هدایت شده از یک آیه در روز
.
4️⃣ «وَ مَنْ لَمْ یسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ ینْكِحَ الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ ...»
قانونگذار بايد به نيازهاى طبيعى افراد جامعه از يك سو و فشارهاى اقتصادى آنان از سوى ديگر توجّه داشته باشد.
📚(تفسير نور، ج2، ص270)
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
🔟 «فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَیمانُكُمْ مِنْ فَتَیاتِكُمُ الْمُؤْمِناتِ ... فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ»
رضايتِ مالك كنيز در ازدواج، مانند اذن پدرِ دختر، شرط است؛ و مالكان بدانند كه كنيزان از اهل خودشانند.
📚تفسير نور، ج2، ص271
💠نکته تخصصی #اسلامشناسی:
📝 مساله #بردگی
در نکات ادبی اشاره شد که ماده «أهل» در اصل به معنای تحقق انس است همراه با یک نحوه اختصاص و تعلق؛ و «اهل» یک نفر، کسانی هستند که نَسَب یا دین و یا چیزی مانند اینها مثل شغل و خانه وسرزمین و... آنها را با وی جمع کرده است؛ و در واقع اهل یک نفر مختصترین افراد به او (همسر، فرزند و...) میباشد، و کلمه «تأهل» به همین مناسبت به معنای ازدواج کردن به کار می رود و «متأهل» هم از همین باب است یعنی کسی که همسر دارد و در قرآن کریم در تمامی مواردی که کلمه «أهل» به شخص یا اشخاصی اضافه شده، در معنای اعضای خانواده به کار رفته است و این آیه تنها موردی است که صاحب کنیز را «اهل» به کنیز اضافه کرد.
💢این یعنی گویی صاحبان کنیزان، اهل و خانوادههای آنها هستند؛ و
اگر در کنار اصل جواز ازدواج کنیز با مردی غیر از صاحب خود
(که دیگر صاحبش اجازه نکاح آن کنیز را نخواهد داشت و شرعاً لااقل شبها آن کنیز دیگر خدمتکار او نیست و وی نمیتواند مانع حضور آن کنیز نزد همسر شرعیاش شود)،
توجه کنیم که اذن صاحب کنیز برای ازدواج، کاملا شبیه اذن پدر برای ازدواج دختر است،
بیشتر این نکته تایید میشود که اسلام روالی را طراحی کرده که صاحب کنیز بیش از آنکه در مقام بهرهکشی از کنیز برآید، باید برای وی پدری کند و او را عضوی از خانواده خود قرار دهد❗️
🔹قبلا درباره بردگی در اسلام توضیحاتی گذشت
🔖 (جلسه 342، تدبرهای 5 و 6 http://yekaye.ir/al-balad-90-13/)
و به برخی از شبهات آن پاسخ داده شد
🔖(جلسه 951، تدبر3 http://yekaye.ir/an-nesa-4-24/)
🔹اکنون میافزاییم اینکه در آیه حاضر برای صاحب کنیز تعبیری را به کار میبرد که وی را جزء اهل و خانواده وی حساب میکند و گویی نقش پدری برای او قرار میدهد،
بخوبی نشان میدهد که در منطق اسلام، بردهداری به آن مفهوم دوره جاهلیت و نیز آنچه در تمدن غرب تا یکی دو قرن پیش رایج بود، به هیچ عنوان وجود ندارد
و این گونه نیست که مالکیت غلام و کنیز همانند مالکیت حیوانات باشد؛
بلکه اجازه اسلام برای مالکیت غلام و کنیز (بویژه با توجه به اینکه تنها راه برده کردن یک فرد آزاد را اسیر شدن وی در جنگ نظامی با مسلمانان قرار داده؛ و نیز انواع راهها برای آزاد کردن بردگان گشوده) ناظر به ایجاد یک ارتباط روحی و اخلاقی بین اسیران جنگی و فرزندان آنها با مسلمانان بوده
تا تحت تربیت صحیح اسلامی قرار گیرند و بتدریج وارد جامعه اسلامی شوند.
