eitaa logo
یادداشتها
543 دنبال‌کننده
52 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ الهام میرزاخانیان 🔸 در پاسخ به اهانت، دشنام چه جایگاهی دارد؟ اهانت آقای مساله تازه ای نبود. آنچه در فضای مجازی در چنین مواقعی دست به دست می شود دشنام دادن و رفتار متقابل است. البته بعضی افراد از روی علاقه و ناراحتی مقابله به مثل کردند و کلیپ هایی منتشر شد. تاریخ تشیع حتی در زمان ائمه معصومین اهانت های فراوانی به این حضرات را به یاد دارد. کتاب خدا در این مورد چه میگوید؟ ائمه در این موقعیت چگونه رفتار میکردند؟ 🔸 قرآن به جدال احسن و روش استدلالی با مخالفان تاکید میکند (نحل، ۱۲۵ و عنکبوت، ۴۶) ولی با دشنام دادن مخالف است چرا که دشنام هیچ استدلالی ندارد و احساسات را تحریک می کند و باعث عکس العمل متقابل شده و چیزی جز کینه توزی و عداوت حاصل نمی شود. اگر هدف دشنام، مقدسات مخالفان باشد عکس العمل آنان شدیدتر خواهد بود. قرآن حتی اجازه دشنام به بت ها را نداده است " وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ " معبودانی را كه كافران به جای خدا می‌پرستند، دشنام ندهید، كه آنان هم از روی دشمنی و نادانی خدا را دشنام خواهند داد. (انعام، ۱۰۸) بنابراین خداوند دشنام را مردود شمرده و همگان را به جای برخورد احساسی به تفکر و استدلال دعوت می کند. 🔸 در مورد عکس العمل ائمه معصومین نیز نمونه های زیادی به دست ما رسیده است. به علت دستور معاویه برای سب امیرالمومنین ع مواردی پیش می آمد که کسانی در حضور اهلبیت ع، ایشان یا امیرالمومنین را مورد اهانت قرار می دادند. ابن ابى الحدید معتزلى مى نویسد: "به دستور معاویه خطبا در هر آبادى و بر فراز منبرها، على علیه السلام را لعن مى کردند و به او و خاندان پاکش ناسزا مى گفتند". در این مواقع امام حسن و امام حسین علیهما السلام چگونه رفتار میکردند؟ به یارانشان در مقابل این رفتار چه توصیه هایی داشتند؟ در کشف الغمه اربلی و منتهی الامال محدث قمی آمده است:"در احوالات امام حسن(عليه السلام) آمده كه روزى مردى از شام كه تحت تأثير تبليغات بنى اميه قرار گرفته بود، در كوچه هاى مدينه به حضرت رسيد و بدون تأمل، شروع به دشنام دادن و ناسزا گفتن به حضرت كرد. حضرت سكوت كرده، تا خوب عقده هايش خالى شد، سپس فرمودند: من فكر مى كنم تو در اين شهر غريب باشى و امر بر تو مشتبه شده؛ اگر منزل ندارى، منزل ما متعلق به تو است، اگر بدهكارى من قبول مى كنم كه بدهى تو را بدهم، اگر گرسنه اى تو را سير مى كنم. حضرت چنان با او برخورد كردند كه اصلا در فكرش خطور نمى كرد. چنان مجذوب شد كه گفت: يابن رسول الله اگر قبل از اين ملاقات به من مى گفتند، بدترين افراد زير اين آسمان كيست؟ شما و پدرتان را معرفی مى كردم؛ ولى الان به عنوان نيك ترين افراد معرفى مى كنم. او چنان شیفته اخلاق آن حضرت شد كه تا در مدينه بود، در منزل حضرت و سر سفره آن حضرت بود." در روایت دیگر مردی از فرزندان عمر، موسی ابن جعفر علیه السلام را آزار می کرد و هنگامی که حضرت را می دید ناسزا میگفت و به علی علیه السلام دشنام می داد یاران امام تا این صحنه را دیدند عصبانی شدند و گفتند اجازه دهید این فاجر را بکشیم در روایت است که موسی ابن جعفر شدیدا آنها را از انجام آن کار نهی کردند و بازداشتند. اَلْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ جَدِّهِ عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ مِنْ أَصْحَابِهِ وَ مَشَايِخِه انَّ رَجُلاً مِنْ وُلْدِ عُمَرَ بْنِ اَلْخَطَّابِ كَانَ بِالْمَدِينَةِ يُؤْذِي أَبَا اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ يَسُبُّهُ إِذَا رَآهُ وَ يَشْتِمُ عَلِيّاً فَقَالَ لَهُ بَعْضُ حَاشِيَتِهِ يَوْماً دَعْنَا نَقْتُلْ هَذَا اَلْفَاجِرَ فَنَهَاهُمْ عَنْ ذَلِكَ أَشَدَّ اَلنَّهْيِ وَ زَجَرَهُمْ (بحار الانوار، ج ۲۸، ص ۱۰۲). این گونه روایات نشان می دهد که ائمه نیز که عِدل قرآن هستند در مواجهه با اهانت مخالفان، از مقابله به مثل و برخورد های هیجانی نهی کرده اند. 🔸 همانطور که ذکر شد بررسی آیات و روایات نشان می دهد قرآن و ائمه با دشنام و برخورد های احساسی مخالفند. از طرف دیگر بنابر فرمان خداوند کسی حق جلو زدن از خدا و رسولش را ندارد. یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيم (حجرات، ۱) ای اهل ایمان! بر خدا و پیامبرش [در هیچ امری از امور دین و دنیا و آخرت‌] پیشی مگیرید و از خدا پروا كنید كه خدا شنوا و داناست. آیا دشنام دادن به بهانه مقابله با اهانت انجام شده نسبت به اهلبیت ع پیش افتادن از خدا و رسول نیست؟ چگونه می توانیم از پیامبر و اهلبیت او ع دیندارتر شویم؟ گاه از روی علاقه و نا آگاهی کار هایی انجام می دهیم که اعمالمان حبط میشود و متوجه نمی شویم. أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ. (حجرات، ۲) ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 اخیرا نامه شورای نگهبان که بوسیله آن دلایل عدم احراز صلاحیت آقای به وی اعلام شده منتشر گشته است. 🔸 در گروهی که به همراه برخی اساتید و دوستان عزیزم عضو هستم گفتگویی در این باره شکل گرفت. متاسفانه گفتگو بر سر این مساله به بگو مگو تبدیل شد و اسباب دلخوری فراهم آمد. هرچند دو طرف گفتگو بسیار عزیزند و قابل احترام و یکدیگر را نیز دوست دارند. 🔸 این یادداشت را به این بزرگواران و همه دوستداران ایران تقدیم می‌کنم. 🔸اولا راه نقد را نباید بست. ثانیا نقد ما نباید مخرب باشد. راه حل، نقد خیرخواهانه است. 🔸 به نیت حفظ مصالح نظام و انقلاب نباید راه نقادی و گفتگو درباره خطاهای دوستان انقلاب را ببندیم. و به اسم بیان و نقد اشتباهات، نباید نسبت به دوستان انقلاب و بی احترامی کنیم. 🔸 اگر همراه خیرخواهی و محبت و احترام نباشد سازنده نیست؛ است. 🔸 نقد اگر محترمانه و دوستانه باشد بجای آنکه با هدف یافتن مقصر و به رخ کشیدن خطا و اشتباه باشد و به ملامت و و محکوم کردن بینجامد و و رنجش بیافریند، به مسیری برای گفتگو و همفکری برای یافتن راه جبران خطا و روش جلوگیری از خطاهای آینده بدل می‌شود. ✍ سید مهدی مرتضوی ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 هیچ حکومتی اجازه نمی‌دهد مخالفانش از طریق فرآیندهای دموکراتیک بر علیه اصل آن حکومت کنند. 