ليبرالها خيلي تلاش كردند تا مردم يا در پاي صندوقهاي آرا حاضر نشوند و يا راي منفي به نظام جمهوري اسلامي بدهند، كه اين توطئه هم با موضع قاطع امام و تبعيت مردم، نقش بر آب شد. خاطره ي ديگري كه فقط به آن اشاره ميكنم، مخالفتهايي بود كه با راي گيري به اين شكل وجود داشت و اين مخالفتها از طرف جناحهاي مختلف بود كه همه هم بعدا خودشان را نشان دادند، و همه ي آن جناحهاي روشنفكر از قبيل روشنفكرهاي چپ و نيمه چپ و ليبرال و التقاطي، مطبوعات و حتي اطلاعات و كيهان آن روز را در مشت خودشان داشتند - كه بحمد الله بعدا همه ازاله شدند و تغيير كردند - و در حالي كه آن وقت، روزنامه ي حسابي ديگري هم مثل روزنامه ي جمهوري اسلامي نبود كه مورد اتفاق باشد و لذا همين طور هرچه دلشان
ميخواست، مينوشتند. اينها رفته بودند اين جا و آن جا پيش روشنفكرها و گروهكهاي سياسي ملحد و نيمه ملحد و شخصيتهاي مختلف، از آنها نظر خواسته بودند كه آيا به نظر شما «آري » يا «نه » درست است؟ و يا بياييم چند جور حكومت را مطرح كنيم؟ كه مقصودشان خارج كردن از آن يكپارچگي بود، اگرچه فرقي نمي كرد و تاثيري هم نداشت، يعني طبيعي بود كه مردم به شيوههاي ديگر (غير از جمهوري اسلامي) راي نمي دادند، بخصوص بعد از آني كه امام آن گونه صريح فرمودند «نه يك كلمه كم، نه يك كلمه زياد»، لكن آنها از كار خودشان دست برنمي داشتند، براي اين كه شايد بتوانند شكاف بيندازند و با تقسيم آراء، راي زياد مردم را كم كنند، و همچنين آن جناح ليبرال و به اصطلاح ملي گراي شوراي انقلاب كه بيشترين خصوصياتشان مخالفت با خط اصيل انقلاب بود!! (۲)
نماينده شوراي انقلاب در وزارت دفاع در سال ۵۸، نماينده شوراي انقلاب اسلامي در وزارت دفاع شدند و سپس در ۲۷ مرداد همان سال، مسؤوليت معاونت وزير دفاع را نيز پذيرفتند و در اين سمتها خدماتي كردند.
سرپرستي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ۱۰ آذر سال ۵۸، اختلافاتي در سپاه پاسداران - كه بتازگي به وجود آمده بود - پديد آمد و پس از اين كه عده اي از برادران ميانجيگري كردند و نتوانستند كاري انجام دهند، حضرت آقاي خامنه اي در ۱۰ آذر ۵۸ از سوي حضرت امام (ره)، سمت سرپرستي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را به عهده گرفته و توانستند آن جا را سر و سامان دهند.
رسيدگي به امور دانشجويان آيت الله العظمي خامنه اي هميشه مورد توجه نسل جوان و دانشگاهي بوده و لذا بنا به تمايل امام، دانشجويان مسائل خود را با ايشان در ميان ميگذاشتند.