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2️⃣1️⃣ «مُحْصَناتٍ غَیرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ»
💢پاکدامنی در گروی دو شرط است:
⛔️یکی اینکه شخص اهل زناکاری علنی نباشد؛ و
⛔️دیگر اینکه اهل برقراری دوستی مخفیانه با نامحرمان نباشد.
📜و نقل است که در عرب جاهلیت، از زناکاری با نام «سفاح» یاد میکردند و اگرچه چنین کاری رواج داشت اما در مجموع آن را ناپسند میداشتند و کسی که مرتکب آن میشد مذموم بود؛
اما در عین حال برقراری رابطه دوستی اینچنینی بین آنان، حتی بین زنان آزاد، وجود داشت؛ و کسی که چنین دوستی مخفیانهای داشت (حتی زن شوهردار) مورد مذمت واقع نمیشد❗️
📚الميزان، ج4، ص278؛
🔖و نیز تدبر2
💠نکته تخصصی جامعهشناختی:
📝پدیده #دوستدختر و #دوستپسر
این آیه و آنچه درباره وضعیت اجتماعیای که منجر به نزول این تعبیر در این آیه شد گفتهاند (ر.ک: تدبر2) بخوبی نشان میدهد پدیده شومی که با عنوان #دوست_پسر و #دوست_دختر از #جاهلیت_مدرن در جامعه ما وارد و عادیسازی شده، ریشه در همان #جاهلیت_اولی دارد.
در واقع،
این روابط از قدیمالایام در برخی جوامع یافت میشده؛
اما آنچه امروزه شاید توجه را بیشتر به خود جلب میکند رواج فوقالعاده و بسیار عادی قلمداد شدنِ این پدیده در جوامع غربی است؛
که دیگر آن را از حالت دوستی مخفیانه به دوستیها و روابط علنی کشانده؛
و افراد به بهانه اینکه شناخت درستی از طرف مقابل پیدا کند، به چنین روابطی دست میزند
و گاه افرادی پیدا میشوند که دهها سال با هم زندگی و رابطه جنسی و حتی فرزند مشترک داشتهاند اما هنوز در اینکه واقعا شایسته ازدواج با همدیگر هستند یا نه، تردید دارند و خود را به عنوان دوستپسر و دوستدختر همدیگر میشناسند و به ازدواج رسمی اقدام نکردهاند‼️
💢درباره چرایی گسترش اینچنینی این پدیده در جوامع غربی، یک علتش سختگیریهای کلیسا در امر ازدواج بود:
📛در قوانین کلیسا هرکس فقط یکبار حق ازدواج داشت و حق طلاق وجود نداشت؛ و فرد، چه زن باشد چه مرد، اگر ازدواجش ناموفق بود دیگر تا آخر عمر، جز برقراری روابط نامشروع، چارهای نداشت! در چنین فضایی بسیاری از افراد تصمیم گرفتند که ابتدا مدتی با هم دوست باشند که مطمئن شوند به درد همدیگر میخورند یا خیر؛ و این رویه نامطلوب، حتی بعد از اینکه طلاق در جوامع غربی مجاز شد، باز ادامه یافت.
🤔با توجه به چنین سابقهای، در جامعه اسلامی، که از ابتدا هم طلاق، و ازدواج مجدد مجاز بوده، و هم با قانون متعه، افراد میتوانستهاند برای مدت معینی سطوحی از روابط مشترک را تجربه کنند و همدیگر را برای مناسب بودن برای زندگی مشترک بیازمایند، وجود چنین روابطی، جز نوعی ابتذال و خودباختگی و مرعوبیت فرهنگی، هیچ توجیهی ندارد❗️📚برای تفصیل فهم این پدیده و راهکارهای جلوگیری از آن، ر.ک: #جنسیت_و_دوستی، مواجههای اسلامی با مساله دوستی دختر و پسر (سوزنچی). نشر معارف.
