فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸موشن گرافیک اقتصاد اسلامی
🆔 @vasael_ir
🔸گزارش مقاله| مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان از دیدگاه امام خمینی(ره)
🔹از دیدگاه امام (ره) زن و مرد از لحاظ حقوق انسانی و اجتماعی مساوی هستند و در صورت رعایت موازین اسلامی از جانب همه هیچ مانعی برای مشارکت سیاسی زنان وجود ندارد بلکه دخالت در سرنوشت خود حق زنان است و در شرایط فعلی حضور آنان درصحنههای سیاسی نه تنها حق، بلکه تکلیف آنان است.
🔹به این ترتیب برخورداری از تحصیلات و شغل مناسب در کنار عامل مذهب و در پیوند با ارتقا سایر شاخصها در کنار رفع موانع حقوقی و ساختاری باعث یک تحول اساسی در وضعیت مشارکت سیاسی زنان در ایران شده است هرچند در سطوح بالای مدیریتی کشور هنوز جای زنان مدیر این مرز و بوم خالی است.
🔹بر این اساس در این مقاله سعی شده است تا به طور کامل به نقش و مشارکت سیاسی و اجتماعی زن از دیدگاه اسلام و اندیشه امام خمینی (ره) مورد بررسی قرار گیرد.
🔹این مقاله به همت سيد روح االله زماني امام جمعه شهرستان بدره، صياد محمدی، كارشناس ارشد علوم سياسي، مدرس و سرپرست دانشگاه پيام نور استان ايلام واحد بدره، فاطمه فاضلی نسب طلبه علوم حوزوي حوزه جوادالائمه (ع) آبدانان، بهمن فاضلي نسب عضو هيئت علمي پژوهشكده زيست فناوري كشاورزي دانشگاه زابل نوشته شده است.
🌐 yon.ir/RzaTH
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹طبیق احکام مسافر با مسأله گردشگری (آیت الله سیفی مازندارنی)
🌐 yon.ir/oDoyR
🔹دیدگاههای مختلف در حکم اعمال قدرت از سوی ناهی منکر (آیت الله شبزندهدار)
🌐 yon.ir/AwcWb
🔹تأثیر نظافت شهر بر معنویت جامعه (آیت الله اراکی)
🌐 yon.ir/VHzSO
🔹بررسی تطورات فقه در بستر زمان (آیت الله اعرافی)
🌐 yon.ir/6rYpt
🔹مقصود اصلی از مضاربه کسب سود است (حجت الاسلام ملکی ابرده)
🌐 yon.ir/s84mr
🔹وجوب جلب نظر مولا حتی در موارد مشکوک (حجت الاسلام رضائیان)
🌐 yon.ir/UORwP
🆔 @vasael_ir
🔸یادداشت| فرهنگ شهروندی و فضای مجازی
🔹علاوه بر سرعت تغییرات که از ویژگی های دنیای مدرن می باشد، جنس تغییرات نیز به گونه ای است که به لحاظ عقیدتی و عملی هیچ قطعیتی را به جا نگذاشته اند و بولدوزر پست مدرن، تمامی ثابتات فکری و عملی را به بوته نقد و تغییر کشیده است.
🔹همین سرعت تغییرات و ارتباطات گسترده باعث اتفاقات دیگری نیز شده که از آن جمله می توان به فردگرایی افراطی انسانها اشاره کرد.
🔹مردم در کلبه های دیجیتالی زندگی می کنند و حداقل ارتباط را با فضای خارج می خواهند و می توانند داشته باشند.
🔹اگر فرد بخواهد تمامی محرک های موجود در شهر را درک کند، فلج می شود. از این رو سطحی از خودخواهی و بی تفاوتی نسبت به دیگران در واکنش به شرایط زندگی شهری از نظر او ضروری است.
