eitaa logo
یادداشتها
543 دنبال‌کننده
52 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 پس از انتشار آقای دکتر ، چگونگی تصمیم گیری کلان در ساختار جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گرفت. 🔹 دکتر ظریف بارها تأکید کرده که وزارت خارجه و دیپلماتهای آن در مقام نظر مجتهد و کارشناس هستند و نظر کارشناسی و اجتهادی خود را به مسوولان نظام اعلام می کنند اما در مقام عمل تابع تصمیمات نظام هستند حتی اگر در تعارض با نظرات کارشناسی آنها باشد. 🔹 رهبر انقلاب نیز بر این مطلب تأکید کردند که وزارت خارجه در شکل گیری تصمیمات کلان نظام موثر است اما تصمیمهای کلان نظام در سطحی بالاتر از وزارت خارجه اخذ می شود و وزارت خارجه مجری این سیاستها می باشد. 🔹 مرجع تصمیم گیری در موضوعات کلان دفاعی و امنیتی کجاست؟ بر اساس قانون اساسی، مرجع تصمیم گیری درباره مسائل کلانی است که با امنیت کشور مرتبط است. البته تصمیمات این شورا باید به تصویب رهبر انقلاب برسد. 🔹 این شورا دارای ده عضو بوده و ریاست آن با رئیس جمهور است. وزرای خارجه، کشور و اطلاعات و مسوول سازمان برنامه و بودجه نیز اعضای اصلی شورا هستند. به عبارت دیگر پنج عضو اصلی شورا عضو دولت هستند. دبیر شورا بوسیله رئیس جمهور انتخاب می شود اما حق رأی ندارد. روسای قوه مقننه و قضائیه و رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح نیز عضو شورا هستند. دو عضو دیگر به از سوی رهبری انتخاب می گردند. رهبر انقلاب معمولا دبیر شورا که از سوی رئیس جمهور تعیین شده را به عنوان یکی از دو نماینده خود معرفی کرده اند تا حق رأی داشته باشد و در عمل فقط یک نفر دیگر منتخب رهبری می باشد. به این ترتیب شش عضو شورا، رئیس جمهور و همکاران او هستند. در صورت لزوم فرماندهان ارتش و سپاه و نیروی انتظامی نیز بدون حق رأی در شورا حضور می یابند. 🔹 پرسش مهمتر نحوه تعامل رهبری با مصوبات شوراست. نقش رئیس جمهور در فرآیند تصمیم گیری های کلان در چه حدی است؟ نحوه مواجهه رهبری با مصوباتی که مخالف نظر ایشان است چگونه می باشد؟ آیا دست برگزیدگان مردم در انتخابات ریاست جمهوری در سه دهه گذشته برای تعیین سیاستهای کلان دفاعی و امنیتی کشور بسته بوده است؟ 🔹 برخی از سر نا آگاهی چنین تصور می کنند که فرآیند تصمیم گیری کلان دفاعی و امنیتی در جمهوری اسلامی خارج از روندهای کارشناسانه و دموکراتیک بوده و تصمیمات کلان توسط رهبری و سپاه پاسداران اخذ شده و بر دولت و وزارت خارجه و دیپلماتها تحمیل می گردد. 🔹 متاسفانه این تصور غلط از سوی دوستان ناآگاه، به افکار عمومی القاء شده و از سوی دشمنان بازتاب می یابد. دامن زدن به این توهم می تواند به دلسرد شدن بخشی از جامعه و جداشدن آنان از نظام و رهبری و در نهایت در انتخابات بینجامد. 🔹 سخنان آقای ظریف فرصتی مناسب در اختیار دشمنان قرار داد تا به تخریب اندیشه مقاومت بپردازند. آقای ظریف همواره مردم را به مشارکت در انتخابات و رای دادن به طرفداران تعامل دوستانه با غرب فرا خوانده و آنها را از حاکمیت اندیشه مخالف خود ترسانده اند. به نظر می رسد ایشان گرفتار تناقض هستند. از یک طرف را دست بسته و در خدمت معرفی می کنند و از طرف دیگر رای مردم را در سیاست خارجی تاثیرگذار می دانند. 🔹 در سال 93 اتاق فکر انجمن آسیا میزبان دو دیپلمات سابق از دو کشور کلیدی در مذاکرات هسته ای یعنی ایران و آمریکا بود. هدف از برگزاری این نشست مناظره مانند، ارائه نگاهی اجمالی و همه جانبه به تاریخچه روابط ایران و امریکا پس از انقلاب اسلامی ایران در 1979، تاثیرات آن بر مذاکرات هسته ای و آینده روابط دوجانبه بود. ، سخنگوی اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و ، مقام اسبق شورای امنیت ملی آمریکا در این میز گرد شرکت داشتند. آنچه در یادداشت بعدی می‌خوانید بخشی از این مناظره درباره سیستم تصمیم‌گیری کلان سیاسی در ایران است. ✍️ سيد مهدي مرتضوي ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 حمید بیگلری مجری میزگرد: یکی از گیج کننده ترین موضوعاتی که برای ناظران در مورد ایران مطرح است این است که چگونه تصمیمات در ایران اتخاذ می شوند. روشن است که دولت ایران حضور دارد اما آن کاملا مشابه بسیاری از دولت های دیگر نیست و اینگونه به نظر می رسد که برخی از این تصمیم گیری ها توسط رهبران مذهبی انجام می شود. برای مثال، شما به بحران گروگانگیری اشاره کردید. در این بحران هیچگاه روشن نشد که دولت بازرگان یا دولت بنی صدر تا چه اندازه بر این ماجرا کنترل داشتند. این پیچیدگی تا امروز هم ادامه دارد. آنهایی که در واشینگتن پذیرفته اند که روحانی یک اصلاح طلب است و به دنبال توافق جامع، شانس موفقیت او را پایین می دانند زیرا می گویند که در ایران مهم نیست که چه فکر می کند. توسط رهبری عالی جمهوری اسلامی ایران انجام می شود. این در حالی است که ایشان اعلام کرده اند عمیقا نسبت به آمریکا هستند. از آنجایی که شما در ساختار تصمیم گیری در ایران حضور داشته اید، می توانید نحوه تصمیم گیری در ایران و نقش عالی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را تشریح کنید؟ 🔸 حسین موسویان: روند تصمیم گیری در ایران است. به این معنی که پارلمان ما نقشی مانند کنگره شما ایفا می کند و شورای امنیت ملی ایران نیز نقشی مانند شورای امنتی ملی آمریکا دارد. نیز بسیار مشابه است. اگر به قانون اساسی توجه کنید در می یابید که قانون اساسی ایران 90 درصد مشابه قانون اساسی فرانسه است. هرچند که رهبری تصمیم گیری نهایی در سیاست خارجی را بر عهده دارند، ایشان نمی توانند تصمیم ها، قوانین و مصوبات مجلس را کنند. در سیاست خارجی ایشان تصمیم گیرنده نهایی هستند اما تجربه 30 ساله من در سیستم نشان می دهد که ایشان تقریبا در 95 درصد موارد تصمیم های اتخاذ شده از سوی شورای امنیت ملی ایران را وتو نکرده اند هر چند که در بسیاری موارد سیاستمداران می دانستند که ایشان به واقع به این تصمیم ها علاقه ندارند. 🔸 بیگلری: پس در تصمیم گیری چیست؟ 