@yekaye
953) 📖 یریدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ یهْدِیَكُمْ سُنَنَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ یَتُوبَ عَلَیكُمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَكیمٌ 📖
💢ترجمه
خداوند میخواهد برای شما بیان کند و شما را به رویههای کسانی که پیش از شما بودند هدایت نماید و بر شما توبه کند [= به شما عطف توجه کرده، توبه شما را بپذیرد] و خداوند بسیار دانا و حکیم است.
سوره نساء (4) آیه 26
1398/7/20
13 صفر 1440
@yekAaye
☀️1) از امام باقر ع روایت شده که فرمودند:
ته استکان آبی را به زحمت مضمضه میکنند و رودخانهای خروشان و عظیم را رها کردهاند!
از ایشان سوال شد: آن رودخانه خروشان و عظیم چیست؟
فرمودند: رسول الله ص و علمی که خداوند به او بخشید؛ همانا خداوند عز و جل برای حضرت محمد ص سنتهای پیامبران از حضرت آدم تا خود حضرت محمد ص را جمع فرمود.
گفته شد: و آن سنتها چیست؟
فرمودند: علم پیامبران بهتمامتیش، و همانا رسول الله ص همه آن را نزد امیرالمومنین ع گذاشت.
شخصی گفت: یا ابن رسول الله! آیا امیرالمومنین عالمتر بود یا برخی از پیامبران؟!
امام ع فرمود: بشنوید که چه میگوید؟! خداوند خودش گوش هرکس را که میخواهد باز میکند! من برایش حدیث میگویم که خداوند علم همه انبیاء را برای حضرت محمد ص جمع کرد و او نیز همه این را نزد امیرالمومنین ع گذاشت؛ آنگاه او از من میپرسد که آیا وی داناتر است یا برخی از پیامبران؟!
📚الكافي، ج1، ص222-223؛ بصائر الدرجات، ج1، ص117
@yekAaye
☀️2) از امام صادق ع روایت شده است:
برای هیچکس جایز نیست که در دین خدا بر اساس نظر شخصی خودش ویا بر اساس قیاس سخن بگوید؛
وای بر اصحاب کلام! میگویند این با قیاس رواست و آن با قیاس روا نیست!
همانا اولین کسی که قیاس کرد ابلیس ملعون بود هنگامی که گفت: «من از او بهترم مرا از آتش آفریدی و او را از خاک» (اعراف/12؛ ص/76) پس به خود نگریست و بر اثر شرکورزیدن خویش گفت: آتش ارزشمندتر از خاک است، پس باب قیاس را بر خود گشود که آنچه عظیمتر است بر آنچه پستتر است سجده نمیکند؛ و به همین جهت مورد لعن واقع شد و «شیطانی رانده شده» گردید؛
و اگر قیاس مجاز بود هر قیاسکننده خطاکاری در گشایش بود [= بر هیچ گناهکاری حرجی نبود] زیرا اگر قیاس چیزی باشد که با آن دین را کامل کنند، بر مخالفان [دین] برای هر نظری که میدهند هیچ حرجی نخواهد بود؛ و
همانا وضعیت بنیاسرائیل بر رویه صحیح و اعتدال بود تا اینکه فرزندانی از فرزندان امتهایی که به اسارت آنان درآمده بودند در میانشان گسرتش یافتند و باب نظر شخصی دادن و قیاس را گشودند و سنتهای پیامبران را ترک کردند، و بدین جهت گمراه شدند و گمراه کردند.
📚دعائم الإسلام، ج2، ص536
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️3) الف. از امام سجاد ع روایت شده است:
در قائم ما سنتهایی از سنتهای پیامبران هست: سنتی از حضرت آدم ع و سنتی از حضرت نوح ع و سنتی از حضرت ابراهیم ع و سنتی از حضرت موسی ع و سنتی از حضرت عیسی ع و سنتی از حضرت یعقوب ع و سنتی از حضرت محمد ص.
اما از حضرات آدم و نوح ع: طول عمر؛ و اما از حضرت ابراهیم: مخفی بودن ولادت: و جدایی و عزلت از مردم؛ و اما از حضرت موسی: ترس و غیبت؛ و اما از حضرت عیسی ع: اختلاف مردم در او؛ و اما از حضرت ایوب: گشایش بعد از سختی؛ و اما از حضرت محمد ص: قیام به شمشیر.
