▪️سالروز ضربت خوردن فرق عدالت علوی که مقارن شده است با سالروز رحلت خمینی کبیر، آن زمینهساز عدالت مهدوی، بر همه عدالتجویان و مستضعفان عالم تسلیت باد▪️
چنانکه دیروز اشاره شد، به علت کثرت مطالب آیه 15 سوره یس، بقیه موارد امروز تقدیم میشود.
در این لیالی و ایام پربرکت از همگان التماس دعا د ارم.
2) الف. روایت شده است که روزی رسول الله به اصحابش فرمود:
☀️به هوش باشید که درد امتهای پیش از شما به سراغ شما هم آمده است؛ و آن همان حسد است؛ که چنین نیست که موی سر را یکسره بتراشد، بلکه دین را یکسره میتراشد ... .
📚الأمالي (للمفيد)، ص344
قَالَ أَخْبَرَنِي أَبُو نَصْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ الْبَصِيرُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ سَيَابَةَ قَالَ حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْجَبَّارِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ذَاتَ يَوْمٍ لِأَصْحَابِهِ
🔸أَلَا إِنَّهُ قَدْ دَبَّ إِلَيْكُمْ دَاءُ الْأُمَمِ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ هُوَ الْحَسَدُ لَيْسَ بِحَالِقِ الشَّعْرِ لَكِنَّهُ حَالِقُ الدِّين...
ب. از امیرالمومنین ع روایت شده است:
☀️شدت کینهورزی ناشی از شدت حسادت است؛
و نیز روایت شده:
☀️ایمان از حسد مبری است. [جایی که حسد باشد ایمان نیست و بالعکس]
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص299
🔸شِدَّةُ الْحِقْدِ مِنْ شِدَّةِ الْحَسَدِ
🔸الْإِيمَانُ بَرِيءٌ مِنَ الْحَسَدِ
@yekaye
☀️3) از امام صادق ع روایت شده است:
ریشههای کفر سهتاست: حرص، و خودبزرگبینی و حسد.
📚الكافي، ج2، ص289
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع
أُصُولُ الْكُفْرِ ثَلَاثَةٌ الْحِرْصُ وَ الِاسْتِكْبَارُ وَ الْحَسَد.
@yekaye
.
5⃣ «قالُوا ما أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا وَ ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ تَكْذِبُونَ»
در مواجهه با پیامبران، به جای اینکه از آنها دلیلی بر صحت ادعایشان طلب کنند، اولین چیزی که گفتند این بود که:
شما جز بشری همانند ما نیستند و خداوند رحمتگستر هیچ چیزی نازل نکرده است؛ شما جز دروغ نمیگویید!
چرا؟
🍃الف. #حسد
وقتی افراد برتریای در دیگران مشاهده میکنند که خود فاقد آن هستند، می کوشند به هر بهانهای آن فضیلت و برتری را انکار کنند و آنان را زمین بزنند
🔖حدیث2 https://eitaa.com/yekaye/1343
و چه بهانهای بهتر از اینکه: تو هم شبیه مایی؛ اگر به ما وحی نمیشود، پس حتما به تو هم وحی نمیشود و تو که چنین ادعایی داری، دروغ میگویی!
🍃ب. حقارت درونی همراه با خودبزرگبینی
برحی از انسانها انسانهای حقیری هستند و از بسیاری از کمالات محروماند؛ اما این حقارتشان با «خودبزرگبینی»
(به تعبیر قرآن و روایات: استکبار؛ مثلا حدیث3 https://eitaa.com/yekaye/1345)
همراه است؛
یعنی گمان میکنند که آنها برترین موجودات عالَم هستند و در نتیجه اگر خصلتی را خودشان فاقد باشند، حتما هیچکس دیگری هم نیست که از آن بهرهمند باشد. پس اگر به ما وحی نمیشود، پس حتما به تو هم وحی نمیشود و تو که چنین ادعایی داری، دروغ میگویی‼️
💠 ثمره #اخلاقی_اجتماعی
آیا واقعا اگر از فضیلت و کمالی بیبهره بودیم، بدین معناست که هیچکس نیست که آن فضیلت را داشته باشد؟
🍃ج. ...
