eitaa logo
یک آیه در روز. گزیده
299 دنبال‌کننده
111 عکس
10 ویدیو
21 فایل
مطالب این کانال گزیده‌ای است از کانال یک آیه در روز، برای کسانی که فرصت مرور همه مطالب آن را ندارند: https://eitaa.com/yekaye توضیحی درباره کانال یک آیه در روز: https://eitaa.com/yekaye/917
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️1) از امام باقر ع روایت شده که فرمودند: ته استکان آبی را به زحمت مضمضه می‌کنند و رودخانه‌ای خروشان و عظیم را رها کرده‌اند! از ایشان سوال شد: آن رودخانه خروشان و عظیم چیست؟ فرمودند:‌ رسول الله ص و علمی که خداوند به او بخشید؛ همانا خداوند عز و جل برای حضرت محمد ص سنتهای پیامبران از حضرت آدم تا خود حضرت محمد ص را جمع فرمود. گفته شد: و آن سنتها چیست؟ فرمودند: علم پیامبران به‌تمامتیش، و همانا رسول الله ص همه آن را نزد امیرالمومنین ع گذاشت. شخصی گفت: یا ابن رسول الله! آیا امیرالمومنین عالمتر بود یا برخی از پیامبران؟! امام ع فرمود: بشنوید که چه می‌گوید؟! خداوند خودش گوش هرکس را که می‌خواهد باز می‌کند! من برایش حدیث می‌گویم که خداوند علم همه انبیاء را برای حضرت محمد ص جمع کرد و او نیز همه این را نزد امیرالمومنین ع گذاشت؛ آنگاه او از من می‌پرسد که آیا وی داناتر است یا برخی از پیامبران؟! 📚الكافي، ج‏1، ص222-223؛ بصائر الدرجات، ج‏1، ص117 @yekAaye
☀️2) از امام صادق ع روایت شده است: برای هیچکس جایز نیست که در دین خدا بر اساس نظر شخصی خودش ویا بر اساس قیاس سخن بگوید؛ وای بر اصحاب کلام! می‌گویند این با قیاس رواست و آن با قیاس روا نیست! همانا اولین کسی که قیاس کرد ابلیس ملعون بود هنگامی که گفت: «من از او بهترم مرا از آتش آفریدی و او را از خاک» (اعراف/12؛ ص/76) پس به خود نگریست و بر اثر شرک‌ورزیدن خویش گفت: آتش ارزشمندتر از خاک است، پس باب قیاس را بر خود گشود که آنچه عظیمتر است بر آنچه پست‌تر است سجده نمی‌کند؛ و به همین جهت مورد لعن واقع شد و «شیطانی رانده شده» گردید؛ و اگر قیاس مجاز بود هر قیاس‌کننده خطاکاری در گشایش بود [= بر هیچ گناهکاری حرجی نبود] زیرا اگر قیاس چیزی باشد که با آن دین را کامل کنند، بر مخالفان [دین] برای هر نظری که می‌دهند هیچ حرجی نخواهد بود؛ و همانا وضعیت بنی‌اسرائیل بر رویه صحیح و اعتدال بود تا اینکه فرزندانی از فرزندان امتهایی که به اسارت آنان درآمده بودند در میانشان گسرتش یافتند و باب نظر شخصی دادن و قیاس را گشودند و سنتهای پیامبران را ترک کردند، و بدین جهت گمراه شدند و گمراه کردند. 📚دعائم الإسلام، ج‏2، ص536 @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️3) الف. از امام سجاد ع روایت شده است: در قائم ما سنتهایی از سنتهای پیامبران هست: سنتی از حضرت آدم ع و سنتی از حضرت نوح ع و سنتی از حضرت ابراهیم ع و سنتی از حضرت موسی ع و سنتی از حضرت عیسی ع و سنتی از حضرت یعقوب ع و سنتی از حضرت محمد ص. اما از حضرات آدم و نوح ع: طول عمر؛ و اما از حضرت ابراهیم: مخفی بودن ولادت: و جدایی و عزلت از مردم؛ و اما از حضرت موسی: ترس و غیبت؛ و اما از حضرت عیسی ع: اختلاف مردم در او؛ و اما از حضرت ایوب: گشایش بعد از سختی؛ و اما از حضرت محمد ص: قیام به شمشیر. 📚كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص322 ب. ابوبصیر می‌گوید: از امام صادق ع شنیدم که فرمود: همانا سنت پیامبران و آن غیبت‌هایی که در مورد آنان واقع شد، در قائم از ما اهل بیت ع هم حادث می‌شود، مو به مو و ‌طابق النعل بالنعل. گفتم: یا ابن رسول الله! قائم از شما اهل بیت ع کیست؟ فرمود: او پنجمین نسل از فرزندان پسرم موسی [= امام کاظم ع] است؛ اوست پسر سرور کنیزان؛ غیبتی خواهد داشت که در آن باطل‌پیشگان به تردید می‌افتند؛ سپس خداوند عز و جل او را ظاهر می‌کند و به دست او شرق و غرب زمین را فتح می‌نماید و روح الله، عیسی بن مریم پشت سر او به نماز می‌ایستد و «زمین به نور پروردگارش روشن می‌شود» (زمر/69) و در زمین هیچ بُقعه‌ای که در آن غیر خداوند عز و جل پرستیده شود باقی نمی‌ماند مگر اینکه خداوند در آن پرستیده شود؛ و «دین یکسره از آن خداوند خواهد بود هرچند که مشرکان خوششان نیاید» (توبه/33؛ صف/9) 📚كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص345 ☀️ج. سدیر روایت کرده است که امام صادق ع فرمود: همانا قائم ما غیبتی دارد که زمانش به طول خواهد انجامید. گفتم:‌یا ابن رسول الله! چرا؟ فرمود: زیرا خداوند عز و جل ابا دارد از اینکه سنت پیامبران در غیبت‌هایشان را در مورد او اجرا نکند؛ و همانا – ای سدیر – گریزی نیست جز اینکه اینکه آن امتداد غیبتهایشان بتمامه در اینجا استیفا شود.؛ خداوند متعال می‌فرماید «بى‏ترديد شما حالى را پس از حالى سوار خواهید شد» یعنی سنتهای کسانی که پیش از شما بودند. 📚كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص480-481؛ علل الشرائع، ج‏1، ص245 ☀️د. از امام حسن عسگری ع روایت شده که فرمودند: همانا فرزندم قائم پس از من است و اوست که سنتهای پیامبران، از جمله طول عمر و غیبت، در موردش پیاده می‌شود تا جایی که به خاطر طولانی شدن گذر زمان، دلها به قساوت می‌فاتد؛ پس کسی بر اعتقاد و اذعان به او ثابت قدم نمی‌ماند مگر کسی که ـخداوند عز و جل در قلبش ایمان ثبت کرده و با روحی از جانب خویش وی را یاری کرده باشد«. (مجادله/22) 📚كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص524؛ الخرائج و الجرائح، ج‏2، ص964 @yekaye 👇متن احادیث فوق👇
☀️4) زندیقی خدمت امام صادق ع می‌رسد و سوالاتی از ایشان می‌پرسند که فرازهایی از آن قبلا گذشت. در فرازی می‌گوید: به من از مجوسیان [= زرتشتیان] خبر بده؛ آیا آنها در زمانه خود به راه درست نزدیکتر بودند یا عرب؟ امام ع فرمودند: عرب در دوره جاهلیت به دین حنیف نزدیکتر بود از مجوس؛ سپس از رفتارهای و سنتهای رایج در این دو شواهدی بر این مدعا آوردند، از جمله اینکه فرمودند: و مجوسیان ختنه نمی کردند در حالی که ختنه کردن از سنتهای پیامبران بود و اول کسی که این سنت را رایج کرد حضرت ابراهیم ع بود. ... 📚الإحتجاج (للطبرسي)، ج‏2، ص346 @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️5) الف. روایتی نبوی در بسیاری از کتب اهل سنت با سندهای مختلف آمده، که قبلا با همین مضمون از کتب شیعه هم نقل شد. روایت این است که پیامبر اکرم ص در جمع اصحاب خود فرمودند: قطعا سنت‌های پیشینیان خو.د را وجب به وجب و مو به مو عمل خواهید کرد حتی اگر آنان در سوراخ سوسماری وارد شده باشند شما هم از آنان پیروی خواهید نمود. گفتند: یا رسول الله! آیا منظورتان یهودیان و مسیحیان است؟ فرمود: پس چه کسی؟! 