#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
كار را بكند و إلّا نه ۲. ۲- عياشي از ابواسحاق مدائني روايت كرده است كه گفت: در خدمت ابوالحسن (ع) بو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شود، و اگر با خدا و رسول او بجنگد و دست به تبهكاري در جامعه بزند ولي آدم نكشد و مالي را غارت نكند بايد تبعيد شود. آن مرد عرض كرد: فدايت شوم، حدّ تبعيد چه اندازه است؟ فرمود: بايد از شهري كه در آن مرتكب آن كارها شده است به جايي ديگر تبعيد شود و به مردم آن شهر هم بنويسند كه جارچي اعلام كند كه اين مرد تبعيدي است و كسي حق ندارد به او غذا و آب و زن بدهد. اگر از آن شهر به شهري ديگر رفت به اهالي آن شهر نيز همين مطالب را بنويسند، و يك سال با وي چنين رفتار شود، بعد از يك سال بناچار توبه خواهد كرد، آن مرد عرض كرد: قربانت گردم، اگر به خاك مشركان رفت چه؟ فرمود: اگر بخواهد وارد خاك مشركان شود بايد گردنش را بزنند۴. ۳- صدوق از فقيه مروزي، از ابوبكر نيشابوري، از طائي، از پدرش، از حضرت رضا از پدرانش، از علي بن ابي طالب (ع) روايت كرده است كه اميرالمومنين (ع) درباره اين سخن خداي عزّوجلّ (خورندگان حرام) ۵ فرمود: او كسي است كه براي برادرش كاري انجام ميدهد و آن گاه هديه او را ميپذيرد۶. ۴- عياشي از هشام بن شرقي از ابوالحسن الخراساني (ع) روايت كرده است كه فرمود: خداوند، همان گونه كه خود خويشتن را وصف كرده، يگانه است و
بي نياز است و نور است. سپس فرمود (بلكه دست خداوند باز است) ۷، هشام گويد: من با دست خود به دست آن حضرت اشاره كردم و گفتم: آيا خداوند هم چنين دستهايي دارد؟ فرمود: در اين صورت او يك مخلوق بود۸. ۵- صدوق از حاكم ابوعلي حسين بن احمد بيهقي، از محمد بن يحيي صولي، از سهل بن قاسم نوشجاني روايت كرده است كه گفت: مردي به حضرت رضا (ع) عرض كرد: يا بن رسول الله، از قول عروه بن زبير نقل ميشود كه گفت: رسول خدا (ص) در حال تقيه رحلت فرمود، حضرت رضا (ع) فرمود: بعد از آيه (اي رسول آنچه را خدايت به تو فرستاد ابلاغ كن و اگر اين كار را نكني پس رسالت او را انجام نداده اي و خداوند تو را از شرّ مردم حفظ ميكند) ۹، كه خداوند حفظ جان رسول خدا (ص) را تضمين فرموده كه آن حضرت هر گونه تقيه اي را كنار گذاشت و امر خداي تعالي را بيان فرمود، ليكن پس از رحلت آن جناب، قريش آنچه خواستند كردند، قبل از نزول اين آيه، شايد تقيه ميفرمود۱۰. ۶- عياشي از احمد بن محمد روايت كرده است كه گفت: به ابوالحسن الرضا (ع) نامه اي نوشتم و آن حضرت نامه اي نوشت و در پايان آن مرقوم فرمود: مگر از زياد پرسيدن نهي نشده
ايد؟ پس چرا باز نمي ايستيد، از اين كار بپرهيزيد، زيرا پيشينيان شما به سبب همين زياد پرسيدنشان به هلاكت در افتادند. خداوند تبارك و تعالي ميفرمايد (اي كساني كه ايمان آورده ايد سؤال نكنيد از چيزهايي كه... كافران) ۱۱. ۷- عياشي از ابن فضيل روايت كرده است كه گفت: از حضرت ابوالحسن (ع) درباره آيه (هنگام فرا رسيدن مرگ وصيت كنيد و دو نفر عادل يا دو نفر از غير خودتان را شاهد بگيريد) ۱۲ پرسيدم، فرمود: مقصود از آن دو شاهد خودي دو مسلمان است، و مقصود از دو شاهد غير خودي دو نفر از اهل كتاب است اگر شاهدي از اهل كتاب نيافتند، از بين مجوسيان انتخاب كنيد; چرا كه رسول خدا (ص) با آنان معامله اهل كتاب فرمود. اين (انتخاب دو شاهد اهل كتاب) در صورتي است كه شخص مسلمان در ديار غربت بميرد [ در اين صورت بايد در پي دو مرد مسلمان برآيد كه آنها را بر وصيت خود گواه گيرد، و چنانچه دو مسلمان نيافت دو مرد از اهل كتاب را گواه گيرد. حمران گويد: حضرت ابوعبدالله (صادق) (ع) فرمود: پس دو مرد مسلمان براي گواه گرفتن بر وصيت خود طلب كند ] و اگر دو مسلمان نيافت دو نفر مرد ذمي از اهل كتاب را كه مورد اعتماد و رضايت هم كيشانشان باشند گواه گيرد۱۳.