🔸 برخی نظامهای رایج در غرب از سیستمهای مدرن سیاسی و رسانه‌ای و آموزشی و ... برای حفظ اصول و بنیادهای سرمایه‌داری و لیبرالیسم و قدرت اقتصادی و سیاسی خاندانهای پرنفوذ بهره می‌برند و کمتر از نظارت و کنترل عریان استفاده می‌کنند. 🔸 اشکالات قوانین و فرآیند انتخابات در جمهوری اسلامی سبب شده نظارت شورای نگهبان بر انتخابات پر از خطا و ناکارآمد گشته و هزینه آفرین شود. 🔸 این مسیر را نمی‌توان ادامه داد. دلسوزان نظام برای اصلاح فرآیندهای انتخابات باید پیشقدم شوند. به گونه‌ای که نظارت استصوابی به گونه‌ای روشمند و سازگار با و در عین حال اعمال گردد و هزینه‌های سنگین فعلی را بر انقلاب تحمیل نکند. 🔸 راه حل وجود دارد اما متاسفانه برای حل این چالش در دوستداران نظام دیده نمی‌شود. 🔸 برخی دوستان بر هزینه بسیار سنگینی که نظارت استصوابی به شکل فعلی اش بر نظام و انقلاب و رهبری تحمیل می‌کند چشم می‌بندند یا از آن غافلند. برخی دوستان دیگر که متوجه این خطر عظیم هستند بجای جستجوی راه حل به اسم نقد سازنده، ناخواسته به تخریب شورای نگهبان و نظام مشغولند. ✍️ سید مهدی مرتضوی ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
میلاد حضرت زهرا س مبارک باشد بر همه زنان و دختران سرزمینم؛ بر زنان و دخترانی که هم نام ایشان هستند؛ بر کسانی که مادر یا خواهر یا همسر یا دختری هم نام ایشان دارند؛ بر آنها که حضرت زهرا س را دوست دارند؛ بر آنها که همچون ایشان هم دغدغه حقیقت را دارند و هم دغدغه اخلاق را؛ بر آنها که تلاش می کنند به گونه ای زندگی کنند که ایشان را خشنود کند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
🗣 جهاد تبیین از سوی منتقدها! ✍ محسن قنبریان 🔹آیا منتقدین و معترضین وضعیت موجود هم می توانند مشارکتی در جهاد تبیین داشته باشند؟! آنرا تخدیری و مُسکن نبینند؟! ظاهرا اول باید از شنیدن نترسیم و مشکل ذهنی اینها را بیرون بکشیم یا اقلا حرفشان را بشنویم! 🔹بین: ۱. گزارش عملکرد و پیشرفت ها، ۲. صنوف توجیه و توضیح عقب ماندگی ها و ضعف ها، آیا چیز سومی برای تبیین وجود دارد؟! چیز سوم را برای هلی بُرن جهادگران دو رسته بالا نمی خواهم؛ برای اضافه کردن احتمالی برخی منتقدین و معترضین به جهاد تبیین لازمش دارم! 🔹منتقدها و معترض هایی که به عناد با جمهوری اسلامی نرسیده اند و حتی هنوز گوشی پی فرمان ولی فقیه دارند، همه شان مصرف کننده فضای رسانه ای دشمن نیستند! عده ای از آنها مستقیم درگیر بن بست نماها و عقب ماندگی ها هستند! دشمن از گزارش اینان می گیرد نه حتما اینها از دشمن! 🔹قبول کنید برای این طیف؛ توجیهات یک طلبه در قم با ادله پیشینی و بعضا عرفانی، یا گزارش عملکرد و پیشرفت ها بوسیله رسانه ملی یا آتش به اختیارها، قانع کننده نباشد! مثلا به کسی که نمونه ها او را به: کج ساختاری، فساد شبکه ای، حلقه های دربسته، سیستم های ضدتحولی و...رسانده؛ گزارش از موشک نقطه زن و سلول بنیادین کاری نمی کند! اگر بی باک باشد به شما خواهد گفت: ناپلئون ها و نازی ها هم پیشرفته شدند اما آزادی، عدالت، جمهوریت و...را واگذاشتند! 🔹آن چیز سوم به نظر من: تبیین درست و پیشرونده مساله های یاد شده است. گزارش آن کج ساختار یا فساد و... را یک منتقد اهل کاوش منتشر می کند، یک متکلم نظام ، در مقابل با ادله شبه عرفانی به "شیخ ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت" تاویل می برد! رسانه چی ها، آنرا متهم به ناامیدکردن مردم و افتادن در پازل دشمن می کنند! دشمن هم واقعا همین گزارش های بی مزد را مساله می کند! یعنی چتر تحلیل بر آن و موارد مشابه می اندازد و به اصول جمهوری اسلامی (مقاومت، استقلال، اصل ولایت فقیه و...) می کشاند! در این روال، جهاد تبیین به نقاش و ستیز باهم و ذره ای شدن و پیروزی دشمن می انجامد. اما؛ ردیابی آن مساله ها تا خاستگاه اصلی شان + تقابل با دشمن و اثبات اینکه از قضا آن خاستگاه و زایشگاه مشکل، ضد اصول ج.ا است؛ جهاد تبیین سوم است که منتقدان انقلابی می توانند با دو رسته دیگر هم افزایی کنند! 🔹مانع اصلی جهاد تبیین سوم، اصالت دادن به افراد در مقابل آرمان واصول است. همان افراد و حلقه های خاص، ترجیح می دهند تحلیل دشمن پذیرش شود تا اینکه منافع یا سلیقه آنان تغییر کند! ترجیح می دهند تیر به اصول اصابت کند اما به سلیقه فکری یا منافع عملی آنان تعرضی نشود! لذا آن ردیابی منسجم که نتیجه اش دفاع تفصیلی از اصول جمهوری اسلامی مقابل دشمن، اما همراه با مطالبه تغییر رویه ها و آدم هاست، جای جهاد تبیین، برچسب پازل دشمن می خورد تا بیرون شود! تعدادی جوان انقلابی در فرمان جهاد تبیین رهبر انقلاب جانگرفتند و مخالف خوان شدند هم اصلا برایشان مهم نیست! ☑️ @m_ghanbarian
یادداشتها
🗣 جهاد تبیین از سوی منتقدها! ✍ محسن قنبریان 🔹آیا منتقدین و معترضین وضعیت موجود هم می توانند مشارکت
بسم الله الرحمن الرحیم ✍ سید مهدی مرتضوی 🔸 برخی از خواص انقلابی، دغدغه ایجاد بصیرت و ارادتمند کردن مردم نسبت به ولایت یا ولی فقیه را دارند و غافلند از فساد و بی عدالتی‌ که مثل موریانه پایه‌های امید و اعتماد مردم را نسبت به انقلاب نابود می‌کند. 🔸 برخی نیز دغدغه عدالت را دارند اما گرفتار بد اخلاقی و نا امیدی از انقلاب شده و به تقابل با نهادهای انقلاب کشیده می‌شوند. 🔸 هر دو گروه در تنور دو قطبی و می‌دمند و گرهی بر گره‌ها اضافه می‌کنند. 🔸 مدتهای مدید است که کمتر سخن نو اما اصیل به گوش می‌رسد. 🔸 اما لطف خدا با ماست. هنوز هستند صداهایی که دو قطبی های کاذب را می‌شکنند و افقی جدید می‌گشایند و جان مشتاق ما را به وجد می‌آورند. 🔸 صداهایی که ریشه در سیره و سخن امیرالمومنین ع دارند و به برکت فهم صحیح آن توانسته‌اند آرمان خواهی، واقع بینی، اخلاق، تواضع، ادب و عقلانیت را در کنار هم جمع کنند. 