📚كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص322
ب. ابوبصیر میگوید: از امام صادق ع شنیدم که فرمود: همانا سنت پیامبران و آن غیبتهایی که در مورد آنان واقع شد، در قائم از ما اهل بیت ع هم حادث میشود، مو به مو و طابق النعل بالنعل.
گفتم: یا ابن رسول الله! قائم از شما اهل بیت ع کیست؟
فرمود: او پنجمین نسل از فرزندان پسرم موسی [= امام کاظم ع] است؛ اوست پسر سرور کنیزان؛ غیبتی خواهد داشت که در آن باطلپیشگان به تردید میافتند؛ سپس خداوند عز و جل او را ظاهر میکند و به دست او شرق و غرب زمین را فتح مینماید و روح الله، عیسی بن مریم پشت سر او به نماز میایستد و «زمین به نور پروردگارش روشن میشود» (زمر/69) و در زمین هیچ بُقعهای که در آن غیر خداوند عز و جل پرستیده شود باقی نمیماند مگر اینکه خداوند در آن پرستیده شود؛ و «دین یکسره از آن خداوند خواهد بود هرچند که مشرکان خوششان نیاید» (توبه/33؛ صف/9)
📚كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص345
☀️ج. سدیر روایت کرده است که امام صادق ع فرمود: همانا قائم ما غیبتی دارد که زمانش به طول خواهد انجامید.
گفتم:یا ابن رسول الله! چرا؟
فرمود: زیرا خداوند عز و جل ابا دارد از اینکه سنت پیامبران در غیبتهایشان را در مورد او اجرا نکند؛ و همانا – ای سدیر – گریزی نیست جز اینکه اینکه آن امتداد غیبتهایشان بتمامه در اینجا استیفا شود.؛ خداوند متعال میفرماید «بىترديد شما حالى را پس از حالى سوار خواهید شد» یعنی سنتهای کسانی که پیش از شما بودند.
📚كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص480-481؛ علل الشرائع، ج1، ص245
☀️د. از امام حسن عسگری ع روایت شده که فرمودند:
همانا فرزندم قائم پس از من است و اوست که سنتهای پیامبران، از جمله طول عمر و غیبت، در موردش پیاده میشود تا جایی که به خاطر طولانی شدن گذر زمان، دلها به قساوت میفاتد؛ پس کسی بر اعتقاد و اذعان به او ثابت قدم نمیماند مگر کسی که ـخداوند عز و جل در قلبش ایمان ثبت کرده و با روحی از جانب خویش وی را یاری کرده باشد«. (مجادله/22)
📚كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص524؛ الخرائج و الجرائح، ج2، ص964
@yekaye
👇متن احادیث فوق👇
☀️4) زندیقی خدمت امام صادق ع میرسد و سوالاتی از ایشان میپرسند که فرازهایی از آن قبلا گذشت.
در فرازی میگوید:
به من از مجوسیان [= زرتشتیان] خبر بده؛ آیا آنها در زمانه خود به راه درست نزدیکتر بودند یا عرب؟
امام ع فرمودند: عرب در دوره جاهلیت به دین حنیف نزدیکتر بود از مجوس؛
سپس از رفتارهای و سنتهای رایج در این دو شواهدی بر این مدعا آوردند، از جمله اینکه فرمودند:
و مجوسیان ختنه نمی کردند در حالی که ختنه کردن از سنتهای پیامبران بود و اول کسی که این سنت را رایج کرد حضرت ابراهیم ع بود. ...
📚الإحتجاج (للطبرسي)، ج2، ص346
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️5) الف. روایتی نبوی در بسیاری از کتب اهل سنت با سندهای مختلف آمده، که قبلا با همین مضمون از کتب شیعه هم نقل شد. روایت این است که پیامبر اکرم ص در جمع اصحاب خود فرمودند:
قطعا سنتهای پیشینیان خو.د را وجب به وجب و مو به مو عمل خواهید کرد حتی اگر آنان در سوراخ سوسماری وارد شده باشند شما هم از آنان پیروی خواهید نمود.