📚صحيح مسلم، ج4، ص2054؛ 📚مسند أحمد، (ط الرسالة) ج15، ص 508 ؛ 📚سنن ابن ماجه، ج2، ص1322؛ 📚 و ... ▪️ب. این حدیث در برخی از منابع اهل سنت، با مقدمه و موخره‌ای هم آمده که قابل توجه است: ☀️یکی از اصحاب روایت کرده که ما گرد رسول الله ص در مسجدش در مدینه نشسته بودیم که جبرئیل با وحی بر وی نازل شد و او ردا بر سر کشید و مدتی طولانی گذشت تا اینکه ردا را کنار داد در حالی که بشدت عرق کرده بود و چیزی را در دستش محکم گرفته بود. فرمود: کدام شما می‌داند که از درخت خرما چه بیرون می‌آید؟ انصار گفتند: ما ای رسول الله! پدر و مادرمان فدای شما! چیزی نیست که از درخت خرما بیرون آید مگر اینکه آن را می‌شناسیم؛ ما اصحاب درخت خرماییم! سپس دستش را باز کرد و در آن هسته‌ای [هسته خرما] بود. فرمود: این چیست؟ گفتند: یا رسول الله! این هسته [ی خرما] است! فرمود: چه چیزی را قصد کرده؟ [کلمه «نوی» هم به معنای «هسته خرما» است و هم به صورت فعل، به معنای «قصد چیزی را کردن است. آنها گفتند «هذا نوی» مقصودشان این بود که «هسته خرماست» اما حضرت معنای دوم این جمله را مورد سوال قرار داد که گویی آنها گفتند: «این قصدی کرده است»] گفتند: قصد کرده یک سال را [یعنی یک سال به طول انجامیده که این هسته درست شده است]. [کلمه «سَنَة» بسیار شبیه کلمه «سُنَّت» است؛ و ظاهرا حضرت از همین تشبیه استفاده کرد برای کلام بعدی خود:] فرمود: راست گفتید. جبرئیل علیه السلام نزد شما آمد تا عهدی را بر شما مقرر کند؛ و آن اینکه شما قطعا سنت‌های گذشتگان خود را تحقق خواهید داد؛ گام به گام و آنچه آنان مرتکب شدند مرتکب خواهید شد، وجب به وجب؛ و مو به مو؛ و دست به دست؛ حتی اگر در سوراخ سوسماری وارد شده باشند در آن وارد خواهید شد؛ جز اینکه بنی اسرائیل بعد از حضرت موسی ع هفتاد فرقه شدند که همگی گمراه بودند جز یکی؛ که همان اسلام [حقیقی] و جماعتش است؛ سپس آنها بر سر حضرت عیسی بن مریم نیز به هفتاد و یک فرقه تقسیم شدند؛ که همگی گمراه بودند جز یکی، که همان اسلام [حقیقی] و جماعتش است؛ سپس شما هم هفتاد و دو فرقه خواهید شد که همگی در آتش‌اند جز یکی، که همان اسلام [حقیقی] و جماعتش است. 📚المعجم الكبير للطبراني، ج17، ص13 @yekaye 👇متن احادیث فوق👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از یک آیه در روز
. ✳️مقدمه قبلا اشاره شد که فراز ابتدایی این سوره تا آیه 36 بر مسائل خانوادگی تمرکز دارد و به نظر می‌رسد در این فراز سه بار جمع‌بندی ارائه شده است: 🔹 یکی آیات 13-14 بود که اشاره می‌کند آنچه گفتیم حدود الهی است که پیروی‌اش بهشت؛ و عصیانش جهنم را در پی دارد؛ 🔹دوم آیات 26-28 است که می‌فرماید خداوند می‌خواهد مطالب را برای شما تبیین کند؛ و در عین حال به شما تخفیف دهد؛ اما شهوت‌طلبان می‌خواهند انحرافی عظیم پدید آورند؛ و 🔹سوم آیه 36 است که مخاطب را به عبودیت و سپس به احسان به والدین و خویشاوندان و سایر مردم دعوت می‌کند و سپس وارد بحث‌های جامعه فراتر از خانواده می‌شود. آیه حاضر، اولین آیه در جمع‌بندی فراز دوم است. @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 2️⃣ «یُریدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ ... وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَكیمٌ» در آیات قبل بوضوح پاره‌ای از احکام و روابط شرعی بین انسانها را برشمرد و اکنون تصریح می‌کند که خداوند، که سراسر علم و حکمت است، می‌خواهد مطالب را برای شما بیان کند. 