🔸 کمتر از یکسال است با حجه الاسلام محسن آشنا شده‌ام. 🔸 جامعه ما به چنین اندیشه‌هایی به شدت نیازمند است. مطالب ایشان را از طریق کانال‌شان پیگیری کنید. شاید فهم یادداشت ایشان برایتان دشوار باشد. من هم سه بار خواندم تا متوجه شدم. آن را به دقت بخوانید. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ علی محمدی 💢آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی ره، مثال نقضی بر «مسئله‌ی تعارض منافع»!💢 🔹خداوند روح بلند آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را غریق رحمت و قرین ارواح اولیاء معصومینش علیهم‌السلام قرار دهد.🤲 🔹امسال در یک حلقه مباحثاتی با چند نفر از دوستان، به مناسبت بررسی به عنوان یکی از عناصر مهم اصول فقه احکام حکومتی، مروری داشتیم به ماجراهای اختلاف شورای نگهبان به ریاست مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی و مجلس شورای اسلامی؛ به ریاست جناب آقای هاشمی رفسنجانی و همچنین حضرت امام ره بر سر «قانون اراضی شهری» در سال 1360 و همچنین بر سر «قانون کار» در سال 1366. 🔹در مورد اول ایشان با اینکه تطبیق عناوین ثانویه بر مصادیق به مجلس شورای اسلامی واگذار شود مخالف بود و در مورد دوم نیز، حق شرط گذاری دولت، در عقود فی مابین کارفرما و کارگر را به بهانه‌ی استفاده کارفرما از امکانات عمومی کشور، نادرست می‌دانست و این گونه شروط را که در شرایط اضطراری یا شبه اضطراری بر کارفرما تحمیل می‌شود، موجب از دست رفتن نظامات اصلیه و مستقیم اقتصاد اسلامی می‌دانست. 🔹این درحالی است که در هر دو مورد، حضرت امام ره، موافقت خود را اعلام کرده بود و با این حال، حرف ایشان این بود که اگر فرمایش حضرت امام ره، از باب حکم حکومتی است، شورای نگهبان آن را به دیده منت می‌گذارد و تبعیت می‌کند، ولی اگر این دیدگاه‌های ایشان صرفاً نگاه اجتهادی حضرت امام ره است، برای ایشان حجت نیست و ایشان و برخی دیگر از فقهای شورای نگهبان و حتی برخی از اعضای جامعه مدرسین قم با آن مخالفند و اجتهادی دیگر دارند. 🔹همین اختلافات و برخی حادثه های دیگر مانند انشعاب جامعه روحانیون مبارز و ماجراهای تقلبهای صورت گرفته در مجلس سوم شورای ملی، در نهایت در تیرماه 67 منجر به استعفای ایشان از دبیری شورای نگهبان و پذیرش استعفای ایشان توسط حضرت امام ره شد. 🔹اختلاف آیت‌الله صافی گلپایگانی رحمت‌الله‌علیه با برخی دیدگاه‌های حضرت امام ره، نماد یک از اختلاف در نظامات اسلامی است که می‌‌توان از آن به نام برد. اختلافاتی که ریشه‌ی آن به هیچ وجه به برنمی گردد، بلکه اتفاقاً اگر آیت الله صافی رحمت الله علیه می خواست منافع خود را تأمین کند، در آن بحبوحه‌ی انقلاب و اتوریته معنوی حضرت امام ره، موافقت با امام خمینی ره و دست برداشتن از اختلاف نظر، خیلی معقول‌تر و موجه‌تر به نظر می‌رسید. ولی ایشان با ایستادگی معقول و منطقی بر موضع علمی خود و همچنین قرار دادن باب حکم حکومتی به منظور همراهی عملی با ولی‌أمر جامعه مسلمین، نوعی اصیل و الگوسازانه از اختلافات فکری جامعه دینی و همچنین امکان همکاریها و تعاونها در عین همان اختلافات، را به نمایش گذاشتند که حقاً و انصافاً نیازمند مقیاسی رفیع از استقرار علمی، صلابت روحی و روحیه‌ی حریت، تواضع و حق‌طلبی است . 🔹عدم توجه به این سنخ از اختلاف بزرگان و اعاظم حوزه‌های علمیه با رهبران انقلاب اسلامی و سیاست رسمی جمهوری اسلامی، امکان فهم درست منطقِ رفتاریِ بسیاری از بزرگان حوزه‌های علمیه را از قشر جوان‌تر و پرشورتر انقلابی و به خصوص حوزوی سلب کرده است و عملاً منجر به شکل گیری کلیشه‌های غلط صفر و صدی در برچسب گذاری «انقلابی‌گری» و منتهی به قرارگیری برخی از علما و بزرگانی که دارای اختلاف اجتهادی هستند، در دسته ضد انقلابیون و یا ساکتین و فارغ دلان نسبت به نظام اسلامی گردیده است، در حالی‌که بسیاری از سکوتها و همراهی‌های عملی این بزرگواران اگر درست و می‌شد، آنگاه عظمت روحی و عیار بالای تقوایی و حزم‌اندیشی آنها در پرهیز از تضعیف نظام اسلامی در عین اختلاف اجتهادی، برهمگان روشن می گردید. 🔹اگر کسی می‌خواهد این سنخ از اختلافات را که مختص جامعه دینی است و در جامعه‌ی مبتنی بر ایده بازار، خبری از آن نیست را بیشتر بفهمد، حتماً و حتماً نامه بی‌نظیر حضرت امام ره موسوم به را که حوالی همان حوادث سال 67 صادر شده است، با دقت بخواند ... 🔹نکته آخر اینکه این نوع از اختلاف، راهش تأمین منافع همه ذینفعان و بازیگران در یک طرح به اصطلاح بُرد ـ بُرد نیست، بلکه تنها چاره‌اش است... https://eitaa.com/alimohammadi1389/564
هدایت شده از محسن قنبریان
🟢 حسینی تر از ریسه و چراغ ، اولویت دار تر از تکثیر ایوان طلا! بعد از طرح درمان رایگان شهروندان عراقی با درمانگاههای سیار از نوامبر۲۰۲۱ ، عتبه حسینی مصادف با میلاد سید مظلومان(ع)، بازسازی منازل قشر کم درآمد عراق را سرلوحه کار قرار داد. نقشه راه روشن است: اَرِنی فِی آلِ محمَّد علیهم السلام مَا یَامُلوُن... خدایا به من بنمایان درباره خاندان محمد(ع) آنچه آنان آرزو دارند... (ع) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
‌ ‌بسم الله الرحمن الرحيم ✍️ راضیه حسینی 🔻وقتی با یک نفر برخورد تحقیرآمیزی می‌شود، اینکه چه واکنشی نشان دهد را قوارهٔ عزت‌نفسش معلوم می‌کند. اگر یک آدمی باشد که برای خودش ارزش قائل است، محکم جلوی تحقیرشدن قدعلم می‌کند. اما آدم ضعیفی باشد که توی درونش احساس حقارت دارد، واکنش که نمی‌دهد هیچ، حتی در برابر کسی که کوچکش کرده، خاکسارتر هم می‌شود! برای همین است که می‌گویند کسی از بیرون نمی‌تواند آدم را تحقیر کند؛ بلکه «تحقیر شدن» یک اتفاق درونی است. 