🔸 حسين موسويان: رئیس جمهور رئیس شاخه اجرای قانون اساسی است. او در راس شورای امنیت ملی قرار دارد که مهمترین وزنه تصمیم گیری در سیاست خارجی و امنیتی به شمار می رود. شورای امنیت ملی توسط رئیس جمهور اداره می شود و هر آنچه که آنها تصمیم بگیرند باید به تایید رهبری برسد. رهبری اختیار وتوی مصوبه های شورای امنیت ملی را دارند اما در 30 سال اخیر ایشان یک یا دو درصد تصمیم های شورای امنیت ملی را کرده اند. 🔸 بیگلری: می توانید نمونه هایی از جمهوری اسلامی ایران به جای ایشان را نام ببرید. با توجه به این نکته که ایشان بی اعتمادی عمیقی نسبت به آمریکا دارند؟ 🔸 حسین موسویان: شما به یاد می آورید زمانی که مذاکرات هسته ای را در سال 2003 آغاز کردیم، سه کشور اروپایی – انگلیس، فرانسه و آلمان- دو اقدام را از ایران می خواستند: یکی شفافیت و دیگری تعلیق غنی سازی اورانیوم. مقام معظم رهبری با مشکلی نداشتند و به آن کارت سفید نشان دادند. اما مشکل در مورد اورانیوم بود که ایشان تاکید کردند ارتباطی بین شفافیت و تعلیق وجود ندارد. ایشان فرمودند که چرا باید غنی سازی را تعلیق کرد؟ ایشان به تعلیق غنی سازی علاقه نداشتند اما سرانجام شورای عالی امنیت ملی که در آن زمان ، دبیر آن بود تصمیم گرفت برای دوره ای و به منظور اعتمادسازی، غنی سازی را تعلیق کند. در آن زمان رهبری به این تصمیم علاقه ای نداشتند اما آن را هم نکردند. یک نمونه دیگر نیز زمانی بود که هشت دیپلمات ایرانی در افغانستان مورد سوء قصد قرار گرفتند(1999). اکثریت در شورای عالی امنیت ملی از حمایت کردند اما رهبری این تصمیم را کردند. ایشان نمی خواستند با یک همسایه وارد شوند. اصل این گفتگو را می توانید در این آدرس بیابید: http://www.irdiplomacy.ir/fa/news/1935481/ ✍️ سيد مهدي مرتضوي ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 باید از آقای فرید مدرسی بابت نقد توئیت بی ادبانه آقای تشکر کرد. این فعال رسانه‌ای اصلاح طلب در پاسخ به توئیت سعید حجاریان نوشت: در آستانه انتخابات، آنچنان غرق در نفرت‌پراکنی هستید که نامتان را دبیرکل می‌گذارم. متاسفم برای شما و حلقه کورتان.... 🔹 جا دارد اصلاح طلبان منصفی که دغدغه اخلاق و آرمانهای انقلاب دارند در کنار جناب مدرسی از تندرویهایی این چنین بجویند تا کسی جرأت نکند به اسم اصلاح طلبی، کند. 🔹 همچنین بجاست که دوستان جبهه انقلاب واکنش فرید مدرسی به نفرت پراکنی سعید حجاریان را از سر و قلمداد کرده و از آن استقبال کنند. 🔹 فرید مدرسی از جمله کسانی است که به شکل تخصصی در حوزه رسانه به نشر و تحکیم اندیشه های اصلاح طلبانه می پردازد. نگاه او به مسائل فرهنگی و سیاسی و اجتماعی به وضوح با نگاه جریان موسوم به جبهه انقلاب متمایز و متفاوت است. بخشی از فعالان فرهنگی و سیاسی جبهه انقلاب با سوء ظن به مدرسی می نگرند و ما حصل فعالیت او را به سود آرمانهای انقلاب نمی دانند. 🔹 افراط در هر جریان سیاسی و اجتماعی به نفرت پراکنی و تشدید دو قطبی و انشقاق اجتماعی می انجامد و سوء ظن متقابل و را دامن می زند. در چنین فضایی توجیه پذیر شده و محدودیتهای بیشتری بر فضای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی حاکم می شود. رویکردهای امنیتی سبب تقویت تندروی گشته و این ادامه می یابد. 🔹 توئیت آقای سعید حجاریان نمونه بارز افراط و خشونت ورزی نظری و نفرت پراکنی است. بیراه نیست اگر ایشان را مستحق عنوان خشونت سیاسی و نفرت پراکنی اجتماعی بدانیم. 🔹 اگر خدا بخواهد این اقدام جناب مدرسی می تواند سرآغازی باشد برای تعامل فعالان سیاسی جناحهای مختلف و کاهش نفرت بین آنها و بسط اخلاق و عقلانیت. ✍️ سيد مهدي مرتضوي ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 هم وطنانی که قصد مشارکت در انتخابات را ندارند و هنوز رای نداده‌اند نیز دلسوز دین و کشور و هم وطنان خود هستند. 🔹 وجود مشکلات و دلخوری مردم از مسوولان و شیوه اداره کشور قابل انکار نیست. 🔹 اما مشارکت کم مردم در انتخابات موجب تقویت دو تهدید می‌گردد: 🔹 افزایش یا تداوم تحریمها: هدف غرب از تحریمها جدا کردن مردم از نظام جمهوری اسلامی است. مشارکت کم، دشمنان را به تاثیرگذاری تحریمها امیدوار می‌کند. اما مشارکت بالا سبب می‌شود غرب از تاثیر تحریم نا امید شده و زمینه لغو یا کاهش تحریمها فراهم گردد. 🔹 تهدیدهای امنیتی و تروریستی: عدم مشارکت سبب طمع دشمنان برای ایجاد نا امنی و انجام عملیات تروریستی در کشور می‌شود. 🔹 هم وطنانی که برای شرکت در انتخابات تردید دارند را به مشارکت دعوت می‌کنم. ✍️ سيد مهدي مرتضوي ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم امیدوارم پیروز انتخابات و هوادارانش پس از اعلام نتایج به گونه‌ای عمل کنند که همه مردم ایران اعم از آنها که به نامزدهای دیگر رأی داده اند یا اصلا رای نداده‌اند کام‌شان شیرین شود. کاش جشن پیروزی در انتخابات را به تبدیل کنند. کاش بساط بداخلاقی و بی احترامی و تمسخر نسبت به دولتهای پیشین و سلیقه های دیگر از امروز برچیده شود. کاش مردم ایران از امروز طعم و و و را از سوی پیروز انتخابات بچشند و به آینده ایران امیدوار شوند. ✍️ سيد مهدي مرتضوي ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 نوشته زیر را سحر امروز در یکی از گروه های حامی آقای رئیسی خواندم. 🔹 بسیار زیبا بود و سرشار از هوش عاطفی. از خواندن آن بی نهایت لذت بردم. 🔹 کاش بتوانیم عواطف و احوال دل دیگرانی که مثل ما نیستند را نیز درک کنیم. در آن صورت جهان گلستان خواهد شد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 یادداشت بزرگواری که نمی شناسمش: دوستان عزیز یک تذکر اول به خودم بعد به شما همراهان صدیق 🔸 خواهش میکنم اگر خدا لطفی بهمون کرد و حاج آقای رییسی انتخاب شدند از همون ساعت اولیه رنگ و بوی اخلاق، همدلی و محبت را جلوه گر کنیم. 🔸 نبردی در کار نبوده که ما پیروز میدان و دیگری شکست خورده آن باشد. 🔸 کسانی که با مشارکت‌شان کشور را بیمه کردند قابل تقدیر هستند. 🔸 مخصوصا کسانی که جگرشان از بابت تصمیمات سیاسی (عملکرد شورای نگهبان و...) و تصمیمات اقتصادی خون بود اما به حرمت خون شهدا برای حفظ کیان کشور به میدان آمدند. 🔸 ما باید خط فکری جدیدی را ایجاد کنیم. باید جلوه گر اخلاق باشیم. اخلاقی که امام و شهدای ما به آن مزین بودند. 