eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
47 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است) برچسب‌ها: عرفان | فلسفه | آوینی | انقلاب اسلامی | هایدگر | نیچه | گادامر | فردید | داوری اردکانی | فوکو | کانت | هگل | دکارت | هرمنوتیک | ملاصدرا
مشاهده در ایتا
دانلود
داوری اردکانی: راه تاریخ همین بود که غرب پس از گسست از قرون وسطی در تجدد وارد شد. این نه خوب بود نه بد که آن را کمال بدانیم و تحسین کنیم یا دشمن دین و معنویت و متجاوز و ظالم بخوانیم. البته اگر به جایگاه بلند و به بلند نظری شاعری چون حافظ برسیم میتوانیم بگوییم: سراسر بخشش جانان طریق لطف و احسان بود / اگر تسبیح می فرمود اگر زنار می آورد
: متفکران در طلب آرام و قرار نیستند، آن ها اگر گرفتار پریشانی های روزمره نیستند از آن ست که در گرداب های هایل گرفتار بیم موجند.
: با کوشش و فضل و علم، شرق کشف نمی شود. ، پوشیده در تاریخ ۲۵۰۰ ساله غرب است و این حجاب، است، طی تاریخ فلسفه، افق شرق را ابر غفلت پوشانده است
: با غلبه ارزش های غربی که منشأ بشری دارد، آدمی از مرتبه خود دور شده و در غفلت فرو رفته، نجات از این وضع با زهد و تهجد و طی مقامات میسر نیست و این مراد با سعی و جهد حاصل نمی شود و گاهی باید این سعی و جهد به شکست بینجامد، تا در سیاهی شکست به انتظار کوکب هدایت سر کنیم ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: وقتی فلسفه و تصوف به ایدئولوژی تبدیل می شود و در شمار وسایلی در می آیند که با آن می توان به مقاصد و اغراض مطلوب رسید، تفکر از طریق خود دور می افتد، با تفکر می توان به مقاصد مطلوب رسید اما تفکر را تابع مقاصد نمی توان کرد ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: شان را صرف اصلاح اخلاق نباید دانست، تفکر امری است ورای که مبنای اخلاق می شود ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: اگر معتقد شویم که چاه قیروان و عالم ملک عین غربت و حجاب است و باید از چاه بدر آمد و مجرد شد و آنگاه مجرد را دید، این اعتقاد خود می شود ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: در ، تفکر جایی ندارد و نباید این را با تفکر اشتباه کرد یا آن را یکی از انحاء دانست. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: بمعنی سیر میان حق و است و هیچ عالمی از آن حیث که عالم به تحصلی جدید است به و باطل کاری ندارد بلکه با متابعت از روش و قواعد به بیان درست و یقینی در باب پدیدارهای طبیعت و میپردازد و همواره این پدیدارها را بعنوان کمیت اعتبار میکند. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: بر اساس فلسفه استوار است و همواره مدد از گرفته است تا آنجا که اگر این مدد در جایی قطع شود یا قومی بدون فراهم آوردن مقدمات و اعتنای جدی به فلسفه صرفاً نظر به اقتباس داشته باشد، علمی هم بینظم و پریشان می شود نظر تحقیقی در سیر غرب و تمام اقوام دیگری که قهراً وابستگی به پیدا کرده اند این مدعا را اثبات می کند ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: اگر مسأله صرفاً به نفسانیات طالبان و به میزان هوش و هوشمندی ایشان بستگی داشت از آنجا که هوش و هوشمندی اختصاص به خاص ندارد و در میان هر قومی اشخاص با هوش هستند میبایست علمای بزرگ در میان تمام اقوام باشند که البته نیستند و اگر هستند از قوم خود دور افتاده و در ممالک غربی به اشتغال دارند. غیر از هوش و استعداد نفسانی چیز دیگری باید باشد که در تحصیل علوم ممد و مدد کار شود. گاهی شِکوه میکنند که مؤسسات علمی و صنعتی ممالک قدرتمند و توانگر به انواع وسائل، تحصیل کرده های با استعداد ممالک دیگر را به استخدام خود در می