eitaa logo
اخبار زن و خانواده
761 دنبال‌کننده
5هزار عکس
255 ویدیو
90 فایل
🍀قلب تپنده هر جامعه، خانه و خانواده است و زنان نسیم روح افزا و جانبخش زندگی🍀 eitaa.com/zan_khanevade 📚از معرفی کتاب و دوره و تحلیل تا فایل های صوتی و متنی. انتشار پیامها با ذکر لینک و معرفی کانال ارتباط با ادمین جهت اطلاع رسانی برنامه ها: @drhsadat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از زنان تمدن ساز تاریخ
🏴🏴🏴 مادر عمرو بن جناده مادر عمرو بن جناده به ظاهر پیرزنی ضعیف و فرتوت بود، اما ایمان و روح بسیار بزرگی داشت. وی شیفته و دل باخته اهل بیت، به ویژه امام حسین علیه السلام بود. او زنی آگاه و با بصیرت بود که بر بسیاری از مردم زمان خود پیشی گرفت، به طوری که تکلیف خود را در برابر نهضت حسینی فهمید و به خوبی بدان عمل کرد. او به گونه ای مستقیم در حماسه کربلا شرکت کرد و با دشمنان جنگید و اگر دستور امام به باز گشت نبود، او نیز همانند همسر و فرزندش شربت شهادت می نوشید. این زن فداکار همراه همسر و فرزندش عمرو، از مکه به کاروان امام پیوستند. جنادة بن کعب در روز عاشورا پس از آن که شانزده نفر از دشمنان را به هلاکت رساند به شهادت رسید . پس از او پسر نوجوانش به نام عمرو بن جناده به دستور مادر لباس رزم پوشید و از امام اجازه میدان خواست. نوجوان گفت: مادرم این لباس را بر تنم پوشیده و مرا به یاری شما فرستاده است. او نیز به میدان رفت و اشعار حماسی زیر را فریاد کرد: أمیری حسینٌ و نِعمَ الأمیرُ سرورُ فُؤادِ البشیرِ النذیرِ علیٌّ و فاطِمَةُ والداه فهل تَعلمونَ له مِن نَظیرٍ له طلعةٌ مثلُ شَمسِ الضُحی له غُرّةٌ مَثلُ بَدرٌ منیرٍ اطاعت این نوجوان از مادرش را نباید صرفا از دیدگاه عاطفی و روابط نسبی توجیه و تحلیل کرد. او بحث امام و مأموم را طرح و خود را فردی پیرو امام معرفی می کند. وی برای حفظ جان حضرت خطر را به جان می خرد. او با دشمنان جنگید تا کشته شد. سرش را بریدند و به سوی خیمه ها انداختند. مادرش پس از پاک کردن خاک و خون از چهره اش، آن را به صورت مردی از دشمن زد که در آن نزدیکی بود و او را به هلاکت رساند و گفت: « آفرین ای فرزندم، نور چشمم و سرور قلبم !». سپس به سوی خیمه بازگشته و عمود خیمه را بر گرفت و فریاد زنان به سوی دشمن حمله کرد: أنا عجوزٌ فی النساءِ ضعیفة بالیةٌ خالیةٌ نَحیفة أَضرِبُکم بضربةٍ عنیفةٍ دون بنی فاطمةَ الشریفةِ من در میان زنان، پیری ضعیف و ناتوانم، نحیف و سال خورده. شما را با ضربتی شدید می زنم تا از فرزندان فاطمه دفاع کنم. او به سپاه عمر سعد حمله کرد و دو نفر از آنان را کشت . سپس امام او را به خیمه ها باز گرداند و برایش دعا کرد . کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۶۲-۶۶ @zananetamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از زنان تمدن ساز تاریخ
🏴🏴🏴 امّ وهب نخستین زن شهید در کربلا یکی دیگر از زنان مؤمن و معتقد به اهل بیت علیهم السلام و از کسانی که در تقابل دین و دنیا و عقیده و عاطفه، دین و عقیده را برگزید و تا پای جان نیز در این راه پیش رفت، امّ وهب همسر عبدالله بن عمیر کلبی بود. عبیدالله بن زیاد که بر کوفه مسلط گردد، به سرعت برای جنگ با امام حسین علیه السلام آماده می شد و به همین دلیل محلی را در بیرون شهر کوفه به نام نخیله لشکرگاه خود ساخته بود وی گروه زیادی از مردان و جوانان کوفی و عشایر و قبایل مناطق گوناگون عراق را در آن جا گرد آورده بود و آنان را برای جنگ با امام سامان دهی می کرد .... مورخان نوشته اند: روزی عبد الله بن عمیر کلبی که اهل عراق و ساکن کوفه بود، برای اطلاع بیشتر از اوضاع به لشگرگاه کوفه ( نخیله ) رفت. وی سپاهیان ابن زیاد را دید که برای جنگ با امام حسین علیه السلام تجهیز می شدند تا به کربلا اعزام گردند. ... در همان لحظه تصمیم گرفت که هر چه زودتر به کاروان حسینی بپیوندد. ... او ماجرای نخیله و تصمیم خود را برای یاری امام اعلام کرد. ام وهب بسیار خوش حال شد و او را دراین راه تشویق کرده از وی خواست که او را نیز همراه خود ببرد. آن دو شبانه کوفه را ترک کرده خود را به امام رساندند. ... روز عاشورا و در هنگامه نبرد عبدالله بی اعتنا به جراحت ها بر دشمن می تاخت و در پاسخ تشویق های همسرش به دفاع از اهل بیت و امام حسین علیه السلام می گفت: إن تُنکرونی فأنا بنِ کِلبٍ حَسبی ببیتی فی علیم حسبی إنّی امروٌ ذو مرّة و غَضَبٍ و لستُ بالخوّارِ عند النکبِ إنّی زعیمٌ لک أمّ وَهبٍ بالطعنِ فیه مقدّما والضربِ ضَـربَ غــلامٍ مـؤمــنٍ بـالــرّبِّ اگر مرا نمی شناسید، بدانید که من از خاندان کلب هستم. نسب و تیره از « علیم » دارم. من مردی دارای استواری قدم و خشم و غضب می باشم. من آن نیستم که در موقع حوادث ناگوار سست و ناپایدار باشم. ای ام وهب من قول می دهم به تو که صادقانه با آن ها بجنگم و در نیزه و شمشیر زدن بر آن ها پیش دستی کنم و همانند انسانی که ایمان به خدا دارد با آنان بجنگم . امّ وهب ستون خیمه را بر داشت و به شوهرش ملحق شد، در حالی که می گفت: « پدر و مادرم به فدایت ! در راه پاکان نسل محمد صلی الله علیه و آله نبرد کن». عبدالله بازگشت که همسر خود را به خیمه و جمع زنان بازگرداند، اما او نمی پذیرفت و می گفت: من تورا رها نمی کنم تا همراه تو بمیرم. امام علیه السلام به سوی امّ وهب رفت و او را دعا کرده از وی خواست که به نزد زنان بازگردد، زیرا جنگ بر زنان واجب نیست. او پذیرفت و به خیمه بازگشت. ولی چون عبدالله به شهادت رسید، امّ وهب بالای سر عبداللّه رفت. آن گاه خاک و خون از سر و صورتش پاک کرد. با او چنین گفت: هنیأ لک الجنةُ، أَسألُ الله الذی رَزقَک الجّنةَ أن یُصحِبَنی معک؛ بهشت بر تو گوارا باد ! از خدا می خواهم که مرا همراه تو در بهشت قرار دهد. شمر که این منظره را تماشا می کرد، به غلام خود رستم دستور داد که با عمودی چوبین بر سر امّ وهب بکوبد. او نیز چنین کرد و سر آن زن را شکافته و او را به شهادت رساند . به این ترتیب، این دو انسان فدا کار و وفادار در کنار یک دیگر به شهادت رسیدند. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۶۶-۶۹ @zananetamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از زنان تمدن ساز تاریخ
🏴🏴🏴 خانواده مسلم بن عوسجه امّ خلف، همسر مسلم بن عوسجه نیز از زنانی بود که در حماسه عاشورا شرکت کرد. او همانند همسرش شیفته و دل باخته اهل بیت بود و در راه پیروی از امام و یاری نهضت آماده همه نوع فداکاری و جانبازی بود. پس از دگرگونی اوضاع کوفه و کشته شدن مسلم و هانی، مسلم بن عوسجه مدتی مخفی و سپس با اهل و عیال خود راهی کربلا شد. و در رکاب اباعبدالله به شهادت رسید. ... سید عطاء الله شافعی در کتاب روضة الاحباب آورده است که مسلم بن عوسجه را پسری بود. چون پدر را کشته دید، همانند شیر شرزه بر دمید. امام حسین او را از آهنگ خود باز داشت و فرمود: ای جوان ! پدرت شهید شده اگر تو کشته شوی پناه مادرت در این صحرا چه کسی باشد ؟ پسر مسلم خواست که برگردد، اما مادرش به شتاب خود را به او رساند و گفت: ای فرزند ! سلامت نفس را بر نصرت پسر پیامبر صلی الله علیه و آله اختیار می کنی ؟ هرگز از تو راضی نخواهم شد. پسر مسلم عنان بر تاخت و حمله گران افکند و مادر از قفایش فریاد همی کرد که ای پسر شاد باش که هم اکنون از دست ساقی کوثر سیراب خواهی شد. او مردانه همی کوشید تا پس از کشتن سی تن از مشرکان شربت شهادت نوشید. کوفیان سرش را بریدند و به سوی مادرش افکندند. مادر سر او را بر داشت و بوسید و چنان گریست که همه زنان حرم را به گریه انداخت. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۷۶-۸۰ @zananetamadonsaz
هدایت شده از زنان تمدن ساز تاریخ
🏴🏴🏴 همسر علی بن مظاهر اسدی علی بن مظاهر اسدی، برادر حبیب بن مظاهر اسدی است که همراه حبیب به کربلا آمد. نام همسر علی بن مظاهر اسدی در کتاب های تاریخی نیامده است، ولی عمل او بیان گر آن است که وی دوستدار اهل بیت و از زنان شجاع و مسئولیت شناسی است که در حماسه کربلا حضور داشته است، به طوری که با همه وجود به نهضت حسینی یاری رسانده و با اهل بیت امام حسین علیه السلام همراهی و هم گامی کامل داشته است. در شب عاشورا پس از آن که امام با یاران خود سخن گفت و همه آن ها را مرخص کرد، همه آنان اظهار آمادگی و وفاداری کردند. آن گاه امام برای آنان دعا کرد و فرمود: هر کس که همسرش را همراه آورده است می تواند او را به قبیله بنی اسد برساند، زیرا من فردا کشته و بانوانم اسیر می گردند و من بر زنان شما از اسیری می ترسم. در تاریخ آمده است که علی بن مظاهر اسدی به خیمه همسرش آمد همسرش وقتی او را دید، گفت: امام برای شما خطبه خواند و اما در آخر همهمه ای بلند شد، نفهمیدم امام چه فرمودند. او پیام امام را در رساندن خانواده ها به بنی اسد اعلام کرد. همسرش گفت: تو چه می کنی ؟ گفت: برخیز تا تو را به نزد خویشانت ببرم. زن برآشفت واز شدت ناراحتی سرش را به عمود خیمه زد و به شوهرش گفت: به خدا سوگند ای فرزند مظاهر ! با من منصفانه رفتار نمی کنی. آیا می پسندی که دختران رسول خدا صلی الله علیه و آله اسیر شوند و من از اسیری در امان باشم ؟ آیا شایسته است که حجاب از سر زینب بردارند، گوشواره از گوش دختران زهرا بربایند و من در امان باشم ؟ آیا شایسته است تو نزد رسول خدا رو سفید باشی و من نزد فاطمه زهرا رو سیاه باشم ؟ به خدا سوگند ! شما با مردان مواسات دارید و آن ها را یاری می کنید و ما بانوان را. علی بن مظاهر با چشم گریان به سوی امام برگشت. امام پرسید: چرا گریانی ؟ عرض کرد: مولای من ! همسر اسدی من جز یاری و همراهی با شما را نمی پذیرد. امام علیه السلام گریه کرد و فرمود: خداوند به شما در راه یاری ما پاداش نیک عنایت کند . کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۸۰-۸۱ @zananetamadonsaz
هدایت شده از راه سوم
مادربزرگ‌های دوراندیش مردمان بنی‌اسد مردمان عجیبی هستند. هم حبیب‌بن‌مظاهر و مسلم‌بن‌عوسجه را در دامان خودشان پرورش دادند و هم حرمله‌بن‌کاهلی را. سعیدترین و شقی‌ترین آدم‌ها. از آن طرف بقیه‌ی این قوم به این بزرگی، بی‌تفاوتند، شاید هم مُردَدند، شاید هم ترسو. نمی‌دانم. در دوره و زمانه‌ی ما به این آدم‌ها می‌گویند، خاکستری. همان‌هایی که نه این‌طرف جذبشان کرده و نه آن طرف. اما عجیب‌تر و شگفت‌آورتر از مردان این قوم، زنانشان هستند. زنان خاکستری یا زنانِ مردانِ خاکستری‌. سیزدهم محرم است. خبر به شهادت‌رساندن نوه‌ی پیغمبر به گوش خیلی‌ها رسیده است. همه مسخ‌ شده‌اند‌‌ انگار. پیکر امام و بقیه‌ی شهدا روی زمین‌های گرم کربلاست. زنان قوم بنی‌اسد زودتر از بقیه به خود می‌آیند‌. می‌روند سراغ مردانشان. لابد شروع کرده‌اند به لابه‌کردن که چه نشسته‌اید که جسد نوه پیامبر روی زمین‌های داغ کربلاست؟ چه نشسته‌اید که لباس‌ شهدا را غارت کرده‌اند؟ چه نشسته‌اید که سرها را بریده‌اند؟ چه نشسته‌اید که حرمله آبرویمان را برده است؟ چه نشسته‌اید که خون امام‌کشی که هیچ، خون کودک‌کشی تا ابددهر بر گردن قوممان افتاده است؟ بوی خون تا اینجا می‌آید، تا طویریج. کاش هزاران مرد مثل حبیب و مسلم داشتیم؛ اما یکی مثل حرمله نداشتیم. حتما مثل زنان عرب شروع کردند به مویه‌کردن و زدن توی صورت‌هایشان. بی‌قراری کرده‌اند که بدن صدپاره‌ی حسین و خاندانش روی زمین است، برخیزید. مردان کاری نمی‌کنند. از ترس است یا گیج‌اند هنوز یا چیز دیگر، نمی‌دانم. اما زنان تصمیمشان را گرفته‌اند باید لکه‌ی ننگ همراهی‌نکردن با پسر فاطمه را از دامنشان کم‌رنگ کنند؟ باید عاقبت بچه‌هایشان و آینده‌گانشان را ختم به خیر کنند. باید صف خودشان و قومشان را از حرمله و بقیه کوفیان جدا کنند. سبدهای حصیری را برمی‌دارند. تویش پارچه‌‌های سفید و بیل‌چه‌‌هایی برای کندن قبرها می‌گذارند. مردان که می‌شنوند، غیرتی می‌شوند، شاید هم شرم می‌کنند، شاید هم به‌خود می‌آیند. آن‌ها هم راهی می‌شوند. زنان روضه می‌خواندند و مردان شهدا را با احترام به خاک می‌سپارند. الان ۱۵۰ سال است که ظهر عاشورا، مردان قوم بنی‌اسد از طویریج، سروپابرهنه، هروله‌کنان می‌روند سمت حرم امام. علامه بحرالعلوم یک‌بار امام زمان را در دسته‌ی عزاداری طویریج دیده که با عزاداران می‌دوند و توی سرشان می‌زنند. هرسال سیزدهم محرم، به احترام زنان قوم بنی‌اسد، بین‌الحرمین قُرق می‌شود. زنان به یاد مادربزرگ‌هایشان، سبد حصیری را بر سر می‌گذارند و خودشان را می‌رسانند کربلا. زنان بنی‌اسد، قومشان را توی تاریخ سربلند کردند‌. نگفتند نمی‌شود، نگفتند نمی‌توانیم، نگفتند کار از کار گذشته، نگفتند وظیفه‌ی ما گفتن بود. زنان بنی‌اسد در حق قومشان بزرگ‌تری کردند. دیگر کسی قوم بنی‌اسد را با حرمله نمی‌شناسد. قوم بنی‌اسد با تدفین و تشیع شهدای کربلا شناخته می‌شود. 🖋ملیحه نقش‌زن ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم ⏩@rahesevvom
🚩سلسله‌ نشست‌های زنان و مکتب‌‌ عاشورا 🎤 سرکارخانم دکتر زهرا شریف ▪️تأثیر باورهای عمیق زنان در انقلاب عاشورا 🗓 شنبه، ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰ 🏢 قم، بلوار غدیر، کوچه۱۰، پلاک۵، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه دوم، سالن نشست‌ها 🖇 حضوری و مجازی 💻 لينك ورود به نشست http://live.wfrc.ac.ir 📲 کانال انجمن علمی زن و خانواده 📲 کانال پژوهشکده زن و خانواده 🆔@wfrcacir 🌿اخبار حوزه زن و خانواده در پیام رسان های ایتا و بله🌿: @zan_khanevade https://ble.ir/zan_khanevade eitaa.com/zan_khanevade
🚩سلسله‌ نشست‌های زنان و مکتب‌‌ عاشورا 🎤 خانم دکتر فریبا علاسوند ▪️زینب کبری سلام‌الله‌علیها و سه‌گانه معارف، شجاعت و حیا 🗓 یکشنبه، ۳۱ تیرماه، ساعت ۱۲:۳۰ 🏢 قم، بلوار غدیر ، کوچه ۱۰ ، پلاک ۵، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه دوم، سالن نشست‌ها 🖇 حضوری و مجازی 💻 لينك ورود به نشست http://live.wfrc.ac.ir ‏ 🌿اخبار حوزه زن و خانواده در پیام رسان های ایتا و بله🌿: @zan_khanevade https://ble.ir/zan_khanevade eitaa.com/zan_khanevade 📲 کانال پژوهشکده زن و خانواده 🆔@wfrcacir
هدایت شده از زنان تمدن ساز تاریخ
