eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 #یادداشت| حق مشارکت سیاسی از دیدگاه فقهای امامیه 🔹 شاید بتوان یکی از مهم‌ترین موضوعات در امنیت سیاسی شهروندان را این امر دانست که آیا آن‌ها حق مشارکت سیاسی دارند و می‌توانند در امور سیاسی نظام حکومتی‌شان مداخله کنند یا خیر و به چه میزان این مشارکت پذیرفته شده است. 🔹 به عبارت دیگر، چنانچه شهروندان این حق را داشته باشند تا آزادانه، حاکمان جامعه خود را برگزینند و بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم باشند، به گونه‌ای که هیچ قدرت خارجی نتواند اخلالی در حق انتخاب آن‌ها به وجود بیاورد، از این جهت احساس امنیت خواهند کرد و در امنیت سیاسی به سر خواهند برد. 🔹 براساس نظریه‌ای که مشارکت مردم را به عنوان تنها راه کارآمدی حکومت می‌داند (نظریه انتصاب)، حاکمیت حق خداست؛ ولی خداوند این حق خویش را فقط به انبیا و اولیا و در غیبت آن‌ها به منصوبان آن‌ها (منصوبان خاص و عام) واگذارده است و نه به عموم افراد جامعه؛ بنابراین حضور، رأی و مشارکت مردم، تأثیری در مشروعیت حکومت ندارد. گزارش کامل یادداشت: 🌐 yon.ir/AY858 🆔 @vasael_ir
🔸الزامات فرآیند تدوین روانشناسی اسلامی در نشست «روانشناسی اسلامی» تبیین شد؛ 🔹حجت الاسلام ، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم به بررسی دیدگاه‌های چندگانه درباره روانشناسی اسلامی و تبیین نظریه مختار پرداخت و گفت: نفس یک سعه گسترده دارد و از این بابت که موضوعیت نفس برای روانشناسی اسلامی قبول شده است دلایلی دارد که شامل مفهوم شناسی و تعریف نفس است؛ این کلمه در کتاب‌های لغات به ذات و شیء آن اعتنا دارد و دوم جامعیت کاربرد نفس است. 🔹در نگاه تحولی در آیات، روایات و به ویژه قرآن، مراتب متعددی را برای نفس مطرح کرده است و نگاه تحولی و پویا در این مبحث وجود دارد؛ چهارم کارکرد‌های نفس است که شامل عمل می شود مانند کسب و کار و تلاش، البته به جنبه‌های اداراک و شناخت و فهم اشاره دارد. 🔹مکتب روانشناسی اسلامی از جهت مبانی، مسائل، پژوهش‌ها، مدل‌ها و نظریه‌ها و منابع و متون درسی به حداقلی از بلوغ و حد نصاب نائل شده که می‌تواند رسما اعلام وجود کند بنابراین مکتب روانشناسی اسلامی را می‌توان به رسمیت شناخت. در حوزه روش شناسی و نظریه پردازی بر اساس آموزه‌های اسلام نیازمند مطالعات و پژوهش‌های بیشتری هستیم و ما هنوز در این قسمت ضعف‌هایی داریم. 🔹حجت‌الاسلام ، رئیس انجمن روانشناسی اسلامی نیز به بیان گوشه‌ای از پیش نیاز‌ها و چالش‌های اسلامی سازی دانش روانشناسی پرداخت، گفت: مبانی نظریه روانشناسی اسلامی چیست؟ متدلوژی خاص چیست؟ قلمرو تا کجاست؟ 🔹نخستین گام در روانشناسی اسلامی نظریه اسلامی در تدوین روان و نفس است و بحث مبانی نظری و چهار محور همگرایی یا واگرایی موضوع و مسأله در علم و دین، زبان علم و دین، روش پژوهش‌ها در علم و دین و چگونگی انتساب علم به دین جای چکش کاری دارد. 🔹۲۳ سال پیش گروه روانشناسی موسسه امام خمینی (ره) شروع به مطالعه درباره روانشناسی رشد کرده است؛ اینطور نبوده که ما غافل بوده ایم بلکه اولین روانشناسان حوزه، تدوین و تألیف را انجام دادند و استادان دانشگاه در این زمینه به ترجمه اکتفا کردند. 