گفتند: یا رسول الله! آیا منظورتان یهودیان و مسیحیان است؟
فرمود: پس چه کسی؟!
📚صحيح مسلم، ج4، ص2054؛
📚مسند أحمد، (ط الرسالة) ج15، ص 508 ؛
📚سنن ابن ماجه، ج2، ص1322؛
📚 و ...
▪️ب. این حدیث در برخی از منابع اهل سنت، با مقدمه و موخرهای هم آمده که قابل توجه است:
☀️یکی از اصحاب روایت کرده که ما گرد رسول الله ص در مسجدش در مدینه نشسته بودیم که جبرئیل با وحی بر وی نازل شد و او ردا بر سر کشید و مدتی طولانی گذشت تا اینکه ردا را کنار داد در حالی که بشدت عرق کرده بود و چیزی را در دستش محکم گرفته بود. فرمود: کدام شما میداند که از درخت خرما چه بیرون میآید؟
انصار گفتند: ما ای رسول الله! پدر و مادرمان فدای شما! چیزی نیست که از درخت خرما بیرون آید مگر اینکه آن را میشناسیم؛ ما اصحاب درخت خرماییم!
سپس دستش را باز کرد و در آن هستهای [هسته خرما] بود. فرمود: این چیست؟
گفتند: یا رسول الله! این هسته [ی خرما] است!
فرمود: چه چیزی را قصد کرده؟ [کلمه «نوی» هم به معنای «هسته خرما» است و هم به صورت فعل، به معنای «قصد چیزی را کردن است. آنها گفتند «هذا نوی» مقصودشان این بود که «هسته خرماست» اما حضرت معنای دوم این جمله را مورد سوال قرار داد که گویی آنها گفتند: «این قصدی کرده است»]
گفتند: قصد کرده یک سال را [یعنی یک سال به طول انجامیده که این هسته درست شده است].
[کلمه «سَنَة» بسیار شبیه کلمه «سُنَّت» است؛ و ظاهرا حضرت از همین تشبیه استفاده کرد برای کلام بعدی خود:]
فرمود: راست گفتید. جبرئیل علیه السلام نزد شما آمد تا عهدی را بر شما مقرر کند؛ و آن اینکه شما قطعا سنتهای گذشتگان خود را تحقق خواهید داد؛ گام به گام و آنچه آنان مرتکب شدند مرتکب خواهید شد، وجب به وجب؛ و مو به مو؛ و دست به دست؛ حتی اگر در سوراخ سوسماری وارد شده باشند در آن وارد خواهید شد؛ جز اینکه بنی اسرائیل بعد از حضرت موسی ع هفتاد فرقه شدند که همگی گمراه بودند جز یکی؛ که همان اسلام [حقیقی] و جماعتش است؛ سپس آنها بر سر حضرت عیسی بن مریم نیز به هفتاد و یک فرقه تقسیم شدند؛ که همگی گمراه بودند جز یکی، که همان اسلام [حقیقی] و جماعتش است؛ سپس شما هم هفتاد و دو فرقه خواهید شد که همگی در آتشاند جز یکی، که همان اسلام [حقیقی] و جماعتش است.
📚المعجم الكبير للطبراني، ج17، ص13
@yekaye
👇متن احادیث فوق👇
هدایت شده از یک آیه در روز
.
✳️مقدمه
قبلا اشاره شد که فراز ابتدایی این سوره تا آیه 36 بر مسائل خانوادگی تمرکز دارد و به نظر میرسد در این فراز سه بار جمعبندی ارائه شده است:
🔹 یکی آیات 13-14 بود که اشاره میکند آنچه گفتیم حدود الهی است که پیرویاش بهشت؛ و عصیانش جهنم را در پی دارد؛
🔹دوم آیات 26-28 است که میفرماید خداوند میخواهد مطالب را برای شما تبیین کند؛ و در عین حال به شما تخفیف دهد؛ اما شهوتطلبان میخواهند انحرافی عظیم پدید آورند؛ و
🔹سوم آیه 36 است که مخاطب را به عبودیت و سپس به احسان به والدین و خویشاوندان و سایر مردم دعوت میکند و سپس وارد بحثهای جامعه فراتر از خانواده میشود.