🔸این روزها وسط اخبار جنگ اوکراین، اظهارنظرهای شوکه‌کننده‌ای از رسانه‌های آمریکا و اروپا دارد در شبکه‌های‌اجتماعی دست به دست می‌شود؛ کارشناس بی‌بی‌سی خیلی عریان می‌گوید «ازینکه اروپایی‌های موبلوند و چشم‌آبی کشته می‌شوند خیلی ناراحتم». حرف‌هایی که بقیه رسانه‌هایشان هم خیلی بی‌پروا بازتکرارش می‌کنند: «اینجا عراق یا افغانستان نیست؛ اینجا یکی از شهرهای نسبتا متمدن و اروپایی است»، «در قرن ۲۱ در اروپا هستیم، ولی شاهد پرتاب موشک کروزیم انگار که در عراق یا افغانستانیم. باورکردنی نیست»، «باور نکردنی است؛ اینجا اروپاست نه یک کشور جهان سومی» این جمله‌های نژادپرستانه، از قضا در مورد بلاییست که خود اینها به سر مردم افغانستان و عراق آورده‌اند و سال‌هاست موشک‌های کروزشان زن و مرد و بچه‌های کوچک را قتل‌عام کرده‌اند و این‌ها حالا شاکی‌اند که چرا پَر چشم‌‌آبی‌‌ها هم به این جهنم گرفته. 🔹 الان ولی حرفم درباره این جماعت نیست که همین خوی‌ درّنده‌شان، ریشه تاریخ رنج‌کشیدهٔ خاورمیانه است. اصل حرفم، سکوت شبه‌روشنفکرها و غرب‌زده‌هاست. که ماجرا خیلی فراتر از ژست‌های ضدجنگ و شمع روشن‌کردن برای موبلوندهای چشم‌آبی است؛ دارند می‌بینند که این‌ها هرکسی که غربی نیست -از جمله همین غرب‌زده‌های وطنی- را انسان‌های بی‌ارزشی توصیف می‌کنند که حقشان است زیر موشک و بمب، توی وحشت، روز را به شب وصل کنند و خودشان یا اعضای خانواده‌شان تکه‌تکه شوند. که اگر قوی نبودیم و خیلی‌ها جانشان را کف دستشان نگذاشته بودند، حالا اسم ایران هم کنار افغانستان و یمن و عراق ردیف می‌شد و از اینکه اوکراینی‌های تقریبا اروپایی هم به سرنوشت‌ ما دچار شده‌اند، تأسف می‌خوردند. شبه‌روشنفکرها می‌بینند و دم نمی‌زنند و هم‌زمان شمع روشن می‌کنند و آروغِ نه به جنگ می‌زنند. 🔹در همه تاریخ، هیچ کشور خارجی نتوانسته یک ملت را تحقیر کند ولی همیشه افراد ضعیفی بوده‌اند که تحقیر شده‌اند و دَم نزده‌اند و برای تحقیرکننده‌ها دست تکان داده‌اند. جلال آل‌‌احمد اینطور توصیف‌شان می‌کند: «آدم غرب‌زده، شخصیت ندارد؛ چیزی است بی‌اصالت، خودش و خانه‌اش و حرف‌هایش بوی هیچ‌چیزی نمی‌دهد» ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱/۱۳ ⭕️ سوژگی فقه در ابژه سکولاریزاسیون! نقدی بر یادداشت آقای میلاد دخانچی https://b2n.ir/w37799اصلا فقه، همان که شما می گویید(!): - گرایش سلطه گر نسبت به زن! - زن گریز یا حتی زن ستیز! - گریز از سوژگی و هیاهو و تشویق های زنانه تا همه آنچه شمرده اید! (بحثش بماند برای بعد) • به تصریح تان از ورزشگاه تا اقتصاد و فرهنگ و سیاست هم زیر چتر این فقه است که خسارت همه را برای او فاکتور کرده اید! و نوشته اید: "برای دفاع از الهیات خود دست به دامن فلفل می شود. بنابراین ماجرای فلفل، نه نتیجه عملکرد سهوی فلان کارگزار و یا بدسلیقگی در اجراست. فلفل اسلحه ایست که فقه زن گریز (اگر نگوییم زن ستیز) برای دفاع از کیان خود در دست میگیرد"! بنظرتان: فقه و بانیان آن مقصرند چون عقب ماندگی خود را با توسل به قوه قهریه دولت مدرن جبران می کنند، اینجاست که "فلفل" متولد میشود! • از خود نپرسیدید: ❓این فقهِ فهم شده شما با آن تسلطش بر فرهنگ و سیاست در ایران، چطور با اینهمه سوژگی زنان در رسانه ملی کاری ندارد و فقط به دیدن چند سانت ساق پای لخت مردان در نمای دور ورزشگاه و احیانا استماع چند فحش گیر داده است؟!! ❓پخش ورزش های بانوان و دهها کار بدن نما و فریبا از دختران و زنان در مثل برنامه عصر جدید و دهها برنامه دیگر، سوژگی و عاملیت زنان نیست؟! یا این استاندارد های دوگانه و تناقض ها ریشه در جایی غیر از فقه سنتی و مرجعیت دارد؟! ❓اگر حداقلِ کار این فقه در دفاع از کیانش و بیرون نیافتادن از قدرت، گاز فلفل ورزشگاه مشهد است چرا رسانه ملیِ تحت سیطره خود را از سوژگی های نو به نوی زنان پالایش نمی کند؟! و حتی به اطوار جدید سوژگی زنان با روی خوش جایزه و نشان می دهد؟!! • بنظرم از میانه راه به خطا رفته اید! ❗️ظاهرا جریانی سکولار و کاملا هوشیار دارد این تناقض ها و استانداردهای دوگانه را مدیریت می کند و به جایی رهسپار است! ❗️با یک دست در اصلی ترین ابزار سوژگی (رسانه) فقه زدایی می کند و تماشاگر میلیونی می افزاید و با دستی دیگر پشت درب ورزشگاه، زنان را به جنگ فقه و مرجعیت فقهی می کشاند! *"اینگونه هر روز سیل مهاجم بیشتری به فقاهت تولید می شود!** ❗️این روند به گذر بیشتر جامعه از فقه (بالقوه و بالفعلش) می کشد! به جای شرع، عرف یا تفقه عرفی می نشیند! دقیقا این، تامین نیاز همان دولت مدرن و همسو کردن حکمرانی مدرن با تئوری های مدرن(عرفی سازی و سکولاریزم) می باشد! ❗️با این تدابیر، مرجعیت سنتیِ تضعیف شده در جامعه هم دیگر نمیتواند در روندهای قدرت و حکمرانی، مؤثر و مراقب باشد! فرداها بهتر می توانند ولایت فقیه را از ولایت فقه به ولایت یک معمم عرفی اما مسلط به دولت مدرن تنزل دهند! (مباد آن روز) بلاتشبیه؛ ملکه و سلطنت هم متعلق به قرون میانه است که سایه اش در دولت مدرن مانده است! ❗️و دقیقا ردپای همین تناقض ها را در سیاست و اقتصاد هم می بینید: - حرمت نزول خواری سنتی اما آزادی ربای بانکی و خلق پول بانکهای تجاری! - وجوب خمس بر پس اندازهای سالیانه خانواده برای خرید خانه و ماشین، اما معافیت عملی از خمس و بعضاً مالیات برای معادن واگذاری شده! - و... ⬅️ جریان عینی سکولاریزاسیون، فقه را هم در ذهنیت خود عرفی و سکولار می خواهد تا یک دستیِ دولت مدرن با تئوری های مدرن را موجب شود. سراغ کنشگران میدانی این جریان را باید در نظام دیوانی و حتی انتظامی_امنیتی (کشوری و لشکری) گرفت! ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم در دیدار با چه گفتند؟ 🔸 متن سخنرانی دانشجویان در حضور رهبر انقلاب را خواندم. جای تبریک دارد. سطح فکر نمایندگان دانشجویان و تشکلها خیلی بالا رفته است. مطالبشان تماما قابل استفاده و منصفانه و محترمانه بود. 🔸 معمولا در سالهای گذشته سطح سخنان سخنورانی که در حضور رهبر انقلاب سخن می گفتند خیلی پایینتر از سطح سخنان رهبر انقلاب بود و از پختگی چندانی برخوردار نبود. 🔸 انصافا فکر و سخن این دانشجویان بسیار بالاتر از سطح متوسط اساتید دانشگاه و روحانیان و نظامیان و سایر طبقات جامعه است. همان گونه که سخنان رهبر انقلاب برای مخاطبان خواندنی و آموختنی است سخنان این جوانان نیز مفید و درس آموز است. کاش نیروهای جبهه انقلاب روی متن سخنان این دانشجویان کار می کردند. فهم این سخنان و تحلیل و ارزیابی آنها موجب رشد آگاهی و در جبهه انقلاب خواهد شد. 