🔹ما در این عرصه ورود کردیم، اما در زمان ورود استادانی مثل آیت االله مصباح گفتند که مواظب باشید دست به عصا جلو بروید چراکه هنوز تکلیف روش شناسی و مبانی نظری مشخص نیست؛ از طرفی همه دانشجویان علوم انسانی و اسلامی و از جمله دانشجویان روانشناسی باید واحد درسی با عنوان مفهوم و قلمرو دین را پشت سر بگذرانند. گزارش کامل نشست: 🌐 yon.ir/y17CB 🆔 @vasael_ir
🔸 نشست تخصصی| مقاومت دستگا‌های دولتی در برابر مدیریت فقهی دکتر اندیشمند استرالیایی مطرح کرد؛ 🔹 بعضی معتقدند که تغییر قوانین تابع شرایط اجتماعی است و این انتقاد را بیان می‌کنند که از آن جایی که فقه اسلامی مبتنی بر قرآن و حدیث و سنت است، با تغییر شرایط تغییر نمی‌کند؛ به عقیده برخی، هرچیزی که در جامعه اتفاق می‌افتد، قانون را بازتاب می‌دهد، ما بیان می‌کنیم که خیلی از قوانین جامعه را شکل می‌دهد. 🔹 در این مورد که فقه اسلامی ثابت است و از مسائل اجتماعی متأثر نمی‌گردد، تئوری انسداد ابواب اجتهاد اهل سنت به اینگونه بیان شده است که پس از بسته شدن ابواب اجتهاد، هر اتفاقی که در جهان رخ دهد، فقه اسلامی نمی‌تواند واکنشی نشان دهد، اما تحقیقات جدید این را می‌گوید که این موضوع بیشتر در مقام حرف بوده است. 🔹 شیعه همواره یک اقلیت تحت ظلم بوده و دستی در حکومت نداشته و حتی آن بخشی از تاریخ که شیعیان توانسته اند حکومت کنند، برای مسائل فقهی ناگریز به استفاده از فقهای اکثریت بوده‌اند. 🔹 لازمه گستردن احکام جدید، عقل گرا بودن است و این چیزی است که در حکومت اسلامی لازم داریم؛ یکی از دلایلی که فقهای اخباری، ایده اسلامی سازی حکومت را جدی نمی‌گیرند، این است که برای گسترش یک حکم فقهی و حکم دیگر، نیاز به استفاده از عقل است. 🌐 yon.ir/SrlYI 🆔 @vasael_ir
🔸محدوده دخالت حکومت در مسأله حجاب در کرسی بررسی شد؛ 🔹 : موضوع این نشست نظر و ابتلای جامعه است و جای امیدواری است که نتیجه این جلسات بازخوردهای خوب اجتماعی باشد و محدود به کتاب‌ها و پژوهش‌ها نشود. 🔹بحث در رابطه با مسئولیت حکومت اسلامی که امروزه در محافل رسانه‌ای و در میان مردم تحت عنوان حجاب اجباری مطرح می‌شود و به گونه‌ای آن را با حکومت و مسئولیت دولت اسلامی گره می‌زنند، از این رو این مسأله همواره از مسائل مهم محافل حقوقی، فقهی و سیاسی و حتی دورهمی‌های خانوادگی افراد هم بوده است، از این جهت بحث مسئولیت حکومت اسلامی امر مهمی است. 🔹 : در ادامه این نشست بیان کرد: به نظر مسأله بسیار مهم و اساسی این است که اگر فردی اصرار بر بی حجابی داشته باشد و از وظیفه شرعی خود نیز آگاه باشد، وظیفه دولت اسلامی در برابر این اصرار چیست؟ 🔹به نظر اصل بحث شما در این بزنگاه است که دولت اسلامی با توجه به مراتب امر به معروف و نهی از منکر و تعزیرات که در فقه اسلامی پیش بینی شده موظف است که در قبال بی حجابی مسئولیت شناسی داشته و اقدام مقتضی را انجام دهد. 🔹 در نقد کتاب «حجاب و حاکمیت» و توضیحات نویسنده آن، بیان داشت: این مسأله یکی از مسائل مهم روز جامعه و نیازمند روش های علمی است، چراکه هجمه‌ها به این سو افزایش یافته و به کانون توجهات بیگانگان تبدیل شده است. 🔹در عین این‌که تلاش‌های فراوانی توسط خانم فلاح و ارزیابان این کتاب انجام شده است، اما مانند کتاب‌های دیگری ممکن است نکاتی فراموش شده باشد، به همین جهت از نکات جزئی تر شروع کرده و برخی نکات و پیشنهادات خود را ارائه می‌دهم. 🌐yon.ir/J5vvW 🆔 @vasael_ir