منبع حديث
۱- مائده / ۶. ۲- تفسير
عيّاشى ۱/ ۳۰۰. ۳- مائده / ۳۳. ۴- تفسير عيّاشى ۱/ ۳۱۷. ۵- مائده / ۴۲. ۶- عيون اخبار الرضا ۲/ ۲۸. ۷- مائده / ۶۴. ۸- تفسير عيّاشى ۱/ ۳۳۰. ۹- مائده / ۶۷. ۱۰- عيون اخبار الرضا ۲/ ۱۳۰. ۱۱- تفسير عيّاشى ۱/ ۳۴۶-۳۴۷، آيه در سوره مائده / ۱۰۱-۱۰۲. ۱۲- مائده / ۱۰۶. ۱۳- تفسير عيّاشى ۱/ ۳۴۹.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
13.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ماجرای شیخ بهایی و ایوان شرقی حرم مطهر امام رضا علیه السلام
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥دو رکن اساسی برای ولایت پذیری و ولایت مداری #استاد_کلباسی #گامی_به_سوی_ظهور 🔶🔹🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گزارشی مستند از #نفوذ و تاثیرگذاری فرقه ضاله بهائیت در شبکه فارسی زبان BBC
14.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ماجرای دیدار حاج مومن با #امام_زمان(عج) در مسجد سردزک...
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: جنگ در برف از همین ابتدا، سرما چنگال خشن خود را در تن رزمندگان اسلام فرو میکند. باران شد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
چند روز است که وضع به همین شکل ادامه یافته و نیروها دچار خستگی و ملال شده اند.
- آقا، اگر قرار نیست عملیات کنیم پس بر گردیم دیگه، یخ زدیم...
- توی این آب و هوا که نمیشه عملیات کرد، باید برگردیم جنوب...
- حالا که قراره اینجا عملیات کنیم باید امکانات کافی هم بیارن...
حرفها زیاد شده. نظرها متفاوت است. عده ای مخالف، عده ای ممتنع و اکثریت راضی به دستور فرماندهان.
حفظ انگیزهها در این شرایط کمی مشکل است. این هم از امتحانات خداوندی است. هم برای فرماندهان و هم برای نیروها. همه امتحان میشویم. با گرما و سرما. با نعمت و زحمت. همین برف پر ثمر، میتواند باعث امتحان رزمندگان باشد. باید تحمل کرد. هوا سرد است ولی باید ایمانها گرم بماند. حفظ ایمان هم در این شرایط مشکل است. قرار نیست در آب و هوای معتدل و پاک و خوب بجنگیم. یا گرمای جنوب و یا سرمای غرب.
اگر متوجه نباشی فریب میخوری. سفیدی برف میتواند دل تو را سیاه کند. میتواند تو را خسته و رنجور سازد. این سفیدی میتواند قلم سیاه بر نام تو بکشد. جنگ مشکل است. باید تا بالای زانو در برف فرو رفت و جنگید. راستی انفجار خمپاره در میان برفها چگونه است.
مسئول گردان متوجه خمودی و رخوت نیروها شده و این موضوع را در جلسه مسئول گروهانها مطرح میکند. دنبال راه حلی برای شادابی و ایجاد روحیه در بچه هاست، ولی طرح مشکلات از سوی مسئولان و کادر گردان هم شروع میشود. مشکل سوخت و آب و غذای گرم
و ضعف بهداری و... همه مطرح میشود، و حاجی توضیحات لازم و کافی را میدهد. وی معتقد است که باید تمام این سختیها را به خاطر خدا و در این شرایط بحرانی، پذیرفت و دنبال راه حل مناسب بود.
پس از پایان جلسه، حاجی و مسئول گروهانها از چادر خارج میشوند و
[صفحه ۱۸۱]
برف بازی شروع میشود. اول حاجی شروع میکند. خیلی متین و آرام خم میشود و یک گلوله ی برف در میان دستهایش میسازد و بعد، به آرامی به پشت مسئول گروهان یک میزند. همه میخندند. باورشان نمی شود که حاجی از این کارها بکند. حاجی دوباره خم میشود یک گلوله ی دیگر، این دفعه معاونش را میزند، حالا همه یک گلوله برف در دست دارند و با چشمان از حاجی اجازه میگیرند. لبخند زنان پرتاب میکنند. مسئول گروهان دو به معاون گروهان. مسئول گروهان یک به مسئول گروهان سه. برادر حمید به برادر علی اصغر پرتاب میکند. میخورد به سرش. او هم میاندازد، ولی حمید جا خالی میدهد. شلوغ میشود. دیگر فرصت گلوله درست کردن نیست. باید بزنی و گرنه بدنت نشانه گیری میشود. تو هم میزنی. بعد میخوری. پشت سر هم.
ناگهان متوجه میشوی که اکثر نیروها از چادرها خارج شده و به یکدیگر برف پرتاب میکنند، ولی از حاجی خبری نیست. او در دهانه چادر ایستاده و نظاره میکند. لبخند میزند و به بچهها اشاره میکند. روحیه یعنی همین. بچهها باید از لاک خودشان بیرون بیایند. چند دقیقه بعد به خاطر حرارت بدن، اورکتها خارج میشود و صورتها برافروخته و قرمز میشود. میخندند و پرتاب میکنند. برف بازی هم قشنگ است. گویی بچهها منتظر چنین فرصتی
بودند. دیگر کسی در چادرها باقی نمانده و صدها گلوله ی برفی روی هوا میچرخند و به این سو و آن سو میروند. خیلی خنده دار شده. در این لحظه، نباید زیاد خودت را بگیری. سنگین باش ولی بشاش. بخند و بخندان. مردان شوخ طبع گردان هم جلو افتاده اند و تیکه میاندازند. میخندانند... بچهها گرم شده اند. آنقدر که هیچ کس اورکت به تن ندارد. کم کم، بازی تمام میشود و با آتش بس، نیروها آماده ی نماز میشوند. همزمان با شروع اذان، آفتاب هم از زیر ابرها خارج میشود و آفتابی درخشان، سرزمین برفی غرب را زیر پوشش میگیرد. حیات دوباره رونق میگیرد. بدنها آماده میشود. مسئولان گروهان تصمیم میگیرند بعداز ظهر حدود یک ساعت گروهانهاشان را
[صفحه ۱۸۲]
به راهپیمایی ببرند. راهپیمایی در این هوای سرد و در میان برف لذت دارد. سخت است ولی باید تمرین کرد. بیشترین مشکل برای نفرات سر ستون است ولی راه برای نفرات بعدی هموارتر میشود. برف آفتاب خورده راحت تر میشکند و بهتر میتوان از میان آنها عبور کرد. باید برف را هم به زانو در آورد. تمام بچهها چکمه گرفته اند و پوتینهایشان را کنار گذاشته اند. اندازه ی چکمهها تا زانو است ولی برف بیشتر است و به راحتی وارد آن میشود. پاها خیس و سرمای برف زیر ناخنهای پا را میسوزاند. اسلحهها هم سرد و دست زدن به آن چندش آور است.