🔸 یکی از نقاط ضعف جبهه انقلاب غلبه روحیه تعبد بر عقلانیت و تولید فکر و اندیشه در آنهاست. این دانشجویان مرزهای عقلانیت انقلابی در بین جوانان انقلابی را جابجا کردند. آفرین بر آنها لینک سخنان دانشجویان: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/02/06/2701694/https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم واکنش به حاشیه های سفر به آمریکا رضا کیانیان در صفحه اینستاگرامش خطاب به فردی که با سوالات مکررش باعث آزار پرستویی شده بود یادداشتی منتشر کرد. این یادداشت از جهات متعدد مفید و درس آموز است؛ برای همه ایرانیان با هر گرایشی؛ هم برای موافقان نظام و هم برای مخالفان آن. «سلام آقای سام رجبی. من صفحه شما را دیدم. و نوشته هاتان را خواندم. می خواهم به جمله ای از خودتان اشاره کنم و بعد ادامه دهم. «دلیل این همه دروغ و فساد نبود دموکراسی و آزادیست» تا آن جا که من می دانم. یکی از پایه های دموکراسی «آزادی بیان» و «آزادی عقیده» است. بشمارید چند دین و مذهب در آمریکا در کنار هم وجود دارند! چند نوع پناهنده سیاسی و اجتماعی از همه جای دنیا آن جا زندگی می کنند؟ همان جا وقتی از کسی پرسشی می کنید و طرف نمی خواهد پاسخ دهد، حق ندارید پرسشتان را تکرار کنید.حتی پلیس هم حق ندارد پرسش را تکرار کند، تا زمانی که وکیل طرف بیاید. اگر به دموکراسی معتقدید. اجازه دهید هر کس عقیده خودش را داشته باشد. نکنید و اگر از کسی پرسشی دارید و طرف نمی خواهد جواب دهد اصرار نکنید. و به همین . دموکراسی خیلی سخت است. تحمل مخالف، بسیار مشکل است. من ویدیوی دوم را گذاشتم که یادآوری شود گاهی به عقاید دیگران احترام نگذاشتید. ویدیوی شما و آقای پرستویی هم همین طور است. به عقاید ایشان احترام نمی گذارید. و بارها پرسش تان را تکرار می کنید. اگر حکومتی بر مبنای عقاید شما بر پا شود؟ مطمئنید آن زمان همه آزادند؟ مطمئنید آن زمان همه می توانند عقاید خودشان را داشته باشند؟ یا….فقط به خودی ها آزادی می دهید و بقیه را از میدان به در می کنید؟ البته می گویید و می کنید. آیا اگر به قدرت برسید، چه می کنید؟ مطمئنید مخالفانتان را به زندان نمی اندازید؟ چون نوشته بودید اسامی مخالفانتان را یادداشت و جمع آوری می کنید. برای همان روز . اقای رجبی! آقای پرویز پرستویی هر عقیده ای دارد، باید احترام بگذارید و به تمام آن ها که اسامی شان را یادداشت کرده اید. چون «شما» ادعا کرده اید به«دموکراسی» و «آزادی» معتقدید. به نظر من با جنگ فقط جنگ زاده می شود. و برای ایجاد دموکراسی باید کنیم. اگر دوست داشتید پاسخ دهید. البته من هم به برخی پرسش ها پاسخ نخواهم داد. البته من به مدال‌های شما افتخار می‌کنم.» https://www.asriran.com/fa/news/837871/https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ سید مهدی مرتضوی 🔸 یازده اردیبهشت 1401 فضای مجازی پر شد از درگیری با ؛ جودوکار سابق تیم ملی که ساکن امریکاست. سام رجبی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 در نزدیکی محل برگزاری انتخابات حاضر شده و ایرانیانی که برای رأی دادن مراجعه می کردند را با توهین و تهدید استقبال می کرد تا مانع حضور آنها در انتخابات شود. پرویز پرستویی به همراه جمعی از بازیگران فیلم هزار و یک روز برای اکران این فیلم در امریکا حضور یافته بود. 🔸 سام رجبی از پرویز پرستویی می پرسد که چرا با سردار که از نظر او فردی می باشد عکس مشترک دارد و با ادبیاتی به ظاهر آرام پرستویی را مورد آزار و فشار روانی قرار می دهد. او با تکرار این سوال فضا را بر علیه پرستویی می کند. در ابتدا پرستویی تلاش می کند با منطق فضا را به سمت سوق دهد. اما طرف مقابل او را به وا می دارد. 🔸 از یک طرف رسانه های لندنی و همراهان آنها جوی سنگین علیه پرستویی ایجاد کرده اند. عده ای نیز سینه شان مملو از بغض جمهوری اسلامی است و هر کسی که اندک ارتباطی با نظام دارد را در فضای مجازی مورد تهاجم و تخریب و توهین قرار می دهند تا کسی جرأت نکند ولو اندکی و به شکل مشروط به نظام نزدیک شود یا از آن حمایت کند. فضای مجازی پر شده از تخریب و توهین نسبت به پرستویی و تقبیح واکنش دفاعی او. پرستویی، هم در آوردگاهی که سام رجبی برایش تدارک دیده بود مظلوم واقع می شود و هم در آوردگاه فضای مجازی تنها می ماند. 🔸 از این سو مطالب نسبتا زیادی از طرف هواداران انقلاب در دفاع از پرویز پرستویی منتشر شده است. ادبیات و لحن مطالبی که تاکنون دیده ام متعلق به گفتمان رایج در جبهه انقلاب است و برای کسانی که خارج از این جبهه تنفس می کنند چندان قابل درک و برانگیزنده همدلی نیست. 🔸 هنرمندان نیز تا کنون سکوت کرده اند تا به اتهام دفاع از نظام مورد تهاجم ناجوانمردانه در فضای مجازی قرار نگیرند یا احتمالا ویزای آمریکای شان با مشکل مواجه نشود. 🔸 یادداشت رضا کیانیان بهترین دفاع از پرستویی است. کیانیان از اخلاق، انسانیت، آزادی و مردمسالاری دفاع می کند و بوسیله آنها سام رجبی را به چالش کشیده و در پیشگاه وجدان خودش محاکمه می کند. اینها ارزشهایی هستند که برای همه مردم دنیا قابل فهم اند و همدلی همگان را جلب می کنند. 🔸 علاقمندان به مشارکت در می توانند یادداشت رضا کیانیان را به عنوان یک نمونه و از این گونه جهاد مورد مطالعه و بررسی قرار دهند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