🔸 استوریهایی که را نشان میدهد تولید و نشر بدهیم نه استوری هایی که پیروزی ما را. 🔸 را باید از همان لحظه اول شروع کنیم. 🔸 به یاد بیارید چند ساعته با استرس در حال پیگیری اخباریم و منتظریم مشارکت به ۵۰ درصد برسد‌. 🔸 چه کسانی خیال ما را راحت کردند و الان خوشحالیم که مشارکت به ۵۰ درصد رسیده و در حال افزایش است. 🔸 همین مردمی که به صحنه آمدند و به آقای همتی و رضایی در کنار حامیان جناب رییسی رای دادند. 🔸 پس بیایید انشالله با انتخاب آقای رییسی جشن ملی بگیریم. همه را در این شادی سهیم کنیم. اجازه ندهیم کسی ولو یک لحظه پشیمان شود که در انتخابات شرکت کرده است. 🔸 حال و روز روحی خودمان را در سال ۹۲ و ۹۶ به یاد بیاورید...کمی مردم را درک کنیم. ✍️ ؟ ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 کاش ما مردم چه آنها که به رئیس جمهور منتخب رای داده‌ایم و چه آنها که به او رای نداده‌ایم پس از انتخابات از سیاست ورزی صحیح کناره نگیریم: اولا بر دولت منتخب کنیم و به حال خود رهایش نکنیم. ثانیا دولت باشیم: هر جا به نیاز داشت دریغ نکنیم. هر جا به اصلاح و تکمیل نیاز داشت دهیم. هر جا خطایی کرد، خیرخواهانه کنیم. 🔹 کاش دولت جدید برای شنیدن پیشنهادها و نقدهای رسانه‌ها و نخبگان و مردم عادی داشته باشد و از شنیدن نظرات جدید کند. 🔹 خدایا به فضل و رحمت تو و لطف حجت غائب حاضرت دلخوشیم نه به تدبیر و تلاش خودمان. چشم‌ امید ما را از غیر خودت منصرف بگردان. ✍️ سيد مهدي مرتضوي ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 در مواجهه‌ با پیروزی‌ها قرآن به ما درس می‌دهد: اِذا جاءَ نَصرُ اللهِ وَ الفَتحُ، وَ رَاَیتَ النّاسَ یَدخُلونَ فی دینِ اللهِ اَفواجًا، فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّکَ وَ استَغفِرهُ اِنَّه کانَ تَوّابًا؛ 🔸 نمی‌گوید خوشحالی کن، مثلاً برو وسط میدان شعار بده؛ (می‌گوید): 🔸 فسَبِّح بِحَمدِ رَبِّک؛ برو تسبیح کن؛ این مربوط به تو نیست، مربوط به خدا است؛ 🔸 استغفار کن. در خلال این حرکت ممکن است یک غفلتی از تو سر زده باشد، از خدای متعال طلب مغفرت کن؛ 🔸 در برخورد با حوادث مثبت این جوری باید برخورد کرد: 🔸 دچار غرور نشدن، 🔸 و از خدا دانستن که وَ ما رَمَیتَ اِذ رمیت ولکن الله رمی. در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🔹 دلسوزان انقلاب و خانواده‌های شهداء از حفظ آبروی نظام در انتخابات و به نتیجه نرسیدن تلاش دشمنان و کسانی که مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت می‌کردند، خوشحال‌اند و احساس شعف و پیروزی می‌کنند. 🔹 یادمان باشد بعد از به و پناه ببریم وگرنه پس از ، به مبتلا خواهیم شد. ✍️ سید مهدی مرتضوی ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
کاش همه هم وطنان چه آنها که در انتخابات شرکت کرده اند و چه آنها که رأی نداده اند پیام زیبایی که در یادداشت فرزند شهید همت هست را با جان و دلشان درک کنند و بی اما و اگر با آن همراه شوند. تصور آنچه در این یادداشت آمده شوق انگیز است و دل را هوایی می کند. دیدنش با ما چه خواهد کرد؟! ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای رئیسی! رئیس‌جمهور منتخب تمامی مردم ایران اسلامی، یقین دارم از دیروز صبح، سونامی آدم‌ها و پیام‌های تبریک به سوی شما روانه شده و به احتمال زیاد خسته‌تر از آن هستید که همه آنها را بخوانید، هرچه هست این یک پیام تبریک نیست. این خطابی است از بنده خدا که بدون لکنت با بنده دیگر خدا حرف می‌زند و این توصیه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است. دیروز، وقتی با آخرین نفر برای شرکت در انتخابات چانه می‌زدم، انگار داشتم ذره‌های کوچک بذر امیدی که در دلم بود را نصف می‌کردم و آن نیم بذر باقیمانده لای گلایه‌ها را با هزار امید در دل دیگری می‌کاشتم. نمی‌دانم به شما رأی داد یا نه، اصلا مهم نیست حتی مهم نیست خودم به شما رأی دادم یا نه، آنچه مهم است اما امروز شما رئیس‌جمهور منتخب من و او هستید، همان‌گونه که رئیس‌ جمهور منتخب آنهایی هستید که رأی ندادند. حتی آنها که تلاش کردند کسی رأی ندهد، شما رئیس‌جمهور آنها هم هستید. آقای رئیس‌ جمهور منتخب! لطفا بلند شوید، بایستید و به ما تبریک بگویید. به ما که هرچه داشتیم آبرو کردیم و ریختیم در صندوق‌ها تا شاید فرجی بشود و این دیواری که بین ما ایستاده است را برداریم و به هم نزدیک‌تر بایستیم. ما مردمیم، مردمی که انتخاب کردند انتخاب کنند. ما انتخاب کردیم باهم باشیم. لطفا این بار پیش از آن‌که به هوادارانتان تبریک بگویید، به تبریک بگویید. به آنها که انتخاب دیگری داشتند اما همه به‌اتفاق، راه را پیش گرفتند و طوری پای صندوق ایستادند که انگار تنها راه‌حل بود. بلند شوید و بگویید من حاصل آن راه‌حل هستم و اجازه نمی‌دهم دانه‌های امید به درخت‌های تناور ایمان تبدیل نشود. ما . آن‌قدر دریای تحقیر و بی‌اعتنایی توی سرمان را موج زده کرده که به هر ساحلی پناه می‌بردیم. بی‌آن‌که امید روشنی داشته باشیم، روزهای پیش رو را می‌شمردیم. شما اما نشان بدهید هر ساحلی نیستید. ما را کنید و با ما بزنید. با ما که با دولت آن‌قدر غریبه شده بودیم که بعضی‌هایمان در زمستان کرونازده یخ بستیم و گلایه‌هایمان آن‌قدر زیاد بود که نای رأی دادن نداشتیم و جا ماندیم. بعضی از ما فقط یک هم‌کلام می‌خواستند تا «ها»ی نفس‌اش از این سرما نجاتشان بدهد، اما نبود. به همه بگویید، از ما خیلی‌ها بودند که رأی ندادند، اما دشمنی نداشتند. بگویید از این خانواده اگر برادری به جشن برادری نرفته، خانواده هنوز همان است که بود. به مردم بگویید ما با هم برادر می‌مانیم. ما در این جامعه مدرن و فردگرا بیشتر از هر چیز به احتیاج داریم وگرنه رئیس‌جمهور قبل از شما بود، بعد از شما هم خواهد آمد. ما یک نفر می‌خواهیم که کند. به آن آخرین نفر گفتم اگر شیشه‌ای می‌شکنی، شیشه خانه خودمان است. همان‌طور که اگر گلی بکاری، در حیاط خودمان سبز می‌شود. به ما بگویید آن حرف‌ها که به هم گفتیم، اشتباه نبود. مادرم یک قانون داشت که می‌گفت در این خانه سفره یک بار پهن می‌شود. هرکسی که هست بیاید، حتی اگر قهر باشد. ما قهر بودیم اما می‌آمدیم و به حرمت نان