📝 علیرضا محمدلو
🌐 yon.ir/N0IhH
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تاثیر فضای مجازی بر روابط خانوادگی
#فیلم
🆔 @vasael_ir
🔸گزارش| نظاممندی فقه شیعه از ضروریات مذهب است
آیت الله #سیفی_مازندرانی در نشست«ظرفیتشناسی علم اصول در استنباط احکام مسائل مستحدثه»:
🔹شکی نیست که فقه شیعه نظاممند است و وقتی این همه قواعد فقهی وجود دارد که همه باهم مرتبط اند نشان از نظاممند بودن فقه دارد.
🔹ما پس از هشت جلد تألیف تازه توانستهایم قواعد عمومی، قواعد سیاسی، قواعد معاملی، قواعد جزائی و قضائی را بررسی کنیم و هنوز بسیاری از این قواعد را نرسیدهایم که بحث کنیم، این به معنای نظاممند بودن فقه است.
🔹اگر امام معصوم فرمودهاند «علینا القاء الاصول و علیکم التفریع»، ناظر به نظاممند بودن فقه است و الّا تفریع امکان نداشت چون تفریع به معنای استنباط است.
🔹استنباط در اصولی که به هم مرتبط نیستند و نظاممند نیستند امکان ندارد و میتوان گفت از ضروریات مذهب ما این است که فقه ما نظاممند است.
#مستحدثه
🌐 yon.ir/duXu7
🆔 @vasael_ir
🔸تنها فقه اکبر میتواند محل نزاع #فقه_النظام باشد
حجت الاسلام والمسلمین #میرمعزی معاون پژوهش حوزه علمیه در نشست علمی«فقه و نظام»:
🔹فقه به معنای استنباط احکام قابل اضافه به نظام نیست، ما به دنبال استنباط نظام اسلامی از ادله هستیم که جزئی از آن ادله، ادله فقیه به معنای فقه اصغر است.
🔹بنابراین باید از فقه، اخلاق، ادله بیان کننده مبانی و از تمام معارف و آموزههای اسلامی استفاده کنیم تا بتوانیم نظام اقتصادی اسلام را با این مفهوم استنباط کنیم.
🔹اساسا دعوای فقه نظام به معنای فقه اصغر، دعوای درست نیست، اما به معنای فقه اکبر دعوای درستی بوده و فقه در این معنا میتواند اضافه به نظام شود.
🔹به منظور استنباط نظام بانکی اسلامی، غیر از احکام فقهی، بایستی بحث مبانی ارزشها و اهداف نیز دیده شود.
🔹اگر ما فقط با فقه اصغر خود عقودی را مطرح کنیم، این عقود جای آن عقود را میگیرند اما از جهت کارکرد چیزی که درست میکنیم، منجر به تمرکز ثروت به دست عدهای خاص شود، قطعا اسلامی نخواهد بود، هرچند با فقه ما جور درآید.
#مبانی
🌐 yon.ir/zS3Ea
🆔 @vasael_ir
🔸یادداشت| کارویژههای متفاوت و متنوع #احزاب
🔹توسعه سیاسی یکی از مسائلی است که امروزه در کشور ما مطرح است و یکی از مولفه های اساسی توسعه سیاسی احزاب هستند که با کارکردهای خود به حفظ و تثبیت نظام سیاسی کمک می کنند.
🔹با وجود سابقه نسبتا طولانی احزاب در ایران روند توسعه سیاسی در ایران ناکام مانده است و احزاب نتوانستند کارکردهای خود را به خوبی انجام دهند و این امر یکی از موانع موثر در وقوع توسعه سیاسی در ایران بوده است.
🔹برای نیل به توسعه سیاسی در ایران وجود احزاب سیاسی سازمان یافته و نیرومند لازم و ضروری می نماید و همپای توسعه سیاسی باید احزاب هم توسعه یابند و توسعه سیاسی بدون احزاب قابل تصور و امکان پذیر نیست.