آیه حاضر، اولین آیه در جمعبندی فراز دوم است.
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2️⃣ «یُریدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ ... وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَكیمٌ»
در آیات قبل بوضوح پارهای از احکام و روابط شرعی بین انسانها را برشمرد و اکنون تصریح میکند که خداوند، که سراسر علم و حکمت است، میخواهد مطالب را برای شما بیان کند.
💠نکته تخصصی #فلسفه_دین
برخی از کسانی که خود را روشنفکر دینی میخوانند گمان میکنند که کار دین حیرتافکنی و ابهامآفرینی است؛ و از این رو علم فقه و اصول را که درصدد تبیین واضح احکام شریعت است، مذمت میکنند❗️
در حالی که اینان اولا بین عرصه احکام عملی و معارف عمیق از سویی؛ و ثانیا بین حیرت ناشی از علم و حیرت ناشی از جهل خلط کردهاند.
آن حیرتی که دین در زندگی میافکند حیرت از سر تعظیم حق و حقیقت است در عرصه معارف عمیق توحیدی؛ نه حیرت از سر نفهمی و ندانستن؛ آن هم در عرصه مسائل و احکام شرعی؛ و همین آیه در پاسخ آنان کافی است.
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
5️⃣ «یُریدُ اللَّهُ لِـ ... یهْدِیَكُمْ سُنَنَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِكُمْ ... وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَكیمٌ»
از سنّتهاى خوب گذشتگان بايد تبعيّت كرد. (تفسير نور، ج2، ص272)
در واقع،
دانستن و آگاهی از سنتهای پیشینیان امری است که خداوند آن را برای ما میپسندد و به اقتضای علم و حکمتش است که ما را به آگاهی از آنها میخواند.
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
هدایت شده از یک آیه در روز
🏴 شهادت پیامبر اکرم ص، امام حسن مجتبی ع، و امام رضا ع بر عموم مسلمانان و شیعیان جهان تسلیت باد.🏴
954) 📖 و اللَّهُ یریدُ أَنْ یتُوبَ عَلَیكُمْ وَ یریدُ الَّذینَ یتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمیلُوا مَیلاً عَظیماً 📖
💢ترجمه
خداوند میخواهد که بر شما توبه دهد [= به شما عطف توجه کرده، توبه شما را بپذیرد] و کسانی که از پی شهوات میروند میخواهند که [شما] دستخوش انحرافی عظیم گردید!
سوره نساء (4) آیه 27
1398/8/7
30 صفر 1441
@yekaye
☀️1) الف. از رسول الله روایت شده است:
همانا بهشت محفوف و پوشیده در سختیهاست؛ و جهنم محفوف و پوشیده در شهوات.
📚روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج2، ص421
☀️ب. خطبهای از امیرالمومنین ع روایت شده که ظاهرا از اولین خطبههای ایشان است بعد از بیعت مردم با ایشان بعد از قتل عثمان. ایشان فرمودند:
از بيان خدا سود بريد و از موعظتهاى او پند گيريد، و اندرز وى را بپذيريد. همانا خدا آشكارا براى شما جاى عذر نگذاشت، و بر شما حجّت گرفت، و آن را كه خوش مىدارد يا ناخوش مىشمارد برايتان بيان داشت كه پى آن رويد، و از اين دور شويد. پس همانا رسول الله ص میفرمود: «همانا بهشت محفوف و پوشیده در سختیهاست؛ و جهنم محفوف و پوشیده در شهوات.»