یک ستون در میان برف سفید در حال جلو رفتن است. میرود و فقط رد پایی باقی میماند. در سینه کش کوهستان. یک گروهان به اندازه ی یک خط کوچک دیده میشود. فاصله زیاد است. باید مواظب پرتگاهها بود.
هر پایی را که
از برف خارج میکنی، پای دیگر را درست در جای پای نفر جلویی قرار میدهی. میرود و گیر میکند. گاهی اوقات پایت از چکمه خارج میشود و مجبور میشوی، چکمه را با دست بیرون بیاوری و دوب
اره پایت را درون آن بکنی. حرکت مسئول گروهان مثل نفر سر ستون مشکل است. چون او غالبا از کنار نیروها عبور میکند و باید در برفهای دست نخورده حرکت کند. تو هم در کنار نیروها از سمت دیگر در حرکت هستی و وضعیت نیروها را خوب زیر نظر داری. تو هم یک نیرو هستی که به عنوان فرمانده، مسئولیت بیشتری داری و باید در شرایط سخت، صبورتر باشی. باید الگو شوی. نیروها به تو مینگرند و حرکت میکنند. اگر تو ضعیف عمل کنی، آنها ضعیف تر از تو ظاهر میشوند. باید روحیه هم بدهی. شوخی کن. لبخند بزن. ذکر بگو. بگذار دیگران حرکت لبان تو را ببینند. نه از برای ریا، بلکه برای یادآوری به سایر نیروها. آنها میبینند و با خلوص نیت عمل میکنند. آنها هم ذکر
میگویند:
یا علی (ع)، یا حسین (ع)، یا زهرا (س)، یا مهدی (عج)...
همه ی گردانها در لابلای برفها خیمه زده اند و میخواهند در میان سرمای برف،
دفاع مقدس
سینای شلمچه
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دقایقی قبل از شهادت *. به چهره دو رزمنده که بر اثر دود ناشی از انفجار و خمپاره در چند روز درگیری ها سیاه شده بدقت توجه کنید . این فیلم چند دقیقه قبل از شهادت شهیدغلامحسین اسلامی فرد است. که در ۱۳ بهمن ۱۳۶۵، به شهادت رسید. چهره اش که بر اثر چند روز درگیری شدید با دشمن زیر انفجار توپ و خمپاره و دود، سیاه شده است، نگاه کنید؛ ذره ای ترس؛ آشفتگی، منت، یا طلبکاری می بینید؟؟ این همه آرامش و شادابی از کجاست؟ خواستیم جمهوری اسلامی و این کشور را قضاوت کنیم، یاد این افراد بیفتیم. این انقلاب را با این افراد بشناسیم
•┈••✾❀
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: پند نفس اماره ای باد صبا به پیام کسی چو به شهر خطاکاران برسی بگذر به محله ی مهجوران وز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
نکوهش دانش دنیایی
ای کرده به علم مجازی خوی
نشنیده ز علم حقیقی بوی
سرگرم به حکمت یونانی
دل سرد ز حکمت ایمانی
در علم رسوم چو دل بستی
بر اوجت اگر ببرد پستی
یک در نگشود ز مفتاحش
اشکال افزود ز ایضاحش
ز مقاصد آن مقصد نایاب
ز مطالع آن طالع در خواب
راهی ننمود اشاراتش
دل شاد نشد ز بشاراتش
محصول نداد محصل آن
اجمال افزود مفصل آن
تا کی ز شفاش شفا طلبی
وز کاسه زهر دوا طلبی
تا چند چو نکبتیان مانی
بر سفره چرکن یونانی
تا کی به هزار شعف لیسی
ته مانده ی کاسه ابلیسی
سؤرالمؤمن فرمود نبی
از سؤر ارسطو چه میطلبی
سؤر آن جوی که در عرصات
ز شفاعت او یابی درجات
در راه طریقت او رو کن
با نان شریعت او خو کن
کان راه در او نه ریب و شکست
نه تلخ و نه شور و نه بی نمک است
تا چند ز فلسفه ات لافی
وین یابس و رطب به هم بافی
رسوا کردت مابین بشر
برهان ثبوت عقل عشر
در کف ننهاده به جز بادت
برهان تناهی ابعادت
زان فکر که شد به هیولا صرف
صورت نگرفت از آن یک حرف
تصدیق چگونه باین بتوان
کاندر ظلمت برود الوان
علمی که مطالب او این است
می دان که فریب شیاطین است
تا چند دو اسبه پیش تازی
تا کی به مطالعه اش نازی
این علم دنی که ترا جانست
فضلات فضائل یونانست
خود گو تا چند چو خرمگسان
لرزی به سر فضلات کسان
تا چند ز غایت بی دینی
خشت کتبش بر هم چینی
اندر پی آن کتب افتاده
پشتی به کتاب خدا داده
نی رو به شریعت مصطفوی
نه دل به طریقت مرتضوی
نه بهره ز علم فروع و اصول
شرمت بادا زخدا و رسول
ساقی ز کرم دو سه پیمانه
در ده به بهایی دیوانه
زان میکه کند مس او اکسیر
و علیه یسهل کل عسیر
زان میکه اگر ز قضا روزی
یک جرعه از آن شودش روزی
از صفحه خاک رود اثرش
وز قمه ی عرش رسد خبرش
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_214
و قال عليهالسلام
مَنْ لَانَ عُودُهُ كَثُفَتْ أَغْصَانُهُ.