سلام بر خانه خدا و مواقف کریمه‌اش خوشا بحال آنها که شب قدر، زیارت خانه خدا قسمتشان شد. خدایا حج شان را قبول کن و از سعی شان راضی شو🙏 خدایا دلهای ما را هم همراه آنها مسافر خانه‌ات و لبیک گوی فراخوان خلیلت ابراهیم ع قرار بده🙏 ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم‌الله الرحمن الرحیم ✍ زینب سنجارون یا شفیق یادگار شما برایم همان یک فنجان چای کافیست. حالا که می خواهم نقل قول کنم دلم می خواست اصل حرف، اصل جمله را داشتم که ندارم. لابد آن بچه شیرین عسل ها که کاغذ و قلم به دست پای منبر تان می نشستند اصلش را یادداشت کرده اند. من از یادگار خودم می گویم با همه سر به هوایی‌ام در مجلس سخنرانی. شما گفتید یک فنجان چای هم کافی است، گفتید اگر اهل نماز شب و اینها نیستید لااقل بلند شوید و یک فنجان چای بخورید. انگار شما هم از اسرار چای باخبر بودید و می دانستید با یک فنجان چای سر صحبت باز می‌شود. گاهی هم خواب آلوده و منگ پنج شش دقیقه به اذان صبح بیدار می‌شدم می گفتم بگذار بقول حاج آقا به قدر یک فنجان چای بیدار بمانم. گاهی در حد دو سه تا کلمه حرف و درد دل، عقده دل باز می شد و به اندازه خروارها خرروار بار غم کم. بعضی وقتها هم توی مسیر، جانمازم که از نماز مغرب و عشا پهن مانده بود را لگد می کردم و توی رودربایستی یک دو رکعتی هم با همان منگی می‌زدم. یادگار شما برای من همان یک فنجان چای بس. حالا بچه مثبت ها و شیرین عسل ها حتما یک چمدان یادگاری دارند. خدا رحمتتان کند که و توی کلامتان موج میزد. https://eitaa.com/yad_dashtha
⭐️ مراقبت از ظرفیت کودکان برای حال خوب جامعه! - بازتولید گروه آباده در دهه۶۰! - سیدعلی سابقاً را فراخوانده بود! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۲/۲۶ • دهه ۶۰ در اوج دفاع مقدس، در کنار تصنیف های حماسی ای از مثل آقای گلریز و قالب گیری مضامین دفاع مقدس در سبکی از نوحه خوانی توسط حاج صادق آهنگران، گروه سرود آباده پاسخ به یک نیاز در رفع تبعات روحی-روانی جنگ شد. • آیت الله خامنه ای از کنار آن پدیده عادی نگذشت! بار اول که آنرا در برنامه کودک دید، گفت: "دلم می خواهد اینها را ببینم"! وقتی برای اعزام سپاهیان محمد(ص) در سفر شیراز بودند، آن گروه را از نزدیک دیدند اما به اجرایشان در مراسم اکتفا نکرده و گفتند: "اینگونه فایده ندارد اینها را به دفتر اقامت من بیاورید"! به آن هم بسنده نشد و آنها به دفتر ریاست جمهوری در تهران هم دعوت شدند و زمینه اجرای اولین سرود با اُرگ در جماران در حضور امام خمینی در عید مبعث را ایشان برای آن گروه فراهم کرد. • توجه ویژه ایشان به این پدیده (که: ظرفیت کودکان برای حال خوب جامعه می نامم) وقتی معنادار می شود که ایشان در مضمون سرود جدید آنها تصرف کردند و گفتند: "شعر و آهنگش خوب است اما حزنش زیاد است خانواده شهدا خودشان به اندازه کافی غم و غصه دارند شما باید کاری کنید که برای اینها تسلی خاطر باشد. جنبه های حماسی این سرود کم است"! yun.ir/iajdl8 ⬅️ این سطح از ورود به پدیده خود جوشِ فرهنگی از یک شهرستان، کاشف از یک در حکمرانی فرهنگی برای تلطیف فضای آن روز جامعه؛ تسلی بخشی و امید آفرینی در اوج تبعات طبیعی جنگ بود. • اگر اثر بخشی این ظرفیت را تئوریزه کنیم؛ می توان گفت: چون نسل نو بطور طبیعی، نتایج نسل قدیم است؛ وقتی آنها را آئینه آرمانها، امیدها، آرزوها و اهدافی ببینیم که دنبال کرده ایم، اثر تسلی بخشی، تحمل پذیری، امید آفرینی برایمان دارد. • چنانچه برعکس، اگر نسل جدید را تمثالی از شورش و سرکشی علیه هنجارهای پذیرفته پدران و مادران جامعه دیدند، ناامیدی و گله مندی شکل می گیرد. - والدین آمریکایی بر همین اساس نگران هنجارهای موسیقی و حواشی خواننده نوجوان جاستین بیبر شدند و بیش از ۲۷۰ هزار امضاء برای اخراج او جمع کردند. - داوران عصر جدید هم به نمایندگی از حضار همین نکته را درباره گروه سرود رسا به زبان آوردند؛ بی خیال فرم و مسائل فنی، شیفته انرژی مثبت آن شدند. اگر همین مضمون را حرفه ای تر و هنری تر یک استاد موسیقی اجرا می کرد چنین انرژی مثبتی نمی داشت! • شاید یکی از علل اقبال عمومی به سرود سلام فرمانده همین نکته روانی-اجتماعی باشد. واقعا ما خود را در آئینه فرزندانمان جستجو می کنیم. اگر اهداف، آرمانها و آرزوهای مشترک خود -که حتی با هزینه ها یا طولانی شدن بازه زمانی تحققش، خسته مان هم کرده- را به زبان هنر و ادبیات نو از فرزندان بشنویم، تسلی دهنده و انرژی بخش می شود! • این نظریه ریشه قرآنی هم دارد! قرآن به دهان پدران و مادران مومن می گذارد که فرزندان و نتایج خود را هبه الهی دانسته و از خداوند قرة عین شدن آنها را بخواهند. (۷۴فرقان) - انتخاب کلمه "قرة العین" حاوی بار مفهومی خاصی است که حال نسل قدیم را خوب می کند. - به حسب لغت این کلمه یا جایی استعمال میشود که حرارت چشم در اثر درد، خنک شود! یا موجب "قرار" و آرامش چشم نگران و پریشان شود! (ر.ک:تفسیرالمیزان ذیل آیه) ⬅️ وقتی در نسل نو، بازتولید اهداف و آرزوها و هنجارهای نسل قدیم دیده شود، برای نسل قدیم تسلی بخشی و آرامش و نشاط می آفریند. ✔️چند مراقبت این ظرفیت: 1⃣ مضمون اصلی، باور و آرمان و هنجار درصد بالاتری از جامعه باشد؛ تا مردم بیشتری خود را در آیینه آن ببینند! مضامین انتظار، عاشورا، وطن دوستی، آرمانهای انقلاب ۵۷ (آزادی، عدالت، جمهوریت، پیشرفت، استقلال) و... چنین اند. 2⃣ گریزهای احتمالی از مسائل جاری و سیاسی به مضمون اصلی، بیّن و معقول و دارای مقبولیت نسبی باشد، نه شاذ و نادر و بحث انگیز؛ یا تطبیق های محافظه کارانه و ایستا! 3⃣ ورود حکمرانی به سرایت دادن و شیوع آن، فرهنگی باشد نه سیاسی و حاکمیتی و از بالا به پایین! تسهیل در عرضه برای تقاضای طبیعی جامعه را موجب شود نه بشکل پروپاگاندا یا تسری دادن های هژمونیک. 4⃣ در سرایت و تسرّی به اکناف جامعه، آلوده کانونهای ثروت و جناح های قدرت نشود! برندینگی برای اغراض دیگر نشود؛ تا کالایی سیاسی و جناحی را قالب کند و مصرف تبلیغاتی و پوششی شود! 5⃣ استفاده ابزاری کودکان برای دنیای بزرگسالان نباشد به گونه ای که به هنجارها و سطح دید و تلقی کودکان آسیب بزند! در همین سالها دیده ایم ترانه هایی با مضامین و حتی ملودی های دنیای بزرگسالان که در برخی برنامه های کودک از زبان بچه ها بازتولید میشود. (مثل برخی مضامین عاشقانه) ☑ @m_ghanbarianhttps://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍ محمد رستم‌پور ◀️ از «آقامون جنتلمنه» نوشتید، از هم بنویسید! 🔰چرا پژوهش و رسانه ایران به آسیب‌ها بیشتر توجه دارد تا دستاوردها؟ ⭕ «بدنو ببین، جون بابا، خودتو بلرزون بابا» می‌خواندند و تأسف می‌خوردند و سر تکان می‌دادند که کودک و نوجوان ایرانی تباه شده و جمهوری اسلامی دچار شکاف نسلی عمیقی شده که دیگر پر کردنی نیست. ارزش‌ها و هنجارهای انقلاب اسلامی را بر باد رفته می‌دیدند و به اندک تلاش‌های مخلصانه بسیجیانی که مخلصانه و بی‌مزد و منت در حال تربیت نسل و برپایی حلقه صالحین و برگزاری اردوی جهادی بودند، پوزخند می‌زدند که چه نشسته‌اید که سیل همه‌تان را غرق خواهد کرد. اما امروز که یک سرود کاملاً ابتدایی و تقریباً بی‌هزینه روی لب ده‌ها هزار کودک و نوجوان ایرانی نشسته، سکوت کرده‌اند و لب نمی‌جنبانند که نکند ماله‌کش و همدست و حکومتی خوانده شوند. ⭕«سلام فرمانده» شهر به شهر می‌چرخد. نمی‌توان انکارش کرد. نمی‌توان حکومتی دانستش. چیزی دارد که خریدنی نیست. نمی‌توان اتوبوس و مینی‌بوس گرفت و این همه دختر و پسر نوجوان را جمع کرد و در میدان‌های اصلی شهر، لب‌خوانی کردش. نمی‌توان همه رسانه‌های فراگیر را به خط کرد و این چنین هماهنگ به خانه‌ها فرستادش. «سلام فرمانده» در متن جامعه پیچیده، با همه مشکلات و دشواری‌ها و رنج‌ها و زخم‌هایی که این جامعه دارد و زیر بار آنها کمر خم کرده. اما هر چه بیشتر خوانده می شود، کمتر در موردش نوشته می‌شود. ⭕گویی کلیشه‌هایی وجود دارد که روشنفکر و دانشگاهی و اهل کتاب و دانشگاه ایران نمی‌خواهد از آنها جدا شود. موضوع این نیست که این سرود از نظر عده‌ای «چیپ» است یا خیر، موضوع این است که بخش‌هایی از جامعه نخبگانی ما جرأت مقاومت در برابر فکر و نگاه غربی را از دست داده‌اند، وگرنه «چیپ» هم تحلیل می‌شود، اگر از آن سوی آب‌ها آمده باشد! ⭕ویدئوهایی که از همخوانی «سلام فرمانده» در شهرهای مختلف منتشر می‌شود، نشان می‌دهد این سرود از نظر ایجاد موج اجتماعی و ساخت همدلی موفق بوده است. ارزیابی میزان این موفقیت باید مبتنی بر معیارهایی کاملاً مستند و معتبر باشد. اما هر پژوهشی از یک حدس عالمانه آغاز می‌شود و حدس عالمانه این است که «سلام فرمانده» فراگیری بالایی ایجاد کرده آن هم در جامعه‌ای که لایه‌ها و اقشارش روز به روز از یکدیگر فاصله می‌گیرند. این فراگیری هم در سطح و هم در عمق رخ داده، هم از حیث شمار موجی که ایجاد شده و هم از نظر تنوعی که ساخته. نمی‌توان گفت فقط چادری‌ها، فقط بسیجی‌ها، فقط مذهبی‌ها «سلام فرمانده» را لب‌خوانی می‌کنند و حاضرند برایش تجمع کنند و شعرش را حفظ کنند. این حدس عالمانه یا فرض محتمل را لااقل بررسی کنید! ⭕جامعه دانشگاهی، اهالی پژوهش و فعالان رسانه‌ای ایران، جرأت ، تأمل‌ورزی و را از دست داده‌اند. گمان می‌برند دیر یا زود در هاضمه فکری جهان حل خواهیم شد و اساساً قائل به نگاه تمدنی و تمایز فرهنگی نیستند. انقلاب اسلامی ایران، همان انقلابی که آن همه وصف و تعبیر و شگفتانه از دوست و دشمن، سیاستمدار و امنیتی، اقتصاددان و جامعه‌شناس در موردش رفته است، بیش و پیش از آنکه تجمع و تظاهراتی باشد، صورت‌بندی مسأله چرایی عقب‌ماندگی ایران بود. ⭕انقلاب در قلب‌ها ریشه زد. ذهن‌ها را پرسشگر کرد. «نه شرقی و نه غربی» قبل از آنکه به یک برنامه کلان در سیاست خارجی تبدیل شود، یک باور ملّی و هنجار دینی است. اگر نخبه جامعه ایران، باور به امکان استقلال نظری در برابر جهان فریبنده غرب و شرق را از دست بدهد، تمدن‌سازی چگونه ممکن می‌شود؟ اگر جامعه ایران، مرتباً روی و متمرکز شود و و را نبیند، چگونه میسر می‌شود؟ ⭕«سلام فرمانده» مهر باطلی است بر گزاره پرتکرار ناامیدی و دین‌ستیزی مردم و به ویژه غرب‌گرایی مطلق کودکان و نوجوانان ایرانی. هر اندازه با محتوا و مضمون این سرود مشکل داشته باشیم و دلیل اثربخشی و فراگیری آن را درک نکنیم یا نسبت به بت‌سازی عوامل و طراحان و مجریان این سرود هشدار بدهیم و از موج‌سواری رسانه‌های پرادعا اما کم‌اثر حکومتی روی این کار مردمی خشمگین شویم؛ نمی‌توانیم انکار کنیم «سلام فرمانده» به اصطلاح رسانه‌ای‌ها «گرفته» یا شده و نشان داده که در برابر ساخته‌های مبتذل امثال ساسی مانکن که به شکل طراحی شده‌ای، نسل‌ جدید را هدف گرفته، وجود دارد. ⭕دومین ویژگی یعنی طرح از نخستین ویژگی یعنی مهم‌تر است؛ حتی اگر هیچ دانشگاهی، پژوهشگر یا اهل رسانه‌ای بدان نپردازد. کاش یک دهم آسیب‌شناس‌ها، داشتیم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍ حبیب الله بابایی معنای «آنچه ترجمه نمی‌شود» در ایران، صرفا با ترجمه کردن‌ها مرزهای روشنفکری در ایران را تعیین نمی‌کند، بلکه این جریان حدود و مرز تفکر و فرهنگ عرفی را با ترجمه نکردن‌ها و نگفتن‌ها نیز رقم می‌زند. برای مثال کتاب «خدایی در کار نیست» از استیون هاوکینگ، پنج بار در ایران ترجمه شده است، ولی همین کتاب نزدیک به پنجاه کتاب ضد و نقد دارد که هیچکدام در ایران ترجمه نشده است. این رویکرد در بسیاری از زمینه‌های مختلف در علوم انسانی نیز صادق است. هر گونه از الهیات سیاسی و الهیات اجتماعی و الهیات فرهنگی که بخواهد مطالبی را با رویکرد در نسبت دین و جامعه ارائه کند و مخاطبان دانشگاهی و حوزوی را  با اندیشه‌های دینی غرب مدرن آشنا کند، نوعا از اولویت‌های مترجمان برجسته در کشور خارج می‌شود و ترجمه نمی‌شود. برای مثال موضوع «الهیات عملی» (Practical Theology) که تحقیقات مربوط به آن بیش از 60 سال در دنیای غرب (آمریکا و اروپا) شکل گرفته است، در ایران  حتی در اندازه یک مقاله انعکاس نیافته است. این نه بدان سبب است که مترجمان ما از آن بی اطلاع هستند، بلکه بدان جهت است که این پژوهش‌ها در راستای در ایران و در جهان اسلام نیست. از این جهت باید به جرأت گفت که ، کانالی است برای . و البته  یکی از عواملی که «غرب در غرب» را از «غرب در شرق» متفاوت می‌کند، همین در جهان اسلام است.  @Habibollah_Babaihttps://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍ سید مهدی مرتضوی 🔸 این روزها برخی از چهره‌ها، فعالان یا رسانه‌های داخلی و خارجی از روی خیرخواهی و برخی از سر فرصت طلبی، با مردم شریف و داغدار همراهی می‌کنند. 