بدانيد كه چيزى از طاعت خدا نيست جز كه با كراهت انجام گيرد، و چيزى از معصيت خدا نيست جز كه با ميل و شهوت. پس خدا بيامرزد كسى را كه شهوت را مغلوب كند، و هواى نفس را سركوب، كه نفس را به دشوارى توان از شهوت كندن، كه پيوسته خواهان نافرمانى است و هوس راندن، و بندگان خدا! بدانيد كه مرد با ايمان شب را به روز و روز را به شب نمىرساند جز كه نفس خود را نزد خويش متّهم مىداند، پيوسته با آن عتاب دارد، و گناهكارش مىشمارد.
پس در دنيا چون كسانى باشيد كه پيش از شما به سر بردند، و چون آنان كه پيش روىتان مردند. چون مسافر، خيمه خويش را از جا در آوردند، ويرانش كردند، و راه را در سپردند
📚نهجالبلاغه، خطبه 176 (اقتباس از ترجمه شهیدی، ص182)
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️2) در حدیث قدسی آمده است که خداوند به حضرت داوود ع فرمود:
من بر دل هر عالم شهوتدوستی حرام کردم که او را امام متقین قرار دهم.
📚روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج2، ص421؛
📚مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، ص85
قَالَ اللَّهُ تَعَالَى لِدَاوُدَ ع
☀️حَرَامٌ عَلَى كُلِّ قَلْبِ عَالِمٍ مُحِبٍّ لِلشَّهَوَاتِ أَنْ أَجْعَلَهُ إِمَاماً لِلْمُتَّقِينَ.
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️3) از امام جواد ع روایت شده است:
کسی که بر شهوات سوار میشود، لغزشهایش از او کناره نگیرند.
📚نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص135؛
📚أعلام الدين في صفات المؤمنين، ص309
قَالَ الإمام الجواد أبي جعفر محمد بن على الرضا عليهما السّلام:
رَاكِبُ الشَّهَوَاتِ لَا تُسْتَقَالُ عَثْرَتُه.
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️4) حضرت امیر ع در روایتی طولانی به ریشهها و شاخههای کفر اشاره کردهاند که متن کامل آن در جلسه 707 (حدیث4 http://yekaye.ir/al-fater-35-7/) گذشت. در فرازی از آن آمده است:
▪️کفر بر چهار بنیان بنا شده است: فسق و غلوّ و شک و شبهه؛ ...
▪️شبهه نیز چهار شاخه دارد: با زیورها به شگفتی درآمدن [مسحور زیورها شدن] ، و تسویل نفس [اینکه نفس انسان امور زشت را زیبا جلوه دهد] ، و وضعیت کج و معوج را مبنای خود قرار دادن، و حق را لباس باطل پوشاندن؛ و مطلب بدین قرار است که:
▫️ زینت و زیور، شخص را از بینه [دلیل روشن] بازمیدارد؛
▫️و تسویل نفس، انسان را به شهوترانی میکشاند؛
▫️و وضعیت کج و معوج، تدریجا صاحب خود را به انحراف و فاصله گرفتنی عظیم از مسیر میکشاند؛
▫️و پوشاندن هم ظلمتهایی است برخی روی برخی دیگر؛
📚الكافي، ج2، ص393
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ الْيَمَانِيِّ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ أَبَانِ بْنِ أَبِي عَيَّاشٍ عَنْ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ الْهِلَالِيِّ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ص قَالَ:
بُنِيَ الْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ الْفِسْقِ وَ الْغُلُوِّ وَ الشَّكِّ وَ الشُّبْهَة ...
وَ الشُّبْهَةُ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ:
إِعْجَابٍ بِالزِّينَةِ وَ تَسْوِيلِ النَّفْسِ وَ تَأَوُّلِ الْعِوَجِ وَ لَبْسِ الْحَقِّ بِالْبَاطِلِ
وَ ذَلِكَ
بِأَنَّ الزِّينَةَ تَصْدِفُ عَنِ الْبَيِّنَةِ
وَ أَنَّ تَسْوِيلَ النَّفْسِ يُقْحِمُ عَلَى الشَّهْوَةِ
وَ أَنَّ الْعِوَجَ يَمِيلُ بِصَاحِبِهِ مَيْلًا عَظِيماً
وَ أَنَّ اللَّبْسَ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْض.
@yekaye