امام عليه السلام فرمود:
كسى كه ساقۀ درخت وجودش نرم است، شاخههايش فراوان است
شرح و تفسير
درخت پر شاخه!
امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به نكتۀ مهمى دربارۀ جلب و جذب دوستان و ياران اشاره كرده، مىفرمايد:«كسى كه ساقۀ درخت وجودش نرم است، شاخههايش فراوان است»؛ (مَنْ لَانَ عُودُهُ كَثُفَتْ ١ أَغْصَانُهُ ٢) .
«عود» به معناى چوب است؛ خواه از درخت جدا شده يا جزء درخت باشد و در اينجا به معناى ساقۀ درخت است.
اين سخن تعبيرى كنايى و لطيفى است و اشاره به اين است كه افراد متواضع و با محبت دوستان فراوانى را گرد خود جمع مىكنند و به عكسْ افراد خشن و غير قابل انعطاف دوستان را از گرد خود پراكنده مىسازند.
مىدانيم شاخهها از كنار ساقهها جوانه مىزند؛ ساقهاى كه خشك و كم آب باشد شاخههاى كمترى از آن مىرويد و ساقهاى كه نرم است، از گوشه و كنارش شاخههاى فراوانى مىرويد. نيز قسمت مهمى از درخت را آب تشكيل مىدهد و رطوبت از عوامل اصلى رويش گياه است، در حالى كه كمبود آب هم درخت را پژمرده مىكند و هم سبب مىشود شاخههاى كمترى از آن برويد. انسان نيز به منزلۀ درختى است كه اگر نرمش از خود نشان بدهد و خشونت را كنار بگذارد و محبت را به جاى آن بنشاند افراد زيادى به سوى او جذب مىشوند در حالى كه اگر خشن و انعطافناپذير باشد، نزديكترين بستگان و خويشاوندان و دوستان نيز از او فاصله مىگيرند. اين معنا در قرآن مجيد - همانگونه كه قبلاً نيز اشاره شده - دربارۀ پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله به صورت الگو بيان شده است. در آيۀ ١٥٩ سورۀ «آل عمران» مىخوانيم: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» ؛به سبب رحمت الهى در برابر مؤمنان، نرم و مهربان شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو پراكنده مىشدند».
جاذبۀ اخلاقى پيغمبر اكرم و ائمۀ هدى عليهم السلام مصداق روشنى از اين گفتار حكيمانه است. در حديثى دربارۀ پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم:
«كانَ أكْرَمُ النّاسِ وَ ألْيَنُ النّاسِ ضَحّاكاً بَسّاماً ؛پيامبر صلى الله عليه و آله كريمترين و نرمخوترين مردم، بسيار خندهرو و متبسم بود». ١
در نامۀ امام عليه السلام به محمد بن ابى بكر آمده است:
«وَ أَلِنْ لَهُمْ جَانِبَكَ وَ ابْسُطْ لَهُمْ وَجْهَكَ ؛در برابر آنها متواضع باش و با چهرۀ گشاده مردم را ملاقات كن».
در حديث ديگرى از رسول اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم:
«ألا أُخْبِرُكُمْ بِمَنْ تَحْرِمُ عَلَيْهِ النّارُ غَداً ؛آيا به شما خبر دهم چه كسى آتش دوزخ در فرداى قيامت بر او حرام است؟».
عرض كردند: آرى يا رسول الله.
فرمود:
«الْهَيِّنُ الْقَريبُ اللَّيِّنُ السَّهْلُ ؛كسى كه آسان مىگيرد و به مردم نزديك و نرمخوست و سختگيرى نمىكند». ٢
اگر حُسن خلق در احاديث سرچشمۀ فراوانى روزى معرفى شده، يا سبب عمران و آبادى شهرها و فزونى عمرها دانسته شده به همين دليل است كه انسان در سايۀ آن اعوان و انصار فراوانى پيدا مىكند و به كمك آنها مىتواند مشكلات مهم زندگى را حل كند.
