eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سفرهای تمدن‌ساز در بیان آیت الله میرباقری #صوت 🆔 @vasael_ir
به اطلاع مخاطبین کانال می رسانیم جلسه مبانی تحلیل سیاسی که قرار بود فردا تشکیل شود، لغو شده و برقرار نمی شود. 🆔 @vasael_ir
🔸غفلت از انسان‌شناسی دینی در تدوین الگوی اسلامی پیشرفت کرسی علمی ـ ترویجی تفاوت انسان‌ها در انسان‌شناسی دینی/ بخش اول 🔹دکتر : بحث انسان‌شناسی دینی یکی از مهم‌ترین دانش‌های الهی و بشری است که در حوزه معارف دینی کاربرد دارد و به نوعی انسان‌شناسی از مهم‌ترین دانش‌های زیربنایی در علوم انسانی است که در شاخه‌های اخلاقی و دینی و فلسفی کاربرد دارد و انسان‌شناسی دینی در همه این گرایش‌ها کاربرد دارد. 🔹 حجت الاسلام : بنده یک توضیح اجمالی عرض کنم در رابطه با بحث انسان‌شناسی دینی که دوستان مستحضر هستند، این علم شاخه‌ای از علم کلام است که تقریباً قبل از انقلاب اسلامی توسط بعضی از بزرگان استارتش زده شد و به شکل برجسته‌ای نیز مطرح شد. 🔹تألیفاتی مثل کتب شهید مطهری از جمله انسان در قرآن انجام شد و بعد از انقلاب احساس بیشتری شد که این شاخه از علم کلام باید برجسته شود و تحقیقات مختلفی نوشته شد که دکتر گرامی هم در این زمینه کارهایی انجام داده‌اند و این نشان دهنده این است که ما نیاز داریم به این علم یک توجه ویژه‌ای داشته باشیم. 🔹نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در انسان‌شناسی دینی کم پرداختن به بحث تفاوت‌ها نتیجه بحث را مخدوش و اعتبار آن را کم می‌کند. تا تفاوت‌ها لحاظ نشود نمی‌شود احکام کلی بر همه انسان‌ها صادر شود پس در انسان‌شناسی دینی یکی از بحث‌های مهم این است که تفاوت‌ها دیده شود و لحاظ شود و به فطرت اکتفا نشود. متن کامل گزارش: 🌐vasael.ir/0003GE 🆔 @vasael_ir
🔸نسبت سنجی تفکر دینی و دولت مدرن در موسسه فهیم بررسی شد؛ 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین #فیرحی : امروز در جامعه ما رابطه دین و دولت در یک منگنه قرار گرفته و گفته‌اند که دولت‌ها یا سکولار و یا دینی هستند و شکل سومی هم ندارد و، چون سکولاریسم بد است، بحث ضرورتاً سراغ دولت دینی می‌رود و انتخابی هم غیر از آن وجود ندارد. 🔹چنین دوگانه‌ای در تاریخ نبوده و تنها دو مورد استثناء رخ داده است، یکبار این وضعیت در دولت میانه رخ داده و دولت پاپی شکل گرفت و اخیراً هم در کشور ما دولت دینی رخ داد وگرنه دولت‌ها نه سکولار و نه دینی بودند؛ زیرا اساساً این تقسیم هیچ وقت نبود و در کشور ما هم از دوره پهلوی دوم وارد جامعه شد. 🔹سکولاریسم ایدئولوژی است که نه تنها بر جدایی دین و دولت تأکید دارد بلکه نسبت به نماد‌های مذهبی هم به شرط لا است؛ این ایدئولوژی مدت کوتاهی در فرانسه بود و مدتی هم در ترکیه آتاتورک بود یا در زمان رضاشاه به صورت موردی در بحث حجاب این سکولاریسم وجود داشت؛ یعنی سکولاریسم با مفهوم ستیز دوره محدودی در تاریخ دارد؛ حتی در حزب کمونیست چین این کشور نسبت به مذهب کنفوسیوس ضدیت ندارد با اینکه خودش کمونیست است. #سیاست گزارش کامل #نشست : 🌐vasael.ir/0003GE 🆔 @vasael_ir
🔸پیش‌نشست کنفرانس تربیت دینی در ادیان ابراهیمی با حضور پژوهشگران خارجی و داخلی و نماینده پاپ برگزار شد؛ 🔹دومین پیش نشست کنفرانس تربیت دینی در ادیان ابراهیمی با عنوان «نظام تربیت دینی در دانشگاه‌ها و حوزه علمیه» با حضور اندیشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی ۱۹ دی ماه در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد. 🔹 معاون علمی آستان قدس رضوی: این نشست‌ها با توجه به انتقال تجربیات و تعامل از جهت شناخت فضای بین الملل برای طرفین مفید و سودمند خواهد بود. 🔹پیام امام رضا (ع) محلی و منطقه‌ای نیست بلکه برگفته از قرآن، سراسری، جهانی و دائمی است، در واقع این فرصت هم اندیشی، زمینه‌ای مناسب برای پیام رسانی و بستری برای اشاعه و معرفی حق اسلام در جهان باشد. 🔹در حال حاضر تلاش‌های گسترده مخربی برای انحراف دین و در نهایت عدم انتشار دین و معارف الهی در جهان وجود دارد؛ ما باید تلاش کنیم تا فرصت‌های مناسب را رقم بزنیم. گروه‌ها و ملت‌هایی می‌توانند در دنیا سرآمد باشند که یا خلق فرصت کنند و یا از فرصت‌های موجود به نحو مطلوب استفاده کنند که می‌توان از این فرصت به نفع بشریت و انسانیت برای تحکیم ارزش‌های الهی بهره برد. 🌐vasael.ir/0003GI 🆔 @vasael_ir
🔸نقد و بررسی کتاب «حقوق کیفری در قرآن» 🔹حجت الاسلام : بحث اساسی که در یک جمله می توان مطرح کرد، این است که ما معتقدیم مبنای حقوق یعنی نیروی پنهان الزام آور حقوق، اراده حکیمانه شارع است و این مطلب در مبانی و منابع فلسفه حقوق اثبات شده است. 🔹اینکه ما ملتزم به انجام نص و متعبد به آن هستیم، سبب نمی شود که ما به دنبال توجیه عقلانی احکام به ویژه احکام غیر عبادی نباشیم. بیان حکمت ها و توجیهات عقلانی، کاری است که ائمه (ع) به ما یاد داده اند و ما در کتاب «حقوق کیفری در قرآن» به دنبال این بودیم که این حکمت ها کشف و به شبهات در این زمینه پاسخ داده شود که البته انجام این کار بر مبنا و محوریت قرآن کریم است. 🔹دکتر : این کتاب محاسنی دارد که نمی شود از آن گذشت، از جمله تتبع بسیار خوبی که در بحث وجود دارد و کتاب ها و مقاله های مختلف و زیادی که در نگارش این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین محوریت بحث که بررسی و نقد شبهات است و فصل بندی منطقی و منظم این کتاب، مورد تحسین است. 🔹حجت الاسلام : این کتاب از جهاتی مورد تحسین است، مثل اینکه در عین فنی بودن بیان، بسیار سلیس و روان است. همچنین، تطور زیادی که در این کتاب صورت گرفته است بسیار تحسین بر انگیز است و کتابی که در آن به بیش از سیصد منبع رجوع شده باشد، قطعا مفید است. و در آخر یکی از مهم ترین محاسن این کتاب، به روز بودن آن است گرچه در این زمینه جای کار بسیار است. گزارش کامل: 🌐 vasael.ir/0003GS 🆔 @vasael_ir
🔸سبک زندگی؛ انعکاس مرتب و نظام وار اخلاق و فقه در زندگی 🔹 آداب اسلامی نماد ظاهری اسلام است و هر نمادی علاوه بر اینکه معنا و مفهوم خود را می‌نمایاند، درجه حضور و حیات آن معنی را در جامعه بیان می‌کند. 🔹التزام مسلمانان به احکام و آداب شرعی، اعلام حضور اسلام و حیات آن در جامعه و نیز توسعه دهنده فکر و ایده و فرهنگ اسلامی خصوصاً برای نسل های آینده است. 🔹نماز یک مسلمان و همه آداب و جلوه های ظاهری رفتار او یادآور فرهنگ اسلامی و تبلیغ غیر مستقیم اندیشه توحیدی است. به طور کلی چگونگی رفتار ظاهری انسان، نمادی است از نوع تفکر و علاقه او. گزارش کامل : 🌐 vasael.ir/0003Fk 🆔 @vasael_ir
🔸بت‌های اندیشه غربی توسط اندیشه برهانی شکسته می‌شوند حسینعلی : در برخورد با یک علم سوال سه گانه چیستی، چرایی و چگونگی آن علم پیش روی یک محقق قرار می گیرد؛ بنابراین باید سوال طرح کرد که سیاست چیست؟ هدف غایی سیاست چیست؟ و سیاست چگونه صورت می پذیرد؟ نظامی از مسائل بنیادین در این علم وجود دارد که باید پاسخ منطقی به آنها داد. 🔹 پس از آن باید در برخورد با یک علم به لایه ها و سطوح آن نظر افکند، مبنی بر اینکه جهان بینی و گفتمان غالب نسبت به علم سیاست، مفهوم یا مفاهیم کلیدی آن علم، اخبار و گزاره های توصیفی از آن، تئوریهای علم سیاست، ارزش ها و گزاره های انشایی در سیاست، قواعد حاکم بر روابط پدیده های سیاسی، تعیین روابط در قالب ساختارها و تعریف حدود وظایف و اختیارات بین اجزای سیاسی، کنش گران و شاخصه های آنها در عرصه سیاست و در نهایت برآیند لایه ها و سطوح در رفتارهای سیاسیون مطرح می شود. 🔹با این نگاه به صدر و ذیل علم سیاست، حالا باید پرسید که کدام بخش در این نقشه معرفت سیاسی درست معنا و برداشت شده و کدام بخش به انحراف کشیده شده است. گزارش کامل : 🌐 vasael.ir/0003GJ 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی فرصت‌های تبلیغی مشترک برای ادیان ابراهیمی 🔹دومین پیش نشست کنفرانس تربیت دینی در ادیان ابراهیمی با عنوان «نظام تربیت دینی در دانشگاه‌ها و حوزه علمیه» با حضور نماینده پاپ و اندیشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد. 🔹جمیله #علم_الهدی : فرض ما بر این است که هر نوع تحول جامعه به سمت صلاح و رستگاری در گرو تربیت است و مسأله بشریت امروز آمیخته شدن الحاد با تعلیم و تربیت است. 🔹جایگاه رفیع نخستین زن نقطه مشترک ادیان الهی است و تعلیم و تربیت به عنوان یک باور مهم و بنیادی قلمداد می‌شود و بررسی تعالیم دینی در این باره می‌تواند از راز آفرینش دو جنسیتی انسان پرده بردارد و به ذهن‌ها جهت بخشیده و اعتبار ایده‌های مطرح شده در زمینه خوشبختی و جامعه خوب را تعیین کند همچنین این نوع مطالعات می‌تواند به کشف بایسته‌های زندگی اجتماعی، اصول تربیت فرزندان و سبک زندگی رستگارانه کمک کند. 🔹تفاوت زن و ماده و تفاوت مرد و نر در این است که جنسیت در انسان متکی بر نیاز‌های عقلانی است و انسان مثل سایر جانوران نیست که برای نیاز‌های زیستی و برای تولید مثل فقط به جنسیت مزین شده باشد که با یکدیگر رابطه زوجیت برقرار کنند چراکه بررسی مفهوم زوجیت در قرآن نشان می‌دهد که زوجیت مبنائی وسیع‌تر از نکاح دارد. #فرهنگ متن کامل گزارش: 🌐 vasael.ir/0003GM 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | جهاد اقتصادی از منظر قرآن 🔹جوامع بشری همواره در دوره‌های متفاوت تهدید‌ها و چالش‌های گوناگونی پیش‌رو داشته‌اند و جامعه اسلامی هرگز از این واقعیت مستثنی نبوده‌اند. تهدید‌های نظامی، چالش‌های سیاسی، تهاجم و شبیخون‌های فرهنگی و البته در دوره‌هایی تهدید‌های اقتصادی، مهمترین خطر برای جامعه اسلامی بوده است که قرآن کریم این تهدید‌ها در عصر پیامبر (ص) را بیان می‌کند. 🔹در مورد چالش‌های فرا روی جامعه اسلامی در هر دوره، پرسش این است که آیا می‌توان این دوره‌ها را در قرآن بازیابی کرد و به طور مشخص تهدید‌های اقتصادی را نشان داد؟ مهمتر این‌که پاسخ مشخص قرآن به این چالش‌های اقتصادی چیست و جهاد اقتصادی چه جایگاهی در این میان دارد؟ 🔹این کتاب ۲۶۰ صفحه ای به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین #محمد_عابدی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0003Fe 🆔 @vasael_ir
🔸تبیین ارکان تربیت دینی در مسیحیت در کنفرانس تربیت دینی در ادیان ابراهیمی مطرح شد؛ 🔹کاردینال روبرت لو گال : محلی که متعلق به حضرت رضا (ع) است در واقع کانون رحمت است و در این دانشگاه ما می‌توانیم مثل یک آینه تمام نما ببینیم که ملکوت خودش را به ما نشان می‌دهد؛ در دعای افتتاحی که تقدیم شد از عبارت‌های بخش حکمت حضرت سلیمان است این‌ها نشانه‌هایی از پرودگار و حکمت اوست که این عنایت را برای من و شما قرار داده است. 🔹یکی از وظایف دینی و اعمالی که ما باید در کلیسای کاتولیک انجام دهیم و برای ما حائز اهمیت است مطالعه و قرائت گفتار پروردگار است؛ قلب دریافت کننده الطاف الهی است این سخن در خصوص تجلی‌های ملکوتی است. 🔹کاردینال ژان مارک آولین: ما مسلمانان و مسیحیان امروز مسؤولیت والایی داریم که باید به‌یکدیگر حیات ببخشند و به گفت‌وگو در کنار هم بپردازند که این مسؤولیت گواه و شهودی است بر مرحمت پروردگار عالمیان به ما است؛ این همان موضوعی است که عیسی (ع) ما را به آن فراخوانده است و ما این مسأله را نیز در شخصیت بزرگوار امام رضا (ع) می‌بینیم. 🔹برای ما مسیحیان انسان مسیحی متولد نمی‌شود، بلکه پس از ولادت مسیحی می‌شود، شخصیت دینی و اعتقادی هر انسانی به مرور پرورش و بزرگ شدن او شکل می‌گیرد که حاصل این موضوع شخصیتی فعال است و طبق متون مقدس و آخرین متن مصوبه کلیسا این اعتقاد بوده که پروردگار ما را دوست دارد بر آنچه که ما می‌خواهیم باشیم. #فرهنگ گزارش نشست: 🌐 vasael.ir/0003GN 🆔 @vasael_ir
🔸معرفی | تحلیل جامعه شاختی نهادینه نشدن و ناکامی تحزب در ایران 🔹احزاب سیاسی به عنوان چرخ دنده های دموکراسی و عضو مهم جامعه مدنی نقش مهمی در کشورهای دموکراتیک در تعامل بین دولت و جامعه ایفا می کنند. 🔹مهم‌ترین دلایل در این ارتباط عبارتند از: درگیر شدن شدید احزاب در جنگ قدرت و فاصله گیری از از اخلاق مدنی و قواعد بازی دموکراتیک، نخبه گرایی حاکم بر احزاب و فاصله گرفتن از توده ها، عدم اهتمام جدی به تربیت سیاسی و اجتماعی توده ها، رقابت غیر هدفمند و غیر قاعده مند و غیر نهادمند و ستیزه جویانه، عدم تعهد عملکردی به فرهنگ مشارکت و محدودیت سیاسی از ناحیه حکومت. 🔹یافته کل این مقاله این است که در سده اخیر رقابت سیاسی و حزبی در ایران عمدتا ناسالم، قدرت بنیاد و غیر نهادمند بوده است و در عمل ما فاقد حزب به معنای واقعی آن بوده ایم و این امر به بی اعتمادی قابل توجه مردم به احزاب در ایران منجر شده است. 🌐 vasael.ir/0003Fk 🆔 @vasael_ir
🔸فضای مجازی نباید ویترینی برای خودنمایی طلبه‌ها باشد در چهارمین نشست از جلسات «نقد و اندیشه» مطرح شد؛ 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین #بی_آزار_تهرانی : رهبر معظم انقلاب یک تعبیری دارند که می‌فرمایند «امروز فضای مجازی در حال تبدیل‌شدن به قتلگاه جوانان است. ما به‌عنوان مبلغان دینی که وظیفه‌مان تبلیغ دین و مسائل دینی است، باید برای کمک به جوانان در این فضا وارد عرصه شویم و حواسمان به آن‌ها باشد. 🔹در عصر ارتباطات و تبادل اطلاعات حرف اول را نگاه تبلیغی می‌زند و در این شرایط باید کنار جوانان به‌ عنوان مخاطبان اصلی فضای مجازی باشیم، آن‌ هم در شرایطی که دشمن برنامه‌ریزی می‌کند که آن‌ها را ذبح فرهنگی کند، از این‌ رو به‌ عنوان کسی که ردای دین به تن کرده است، وظیفه‌ داریم باقدرت وارد این عرصه شویم و خودمان را سپر بلا کنیم. 🔹آنچه مهم است درباره نوع حضور روحانیت در فضای مجازی این است که ابتدا دین را خوب بشناسد، دین را خوب شناخت بعد خودساخته باشد، خودساخته که شد منصف باشد و بستری که قرار است در آن فعال باشد را بشناسد. وقتی خودمان باشیم یقین بدانید که می‌توانیم مخاطب هم جذب کنیم. 🌐 vasael.ir/0003GO 🆔 @vasael_ir
🔸تبیین سیر تحول انسان مبتنی بر حکمت متعالیه کرسی علمی ـ ترویجی تفاوت انسان‌ها در انسان‌شناسی دینی/ بخش دوم 🔹حجت الاسلام دکتر غلامحسین #گرامی : در مورد اصل موضوع انسان‌شناسی دینی طبیعتاً نکاتی را لازم است عرض کنم که بیشتر حالت سؤال دارد تا حالت نقد. 🔹موضوع انسان‌شناسی دینی بسیار موضوع کاربردی و مفید است و جایش بسیار در مباحث انسان‌شناسی دینی خالی است و اینکه تفاوت‌ها کمتر مد نظر نویسندگان قرار گرفته است. 🔹اگر فطریات را ذو مراتب کردیم لوازمی دارد که باید ببینیم تا چه میزان لوازم را می‌پذیریم. ما در تعریف انسان جنس و فصل را ذو مراتب نمی‌دانیم مثلا بگوییم که ماهیتاً این انسان، انسان‌تر از بقیه است. 🔹فطریات به معنای خاص کلمه ویژگی‌های خاص انسانی است که فصل ممیّز انسان است، این فطریات اگر تشکیکی شد باید به لازمه عقلی آن توجه داشته باشیم که ماهیت انسان نیز تشکیکی می‌شود و یک مخالفتی است با کلیه مباحثی که در این زمینه در علم منطق و سایر علوم مطرح شده است. #مکتب_دفاعی 🌐 vasael.ir/0003GF 🆔 @vasael_ir
🔸کرسی ترویجی الگوی مفهومی عفاف جنسی 🔹حجت الاسلام والمسلمین : ابتدا باید چاچوبی از فقه عفاف ارائه می‌شود، چراکه بابی در فقه است که قابلیت مطرح شدن به عنوان یک باب فقهی را دارد. 🔹 بحث تبویب فقه در یک روند تاریخی شکل گرفته و بر اساس نیازها، میزان منابع و داده‌ها در آیات و روایات و در موضوعات مختلف و چارچوب و دسته‌بندی‌هایی که فق‌ها در دست داشته و روایاتی که به طور پراکنده در اصول ما وارد شده و سیر نزول آیات طبق روند خاص خود، دسته‌بندی‌هایی در فقه انجام گرفته است. 🔹آیت الله : عفاف قبل از مفهوم فقهی یک مفهوم اخلاقی است. بحث عفاف در مباحث اخلاقی هم مطرح شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد و روایات زیادی در این زمینه همچون بحث‌های توکل و صبر اخلاقی هستند. 🔹آیت الله : در حقیقت دو بحث مبنایی در این رابطه وجود دارد و کاستی موجود در این مسأله باید رفع شود و آن این که وقتی وارد بحث می‌شویم، اساسا تعریفی از بحث عفاف وجود ندارد و به ذهن مخاطب واگذار شده است که مانع انسجام بحث می‌شود. 🌐 vasael.ir/0003GR 🆔 @vasael_ir
🔸 | بررسی نگرش مردم نسبت به احزاب سیاسی در ایران 🔹احزاب در یک جامعه می توانند به صور مختلفی عمل کنند، گاهی کارکردهای حزبی، خود را برای پیشرفت و آبادانی کشور و احترام به عقائد و افکار مردم قرار می دهند، گاهی هم ممکن است صرفا به خاطر دست یابی به قدرت عمل کنند. 🔹به نظر می رسد نگرش مردم در ادوار گذشته نسبت به احزاب سیاسی با توجه به کارکردهای مثبت و منفی آنها متفاوت است. افزایش معلومات و بالابردن سطح سواد و تحصیلات عموم مردم در جامعه امروز، موضوعی مختص دو سه دهه اخیر تاریخ معاصر ایران است. 🔹این واقعیت دارد که بعد از انقلاب اسلامی، بینش و توجه سیاسی عموم مردم بالا رفته است اما در دهه‌های گذشته و با توجه به وارداتی بودن پدیده حزب و ادبیات سیاسی مربوط به آن، اقشار عظیمی از جامعه نسبت به جایگاه احزاب و گروه‌های سیاسی و ساماندهی و بهینه‌سازی ساختار سیاسی کشور بی اطلاع بودند. گزارش کامل مقاله: 🌐 vasael.ir/0003Dx 🆔 @vasael_ir
🔸میزگرد آسیب شناسی قوه مقننه ایران از منظر اقتصاد سیاسی 🆔 @vasael_ir
🔸ذات روشنی بخش 🔹رهبر معظم انقلاب: همه‌ی ارزشهای معنوی را می توان از درون کانون گرم خانواده که محور آن، زن خانواده است؛ بیرون کشید. امیدواریم دختران و زنان جامعه‌ی ما در الگوی زینب کبری دقت کنند. 🔹جوهر ذات یک انسان اگر تعالی و روشنایی پیدا کند، همه چیز در مقابل او کوچک می‌شود و قدرت او برای همه‌ی کارهای دیگر، تأمین می گردد. ٨۴/٠٣/٢۵ #میلاد_حضرت_زینب_مبارک 🆔 @vasael_ir
🔸رسول اكرم صلى الله عليه و آله : 💠 إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَعَنَ آكِلَ الرِّبَا وَ مُؤْكِلَهُ وَ كَاتِبَهُ وَ شَاهِدَيْهِ 🔹خداى عز و جل رباخوار و ربا دهنده و نويسنده و شاهد بر آن را لعنت كرده است. 📝من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 8 ، ح 4968 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس‌گفتار های فقه 🔹فقه روابط اجتماعی| نقش فقه در مدیریت روابط انسانی (آیت الله اعرافی) 🌐 vasael.ir/0003Fi 🔹 نقد و بررسی ادله جواز جهاد ابتدائی (آیت الله کعبی) 🌐 vasael.ir/0003Fg 🔹تعیین معنا و مصداق پرداخت رشوه به قاضی (حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0003Fw 🔹تکلیف حکومت در برخورد با منکرات حیطه سیاست خارجی (حجت الاسلام رضائیان) 🌐 vasael.ir/0003GQ 🆔 @vasael_ir
🔸دموکراسی بدون چارچوب خطرناک است در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مطرح شد؛ 🔹حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی : اسلامی بودن حکومت مقوله به تشکیک است که شاخص آن میزان تعهد به مرجعیت در عرصه اجتماع است، از طرفی در فضائل اندیشه و تفکر سیاسی دو ساحت نظر و عمل از هم متمایز هستند که یک طرف آن فضای تئوریک و نظری است و طرف دیگر فضای عمل است. 🔹نظریه سیاسی تشیع امامت است چرا که، ولی فقیه از باب نائب الامام است که دسترسی به امام وجود ندارد، در واقع امامت در اندیشه تشیع در خصوص زعامت سیاسی جامعه نیست و هدایت در امر دین دین و دنیا است و ولایت و زعامت سیاسی شأنی از شئون امام است نه همه شئون و، ولی فقیه از باب نیابت از امام است. 🔹دموکراسی روشی یا ارزشی است در عین حال دموکراسی چارچوب می‌خواهد چرا که دموکراسی بی حد و حصر خطرناک است و می‌توان به دنبال دموکراسی محدوده شده بود. 🌐 vasael.ir/0003GU 🆔 @vasael_ir
🔸یادداشت| ؛ عادت واره یا انتخاب 🔹سبک زندگی، نظام واره و سیستم خاص زندگی است که به یک فرد، خانواده یا جامعه با هویت خاص اختصاص دارد. این نظام واره هندسه کلی رفتار بیرونی و جوارحی است و افراد، خانواده‌ها و جوامع را از هم جدا می کند. سبک زندگی را می توان مجموعه کم و بیش جامع و منسجم از عملکردهای روزمره یک فرد دانست که نه فقط نیازهای جاری او را برآورده می سازد، بلکه روایت خاصی را که وی برای هویت شخصی خویش برمی‌گزیند، در برابر دیگران مجسم می‌سازد. 🔹سبک زندگی کاملاً قابل مشاهده یا قابل استنتاج از مشاهده است. اگر بخواهیم رابطه سبک زندگی را با آداب بیان کنیم باید بگوییم هیئت ترکیبی آداب یعنی رفتارهای ساده و جلوه های ظاهری ما وقتی به صورت یکپارچه در نظر گرفته می شود، سبک زندگی ما را رقم می‌زند. معاشرت، لباس پوشیدن، حرف زدن، تفریح، اوقات فراغت، آرایش ظاهری، طرز خوراک، معماری شهر و بازار و منازل، دکوراسیون منزل و امثال آن در یک بسته کامل از سبک زندگی ما قرار دارند. گزارش کامل : 🌐 vasael.ir/0003Fy 🆔 @vasael_ir
🔸 |شورای «حل و العقد» در سیستم سیاسی 🔹به طور یقین انسان‌های اندیشمند و به اصلاح صاحب عقل از تاثیر و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم برخوردار هستند؛ انسان‌های با فرهنگ و با بصیرت در هر جامعه به عنوان رهبر و راهنمای مسیر شناخته می‌شوند و هرگاه مسیر ظلمانی می‌شود، سخن انسان صادق برای مردم و امت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌شود. 🔹شورای از نظر لغت و اصلاح سیاسی فقهی، اهمت شورا و ظرفیت‌های شورا زیر عنوان‌های فصل اول است و همچنین ادله قائلین به وجوب حکم شورا از نظر قرآن و سنت قولی و فعلی نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، ادله خلفا و سیره آنان، اجماع و دیدگاه اندیشمندان، فق‌ها و علمای اسلام و ادله قائلین به استحباب زیر عنوان‌های فصل دوم است. 🔹مشورت کردن از اهمیت بسیار زیادی در تنظیم امور مختلف و اصلاح و هدایت مردم از نظر موضوعات گوناگون نظیر امنیت و دستیابی به ثبات است. دین مبین اسلام اهمیت بسیاری به مبحث مشورت با دیگران قائل است به طوری که سوره از قرآن کریم به اسم «الشوری» نامگذاری شده است و خداوند متعال در این سوره کریم از صفات مومنین می‌پردازد و بیان می‌کندن که حیات آنان بر پایه مشورت است و انسان‌های مومن را به مشورت با یکدیگر امر می‌کند. 🔹این کتاب ۲۶۳ صفحه ای به نویسندگی از سوی انتشارات نشر و توزیع الاکادیمیون (دانشگاهیان) عمان پایتخت اردن در سال ۲۰۱۵ میلادی چاپ و منتشر شد. 🌐 vasael.ir/0003Fe 🆔 @vasael_ir
🔸ماهیت رمزپول‌ها (#بیت_کوین ) وابعاد اقتصادی آن بررسی شد 🔹بیست و یکمین نشست تخصصی اقتصادنا با موضوع «ماهیت رمزپول‌ها (بیت کوین) وابعاد اقتصادی آن» به همت هیأت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در مدرسه سلیمانیه مشهد برگزار شد. 🔹محمد سعید #شادکار : مقدمه این رمز پول‌ها به بحران مالی می‌رسد که ما در سال ۲۰۰۸ شاهدآن بودیم که این بحران مالی ناشی از اتفاقاتی بود که در موسسات مالی و نهاد قاعده گذار آن رخ داد و باعث شد که اتفاقات عظیمی در جهان رقم بخورد که یکی ازتبعات آن در واقع معرفی همین رمز پول‌ها است. 🔹آنچه که باعث پدید آمدن بحران شد این امر است که رفتار ریسکی و غیر مسولانه موسسات مالی و بانک‌ها باعث این موضوع شد که ریشه آن به نظارت ضعیف بر می‌گردد که نهاد قاعده گذاربر عملکرد موسسات مالی نظارت و در عین حال محدودیتی برای آن‌ها نداشت. 🌐 vasael.ir/0003GW 🆔 @vasael_ir
کودکان و وابستگی به فضای مجازی، راهکارهای درمانی و تربیتی 🔸به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد؛ 🔹حجت الاسلام مصطفی #رشید :از مهمترین دلایل حضور در فضای مجازی احساس نیاز‌های اولیه و فراز از مشکلات دنیای واقعی است و با توجه به اینکه نمی‌توان نیاز‌های اولیه را ازانسان‌ها گرفت در برخی شرایط فضای مجازی زمینه‌ای برای برآوردن این نیاز‌ها می‌شود. 🔹برآوردن این نیاز‌ها یا برآورده نشدن آن‌ها منجر به ایجاد و شکل گیری شخصیت‌هایی با دلبستگی ایمن و ناایمن می‌شود، در شرایطی که نیاز‌های اولیه انسان پاسخ داده نشود اضطراب ایجاد می‌شود که اکثر اختلالات روانی، وسواس و اعتیاد به دلیل وجود اضطراب است. 🔹با توجه به اینکه کودک تفکر عینی دارد و این تفکر در مقابل تفکر انتزاعی است در گام نخست رفتار‌های ارتباط با فضای مجاز‌ی را از والدین می‌آموزد که به همین دلیل بهتر است که والدین برای استفاده از موبایل در محیط خانواده قانون داشته باشند که در عین حال خود آن‌ها به این قوانین عمل کنندو قوانین آن‌ها تشویق و تنبیهات قابل اجرا داشته باشد. #فرهنگ 🌐 vasael.ir/0003GV 🆔 @vasael_ir