📝 کاظم محدثی
#سیاست
🌐 yon.ir/76Cs7
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
حجت الاسلام سید نقی موسوی، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹تربیت اعتقادی به عنوان فعلی از افعال مربیان اعم از خانواده و حکومت است که جهت اثبات آن استدلالاتی وجود دارد: تمسک به آیه ۶سوره تحریم: "قوا انفسکم و اهلیکم نارا ..."
بیان نکات آیه:
🔹دلالت بر تربیت اعتقادی ابراز مصادیق است و پیشگیری از نار به واسطه موجبات آتش است.
🔹"اهلیکم" متعلق موضوع است؛ اهل، ناظر به افراد و اعضایی است که در یک واحد اجتماعی زندگی میکنند. اما در اینجا به علت وجود مشترکات لفظیه اکتفا به قدر متیقن نموده و تنها اولاد را شامل میگردد.
🔹صنف اقدامات وقایهای از صنف اقدامات پیشگیرانه است نه درمانگرایانه.
🔹سن آغاز وقایه از بدو تولد تا هنگام مرگ است؛ البته این وقایه طبق قاعده "کل موضوع بحسبه" در مورد فرزند ۲ساله با فرزندی که استاد دانشگاه است متفاوت است.
🔹با توجه به مناسبات حکم و موضوع و قرائنی که در مورد اختیار انسان داریم، مراد از آیه این است که دایره اعمال متربّی را محدود نمیکند و تنها وظیفه مربّی امر و نهی است.
🆔 @vasael_ir
📸 امنیت در مکتب اسلام
🔸برشی از کتاب «امنیت، اجتماع، امنیت اجتماعی» اثر دکتر افشار
#پاراکتاب
🆔 @vasael_ir
🔸یادداشت| درآمدی بر اهمیت فرهنگ اقتصادی
🔹یکی از عناصر اصلی در مقاومسازی اقتصاد، پتانسیل لازم در فرهنگ برای ثروت نامحدود است؛ زیرا این امر مبتنی بر عقاید و نگرشهاست نه مبتنی بر منابع و ثروتهای طبیعی و کمیاب که بسیاری کشورها حائز آن هستند ولی فقیر هم هستند.
🔹اگر ملتی بخواهد از فقر به رفاه نسبی تغییر وضعیت دهد باید بداند این تغییر بسیار سخت حاصل شده و نیازمند توانایی و ظرفیت سازی عظیم درونی و آنگاه بیرونی است.
🔹همچنین به صورت مستمر جامعه باید خود را تحلیل و در این اصلاح گری اصرار و تأکید ورزد زیرا پایه و اصل پیشرفت هر جامعه ای خود اصلاح گری آن است.
🔹آنچه فرهنگها را غنی و واکسینه میکند همین خود اصلاح گری است.
🔹توجه بیش از حد به منابع طبیعی و نیز برخورداری خیالی از نیروی کار ارزان و مبهوت شدن به مزیتهای جغرافیایی از عوامل مهم نداری و فقر هر ملتی است.
📝 امید ایزانلو
#اقتصاد
🌐 yon.ir/B1O4Y
🆔 @vasael_ir
🔸فقه فضای مجازی
حجت الاسلام والمسلمین #ملک_زاده، در درس خارج فقه #نظامهای_اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹فقیه بر اساس استدلال و خبر متیقن و موثق فتوی میدهد و بر اساس جوسازی و اخبار غیرموثق نمیتوان اظهار نظر کرد.
🔹مبتنی بر شناختی که تاکنون نسبت به ارزهای رمز پایه حاصل شده است خرید، فروش یا استفاده از این ارزها فی حد نفسه منع شرعی ندارد و اگر منعی برای آن متصور باشد به لحاظ مضرات و آثار سوء متنابه اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و ... خواهد بود. بحث ما منحصرا بر بیت کوین نیست بلکه منباب مثال از بیت کوین نامبرده شده است.