بر عكس در روايتى از اميرمؤمنان على عليه السلام آمده است:
«سُوءُ الْخُلْقِ نَكَدُ الْعيشِ وَ عَذابُ النَّفْسِ ؛بدخلقى سبب تنگى معيشت و رنج روح و روان مىشود». ١
محمّد عبده در شرح نهج البلاغۀ خود تفسير ديگرى براى اين عبارت دارد وى مىگويد: منظور از «ليّنُ الْعُود» طراوت جسمانى انسان و نشاط او و داشتن فضل و همت است و منظور از «كثْرت أغصان» كثرت آثارى است كه از او آشكار مىشود؛ گويى هر اثرى شاخهاى از وجود اوست؛ ولى در پايان فزونى اعوان و انصار را به عنوان تفسير ديگرى ذكر كرده است. به نظر مىرسد آنچه در بالا گفته شد مناسبتر و با آيات و روايات همسوتر باشد.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
#آلوئه_ورا
ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ
ﯾﮏ ﮔﯿﺎﻩ ﺭﺍﯾﺞ ﺁﭘﺎﺭﺗﻤﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻄﻮﺭ ﺳﻨﺘﯽ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺯﻝ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺍﺹ ﺩﺍﺭﻭﯾﯽ ﻋﺎﻟﯽ ﺁﻥ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ، ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﮔﯿﺎﻫﯽ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻟﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺳﻮﺳﻦ (lily family ) ﺗﻌﻠﻖ ﺩﺍﺭﺩ.
ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺑﻮﻣﯽ ﺍﻓﺮﯾﻘﺎ ﻭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺪﯾﺘﺮﺍﻧﻪ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﻭ 250 ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ، ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺑﻮﺍﺳﻄﻪ ﺑﺮﮒ ﻫﺎﯼ ﮐﻠﻔﺖ ﺁﺑﺪﺍﺭ ﻭ ﮐﻮﺯﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ، ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﺍﺯ ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﺷﺒﯿﻪ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﻫﺎﯼ ﮔﯿﺎﻩ ﮐﺎﮐﺘﻮﺱ ﺍﺳﺖ.
ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺧﺎﮎ : ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺧﺎﮐﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺭﺷﺪ ﺍﺳﺖ ، ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺍﯾﺪﻩ ﺁﻝ ﺧﺎﮎ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺧﺎﮐﯽ ﻧﺮﻡ ﺑﺎ ﺣﺎﺻﻠﺨﯿﺰﯼ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻭ ﺯﻫﮑﺸﯽ ﺑﺎﻻ ﺍﺳﺖ.
ﺷﻤﺎ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﯿﺪ ﻫﺮ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﺎﺳﻪ ﺩﺍﻧﻪ ﺩﺭﺷﺖ ، ﭘﺮﻟﯿﺖ ﯾﺎ ﺳﻨﮕﺮﯾﺰﻩ ﻫﺎﯼ ﮔﺮﺍﻧﯿﺖ ﺩﺭ ﮔﻠﺪﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯿﺪ ، ﺍﺯ ﮔﻠﺪﺍﻥ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﺷﺖ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﮑﻨﯿﺪ.
ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺩﻣﺎ : ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺭﺍ ﺗﺮﺟﯿﺢ ﻣﯿﺪﻫﺪ ، ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺟﺎﯾﯽ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯿﮑﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺭﺩ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﯿﺪ ﮔﻠﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺁﺏ ﻭ ﻫﻮﺍﯾﯽ ﮔﺮﻡ ﻭ ﺩﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻄﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻧﻮﺭ ﮐﺎﻣﻞ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺳﺎﯾﺒﺎﻧﯽ ﺷﻔﺎﻑ ﺭﻭﯼ ﮔﻞ
ﺑﺘﺎﺑﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯿﺪ.
ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﺧﺎﻧﻪ ﮔﻠﺪﺍﻥ ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﺷﺮﻗﯽ ﻭ ﯾﺎ ﻏﺮﺑﯽ ﮐﻨﺎﺭ ﭘﻨﺠﺮﻩ ﺍﯼ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ ، ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎ ﺁﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺪﻟﯿﻞ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺣﺪﻭﺩ 95% ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺍﺏ ﻣﯿﺪﻫﺪ.
ﺩﻣﺎﯼ ﺍﯾﺪﻩ ﺁﻝ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ 15-25 ﺩﺭﺟﻪ ﺳﻠﺴﯿﻮﺱ ﺍﺳﺖ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺍﮔﺮ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺍﺯ ﻣﻨﺰﻝ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻣﯽ ﺩﻫﯿﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﮔﻠﺪﺍﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻣﺤﯿﻂ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻭ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﺷﺐ ﻫﺎﯼ ﺳﺮﺩ ﺟﺎﺑﺠﺎ ﮐﻨﯿﺪ.
ﺁﺑﯿﺎﺭﯼ : ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﮐﺎﮐﺘﻮﺱ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﮔﯿﺎﻫﺎﻥ ﺁﺑﺪﺍﺭ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪ ﺁﺑﯿﺎﺭﯼ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﻧﯿﺴﺖ ، ﺑﻪ ﮔﯿﺎﻩ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﮕﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺁﺏ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺁﺏ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻥ ﺍﺯ ﺳﻮﺭﺍﺧﻬﺎﯼ ﺯﻫﮑﺶ ﮔﻠﺪﺍﻥ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
ﯾﮏ ﺯﯾﺮﮔﻠﺪﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﮔﻠﺪﺍﻥ
ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯿﺪ ﺗﺎ ﺁﺏ ﺧﺮﻭﺟﯽ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﮐﻨﺪ ، ﻣﻌﻤﻮﻻ ﯾﮏ ﻓﺎﺻﻠﻪ 10-14 ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺁﺑﯿﺎﺭﯼ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ، ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﯿﻦ ﺁﺑﯿﺎﺭﯼ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺧﺎﮎ ﻣﺘﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ ، ﺁﺑﯿﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺧﺎﮎ ﮐﺎﻣﻞ ﺧﺸﮏ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ﮔﯿﺎﻩ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺏ ﺯﻣﺴﺘﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﯿﺎﺯ ﺁﺑﯽ ﺁﻥ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﻢ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﻣﯿﺘﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺁﺑﯿﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ 1 ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﺑﺮﺳﺎﻧﯿﺪ.