و نمک دوباره با هم آشتی می‌کردیم. قهر در خانه ما روزشمار نداشت. همان ساعت اول که قهر می‌کردیم دلمان برای هم پر می‌زد. حالا اما سال‌هاست خیلی‌ها از هم خبر نداریم. آقای رئیس‌جمهور! آقای سید ابراهیم! ما است. دلمان برای آن ، آن هم‌خانه‌ای‌ها، آن همکارها، آن ، دلمان برای آنها که ، تنگ شده است. به آنها بگویید خانه خودشان است. بگویید بیایند و بنشینند. سفره‌ های کوچک مردم را به سفره بزرگ ایران وصل کنید. دوباره باید همه سر یک سفره بنشینیم. شاید دوباره نان و نمک خیلی چیزها را یادمان انداخت. ما به شما تبریک نمی‌گوییم، چون شما پیروز نشدی. حکایت شما حکایت آن دونده ماراتنی است که تازه برای دویدن انتخاب شده و به خط شروع رسیده است. ما هرچه در توان داریم برای شما دعا می‌کنیم. هر بار می‌رویم مشهد، نایب‌الزیاره‌ می‌شویم، اما شما تا خط پایان و پیروزی هنوز خیلی راه دارید. آن روزی که از آن روبان رضایت خدا و مردم رد شدید، تبریک ما را خواهید داشت. فقط در این راه به این فکر کنید که آن سوی خط پایان، و هستند که رسیده‌اند و ما، شما و هر کس دیگری که برای خدا به مردم خدمت می‌کند را نگاه می‌کنند؛ شهدایی که پیشتر عبور کرده‌اند. ✍️ محمد مهدی همت ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 خاطره حجه الاسلام علی وزیر اطلاعات دولت آقای خاتمی از روزهای شهادت آیه الله دکتر حاوی نکته ای بسیار مهم است. 🔹 در سالهای اخیر جریانی که از امام خمینی کینه به دل دارند و از سوی برخی رسانه های غربی حمایت می شوند، به سیاه نمایی حکم امام در سال 67 درباره تعیین تکلیف زندانیان وابسته به پرداخته اند. این جریان جای جلاد و شهید را عرض کرده و اعدام شدگان آن سال را به عنوان جوانانی بی گناه و مظلوم معرفی می کنند که بخاطر حکم سنگدلانه امام اعدام شدند. 🔹 بر اساس خاطره آقای یونسی، قضات دادگاه انقلاب روز بعد از شهادت هفتاد و دو تن در دفتر آیه الله محمدی گیلانی جمع می شوند. از شدت ناراحتی هیچ کس توان کار کردن ندارد. سکوتی مرگبار بر فضا حاکم است. در چنین وضعیتی تلفن سیاسی دفتر آقای گیلانی به صدا در می آید. 🔹 حاج احمد آقا از طرف امام پیام می دهد که قضات این روزها قضاوت نکنند. 🔹 علت فرمان امام این است که قضات دادگاه انقلاب تحت تأثیر این فاجعه، عصبانی هستند و این عصبانیت نباید در قضاوت آنها تأثیر بگذارد. 🔹 جا دارد کسانی که از مقدمات و فضای صدور حکم امام در سال 67 آگاه هستند توضیح دهند که چه شد امام چنین حکمی را صادر کردند و این حکم چگونه اجرا شد. متأسفانه از جانب دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی و اعضای بیت ایشان در این باره مطلبی ندیده ام. 🔹 برخی جوانان عزیز درباره حکم امام در سال 67 سوالاتی دارند و پاسخهای داده شده را هنوز قانع کننده نیافته اند. به این جوانان چه می توان گفت؟ 🔹 یکی از سیاه ترین لحظات انقلاب اسلامی که بدست سازمان مجاهدین آفریده شد شهادت دکتر بهشتی و انبوهی از یاران ایشان بود. احتمالا امام خمینی صبح روز بعد از این ماجرا با خبر می شوند. 🔹 امام پس از دریافت این خبر چیست؟ اولین کاری که انجام می دهد چه باید باشد؟ 🔹 دغدغه امام در زمانی که غبار فاجعه همه جا را فرا گرفته این است که متهمان سازمان مجاهدین در دادگاه انقلاب مورد ظلم قرار نگیرند. علی القاعده در آن زمان بیشترین متهمان دادگاه انقلاب متعلق به سازمان مجاهدین خلق بودند. 🔹 آیا می توان پذیرفت امام ما در اوج ناراحتی و خشم ملت در سال 60 نگران ظلم ناخواسته قضات دادگاه های انقلاب به متهمان سازمان مجاهدین خلق باشد اما در سال 67 تحت تأثیر عصبانیتی کور، فرمان اعدام زندانیان عضو سازمان مجاهدین را بدهد؟ چنین قضاوتی چقدر است؟ ✍️ سید مهدی مرتضوی ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگرانی امام پس از با خبر شدن از شهادت دکتر بهشتی چه بود؟ نکند قضات دادگاه انقلاب تحت تأثیر عصبانیت ناشی از این فاجعه ناخواسته به متهمان سازمان مجاهدین خلق ظلمی روا دارند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 یکی از نکات مهم و ویژه درباره علیه السلام، زمان تولد ایشان است. می توان تولد ایشان را سند حقانیت امامت پدر بزرگوارشان دانست. 🔹 گروهی از اصحاب امام کاظم علیه السلام که به مشهور شدند، ادعا می کردند که امام کاظم از دنیا نرفته و در غیبت به سر می برند. واقفیه امام کاظم علیه السلام را به عنوان مهدی آل محمد و آخرین امام معرفی می کردند و به این بهانه زیر بار امامت امام رضا علیه السلام نمی رفتند. 🔹 از جمله عواملی که باعث می شد واقفیه بتوانند در امامت امام رضا علیه السلام تشکیک کنند و برخی شیعیان نیز دچار سوال و شبهه شوند آن بود که امام رضا علیه السلام تا سالها پس از شهادت پدر و رسیدن به مقام امامت، فرزند پسر نداشتند. حتی شیعیانی که اعتقادی سالم داشتند با این پرسش دشوار مواجه بودند که امام بعد از ایشان کیست؟ شیعیان به منظور شناخت حقیقت و واقفیه برای آزار دادن امام رضا علیه السلام بارها این پرسش را در حضور ایشان مطرح می کردند. 🔹 آنها به حدیثی از امام صادق علیه السلام اشاره می کردند که بر اساس آن پس از امام حسن و امام حسین علیهما السلام دیگر امامت در دو برادر جمع نخواهد شد. به عبارت دیگر همواره امام بعدی فرزند امام قبلی خواهد بود. نتیجه طبیعی این حدیث این بود که اگر امام رضا علیه السلام امام حق باشند، برادران ایشان نمی توانستند بعد از ایشان به امامت برسند. از طرف دیگر ایشان دارای پسر نیز نبودند. بهترین راه حل در برابر این دو بن بست آن بود که گفته شود امام رضا امام نیستند و سخن و اقفیه پذیرفته شود. 🔹 تولد امام جواد علیه السلام در سالهای پایانی دهه پنجم از عمر امام رضا می توانست پایان بخش این چالش باشد. از این جهت می توان اصل میلاد این مولود پر برکت و زمان آن را سند حقانیت امامت امام رئوف دانست. https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 نحوه مواجهه شیعیان با امام جواد علیه السلام که در سن کودکی به امامت می رسند و بیشتر دوره امامتشان در جوانی گذشته و در 25 سالگی به شهادت می رسند جالب توجه است. بزرگان شیعه در آن زمان معمولا در سنین بالای پنجاه سال هستند و در برابر امامی قرار دارند که کمتر از 25 سال عمر دارد. 