🔹آیا معاملات ارزهای رمزپایه، مانع عدم وجود شرایط متعاقدین به نحو علم اجمالی باعث بطلان همه معاملات نمیشود؟
🔹به نحو علم اجمالی میدانیم عدهای ممکن است شرایط را نداشته باشند. اما عادتاً و معمولاً بچه نابالغ و مجنون و سفیه نمیتواند این کار را انجام بدهد. در مورد مفلس، مگر چند مورد مفلس در کل معاملات داریم و شبهه غیر محصوره است و این مقدار ضربه نمیزند. مگر اینکه علیالفرض بگوییم اکثرا اینگونه است.
🔹آیا با توجه به دو آیه «و لن یجعل الله الکافرین علی المؤمنین سبیلاً»(نساء/141) و «و لا ترکنوا علی الذین ظلموا»(هود/113) فعالیت در شبکه ارزهای دیجیتال موجب تسلط کفار و یا محور قرار دادن تصمیمات کفار بر امور مالی مسلمین نمیشود؟
🔹قاعده نفی سبیل بدین معناست که راه تسلط و سروری فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... کفار بر مسلمین سلب شود و بر اساس این قاعده هرگونه رابطه شخصی، اجتماعی، حکومی و ... که موجب تسلط کفار شود شرعاً جایز نیست. اما فی ما نحن فیه این سؤال در حقیقت سؤال از مصداق و موضوع است نه حکم. توسل به عام (نفی سبیل) در شبهه مصداقیه ممکن نیست.
🔹برفرض اینکه بر ما محرز شد این کار باعث تسلط کفار است، فعالیت در این شبکهها جایز نیست و فقه الحکومی به میان میآید که حکومت وظیفه دارد ورود کند. کما اینکه تمام شریان اقتصادی ما اکنون در دست دلار است و بر ما فشار میآورند. این استیلا هم باید برداشته شود. اما من باب ضرورت از آن استفاده میکنیم.
🆔 @vasael_ir
🔸معرفی کتاب| #تبلیغات_دینی در حکومت دینی
🔹یکی از وظایف مهم و اساسی حکومت دینی حفظ ارزشهای اسلامی و ترویج آن است. اساساً ترویج دین بدون تبلیغ آن امکان پذیر نیست.
🔹حکومت دینی حکومتی است که مرجعیت همه جانبه دین را در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی هنری، در ادامه جامعه پذیرفته است، نظامی است دین مدار که حاکمیت در آن بر اساس قانون الهی است.
🔹این نظام خود را موظف میداند که در تمام مراحل حکومتی، سیاست گذاری، قانون گذاری، دستورات دینی را در نظر بگیرد و احکام خدا را به طور تام و کامل رعایت کند.
🔹کتاب «تبلیغات دینی در حکومت اسلامی» تحقیقی است برای اثبات این موضوع که بر حکومت دینی لازم است حتماً باید متولی امر تبلیغ و تعلیم دین به طور مستقیم و غیر مستیم باشد راهها و شیوههای مناسبی را برای پیش برد این هدف اتخاذ کند.
🔹این کتاب 440 صفحه ای به همت #اکبر_اسد_علی_زاده در پنج بخش به همت مرکز مطالعات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان منتشر شده است.
🌐 yon.ir/MyJcH
🆔 @vasael_ir
🔸گزارش| فقه حکومتی؛ متکفل اداره انواع نظامات
حجت الاسلام #ایزدهی در کرسی«غایات و کارویژههای فقه سیاسی بر اساس دیدگاههای آیت الله خامنهای» :
🔹دانش فقه سیاسی یکی از جوانترین دانشها در علم فقه است هر چند مباحث فقه سیاسی در گذشته بسیار دور نیز مطرح بوده ولی چون نظام اسلامی در آن زمان وجود نداشت مباحث به صورت انتزاعی مطرح شده لکن امروز با توجه به تأسیس جمهور اسلامی ایران به این موضوع بیشتر پرداخته شده است.