💠نکته تخصصی برخی از کسانی که خود را روشنفکر دینی می‌خوانند گمان می‌کنند که کار دین حیرت‌افکنی و ابهام‌آفرینی است؛ و از این رو علم فقه و اصول را که درصدد تبیین واضح احکام شریعت است، مذمت می‌کنند❗️ در حالی که اینان اولا بین عرصه احکام عملی و معارف عمیق از سویی؛ و ثانیا بین حیرت ناشی از علم و حیرت ناشی از جهل خلط کرده‌اند. آن حیرتی که دین در زندگی می‌افکند حیرت از سر تعظیم حق و حقیقت است در عرصه معارف عمیق توحیدی؛ نه حیرت از سر نفهمی و ندانستن؛ آن هم در عرصه مسائل و احکام شرعی؛ و همین آیه در پاسخ آنان کافی است. @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 5️⃣ «یُریدُ اللَّهُ لِـ ... یهْدِیَكُمْ سُنَنَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِكُمْ ... وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَكیمٌ» از سنّت‏هاى خوب گذشتگان بايد تبعيّت كرد. (تفسير نور، ج‏2، ص272) در واقع، دانستن و آگاهی از سنت‌های پیشینیان امری است که خداوند آن را برای ما می‌پسندد و به اقتضای علم و حکمتش است که ما را به آگاهی از آنها می‌خواند. @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 6️⃣ «یُریدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ یهْدِیَكُمْ سُنَنَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ یَتُوبَ عَلَیكُمْ» دانستن امور و آگاهی از سنت‌ها و رویه‌های گذشتگان، زمینه انسان و قرار گرفتن وی در مسیر اصلی زندگی را مهیا می‌کند. @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
🏴 شهادت پیامبر اکرم ص، امام حسن مجتبی ع، و امام رضا ع بر عموم مسلمانان و شیعیان جهان تسلیت باد.🏴
954) 📖 و اللَّهُ یریدُ أَنْ یتُوبَ عَلَیكُمْ وَ یریدُ الَّذینَ یتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمیلُوا مَیلاً عَظیماً 📖 💢ترجمه خداوند می‌خواهد که بر شما توبه دهد [= به شما عطف توجه کرده، توبه شما را بپذیرد] و کسانی که از پی شهوات می‌روند می‌خواهند که [شما] دستخوش انحرافی عظیم گردید! سوره نساء (4) آیه 27 1398/8/7 30 صفر 1441 @yekaye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️1) الف. از رسول الله روایت شده است: همانا بهشت محفوف و پوشیده در سختی‌هاست؛ و جهنم محفوف و پوشیده در شهوات. 📚روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج‏2، ص421 ☀️ب. خطبه‌ای از امیرالمومنین ع روایت شده که ظاهرا از اولین خطبه‌های ایشان است بعد از بیعت مردم با ایشان بعد از قتل عثمان. ایشان فرمودند: از بيان خدا سود بريد و از موعظتهاى او پند گيريد، و اندرز وى را بپذيريد. همانا خدا آشكارا براى شما جاى عذر نگذاشت، و بر شما حجّت گرفت، و آن را كه خوش مى‏دارد يا ناخوش مى‏شمارد برايتان بيان داشت كه پى آن رويد، و از اين دور شويد. پس همانا رسول الله ص می‌فرمود: «همانا بهشت محفوف و پوشیده در سختی‌هاست؛ و جهنم محفوف و پوشیده در شهوات.» بدانيد كه چيزى از طاعت خدا نيست جز كه با كراهت انجام گيرد، و چيزى از معصيت خدا نيست جز كه با ميل و شهوت. پس خدا بيامرزد كسى را كه شهوت را مغلوب كند، و هواى نفس را سركوب، كه نفس را به دشوارى توان از شهوت كندن، كه پيوسته خواهان نافرمانى است و هوس راندن، و بندگان خدا! بدانيد كه مرد با ايمان شب را به روز و روز را به شب نمى‏رساند جز كه نفس خود را نزد خويش متّهم مى‏داند، پيوسته با آن عتاب دارد، و گناهكارش مى‏شمارد. پس در دنيا چون كسانى باشيد كه پيش از شما به سر بردند، و چون آنان كه پيش روى‏تان مردند. چون مسافر، خيمه خويش را از جا در آوردند، ويرانش كردند، و راه را در سپردند 📚نهج‌البلاغه، خطبه 176 (اقتباس از ترجمه شهیدی، ص182) @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️2) در حدیث قدسی آمده است که خداوند به حضرت داوود ع فرمود: من بر دل هر عالم شهوت‌دوستی حرام کردم که او را امام متقین قرار دهم. 