#مجموعه_مقالات_مقام_معظم_رهبری
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ملاحظه حقوق زن در اسلام همان طوري كه حقوق مردها در اسلام مطرح است، حقوق زنها (هم مطرح است) ). اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ملاحظه حقوق همه اقشار در قانون
در قانون هم همه اقشار حقوقشان ملاحظه شده است و اقليتهاي مذهبي، نسوان، ديگر اقشار- همه- حقوقشان ملاحظه شده است و هيچ فرقي مابين گروه وگروهي در اسلام نيست؛ فقط به تقوا و به اِتقاء عن الله تعالي فرق است. (۵۹)
۱۲/۱/۵۸ حقوق ويژه اسلام براي زنها
براي آنكه اسلام براي زنها حقوق ويژه اي قائل است، و سياهپوستان، كه عمري را تحت فشار و ظلم امريكا به سر برده اند، و شايد به طور الزام به ايران آمده باشند، نسبت به آنان، در صورتي كه جاسوسي آنها ثابت نشده باشد، تخفيف دهيد. دانشجويان عزيز، ۱ سياهپوستان و زناني كه جاسوسي آنان معلوم نيست، به وزارت امور خارجه تحويل دهيد، كه فوراًآنها را از ايران خارج نمايند. ملت شريف ايران اجازه ي آزادي بقيه را نمي دهد. لذا ديگران در بازداشت هستند، تا دولت امريكا به خواست ملت عمل كند. (۶۰)
۲۶/۸/۵۸
قوانين اسلام به صلاح زنان
زنهايي كه ميخو اهند ازدواج كنند، از همان اول ميتوانند اختياراتي براي خودشان قرار بدهند كه نه مخالف شرع باشد و نه مخالف حيثيت خودشان. ميتواند از اول شرط كنند كه اگر چنانچه مرد فساد اخلاق داشت، اگر بد زندگي كرد با زن، اگر بدخلقي كرد با زن، وكيل باشند در طلاق، اسلام براي آنها حق قرار داده است. اسلام اگر محدوديتي براي مردان و زنان قايل شده است همه به صلاح خودتان بوده است. تمام قوانين اسلام، چه آنهايي كه توسعه ميدهد چه آنهايي كه تحديد ميكند، همه بر صلاح خود شماست، براي خود شماست. همان طوري كه حق طلاق را با مرد قرار داده است، حق اين را قرار داده است كه شما در وقت ازدواج شرط كنيد با او كه اگر چه كردي يا چه كردي، من وكيل باشم در طلاق. و اگر اين شرط را كرد ديگر نمي تواند او را معزول كند. اگر اين... شرط در
ضمن عقد واقع شد نمي تواند او را ديگر محدود كند، نمي تواند اخلاق بد انجام بدهد. و
----------------------
۱. دانشجويان پيرو خط امام كه سفارت امريكا را در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ تسخير كردند
اگر مردى با زن خودش بدرفتاري كرد، در حكومت اسلام او را منع ميكنند؛ اگر قبول نكرد تعزير ميكنند، حد ميزنند؛ و (باز) اگر قبول كرد مجتهد طلاق ميدهد. (۶۱)
۱۳/۱۲/۵۷
#جایگاه_زن_از_دیدگاه_امام_خمینی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#سکوت_و_جدل 6 ✍ از خدا جوییم توفیق ادب بی ادب محروم ماند ازلطف رب از میان دو نفر با سبک زن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سکوت و جدل 07.mp3
7.24M
#سکوت_و_جدل 7
🔻سکـــــوت یه هنره!
اونایی که درکلام، موفقند، و زبان نرم تری دارند:
به نجـات نزدیک ترند!
❌تا کسانی که
اهل ظواهر مقدسند، اما زبان تند و پُرکاری دارند!!!
🕌 در محضر امام روح الله (۱۹۲)
وابستگی نظامی را با یک روز یا یک ماه میشود رفعش کرد،بیرونشان کرد،وابستگی اقتصادی قابل جبران است،زود میشود جبران کرد.اما وابستگی روحی و انسانی است که بسیار مشکل است.
صحیفه نور؛ج7؛ص24
#لبیک_یا_خامنه_ای
#جمهوری_اسلامی_حَرم_است
#امام_خمینی
📌 بازنشر کلیه مطالب جهت روشنگری عموم مردم ، با ذکر #صلوات، بدون ذکر منبع هم مجاز است.
@zandahlm1357
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
پناه بي پناهان (پناه بي پناهان) ابو منصور بن عبدالرزاق گفت: من در زمان اوان جواني خيلي تعصب و دشمن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پيرمردي با عصا
اين خاطره اي که اکنون برايتان ميگويم، خاطره خودم نيست و تمامي خادمين حرم بر آن واقف اند و آن را ميدانند:
روزي پيرمردي با عصا لنگان لنگان با حالي نزار و بيمار به حرم ميآيد و نزد يکي از خادمين ميرود و ميگويد: ببخشيد آقا امام رضا کجاست آمدهام شفايم را بگيرم. آن خادم که چنين جمله اي را از آن پيرمرد دهاتي ميشنود، به مزاح ميگويد: اين پلهها را ميبيني (پلههاي گلدسته
که البته خيلي هم تعدادشان زياد است) بگير و برو بالا امام را ميبيني!