ﮐﻮﺩ ﺩﻫﯽ : ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺧﺎﮎ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﺑﺎ ﮐﻮﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﺷﺖ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﻓﻘﻂ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮑﺒﺎﺭ ﻭ ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﺑﻬﺎﺭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﺠﺪﺩ ﮐﻮﺩ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ ، ﺑﺮﺍﯼ ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﮐﻮﺩ ﺭﻗﯿﻖ ﯾﺎ ﮐﻮﺩ ﻧﯿﻤﻪ ﻗﻮﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩ.
ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺧﺎﮎ ﺣﺎﺻﻠﺨﯿﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻮﺩ ﻧﯿﻤﻪ ﻗﻮﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻣﺎﻩ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺑﻬﺎﺭ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﮔﯿﺎﻩ ﺩﺍﺩ ، ﮐﻮﺩﻫﺎﯼ ﺍﺭﮔﺎﻧﯿﮏ ﻭ ﮐﻮﺩﻫﺎﯼ ﮔﺮﻡ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﮔﯿﺎﻫﺎﻥ ﮐﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﻣﺤﯿﻂ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯿﺘﻮﺍﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩ.
#آلوئه_ورا
ﭘﺮﻭﺭﺵ ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ
ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﯾﮏ ﮔﯿﺎﻩ ﭼﻨﺪﺳﺎﻟﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺳﻮﺳﻦ (lily family ) ﺗﻌﻠﻖ ﺩﺍﺭﺩ.ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺑﻮﻣﯽ ﺍﻓﺮﯾﻘﺎ ﻭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺪﯾﺘﺮﺍﻧﻪ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ.۲۵۰ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺑﻮﺍﺳﻄﻪ ﺑﺮﮔﻬﺎﯼ ﮐﻠﻔﺖ ﺁﺑﺪﺍﺭ ﻭ ﮐﻮﺯﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮﺩ ،ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﯿﺎﻩ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻧﺘﯿﻤﺘﺮﺗﺎ ﭼﻨﺪ ﺩﺳﯿﻤﺘﺮ ﮐﻪ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﺩ، ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺍﺳﺖ.ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﺍﺯ ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﺷﺒﯿﻪ ﻣﺮﺍﻗﺒﺘﻬﺎﯼ ﮔﯿﺎﻩ ﮐﺎﮐﺘﻮﺱ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﺍﺯ ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ:
ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﭘﺎﺭﺗﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺭﺷﺪ ﺍﺳﺖ، ﭼﻨﺪ ﻧﮑﺘﻪ ﻣﻬﻢ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺭﺩ.ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺭﺷﺪ،ﺁﺑﯿﺎﺭﯼ ﮐﺎﻓﯽ ﻭ ﮐﻮﺩ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮔﯿﺎﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ.
ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺧﺎﮎ:
ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺧﺎﮐﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺭﺷﺪ ﺍﺳﺖ. ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺍﯾﺪﻩ ﺁﻝ ﺧﺎﮎ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ،ﺧﺎﮐﯽ ﺷﻞ،ﺑﺎ ﺣﺎﺻﻠﺨﯿﺰﯼ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻭ ﺯﻫﮑﺸﯽ ﺑﺎﻻ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﯿﺎﺯ ﺍﺳﺖ.ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﻫﺮ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﺎﺳﻪ ﺩﺍﻧﻪ ﺩﺭﺷﺖ،ﭘﺮﻟﯿﺖ، ﯾﺎ ﺳﻨﮕﺮﯾﺰﻩ ﻫﺎﯼ ﮔﺮﺍﻧﯿﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮔﻠﺪﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯿﺪ.ﺍﺯ ﮔﻠﺪﺍﻥ ﺧﯿﻠﯽ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﺷﺖ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﮑﻨﯿﺪ.ﯾﮏ ﮔﻠﺪﺍﻥ ۱۵ ﺳﺎﻧﺘﯿﻤﺘﺮﯼ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ.
#آلوئه_ورا
راههای تکثیر :
ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ ) ﺑﻪ ﺳﻪ ﺭﻭﺵ ﺗﻜﺜﻴﺮ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﺡ ﺫﻳﻞ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ:
1- ﺗﻜﺜﻴﺮ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﭘﺎ ﺟﻮﺵ (ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻮﺗﻪ):
ﺣﺪﻭﺩﺍً ﻫﺮ ﺷﺶ ﻣﺎﻩ 10 ﭘﺎﺟﻮﺵ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺭﻳﺸﻪﻫﺎ ﻭ ﻻﺑﻪﻻﻱ ﺑﺮﮒﻫﺎﻱ ﺧﺸﻜﻴﺪﻩ ﺑﻮﺗﻪﻫﺎ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﻣﻲﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﮊﻧﺘﻴﻜﻲ ﻭ ﺧﻮﺍﺹ ﺁﻥ ﺧﻴﻠﻲ ﻛﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﻫﻤﺴﺎﻧﻲ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ.