🔸 | نگاهی بر تحولات فرهنگ شهروندی در بستر فضای مجازی 🔹امروزه فضای مجازی به یکی از اصلی ترین منابع تغذیه اطلاعاتی و مصرف فرهنگی مردم تبدیل شده است. می توان گفت که مهندسی افکار، رفتار و احساسات عمومی در غالب اوقات، در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد. 🔹اگر بخواهیم ارتباطات درستی داشته باشیم و با محیط پیرامونی تفهیم و تفاهم سازگاری را رقم بزنیم، بی شک بایستی با زبان دنیای مجازی آشنایی کافی داشته باشیم. در حال حاضر، یکی از مهمترین دانش هایی که برای عموم مردم توصیه می شود، دانش رسانه و سواد ارتباطات الکترونیکی است. 🔹آیا مردم نسبت به هم با مهربانی و گشاده رویی برخورد می کنند و به قول شاعر«بنی آدم اعضای یکدیگرند»؟ یا اینکه روابط اجتماعی تحت تاثیر جهان موازی که از کانال شبکه های اجتماعی شکل گرفته، دچار گسست و فردگرایی افراطی شده است؟ به طوری که غالبا مردم، از حال هم بی خبرند و همسایه از همسایه و حتی پدر از پسر و شوهر از همسر بی اطلاع می باشد؟ 🔹این قبیل سوالات، ناشی از بحرانی است که یک فرهنگ مدعی و تمامیت خواه، متوجه فرهنگ های رقیب می کند و چالش بین ایدئولوژی ها را ترتیب می دهد. 🔹یافته ها و تحقیقات نظری و میدانی، کارشناسان داخلی و خارجی حاکی از آن است که فرهنگ شهروندی با تمام زیرمجموعه هایش که ذکر شد، در ارتباط با فضای مجازی دچار یک چالش و بحران جدی شده است. گزارش کامل نشست: 🌐 yon.ir/o4n9u 🆔 @vasael_ir
🔸 هجدهمین پیش نشست همایش ملی نقش انقلاب اسلامی در تاسیس 📅 دوشنبه 3 دی ماه 97 ساعت 10:00 🏬 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @vasael_ir
🔸 را باید کاشف دانش شریعت بدانیم 🔹آیت الله علیدوست 🆔 @vasael_ir
🔸معرفی کتاب| خانواده قرآنی؛ ویژگی‌ها و وظایف اعضای آن 🔹 یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های فرهنگی و تربیتی که نسبت به دیگر پایگاه‌ها نقش کلیدی دارد و باید مورد توجه خاص قرار گیرد. کانون مقدس خانواده است که می‌تواند با آراسته شدن به ارزش‌های قرآنی تاثیری شگرف در جامعه و دیگر پایگاه‌های اجتماعی داشته باشد. 🔹 کتاب خانواده قرآنی با هدف تبیین وظایف و ویژگی‌های یک خانواده قرآنی با بهره گیری از متن آیات نورانی قرآن و سخنان گران مایه اهل بیت علیهم السلام به شیفتگان معارف نورانی قرآن تدوین شده است. 🔹 در فلسفه تشکیل خانواده در این بخش کتاب آمده است: کانون خانواده با خلقت آدم ابوالبشر (ع) و همسرش حوا شکل گرفته تا انسان در سایه این کانون به آرامش دست یابد و با ایجاد محبت و مهربانی و کسب عفت و پاکدامنی به تکامل برسد. 🔹خداوند برای بقای نسل بشر و دست یابی انسان‌ها به آثار و فواید ارزشمند تشکیل خانواده، آنان را به این امر تشویق کرده و احکام متناسبی را برای آنان قرار داده است تا با عمل کردن به آن‌ها از برکات تشکیل خانواده بهره مند گردند. 🔹این کتاب 252 صفحه ای به به قلم #عیسی_عیسی_زاده و به همت بوستان کتاب منتشر شده است. 🌐 yon.ir/9Qsnn 🆔 @vasael_ir