بعد از دقايقي پير مرد از پلهها پايين بر ميگردد و همه حاضران مشاهده ميکنند که او بدون عصا، سالم و با حال بسيار خوبي بر ميگردد و از آن خادم تشکر ميکند و ميگويد ممنونم ايشان را ديدم و ميرود، خادم به دنبال او ميدود شانههاي او را ميبوسد و ماجرا را از او سوال ميکند، پير مرد ميگويد:
در همان حال که به سختي از پلهها بالا ميرفتم ديدم آقائي از بالاي پلهها به من ميگويد: پدر جان تو بالا نيا من پائين ميآيم!
بله اينطور است بايد دانست که زائر امام (ع) داراي احترام فراوان است و نظر کرده خود آقا.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
تعامل امام رضا (علیه السلام) با فرقة واقفیه اشاره واقفه یا واقفیه در اصطلاح عام به تمام فرقههایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- ویژگی ها:
فرقة واقفیه دارای خصوصیات و ویژگیهایی بود که بررسی و توجه به آن ها، بیانگر علل رشد سریع آن میباشد.
مهم ترین ویژگیِ فرقة واقفیه، رهبران آن بودند که همین مورد نیز سهم بسزایی در گسترش و رشد سریع این فرقه در بین عامّة مردم و حتی در بین خواصّ شیعه داشت و افراد بسیاری را به خود جذب کرد.
سران این فرقه، از جایگاه علمی و اجتماعی و روایی بالایی در بین مردم برخوردار بودند [۱]، به طوری که رهبران این گروه و تعداد زیادی از کسانی که به آنان پیوستند، از فقهای بزرگ شیعه محسوب میشدند و جایگاه والایی در نزد شیعیان داشتند که این موضوع، تعداد زیادی از شیعیان را به آنان ملحق میکرد و یا حداقل در حالت شک و حیرت قرار میداد. [۲] جایگاه علمی برخی از واقفیان، به گونه ای بود که برای معرفی آنان واژههای فقیه، ثقه و مشهور به کار رفته است، مثلاً نجاشی در مورد عبدالله بن جبلة بن حیان مینویسد: «و کان عبدالله واقفا، و کان فقیها ثقة مشهورا» [۳] .
برخی رهبران فرقة واقفه، از سران سازمان وکالت بوده و وکلای بزرگی بودند، و از آنجا که انتخاب وکلا از سوی ائمة اطهار:
----------
[۱]: برای آگاهی تفصیلی از جایگاه آنان در موارد فوق ر. ک: سید جلال امام، بررسی زمینهها و عوامل پیدایش اندیشه توقف بر امامان شیعه، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی;، کارشناسی ارشد، صص ۸۶-۹۰.
[۲]: صفری فروشانی، فرقههای درون شیعی دوران امامت امام رضا (علیه السلام) (با تکیه بر فطحیه و واقفیه)، پیشین، ص ۱۰.
[۳]: نجاشی، پیشین، ص ۲۱۶.
دارای شرایط خاصی بوده و افراد واجد شرایط خاصی، برای این امر خطیر برگزیده میشدند [۱] ؛ به نظر میرسد این امر نیز در سوق شیعیان به سوی واقفیان تأثیر بسزایی داشته، یعنی مردم با احتساب این که این افراد، افراد موثق و قابل اعتمادی برای امام قبلی (علیه السلام) بوده اند، به سوی آنان کشیده میشدند.
امتیاز سومی که سران و رؤسای واقفیه را ویژه قرار داده بود، جایگاه روایی آنان بود، چرا که آنان روایتهای زیادی در بخشهای مختلف فقه، کلام، تفسیر و دیگر معارف اسلامی و شیعی را نقل میکردند که طبیعتاً امکان داشت، روایاتی موافق با گرایشهای آنها و یا روایاتی دوپهلو نیز وجود داشته باشد و همین مسأله شیعیان امامیه را در برخورد با پذیرش روایات آنها دچار مشکل میکرد. [۲]
پس رهبران فرقة واقفه که با عناوین فقیه، وکیل و راوی در بین مردم شناخته شده بودند و برای آنان معتمد و موثق بودند، نقش قابل توجهی در کشاندن مردم به سوی این فرقه داشتند.
