قدر امروز کشور را پیدا می‌کنند و خود را در آن حاضر می‌کنند. این انتخاب‌واقعی ماست در شرایط فعلی... ‌ ‌
‌ ‌ یک‌وقت من می‌خواهم هرکاری بکنم که جلیلی رئیس‌جمهور بشود، اما یک‌وقت می‌خواهم تذکر به یک "وقت" و "زمانی" بدهم که یک‌اتفاق بزرگی می‌خواهد بیفتد. این‌جاست که فردای انتخابات، اگر جلیلی رئیس‌جمهور هم نشود، مردم می‌توانند راهی را که شما متذکر آن شده‌اید، ادامه بدهند و دچار یأس ‌و ناامیدی نمی‌شوند... @varastegi_ir
‌ ‌ 💠 درباره دیشب 🔸 آقای با جدی گرفتن و احترامی که برای آقای قائل شد، یک اطمینان به مردم داد که این کشور مسائلی دارد و از آن طرف راه حل‌هایی که می‌توان با صبر و متانت فارغ از به قدرت رسیدن کشور را به رساند. 🔹 این امر سبب خواهد شد که مردم با پیروزی هرکدام از نامزدها احساس بن بست نکنند. 🔸 یکی از چالش‌هایی که ما در در این سال‌ها داشته‌ایم این بوده است که گروه‌های مختلف مردم با شکست نامزد مطلوبشان احساس می‌کردند دیگر به بن بست رسیده‌اند و شاید این همان خطر دوقطبی شدن است. 🔹 دیشب آقای جلیلی نشان داد چه رای بیاورد و چه رای نیاورد با تمام وجود پای مسائل کشور می‌ایستد و این نحوه از حضور سیاسی حتی برای مخالفین ایشان نیز اطمینان آور است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 حجت‌الاسلام نجات بخش ‌ ‌
‌ ‌ 💠 سخنی با دانشجویان 🔻بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 در دورانی زندگی می‌کنیم که انسان‌ها بیش از هر تاریخی معنای زندگی خود را از دست داده‌اند و هر کس در یک در پی گذران شب‌ و‌ روز زندگی‌اش است و به دنبال کاری برای درآمد و محلی برای خرج کردن درآمد‌هایش است و کمتر کسی به این فکر می‌کند که من برای چه زندگی می‌کنم و عمر و زندگی من چگونه سپری می‌شود. 🔹 منطق‌های جامعه جدید، ما را ناچارا در این زندگی در بند کرده است، (درس خواندن، کنکور دادن، کار پیدا کردن و کسب درآمد، منتظر شدن برای بازنشستگی و یا جمع کردن پول کافی برای کار نکردن و...) و به کمتر کسی مجال فکر کردن به این اوضاع و نهایتا خروج از این وضعیت را می‌دهد. 🔸 در بهترین حالت ما در دنیای هر یک به مثابه یک چرخ دنده از یک نظام واحد جهانی در یک کار تعریف می‌شویم و احتمالا دست مزدی هم می‎گیریم. شاید این اوضاع در کشور ما بحرانی تر نیز به نظر برسد و خیلی نتوان از یک نظام واحد صحبت به میان آورد. 🔹 در این میان به عنوان یک و نه صرفا یک تحول سیاسی و حکومتی، این مجال را برای ما فراهم می‌کند تا آهسته آهسته با فکر و همت، هر کس از این چرخه بیرون بیاید و زندگی دیگری را تجربه کند. همان‌طور که در انقلاب خودمان شاهد زندگی دیگری بودیم که مردم در انقلاب و یا دفاع مقدس فارغ از سود و زیان در نسبتی خارج از این روزمرگی زندگی می‎کردند و کمتر کسانی توانستند همانند ، این حیات را ادامه دهند و او توانست فاصله خود را قدم به قدم از این مناسبات رایج زیاد کند. 🔸 در برهه‌هایی، ندای ضعیف این فرصت ها شنیدنی می‌شود و عده ای که به این اوضاع فکر می‌کنند می‌توانند به این ندا گوش بسپارند و خود را در این میدان حاضر کنند. زمانی در انقلاب و دفاع مقدس، زمانی دیگر در جهاد سازندگی و در دفاع از حرم و حال فرصتی به نام دانش‌بنیان در روبروی ما قرار گرفته است. 🔹 وقتی از دانش بنیان صحبت به میان می‌آید منظور ما فقط مجموعه‌ای از شرکت ها نیستند بلکه داریم از یک نوع نگاه و یک بستر جدید صحبت می‌کنیم، همانطور که در اوایل انقلاب بسیج صرفا یک سازمان نبود، بلکه به عنوان یک نگاه، فرصت حضور مردم را برای حل مشکلات آن روز فراهم می‌کرد. 