🔹 جناب ، فرزند امام جعفر صادق علیه السلام و برادر امام کاظم و عموی امام رضا علیهما السلام می باشد. ایشان در زمان امامت امام جواد بزرگ خاندان بنی هاشم است. وی تحت تربیت پدر و برادرشان بوده و از علمای شیعه محسوب می شوند. 🔹 این بزرگوار در مسجد النبی جلسه درس دارد و شاگردانی از محضر او استفاده می کنند. در بین درس، امام جواد علیه السلام برای زیارت پیامبر اکرم به مسجد وارد می شوند. ایشان در سنین نوجوانی یا ابتدای جوانی هستند. جناب علی بن جعفر به محض دیدن امام، درس را رها کرده و به خدمت ایشان می رسد تا ادای احترام کند. امام جوان نیز از عموی پدر خود می خواهند درس خود را ادامه دهد. پس از پایان زیارت و هنگام خارج شدن امام از مسجد این امر تکرار می شود. 🔹 جناب علی بن جعفر با اعتراض برخی شاگردان مواجه می شود که شما بزرگ بنی هاشم هستید. چرا چنین می کنید؟ وی به محاسن سپید خود اشاره می کند و می گوید خدا این جوان را بر صاحب این محاسن سپید برتری داده و او را برای امامت برگزیده است. باید در مقابل خواست خداوند تسلیم بود. 🔹 این حکایت را می توان با داستان برادران پیامبر مقایسه کرد. در ابتدا ایشان نسبت به جایگاه ویژه یوسف خردسال نزد پدر حسادت ورزیدند. فرجام برادران یوسف پس از فراز و نشیبهای بسیار چنین شد که در مقابل خواست خداوند برای گزینش برادر کوچکتر تسلیم شده و چنین گفتند: تالله لقد آثرک الله علینا؛ سوگند به خداوند که او تو را از میان ما برگزیده و بر ما برتری داده است. 🔹 با تمام وجود همچون جناب علی بن جعفر و برادران حضرت یوسف با خضوع به امام جوان و جوادمان عرض می کنیم: السلام علیک یا جواد الائمه، . ما به خواست و اراده خداوند برای برگزیدن شما راضی هستیم و به داشتن محبت شما و پذیرش امامت تان افتخار می کنیم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
؟ بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 در روزهای سرور اهلبیت به حکم یفرحون لفرحنا شاد می شویم و در ایام شهادت هر یک از حجتهای الهی به حکم یحزنون لحزننا، محزون می شویم. البته این شادی و حزن دو طرفه است. چنانکه فرمودند: انا لنحزن لحزنکم و نفرح لفرحکم. 🔹 همراهی در حزن خوبان خدا تحفه ای از جانب خدا برای ما بندگان کوچک است که بدون درک حقیقت مصیبت آنان و شناخت علت حزن شان میسر نیست. 🔹 در این ایام، مصیبت زده چه مصیبتی هستیم؟ حقیقت مصیبت اهلبیت علیهم السلام چیست؟ چه چیزهایی باعث حزن و اندوه ایشان می گردد؟ 🔹 یک سطح از مصیبت، مرتبط به نشئه دنیا و لوازم آن می باشد مانند آزار یا خسارتهایی که بر بدن شریف خودشان یا قبور مطهرشان وارد می شود. 🔹 سطح بالاتر مصیبت، حزن قلبی ایشان ناشی از بی احترامی یا آزاری است که بر سایر اهلبیت ع یا دوستان و شیعیان ایشان روا داشته می شود. به عبارت دیگر آزردگی خاطر شریف امام از رنجی که سایر اهلبیت یا دوستان ایشان می کشند بیشتر مکدر می شود تا از رنجی که بر خود ایشان وارد می شود. 🔹 اما حقیقت مصیبت اهلبیت به این امور محدود نمی شود. شاید یکی از سنگین ترین مصائب اهلبیت آن باشد که دوای درد و پاسخ پرسشهای بشر نزد آنهاست و برای آن هم مزدی طلب نمی کنند (قل لا اسالکم علیه اجرا) اما این هدایت الهی بدست نیازمندانش نمی رسد و اکثر انسانها در درد و جهل غوطه ورند. 🔸 یک علت این معضل آن است که انسانها به این هدایت و علم زلال پشت کرده و به علم ناقص و سرشار از جهل خود بسنده می کنند. این مصیبت در فرمایش گلایه آمیز امام باقر علیه السلام چنین بیان شده است: یمصون الثماد و یدعون النهر العظیم؛ انسانها آب اندک گل آلود اساتید خود را قطره قطره می مکند اما هدایت ناب الهی موجود در میراث پیامبر اکرم ص که همچون آبی زلال در رودی بزرگ جاری است را رها می کنند. 🔸 علت دیگر آن است که برخی از ما دوست داران اهلبیت در تعلم و تعلیم میراث علمی و معرفتی آنها کوتاهی می کنیم؛ یا فهمی ناقص و کاریکاتوری از تعالیم ایشان پیدا کرده و همین تصویر افراطی یا تفریطی را به نام اهلبیت به دیگران معرفی می کنیم. 🔸 علت دیگر آن است که برخی از ما دوست داران این خاندان نورانی با عمل نکردن بر اساس سیره آن بزرگواران و کوتاهی در مراعات موازیق و در حوزه رفتارهای فردی و اجتماعی، بجای آنکه آنها باشیم موجب ریختن آنها می شویم. 🔸 نکند خود را مصیبت زده عزیزان خدا بدانیم اما در عمل سبب رنجش خاطر عزیزشان باشیم. در ایام شهادت اهلبیت نقل احادیث ایشان را به کاری مبدل نکنیم. عزم کنیم ذره ای از رنج آنها بکاهیم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 11 مرداد سالگرد شهادت رحمه الله علیه است. او در سال 1288 شمسی از سوی فاتحان تهران و طرفداران به جرم مخالفت با مشروطه اعدام شد. 🔹 شیخ ابراهیم زنجانی وکیل مجلس اما فراماسونر و عضو لژ بیداری است. او شخصیتی روحانی و رئیس دادگاهی است که شیخ فضل الله را محاکمه و به اعدام محکوم می کند. بخشی از اتهامات شیخ فضل الله نوری که توسط شیخ ابراهیم زنجانی در جلسه دادگاه قرائت می گردد چنین است: ... به چه دلیل و کلاء را و دهری خواندی؛ آیا تصور نکردی که در قانون انتخابات به عموم اهل ایران دستورالعمل داده شده که هر کس را متدین و امین دانند انتخاب کنند؟ آیا همه مردم بابی بودند که بابی انتخاب کردند یا سایرین غیر بابی بودند در میان خود امین تر از بابی نیافتند یا ... 🔹 تاریخ گواهی می دهد که بسیاری از عناصر بابی و فراماسونر در بین مشروطه خواهان نفوذ کرده بودند و یکی از دغدغه های شیخ فضل الله نوری که او را به مخالفت با مشروطه خواهان وادار کرد همین مطلب است. ممکن است برخی سخنان مرحوم شیخ فضل الله نوری امروز و در فضای جمهوری اسلامی برای ما قابل قبول نباشد اما نباید به بهانه آنها، انحراف سران مشروطه و دشمنی آنها با اسلام را نادیده گرفت. 🔹 بیش از صد سال از شهادت شیخ فضل الله نوری می گذرد و روشنفکران سرزمین ما که تبار خود را در مشروطیت جستجو می کنند نه تنها از کشتن مرحوم شیخ فضل الله نوری تبری نمی جویند بلکه در سخنان و مواضع و اقدامات شیخ جستجو می کنند تا نکاتی بیابند که توجیه کننده جنایت مشروطه خواهان باشد. 