🔸 نظارت و مطالبه و پیگیری موثر، راه مقابله با اشتباهات و سوء استفاده‌ها و ترک فعلها است. 🔸 بهترین مرجع برای مطالبه حقوق مردم و جلوگیری از اشتباهات ناخواسته و مقابله با سوء استفاده‌ها، و هستند. 🔸 در قضیه ساختمان و ساختمانهای مشابهی که اصول ایمنی و فنی در ساخت آنها مراعات نشده، اساتید و دانشجویان بسیجی در رشته‌های و باید حضور فعال داشته و پرچمدار مطالبه حق مردم باشند. 🔸 این مطالبه گری باید تا حصول نتیجه و شناسایی و معرفی و پیگیری قضایی سوء استفاده‌های اشخاص و ترک فعلهای مسوولان اجرایی، نظارتی و قضایی ادامه یابد. 🔸 حضور بسیج در عرصه مطالبه حقوق مردم، جلوه‌ای جدید از است و می‌تواند احیاگر عدالت‌خواهی از جنس آرمانهای انقلاب اسلامی و در خدمت تقویت امید در جامعه باشد. 🔸 ورود فعال بسیجیان به این عرصه، روحی جدید به کالبد بسیج می‌دمد و رخوت و رکود را از دامن آن می‌زداید و همچون از دل تهدید، فرصت می‌آفریند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم یادداشت زیر متعلق به دکتر کوشکی عزیز می‌باشد. در یادداشت بعدی، مطلب ایشان را نقد کرده‌ام. ✍ دکتر صادق کوشکی ⛔️وزارت ارشاد و تعارف با براندازان 🔹 چند روز پیش تعدادی از بازیگران و عوامل سینما و تئاتر ... با انتشار متنی خطاب به نیروهای مسلح، خواستار بر زمین گذاشتن سلاح و عدم سرکوب و ایستادن کنار مردم شدند. 🔹متن و لحن این نامه تفاوتی با بیانیه‌های مجاهدین خلق در سال ۶۰ ندارد و در یک کلمه مصداق بارز "شورش علیه نظام" و دعوت به "براندازی" است! 🔹 البته نظام جمهوری اسلامی هیچ گاه کسی را به دلیل نوشتن چنین متنی محارب یا مستحق مجازات براندازی ندانسته اما چشم بستن بر خطای بزرگ نویسندگان و امضاکنندگان این متن، به معنای شراکت در این خطا و دادن چراغ سبز به براندازان برای گستاخی و شرارت بیشتر است. 🔹 به احتمال زیاد اکثر امضاکنندگان این متن متوجه محتوای آن نشده و به همین دلیل چشم‌بسته و نفهمیده پا در جای پای مجاهدین "خون آشام" خلق گذاشته‌اند! 🔹 در این میان وزارت ارشاد با صدور بیانیه‌ای معمولی به این حرکت واکنش نشان داده و البته سال‌هاست که هیچ متخلفی چنین بیانیه‌هایی را جدی نمی‌گیرد و برای آن "تره" هم خورد نمی‌کند! ▪️وزارت ارشاد باید بداند که در چنین شرایطی محافظه‌کاری و یکی به میخ و یکی به نعل زدن، عین همکاری و همدلی با براندازان است و نمی‌شود که در منصب و حاکمیت بود و با کسانی که به دنبال سرنگونی حاکمیتند مماشات کرد! وزارت ارشاد باید بین نظام و براندازان یکی را انتخاب کند! ❇️ ساده‌ترین مجازات نویسندگان و امضاکنندگان چنین متنی آن است که وزارت ارشاد با شجاعت و به شکل رسمی اعلام کند تا چند سال به آثاری که با شرکت و مشارکت افراد فوق ساخته می‌شود مجوز اکران و انتشار نخواهد داد، بلکه برخی از این جماعت زحمت خواندن متنی را که امضا کرده‌اند، به خود بدهند و علنی و صریح از خطای خود توبه کنند! 🔹بالاخره یکی باید به این جماعت بفهماند که ارتکاب هر غلطی هزینه‌ای دارد و نمی‌شود از جیب یک نظام ارتزاق کرد و برای براندازی آن بیانیه "تفنگت را زمین بگذار" نوشت! ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍ سید مهدی مرتضوی 🔸 جناب آقای دکتر کوشکی در یادداشتی با عنوان به بیانیه تعدادی از هنرمندان با عنوان واکنش نشان داده‌اند. 🔸 ایشان از انقلابی های شریف، مخلص و دغدغه‌مند هستند اما گاهی ادبیات و بیان شان برای اکثریت جامعه قابل فهم نیست و از ارتباط با قشر خاکستری باز می‌مانند. 🔸 ارتباط با قشر خاکستری اولین گام در جهاد تبیین یا جنگ نرم است. 🔸 رسانه‌های لندنی با انواع روشها به جنگ نرم با انقلاب می‌پردازند و دلها و ذهنهای قشر خاکستری را با خود همراه می‌کنند. 🔸 یکی از روشهای آنها جذب چهره‌های هنری و ورزشی و قرار دادن آنها در مقابل نظام است. 🔸 جناب کوشکی عزیز بجای آنکه راهی نشان دهند تا بتوانیم هنرمندان و به تبع آن قشر خاکستری را از چنگ تار عنکبوت رسانه‌های لندنی نجات دهیم، جبهه انقلاب را به تقابل با هنرمندان توصیه می‌کنند. با این روش هنرمندان و قشر خاکستری را به دامن دشمن هل می‌دهیم. 🔸 یادداشت پیشنهادی جایگزین برای توصیه دکتر کوشکی نازنین است. 🔸 چنانچه به یادداشت مذکور عمل گردد همزمان هم ارتباط قشر خاکستری و هنرمندان با نظام ترمیم می‌شود و هم خباثت رسانه‌های لندنی خنثی می‌گردد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم عمه سادات سلام علیک روح عبادات سلام علیک عمه سادات بگو کیستی؟ فاطمه یا زینب ثانی ستی؟ شاعری در قطار قم مشهد چای می‌خورد و زیر لب می‌گفت شک ندارم که یعنی طعم و https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم روایت حامد عسکری از این روزهای https://www.jahannews.com/news/801968/ روایت متفاوت حامد عسکری: از همسایگان متروپل و نگفتن آن از سوی رسانه هایی که می دانیم و می دانید. از تندیس فساد و لعنت بر امضاء کنندگان آن. از نیروی ضد شورشی که از پنجه هایش خون می چکد و پس از پایان عملیات قتل عام مردم نجیب عبودان در هتل لاکچری شام می خورد. از همدلی و مهربانی مردم شهر با داغ دیدگان. از بچه های نازنین بم که برای آوار برداری آمده اند. از شربتهای آبلیموی خواهری ارجمند. از یک نیروی سرکوبگر که یخ مردم شریف آبادان را می دزدد. از حسین سلامی که روزگاری کاپیتان صنعت نفت آبادان بوده. و از اتهام شوآف به خودش از جانب هم وطنان نامهربان. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم خوشا بحال آنها که این روزها با قلب و جان شان طعم شیرین زیارت خدا و پیامبر اکرم ص و اهلبیت ع را می‌چشند. چه آنها که در مکه و مدینه هستند. و چه آنها که ظاهرا در شهر و کشورشان زندگی می‌کنند. خدایا این روزها قلب ما را با زائران خالصت مخلوط و محشور کن. خدایا به ظاهر از زیارت خانه‌ات محرومیم. باطن ما را از شوق زیارت سرشار کن و به برکت شوق و نیتمان، ما را در حرکات و سکنات حجاج شریک بگردان. اللهم ارزقنا حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام. https://eitaa.com/yad_dashtha