🔸 دانش بنیان نیز یعنی تک تک ما دانشجویانی که در سراسر این کشور در حال علم آموختن هستیم بتوانیم به مسايل این کشور فکر کنیم و برای حل این مسایل پا در میدان بگذاریم. 🔹 پنجاه درصد از ناوگان هوایی ما زمین گیر است، میانگین سرعت ناوگان ریلی باری ما کمتر از ۵ کیلومتر بر ساعت است، کارخانه جات ما غالبا فرسوده و بازدهی پایینی دارند و خودرو سازی ما اصلا وضع مطلوبی ندارد، سطح کیفی غذاهای ما پایین است، بهره وری در معادن ما و ذخایر نفت و گاز ما بسیار کم است، ترافیک و آلودگی هوا زندگی را برایمان سخت کرده، نشناختن ظرفیت های روستا‌ها و شهر‌ها منجر به ‌مهاجرت از روستا به شهر های بزرگ شده، مشکلات اجتماعی و نابود شدن هزاران خانواده در روز،‌ به خطر افتادن سنت ها و فرهنگ های اقوام و هزاران مسئله این چنین که گره اصلی آن به دست دانش حل می‌شود و آن فقط در اختیار شما جوانان و دانشجویان این کشور است و هیچ دولتی قادر به حل آن به تنهایی نیست. 🔸 یک راه، انتظار کشیدن برای فراهم کردن زندگی راحت از طرف دولت است و یک راه عزم کردن همه مردم در راه دانش‌بنیان برای حل مسائل اساسی کشور می‌باشد و در طول تاریخ جوامع و در تجربه یک قرن اخیر ایران هیچ گاه راه اول موفقیت امیز نبوده است. 🔹 اگر ما از ، ، هر ایرانی یک نقش باشکوه، صحبت به میان می‌آوریم، یعنی هزاران دانشجو هرکدام در یک گوشه از این کشور به مسائل پیرامون خود فکر کند و برای حل آن پا در میدان بگذارد. نگاه دانش‌بنیان در دولت یعنی فراهم کردن امکان حضور مردم در این عرصه‌ها و رفع موانع پیش رفتن در این مسیر، همانند بسیج که مردم هر یک باری را بر دوش خود احساس کردند و گوشه ای از کار را گرفتند. 🔸 امید ما به خداست امید ما به خداست تا به ما فرصت دهد تا بتوانیم دوباره دولت و مردم در کنار یکدیگر زندگی‌ را به وسعت زندگی حاج قاسم‌ها هرچند سخت اما شیرین تجربه کنیم و آینده‌ای روشن را قدم به قدم بسازیم. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 کانال اقتصاد دانش‌بنیان ‌ ‌
‌ ‌ 💠 [ناظر به پیام اخیر دکتر داوری (۱)] 🔸 خدا را شکر که در میان ما هنوز فلسفه هست. هنوز کلامی هست که ما را تکان دهد و بار دیگر همه چیز را در مقابل ما ویران سازد تا از نو ساخته شویم. 🔹 آنان که با زبان فلسفه آشنا نیستند شاید ندانند ما با سخن فیلسوف در چه شور و شعفی حاضر می‌شویم. 🔸 ابن سینا در نیمه‌های شب در میان کتاب‌ها با سخن حکیمان و فیلسوفان آنچنان وجدی می‌یافت که می‌گفت اَینَ المُلوک وَ اَبنا المُلوک. 🔹 شاید هنوز در میان ما کسانی هستند که می‌گویند ابن عربی سنی است و به حقیقت راه نیافته، اما نمی‌دانم با سخن حضرت روح الله چه می‌کنند آنجا که راه آینده جهان را با درک ابن عربی میسر می‌دانست و سیاستمداران بزرگ را به آن دعوت کرد؟ 🔸 آری مگر ما با ابن عربی سنی شدیم که با فیلسوف بزرگ عصرمان بسیجی نباشیم؟ 🔹 آری امر دشواری است و آنان که عزم و همتی داشته باشند تا با سخن فلسفه روبرو شوند جز راه حضرت روح الله راه دیگری در مقابل خود نمی‌یابند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 حجت‌الاسلام نجات بخش ‌ ‌