از دیگر ویژگیهای واقفیان، میتوان به کیفیت حیات و شهادت امام کاظم (علیه السلام) اشاره کرد. از آنجا که این موضوع در قسمتهای بعدی، ذیلِ موارد دیگر خواهد آمد، از توضیح آن در این قسمت صرف نظر میکنیم.
----------
[۱]: برای آگاهی تفصیلی از ویژگیهای لازم برای وکلا، ر. ک: جباری، سازمان وکالت و نقش آن در عصر ائمه:، پیشین، ج ۱، صص ۳۷۴-۳۹۷.
[۲]: ر. ک: صفری فروشانی، پیشین.
#فرقه_های_درون_شیعی
✍نعمت الله صفری
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#فاطمیه #ایام_فاطمیه ▪️خطبه مهم حضرت زهرا سلاماللهعلیها، در مورد اینکه چگونه انقلابیون وا میدهند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نظام
#فاطمیه
🔻 استاد رحیم پور ازغدی:
مسئولین جمهوری اسلامی حق ندارند فقیر سر کار بیان و ثروتمند برن❗️
⬅️ البته حواستون باشه! تهمت هم زیاد میزنن... راجع به خودم گفتن چندتا ویلا داره تو شمال❗️
@zandahlm1357
چشم به راه - قسمت سی و چهارم.mp3
11.6M
🎬قسمت: سی و چهارم
👇👇👇👇👇👇
قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فایلها تاریخشون به روز نیست
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥 پویانمایی زیبای سلام بر ابراهیم 📀 قهرمانی ، جنگی ، هیجانی 💿 قسمت چهارم @zandahlm1357 #پویانمایی #
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
31.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پویانمایی زیبای سلام بر ابراهیم
📀 قهرمانی ، جنگی ، هیجانی
💿 قسمت پنجم
@zandahlm1357
#پویانمایی #کارتون #انیمیشن
#سلام_بر_ابراهیم
توفیق داشتم که سردار فرماندهام بود
"دکتر غلامعلی جاودان، از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس استان هرمزگان" نیز نوشت: من توفیق داشتم که سردار
فرماندهام بودند، غم شهادت ایشان برای همه ایرانیان و آزادی خواهان غیرقابل تحمل است، انتقام بسیار سنگینی در انتظار آمریکاییها و عمال آنهاست. بدون شک اگر رهبر انقلاب اراده کند، تاریخ عوض خواهد شد.
فهمیدم چرا شهید قاسم سلیمانی، حاج قاسم شده
"محمود شهبازی، مستندساز هرمزگانی" هم در وصف این شهید خستگی ناپذیر میدانهای مبارزه در صفحه خود این چنین قلم زد: "سوم خرداد ۱۳۸۷ سالروز آزادسازی خرمشهر فرهنگسرای شهید آوینی بندرعباس برای اولین بار حاج قاسم سلیمانی را از نزدیک میدیدم آن روز رفته بودم که این تصاویر را ضبط کنم راجع به بزرگ منشی حاج قاسم سلیمانی از همرزمان و نیروهایش درگردان ۴۲۲ شنیده بودم ولی آن روز با دیدن ارتباط دوستانه سردار با همزمان هرمزگانیش فهمیدم که چرا حاج قاسم سلیمانی، حاج قاسم شده، وقتی عباس فینی رزمنده قشمی را توی آغوش گرفته بود، وقتی پیشانی اسحق علی نسب را میبوسید وقتی با رزمنده ای از کوشاه احمدی صمیمانه همدیگر را بغل کرده بودند و گریه میکردند، میشد فهمید که رابطه حاج قاسم با نیروهایش رابطه فرمانده و سرباز نیست، صمیمت و احساس برادری در رفتار حاج قاسم و رزمندگان هرمزگانی موج میزد.
شهبازی این مطلب را هم خطاب به شهید سلیمانی اضافه کرده بود که؛ هفته پیش بود که توی کلیپ شهید حاجبی به مناسبت کنگره ۱۵۰۰ شهید استان هرمزگان از رشادتهای شهید حاجبی گفتی، سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس فرمانده لشکرثارالله زمین برای تو کوچک بود، آسمانی شدنت مبارک، بدرود فرمانده از زندگی پرارزشت همین بس که لکه ننگ داعش را از روی زمین محو کردی.