🔸گفتمان انقلابی از منظر آیت الله خامنه‌ای در نشستی تخصصی بررسی شد؛ 🔹حجت الاسلام دکتر : با توجه به اینکه ما طبق فرمایشات امام خمینی(ره) داعیه صدور انقلاب اسلامی را داریم پس در مرحله اول باید مولفه‌ها و ویژگی های گفتمان انقلاب اسلامی برای خودمان واضح و مشخص شود تا بتوانیم به صدور آن موفق شویم. 🔹حجت الاسلام ملک زاده: بر خلاف برخی که انقلاب را به معنای بر هم زدن می دانند ایشان انقلاب را به معنای تحول اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی می دانند به گونه ای که به دنبال آن، تحول در جامعه و رشد انسان در همه ابعاد ایجاد شود. 🔹اگر بخواهیم به عوامل، مبانی و عناصر شکل دهنده انقلاب اسلامی از منظر حضرت آیت الله خامنه ای بپردازیم عوامل متعددی در کلام ایشان وجود دارد که می توان به مواردی از قبیل مذهب، مردم، وحدت، صبر و استقامت مردم و رهبری اشاره کرد. 🔹دکتر : عنوانی که شما برای مقاله خود انتخاب کرده اید گفتمان انقلابی است ولی مطالب مقاله پیرامون گفتمان انقلاب اسلامی است. به این بیان که آنچه که در نتیجه گیری نوشته اید و آنچه در خلاصه ارائه داده اید در راستای عنوان مقاله است ولی آنچه که در متن مقاله آمده است ارتباط غیر مستقیم به بحث و عنوان مقاله دارد. 🔹سوال بحث شما دقیقا مشخص نیست چراکه یکبار می گوییم گفتمان انقلاب و یکبار می گوییم گفتمان انقلاب اسلامی، هر چند در برخی موضوعات این دو تداخل دارند ولی در بحث، مولفه هایی جدا از هم دارند. مشکل بعدی شما در این مقاله این است که نسبت این گفتمان با اسناد بالا دستی مثل قانون اساسی و سند چشم انداز و برنامه های توسعه مشخص نیست و علاوه بر این ویژگی های شاخص گفتمان انقلاب اسلامی در این مقاله ذکر نشده است. 🔹حجت الاسلام : با توجه به عنوانی که برای مقاله خود انتخاب کرده اید در متن انتظارات را برآورده نمی کنید و به تعبیری روش گفتمانی را در مقاله خود پیاده نمی کنید. ما در توضیح واژه شناسی با انقلاب کار نداریم بلکه با انقلاب اسلامی کار داریم به همین دلیل باید تأثیر گفتمانی در این حوزه معنا شود. 🆔 @vasael_ir
🔸نگاه فقها به روابط و نظام بین‌الملل سید محمد ساداتی نژاد، رئیس گروه مطالعاتی اسلام و روابط بین الملل وزارت امور خارجه، در نشست وحدت و همگرایی در جهان اسلام از اندیشه تا عمل مطرح کزد: 🔹در فقه روابط بین الملل نگاه فقها به روابط بین‌الملل و نظام بین‌الملل از دیرباز در قالب تقسیم بندی دار الاسلام و دار الکفر مطرح بود و در این قالب، به تنظیم روابط مسلمین با غیر مسلمین پرداخته می‌شد. 🔹تا زمانی که نظام خلافت اسلامی در سرزمین‌های اسلامی حاکم بود، چالشی پیش روی این نگاه فقه روابط بین الملل ایجاد نشده بود، چون تمام جهان اسلام در قالب نظام خلافت متصور بود و دار الاسلام شامل تمامی سرزمین‌های اسلامی با یک حاکمیت واحد و هماهنگ تحت خلافت و در برابر دار الکفر و دار الحرب معنا و مفهوم داشت. 