‌ ‌ 💠 [ناظر به پیام اخیر دکتر داوری (۲)] 🔸 باید در این مورد بحث شود که کدام داوری و کدام پزشکیان؟! آقای دکتر داوری که آنچنان برای شهید آوینی اشک میریزد و در عین حال سخت نگرانِ غلبه تحجّری است که بنا دارد خود را به آقای دکتر جلیلی تحمیل کند. که البته و صد البته تفکرِ تاریخی دکتر جلیلی ماورای میدان داریِ چنین جریانی است ولی بالاخره ما هنوز از این نوع تنگ نظری‌ها که در بین مان هست، عبور نکرده‌ایم. 🔹 و کدام پزشکیان را دکتر داوری پشتیبانی میکند؟ پزشکیانِ دیروز را که شورای نگهبان نیز تأیید کرد؟ و یا پزشکیان امروز را که برای رأی آوردن، تا این اندازه از ساده ترین فهم تاریخیِ انقلاب اسلامی دور افتاده است. 🔸 و البته در این موارد باید در جلساتی که پیش می آید فکر کرد، آن هم به انقلابی که بنا است در منظر شخصیت حضرت روح الله به گفته آقای نجاتبخش، ما بسیجی حضرت روح باشیم. این است معنای زندگی و این است آینده‌ای که در پیش است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌
‌ ‌ 💠 [ناظر به پیام اخیر دکتر داوری (۳)] 🔸 تصور بنده اینچنین است که آقای دکتر داوری، آقای پزشکیانِ آخر را هرگز مدّ نظر نداشتند. 🔹 با اینهمه، آیا عجیب نیست که وقتی دکتر فردید کتاب «شاعران در عسرت» دکتر داوری را نگاه کرد، آن را به چیزی نگرفت؟ و آیا این بدان معنا نیست که به اندازه حضور در «وجود»، ما با هر آنکس که در این میدان است می‌توانیم گفتگو داشته باشیم؟ چه آن شخص جناب صدرالمتألهین باشند و چه جناب هایدگر. 🔸 حال به اندازه‌ای که آقای دکتر داوری در نسبت با هایدگر با ما سخن بگویند، ما همچنان خود را در تاریخ انقلاب اسلامی دنبال می‌کنیم و گمان می‌کنم هنوز تذکراتی که منجر به ارتباط با تفکر هایدگر باشد، در دکتر داوری قابل استفاده است، هرچند به گفته خودشان گمان می‌کردند با نوشتن کتاب «انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم»، انقلاب اسلامی آغاز تاریخ دیگری است و بعداً با مسائلی از نوع تحجّرها که روبرو شدند، از آن نوع نگاه عدول کردند. 🔹 و این جا است که ما در نسبت به انقلاب اسلامی با آقای دکتر داوری متفاوت می‌اندیشیم و جایگاهی که برای خود تعریف کرده‌ایم ذیل حضرت روح الله و رهبر معظم انقلاب، حضوری است در متن انقلاب اسلامی. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌
بعد از پیام دکتر داوری در حمایت از پزشکیان تا الان پیام‌های زیادی برای بنده فرستاده شد. پیشاپیش از همه همراهان کانال بابت دنبال کردن مطالب کانال _ورای رد و قبول‌ها_ سپاسگزارم... ‌ ‌
‌ ‌ یکسری از پیام‌ها صرفا عقده‌گشایی بود؛ گویی فرصتی پیدا شده تا آنچه مدت‌ها در دل داشتند بگویند: «این هم از داوری! تحویل بگیر! از همان اول هم معلوم بود اشتباهی کتاب‌های داوری را تو قفسه‌ات چیدی و به جای ممحض شدن در فقه و اصول، فلسفه غرب خواندی! اصلا چرا هایدگر می‌خوانی؟ اون رمان‌های داستایفسکی و تولستوی دیگر چیست؟ اصلا چرا...» در جواب این‌ها چه باید گفت؟ وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا... ‌ ‌
‌ ‌ البته دو هفته پیش شروع به نوشتن ماجرای آشنایی‌ام با فلسفه معاصر کردم (لینک) تا برخی سوءتفاهم‌ها را رفع کنم، خصوصا برای رفقای قدیمی که هنوز این پرسش در سرشان است که چرا فلانی سراغ هایدگر و داوری و طاهرزاده و سها و... رفته است، ولی خیلی زود منصرف شدم که ادامه متن را بارگزاری کنم شاید قسمت این بوده که بعد از غوغای انتخابات بهش بپردازم. ‌ ‌