📚روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج‏2، ص421؛ 📚مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، ص85 قَالَ اللَّهُ تَعَالَى لِدَاوُدَ ع ☀️حَرَامٌ عَلَى كُلِّ قَلْبِ عَالِمٍ مُحِبٍّ لِلشَّهَوَاتِ أَنْ أَجْعَلَهُ إِمَاماً لِلْمُتَّقِينَ. @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️3) از امام جواد ع روایت شده است: کسی که بر شهوات سوار می‌شود، لغزش‌هایش از او کناره نگیرند. 📚نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص135؛ 📚أعلام الدين في صفات المؤمنين، ص309 قَالَ الإمام الجواد أبي جعفر محمد بن على الرضا عليهما السّلام: رَاكِبُ الشَّهَوَاتِ لَا تُسْتَقَالُ عَثْرَتُه‏. @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️4) حضرت امیر ع در روایتی طولانی به ریشه‌ها و شاخه‌های کفر اشاره کرده‌اند که متن کامل آن در جلسه 707 (حدیث4 http://yekaye.ir/al-fater-35-7/) گذشت. در فرازی از آن آمده است: ▪️کفر بر چهار بنیان بنا شده است: فسق و غلوّ و شک و شبهه؛ ... ▪️شبهه نیز چهار شاخه دارد: با زیورها به شگفتی درآمدن [مسحور زیورها شدن] ، و تسویل نفس [اینکه نفس انسان امور زشت را زیبا جلوه دهد] ، و وضعیت کج و معوج را مبنای خود قرار دادن، و حق را لباس باطل پوشاندن؛ و مطلب بدین قرار است که: ▫️ زینت و زیور، شخص را از بینه [دلیل روشن] بازمی‌دارد؛ ▫️و تسویل نفس، انسان را به شهوترانی می‌کشاند؛ ▫️و وضعیت کج و معوج، تدریجا صاحب خود را به انحراف و فاصله گرفتنی عظیم از مسیر می‌کشاند؛ ▫️و پوشاندن هم ظلمت‌هایی است برخی روی برخی دیگر؛ 📚الكافي، ج‏2، ص393 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ الْيَمَانِيِّ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ أَبَانِ بْنِ أَبِي عَيَّاشٍ عَنْ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ الْهِلَالِيِّ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ص قَالَ: بُنِيَ الْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ الْفِسْقِ وَ الْغُلُوِّ وَ الشَّكِّ وَ الشُّبْهَة ... وَ الشُّبْهَةُ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: إِعْجَابٍ بِالزِّينَةِ وَ تَسْوِيلِ النَّفْسِ وَ تَأَوُّلِ الْعِوَجِ وَ لَبْسِ الْحَقِّ بِالْبَاطِلِ وَ ذَلِكَ بِأَنَّ الزِّينَةَ تَصْدِفُ عَنِ الْبَيِّنَةِ وَ أَنَّ تَسْوِيلَ النَّفْسِ يُقْحِمُ عَلَى الشَّهْوَةِ وَ أَنَّ الْعِوَجَ يَمِيلُ بِصَاحِبِهِ مَيْلًا عَظِيماً وَ أَنَّ اللَّبْسَ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْض‏. @yekaye
☀️5) الف. از رسول الله ص روایت شده است: کسی که علمش بر هوای نفسش غلبه کرد، این علم نافع است؛ و کسی که شهوتش را زیر گامهایش گذاشت، کسی است که شیطان از سایه او فرار می‌کند. 📚روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج‏2، ص421؛ مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، ص85 مَنْ غَلَبَ عِلْمُهُ هَوَاهُ فَذَاكَ عِلْمٌ نَافِعٌ وَ مَنْ جَعَلَ شَهْوَتَهُ تَحْتَ قَدَمَيْهِ فَرَّ الشَّيْطَانُ مِنْ ظِلِّهِ. ☀️ب. و باز از پیامبر ص روایت شده است که فرمودند: خوشا به حال کسی که شهوت حاضر را برای وعده‌ای که هنوز آن را ندیده، ترک می‌کند (شهوتِ نقد را به وعده‌ی نسیه رها می‌کند) 📚الخصال، ج‏1، ص3 طُوبَى لِمَنْ تَرَكَ شَهْوَةً حَاضِرَةً لِمَوْعُودٍ لَمْ يَرَه‏. @yekaye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از یک آیه در روز