🔹 رحمت خدا بر مرحوم طالقانی و جلال آل احمد که علیرغم علقه و قرابتشان با جریان روشنفکری از جنایتی که بر شیخ شهید روا داشته شده تبری جستند. مرحوم آیه الله کشته شدن آقا شیخ فضل‌الله نوری را لکّه ننگی در تاریخ مشروطیت می داند. 🔹 نیز در کتاب خدمت و خیانت روشن‌فکران چنین نوشت: «از آن روز بود که نقش غرب‌زدگی را همچون داغی بر پیشانی ما زدند و من نعش آن بزرگوار را بر سر دار همچون پرچمی می‌دانم که به علامت استیلای غرب‌زدگی پس از ۲۰۰ سال کشمکش بر بام سرای این مملکت افراشته شد» 🔹 بی انصافی جریان روشنفکری تا آنجا پیش می رود که به توهین به جسم و جسد شیخ بسنده نکرده، شخصیت او را نیز آماج بغض خود قرار می دهند. یکی از آشنایان مدتی پیش یادداشتی با عنوان را برایم ارسال کرد. از این همه بی انصافی و کینه نسبت به این شیخ مظلوم متعجب شدم و یادداشت را در پاسخ به آن نگاشتم. ✍️ سید مهدی مرتضوی ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بی انصافی جریان روشنفکری تا آنجا پیش می رود که به توهین به جسم و جسد مرحوم شیخ فضل الله نوری بسنده نکرده، شخصیت او را نیز آماج بغض خود قرار می دهند. یکی از آشنایان مدتی پیش یادداشتی با عنوان را برایم ارسال کرد. از این همه بی انصافی و کینه نسبت به این شیخ مظلوم متعجب شدم و یادداشت را در پاسخ به آن نگاشتم. بابت بی ادبی موجود در یادداشت زیر از ساحت مرحوم شیخ فضل الله نوری پوزش می طلبم. هر بیمار سرطانی درمانش را به ماری کوری مدیون است و این شامل همه عبا ها و همه عمامه ها هم می شود .چون علم تبعیض ندارد. شیخ فضل الله نوری و ماری کوری هر دو در یک عصر می زیستند. یکصد و اندی سال پیش. این در ایران، آن در لهستان. شیخ فضل الله نوری، آن زمان عمامه بر سر میکوفت و کف بر دهان می اوردکه؛ ایهاالناس...! دختران خود را به مدرسه نفرستید، تا کافر و بی دین نشوند...! و آنطرف... دختری که به "ماری کوری" شهرت یافت، در رشته فیزیک لیسانس گرفت، و کمی بعد به فرانسه کوچ کرد و در آنجا با فقر و نداری زیست و به دعوت یک پروفسور، در آزمایشگاه وی مشغول به کار شد. " نوری و کوری" را باید همزمان پی گرفت. صحنه ای از این و صحنه ای از آن. در صحنه ای به تماشای ضجه ها و و منبرها و حدیث های شیخ فضل الله نوری بنشینیم، و در صحنه دیگری به تماشای تحصیل و تحقیق "ماری" در دانشگاه و آزمایشگاه و فیزیک و فرمول و لوله های آزمایشگاهی! "نوری" را تجسم کنید؛ که زن را با استناد به آیات و احادیث و روایات در همان دخمه های ذلت تاریخی اش، به زیر گِل می برد، و زن را نصف مرد می داند و "کوری" را ببینید که در آزمایشگاه ساده و محقرانه اش، کم کم به کشفی سترگ دست می یابد که زن و مرد و همه بشریت،همه تاریخ و همه آینده، مدیونِ او باشد. "نوری" بخاطر فریاد های نادانی اش، از پله های دار بالا رفت، و "کوری" دو بار از پله های آکادمی نوبل برای دریافت دو جایزه ی نوبل... دنیای علم و جهان بشریت، بنیان عکسهای رادیولوژی و خواص گسترده رادیو اکتیویته را مدیون "ماری کوری" است. او که "کوری" نامیده می شد، یک دنیا بینایی برای جهان و جهانیان آورد، و آنکه "نوری" نامیده می شد، دنیای جهل ،کوری،کری و خرافات را نمایندگی می کرد ..‌... 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 آفرین بر این همه انصاف و آزاد اندیشی و روشنفکری که روزی شیخ فضل الله نوری را به جرم آنکه دارای اندیشه مخالف است با سوت و کف به دار می آویزد. امروز نیز پس از صد سال نه تنها از کار خود شرمنده نیست بلکه بدون هیچ عذاب وجدانی، اندیشه و شخصیت و حرمت او را نیز به لجن می‌کشد. 🔹 روشنفکران ما حق دارند با اندیشه‌های شیخ فضل الله نوری مخالف باشند و آن را نقد کنند اما کشتن مخالف با کدام منطق انسانی یا روشنفکری سازگار است؟ آیا در منطق روشنفکران سرزمین ما، توهین به مخالف امری جایز است؟ 🔹 روشنفکران ما تا ابد باید از این جنایت شرمنده باشند نه آنکه طلبکارانه و بی هیچ شرمی جنایت خود را لاپوشانی و توجیه کنند. 🔹 خدا رحمت کند ماری کوری را. قطعا او نیز از این آدمکشی و توهین به اسم آزادی و علم و انسانیت و حقوق زن بیزار است. و شرمنده از اینکه نام و شخصیت شریف او بهانه این بد اخلاقی آشکار قرار گرفته است. 🔹 کاش یاد می‌گرفتیم در هر حالی اخلاقی عمل کنیم خصوصا هنگام نقد مخالفان مان. ✍️ سید مهدی مرتضوی ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یکی از دوستان بزرگوار که از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان هستند درباره مطلب که بهانه نگارش یادداشت شده بود تذکر زیر را ارسال فرمودند: سلام بر برادر بزرگوار در مورد مطلبی که نوشته بودید، ضمن تشکر، نقدی دارم و آن اینکه بجز یک ابراز تاسف ساده از نبود اخلاق در بین روشنفکران، پاسخ مستدل و محتوایی به مطالبی که از قول ایشان نوشته اید، نداده اید ولو اندک و مختصر. بسنده کردن صرف به ابراز تاسف از یک متن پر از مغلطه بدون نقد محتوایی، بیشتر به تبلیغ آن متن منجر خواهد شد. به عبارت دیگر، صرفنظر از بداخلاقی، ایراد اصلی مطلب "نوری و کوری" چیست؟ مثلا اشاراتی به: فهم وارونه از شیخ فضل الله؛ بطلان تقابل باظرافتی که بین دین و علم نشان داده شده؛ خدمات وسیعی که دین به گسترش علم و دانش داشته و ... 🔴🔴🔴🔴🔴🔴 پاسخ بنده به این دوست عزیز: سلام و عرض ارادت ممنون از راهنمایی خیرخواهانه تان به نظر بنده یکی از نکات بسیار مهم درباره جریان روشنفکری در سرزمین ما آن است که هنوز خون این شهید مظلوم دامن گیر آنهاست. آنها شعار آزادی می دهند اما آن روزی که قدرت داشتند به اسم آزادی عالمی بزرگ را به جرم آنکه مخالف آنها بود کشتند و امروز هم شخصیت او را لجن مال می کنند. آن سابقه و این پوزش نخواستن از آن گناه بزرگ این احتمال را تقویت می کند که روشنفکران ما هر زمان قدرت پیدا کنند از حذف فیزیکی و هتک شخصیت مخالفان خود ابا نخواهند کرد. با این حال امثال مرحوم شیخ فضل الله نوری یا آیه الله مصباح را به خشونت و دیکتاتوری و مخالفت با آزادی متهم و محکوم می کنند. بی حرمتی به این بزرگواران و هتک حیثیت آنها، در امتداد اعدام مرحوم شیخ بوده و جلوه‌گر خشونت و تعصب این گروه از روشنفکران سرزمین ماست. قطعا محتوای متن از جهات مختلف قابل نقد است. در یادداشت فقط می خواستم از این زاویه از شیخ شهید دفاع کرده و این خصلت نادرست جریان روشنفکری را تذکر دهم. احتمالا باید بخشهایی از متن را حذف کنم زیرا فعلا مجالی برای نقد محتوای آن ندارم. باز هم از محضر شما سپاسگزارم ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
