یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
7️⃣1️⃣ «وَ لا يَأْتينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرينَهُ بَيْنَ أَيْديهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ»
ترجمه این عبارت این است که «و بهتانی [= نسبت دادن دروغی] را نیاورند که آن را میان دستها و پاهای خود افترا بزنند».
درباره مقصود از این تعبیر، عموما توضیح دادهاند که مقصود آن است که به همسرانشان به دروغ، فرزندی که فرزند او نیست ملحق کنند (ابن عباس، به نقل از مجمع البيان، ج9، ص414 ؛ معاني القرآن، ج3، ص152 ).
اگرچه برخی مفسران نظرشان این است که مقصود در جایی است که زنی از راه زنا باردار شود و فرزند حاصل را به شوهر خودش نسبت دهد (الميزان، ج19، ص242 )؛ اما به نظر میرسد اعم از این است و شامل هرگونه فرزندی را به شوهر خود نسبت دادن شامل شود، چنانکه از ابن عباس نقل شده که گفته است که گاه میشد زنی دختر به دنیا میآورد، ولی نوزاد پسر دیگری را به جای آن دختر به عنوان فرزند به شوهرش معرفی میکرد (الدر المنثور، ج6، ص210 )؛
و حتی برخی گفتهاند که چون نهی از زنا قبلش آید این شامل موارد زنا نمیشود و مواردی است که زن به هر دلیلی فرزند دیگری را به عنوان فرزندی که از شوهرش آورده به او معرفی میکند (مجمع البيان، ج9، ص414 ؛ مفاتيح الغيب، ج29، ص524 ) چنانکه مثلا برخی احتمال دادهاند که مواردی است که زنی از همسر قبلیاش باردار بوده و به همسر بعدی نسبت دهد (کشف الاسرار، ج۱۰، ص۱۶۶ ) و گفته شده در زمان جاهليت عادت و روش زنان اين بود كه چون ميديدند كودكى را در سر راهى انداختهاند آن را برداشته به شوهر خود ميگفتند: اين فرزند من است (ترجمه فيض الاسلام، ج3، ص1095) به ویژه در مواردی که مردان گاه به سفرهای طولانی میرفتند و وقتی برمیگشتند همسرشان ادعا میکرد که در غیاب تو این فرزند به دنیا آمد؛
که البته دلیل اینها در خصوص عدم شمول بچههای ناشی از زنا، دلیل موجهی نیست زیرا اینها (نهی از زنا و نهی از بستن ولدالزنا به شوهر) دو حکم مستقل است (الميزان، ج19، ص242 )
و به نظر میرسد هر دو (هم ولد الزنا و هم بچههای غیر آن) را شامل شود. و البته این قول هم مطرح است که حتی اعم از بستن فرزند به شوهر باشد، یعنی این بهتان شامل تهمت زدن به زنان پاکدامن و دروغ بستن بر مردم نیز بشود (به نقل از مجمع البيان، ج9، ص414 ).
درباره اینکه چرا تعبیر «بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ» آمد،
عموما گفتهاند مقصود افترا و بهتانی است که آنها به دست و پای خود بستهاند؛
و درباره مقصود از آن وجوه مختلفی گفتهاند
از جمله:
🌴الف. چون بچه وقتی به دنیا میآید جلوی دست و پای مادرش بر زمین میافتد (مجمع البيان، ج9، ص414 ؛ الميزان، ج19، ص242 ).
🌴ب. چون مادر وقتی بچه را میخواهد بغل کند با پاها برای گرفتن او جلو میرود و با دست او را میگیرد، پس بین دست و پاهای اوست (مفاتيح الغيب، ج29، ص524 ).
🌴ج. يعنى فرزندى را كه ميان دست و پاى خود پرورده و علم به آن از انعقاد نطفه او دارند به دروغ به كسى غير پدرش نبندند (ترجمه الهی قمشهای؛ و ترجمه المیران، ج۱۹، ص۴۰۸؛ و ترجمه سید مهدی حجتی (گلی از بوستان خدا)).
