سلام عليكم
عزیزان اگر نقدی به یادداشت بنده
یا نکته تکمیلی
و...
دارند در قالب یادداشت کوتاه محبت کنند
که قرار است
در قالبی در یکی از خبرگزاری های مطرح منتشر شود
روایتی از طلاب خواهر در خبرنامه دانشگاه لایدن
■ روایت نشویم، روایت می کنند
متاسفانه وقتی این جمله، گفته می شود، عده ای بلندگو را به طرف #خودمان می گیرند. بابا روایت کردن یعنی به #دیگران، به فرامرز نه به جبهه خودی
چه خبرنامه هایی که جهت #اطلاع رسانی، به آقایان #مطلع تر ارسال می شود😭
ياداشت های فرامرزی یک طلبه
@yahyajahangiri
باز، روایتی دیگر از طلاب #خواهر در ایران؛ در پژوهش های جهانی
آن هم در حد مقاله JSTORE
■ به عنوان محقق این عرصه، #حتی یک مقاله جی استور ندیدم که روایت از #خود توسط خودمان در این موضوع نوشته شود!!؟؟
■ خوب است کنگره #صدسالگی حوزه، به این دغدغه فکری کند.
■ ما بخواهیم و نخواهیم توسط دیگران، #روایت می شویم. برای روایت دست اول از خود، باید خودمان اقدامی در عرصه جهانی داشته باشیم.
■ روایت نشویم، روایت می کنند
متاسفانه وقتی این جمله، گفته می شود، عده ای بلندگو را به طرف #خودمان می گیرند. بابا روایت کردن یعنی به #دیگران، به فرامرز نه به جبهه خودی
چه خبرنامه هایی که جهت #اطلاع رسانی، به آقایان #مطلع تر ارسال می شود😭
يادداشت های فرامرزی یک طلبه
@YAHYAJAHANGIRI
وقتی رابرت گلیو مقاله ای چند صفحه ای از
" چگونه در شیعه، ملا، می شوند؟" می نویسد
■ روایت از ما توسط دیگران😭
■ روایت نکنیم؛ روایت می شویم.
■ رابرت گلیو ( Robert M Gleave) رئیس بخش مطالعات عربی دانشگاه اکستر است که دربارهٔ آرا و عقاید اسلامی در سدههای میانه و بخصوص اصول فقه تشیع تخصص دارد. وی کارشناسی خود را از دانشکده فلسفه و علوم سیاسی دانشگاه یورک و کارشناسی ارشد و دکتری خود را از دانشکده خاورمیانه دانشگاه منچستر گرفتهاست و در این دوره به بررسی آرای اخباریون و اصولیون بخصوص محمدامین استرآبادی و شیخ یوسف بحرانی پرداختهاست. وی مدتی مدیر اجرایی «انجمن مطالعات خاورمیانه بریتانیا» بودهاست
@yahyajahangiri
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️ نقدی بر یک نقد
✍ به قلم: محمد مهدی مؤمنی
💥 حاشیه ای بر یادداشت آقای فاضل فلاورجانی در نقد یادداشت اربعینی دکتر یحیی جهانگیری
1⃣ نقد روش شناختی و عدم توجه به روح کلی نوشته:
نوشته جناب آقای جهانگیری دارای جهت گیری جامعهشناسانه است و از زاویه دید جامعهشناسی و مردم شناسی به تبیین تجربه خود در اربعین می پردازند. لذا از لحاظ روش شناسی، شایسته است نوشته ناقد نیز در همان پارادایم به نقد بپردازد، در حالی که نقد نوشته شده توسط آقای فاضل فلاورجانی فاقد یک دید جامعهشناسانه و بررسی ابعاد اجتماعی است.
✅ لذا نکته اول ایشان که پوشیدن لباس روحانیت در آن مطرح شده است، هیچ ارتباطی به روح کلی نوشته آقای جهانگیری (که دارای زاویه دید جامعهشناسانه است) ندارد.
نکته دومی نیز که در یادداشت ایشان ذکر شده است، بخاطر عدم توجه به سیر کلی نوشته است؛ چرا که نویسنده سفرنامه در پی این نیست که پایگاه اجتماعی بودن مسجد را نفی کند بلکه در مقام اینست که گستره نفوذ مراسم اربعین را بیان کند.
2⃣ توجه به مدرنیته:
مدرنیته زندگی ما را فرا گرفته است و آرام آرام همه عالم را متاثر کرده است. لذا عدم توجه به مدرنیته و احتمال تاثیراتش بر اربعین خود خطری قابل توجه است.
خطری که مدرنیته با مگاموکبها ایجاد میکند، جایگزینی مردم با نهادهای بزرگ دارای پشتوانههای عظیم مالی است که این امر موجب خارج شدن آحاد مردم از چرخه ایفای نقش در اربعین میشود؛ در حالی که روح اربعین به همین مردمی بودنش است.
در نتیجه نکته سوم ایشان، حاکی از عدم توجه به خطر مدرنیته است. طرح مسئله مگامواکب، محکوم کردن خطرات مدرنیته است نه اینکه مدرنیته حاکم بر این دیدگاه باشد.