#سرباز_قاسم_سلیمانی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نزول آیه و آگاهی پیامبر (صلی الله علیه و آله) به دنبال تصمیم قریش بر قتل پیامبر (صلی الله علیه و آل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ماجرای لیلة المبیت
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در شب اول ماه ربیع الاول، به امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود:
سران قریش میخواهند امشب مرا به قتل برسانند، آیا تو در جای من میخوابی تا من به غار ثور بروم؟
حضرت عرض کرد: در این صورت شما سالم میمانید؟
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: آری.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) تبسمی نمود و سجده شکر به جای آورد، وقتی
که سر از سجده برداشت عرض کرد:
آنچه را که مأمور شده ای انجام ده که چشم، گوش و قلبم فدای تو باد! به هرچه میخواهی فرمانم بده که همانند دستیار شما هستم. همان گونه که مقصود شماست در آن وارد میشوم و موفقیتم تنها از ناحیه خداست. [۱]
سپس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) امیرالمؤمنین (علیه السلام) را در آغوش گرفت و هر دو گریه کردند و از هم جدا شدند. [۲]
مشرکان از ابتدای شب، خانه حضرت را محاصره کردند و قرار بود حمله در نیمه شب صورت گیرد، اما ابولهب گفت: در این وقت، زنان و فرزندان در داخل خانه هستند و بعدها عرب درباره ما میگویند حرمت فرزندان عموی خویش را شکستند. [۳]
امیرالمؤمنین (علیه السلام) درهای خانه را بست و پردهها را کشید، آنان با سنگ بر حضرت که در بستر خوابیده بود، میزدند تا مطمئن شوند کسی در بستر خوابیده است البته شک نداشتند که وی رسول
خداست، و صبح که با شمشیرهای برهنه به خانه هجوم بردند، وقتی علی (علیه السلام) را در بستر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مشاهده کردند، گفتند: محمد[صلی الله علیه و آله] کجاست؟
امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: مگر او را به من سپرده بودید که از من میخواهید؟ کاری کردید که او ناچار شد خانه را ترک کند.
----------
[۱]: . الامالی الطوسی ۴۶۵؛ حلیة الابرار ۱/۱۴۳؛ بحار الانوار ۱۹/۶۰؛ شجرة طوبی ۲/۲۳۷.
[۲]: . الامالی الطوسی ۴۶۶؛ بحار الانوار ۱۹/۶۱؛ البرهان ۲ /۶۷۴؛ جواهر التاریخ ۱/۴۴۷.
[۳]: . السیرة الحلبیه ۲/۱۹۱؛ بحار الانوار ۱۹/۵۰.
در این هنگام به سوی امیرالمؤمنین (علیه السلام) یورش بردند و او را آزردند و سپس از خانه بیرون کشیدند و کتک زدند و ساعتی هم در مسجدالحرام زندانی کرده و تا سرحد مرگ زدند و آزادش کردند، سپس در جهت مدینه به تعقیب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پرداختند. [۱]
----------
[۱]: . الخصال ۵۶۰؛ بحار الانوار ۱۹/۵۱ و ۹۲؛ تفسیر نورالثقلین ۲/۲۱۹؛ تفسیر القمی ۱/۲۷۶.
#هفتمین_زیارت
#فاطمه_سادات_درچه_ای
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
سیاست و خدا احنف بن قیس گوید: سحری از خواب برخاستم و در فکر بیان سخنی بودم که به وسیله آن رضایت سلط
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عدد
دانشمندان حساب در تعریف عدد گویند: عدد نیمی از مجموع دو عدد دو طرف خود است. با این تعریف، عدد یک خارج از تعریف است، چون عدد کاملی زیر آن نیست.
این تعریف بی ایراد نیست، چون عدد فوقانی هر عددی به همان اندازه که عدد زیر، کمبود دارد، زیادی دارد. بنابراین مجموع عدد تحتانی و فوقانی دو برابر آن عدد است.