🔹مراد بنده در این مقاله از فقه سیاسی، یک فقه مضاف است که در مجموعه گستره فقه قرار دارد و به بخشی از فقه که مسئله آن سیاست است میپردازد. در این فقه قدرت حاکمیت و ... مطرح میشود اما باید توجه داشت که گاهی ما از قدرت و حاکمیت در خارج از حاکمیّت صحبت میکنیم، در این صورت رابطه من با کسی که حکم میدهد، رابطه مکلّف و مرجع تقلید است طبیعتاً در این رابطه وقتی که از مرجع پرسیده میشود که نظام مالیاتی من چگونه است، جواب میشنوم که شما اگر خمس مالت را بدهی مالت پاک است؛ در امثال این احکام، نوع مسئله حکومتی است ولی چون نگاه خارج از حکومت است جوابی که صادر میشود دخیل در حاکمیت نیست.
🔹نکته دوم این است که ما در طول تاریخ، فقهمان در پاسخ به سؤالات مراجعین شکل گرفته است و چون در طول این هزار و اندی جامعه متمرکز و حکومت شیعه وجود نداشت، اگر هم مسئله سیاسی مطرح میشد به شکل شخصی و فردی بود مثلاً شخصی سؤال میپرسید که وظیفه من نسبت به ورود یا دخالت در فلان حکومت چیست؟
🔹نکتهای که خودم هم به آن واقف هستم این است که کارویژههایی که در این مقاله عنوان شدهاند ممکن است که قابل ارجاع به هم باشند و باهم تلاقی داشته باشند این نکته را خودم اذعان دارم ولی چون فرض بنده دستهبندی مناسبی بوده که از حیث سعه و ضیق و اطلاق و تقیید با یکدیگر متفاوتاند لذا تداخل و تلاقی در این روش امکان دارد.
🔹برخی در قبال این دیدگاه تلقّیشان این است که فقه ولو اینکه تأمل بشر در وحی است، ولی یک مقوله بشری نیست و تا نتوان شرع را به شارع نسبت داد فایدهای ندارد و اگر حقوق به شارع نسبت پیدا نکند نمیتواند ما را به سعادت معنوی برساند که غایتِ خلقت بشر است.
🔹من در جامعهای که نظام حقوقی آن را اداره میکند که غایت آن، انتظام زندگی مادّی بشر است، نمیتوانم به سعادت که غایت خلقت است، برسم.
#مکتب_دفاعی
🌐 yon.ir/eHSVM
🆔 @vasael_ir
🔸حجت الاسلام و المسلمین عابدی: علمای زمان صفویه بیشتر از حالا در باب #فقه_حکومتی کار می کردند.
#عکس_نوشت
🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی #روانشناسی_اسلامی برگزار شد
چهارمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوعچالشهای پیشروی اسلامیسازی دانش روانشناسی با حضور آیت الله غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه ۲۹ آذر در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
🔹 #حجت_الاسلام_مسعود_آذربایجانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم در این نشست گفت: در یک دیدگاه محوریت به روح داده شده است که در این صورت جامعیت لازم را ندارد.
🔹وی محور دوم روانشناسی اسلامی را فطرت دانست و بیان داشت: این گروه فطرت را بنیان روانشناسی اسلامی ذکر کرده اند. این دیدگاه بیشتر قابل قبول است، اما دارای دو اشکال است که فطرت به صورت اصلی و اساسی شامل رفتارهای اکتسابی نمیشود و رفتارهایی است که با انسان به دنیا میآید. اشکال دیگر درباه این دیدگاه این است که در مورد فطرت بیشتر به جنبههای مثبت انسان توجه شده است و غریزه، شهوت، هوی و هوس را شامل نمیشود.
🔹حجتالاسلام عباسعلی شاملی، رئیس انجمن روانشناسی اسلامی، به بیان گوشهای از پیش نیازها و چالشهای اسلامی سازی دانش روانشناسی پرداخت، گفت: ما در فرآیند روانشناسی اسلامی هنوز حرفهایی برای گفتن داریم و درباره آن اموری که فکر میکنیم از آنها عبور شده است به لحاظ علمی قابل عرضه جهانی نیست.