. 1️⃣ «وَ اللَّهُ یریدُ أَنْ یتُوبَ عَلَیكُمْ وَ یریدُ الَّذینَ یتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمیلُوا مَیلاً عَظیماً» محدوديّت‏ها و قيودى كه در ازدواج مطرح است، رمز لطف خدا به انسان و جامعه‏ى بشرى است. (تفسير نور، ج‏2، ص273) در واقع، 📛شهوتی که در وجود انسان قرار داده شده، اقتضای سرکشی دارد: 🔆آنچه خداوند برای ما می‌خواهد این است که با احکامی که در خصوص محدودیت روابط جنسی قرار داده و با تعیین محرم و نامحرم‌ها و ... ما را توبه دهد و این قوه عظیم درونی انسان را در مسیر اصلی‌اش قرار دهد؛ 🔱اما آنچه کسانی که محور زندگی‌شان را این شهوات قرار داده و بنای زندگی‌شان بر سرکشی است، برای ما می‌خواهند این است که ما را همچون خویش به انحرافی عظیم بکشانند. @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 5️⃣ «وَ اللَّهُ یریدُ أَنْ یتُوبَ عَلَیكُمْ وَ یریدُ الَّذینَ یتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمیلُوا مَیلاً عَظیماً» در انتخاب راه دقّت كنيم. در آيه دو بار كلمه «يُرِيدُ» به كار رفته است: 🔺يك اراده از خداى عليم حكيم و 🔻يك اراده از هوسبازان بدخواه. 🤔به سراغ كدام اراده‏ها مى‏رويم؟! (تفسير نور، ج‏2، ص273) @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 6️⃣ «یریدُ الَّذینَ یتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمیلُوا مَیلاً عَظیماً» شهوترانان مایلند که شما هم مانند آنان اهل انحراف شوید؛ زیرا همان طور که اهل طاعت به اهل طاعت انس می‌گیرند؛ اهل معصیت هم به اهل معصیت انس می‌گیرند و مایلند دیگران هم همانند آنها اهل معصیت شوند تا کسی آنان را به خاطر معصیتشان مواخذه نکند و از این جهت این مضمون شبیه است به آیاتی همچون «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ» (قلم/9) ویا «وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ كَما كَفَرُوا» (نساء/89) (مجمع البيان، ج‏3، ص58) 💠شاهد عجیب تاریخی جریان در جهان شاید از بهترین نمونه‌های کسانی‌اند که خودشان اهل شهوتند و مایلند همگان را در این مسیر انحرافی قرار دهند. فعالیتهای این جریان که از دهه 1970 در جهان بسیار شدت گرفته است به شدت بر تبلیغ و عادی‌سازی این رفتار اهتمام دارد چنانکه در سال 2001 هلند اولین کشوری است که ازدواج را قانونی اعلام می‌کند و ظرف حدود 10-12 سال تقریبا عموم کشورهای اروپایی و آمریکایی چنین قانونی را به رسمیت می‌شناسند؛ و یا اینکه فضای تبلیغات در این کشورها به حدی است که در سال 1996 که در آمریکا با گذرندان قانون دوما این ازدواج را رسما غیرقانونی اعلام کردند حداکثر 27 درصد از مردم آمریکا قانونی شدن و قبول داشتند؛ اما با تبلیغات و فضاسازی‌های رسانه‌ای تواستند ظرف 20 سال این آمار از 27 درصد به 64 درصد برسانند. 🔖(تفصیل این اطلاعات در مقاله سوزنچی به عنوان «گناه لواط یا حق هم‌جنس‌گرایی» در فصلنامه دین و سیاست فرهنگی، زیر چاپ) @yekaye