🏴🏴🏴 تحلیلی بر عملکرد بانوان عاشورایی شناخت و تحلیل عملکرد زنان عاشورایی می تواند معیار و مقیاسی برای محک زدن قابلیت های خودمان در همراهی با امام و اهل بیت علیهم السلامباشد؛ به این معنا که اگر ما در آن زمان بودیم، آیا همانند آنان با اهل بیت همراهی و از آنان دفاع می کردیم ؟ در این صورت می توانیم در یابیم که اگر در زمان حضور حضرت مهدی علیه السلامزنده باشیم در آن روز جزء زنانی خواهیم بود که در کنار آن حضرت قرار دارند یا در برابر او ؟ معیارهای عملکرد زنان عاشورایی: ۱- بصیرت در دین ... ۲- عشق به اهل بیت علیهم السلام ... ۳- تشویق همسران و فرزندان به یاری امام علیه السلام ... ۴- همراهی و همگامی با اهل بیت امام علیهم السلام در سختی اسارت ... ۵- شجاعت و شهامت زنان عاشورایی ... ۶- دفاع از امام و اهل بیت علیهم السلام ... ۷- فداکاری و ایثار در راه انجام وظیفه ... ۸- توجه به تربیت فرزندان ولایی و بصیر ... کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۸۵-۹۰ @zananetamadonsaz
🚩سلسله‌ نشست‌های زنان و مکتب‌‌ عاشورا🚩 🎤 ارائه دهنده: 🔻سرکار خانم دکتر سمیه حاجی‌اسماعیلی ▪️سیر تطور کنشگری زنان در هیئات مذهبی 🗓 دوشنبه، ۱ مردادماه ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۲:۳۰ 🏢 قم، بلوار غدیر ، کوچه ۱۰ ، پلاک ۵، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه دوم، سالن نشست‌ها 📲 حضوری و مجازی 💻 لينك ورود به نشست 👇🏽 ‏http://live.wfrc.ac.ir 📌 کانال انجمن علمی زن و خانواده https://eitaa.com/anjomanzkh 📌 کانال پژوهشکده زن و خانواده https://eitaa.com/wfrcacir 🚩سلسله‌ نشست‌های زنان و مکتب‌‌ عاشورا🚩 🎤 ارائه دهنده: 🔻سرکار خانم دکتر سمیه حاجی‌اسماعیلی ▪️سیر تطور کنشگری زنان در هیئات مذهبی 🗓 دوشنبه، ۱ مردادماه ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۲:۳۰ 🏢 قم، بلوار غدیر ، کوچه ۱۰ ، پلاک ۵، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه دوم، سالن نشست‌ها 📲 حضوری و مجازی 💻 لينك ورود به نشست 👇🏽 ‏http://live.wfrc.ac.ir 📌 کانال انجمن علمی زن و خانواده https://eitaa.com/anjomanzkh 📌 کانال پژوهشکده زن و خانواده https://eitaa.com/wfrcacir
🔴 امشب / مطالبات زنان از مسعود پزشکیان 🔸گفتگو با فاطمه شجاعی، پژوهشگر و فعال حوزه زنان و خانواده ⏰ ساعت ۲۰:۰۰ به وقت ایران 📡 پخش همزمان از کانال‌ یوتیوب و صفحه توییتر عبدی مدیا و کانال تلگرام عبدی مدیا لایو 📍کانال یوتیوب عبدی مدیا (پخش زنده): 🔗https://www.youtube.com/@Abdi_media4 📍کانال تلگرام عبدی مدیا لایو (پخش زنده): 🔗 https://t.me/+DEG-BOKmjA4xNGFk 📍صفحه توییتر عبدی مدیا (پخش زنده): 🔗https://x.com/abdolah_abdi/
📌معاونت پژوهشی دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله برگزار می کند: 💠نشست علمی پژوهشی با عنوان: واکاوی شیوه های متنوع بهبود روابط عاطفی خانواده از رهگذر آیات و روایات (مطالعه موردی ؛ روابط والدین و فرزندان) 🗓 سه شنبه: 1403/05/02 ⏰ ساعت: 10:00 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 📜با اعطای گواهی 🔗لینک ثبت نام در جلسه: Live.mou.ir/research آدرس ورود به میز کاربری(پس از ثبت نام آن جلسه): my.mou.ir 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 معرفی دوره‌ها و وبینارهای روانشناسی مشاوره زنان وخانواده https://eitaa.com/joinchat/942473518C9d0f6e882f 🌿اخبار حوزه زن و خانواده در پیام رسان های ایتا و بله🌿: @zan_khanevade https://ble.ir/zan_khanevade eitaa.com/zan_khanevade