‌ ‌ یکسری دیگر از پیام‌ها از این جنس بود که: اصلا چرا شما وارد بحث‌های جزئی سیاسی شده‌اید؟ حالا چه طرفدار جلیلی باشید چه پزشکیان؟ شما که دغدغه فلسفه دارید چرا خود را به سیاست آلوده‌اید؟ داوری هم که همیشه فلسفه را با سُس سیاست قاطی کرده و به تشویش رسانده به دلیل آن است که مثل بقیه متعاطیان فلسفه، متمرکز بر کار پژوهش فلسفی نشده است. ‌ ‌
‌ ‌ در جواب این عزیزان می‌گویم که فلسفه علم انتزاعی نیست. اگر فلسفه گفتِ زمان است، در همین مناسبات پیرامون ما نشانه‌هایش یافت می‌شود. هر کس که اهل فلسفه است، نمی‌تواند به سیاست نپردازد و اگر به سیاست کاری ندارد، بهتر است به فلسفه هم نپردازد، یعنی کسی که سیاست را نمی‌بیند و نمی‌پاید زمان را گم می‌کند و به فلسفه هم بی‌توجه می‌شود. در مقابل کسانی هستند که نه‌فقط به سیاست می‌پردازند بلکه به فلسفه هم با ملاک‌های سیاست می‌نگرند. این‌ها هم بهتر است که به فلسفه نپردازند. فیلسوف نه می‌تواند از سیاست رو بگرداند و نه سیاست بینی را راهنمای راه فلسفه کند. در زمانه ما، فلسفه و سیاست نسبت ظریفی دارند که درکش آسان نیست. فیلسوف و شاعر هر دو در مرز سیاست قرار دارند. بیان چگونگی آن بسیار دشوار است و مجال دیگری می‌طلبد... ‌ ‌
‌ ‌ دسته دیگری از پیام‌ها مربوط به دوستانِ انقلابیِ اهلِ فکرِ فلسفه‌خوانی است که توجه ویژه‌ای هم به دکتر داوری دارند و با نگاه استاد طاهرزاده نیز آشنا هستند. پیام این عزیزان نه عقده گشایی بود و نه تخطئه بنده، بلکه از سر درد بود. دردی ناشی از عدم توانایی جمع بین «حضور تاریخی در انقلاب اسلامی» و مساله دکتر داوری یا همان «بی‌تاریخیِ توسعه نیافتگی»... در ذهن این دوستان، تناقضی است طاقت فرسا میان اصغر طاهرزاده و رضا داوری اردکانی! تناقضی که شاید قبلا هم نهفته بوده لکن الان سر باز کرده است... ‌ ‌
‌ ‌ اما جالب اینجاست که خود این دو متفکر همدیگر را درک می‌کنند در عین اینکه می‌دانند تفاوت دارند. اصغر طاهرزاده قلب داوری اردکانی را مهبط الهام فرشتگان می‌داند که در نتیجه می‌توان معنی حیات حقیقی را از اشارات او برگرفت. همچنین تذکر می‌دهد: «برای آنانی که امروز بنا دارند دینداری خود را به عمیق‌ترین شکل فهم کنند، نیازمند اشارات دکتر داوری می‌باشند» و در نهایت او را فیلسوف آینده انقلاب می‌نامد (لینک) و مکرر برای ما نقل کرده است که در نماز شبش اسم او را می‌آورد. در مقابل داوری اردکانی می‌گوید از استاد طاهرزاده درس‌ها آموخته است و جز او کسی را نمی‌شناسد که اینچنین خرد و حکمت و دانایی را جمع کرده باشد و به درک زمان نائل شده باشد! و تصریح می‌کند که: سخن مرا حمل بر تعارف نکنید (لینک) ‌ ‌
‌ ‌ می‌توان گفت این دو به حرمت رفاقتی که با هم دارند، تعابیر مبالغه‌آمیزی برای هم به کار برده‌اند و این در آداب معاشرت ممدوح است! اما من نمی‌توانم به این راحتی از این عبارات گذر کنم و آن تعابیر را تعارفات مرسوم بدانم. همین ماجرا بین آوینی و داوری و ایضا فردید و داوری به اشکال مختلفی بوده است. متفکرین همدیگر را درک می‌کنند و قلب و جانشان ورای رد و قبول‌های مرسوم با هم پیوند دارد. ‌ ‌
‌ ‌ در تاریخ سنت عرفانی خودمان نیز بین طریقت‌های گوناگون، اختلافات جدی وجود داشته است و بعضا این اختلافات بین شاگردان عرفا بروز حادّی داشته است ولی بین خود عارفان، اختلافی -از جنس رد و اثبات‌های رایج بین شاگردان- نبوده است. جان گرگان و سگان هر یک جداست متحد جان‌های شیران خداست عرفا با نیل به حقیقت و سیّالیت وجود یکدیگر را در وسعتی بی‌کرانه درک می‌کردند لذا جانشان متحد بود هرچند ممکنه بود هر یک مظهری از اسماء حق باشد. بگذریم...