از سوی دیگر گفته اند: عدد یا صحیح است یا مکسور، بنابراین گوییم عدد تحتانی یک، نیم است، و فوقانی یک و نیم است. و این تعریف با این وصف بر یک هم صادق میشود. نیز عدد سه مشمول تعریف است زیرا نصف مجموع دو طرف خود است. عدد تحتانی سدس و عد فوقانی ثلث و سدس (نصف) است و سه، نصف مجموع نصف و سدس است.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔺ﭘﺴﺮ "ﮔﺎﻧﺪﯼ" می گوید: ﭘﺪﺭﻡ ﮐﻨﻔﺮﺍﻧﺲ ﯾﮏ ﺭﻭﺯﻩﺍﯼ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺩﺍﺷﺖ.ﺍﺯ ﻣﻦ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﺑﺮﺳﺎﻧﻢ،ﻭﻗﺘﯽ ﺍﻭ ﺭﺍ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دروغگويي نوجوان
برخي از والدين اغلب نگران دروغهاي كودك يا نوجوان خود هستند و ممكن است ندانند كه بايد چه روشي را در مقابل دروغهاي او اتخاذ كنند.
آيا آن را ناديده بگيرند؟
كودك را تنبيه كنند؟
مي توانند به تنهايي آن را مديريت كنند يا بايد كمك متخصصين را بطلبند؟ ولي در هر رفتار منفي كه دروغگويي نيز جزء آن مي باشد، ماهيت آن رفتار، علت انجام آن ، شدت و مدت آن مهم هستند و ما بايد درباره آنها اطلاعات بدست آوريم.
اگر يك كودك يا نوجوان يك الگوي دروغگويي را كه جدي و تكراري است گسترش و ادامه ميدهد. ممكن است نياز به كمك حرفهاي و مشاوره اي توسط مشاور كودك داشته باشد.
ارزيابي كودك و نوجوان توسط يك روانشناس به كودك و والدين او در فهم رفتار دروغگويي كمك خواهد كرد و توصيههايي براي آينده او ارائه خواهد گرديد. ولي به صورت كلي ما اطلاعاتي درباره علل دروغ گويي و راه حلهايي براي حذف اين رفتار به شما ارائه مي دهيم.
انگيزه هاي دروغگويي
كشف انگيزه ها و زمينه هاي دروغگويي گام نخست براي مبارزه و درمان اين نوع بيماري است. چون با كشف انگيزه ها مي توان راه حل مناسبي براي مبارزه با اين بيماري ارايه نمود. اين انگيزه ها عبارتند از:
1- انگيزه ي ابراز وجود: به علت عدم آگاهي از روش هاي طبيعي اظهار وجود، فرد به گفتارهاي گمراه كننده و اعجاب انگيزي روي مي آورد ا از اين رهگذر ضمن متوجه ساختن ديگران نسبت به خود، توجه از دست رفته را جبران كند.
2- انگيزه خيالپردازي: شناسايي مرز خيال از واقعيت توسط كودكان و نوجوانان ميسر نيست. به دليل نامساعد بودن اوضاع خانواده و يا تمايل شديد به دروغگويي و در نتيجه توهم و عدم تشخيص واقعيات از تخيلات فرد به برچسب زدن و دروغ گفتن متوسل مي شود.
3- انگيزه ي تشويق و اضطراب: چنانچه اولياي خانواده و مدرسه توانايي هاي افراد را مورد نظر و توجه قرار ندهند و از آنها انتظارات بالاتر و بيشتري داشته باشند؛ ضمن برهم زدن تعادل شخص در مقابل فشارهاي سنگين او را مجبور مي كند تا در توجيه شكست ها به دروغ متوسل شود.
4- انگيزه ي تقليد و تأسي: نيروي بالاي يادگيري توسط كودكان و نوجوانان باعث مي شود، فرد بدون توجه به درستي يا نادرستي به محض مشاهده ي عمل بدان كار گرايش پيدا كند.
5- انگيزه ي تعارض: تصميم گيري در موقعيت هاي تعارض زا براي كودكان، نوجوانان و جوانان به علت كمبود تجربه مشكل است، زيرا آنها مي خواهند در نزد پدر و مادر هر دو محبوب باشند در حاليكه اگر والدين خود با هم تعارض داشته باشند و مخالف هم عمل كنند. چنانچه فرزندان بخواههند نظر هر دو را به خود جلب كنند، دچار تعارض مي شوند. چنين موقعيت هاي تعارض زا دردناكترين شرايط را براي كودكان، نوجوانان و سايرين به وجود مي آورند زيرا آنها را به اتخاذ روشي فريبكارانه وادار مي كنند.
@zandahlm1357