3⃣ اهمیت مقتدا صدر در عراق: اهمیت و جایگاه مقتدا صدر در عراق امری غیر قابل انکار است. به همین خاطر تصور محدود بودن نفوذ مقتدا صدر در بین گروهی آن هم در شهرک صدر و مقایسهاش با سیدصادق شیرازی دیدگاهی است خلاف واقع. برای درک قدرت و اهمیت مقتدا صدر در عراق نگاه کنید به دیدار بن سلمان با مقتدا صدر در سال 2017 و نقش وی در اعتراضات عراق در چند سال اخیر. پس نهایتا بتوان روی آمار 90% که یک تجربه شخصی است اشکال وارد کرد نه اینکه منکر اصل مسئله شد.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام عسکری ع و دلی پر خون از دست شیعیانش
سخنرانی در هیئت روضه المهدی | مشهد
@yahyajahangiri
یادداشت های فرامرزی
فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مرتضوی دام عزه العالی
سروران گرانقدر استاد حجج الاسلام والمسلمین دکتر محسن مرتضوی و مسعود مرتضوی زیدعزهما
مصیبت وارده را خدمت آن تندیس اخلاق و فضلیت، جنابان عالی، خانواده و خاندان مکرم تسلیت عرض میکنم. بی شک روح آن مادر بزرگوار، همنشین جده بزرگوارتان زهرای مرضیه س خواهد بود.
از خداوند متعال علو درجات و رفعت مقام در اعلا علیین را برای آن بانوی بهشتی مسئلت دارم. باشد که شفاعتمان کند.
یحیی جهانگیری
@yahyajahangiri
جایزه جهانی صدر برگزیدگان نخستین دوره خود را معرفی میکند
این مراسم روز پنجشنبه، ۵ مهرماه از ساعت ۹ صبح در سالن بزرگ مرکز همایشهای امام کاظم(ع) برگزار با سخنرانی مسئولان فرهنگی و همچنین نظریهپردازان و اندیشمندان حوزه علوم اسلامی برگزار میشود.
https://iqna.ir/00Hlwz
@yahyajahangiri
۶ ربیع | عروج ملکوتی عارف سالک میرزا سیدعلی قاضی
سید علی آقا همه چیز را در نماز شب و تهجد شبانه میدید و سفارشهای اکیدی بر شاگردان خود داشت که نماز شب را اقامه کنند. علامه طباطبایی میگوید: «چون به نجف اشرف برای تحصیل مشرف شدم به خاطر قرابت و خویشاوندی به محضر قاضی رفتم، روزی کنار در مدرسهای ایستاده بودم که قاضی از آن جا عبور میکرد؛ چون به من رسید، دست خود را بر روی شانه من گذاشته و فرمود: «ای فرزند! دنیا میخواهی، نماز شب بخوان و آخرت میخواهی، نماز شب بخوان
خواهش میکنم کتاب عطش ؛
که درباره ایشان هست را بخوانید
@yahyajahangiri
هدایت شده از یادداشت های فرامرزی
زندگی #امام_عسکری ع به ما یاد داد:
هر #مسلمان و #شیعه باید هر اپسیلون از رفتار و گفتارش، رویکرد #تمدنی و #جهانی داشته باشد، حتی #ازدواج ش،
شیعه هرگز، حتی ازدواج را نباید نساله شخصی بداند. باید با ازدواجش، بخشی از #تمدن_سازی را رقم زند.
این نگاه است که سبب شد،
- #حاکم جامعه با یک #کنیز
-امام #شیعیان، با یک #مسیحی
-از #سرزمین_اسلامی، با یکی از #بلد_الکفر
-این از #شرق او از #غرب
ازدواج کند.
اصرار دارم انقلاب اسلامی، باید #ازدواج_تمدنی را جدی بگیرد.
گاه ازدواجی، یک #تاریخ را تغییر می دهد.
یحیی جهانگیری سهروردی
@yahyajahangiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاد روزگار | سال ۱۴۰۲ | شهریور ماه . همین روز
سفری دعوت شدم به کره جنوبی
کنفرانس بین المللی صلح
این از روز اول و آئین استقبال
تا آخر ببینید
@yahyajahangiri
شماره ۸ مجله مطالعات شیعی
چاپ بریل
منتشر شد
برای تربیت پژوهشگر بین الملل،
خوب هست در حلقه های علمی مقالات این مجلات، همخوانی شود
@yahyajahangiri
39.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت ۱
شبکه ۴ برنامه طلوع
شهادت امام عسکری ع
@yahyajahangiri
یادداشت های فرامرزی
تولدت مبارک ای مرد تاریخ سالروز تولد تو را باید جشن گرفت تا جهان و جماعت شان بدانند انسان های بلندی
آقای وحیدپور عزیز از مخاطبان کانال
میداند که من عاشق حاج حسین خرازی هستم
این خاطره را فرستاده است.
این را حداقل دوبار بخوانید
👇👇👇
یادداشت های فرامرزی
آقای وحیدپور عزیز از مخاطبان کانال میداند که من عاشق حاج حسین خرازی هستم این خاطره را فرستاده است
🔰اگر بچه ها در جبهه بفهمن تهران چه خبر
دیگه کم میارن...