@yekaye
.
6⃣ «قالُوا ما أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا»
از مهمترین بهانههای مخالفان پیامبران این بوده که «شما انسانی همانند ما هستید»!
📝نکته تخصصی #منطقی:
مغالطهای که در این کلام رخ داده این است که «همانند» بودن به معنای «عیناً یکی بودن» و عدم هرگونه اختلافی قلمداد شده است❗️
در حالی که تفاوت انسانها یک امر واضح است؛
و قبول تفاوتهای مختلف بین انسانها بدین معنا نیست که آنان در انسان بودن مشترک نیستند.
🌐 نکته تخصصی #سیاسی: مغالطه #دموکراسی
برخی مدعیاند که ما قبول داریم که همه انسانها دقیقا مثل هم نیستند؛
اما هرگونه تفاوتی را که موجب شود که کسی جایگاهی برتر از دیگران پیدا کند قبول نداریم❗️
اگر کسی گمان میکند پیامبر است، نظرش برای خودش محترم است؛ اما حق ندارد از بقیه انسانها انتظار داشته باشد که آنها هم او را پیامبر بدانند‼️
تمام مشکل در این است که ضابطه «حق» چیست که قضاوت کنیم که «حق» دارد از دیگران چنین انتظاری داشته باشد یا خیر⁉️
اگر دقت کنیم،
همین سخنان فوق،
که غالبا نُقل محافل به اصطلاح روشنفکری است،
کاملا پاردوکسیکال است:
🔻از طرفی ادعا میکند که قبول دارد که تفاوتی بین افراد جامعه واقعا هست،
🔻 و از طرفی حاضر نیست این تفاوت را در جامعه به رسمیت بشناسد.
بله،
این نکته درست است که هر تفاوتی مایه برتری افراد بر دیگران نمیشود؛
اما چرا اگر کسی واقعا پیام خدا را آورده و دلیل کافی بیاورد که پیام خدا را آورده، سخنانش هیچ تفاوتی با سایر افراد نداشته باشد⁉️
(توجه شود اگر دلیل کافی نیاورد، از بحث بیرون است؛ اما نکته مهم این است که اینان بدون اینکه دلیل طلب کنند، حکم خود را راندهاند)
@yekaye
.
7⃣ «إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ تَكْذِبُونَ»
چرا به جای اینکه بگویند «ان انتم الا کاذبون: شما صرفا درغگویید»، گفتند «شما جز دروغ نمیگویید!»
🍃الف. [چهبسا با توجه به سوابق آنها در جامعه] نمیخواستند آنان را به طور کلی انسانهای دروغگویی بشمارند، بلکه میخواهند بگویند این سخنی که الان گفتهاید (که ادعای رسالت کردید) سراسر دروغ است.
📚(المیزان، ج17، ص73)
🍃ب. ...
@yekaye
.
8⃣ «قالُوا ما أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا وَ ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ تَكْذِبُونَ»
بعضى، تكليف و امر و نهى را مخالف رحمت الهى مىدانند و گمان مىكنند معناى رحمت، آزادى بىقيد و شرط و رها بودن انسان است.
📚(تفسير نور، ج9، ص530)
به تعبیر دقیقتر،
گمان میکنند لازمه آزادی، این است که خداوند چنان به حال خود رها کند که حتی راه درست را هم به انسان نشان ندهد❗️
@yekaye
.
9⃣ «إِذْ أَرْسَلْنا إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ ... إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ تَكْذِبُونَ»
خدا ابتدا دو نفر را فرستاد؛ آن دو را تکذیب کردند؛
سپس آنان را به فرستادن نفر سومی تقویت کرد و عزت بخشید؛
اما باز هم آنان همه اینها را تکذیب کردند.