🌴د. شايد بين دستها و پاهاى آنها اشاره به اولادى باشد كه از زنا پديد گرديده كه بين دستهاى آنها كنايه باشد از شكم آنها و بين پاهاى آنها اشاره به محل تولد طفل باشد (مخزن العرفان در تفسير قرآن، ج12، ص265؛ ترجمه فيض الاسلام، ج3، ص1095 ؛ ترجمه مشکینی )
🌴ه. کسانی که معنای عامی از آیه برداشت کردهاند این عبارت را این گونه ترجمه کردهاند:
🌿ه.۱. بهتانى كه خود از پيش خود ساختهاند بر يكديگر ننهند (ترجمه جلال الدین فارسی، ترجمه [زین العابدین] رهنما، ج4، ص322)
🌿ه.۲. هرگز افتراء و بهتان نگويند در پيشروى خود و در ميان پاهاى خود (تفسير روشن، ج16، ص12۷)
🌴و. ...
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
8️⃣1️⃣ «وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ»
درباره مقصود از این تعبیر، در برخی احادیث، تعهد به پرهیز از گناهان خاصی معرفی شده است، که عموما گناهانیاند که عمدتا مورد ابتلای زنان میباشند همچون جزع و فزع کردن در مصیبتها و خلوت کردن با نامحرم و تبرج (خودنمایی) کردن در ملأ عام و ... (احادیث ۸ تا ۱۳) و به تبع آن برخی از قدمای مفسران نیز آیه را بر همین موارد منطبق کردهاند (مقاتل و کلبی، به نقل از مجمع البيان، ج9، ص414 ).
اما حق این است که آن موارد از باب تأکید بوده است و آیه ظهور واضحی دارد که شامل مطلق واجبات دینی مانند نماز و زکات و سایر امور خیری است که زنان به انجام آنها دستور داده شدهاند (حدیث۷) چرا که کلمه «معروف» نقطه مقابل «منکر» است و هر چیزی است که عقل و شرع بر وجوب با استحباب آن دلالت داشته باشد؛ و اصل معروف هر کار نیک و مطابق با تقوا و طاعت خداوند متعال است؛
و بلکه هر دستوری است که پیامبر ص بدهد، اعم از واجبات مذکور یا مواردی که شخص پیامبر ص به هر کس خاصی دستور دهد (مجمع البيان، ج9، ص414).
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
9️⃣1️⃣ «وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ»
اینکه بر پرهیز از معصیت خود پیامبر ص، و نه بر پرهیز از معصیت خداوند، تأکید کرد، دلالت آشکاری دارد که میخواهد بدین وسیله تثبیت کند که هر سنت و دستوری که شخص پیامبر ص هم مستقر کند باید مسلمانان رعایت کنند و در واقع معنایی اعم از معروف را شامل میشود (الميزان، ج19، ص242 ).
در واقع این تعبیر، شاید به نحوی خلاصه مفادی باشد که در سوره نساء در ضمن چند آیه آمد که فرمود:
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً (59) ... (60)
وَ إِذا قيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنافِقينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً (61) ... (62-63)
وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً (64)
فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً (65) ... (66-79)
مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً (80) ... (81-82)
وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّيْطانَ إِلاَّ قَليلاً (83)
این آیات صراحت آشکاری دارند که امر به اطاعت از رسول و اولیالامر در ادامه اطاعت از خداست؛
و اگر در هر چیزی [از جمله در تشخیص مصداق اولی الامر) اختلاف شد باید به خدا و رسول مراجعه کنند.
اما در این ارجاع منافقان میکوشند جلوی رجوع مردم به پیامبر ص را بگیرند [یعنی منافقان در مقابل دستورات خدا که صریحا در قرآن آمده، چارهای ندارند، اما نفاقشان از اینجا معلوم میشود که مردم را به سمتی سوق میدهند که گمان کنند که میشود با رجوع به قرآن بینیاز شد و نیازی به اطاعت از دستورات ویژه پیامبر ص نیست]؛
لذا خداوند در ادامه تصریح میکند که پیامبر فقط وظیفه پیام آوردن ندارد بلکه اصلا هر پیامبری که از جانب خداوند ارسال شد باید اطاعت شود و اطاعت از پیامبر عین اطاعت از خداست؛
و نهایتا از مسلمانان این انتظار را دارد که در هر مساله خاصی (که دیگر به خاطر خاص بودنش لزوما در قرآن یافت نمیشود) سراغ پیامبر ص و آن اولی الامری که قبلا اشاره شد بروند و اینجا دیگر حتی اسم رجوع الی الله (که مصداقش از نظر مخاطب علی القاعده رجوع به قرآن است) نمیآورد.
به نظر میرسد در این بیعت با زنان، کل این مفاد آیات فوق، در یک تعبیر «معصیت تو را نکنند» خلاصه شده است.