🔹 مطلب چنان سخیف است که نمی توان آن را نوشته یک روشنفکر ایرانی یا مورد حمایت و تأیید آنها دانست. چنین متنهایی، از سنخ مطالب زرد و غیر علمی هستند که کارکرد رسانه ای و هیجانی دارند. با این حال مادام که جریان روشنفکری ما از محکوم کردن جنایت سلف خود در مشروطیت طفره برود و حساب خود را از ظلم فاحشی که بر مرحوم شیخ فضل الله نوری رفته است جدا نگرداند مطالب سخیفی مانند مجال بیشتری برای طرح شدن در جامعه یافته و به شکل غیر مستقیم به پای آنها نوشته خواهد شد. 🔹 ممکن است برخی دیدگاه های شیخ فضل الله نوری از نظر ما یا روشنفکران قابل قبول نباشد اما قطعا این اختلاف نظر نه آن روز مجوز اعدام شیخ بود و نه امروز مجوز هتک حیثیت ایشان می باشد. راه برای گفتگوی انتقادی عالمانه و محترمانه درباره دیدگاه های شیخ و طرفداران مشروطه باز است. 🔹 اما آنچه درباره مخالفت مرحوم شیخ با زنان و پیشرفت آنان گفته شده صحیح نیست. یادداشت زیر را بزرگواری که از مسوولان کانال @ShahidRabe هستند ارسال کرده اند👇 ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
💢دیدگاه مرجع شهید شیخ فضل الله نوری(ره) درباره 🔸 مطلب مخالفت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) با پیشرفت زنان، از اساس کذب محض و زائیده افکار بیمارگونه قلم به مزدان فراماسون بوده که مأموریت تخریب شخصیت این انسان الهی را داشتند. متأسفانه جهالت و غفلت باعث شده که این مقصرین از خدا بی خبر بتوانند افکار مسموم خود را در اذهان عده ای جاهل و قاصر تزریق کرده و ذهنشان را مسموم نمایند! 🔸 اما واقعیت چیست؟🔰 ⁉️چرا عناصر فراماسون مشروطه، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را متهم کردند که مخالف پیشرفت زنان و مدارس دخترانه بود!؟ ⁉️چرا با قلم های مسموم خود این دروغ بزرگ را در تحریف نامه های خود ثبت نمودند تا به عنوان تاریخ مشروطه به خورد آیندگان دهند!؟ 🔸 واقعیت این است که مرجع شهید علامه نوری(ره)، قصد اصلی دشمن و در رأسش را دقیقا"، تشخیص داده بود👇 "نهادینه شدن فساد و فحشاء در مملکت شیعه با برداشتن از سر و مسلمان و با استفاده از مدارس و محافل غربی" 🔸 پس این دیده بان بیدار اسلام که حقایق را می دید، می دانست و می فهمید و دستشان را می خواند و رو می کرد، باید طوری تخریب و حذف میشد که درس عبرتی برای سایرین باشد! اما زهی خیال باطل که ماه هیچگاه پشت ابر نمی ماند! و شیخ نیز بیدی نبود که از این بادها بلرزد و خللی در عزمش به وجود آید. او باید مأموریت الهی خود را که همانا دفاع از اسلام ناب بود با شایستگی به پایان می رساند، که رساند. ⏪ شیخ، در مواجهه و مقابله با این توطئه و نقشه کثیف فساد انگیز، فقط اعتراض و انتقاد نمی کرد، بلکه مرد عمل در مسیر خیر و صلاح بود👇 ⁉️ آیا میدانستید که؟ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) از بانیان تأسیس اولیه مدارس دخترانه در تهران بوده ؛البته نه از نوع غربی🔰 💠 دکتر یعقوب توکلی(مورخ و پژوهشگر معاصر) : شیخ فضل‌الله نوری نادیده‌هایی را دیده بود که دیگران نتوانستند ببینند، یکی از نکات جالب توجه در کارنامه شیخ فضل‌الله این بود که شیخ یکی از بانیان تأسیس اولیه مدارس دخترانه در تهران بود؛ البته نه از نوع غربی و فرنگی. این واقعیتی است که "مونیکا رینگر" در کتاب «دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران قاجار» آن را مطرح می‌کند. این حقیقت، به توجه شیخ فضل‌الله به مسئله آموزش دختران اشاره دارد. در واقع کسانی هستند که تأثیر فرهنگی عمیق در زندگی مردم داشتند.ایشان در تهران به طور جدی با فعالیتهایی که علیه اسلام و فرهنگ اسلامی اتفاق می‌افتد مقابله می‌کند [از جمله طرح فساد انگیز مدارس دخترانه غربی] و [برای مقابله] امکانات و منابع برای تحصیل دختران را [در قالب مدارس جدید دخترانه اسلامی] فراهم می‌نماید. این در حالی است که در فضای ادبیات روشنفکری، شیخ به عنوان نماد تحجر و احیاناَ سدی در برابر هرگونه تغییر معرفی می‌شد،!/در مصاحبه با مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، کد مطلب ۵۹۱۵ ⏪ اینکه شیخ فضل الله، مخالف حقوق زنان و تحصیلات ایشان بوده است. کاملا جعلی است و جز سایتهای معاند در هیچ کتاب تاریخی یافت نشد و با ادبیات شیخ هم سازگار نیست (جمله چه معنا دارد زن درس بخواند این عین اشاعه فحشاست!) شیخ فضل الله نوری که خود از مؤسسان مدارس دخترانه بود و حتی با فرستادن زنان برای تحصیل در خارج از کشور هم با حفظ اصول شرعیه موافق بوده، دارای همسر و دختران فاضل و تحصیلکرده، چطور ممکن است متحجر باشد و مخالف پیشرفت زنان؟! ⏪ فتوای صریح شیخ در مدارس جدید دخترانه و پسرانه اسلامی در مجموعه دو جلدیِ مکتوبات...شیخ، اثر مورخ معاصر، آقای محمد ترکمان، درج و ثبت تاریخ شده است. شیخ درباره سایرحقوق نیز پیشتاز بود و حق تجارت، خرید و فروش ملک و آزادی در اداره اموال شان را به رسمیت می شناخت. در حوزه امور مالى و اقتصادى از لحاظ قانونى و شرعى (بنا به فتوای مرجع شهید نوری) بين زنان و مردان تفاوتى وجود نداشت و زنان در اداره اموال خود آزادى تصميم‌گيرى داشتند که این خود حکایت از حفظ کرامت و منزلت مقام زن در افکار و عمل مرجع شهید علامه نوری دارد و این در حالیست که در همان زمان، مراجع حامی مشروطه در نجف برای زنان، چنین حقوقی را کمتر قائل بوده و یا اصلا" قائل نبودند! / و خلاصه اینکه دست و عواملش در تولید و نشر شایعات برای تخریب شخصیت الهی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (اعلی الله مقامه) کاملا" واضح و هویداست. ✳️ @ShahidRabehttps://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم حضرت آیت الله : از غریب ترین ایام زندگی ما ایام است. خیلی از ما