آورند البته مردم کشوری که به علم و عالم نیاز دارند وقتی میبینند هموطنان دانشمندشان در کشور بیگانه میمانند یا آنها را در کشور بیگانه نگاه میدارند در شکوه و شکایت خود محقند؛ ولی شکوه و شکایت چاره مشکل نیست ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: چه شده که برگزیده ترین درس خوانده های کشورتان به وطن باز نمیگردند و در مملکت بیگانه میمانند معمولاً کسانی که به این قبیل مسائل توجه میکنند عوامل و جهات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی را مؤثر در مهاجرت میدانند و البته نادرست هم نمیگویند، اما در بحث از این عوامل و جهات که معمولاً به قصد چاره جویی و یافتن راه حل صورت میگیرد چنان در فرو میروند که اصل مطلب فراموش میشود فی المثل میگویند کشورهای بزرگ با پرداخت مزد بیشتر و تأمین رفاه اهل و فراهم آوردن امکانات ، آنها را می فریبند. اگر تمام سوداگر بودند این گفته درست بود اما دانشمندان حقیقی نمیدانند ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
48.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔸صحبت‌های استاد 🔹و دکتر 👤درباره مرحوم فردید 🎬 در نشست اکران و نقد مستند "تئوریسین خشونت" 📍سرای هنر و اندیشه (سُها) اصفهان 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌
: در هیچ دوره ای از ادوار ، بشر قابلیت این نحوه را نداشته و به همین جهت علمی که با آن بتوان در تصرف کرد بوجود نیامده است. این و ملازم با آن تحقق صورتی از است که در ظهور کرده و میتوان آن را مبنا و مدار عصر جدید دانست و هر جا که این عقل نباشد علم تكنولوژيك هم نیست و اقوام بسته به اینکه در چه درجه و مرتبه ای از این هستند از علم هم به همان اندازه و درجه میتوانند بهره داشته باشند. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: اهل علم( جدید) غیر از وطن آباء و اجدادی وطن دیگری دارند و این جایی است که امکانات علمی فراهم باشد و اگر به جایی بروند که این وسایل و امکانات مهیا نیست احساس غربت میکنند و در آنجا نمیمانند و اگر بمانند از علم رو میگردانند. علم کالایی نیست که بتوان آن را به هر جا صادر کرد تحقق علم شرایط و لوازمی دارد اما نه بدان معنی که اگر شرایط اجتماعی و اقتصادی و سیاسی مهیا شود هم بوجود آید شرایط و لوازم از علم جدا نیست و هر وقت و هر جا که آن شرایط باشد علم نیز هست ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: میتوان گفت: ، ظاهر غربی و روح و روان جدید است و مظهر آنند و قومی که تاریخی متفاوت با تاریخ دارد باید آن را از فلاسفه فرا گیرد و اخذ کند ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
49.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گفتگوی 🔸دکتر 🔹و دکتر ▪️با موضوع نسبت ما با فلسفه اسلامی قسمت اول 📍سرای هنر و اندیشه (سُها) اصفهان ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ‌ ‌ ‌ ‌
45.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گفتگوی 🔸دکتر 🔹و دکتر ▪️با موضوع نسبت ما با فلسفه اسلامی قسمت دوم 📍سرای هنر و اندیشه (سُها) اصفهان ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ‌ ‌ ‌ ‌
47.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گفتگوی 🔸دکتر 🔹و دکتر ▪️با موضوع نسبت ما با فلسفه اسلامی قسمت سوم 📍سرای هنر و اندیشه (سُها) اصفهان ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ‌ ‌ ‌ ‌