📝نکته #تاریخی_تفسیری
@yekaye
👇ادامه مطلب👇
ادامه تدبر ۱۹
📝نکته #تاریخی_تفسیری
در میان زنان مسلمانی که قرآن از آنها یاد کرده است که در زمان پیامبر ص بودهاند دو مورد داریم که به نحوی اقدامشان رنجش پیامبر ص را در پی داشته است
و جالب اینجاست که هر دو در میان زنان پیامبر ص بوده است.
▪️یکی آیات ۲۸-۲۹ و ۵۱ سوره احزاب است:
«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زينَتَها فَتَعالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَميلاً؛ وَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِناتِ مِنْكُنَّ أَجْراً عَظيماً» (۲۸-۲۹)
«تُرْجي مَنْ تَشاءُ مِنْهُنَّ وَ تُؤْوي إِلَيْكَ مَنْ تَشاءُ وَ مَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلا جُناحَ عَلَيْكَ ذلِكَ أَدْنى أَنْ تَقَرَّ أَعْيُنُهُنَّ وَ لا يَحْزَنَّ وَ يَرْضَيْنَ بِما آتَيْتَهُنَّ كُلُّهُنَّ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما في قُلُوبِكُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَليماً حَليما» (۵۱)
که برخورد بد آنها با پیامبر ص در خصوص انتظارات دنیویای که داشتند موجب شده پیامبر حدود یک ماه از همه آنها کنارهگیری کند
🔖بحث در مورد این آیات و شأن نزول آنها قبلا تقدیم شد در:
https://yekaye.ir/al-ahzab-33-28/
و
https://yekaye.ir/al-ahzab-33-29/
و
https://yekaye.ir/al-ahzab-33-51/
و البته در اینجا مصداق تخلف از دستور پیامبر ص نبود.
▪️مورد دوم که مشخصا مصداق تخلف از دستور پیامبر ص بود در ۵ آیه ابتدایی سوره تحریم است که دو آیه ابتداییاش از جنس همین ناراحت کردن پیامبر ص است:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ؛ يا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغي مَرْضاتَ أَزْواجِكَ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ؛ قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَكُمْ تَحِلَّةَ أَيْمانِكُمْ وَ اللَّهُ مَوْلاكُمْ وَ هُوَ الْعَليمُ الْحَكيمُ» (۱-2)
اما آیات بعد صریحا از تخلف دو تن از آنان (که در منابع شیعه و سنی اتفاق نظر دارند که عایشه و حفصه بوده است) از دستوری که پیامبر ص داده بود گزارش میدهد:
«وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلى بَعْضِ أَزْواجِهِ حَديثاً فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَ أَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَ أَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ فَلَمَّا نَبَّأَها بِهِ قالَتْ مَنْ أَنْبَأَكَ هذا قالَ نَبَّأَنِيَ الْعَليمُ الْخَبيرُ» (3)
غلاظ و شداد بودن این مطلب از دو آیهای که بعدش آمده بخوبی فهمیده میشود که
اولا برخلاف همه مواردی که وقتی کسی توبه میکندن خدا وعده بخشش میدهد اینجا نهتنها از چنین وعدهای خبری نیست، بلکه تأکید میشود که ولو توبه کنید باز قلبهایتان منحرف شده است:
«إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْريلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمَلائِكَةُ بَعْدَ ذلِكَ ظَهيرٌ» (4)
و ثانیا تهدید میکند که چهبسا پیامبر شما را طلاق دهد و به جای شما زنان مسلمان مومن و دارای صفات خوب بگیرد:
«عَسى رَبُّهُ إِنْ طَلَّقَكُنَّ أَنْ يُبْدِلَهُ أَزْواجاً خَيْراً مِنْكُنَّ مُسْلِماتٍ مُؤْمِناتٍ قانِتاتٍ تائِباتٍ عابِداتٍ سائِحاتٍ ثَيِّباتٍ وَ أَبْكاراً» (5)
که کنایه میزند که شما این طور نیستید.