عالمانه حرف می‌زنیم و عوامانه فكر می‌كنیم. در نتیجه آن اركان ولایت را تقریباً از دست می‌دهیم در حالی که آن اجزای غیر ركنی را خیلی محترم می‌شمریم مانند اول ذیحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امیر با فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است. اینها جزء واجبات غیر ركنی است. در نماز یك واجب ركنی داریم یك واجب غیر ركنی. در خصوص امامت و ولایت نیز همین طور است؛ غدیر جزء واجبات ركنی امامت است، مباهله جزء واجبات ركنی ولایت است، با سالروز ازدواج فرق می‌كند. در حالی که نه رسانه‌ها از او نام می‌برند و نه حوزه‌ها خبری هست! آن وقت آن مسائل واجبات غیر ركنی را خیلی دامن می‌زنیم. آنها هم واجب هست اما مثل اجزای نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غیر ركنی است اما ركوع و سجود واجب ركنی است. 🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔹 رحمت خدا بر عالمان دینی مانند آیه الله جوادی آملی که پاسدار حریم دین هستند. خداوند سایه عالمان مهذب و متواضع و زمان شناس، مانند ایشان را از سر ما کم نکند و ما را قدردان و شاکر نعمت وجودشان گرداند. 🔹 فرمایش ایشان درباره روز مبارک مباهله می تواند بهانه‌ای شود تا به نکته ای بسیار مهم در حوزه و دین توجه کنیم. 🔹 مراقب باشیم را با ؛ را با ؛ دین را با آن و دین را با آن یکسان نینگاریم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا ابا عبدالله می‌شود گاهی به یاد تلاوت قرآن از زبان رفته، قرآن را بشنویم. یا آیات قرآن را به یاد آن لبهای عطشان و خونین تلاوت کنیم. https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از یادداشتها
بسم الله الرحمن الرحيم سلام بر تو اي حجت خدا! اي امام مجتبي! مگر شما سبط پيامبر اين امت نبوديد؟ مگر پيامبر سفارش شما را به امتش نكرده بود؟ چه خوب تیرهای‌شان را به کفن شما دوختند تا پیوندشان را با پیامبر خدا مستحکم کنند و اجر رسالتش را بپردازند! كفر و نفاق پنهان در قلبهای‌شان، نقاب از چهره برگرفت و پيكر مطهرت را نيز تحمل نكرد. 🔸 آقاجان! اگر مصطفاي خدا شما را مي‌نگريست شما را در چه حالي مي‌ديد؟ در حالي كه تيرها و نيزه‌ها و شمشيرهاي امت در خون شما غوطه مي‌خورد! تا انتقام فسق و غيظ كفر را از ورع و ايمان شما بگيرند و از اين انتقام آرام گيرند. (يا موالي فلو عاينكم المصطفي و سهام الامه مغرقه في اكبادكم و رماحهم مشرعه في نحوركم و سيوفها مولعه في دمائكم يشفي ابناء‌ العواهر غليل الفسق من ورعكم و غيظ الكفر من ايمانكم) 🔸 اي آل مصطفي! رسول خدا كدامتان را بنگرد؟ يكي در محراب افتاده در حالي كه شمشير سر او را شكافته! در گوشه‌اي، پيكر شهيدي تيرباران شده و كفنش سوراخ گشته! در سرزمینی ديگر، كشته‌اي در ميان صحرا افتاده و سرش بر نيزه رفته! (و انتم صريع في المحراب قد فلق السيف هامته و شهيد فوق الجنازه قد شكت اكفانه بالسهام و قتيل بالعراء قد رفع فوق القناه رأسه و ...) 🔸 آقاي ما! آيا مصيبت جز اينهاست كه بر شما رفته؟ (فهل المحن يا سادتي الا التي لزمتكم و المصائب الا التي عمتكم) 🔸 ای آل مصطفي! پدر و مادرم به فدایتان! چه می‌توانیم انجام دهیم جز آنكه پروانه‌وار بر گرد حرم شما طواف كنيم و بر مصائبي كه جانهاي ما را زخمي كرده شما را تعزيت بگوييم. (بابي انتم و امي يا آل المصطفي انا لا نملك الا ان نطوف حول مشاهدكم و نعزي فيها ارواحكم علي هذه المصائب العظيمه الحاله بفنائكم و الرزايا الجليله النازله بساحتكم التي اثبتت في قلوب شيعتكم القروح) 🔸 خدايا تو شاهد باش كه ما با نيتها و دلها‌ي‌مان با ياوران اهلبيت پيامبر تو در جمل و نهروان و صفين و كربلا شريك و همراه هستيم. (فنحن نشهد الله انا قد شاركنا اوليائكم و انصاركم المتقدمين في اراقه دماء الناكثين و القاسطين والمارقين و قتله ابي عبد الله سيد شباب اهل الجنه عليه السلام بالنيات و القلوب) 🔸 آقاجان! حيف که نبوديم تا همراه عمار، هاشم مرقال، قيس بن سعد، صعصعه بن صوحان، مالك اشتر، اصبغ بن نباته، محمد بن ابي بكر، ميثم تمار، مسلم بن عوسجه، حبيب بن مظاهر و زهير بن قين، شما را ياري كنيم. (و التأسف علي فوت تلك المواقف التي حضروا لنصرتكم) 🔸 آقاجان! اگر از حلقه زدن بر گرد حرم شما در بقيع و حرم جدتان و مادرتان در مسجد النبي محروم‌مان كنند باز هم دلهايمان به هواي شما پرواز مي‌كند و سرشار از شوق زيارت شما و گفتگو با شماست. (و اجعل ارواحنا تحن الي موطئ اقدامهم و نفوسنا تهوي النظر الي مجالسهم و عرصاتهم حتي كاننا نخاطبهم في حضور اشخاصهم) 🔸 سر و جانم به فدایتان! چه نام‌هایتان زیباست! (فما احلی اسمائکم) خدایا نکند رفتار و گفتار و سکوت ما موجب آزردگی مولای ما شود🤲 از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍ دکتر سیامک بهارلویی: برخي دوستان راجع به صحبتهایی كه عليه اهل بيت (سلام الله علیهم) در اين چند روز مطرح شده بود از بنده نظر خواستند: 🔶 اول آنكه اصل ماجرای ازدواج دختر يزدگرد با امام حسين(علیه السلام) شديدا مورد اختلاف مورخين است بنحوی كه بزحمت مي توان دو نظر مشترك در اين مورد يافت و همين اختلاف نظر سبب شده اين ازدواج از اساس مورد ترديد باشد چنانكه شهيد مطهري در خدمات متقابل اسلام و ايران گفته‌اند. 🔷 دوم آنكه به فرض صحت اين واقعه، اقوالي كه آنرا نقل كرده‌اند در يك نكته مشتركند وآن اينكه شهربانو را آزاد كردند و او خود امام حسين (علیه السلام) را برگزيد و واضح است كه صحت يا نفوذ نكاح حُرّ متوقف بر اجازه حاكم و خليفه نيست تا چه رسد به تعليق برمشروعيت خلافت و چنين سخنی از هيچيك از فقها شنيده نشده است. 🔶 سوم آنكه سخنان نسجيده و غير علمی و بدون منطق يك فرد -كه حتي توسط خود علماء اهل سنت محكوم شد- نبايد بهانه توهين و هتك حرمت به همكيشان او و هموطنان اهل سنت ما شود "ولايجرمنكم شنئان قومٍ علي الّا تعدلوا، اعدلوا هو اقرب للتقوي!" ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشت زیر نوشته یکی از دانشجویان دانشگاه معارف درباره سخنان اخیر یکی از ائمه جمعه اهل سنت درباره اهلبیت علیهم السلام است. البته این مساله و تبعات آن را از زوایای دیگر نیز می‌توان مورد بررسی قرار داد.