من و حسن آقایی، همراه حسین برای جلسه ای در ستاد مشترک سپاه به تهران آمدیم. بعد از ظهر همان روز خواستیم به بیمارستان بقیة الله برویم. پشت چراغ قرمز چهارراه ولیعصر (عج) بودیم. حسین همین طور که به اطراف نگاه میکرد با دیدن وضع نامناسب بعضی از خانم ها کم مانده بود از تعجب شاخ در بیاورد. پرسید: «اینجا کجاست؟!» بعد با لحن طعنه آمیزی گفت: «اینجا پایتخت جمهوری اسلامیه؟» نُچ نُچ کنان ادامه داد: این آدمها چرا این جوری ان؟ این چه وضعیه اینها دارن؟ چرا این آدمها مثل کِرم تو هم میلولن؟ پس ما که تو جبهه ایم اونجا کجاست؟ اینجا کجاست؟»
حالت خاصی به او دست داده و کمی عصبی شده بود. به من گفت: «برو پایین بگو اینها چرا این جورین؟ کجا دارن میرن؟»
گفتم: «ول کن، حسین آقا مگه دنبال دردسری؟ بذار تو خودشون باشن.»
گفت: «اگه بچه های جبهه بیان تهران، دیگه بر نمی گردن جبهه اینجا هیچ خبری از جنگ نیست و همه بی تفاوتن. هیچ رنگ و بویی از کشوری که در حال جنگه نداره. بچه های مردم تو جبهه با جونشون بازی میکنن و سرشون کف دستشونه، اینجا انگار نه انگار، همه بی خیال و دنبال بازی خودشون هستن.» آن روز خیلی به حسین سخت گذشت.
👤به روایت علیرضا صادقی، هم رزم شهید
📔برگرفته از کتاب خاطرات شهید حسین خرازی، ص ۵۳ و ۵۴
پ ن
این فقط حجاب نیست
در اختلاس .. در وام های عشقی و.. هم اگر درست عمل نکنیم
مردان میدان، کم میارن....
@yahyajahangiri
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت امام عسکری(ع)، شروع یک حادثه مهم تاریخی
🎙 حجت الاسلام یحیی جهانگیری
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
هدایت شده از یادداشت های فرامرزی
#خاطرات_پاکستان
امام حسین محور وحدت
امروز به کنفرانسی دعوت شدیم. همه از #علمای_سنی اند. با گرایش های مختلف، #دیوبندی #بریلوی #ظاهری #صوفی #سلفی و...
■ پیش فرض هایم از #پاکستان، خوف را در جانم انداخته. چگونه با لباس روحانیت #شیعی وارد مجلس شویم. اینجا پاکستان است به وقت #لاهور. اونم در ایام #محرم. که هر سال کلی عملیات انتحاری و ترور، جان #عزاداران را میگیرد.
■ وارد ساختمان کنفرانس می شویم. چشم و گوش هایم را تیز کرده ام. مباد....
■چقدر زود ماها #قضاوت_می_کنیم ! چه پیش داروی ها که فقط از پیش فرض های ما ساخته شده است. کاش می شد، ما همدیگر را از پس پرده ها ارزشگذاری نمیکردیم. ان وقت نه #اختلافی بود و نه #تفرقه ای
■ مرگ بر ناآگاهی #مرگ بر کم آگاهی
همین که وارد سالن شدیم. مدیر جلسه با افتخار خود را #سید خطاب می کند. سید اما سنی. آری چنین است. و این یک حقیقت است که ما نمی دانیم.
و اما ادامه می دهد از خاطراتش. از سفر #اربعین خود میگوید...و هیجان را بیشتر می کند.
■ عالمی دیوبندی شروع کرد به سخن راندن: چنان با حلاوت و حرارت از #حسین گفت که اگر فقط صدا بود اما بی تصویر، می گفتید یک عالم شیعه سخن می گوید. اما نع.. او بود یک دیوبندی.. و میگفت از حسین و کربلا
■ عالمی سنی دیگر اما از مذهبی دیگر، گفت و گفت تا در آخر صحبتش شعری را خواند. اشک هایش بود که روان بر گونه هایش شد و بغض ها بود که اذن صحبتش نمی داد.
■■ باز تالماتم مرا به تامل واداشت. حسین کیست؟ حسین مال همه است از آن هر دلداده اش.چه آن که او را #حضرت_حسین خواند و چه او که او را #امام_حسین
■■ سخنرانان از حسین میگویند، شیعه و سنی؛ و من اما در گوشه برگه هایم می نویسم... پاکستان.. حسین.. وحدت... شیعه..سنی..
دیدم بغل دستی ام گفت این را هم بنویس. پاکستان، #تاسوعا و #عاشورا کلا تعطیل است.
■ تازه فهمیدم این عشق هم همگی است و هم رسمی. هم دیرینه است هم پر جوش...هم پایا است و هم پویا
#خاطرات_فرامرزی_یک_طلبه
🌐 @yahyajahangiri 👌