🔹از دوران جدید یعنی شکل گیری نظام ملت ودولت در قرن ۱۷ و به خصوص با فروپاشی خلافت عثمانی و تشکیل کشورهای مختلف اسلامی بر اساس ملیت‌ها و مرزهای مختلف، چالشی پیش روی مفهوم دار الاسلام در فقه روابط بین الملل ایجاد شد. 🔹رهبر معظم انقلاب نیز همان رویکرد امام خمینی(ره) را در فقه روابط بین الملل خود ادامه دادند. ایشان نیز ترویج اختلاف و تفرقه بین مسلمین را جائز نمی‌دانند و بر لزوم اتحاد مسلمانان و گسترش برادری بین مسلمانان تاکید دارند و در موضوع فلسطین نیز همان سیاست را بر می‌گزینند. 🔹توجه جدی ایشان به بحث‌های تقریب و دستور به تأسیس و یا تقویت نهادهای تقریبی مانند مجمع تقریب مذاهب اسلامی و یا تأسیس دانشگاه مذاهب و یا ادیان نیز موید همین نگاه امت گونه و دارالاسلامی به کلیت کشورهای اسلامی است. 🌐 yon.ir/QgERI 🆔 @vasael_ir
🔸 نگاه بسته به فقه، نمی‌تواند مجالی برای تمدن‌سازی ایجاد کند 🔹حجت‌الاسلام در مراسم رونمایی از «یادنامه آیت‌الله واعظ زاده خراسانی» مطرح کرد؛ یکی از مشکلات در مباحث مربوط به فرهنگ، تمدن و علم مرزبندی بین آن‌هاست. اگر بخواهیم تمدن را درک کنیم، باید به عقب بازگشته و تحلیلی از انسان ارائه دهیم. انسان‌ها با یکدیگر در طبیعت زندگی می‌کنند. 🔹تمدن در سایه همکاری اجتماعی پایدار و رو به پیشرفت حاصل می‌شود، هرگونه تعصبات قومی، نژادی، مذهبی و دامن زدن به اختلافات مذهبی، نژادی، قومی و رفتارهای انحصارطلبانه با رویکرد تمدنی سازگار نیست. اگر نگرش‌های مذهبی با تعصب شدید و منازعه‌طلبی زیاد باشد، این قرائت از دین تمدن‌ساز نخواهد بود. 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین : عالمان ما سه بعد مهم داشتند، بعد اول این است که عالمان ما از بعد علمی و دانشی نمونه و سرآمد بودند. دانشمندان و عالمای شیعه به لحاظ دانشی و علمی از مهم‌ترین دانشمندان مشهور تاریخ تمدن بشر چیزی کم نداشتند و تعلمات ایشان در علوم مختلف از دیگر دانشمندان در علوم تجربی کم نبوده است. 🔹بعد دوم جنبه عملی این عالمان بوده که موجب شده هر انسانی در محضر آن‌ها از لحاظ علمی و معنوی بهره ببرد. بعد سوم نیز این است که عالمان ما از هوش، زمان‌آگاهی، تکلیف‌مداری، علم به حوادث زمان و انتخاب برترین وظیفه برخوردار بودند. 🔹دکتر صادق : خراسان خصوصیت اعجاب‌آوری دارد؛ ایران در دنیای اسلام مهد علم شناخته شده و خراسان نیز در ایران بزرگ مهد دانشمندانی چون ابن‌سینا و ابوریحان بیرونی، عارفانی همچون ابوسعید ابوالخیر، جامی و عطار و شاعرانی مانند رودکی، مولوی و خیام است. 🔹این وضعیت در توس پدیدار شد. فردوسی که حماسه‌سرای اول ماست تا شخصیت‌های درجه یک فقهی چون شیخ طوسی و غزالی نیز در خراسان بودند. شیخ طوسی شخصیت اول تاریخ اسلامی ما بعد از ائمه(ع) است، این وضعیت تا دوران معاصر ادامه پیدا کرد. 🔹امروز مشهد به عنوان مرکز توریسم مذهبی شناخته شده است، رونق اقتصادی در مشهد عالی است اما خطی که عالم اهل‌بیت(ع) در تأسیس آن نقش اساسی داشت و سلسله علما و آثار به کجا ختم خواهد شد؟ آیا دانشگاه فردوسی در سطح دانشگاه‌های ایران می‌درخشد یا نه؟ آیا بزرگترین جشنواره‌های ادبی و هنری در جوار امام رضا(ع) برگزار خواهد شد؟ 🌐 yon.ir/euUTs 🆔 @vasael_ir