پس،
🔹عزت بخشیدن و یاری خداوند لزوما به این معنا نیست که حتما پیروزی ظاهری به دست آید.🔹
✅این نکته تکملهای دارد که ان شاء الله در بحث از آیه 17 خواهد آمد
(جلسه 764، تدبر2 https://eitaa.com/yekaye/1381 )
@yekaye
763) 🌺 قالُوا رَبُّنا يَعْلَمُ إِنَّا إِلَيْكُمْ لَمُرْسَلُونَ 🌺
💐 ترجمه
گفتند پروردگارمان میداند که همانا ما واقعا فرستادگان به سوی شماییم؛
سوره یس (36) آیه16
1397/3/15
20 رمضان 1439
🌷سالروز قیام 15 خرداد و آغاز حرکت انقلابی مردم مسلمان ایران را که ان شاءالله مقدمه ظهور امام زمان ع خواهد شد گرامی می داریم.🌷
@yekaye
☀️1) از امام صادق ع سوال میشود:
پیامبران از کجا میفهمند که واقعا پیامبرند؟
فرمودند: پرده از آنها کنار میرود.
📚المحاسن، ج2، ص328
عَنْهُ عَنْ أَبِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع ...
فَقُلْتُ كَيْفَ عَلِمَتِ الرُّسُلُ أَنَّهَا رُسُلٌ؟
قَالَ كُشِفَ عَنْهَا الْغِطَاء.
@yekaye
☀️2) امام صادق ع در پاسخ آن زندیقی که از ایشان سوال کرده بود:
[ضرورت] پیامبران و رسولان از کجا اثبات میکنید؟
فرمودند:
ما هنگامی که اثبات کردیم که آفریدگاری داریم که سازنده ما و متعالی از ما و از همه آفریدههایش است؛ و او سازندهای حکیم و متعالی است، و روا نیست که مخلوقاتش او را ببینند ویا لمسش کنند و از ندیک با او تماس بگیرند و او با آنها تماس بگیرد و با او بگو مگو کنند،
اثبات شد که او را سفیرانی است در میان آفریدگانش که از او مطالب را به جانب آفریدهها و بندگانش بیاورند و آنان را راهنمایی کنند به مصالح و منافعشان و آنچه که بقای آنها در گروی آن است و ترکش به فنای آنان میانجامد؛
پس امر و نهیکنندگانی از جانب آن حکیم دانا در میان آفریدگانش، و کسانی که مطالب را از جانب او منتقل کنند اثبات شد؛
و آنان همان پیامبران و برگزیدگان او خلایق اوست؛ حکیمانی که مودب به حکمتاند و بدان مبعوث شدهاند؛
با اینکه با بقیه آفریدهها در آفرینش و ترکیب احوالاتشان شبیهاند اما در همه چیز مردم مانند آنان نیستند؛
آنان از جانب خداوند حکیم دانا با حکمت مورد تایید قرار گرفتهاند؛
سپس آن در هر دهر و زمانی بدانچه رسولان و انبیاء از دلایل و براهین آوردند ثابت میشود تا زمین از حجت خالی نماند، حجتی که همراه او علمی است که بر راستی گفتار و جریان یافتن عدالتش دلالت دارد.
📚الكافي، ج1، ص168؛ علل الشرائع، ج1، ص120
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ عُمَرَ الْفُقَيْمِيِّ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ لِلزِّنْدِيقِ الَّذِي سَأَلَهُ مِنْ أَيْنَ أَثْبَتَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الرُّسُلَ؟ قَالَ:
إِنَّا لَمَّا أَثْبَتْنَا أَنَّ لَنَا خَالِقاً صَانِعاً مُتَعَالِياً عَنَّا وَ عَنْ جَمِيعِ مَا خَلَقَ وَ كَانَ ذَلِكَ الصَّانِعُ حَكِيماً مُتَعَالِياً لَمْ يَجُزْ أَنْ يُشَاهِدَهُ خَلْقُهُ وَ لَا يُلَامِسُوهُ فَيُبَاشِرَهُمْ وَ يُبَاشِرُوهُ وَ يُحَاجَّهُمْ وَ يُحَاجُّوهُ ثَبَتَ أَنَّ لَهُ سُفَرَاءَ فِي خَلْقِهِ يُعَبِّرُونَ عَنْهُ إِلَى خَلْقِهِ وَ عِبَادِهِ وَ يَدُلُّونَهُمْ عَلَى مَصَالِحِهِمْ وَ مَنَافِعِهِمْ وَ مَا بِهِ بَقَاؤُهُمْ وَ فِي تَرْكِهِ فَنَاؤُهُمْ فَثَبَتَ الْآمِرُونَ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ فِي خَلْقِهِ وَ الْمُعَبِّرُونَ عَنْهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ هُمُ الْأَنْبِيَاءُ ع وَ صَفْوَتُهُ مِنْ خَلْقِهِ حُكَمَاءَ مُؤَدَّبِينَ بِالْحِكْمَةِ مَبْعُوثِينَ بِهَا غَيْرَ مُشَارِكِينَ لِلنَّاسِ عَلَى مُشَارَكَتِهِمْ لَهُمْ فِي الْخَلْقِ وَ التَّرْكِيبِ فِي شَيْءٍ مِنْ أَحْوَالِهِمْ مُؤَيَّدِينَ مِنْ عِنْدِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ بِالْحِكْمَةِ ثُمَّ ثَبَتَ ذَلِكَ فِي كُلِّ دَهْرٍ وَ زَمَانٍ مِمَّا أَتَتْ بِهِ الرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ مِنَ الدَّلَائِلِ وَ الْبَرَاهِينِ لِكَيْلَا تَخْلُوَ أَرْضُ اللَّهِ مِنْ حُجَّةٍ يَكُونُ مَعَهُ عِلْمٌ يَدُلُّ عَلَى صِدْقِ مَقَالَتِهِ وَ جَوَازِ عَدَالَتِهِ.
@yekaye
☀️3) از امام صادق ع روایت شده است
همانا خداوند عز و جل از خزانههای لطف و کَرَم و رحمتش پیامبران را مُکنت بخشید
و از گنجینه علمش به آنان تعلیم داد
و از میان جمیع مخلوقات آنان را برای خود خاص کرد،
پس هیچیک از جمیع خلایق در احوال و اخلاق شبیه آنان نیستند
چرا که آنان را وسیلههای سایر خلایق به سوی خود قرار داد و محبت و اطاعتشان را سبب رضای خویش، و مخالفت و انکارشان را سبب خشم خویش قرار داد
و هر قوم و گروهی را به اتباع از شیوه رسولشان امر فرمود
و خودداری کرد از اینکه طاعتی را جز با اطاعت و نکوداشت آنان و به رسمیت شناختن حرمت و محبت و وقار و بزرگداشت و جلالت آنان در پیشگاه خداوند متعال بپذیرد؛
پس تمام پیامبران خداوند را بزرگ بدار
و آنان را در حد و منزلت کسی که از آنان پایینتر است فرونیاور
و با عقلت در مقامات و احوال و اخلاقشان تصرف نکن مگر با بیانی محکم از جانب خداوند متعال و اجماع اهل بصیرت با دلایلی که بدان فضایل و مراتبشان محقق شود؛
و کجا میتوان به حقیقت آنچه آنان نزد خداوند متعال دارند رسید؛
پس اگر کارها و سخنان آنان را با کسانی از مردم که پایینتر از آناناند مقایسه کردید، در حق آنان بدی روا داشته، و معرفت آنان را انکار کرده و خاص بودگیشان از جانب خدا را نشناختهای و از درجه [درجات بالای] حقایق ایمان و معرفت فروافتادهای ؛
پس هشدار! هشدار!