🔻 *اولین نشست از مجموعه نشست‌های «هم‌عزم۲»* (گفتگوهای انتقادی پیرامون روایت حضور زنانه در پیشرفت) 🔰 *روایت حضور بانوان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳* نزدیک‌ترین و فراگیرترین تجربه‌ی حضور زنانه در پیشرفت ایران، انتخابات ریاست‌جمهوری 1403بوده است. دور اول نشست های هم عزم ۲، به تجربه‌ی انتخابات اخیر، به مثابه یک فرصت و یک ذخیره‌ی دانایی می‌نگرد که باید اثاره شود و در جهت حضور بانوان در مسیر پیشرفت ایران مورد استفاده قرار گیرد. با حضور: 🔸 زینب اختری عضو شورای عالی جهاد 🔸 فاطمه عبداللهی فعال حوزه کنشگری بانوان 🔹 مجتبی عرب مدیر بنیاد نهضت 🗓️ زمان: چهارشنبه 3مرداد 1403، ساعت: ۱۳:۳٠-۱۵ 📍مکان: خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشه‌ورزان 🔘 پخش زنده ▫️در بستر اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/tsi/society 🦋به بپیوندید: https://eitaa.com/banooyeab https://ble.ir/banooyeab 🌿اخبار حوزه زن و خانواده در پیام رسان های ایتا و بله🌿: @zan_khanevade https://ble.ir/zan_khanevade eitaa.com/zan_khanevade
هدایت شده از زنان تمدن ساز تاریخ
🏴🏴🏴 سرّ حضور زنان بسیاری از شخصیت های بزرگ و دوستداران امام علیه السلام با بردن اهل بیت موافق نبودند. ابن عباس، محمد بن حنفیه، عبد الله بن جعفر، امّ سلمه وگروهی از زنان بنی هاشم جزء این افراد به شمار می آمدند. این بزرگواران سفر به عراق به ویژه همراه بردن اهل بیت را، امری بزرگ و خطرناک تلقی می کردند و حتی گروهی از زنان هاشمی می خواستند با گریه و ناله جلو امام را بگیرند و او را از رفتن باز دارند. بنا به گزارشی، آنان مجلسی تشکیل دادند و در آن عظمت حادثه را یادآور شدند. امام به مجلس شان رفت و آنان را آرام کرد. یکی از عمّه های امام عرض کرد: صدای هاتفی را شنیده است که از مرگ کاروانیان خبر داده و گفته است: مرگ از آنان استقبال می کند. امام سخن او را نیز شنید و بدون تأیید یا رد، او را تسکین داد . اصرار زنان هاشمی بر نرفتن به عراق و گریه آنان برای آن بود که می گفتند او ودیعه الهی است و نباید کشته شود. آنان می خواستند امام زنده بماند، تا مردم از وجودش بیشتر بهره برند و این نوعی خدمت به دین و معرفت بالای آنان بود. اما امام، همه تقاضاها را رد کردند واهل بیت خود را همراه بردند. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۹۴ و ۹۵ @zananetamadonsaz
23_out-Segment 1.mp3
15.3M
📂 فایل صوتی نشست "شکل‌دهی به اجتماع مؤمنانه، به مثابه راهبری مقاومتی خانواده" 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد 🔸هیئتی که افراد آن در طول سال با یکدیگر ارتباط دارند نسبت به هیئتی که فقط مناسکی هستند مطلوب‌تر است. 🔸اجتماعات مؤمنانه، جریان را تقویت می‌کند و اگر این اجتماع ایمانی، بزرگ و قدرتمند شود در عرصه‌های مختلف می‌توانند مطالبه گری کنند. 🆔@wfrcacir
نشست تخصصی «رویکردی / راهبردی فقهی ـ حقوقی تازه در آیات حجاب» ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمدحسن جواهری ناقد: جناب آقای دکتر محمود حکمت‌نیا دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا پیوندی زمان: چهارشنبه 3 مرداد 1403 ساعت 10 الی 12 محل برگزاری: سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (دفتر قم) لینک برگزاری جلسه: https://www.skyroom.online/ch/iict/nezamha 🌿اخبار حوزه زن و خانواده در پیام رسان های ایتا و بله🌿: @zan_khanevade https://ble.ir/zan_khanevade eitaa.com/zan_khanevade