🤔شاید ریشه همه اینها در همین باشد که آنان با اینکه زن پیامبر ص بودند بیعتشکنی کردند زیرا به «لا یعصینک فی معروف» که از مفاد بیعت پیامبر ص با زنان بود ملتزم نماندند، و در جای دیگر فرمود وقوع گناه از زنان پیامبر مجازاتی مضاعف دارد؛ همان گونه که مطیع پیامبر ص بودن پاداش دوبرابر برایشان دارد:
«يا نِساءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسيرا؛ وَ مَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صالِحاً نُؤْتِها أَجْرَها مَرَّتَيْنِ وَ أَعْتَدْنا لَها رِزْقاً كَريما» (احزاب/۳۱-۳۲)
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
0️⃣2️⃣ «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ ... فَبايِعْهُنَّ»
زنان در مسايل عقيدتى، اجتماعى، اخلاقى و سياسى در كنار مردان هستند و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در پرتو وحى با آنان رفتار عادلانه داشت (تفسير نور، ج9، ص594).
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
1️⃣2️⃣ «فَبايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ»
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مأمور به دعا و استغفار براى كسانى است كه با او بيعت نمايند
(تفسير نور، ج9، ص595).
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
2️⃣2️⃣ «وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ»
توسّل به اولياى خدا جايز و دعاى آنان مستجاب است وگرنه خداوند به پیامبرش دستور نمیداد که تو برای آنان استغفار کن (تفسير نور، ج9، ص595).
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
3️⃣2️⃣ «وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ»
گرچه اسلام آوردن، كارهاى دوران كفر را مىپوشاند و محو مىكند ولى باز هم به دعاى پيامبر نياز است
(تفسير نور، ج9، ص595).
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
4️⃣2️⃣ «وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ»
سوابق بد مردم، مانع دعا به آنان نشود (تفسير نور، ج9، ص595).
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
5️⃣2️⃣«وَ اسْتَغْفِرْ ... إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيم»
رحمت و مغفرت خداوند پشتوانه استجابت دعاهاست
تفسير نور، ج9، ص595
@yekaye
#ممتحنه_12
.
6️⃣2️⃣ «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنينَ وَ لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَ لا يَأْتينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرينَهُ بَيْنَ أَيْديهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لا يَعْصينَكَ في مَعْرُوفٍ فَبايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ»
در این آیه بر مفاد بیعتی که زنان با پیامبر ص داشتند تأکید میشود و انتظار پیامبر از ایشان را در امور کاملا واضحی همچون شرک نورزیدن و دزدی و زنا نکردن معرفی میکند؛ و البته یک موردش را به اجمال گذاشته است: «وَ لا يَعْصينَكَ في مَعْرُوفٍ». در تدبر ۱۹ توضیح داده شد که این مورد، که اطاعت از شخص پیامبر ص را طلب میکند مشخصا موردی است که مرز منافق و غیرمنافق را نمایان میکند.
و حقیقت این است که آن طور که خود این زنانی که بیعت کردهاند گزارش کردهاند، بسیاری از زنان به این فقره از مفاد بیعت عمل نکردند؛ در حدیث شماره ۱۰ مواردی نقل شد که وقتی پیامبر، یکی از دستوراتی که به خصوص زنان داد این بود که «إسعاد» [دم گرفتن و همراهی با زنی که نوحهسرایی میکند تا نوحهاش جانسوزتر شود] نکنند، برخی گفتند چون فلانیها برای ما اسعاد کردهاند ما هم باید برای آنها اسعاد کنیم و لذا بیعت نکردند و بعد از اینکه اسعاد کردند برای بیعت آمدند! و در اولین روایتش راوی که یکی از همین زنانی است که بیعت کرده، میگوید غیر از من کسی به این عهد وفادار نماند. در اینجا به مورد دیگری اشاره میشود.
📜حکایت
ام عطیه میگوید: در بیعت از ما عهد گرفته شد که نوحهسرایی نکنیم، ولی کسی از ما به این عهد وفادار نماند غیر از پنج نفر: ام سلیم و ام علاء و دختر أبیسبرة و همسر معاذ و یک خانم دیگر (الدر المنثور، ج6، ص211 ).
این گونه وقایع بخوبی نشان میدهد که پیامبر ص در میان چه کسانی زندگی میکرده است!
وقتی توجه کنیم کسانی که با شخص پیامبر ص بیعت میکردند این گونه بودند - یعنی وجود سطوحی از رفتاری که در جای دیگر آن را علامت نفاق خواند، در بدنه عمومی مردم- آنگاه سطح انتظار خود را از مسلمانانی که در کنارشان زندگی می کنیم تعدیل خواهیم کرد.
شاید به همین جهت است که بلافاصله بعد از دستور بیعت، ایشان را سفارش به استغفار میکند و بر غفور و رحیم بودن خداوند اصرار میورزد.
@yekaye
#ممتحنه_12