📚مصباح الشريعة، ص61-62
قَالَ الصَّادِقُ ع
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَكَّنَ أَنْبِيَاءَهُ مِنْ خَزَائِنِ لُطْفِهِ وَ كَرَمِهِ وَ رَحْمَتِهِ وَ عَلَّمَهُمْ مِنْ مَخْزُونِ عِلْمِهِ وَ أَفْرَدَهُمْ مِنْ جَمِيعِ الْخَلَائِقِ لِنَفْسِهِ فَلَا يُشْبِهُ أَحْوَالَهُمْ وَ أَخْلَاقَهُمْ أَحَدٌ مِنَ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ إِذْ جَعَلَهُمْ وَسَائِلَ سَائِرِ الْخَلْقِ إِلَيْهِ وَ جَعَلَ حُبَّهُمْ وَ إِطَاعَتَهُمْ سَبَبَ رِضَائِهِ وَ خِلَافَهُمْ وَ إِنْكَارَهُمْ سَبَبَ سَخَطِهِ وَ أَمَرَ كُلَّ قَوْمٍ وَ فِئَةٍ بِاتِّبَاعِ مِلَّةِ رَسُولِهِمْ ثُمَّ أَبَى أَنْ يَقْبَلَ طَاعَةً إِلَّا بِطَاعَتِهِمْ وَ تَمْجِيدِهِمْ وَ مَعْرِفَةِ حُرْمَتِهِمْ وَ حُبِّهِمْ وَ وَقَارِهِمْ وَ تَعْظِيمِهِمْ وَ جَاهِهِمْ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى فَعَظِّمْ جَمِيعَ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ لَا تُنْزِلْهُمْ مَنْزِلَةَ أَحَدٍ مِنْ دُونِهِمْ وَ لَا تَتَصَرَّفْ بِعَقْلِكَ فِي مَقَامَاتِهِمْ وَ أَحْوَالِهِمْ وَ أَخْلَاقِهِمْ إِلَّا بِبَيَانٍ مُحْكَمٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ تَعَالَى وَ إِجْمَاعِ أَهْلِ الْبَصَائِرِ بِدَلَائِلَ يَتَحَقَّقُ بِهَا فَضَائِلُهُمْ وَ مَرَاتِبُهُمْ وَ أَنَّى بِالْوُصُولِ إِلَى حَقِيقَةِ مَا لَهُمْ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى فَإِنْ قَابَلْتَ أَفْعَالَهُمْ و أَقْوَالَهُمْ بِمَنْ دُونَهُمْ مِنَ النَّاسِ فَقَدْ أَسَأْتَ صُحْبَتَهُمْ وَ أَنْكَرْتَ مَعْرِفَتَهُمْ وَ جَهِلْتَ خُصُوصِيَّتَهُمْ بِاللَّهِ وَ سَقَطْتَ عَنْ دَرَجَةِ حَقَائِقِ الْإِيمَانِ وَ الْمَعْرِفَةِ فَإِيَّاكَ ثُمَّ إِيَّاك.
https://eitaa.com/yekaye
.
1⃣ «قالُوا رَبُّنا يَعْلَمُ إِنَّا إِلَيْكُمْ لَمُرْسَلُونَ»
این فرستادگان الهی وقتی مورد تکذیب مخالفانشان قرار گرفتند گفتند «پروردگارمان میداند که همانا ما واقعا فرستادگان به سوی شماییم.»
🔺یعنی تکذیب شما نه به متن واقعیت [= این واقعیت که خدا ما را فرستاده] لطمهای میزند و نه زیانی به ما میرساند؛ همین که خداوند میداند که ما فرستاده اوییم، برای ما کافی است که در انجام وظیفه خود استقامت بورزیم.
📚(المیزان، ج17، ص74)
💠ثمره #اخلاقی
در برابر انكارهاى پى در پى دشمن، دل خود را با ياد خدا آرامش دهيد.
📚(تفسير نور، ج7، ص528)
@yekaye
.
2⃣ «قالُوا رَبُّنا يَعْلَمُ إِنَّا إِلَيْكُمْ لَمُرْسَلُونَ»
ظاهراً اینکه این فرستادگان الهی گفتند «خدا میداند که ما واقعا فرستادگان به سوی شماییم!» بعد از آن است که معجزه ارائه کرده بودند و آنان زیر بار معجزه نرفتهاند؛ و با این سخن میخواستند آنان در این معجزات خوب نظر کنند تا بفهمند که اینان واقعا فرستادگان الهیاند.
📚(مجمعالبیان، ج8، ص654)
در این صورت، «خدا میداند» می تواند به معنای شاهد گرفتن خدا باشد؛
یعنی خدا هم گواهی میدهد؛
و توضیحش هم این است که معجزه در حقیقت گواهی دادن خداوندست بر پیامبر بودنِ پیامبر.
💠 نکته #فلسفه_دین : #معجزه و کارکرد معرفتشناختیِ آن
📝چگونه معجزه بر نبوت یک پیامبر دلالت میکند؟
🚫ابتدا باید تذکر دهیم که معجزه برای اثبات ادعای پیامبر بودن پیامبر است، نه برای اثبات مدعیات او؛
یعنی معجزه برای این نیست که اثبات کند که مثلا خدا هست یا معاد هست و ... . بلکه صرفا اثبات میکند این شخص که مدعی است از طرف خدا آمده، واقعا از طرف خدا آمده است.