🔹 همگرایی یا واگرایی موضوع و مسأله در علم و دین، زبان علم و دین، روش پژوهشها در علم و دین و چگونگی انتساب علم به دین در این مسیر حائز اهمیت است.
#مبانی
🌐 yon.ir/aWC7b
🆔 @vasael_ir
🔸پاسخگویی به چالشهای حقوقی زنان؛ معیاری مهم در سنجش کارآمدی فقه
در نشست #چالشهای_حقوق_زنان_در_فقه مطرح شد؛
🔹 #شیخ_الاسلامی در این نشست با موضوع«درآمدی به حقوق زنان از منظر فقه و حقوق جدید، تعارضات و تقارنات» به ارائه نظرات خود پرداخت، گفت: فقه و حقوق را باید به یکدیگر نزدیک کرد و نزدیک کردن فقه و حقوق به این معنی است که حقوقدانان و فقها در مقابل یکدیگر کوتاه بیایند تا ما بتوانیم از پتانسیل هر دو رشته استفاده کنیم البته برخی معتقدند که ریشههای حقوق مدرن در فقه است و حتی علمای حقوق مدرن اذعان دارند که ریشههای حقوق در قواعد کلیسا است.
🔹فقه و شرع ظرفیتهایی دارد که اگر نتوانیم از آنها استفاده کنیم جامعه را محدود کرده ایم؛ باید فقه و حقوق را به یکدیگر پیوند زد. از طرفی این دو در حوزه عمومی و خصوصی تفاوتهایی دارند چراکه در فقه خیلی از مسائل در حوزه خصوصی مطرح میشود مانند قصاص که حوزه عمومی نیست، همچنین رابطه کارگر و کارفرما که نباید در آن مداخله کرد، ازدواج و خانواده و معاملات که همه فقه خصوصی هستند و وارد حوزه عمومی میشوند.
🔹#حجت_الاسلام_شفیعی با موضوع «نگاه انتقادی به رویکرد فقه سنتی در حقوق زنان» پرداخت و اظهار داشت: نقد فقه، نقد فقیهان نیست و عظمت آنها را مورد خدشه قرار نخواهد داد.
🔹زنان به عنوان نیمی از جامعه در طول تاریخ از کمترین حقوق انسانی و اجتماعی برخوردار بوده اند و همیشه در سایه حقوقی مردان حضوری بسیار کمرنگ در جوامع و فعالیتهای اجتماعی داشته اند این حضور در سایه اگر در جامعه قدیم چالش برانگیز نبود. چراکه زنان حاضر به پذیرش هزینههای آن بودند، اما در جهان امروز اینگونه نیست و چالشهای آنان فراوان و پرهزینه است و به راحتی نمیتوان از آنها گذشت بنابراین نیاز است تا درباره آنان اتخاذ موضع کرد.
🔹 #حجت_الاسلام_مهریزی، موضوع «فقه زنان، چالشها وراه حل ها» را بررسی کرد و گفت: توجه به پشت صحنه آرای فقیهان درباره تفاوتهای فقهی زن و مرد دارای اهمیت است؛ نگاه معرفتی به زنان در گذشته بحث تبعیض جنسیتی را القاء میکند و با این نگاه قدرت تعامل و گفتوگو از دست میرود.