🔴 دوره ای منحصر به فرد برای اندیشمندان! ✅ پژوهشکده زن و خانواده مفتخر است دوره آموزشی جامع زن در اندیشه متفکران مسلمان معاصر را برگزار کند. در این دوره با رویکردهای نوین به زن و خانواده در اندیشه متفکران برجسته مسلمان آشنا خواهید شد و دیدگاهی عمیق‌تر نسبت به جایگاه زن در اسلام معاصر به دست خواهید آورد. ما مشتاقانه منتظر حضور شما در این دوره آموزشی هستیم! 🗓 مهلت ثبت نام تا ۲ مردادماه تمدید شد. ✅ شیوه برگزاری: حضوری ، برخط, آفلاین ✅ شروع دوره ۳ مردادماه ✅مبلغ دوره ۲۵۰,۰۰۰ تومان ( چنانچه متقاضی شرکت در بعضی از سرفصل ها باشید ، جلسه ای ۱۵۰۰۰ تومان محاسبه می گردد) :⬇️⬇️⬇️ 🔹شرکت در کل دوره: https://shop.wfrc.ac.ir/category/new 🔹شرکت در بعضی از سرفصل ها به تفکیک : https://shop.wfrc.ac.ir/category/new2
🔘 مردمی‌سازی عفاف و حجاب 📌 دکتر سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛ 🔖 مردم عفیف مطالبۀ عفت دارند؛ ولی جایگاه قانونی مطالبه‌گری ندارند. کار با توصیه و رهنموددادن ساماندهی نمی‌شود. درصورتی که همۀ مطالبه‌گران عفت در این برنامه جا دارند. 🔖 قرآن می‌فرماید ما آسمان و زمین را به سجده واداشتیم، «طوعاً او کرهاً» با رغبت یا کراهت. حاکمیت باید برای تفویض قدرت قانون و برنامه ارائه دهد که مردم در وادی حجاب و عفاف بیفتند. 🔖 برای نمونه اگر قدرت را به مردم عفیف بدهیم و از آن‌ها مطالبۀ قانون نماییم، این به‌صورت فرهنگ در جامعه مطرح می‌شود. 🔖 قدیم‌ها رانندگان مسافربر معمولاً دونفر جلو سوار می‌کردند و خبری از کمربند ایمنی نبود. الان اگر مسافر صندلی جلو کمربند ایمنی نبندد، از آنجا که راننده بر ماشین ولایت دارد و مسئول است، جریمه می‌شود. مسافر را با تذکر به بستن کمربند ایمنی مکلف می‌کند و فرهنگ شده است و این مسئله برای کمربند عفاف و حجاب هم کاملاً قابلیت اجرا و فرهنگ‌سازی دارد. اگر دولت قدرت قانونی را در آمریت به معروف‌ها و ناهیت از منکرها از جمله عفاف و حجاب به مردم بدهد و به مغازه‌دار، راننده و حتی سرپرست خانواده و هیئت‌مدیره مجتمع‌های مسکونی بدهد و اجرای قانون را از آنان مطالبه بکند، بسیاری از مسائل سامان می‌یابد. اما اگر پلیس و دولت مقابل مردم قرار گیرند، تنش و مشکل درست می‌شود. 🌐 @rahyaft_andisheh 🌿اخبار حوزه زن و خانواده در پیام رسان های ایتا و بله🌿: @zan_khanevade https://ble.ir/zan_khanevade
*🏴نمایش عروس غزه🏴* روایت عشقی که پر پرواز گرفت بخواب ای عروس زیبای شهر در جدال بین آتش و آب 🗓️۱۰ الی ۱۹ مرداد ماه 📍باغ موزه انقلاب اسلامی 📌لینک ثبت نام https://evand.com/events/عروس-غزه 🚌 برای استفاده گروهی(بیش از ۳۰ نفر)از سرویس های هیات،با شماره تماس زیر هماهنگی فرمایید. ☎️ثبت نام سازمانی ۰۹۹۹۹۹۲۴۶۱۰ 🖤 ایتا اینستاگرام آپارات [🇮🇷 ایران محل | @iranmahal] 🌿اخبار حوزه زن و خانواده در پیام رسان های ایتا و بله🌿: @zan_khanevade https://ble.ir/zan_khanevade eitaa.com/zan_khanevade
«گفتگوی موثر» راهکارهای ارتقای توان کنشگری در گفتگوی مستقیم با بانوان امروز پنج شنبه ساعت سه الی پنج به صورت آنلاین جهت اطلاعات دقیقتر: @bdayyani @bpishroo 🌿اخبار حوزه زن و خانواده در پیام رسان های ایتا و بله🌿: @zan_khanevade https://ble.ir/zan_khanevade eitaa.com/zan_khanevade