37.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گفتگوی 🔸دکتر 🔹و دکتر ▪️با موضوع نسبت ما با فلسفه اسلامی قسمت چهارم 📍سرای هنر و اندیشه (سُها) اصفهان ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: انسان در اصل ذاتش مظهر است، {}زمان باقی پریروز و پس فرداست، {مظهر} باقی امام عصر است، "عصرِ" پریروز و پس فردا. در زمان دیروزی و امروزی و فردائی ، غائب است و در عین و غیاب، حاضر. همین امام عصر پریروز و پس فردای غائبِ حاضر است که در پس فردا "ظاهر" می شود، ظهور پیدا می کند، حضورش با یکی می شود و حال آنکه در حاضر زده، امام زمان حاضر است ولی غائب است در تاریخ، تاریخ، تاریخ امام زمان است به این معنی، تاریخ وجود است و وجود هم ظهور و بطون و این ، زمان باقی پریروز و پس فرداست. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: در دوهزار و پانصد سال حجبی کشیده شده است روی باقی پریروز و پس فردا، این برداشته می شود، این عبارت از " سبحات جلال بدون اشاره" است، این معنایش "محو و صحو معلوم" است. معلوم، حضوری است، این معنایش عبارت از این است که باب# علم که منسد بود - و این علمی که حضوری است... که نسبتش با باقی پریروز و پس فرداست که ما حامل این علم را و اوصیاء اسلام می دانیم - پیدا می کند. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: گمان میکنید که اگر ناگهان چند عالم و فیلسوف و شاعر بزرگ ظهور کنند چه پیش میآید؟ تا وقتی که در قومی قوه و قبول نباشد هر چه بنویسند و بگویند کسی نمیخواند و در گوش نمی گیرد. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: اگر و با و متحقق میشود به مدد نمیتوان به وضع و مقامی که یک در و دارد پی برد و فی المثل توصیف آنچه در صد سال اخیر بر ما گذشته است چیزی را معلوم و روشن نمیکند آنچه تا کنون در باب شرایط و محیط اجتماعی گفته اند بسیار سطحی و گاهی مضحک بوده است. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: بدون غربی متحقق نمیشود و این عقل هنوز در میان ما سرگردان است و در خانه خود مستقر و متمکن نیست. ما به مدد و و میتوانستیم این را از آن خود کنیم مقصودم از «میتوانستیم» اینست که ممکن بود و گرنه اکنون که نتوانسته ایم نمیتوانیم کسی را از این بابت ملامت کنیم ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
‌ ‌ 🎙 گفتگو و متن‌خوانی کتاب 📙 شعر، زبان و اندیشه رهایی ✍🏻 مارتین هایدگر 🗓 شنبه تا چهارشنبه ⏱ ساعت ۱۱:۱۵ تا ۱۲ 📍به صورت مجازی در بستر اسکای‌روم سُها: skyroom.online/ch/sohasima/sohaqom ๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛ 🔸 @varastgi 🔹 @sohaQom 🔸 @soha_sima
: تفتازانی می گوید انسان محکوم به اختیار است یعنی اسمی که انسان مظهرش است این اسم را خودش نمی تواند بیافریند، در ذیل این اسم مخیر به اختیار دو امر است، برگزیدن دو امر است. دوره جدید هم کسانی گفته اند که انسان محکوم به آزادی است. محکومیت، محکومیت به آن اسم است که مظهرش است، آن اسمی که مظهرش است اسم شیطان است بعد ما می گوئیم آزادی! آقا آزادی غربی عین بندگی نفس اماره است و پرستش شیطان و طاغوت، آزادی اصیل اسلامی(انسانی؟) لازمه اش جهاد اصغر و اکبر و مخصوصا جهاد اصغر با حوالت تاریخی شیطانی دیروز و امروز و فردا هست تا وقتی که انسان از شر آزادی شیطانی غربی آزاد شود و به دولت آزادی اصیل انسانی اسلامی نائل، نائل بیاید، خیلی فرق دارند. من تا آنجا که می بینم در مطبوعات و همه جا آزادی را یک امری میدانند که واحد است و از اینکه هر دوری آزادیش غیر آزادی دورهای دیگر است سخنی نیست. حضرت ختمی مرتبت آمد تا آزادی مشرکین را نسخ کند و آزادی اسلام را تاسیس، هر دوره که تاریخ نسخ شد تاریخ دیگری که جایش می گیرد و تاسیس می شود آن وقت اصلا غیر از وقت سایق است، آن وقت نهان می شود وقت دیگری انسان باهاش نسبت پیدا می کند. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi