eitaa logo
یادداشت های طلبگی
1.1هزار دنبال‌کننده
33 عکس
1 ویدیو
117 فایل
کانالی برای اشتراک گذاری یادداشتها و فیشهای تبلیغی، فقهی، اصولی، رجالی و ... . سید محمد رضا واعظی راه ارتباطی @smr_vaezi http://yaddashthayetalabegi.blog.ir @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">rezaqqaa@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب «روش شناسی کاربردی اجتهاد» نوشته سید محمد رضا واعظی به چاپ رسید. 👇🏻
روش شناسی کاربردی اجتهاد. واعظی.pdf
1.88M
فایل PDF کتاب «روش شناسی کاربردی اجتهاد» نوشته «سیدمحمدرضا واعظی» در اختیار علاقمندان قرار گرفت. این کتاب به کمک و یاری «مجمع حامیان جامعه نخبگانی علوم اسلامی انسانی» وابسته به «مرکز خدمات حوزه علمیه» در ۱۵۶ صفحه و هفت فصل عرضه شده است. در پشت جلد این کتاب آمده است : «روش شناسی اجتهاد» شناختِ مراحلِ تفصیلی و گام به گام به دست آوردن حکم شرعی از نقطه مواجهه با مسئله فقهی تا رسیدن به مطلوب است. این دانش مسیر حرکت برای استنباط حکم را ترسیم می کند و می توان آن را به «مسیریاب» تشبیه کرد، مسیریابی که راه و روش طیّ آن را نشان داده و می تواند مانعِ وقوع بسیاری از خطاها در روند اجتهاد شود». 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 28.mp3
19.38M
📝 🗓 جلسه بیست و هشتم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۴۰۰ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 29.mp3
20.22M
📝 🗓 جلسه بیست و نهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۴۰۰ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 ✅ راه درمان کامل نفس آن كس كه باطنش بر سرشته شد و در پى كسب زينت‌هاى دنيائى بر آمد و همش پيوسته در پى تحصيل آن و اشتغال به حفظ و تكميل آن است آن هم نه به حد ضرورت بلكه بخاطر محبت و لذت- كه دنياى مذموم هم همين دنيا است كه آدمى را از ذكر و ياد خدا مانع شود نه آنچه كه براى ادامۀ زندگى ضرورى است- چنين كسى نبايد طمع داشته باشد كه طعم را بچشد، و با او را آن چنان كه زاهدان در دنيا در نماز و ديگر عبادات و طاعات خود مى‌چشند دريابد. زيرا آن كس كه بدنيا خوشحال شود به خدا و به مناجات او خوشحال و مسرور نخواهد شد، و همت آدمى متوجه چيزى است كه روشنى چشم او در آن باشد، اگر در دنيا باشد همتش هم در پى او است و اگر در نماز باشد همتش متوجه او خواهد بود و علاج كامل اين است. 📚 اسرار الصلوه، ملکی تبریزی، ترجمه رجب زاده، ص۱۹۳ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
بیع. معاطات.docx
131.7K
🖌 یادداشت هایی بر کتاب مکاسب شیخ اعظم مباحث ابتدایی معاطات در افاده ملکیت و لزوم 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 30.mp3
17.38M
📝 🗓 جلسه سی ام 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۴۰۰ سید محمد رضا واعظی 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 31.mp3
17.39M
📝 🗓 جلسه سی و یکم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۴۰۰ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 ✅ اهمیت تزکیه نفس در سوره مبارکه شمس ۱۱ قسم پشت سر هم آمده که در قرآن بی سابقه است و بعد از ۱۱ قسم می فرماید «قد افلح من زکاها». (کسی که نفسش را تزکیه کند، رستگار شده است). خدای ما دیگر باید چه کار کند و از چه بیانی استفاده کند تا اهمیت را به ما گوشزد کند؟ چرا ما به تزکیه نفس آنگونه که باید و شاید توجه کافی را نداشته ایم؟ اگر توجه کافی را می داشتیم از خیلی از آلودگی ها پاک بودیم و به خیلی از محاسن آراسته شده بودیم. 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 32.mp3
17.82M
📝 🗓 جلسه سی و دوم بررسی اعتبار روایات نهج البلاغه (قسمت اول) 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۴۰۰ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
بیع. تنبیهات معاطات. بخش اول.docx
114.6K
🖌 یادداشت هایی بر کتاب مکاسب شیخ اعظم تنبیهات معاطات، بخش اول (تنبیه اول تا چهارم) 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 34.mp3
15.27M
📝 🗓 جلسه سی و چهارم ادامه بررسی حجیت روایات نهج البلاغه و صحت انتساب متن الخصال به مرحوم صدوق 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۴۰۰ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
📜 / ۱۲ 💐 سبقت رحمت بر غضب بلکه رحمت بودن غضب 🖋 شروع با «بسم الله الرحمن الرحیم» می تواند اشاره به این نکته داشته باشد که اساس ذات، صفات و افعال الهی بر رحمت واسعه است و مجازات و غضب به دلایل عارضی، بلکه ناشی از همین رحمت است. اهل بیت عصمت و طهارت -علیهم الصلاه و السلام- و انسانهای مقرب درگاه الهی نیز -که متخلق به اخلاق الهی هستند- افعالشان بر پایه رحمت و محبت بنا شده است. در دعاهای شریف عرفه و جوشن کبیر آمده است «یا من سبقت رحمتُه غضبَه». (ای کسی که رحمتش بر غضبش مقدم شده است). همچنین در دعای 16 صحیفه مبارکه سجادیه آمده است «أَنْتَ الَّذِي تَسْعَى‏ رَحْمَتُهُ‏ أَمَامَ غَضَبِهِ». (تو کسی هستی که رحمتش جلوی غضبش حرکت می کند). 💐سبقت زمانی می تواند مراد از سبقت رحمت بر غضب، سبقت زمانی باشد، چرا که در ابتدا و با اصل وجود و اعطای کمال، سراسر حقیقت بندگان غرق در رحمت الهی است. غضب ناشی از عواملی است که بعدها محقق می شود. همانطور که از وجود مقدس امام باقر -علیه الصلاه و السلام- نقل شده است : «وَ كَتَبَ عَلى‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ فَسَبَقَتْ قَبْلَ الْغَضَبِ ... فَلَيْسَ يَبْتَدِئُ الْعِبَادَ بِالْغَضَبِ قَبْلَ أَنْ يُغْضِبُوهُ». («بر خودش رحمت را واجب کرد» پس رحمت از غضب سبقت گرفت ... در تعامل با بندگان با برخورد غضب آلود آغاز نکرد قبل از این که آنها او را خشمگین کنند). 💐 سبقت ذاتی بر عرضی می تواند مراد از سبقت رحمت بر غضب، سبقت ذاتی بر عرضی باشد. رحمت ناشی از ذات الهی است و ذات الهی متصف به رحمت و عین رحمت است و غضب عارضی و ناشی از اعمال بندگان و عدم قابلیت دریافت رحمت الهی در اعیان است. 💐 غضب، ناشی از رحمت است از سویی غضب الهی ناشی از ذات الهی است که عین رحمت است و در نتیجه غضب نیز معلول رحمت و مشوب به رحمت است ... . (این مبحث ادامه دارد). 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 35.mp3
18.27M
📝 🗓 جلسه سی و پنجم بررسی صحت انتساب متن الخصال به مرحوم صدوق (قسمت دوم). 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۴۰۰ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
خلاصه کتاب مظلومیت برترین بانو.docx
22.3K
◼️ به مناسبت ایام عزای حضرت صدیقه طاهری -سلام الله علیها- 📚 خلاصه کتاب مظلومیت برترین بانو تالیف سید علی حسینی میلانی سلام الله علیها علیهم الصلاه و السلام 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 36.mp3
15.23M
📝 🗓 جلسه سی و ششم بررسی انتساب کتاب فقه الرضا ع به امام رضا علیه السلام (قسمت اول) 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۴۰۰ 🆔 @y_talabegi
بیع. تنبیهات معاطات. بخش دوم.docx
96.4K
🖌 یادداشت هایی بر کتاب مکاسب شیخ اعظم تنبیهات معاطات، بخش دوم (تنبیه پنجم تا هشتم) 🆔 @y_talabegi
✅ دانلود مجموعه یادداشتهایی بر مکاسب با نگاه روش شناسانه در قالب پی دی اف، در سه بخش : ۱. مکاسب محرمه تا نوع رابع. ۲. نوع خامس تا انتهای مکاسب محرمه. ۳. بیع تا انتهای تنبیهات معاطات. 4. بیع، بحث «المقبوض بالعقد الفاسد». از طریق لینک : https://yaddashthayetalabegi.blog.ir/1399/10/20/%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D8%A8
💐 ✅ اثر معرفت به عظمت الهی از نشانه‌هاى معرفت به عظمت و جلال ذات اقدس حق، پى بردن انسان به حقارت و پستى خويشتن است، زيرا بنده، آنگاه كه به عظمت سلطان خداوندى و سعۀ ملك او و جلالت قدرت او معرفت پيدا نمود و دانست كه، ممكن، در حقيقت هيچ است و او به اندازۀ ذره‌اى مالك خير و شر خود نيست و مرگ و حيات و حشر و نشرش به دست ديگرى است، عقل و انديشه‌اش مقهور اين عظمت مى‌گردد و در پيشگاه حضرت حق اظهار ذلت و ميكند و قلبش از مشاهده عظمت جلال او و جلالت سلطان او بيش از حد و وصف خاضع و خاشع مى‌گردد و مراقب حضور و نظر حضرت پروردگار و رد و قبول او خواهد بود، مراقبتى كه يك چشم به هم زدن از آن غافل نخواهد شد. 📚 اسرار الصلوه، ملکی تبریزی (ترجمه رجب زاده)، ص۳۱۱ 🆔 @y_talabegi
کاراه رجال 37.mp3
15.14M
📝 🗓 جلسه سی و هفتم بررسی انتساب کتاب فقه الرضا ع به امام رضا علیه السلام (قسمت دوم) موسسه مصباح الهدی ع زمستان ۱۴۰۰ 🆔 @y_talabegi
🍃🍃🍃🍃🍃🍃 باید سبب شود تا تلاش مضاعفی در دین شناسی، دینمداری و نشر عاقلانه و منطقی معارف دینی داشت. 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 اگر همه ما به این وظیفه خوب عمل کرده بودیم و _ به جای دافعه فراوان _ به جاذبه حداکثری فکر کرده بودیم، الان شیعیان حضرت امیر ع خیلی بیشتر بودند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀
📜 / ۱۳ 💐 غضب، رحمت است صفت ذاتی باری تعالی و عین ذات باری تعالی است و هر فعلی که از این ذات متّصف به رحمت صادر می شود، ناچار صادر شده از صفت رحمت است. از سویی الهی ناشی از ذات الهی است که عین رحمت است و در نتیجه غضب نیز معلول رحمت و مشوب به رحمت است. 💐 مناشی غضب گاهی منشأ غضب، است. به عنوان مثال شخصی به ما ضرری می رساند و احساس خشم و انتقام برای تشفّی خاطر و خالی کردن عصبانیّت خود به ما دست می دهد. اما گاهی منشأ غضب، است. به عنوان مثال مفسد فی الارض به مجازات می رسد تا نظام از اختلال و هرج و مرج حفظ شود. 💐 منشا غضب الهی غضب ناشی از احساس از ساحت باری -تعالی- به دور است و این ذات اقدس از ضرر مجرمین و نفع محسنین مبرّا است؛ همانطور که رحمت الهی از نوع تاثّر و انفعال نفسانی نیست، بلکه رحمت عقلی و از نوع افاضه کمال به ناقصی است که مستعدّ دریافت آن کمال است. (ر.ک. المیزان، علامه طباطبایی، ج۱۲، ص۸۶). غضب الهی گاهی رحمت برای خود مورد غضب است، از آن جهت که سبب نیل او به کمال می شود، شبیه تنبیه پدر که موجب تربیت فرزند می شود، یا مانع از افزایش عذاب او می شود، مثل اعدام فرد مُفسِد که جلوی گناهان بعدی او را می گیرد، یا آن عذاب او را تطهیر می کند، مثل جهنّم که با تطهیر برخی از پلیدی ها، افراد را مستعدّ حضور در بهشت الهی می کند. (معاد از دیدگاه امام خمینی ره، ص۲۸۹) غضب گاهی رحمت برای است، مثل این که برای آلوده نشدن دیگران، فرد بیمار قرنطینه می شود. این نکته همان مطلبی است که در سخن حضرت نوح -علی نبینا و آله و علیه الصلاه و السلام- به خداوند -تبارک و تعالی- آمده است. «وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَر عَلَی الارضِ مِنَ الکافِرِینَ دَیَّاراً‏‏،‏‏ انَّکَ ان تَذَرهُم یُضِلُّوا عِبادَکَ وَ لا یَلِدُوا الَّا فاجِراً کَفَّاراً‏‏». (سوره مبارکه نوح، آیه شریفه ۲۶ و ۲۷). از سویی باید به این نکته توجّه داشت که عذابها خود انسان است و این انسان است که با اعمال خود راهی جز مجازات برای خود باقی نگذاشته است. «لا تَعْتَذِرُوا الْيَوْمَ إِنَّما تُجْزَوْنَ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» (سوره مبارکه التحريم، آیه شریفه۷). 💐 خلاصه آن که : هر بلایی کز تو آید، رحمتی‌ست هر که را فقری دهی، آن دولتی‌ست گندمم را ریختی، تا زر دهی رشته‌ام بردی، که تا گوهر دهی 🆔 @y_talabegi
🌹🌹🌹به مناسبت میلاد سراسر خیر و رحمت حضرت صدیقه طاهره -سلام الله علیها- : شرح مختصر روایت معانی الاخبار در مورد «تغذیه این وجود مقدس از تسبیح و تقدیس و تهلیل و تحمید» در وبلاگ : https://yaddashthayetalabegi.blog.ir/ سلام الله علیها علیهم الصلاه و السلام
کارگاه رجال 38.mp3
15.94M
📝 🗓 جلسه سی و هشتم تعویض سند، قسمت اول موسسه مصباح الهدی ع زمستان ۱۴۰۰ 🆔 @y_talabegi
◼️ انا لله و انا الیه راجعون امام صادق ع : فوت هیچ مومنی به اندازه رحلت فقیه برای ابلیس محبوب نیست. (کافی، ج۱، ص۳۸) خداوند ایشان را غریق رحمت واسعه خویش قرار دهد 🤲🏻