2- ﺗﻜﺜﻴﺮ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﺑﺬﺭ:
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﺳﺮﻋﺖ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﻴﺎﻩ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﻫﻤﺴﺎﻧﻲ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﻤﻲﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﭘﺪﻳﺪﻩ ﻧﺮ ﻋﻘﻴﻤﻲ ﻭ ﺩﮔﺮﻛﺸﺘﻲ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺗﻔﺮﻕ ﮊﻧﺘﻴﻜﻲ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺩﺭ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻇﺎﻫﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
3- ﺗﻜﺜﻴﺮ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﻛﺸﺖ ﺑﺎﻓﺖ:
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﻛﺸﺖ ﺑﺎﻓﺖ ﺑﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺳﻠﻮﻝﻫﺎﻱ ﺑﻨﻴﺎﺩﻱ ﮔﻴﺎﻩ ﻭ ﺗﻤﺎﻳﺰ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻳﻚ ﮔﻴﺎﻩ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﻲﺁﻳﺪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺵ ﻛﺸﺖ ﺑﺎﻓﺖ ﮔﻴﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ ) ﻳﻚ ﺑﺨﺶ ﻛﻮﭼﻜﻲ ﺍﺯ ﺳﻠﻮﻝﻫﺎﻱ ﺍﻧﺘﻬﺎﻳﻲ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﻜﺜﻴﺮ ﮔﻴﺎﻩ ﻛﺸﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﮔﻴﺎﻩ ﻛﺎﻣﻞ
ﺑﺪﺳﺖ ﻣﻲﺁﻳﺪ ﺍﺯ ﺑﺎﺭﺯﺗﺮﻳﻦ ﻣﺰﻳﺖﻫﺎﻱ ﺭﻭﺵ ﻛﺸﺖ ﺑﺎﻓﺖ ﺑﻪ ﺷﺮﺡ ﺫﻳﻞ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ:
ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺨﺸﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺗﻜﺜﻴﺮ (ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ 50 ﺍﻟﻲ 200 ﺑﺮﺍﺑﺮ) ﻛﻨﺘﺮﻝ ﮊﻧﺘﻴﻜﻲ ﮔﻴﺎﻩ. ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﻫﻤﺴﺎﻥ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺛﺒﺎﺕ ﮊﻧﺘﻴﻜﻲ ﻭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﻜﺮﺩﻥ ﺧﻮﺍﺹ ﺁﻥ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲﻫﺎ ﻭ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱﻫﺎ ﺑﺎﺯﺩﻫﻲ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺑﺎﻻ.
ﻛﺎﺷﺖ ﮔﻴﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ ):
ﮔﻴﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ ) ﮔﻴﺎﻩ ﻛﻢ ﺗﻮﻗﻊ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖﻫﺎﻱ ﺁﺑﻲ ﻭ ﺧﺎﻛﻲ ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺳﺨﺖ ﺍﻗﻠﻴﻤﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺗﺤﻤﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﺷﻮﺭﻱ، ﺁﻫﻜﻲ ﻭ ﺳﻨﮓﻻﺧﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﻲ ﺗﺤﻤﻠﻤﻲﻛﻨﺪ ﻭﻟﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﺯﺩﻫﻲ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﺯﻳﺮ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻛﺮﺩ:
ﺧﺎﻙ ﺑﺎ ﻫﻮﻣﻮﺱ ﻛﻢ ﻭ ﺯﻫﻜﺸﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ، PH ﺍﺳﻴﺪﻱ، ﭼﻮﻥ ﺭﻳﺸﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻴﺎﻩ ﺿﺨﻴﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﻧﻔﻮﺫ ﺁﺏ ﻛﻤﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺨﻠﻮﻁ 30 ﺩﺭﺻﺪ ﻣﺎﺳﻪ ﺑﺎﺩﻱ 40 ﺩﺭﺻﺪ ﺧﺎﻙ ﺯﺭﺍﻋﻲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ 30 ﺩﺭﺻﺪ ﻛﻮﺩ ﻋﺎﻟﻲ (ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ 30 ﺩﺭﺻﺪ 25 ﺩﺭﺻﺪ ﻛﻮﺩ ﺣﻴﻮﺍﻧﻲ ﻛﺎﻣﻼً ﭘﻮﺳﻴﺪﻩ ﻭ 5 ﺩﺭﺻﺪ ﻛﻮﺩ ﻣﺮﻏﻲ ﺗﺨﻢﮔﺬﺍﺭ ﺍﺳﺖ).