#فرهنگ
🌐 yon.ir/wlUIK
🆔 @vasael_ir
🔸معرفی کتاب| #مبانی_بخش_عمومی_در_اقتصاد_اسلامی
🔹 تاریخچه تئوریهای علمی بخش عمومی، بیانگر چالش ریشهدار درباره تعیین اهداف و وظایف دولت و مکانیزم تحقق آنها است. گروهی مانند هایک، دولت حداقل را مطرح و دخالت آن را در حوزه اقتصاد برنمیتابند. در مقابل گروهی با تفکرات سوسیالیستی، دولت حداکثر را پیشنهاد میکنند
🔹 بیشک ناکارآمدی این دو نگرش افراطی در تجربه عملی زمینهساز پیدایش نظریات اعتدالگرایانه در این ساحت بوده است. از منظر اسلام، حاکمیت اهداف و وظایف اقتصادی را برعهده دارد. برهمین اساس دولت اسلامی با رویکرد دولتهای مطرح در تئوریهای کلاسیک و نئوکلاسیک تفاوت ماهوی دارد.
🔹 در قسمتی از این کتاب آمده است: بی شک علم اقتصاد از یک سو انگیزه ها و رفتار افراد و جوامع را بررسی می کند و از سوی دیگر به ارزیابی تخصیص منابع به صورت بهینه و کارا می پردازد. شکست بازار در تخصیص بهینه منابع در مواردی دخالت دولت را در این موارد ضروری مای سازد و در نتیجه، تحلیل و تفسیر جایگاه دولت در اقتصاد، یکی از بخش های مهم و تاثیرگذار این علم به شمار می آید.
🔹این کتاب 128 صفحه ای به به قلم #حسن_آقا_نظری و به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.
🌐 yon.ir/9Qsnn
🆔 @vasael_ir
🔸نظارت فقهی پیشینی؛ روشی ابداعی در نظام حقوقی ایران
در نشست «نقش فقه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» تبیین شد؛
🔹حجت الاسلام #پیوندی در ضمن بحث از سابقه نقش فقه در فرآیند قانون گذاری در نظام حقوقی ایران گفت: این مسئله در اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه پیش بینی شده است. بر اساس این اصل، پنج تن از علما باید قوانین مصوب مجلس را با موازین شرعی تطبیق میدادند. این اصل به قانون طراز اول معروف است. آنچه قابل توجه است، این است که اصل طراز هیچ گاه در مرحله اجرا عملی نشد.
🔹 شورای نگهبان مسئول نظارت بر مصوبات شورای نگهبان است اما در اینکه ملاک و معیار تفسیرشان چیست، دیدگاههای مختلفی وجود دارد. برخی میگویند نظر ولی فقیه باید ملاک باشد؛ بعضی میگویند معیار نظر مشهور فقها است و برخی نیز میگویند باید بر اساس اجتهاد خودشان نظارت کنند.
🔹 باید بحث را مبناییتر بیان کرد که اساسا اسلامیت مقررات حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس نظر ولی فقیه است؟ و باید ولی فقیه از طریق شورای نگهبان بر مصوبات نظارت کند؛ این یک برداشت است و برداشت دیگر این است که شورای نگهبان باید نظر مشهور فقهای امامیه را مد نظر قرار دهد.
🔹 حجت الاسلام دکتر #محمدی_جورکویه به موضوع نقش فقه پس از فرآیند قانون گذاری پرداخت و گفت: مطابق اصل ۱۶۷ قانون اساسی چنانچه حکم دعوا در قوانین مدونه یافت نشد، قاضی موظف است بر اساس منابع معتبر اسلامی یا فتاوای معتبر حکم قضیه را صادر کند. اصل ۱۶۷ یکی از ابتکارات قانون اساسی پس از انقلاب اسلامی است که در مقررات ایران سابقه ندارد.
🔹علی رغم تمام تلاشهایی که قانون گذار برای رعایت شرایط قانون نویسی انجام میدهد، اموری مثل جهل و یا غفلت قانون گذار وجود دارد که ما را نیازمند به تفسیر میکند. بر همین اساس است که در تمام نظامهای حقوقی، تفسیر حقوقی وجود دارد و همچنین در کنار منابع اصلی قانون، منابع مکمل نظیر عرف و رویه قضایی به وجود آمده است.
#حقوق
🌐 yon.ir/ogE0v
🆔 @vasael_ir