‌ ‌ وقتی می‌بینم دوستان انقلابی با دیدن پیام حمایت دکتر داوری از پزشکیان، به هم می‌ریزند و عصبانی می‌شوند و چون تاب مواجهه با آن و تفکر در اشارات آن را ندارند به راحتی از دکتر داوری عبور می‌کنند و پشت پا می‌زنند، یکبار دیگر از خودم می‌پرسم که آیا توانسته‌ایم نسبتی اصیل با متفکران برقرار کنیم؟ متفکران و فیلسوفان و شاعران، همدیگر را درک می‌کنند و جانشان به تصدیق یکدیگر است ولی ما در نسبتی دیگر با سخن آنان مواجه می‌شویم. چطور به راحتی از داوری گذر می‌کنیم؟ ‌ ‌
‌ ‌ ان‌شاءالله بعد از انتخابات به این می‌پردازم که بفهمم: ۱_ با سخن متفکرین چه نسبتی باید بگیریم تا آزاد از ایدئولوژی‌ها و رد و قبول‌ها، اشاراتش را دریابیم و سِرّ زمان که در زبانش جلوه‌گر می‌شود را بیابیم. ۲_ نسبت تفکر فیلسوف با موضع‌گیری‌های سیاسی او چیست؟ آیا انسان به نحو میکانیکی موضع می‌گیرد؟ یعنی هر چه در اندیشه او باشد باید در زندگی شخصی و مواضع سیاسی‌اش جلوه‌گر شود؟ اصلا زندگی شخصی متفکر چقدر اهمیت دارد؟ ۳_ نسبت مولف و متن او به چه نحوی‌ است؟ آیا متن متفکر را باید جدای از مولف دید؟ هرمنوتیک فلسفی چه راهی برای ما در این باره می‌گشاید؟ ‌ ‌
‌ ‌ این‌هم نتیجه بی‌خوابی امشب... ببخشید طولانی شد 📩 @alirooholamin ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
دعاء عن الإمام الحجّة: «يا مَن إذا تَضايَقَتِ الأمور فَتَحَ لنا باباً لَمْ تَذْهَبْ إليه‏ الأوهام‏ فَصَلّ على محمد و آل محمد وَ افْتَحْ‏ لأموري المُتَضَايِقَة باباً لَم يَذْهَبْ إليه وَهمٌ‏ يا أرحم الراحمين» «اى كه چون كارها به تنگنا مى‌افتد، درى به روى ما مى‌گشايى كه به خيال كسى هم نرسيده است! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و براى كارهاى به تنگناافتاده‌ام، درى بگشاى كه به خيال كسى هم نرسيده است. اى رحيم‌ترين رحيمان!». @varastegi_ir
شکست فردی و فتح تاریخی.mp3
18.39M
‌ ‌ 🎧 شکست فردی و فتح تاریخی 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۳۶ دقیقه 🗓 ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ (روز قبل انتخابات) 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
هنوز گوشی برای سخن تفکر نداریم.mp3
7.52M
‌ ‌ 🎧 هنوز گوشی برای سخن تفکر نداریم (ناظر به پیام حمایت دکتر داوری از پزشکیان در انتخابات) 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۱۴ دقیقه 🗓 ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ (روز قبل انتخابات) 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
‌ ‌ همچنین بشنوید👇🏻 https://eitaa.com/varastegi_ir/478 ‌ ‌