معجزه یعنی: انجام
🔹«کاری خارقالعاده» ،
🔹«که دیگران از انجام آن عاجز باشند» ، و
🔹«این اقدام همراه با ادعای نبوت باشد».
در واقع، آورنده معجزه ادعای نبوت (یک ارتباط منحصر به فرد با خدا) میکند. او برای اینکه نشان دهد در این ادعایش صادق است، باید دلیل بیاورد؛
و این دلیل، باید نشانهای باشد بر این ارتباط خاص (چنانکه اگر کسی ادعا کند من از جانب فلان شخص آمدهام، مهر و امضای وی یا یک چیزی باید بیاید که واقعا فرستاده اوست).
او با آوردن معجزه نشان میدهد که:
اگر من میگویم ارتباط خاصی با خدا دارم که شما ندارید، برای نشان دادن این ارتباط خاص، به اذن خداوند اقدامی منحصر به فرد و خلاف روالهای عادی در جهان انجام میدهم که شما که چنان ارتباطی ندارید از انجام آن ناتوانید؛ تا این علامتی باشد که من در این ادعا (که ارتباطی منحصر به فرد با خدا دارم) راست گفتهام.
📚(المیزان، ج1، ص83-87)
@yekaye
.
3⃣ «قالُوا رَبُّنا يَعْلَمُ إِنَّا إِلَيْكُمْ لَمُرْسَلُونَ»
آنها این مطلب را که ما فرستادگان به سوی شما هستیم را با چندین تاکید بیان کردند
(إنّ + جمله اسمیه + تقدیم جار و مجرور بر متعلَق آن+ لام مزحلقه + استفاده از اسم فاعل (مرسلون) به جای فعل و ...)
چرا؟
🍃الف. تا نشان دهند مخالفتهای این مخالفان انبیا و دروغگو شمردن آنان، به هیچ عنوان موجب نشد که آنان کمترین تردیدی در حقانیت خویش پیدا کنند.
💠 ثمره #اخلاقی
کسی که واقعا در راه خدا قدم برمیدارد، مخالفتها نهتنها او را از راهش بازنمی دارد، بلکه حتی در درونش هم خللی وارد نمیکند.
🗞 تاملی با خویش
🔸ما چه اندازه این طور هستیم⁉️
🔸چه اندازه اگر مخالفتها زیاد شود در اصل کار خود تردید میکنیم⁉️
🍃ب. ...
@yekaye
.
4⃣ «إِلَيْكُمْ لَمُرْسَلُونَ»
در حالت عادی باید میفرمود: «مرسلون الیکم»، این مقدم داشتن «الیکم» دلالت بر حصر، یا دست کم تاکید شدید – دارد؛
یعنی میخواهند بگویند ما واقعا و به طور خاص برای شما فرستاده شدهایم.
وجه این حصر یا تاکید شدید چیست؟
🍃الف. وقتی در ابلاغ پیام، مخاطب را به نحو دقیق و خاص معلوم کنیم، او را به تامل جدی و واکنش وادار ساختهایم؛ وگرنه مطلب را به خود نمیگیرد.
🍃ب. به مخاطب اهمیت دادهاند: این نیست که خدا شما را به حال خود رها کرده باشد؛ بلکه شما بقدری برای خدا اهمیت دارید که ما را خاص شما فرستاده است.
🍃ج. ...
@yekaye
764) 🌷وَ ما عَلَيْنا إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبينُ 🌷
▪️ ترجمه
و وظیفه ما نیست به جز رسانیدن روشنگرانه؛
سوره یس (36) آیه17
1397/3/16
21 رمضان 1439
◼️ شهادت مظلومانه ولی الله الاعظم، یگانه دهر، امیرمومنان، قبله آمال عدالتجویان، اسد الله الغالب، علی بن ابیطالب، علیه آلاف التحیة و الثناء ، بر همه شیعیان و محبان آن حضرت، بلکه بر همه مسلمانان و دلسوختگان و مستضعفان و پابرهنگان عالم تسلیت باد ◼️
@yekaye