ﺗﻮﺟﻪ: ﺍﺯ ﻛﻮﺩ ﻣﺮﻏﻲ ﮔﻮﺷﺘﻲ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺁﻫﻚ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﺸﻮﺩ. ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻫﻚ ﺩﺭ ﺁﺏ ﻳﺎ ﺧﺎﻙ ﺑﺎﻋﺚ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺁﻣﺌﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﺟﺬﺏ ﺭﻳﺸﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﭘﺲ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺁﺏ ﻳﺎ ﺯﻣﻴﻦ ﺁﻫﻜﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﺯ ﻛﻮﺩﻫﺎﻱ ﭘﺘﺎﺳﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻋﻤﻖ ﺷﺨﻢ 25 ﺍﻟﻲ 35 ﺳﺎﻧﺖ ﺑﺎﺷﺪ. ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺨﻢ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺧﺎﻙ ﺭﻃﻮﺑﺖ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺸﺖ ﺍﺳﺖ. ﻭﺟﻮﺩ ﭘﺸﺘﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﻗﺮﻕ ﺁﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺳﺖ ﭼﻮﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱﻫﺎ ﺯﻣﻴﻦ ﺳﻔﺖ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺗﻨﻔﺲ ﺭﻳﺸﻪ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺑﺎ ﺟﻮﺵﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﺨﺘﻲ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ ﺍﻳﻦ ﮔﻴﺎﻩ ﻣﺨﺘﺺ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﮔﺮﻣﺴﻴﺮﻱ ﻭ ﻧﻴﻤﻪ ﮔﺮﻣﺴﻴﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺭﻭﺵ ﻛﺎﺷﺖ (ﻫﻮﺍﻱ ﺁﺯﺍﺩ) ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﺍﻭﺍﻳﻞ ﭘﺎﻳﻴﺰ ﻛﺸﺖ ﺷﻮﺩ ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﮔﻠﺨﺎﻧﻪﺍﻱ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻓﺼﻮﻝ ﺳﺎﻝ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﺸﺖ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺸﺖ 1 ﻫﻜﺘﺎﺭﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ )ﺣﺪﻭﺩﺍً ﺑﻪ 30 ﻫﺰﺍﺭ ﭘﺎﺟﻮﺵ ﻧﻴﺎﺯ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﻣﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﻴﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ ) 10 ﺍﻟﻲ 35 ﺩﺭﺟﻪ ﺳﺎﻧﺘﻲﮔﺮﺍﺩ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻲ ﺍﻳﻦ ﮔﻴﺎﻩ ﺩﻣﺎﻱ 0 ﺍﻟﻲ 65 ﺩﺭﺟﻪ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﺤﻤﻞ ﻛﻨﺪ. ﮔﺮﻣﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩ ﻭ ﺳﺮﻣﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺭﺷﺪ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺮﮒﻫﺎ ﻗﻬﻮﻩﺍﻱ ﻭ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﻭ ﺩِﻓُﺮﻣﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﺍﻳﻦ ﮔﻴﺎﻩ ﻧﻮﺭ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻓﺸﺎﺭ ﺟﻮﻱ ﺍﮔﺮ ﺻﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺤﻞ ﻛﺸﺖ ﻫﻢﺳﻄﺢ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺭﻃﻮﺑﺖ ﻫﻮﺍ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﮔﻴﺎﻩ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺍﺷﺖ ﮔﻴﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ ):
ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ:
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪ ﺍﻳﻦ ﮔﻴﺎﻩ ﻛﺎﻣﻼً ﻛﻢ ﺗﻮﻗﻊ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻲ ﺟﻬﺖ ﺑﺎﻻ ﺑﺮﺩﻥ ﺭﺍﻧﺪﻛﺎﻥ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺑﻪ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭﺻﺪ ﺑﺎﻻﺋﻲ ﺍﺯ ﺁﺏ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺑﺮﮒﻫﺎ ﺟﺬﺏ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﮔﻴﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ )ﺧﻴﻠﻲ ﺣﺴﺎﺱ ﺍﺳﺖ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻴﻦ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱﻫﺎ ﻛﺎﻣﻼً ﺑﺎ ﺩﻗﺖ ﺣﻔﻆ ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﺯﻳﺎﺩ ﺭﻳﺸﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻴﺎﻩ ﺩﭼﺎﺭ ﭘﻮﺳﻴﺪﮔﻲ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﺑﺎﺭﺍﻧﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ ) ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺴﺖ ﭼﻮﻥ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﭙﺸﻚﺁﺭﺍﺩﺁﻟﻮﺩ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺍﻧﺘﻬﺎﻱ ﺑﺮﮒﻫﺎ ﺁﺏ ﺟﻤﻊ ﺷﻮﺩ ﺭﺍﻩ ﺗﺨﻠﻴﻪ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﺭﻓﺘﻦ ﮔﻴﺎﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﺯﻣﺎﻥ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺍﻗﻠﻴﻤﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻭﻟﻲ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ 7 ﺳﺎﻧﺖ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﮔﻴﺎﻩ ﺭﺍ ﺑﻜﻨﻴﻢ.، ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺧﺸﻚ ﺑﻮﺩ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ.
ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻭ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖﻫﺎﻱ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺍﺯ ﮔﻴﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ:
ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﻛﺎﺷﺖ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ ) ﺑﻪ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺧﺎﻙ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪ ﻭﻟﻲ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﮔﻴﺎﻩ ﺷﺎﺩﺍﺑﻲ ﻭ ﺳﻼﻣﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﭘﺎﺟﻮﺵﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺑﺰﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﮒﻫﺎ ﻣﻤﻠﻮ ﺍﺯ ﮊﻝ ﻣﻌﺠﺰﻩﮔﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻲﺑﺎﻳﺴﺖ ﻫﺮ 20 ﺭﻭﺯ ﻳﻚ ﺑﺎﺭ ﺍﺯ ﻛﻮﺩﻫﺎﻱ ﺭﻳﺰ ﻣﻐﺬﻱ ﻃﺒﻖ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎﻱ ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﺍﻳﻦ ﻛﻮﺩﻫﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺩﻳﺪﻫﺎﻱ ﻣﺰﺭﻋﻪ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺷﻮﺩ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺮﮒﻫﺎ ﺧﺸﻜﻴﺪﻩ ﻭ ﺯﺭﺩ ﻭ ﻗﻬﻮﻩﺍﻱ ﺭﻧﮓ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺟﺪﺍ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺗﺎ ﻣﺰﺭﻋﻪ ﺷﺎﺩﺍﺑﻲ داشته باشیم.
https://eitaa.com/zandahlm1357