مكتب مقاومت زنانه؛ زيست عزتمندانه روایتگری که سهم عمده‌ای از آن را زنان سرافزار غزه بردوش می‌کشند و با ایستادگی و تاب‌آوری شان در میانه‌ی ویرانه‌های خانه و کاشانه و با باری از غم جانکاه پرپرشدن جگرگوشه‌هایشان به دنیا مخابره می‌کنند. و در برابر فروپاشیدن مرزهای انسانیت، شرافت و دین، قد علم کردند و حال دنیا را از فرو غلتیدن در خواب روزمرگی و چشم فروبستن بر ظلم ظالمان و حال مظلومان دگرگون کرده‌اند. https://life.irna.ir/news/85539627/ 🌿اخبار حوزه زن و خانواده در پیام رسان های ایتا و بله🌿: @zan_khanevade https://ble.ir/zan_khanevade eitaa.com/zan_khanevade
00000_out.mp3
39.74M
📂 فایل صوتی نشست علمی «تحولات الگوسازی از حضرت زینب سلام‌الله‌علیها برای زنان در تاریخ» 🎙حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر دهقان ▫️از قرون گذشته میراث زیادی در رابطه با (سلام الله علیها) در زبان فارسی وجود ندارد و نگارش ها از دوران قاجار شروع می‌شود. ▫️در اندیشه امام راحل از شخصیت حضرت زینب، زن زدایی می‌شود و بر بُعد انسانی آن تأکید می‌شود. ▫️زینب کبری توانست نشان بدهد علوّ مرتبه‌، عظمت قدرت روحی، عقلانی و معنوی را... 🆔@wfrcacir
هدایت شده از زنان تمدن ساز تاریخ
🏴🏴🏴 سرّحضور زنان برای توجیه اقدام امام در بردن خانواده، سه احتمال، بلکه سه نظریه وجود دارد: ۱. بعضی از نویسندگان گفته اند: همراه بردن زنان و فرزندان در مسافرت ها و جنگ ها پیش از اسلام و پس از آن نیز مرسوم و معمول بوده است. ... ۲. امام، اهل بیتش را برای ترس از زندانی شدن و آزار و شکنجه همراه خود به کربلا برد. ... ۳. امام حسین علیه السلام زنان و کودکان را برای تکمیل و تحقق اهداف نهضت هم راه خود برد. ... نظریه سوم، پاسخی درست و مناسب به پرسش یاد شده است. بسیاری از عالمان و متفکران اسلامی از جمله شیخ محمد حسین کاشف الغطاء، استاد سید احمد فهمی و دکتر احمد محمود صبحی همین دیدگاه را پذیرفته اند . کاشف الغطاء در بسیاری از آثار خود تأکید کرده است که هدف امام حسین از آوردن اهل بیت به کربلا تکمیل و تحقق اهداف نهضت بوده است. همو در یکی از کتاب هایش چنین نوشته است: آیا کسی تردید داردکه اگر امام حسین و فرزندان و یارانش کشته می شدند بدون این که اهل بیت راه آنان را ادامه دهند، خون آن بزرگواران پایمال می شد؟ بنابراین، حضور آنان در کربلا و پس از آن برای ادامه نهضت ضروری بود. دکتر صبحی نیز، پس از آن که همراه بردن اهل بیت را برای روشن گری و رسوایی امویان لازم دانسته است، درباره حکمت این هم راهی به سخنان دکتر بنت الشاطی استناد کرده است: زینب خواهر حسین با خطبه ها و افشاگری های خود مزه و لذت پیروزی را از ابن زیاد و یزید گرفت و قطره هایی از زهر کشنده در جام های آنان سرازیر کرد؛ یعنی با اقدامات زینب شادی بنی امیه دیری نپایید و پیروزی شان دوامی نیافت و زمانی دراز نگذشت که نتیجه کار زینب به شکست و نابودی امویان منتهی شد. هر رویداد سیاسی که پس از کربلا به وقوع پیوست از خروج مختار، انقلاب ابن زبیر، سقوط دولت اموی وقیام دولت عباسی و استواری و ریشه دار شدن مذهب شیعه سبب همه آن ها زینب بود . وی پس از سخنان یاد شده یادآور می شود که اگر امام بدون اهل بیت به کربلا می رفت و در آن جا به شهادت می رسید این حادثه تنها از منظر دشمنان ثبت می شد و بدون شک، آنان اصل واقعه کربلا را وارونه جلوه می دادند، اما اهل بیت نگذاشتند که جنایت های بنی امیه پنهان بماند و با بازگو کردن پیام کربلا نهضت را زنده نگه داشتند. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۹۵-۹۷ @zananetamadonsaz